juoksu

Qtamo

eli meil on ny semmoinen tilanne et toi meijän jämtlanninpystykorva on juoksussa. se kerkes vuotaa 7pv ja 8pv siskon koiruus pääsi sen astumaan, et sielt voi varmaankin odotella pentuja tulemaksi??
siksi kysyn ku jostain luin että munasolut ei oo viel tollon kypsiä ja pentuja on turha oottaa mut seki pitäs olla aika yksilöllistä? no niin ja toinen juttu ku se ny on sit astuttu sillon vuodon 8pv niin onko se normaalia et sillä valuu siitä huolimatta tollast verensekaista limaa vieläki? (nyt on menos juoksus jo 12pv).. kiitos jo valmiiksi kaikille asiallisesti vastanneille:)

12

2711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Likkis*

      Melkeinpä oletuksena voi pitää että narttu on tiine jos se on päästy astumaan. "tärppi" ajankohta on niin yksilöllinen.

      Hyvällä tuurilla ajankohta oli niin väärä ettei pentuja tule.
      Toisaalta monet nartut eivät edes anna astua itseään ennen kun ajankohta on hedelmöittymiselle otollinen.

    • hatam

      katumuspiikki paikallaan. Vai onko niitäkin jo koirille pillereinä???

      • jos se ny tietää pentujen tuloa niin sitten niitä tulee. en mä ruppee mitään katumuspiikkejä yms koiralle antaan!
        ja kerran tiedossa on kuka se mahollisten pentujen isä on niin ei siinäkää oo ongelmaa ku koirat ovat aikaliki samaa kokoa. pennut tulee jos tulee ja seuraavas juoksus narttu pidetään visusti vartioinnin alla ettei näin enään käy:)


    • jotain... siis että ku se on astuttu nii onx se normaalia että nyt juoksun 12pv vielä vuotaa verensekaista limaa?? ja millon tuo vuoto pitäis alkaa järenmukaan loppumaan??

      • Koirakko

        ensimmäiset juoksut. Yksilöllistä, miten vuotavat.
        Liian nuorena, kun pennuttaa, voi tulla vakavia häiriöitä emälle. Tuttu mittel sairastui addisonin tautiin em. syystä (vahinkopennut nuorena) ja kuoli itse sitten kolme vuotiaana tähän tulleeseen tautiin.
        Vahingon sattuessa, aborttipiikki on saatava alle vuorokaudessa. Nyt on myöhäistä, jollet teetä varsinaista aborttia.
        Viisainta olisi, kun otat eläinlääkäriin yhteyttä.


      • Koirakko kirjoitti:

        ensimmäiset juoksut. Yksilöllistä, miten vuotavat.
        Liian nuorena, kun pennuttaa, voi tulla vakavia häiriöitä emälle. Tuttu mittel sairastui addisonin tautiin em. syystä (vahinkopennut nuorena) ja kuoli itse sitten kolme vuotiaana tähän tulleeseen tautiin.
        Vahingon sattuessa, aborttipiikki on saatava alle vuorokaudessa. Nyt on myöhäistä, jollet teetä varsinaista aborttia.
        Viisainta olisi, kun otat eläinlääkäriin yhteyttä.

        kaikille vastanneille:)
        tosin toi emäkoira on nyt 3v mut se on tullu mulle vasta pari kk sitten niin six en vielä tunne ton juoksuja ja tiputtelun määrää.


      • ja lainaa
        Qtamo kirjoitti:

        kaikille vastanneille:)
        tosin toi emäkoira on nyt 3v mut se on tullu mulle vasta pari kk sitten niin six en vielä tunne ton juoksuja ja tiputtelun määrää.

