Tiedon tulva

Me elämme tietoyhteiskunnassa, jossa tiedon tulva on suunnaton.

Tuskin saamme päät irti tyynystä ja silmämme auki, kun aamu-tv, lehdet ja radio rupeavat toitottamaan uutistapahtumia.

Tulevatko digilähetykset vai ei, saadaanko vanhukset hoidettua, voidaanko sairaanhoitajien määrää lisätä sadoilla henkilöillä, parantaa palkkoja, pienentää veroja (meillekin) ja suurentaa vielä eläkkeitä. "Yhtälö" on sellainen, ettei sitä Pirukaan ratkaise, mutta tuolla Se taitaa kolistella - nurkan takana.

Mieleeni muistuu se lapsuuden Lintukoto, jossa kaikki oli muka niin hyvin. Ei ollut edes sähköä, radiosta ja televisiosta puhumattakaan.

Ongelmia oli silloinkin, ne eivät vain vyöryneet päälle. Oletteko samaa mieltä?

21

1246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulpukka33

      Olen samaa mieltä Ruuneberin kanssa, olen maalla kasvanut ja siellä oli vielä ehkä alkeellisempaa kuin kaupungissa mutta meidän kylässä kumminkin
      sota-aikaan oli muutamia radioita joista aikaihmiset tärkeimmät uutiset saivat, meillä lapsilla ei ollut mitään tietoa maailman pahuudesta, kaikkea oli vähän (ruokaa meillä oli)
      mutta ei sitä ajateltu tuntui että kaikki oli hyvin leikkejä löytyi metsässä oli
      käpyjä ja niillä leikittiin, no nyt taisi tulla liian pitkä sepustus tyhjästä joku voi pahastua.

    • Maalaismies*

      Saamme niellä tiedotusvälineistä pakkoruokaa, jota emme välttämättä tarvitse emmekä halua. Liukuhihnalta tulee tietoa tekikö Selänne maaliin johtavan syötön tai kuinka Ferrari kulkee. Terrorismin vastaiseen taisteluun kaiketi olisi meidänkin ryhdyttävä ja nopean torjunnan joukkoja lähetettävä jonnekin.

      Hallituksen muodostajat pohtivat mitä tehdä ilmaston muutokselle ja meille vanhoille. Molemmista olisi päästävä eroon, mutta miten?

      Tällaista minä ainakin kuulen jos jonkin tuutin avaan.

      • Tytteli*

        sieltä tulee selostus, kuinka Selänteellä on tehoja ollut ja syöttö oli niin hyvä, että maali tuli...
        Lopuksi sanotaan, että puolen tunnin kuluttua tulee uudet urheilut.

        Näillä pitää mennä siihen saakka.


      • eroon

        Tuttu juttu, syötetään vanhoille nesteenpoistolääkettä ja digoxinia yliannoksina, siinähän sitä arkkukamaa pikkuhiljaa tulee.


      • Jossain mielessä oli onnellisempaa, siksi ettei tiedetty kaikkea mitä tänäpäivänä.
        ei osattu vaatia-oltiin ns.vähään tyytyväisiä.
        Nyt kaupan seinät on revetä siitä kaikesta krääsästä. Tv paahtaa mainosta, melkein tulee olo että on jotenkin yksinkertainen ihminen kun ei jaksa niistä innostua, hyi sentään !
        (se on hyvää mainontaa,heikot jopa sortuu)
        Ongelma on tosiaankin:ME
        jos niitä kuumatkoja vaikka alkaisivat tehdä. Sinne mummolasti taivaantuuliin. minä ensimmäisenä !!
        Kunhan nyt hallitus saa selvittyä, mitä se itse tahtoo(vai onko kaikkilla eri tavoite .
        Semmoiselta se ainakin tuntuu !!


