Olen ostamassa vanhaa vaihtolava kuorma-autoa. Vaihtoehtoina on Sisulta karhu, SL ja Sk. Scanialta 82 ja 92. Myös jokin volvo on pyörinyt mielessä. Ikä haitari on siinä 80-85 vuonna tehdyt, että saa aikanaan museorekisteriin.
Onko idea täysin pommi, hajoaako nuo käsiin. Sitten kun noissa ei ole teliä, niin kuinka painavia vaihtolavoja uskaltaa vetää kyytiin, ilman että nokka on kauhean korkealla ilmassa? Yhtäkkiä mietittynä sisulla voisi saada suhteessa painavemman koska siinä on painopiste moottorin takia edempänä.
Vanha kuorma-auto
7
6104
Vastaukset
- juu insinööri
Harvemminpa 2 akselinen keulii kyl siit veto teho loppuu sata kertaa ennemmin. mb 1013 olisi sulle varmaan aika passeli
- Junior-Trucker
No on kai sitä pommeja uudemmissakin autoissa, mutta toisaalta jos löydät hyvin pidetyn vanhemman, niin voi olla aivan kelpo peli. Sisuun alkaa ehkä hieman tökkiä tuo varaosien saanti, mutta toisaalta purkuosina löytyy jo vaikka mitä tuon ikäisiin. Scaniaan voi ehkä löytyä vähän paremmin osia. Volvoon ehkä parhaiten noista kolmesta. Siis jos puhutaan uusista osista.
Jos 2-akseliseen autoon laitat 12 tonnin vaihtolavalaitteet, niin eiköhän siinä ole jo auton kantavuus koetuksella. Yleensä nuo ovat 16 tai 18 tonnin kokonaispainoilla. En ole ikinä nähnyt, että 2-akselisen keulaa saisi ilmaan vaihtolavalaitteilla, tai sitten täytyy olla jo kippirungon melkein pystyssä ja vaijerit jossain 5 metrin korkeudella kiinni.:)- Ju-Haaa
Tuo museorekisteri homma on vain mielenkiintoinen, kun ikäraja muuttuu 2008 vuoden alusta 30 vuoteen. Tulee siis hieman kiire, jos meinaa 82 m auton saada vielä museorekisteriin.
Juu tuo tosiaan taitaa olla niin ettei 2 akselisesta nokka nouse. Juu rupeaa nuo 12 tonnin laitteet olemaan jo aivan varmasti riittävät.
Olen kyllä aina luullut että sisuun löytyy huonommin osia kuin scaaniaan, mutta kun sitä mutu tiedolla pelaa niin on usein väärässä. Tuollainen scania 82 vm. 82 olisi kiikarissa. Ihan asiallisen näköinen ja hintaa 7000 e. 12 tn vaihtolavavehkeet ja joku pieni lavakin tulee hintaan mukaan.
Lähinnä minulla olisi polttopuiden kuskausta mielessä tuolle vehkeelle, mutta kyllä sitä aina jotain muutakin pientä ajoa löytyisi. Sitten kun nuo on noita vähän vanhempia autoja, niin pystyy itsekin tekemään jotain remppoja, kun ei ole kaikki toiminnot hienojen tietokoneiden ja sähkövehkeiden takana.
Se olisi kyllä melko makeata, kun voisi viedä kerralla 20 mottia klapeja, kun tällä hetkellä voi traktorilla viedä 10 mottia :) - Ju-Haaa
Ju-Haaa kirjoitti:
Tuo museorekisteri homma on vain mielenkiintoinen, kun ikäraja muuttuu 2008 vuoden alusta 30 vuoteen. Tulee siis hieman kiire, jos meinaa 82 m auton saada vielä museorekisteriin.
Juu tuo tosiaan taitaa olla niin ettei 2 akselisesta nokka nouse. Juu rupeaa nuo 12 tonnin laitteet olemaan jo aivan varmasti riittävät.
Olen kyllä aina luullut että sisuun löytyy huonommin osia kuin scaaniaan, mutta kun sitä mutu tiedolla pelaa niin on usein väärässä. Tuollainen scania 82 vm. 82 olisi kiikarissa. Ihan asiallisen näköinen ja hintaa 7000 e. 12 tn vaihtolavavehkeet ja joku pieni lavakin tulee hintaan mukaan.
Lähinnä minulla olisi polttopuiden kuskausta mielessä tuolle vehkeelle, mutta kyllä sitä aina jotain muutakin pientä ajoa löytyisi. Sitten kun nuo on noita vähän vanhempia autoja, niin pystyy itsekin tekemään jotain remppoja, kun ei ole kaikki toiminnot hienojen tietokoneiden ja sähkövehkeiden takana.
Se olisi kyllä melko makeata, kun voisi viedä kerralla 20 mottia klapeja, kun tällä hetkellä voi traktorilla viedä 10 mottia :)siis tulee kiire jos meinaa saada 82 vm auton museorekisteriin ja oon luullu että sisuun saisi paremmin osia kuin scaniaan.
- jos ostat
Ju-Haaa kirjoitti:
siis tulee kiire jos meinaa saada 82 vm auton museorekisteriin ja oon luullu että sisuun saisi paremmin osia kuin scaniaan.
scanian,ohjaamot tuossa mallissa täysin lahoja.
Diesel vero suuri ja renkaat,vakuutukset kalliit.
Siis yli kakstoista tonniset.
Paras vaihtoehto pieni mersu tai pikku Fl volvo.
Tietysti kunto ratkaisee.
- scania 86 78.
Minulla ajossa scania 86 vm78 12t vaihtolavalla,auto toimii kuin sveitsin kello tosin ajettu alle 100tkm vasta.Tätä ennen oli vanha volvo,mutta sen osat oli hakusassa maahantuojallakin siksi myin volvon pois.Scaniaan löytyy paremmin osia ruotsistakin jos tarvii.Jos meinaat ma-kilvittää hanki niin hyvä kun löytyy,kun se ei ihan pikkuhommilla yleensä kelpaa ma-tarkastukseen,tiedän tämän kun itse tota ma-hommaa olen tehnyt vuosia sekä kymmeniä ma-autoja.
- Nimetön
on halpa ja tukeva peli kovaankin käyttöön.Osia löytyy puretuista vehkeistä ja traktorin peräkärryaihioista yli jääneitä etupäitä kans.Mulla on 12t vaihtolavalaitteet 2-akselisessa Jyryssä eikä kyllä keuli vaikka olis maksimikuorma lavalla n.8t tavaraa.Ei kyllä ole ihan uusinta disainia mutta jos ei anna sellaisen häiritä.Vetojakin leylandista löytyy turbon kanssa ihan riittävästi,265hv.Tokihan tuo dieselvero kyllä hyppää 12tonnin jälkeen korkeemmaksi,mutta jos on ylimääräistä jäänyt autnhankinnasta niin silloinhan se ei haittaa..
Kaksiakselisia Jyryjä ei kyllä hirveesti ole tarjolla,yleensä ovat telillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216665Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562285- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971042- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.87942Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767