        "koirani saa pentuja". Pääset ehkä jyvälle mihin olet ryhtymässä/joutumassa. Tieto on aina tarpeen.
        Nartun juoksut kestävät yleensä noin 3 vkoa, antaa astua sen kuluessa yhtenä tai kuutena vuorokautena, yksilöstä riippuen. Ennen ja jälkeen oikean astutusajan antaa hammasta urokselle.
        Jos olisin sinä huutaisin lujaa APUA
        Lue tuo kirja jota suosittelin.
        Narttu kantaa 58-65 vuorokautta. Pentujen syntymää pitää valvoa. Emo syöttää pentuja n 3vkoa, siivoaa myös paskat, sen jälkeen kiinteän ruoan syönnin opettaminen ja paskan siivous ovat sinun heiniäsi. Noin 5 vkoa ja emo vieroittaa pennut. Ruokinta on sinun varassasi. Noin kuusi kertaa päivässä sitten väännät Yrjölän puuroa ja muuta sörsseliä siihen asti kun pennuille voi tarjota pentunappuloita. Pentunappulat noin 60 - 70 € säkki (15kg) ja kuinka kauan arvelet säkin riittävän.
        Etsit pennuille kodit...olethan silloin jo muistanut madottaa ne. Jne jne jne. Muistathan ennen laskettua aikaa rakentaa pentulaatikon vedottomaan paikkaan.
        Tähän soppaan ei kannattaisi kovin pienin perustein lusikkaansa työntää.
        Onnea ja menestystä.


      • ja lainaa kirjoitti:

        "koirani saa pentuja". Pääset ehkä jyvälle mihin olet ryhtymässä/joutumassa. Tieto on aina tarpeen.
        Nartun juoksut kestävät yleensä noin 3 vkoa, antaa astua sen kuluessa yhtenä tai kuutena vuorokautena, yksilöstä riippuen. Ennen ja jälkeen oikean astutusajan antaa hammasta urokselle.
        Jos olisin sinä huutaisin lujaa APUA
        Lue tuo kirja jota suosittelin.
        Narttu kantaa 58-65 vuorokautta. Pentujen syntymää pitää valvoa. Emo syöttää pentuja n 3vkoa, siivoaa myös paskat, sen jälkeen kiinteän ruoan syönnin opettaminen ja paskan siivous ovat sinun heiniäsi. Noin 5 vkoa ja emo vieroittaa pennut. Ruokinta on sinun varassasi. Noin kuusi kertaa päivässä sitten väännät Yrjölän puuroa ja muuta sörsseliä siihen asti kun pennuille voi tarjota pentunappuloita. Pentunappulat noin 60 - 70 € säkki (15kg) ja kuinka kauan arvelet säkin riittävän.
        Etsit pennuille kodit...olethan silloin jo muistanut madottaa ne. Jne jne jne. Muistathan ennen laskettua aikaa rakentaa pentulaatikon vedottomaan paikkaan.
        Tähän soppaan ei kannattaisi kovin pienin perustein lusikkaansa työntää.
        Onnea ja menestystä.

        joo kyllä mä tiän mitä tuleman pitää... noi ei oo ensimmäiset pennut mitä joudun hoitamaan.
        nythän oli vaan kyse siitä et onko koira mahollisesti tiine ku anto niin aikases vaihees ei siitä ettenkö osais pentuja sit hoitaa. ja mitä noihin pentunappuloihin tulee nii nit kyl saa halvemmalla ku mitä sä hinnax sanoit:)
        meil on toi tiibetinmastiffi ja ei senkää pentunappulat maksa tuota, sil n se 15kg säkki 47e. (pro formance)
        ja toisekseen ku pennuille voi syöttää vaikka kaupanki pedigree pentumuonaa ja ihan elinkelpoisia pentuja niist tulee.


      • näin...
        Qtamo kirjoitti:

        joo kyllä mä tiän mitä tuleman pitää... noi ei oo ensimmäiset pennut mitä joudun hoitamaan.
        nythän oli vaan kyse siitä et onko koira mahollisesti tiine ku anto niin aikases vaihees ei siitä ettenkö osais pentuja sit hoitaa. ja mitä noihin pentunappuloihin tulee nii nit kyl saa halvemmalla ku mitä sä hinnax sanoit:)
        meil on toi tiibetinmastiffi ja ei senkää pentunappulat maksa tuota, sil n se 15kg säkki 47e. (pro formance)
        ja toisekseen ku pennuille voi syöttää vaikka kaupanki pedigree pentumuonaa ja ihan elinkelpoisia pentuja niist tulee.

        oma koira kyl vuotaa sen vajaan 3 viikkoa ja on sun koiraas pienempi mutta mulla kyl ei oo hajuakaan vaikuttaako astuminen vuodon jatkumiseen... kerran meillä meinas tulla kohtutulehdus (saatiin onneks antibiootit samana päivänä ja vaara oli ohi...) tulehduksen huomas siitä kun yhtäkkiä viimeisinä päivinä vuoto muuttui tummaksi ja haisi TOSI pahalle siis ihan raatohaju, sitä ei todellakaan voinu olla huomaamatta...

        mutta siis pääpointtiin kyllä pienempikin koira 12 päivää vuotaa... ja melko runsaastikin vielä.


      • näin... kirjoitti:

        oma koira kyl vuotaa sen vajaan 3 viikkoa ja on sun koiraas pienempi mutta mulla kyl ei oo hajuakaan vaikuttaako astuminen vuodon jatkumiseen... kerran meillä meinas tulla kohtutulehdus (saatiin onneks antibiootit samana päivänä ja vaara oli ohi...) tulehduksen huomas siitä kun yhtäkkiä viimeisinä päivinä vuoto muuttui tummaksi ja haisi TOSI pahalle siis ihan raatohaju, sitä ei todellakaan voinu olla huomaamatta...

        mutta siis pääpointtiin kyllä pienempikin koira 12 päivää vuotaa... ja melko runsaastikin vielä.

        minä tässä seurailen viel hetken et alkaako toi vuoto loppuun vai ei.
        nyt viel on ihan normaalin näköistä verensekaist limaa ja näyttti se eilen että alkaa muuttua kirkkaammaksi.
        en oo kyl huomannu mitään hajuja siin että jospa toi ois ihan normaalia juoksu vuotoa viel:)
        ja jos se tost muuttuu oudoksi tai ei ala loppua nii sit se on lääkärille meno.


      • blaanka
        Qtamo kirjoitti:

        minä tässä seurailen viel hetken et alkaako toi vuoto loppuun vai ei.
        nyt viel on ihan normaalin näköistä verensekaist limaa ja näyttti se eilen että alkaa muuttua kirkkaammaksi.
        en oo kyl huomannu mitään hajuja siin että jospa toi ois ihan normaalia juoksu vuotoa viel:)
        ja jos se tost muuttuu oudoksi tai ei ala loppua nii sit se on lääkärille meno.

        Minun koirani tuli tiineiksi 13 päivänä juoksun alkamisesta. Oli yritetty puoli vuotta ennen 10 päivänä, mutta ei tullut mitä. Juoksut kestää yleensä kolme viikkoja. Pennun hoito vaikea, mutta kestä vain 8 viikkoja. Kaupasta saa hyviin pennun ruoka plus velli pitää keitä. Emo kyllä söi kuivanmuonon kuukaudenannos viidessä päivässä. Eli pitää tarkan mietiä millä hinnalla myydä pentuja. Ei siis lian halvalla. Myin niitä 70€ ja sain tietoja, että yksi seitsemästä pennuista on myyty eteenpäin 350 €.


    • niksu

      antaa astua, kun se on valmis tulemaan kantavaksi. Kyllä ne itse tietää.
      Omista nartusitani aikaisin tärppipäivä on ollut 9 pv vuodon alkamisesta ja myöhäisin 18 pv vuodon alkamisesta. Voi myös olla, että sulta on mennyt muutama eka päivä ohi, kun vuoto voi alkuun olla niukkaa eli juoksu saattaa olla muutaman päivän pidemmällä. Pentuja odottelisin. Voit tosin vielä hakea koiralle aborttipiikin, mutta sitten äkkiä, kun astumisesta on jo kulunut useampi päivä.

      On ihan normaalia, että juoksu jatkuu astumisen jälkeen. Jos se pääsisi vapaasti juoksemaan pitkin kyliä, sen astuisi todennäköisesti aika monta urosta. Noin oli ennen vanhaan, kun koiria pidettiin aina maalla irti.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1044
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      472
    Aihe