      • kauan sitten
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Jossain mielessä oli onnellisempaa, siksi ettei tiedetty kaikkea mitä tänäpäivänä.
        ei osattu vaatia-oltiin ns.vähään tyytyväisiä.
        Nyt kaupan seinät on revetä siitä kaikesta krääsästä. Tv paahtaa mainosta, melkein tulee olo että on jotenkin yksinkertainen ihminen kun ei jaksa niistä innostua, hyi sentään !
        (se on hyvää mainontaa,heikot jopa sortuu)
        Ongelma on tosiaankin:ME
        jos niitä kuumatkoja vaikka alkaisivat tehdä. Sinne mummolasti taivaantuuliin. minä ensimmäisenä !!
        Kunhan nyt hallitus saa selvittyä, mitä se itse tahtoo(vai onko kaikkilla eri tavoite .
        Semmoiselta se ainakin tuntuu !!

        apusisarena sotasairaalassa ja vasta 18v täyttäneenä. Tulipa nähtyä sodan aiheuttamat kärsimykset siltäosin.
        Silloin olimme yhtenäinen kansa ja meillä oli vain yksi päämäärä. Muisto siitä tunteesta lämmittää yhä.


      • kauan sitten
        kauan sitten kirjoitti:

        apusisarena sotasairaalassa ja vasta 18v täyttäneenä. Tulipa nähtyä sodan aiheuttamat kärsimykset siltäosin.
        Silloin olimme yhtenäinen kansa ja meillä oli vain yksi päämäärä. Muisto siitä tunteesta lämmittää yhä.

        Sori, viesti oli tarkoitettu tuonne toiseen paikkaan. Tämä läppäri on niin herkkä että en kerkiä perässä.


      • Helepeena
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Jossain mielessä oli onnellisempaa, siksi ettei tiedetty kaikkea mitä tänäpäivänä.
        ei osattu vaatia-oltiin ns.vähään tyytyväisiä.
        Nyt kaupan seinät on revetä siitä kaikesta krääsästä. Tv paahtaa mainosta, melkein tulee olo että on jotenkin yksinkertainen ihminen kun ei jaksa niistä innostua, hyi sentään !
        (se on hyvää mainontaa,heikot jopa sortuu)
        Ongelma on tosiaankin:ME
        jos niitä kuumatkoja vaikka alkaisivat tehdä. Sinne mummolasti taivaantuuliin. minä ensimmäisenä !!
        Kunhan nyt hallitus saa selvittyä, mitä se itse tahtoo(vai onko kaikkilla eri tavoite .
        Semmoiselta se ainakin tuntuu !!

        Vanhemmat ihmiset muistelevat mielellään "entisiä hyviä aikoja". Olivatko ne niin hyviä? Me olimme silloin lapsia emmekä varmaankaan tienneet kaikista niistä murheista mikä vanhempiamme huolestutti. Meillä oli leikkimme emmekä suuremmissa unelmissammekaan osanneet kuvitella miksi aika muuttuu. Takaisin emme sitä lapsuuden huolettomuutta saa emmekä voi maailmaa muuttaa, meidän on hyväksyttävä se ja itse muututtava. Muuta vaihtoehtoa ei ole.


      • ehkä´
        Helepeena kirjoitti:

        Vanhemmat ihmiset muistelevat mielellään "entisiä hyviä aikoja". Olivatko ne niin hyviä? Me olimme silloin lapsia emmekä varmaankaan tienneet kaikista niistä murheista mikä vanhempiamme huolestutti. Meillä oli leikkimme emmekä suuremmissa unelmissammekaan osanneet kuvitella miksi aika muuttuu. Takaisin emme sitä lapsuuden huolettomuutta saa emmekä voi maailmaa muuttaa, meidän on hyväksyttävä se ja itse muututtava. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

        sittenkin oli paremmin ennen ja tyydyttiin vähempään. Ei ollut mitä vaatia.

        Vanhemmat varmaan olivat lujemmilla ja leipä oli lujassa. Sodat oli käyty ja uutta rakennettiin.

        Itse muistan lapsuudesta, että köyhää meillä oli, mutta ei sitä ymmärtänyt surra eikä vaatia parempaa. Oltiin tosiaan huolettomia sen aikaisten leikkien kanssa.

        Hyvin siitä on selvitty ja nyt on kaikki hyvin.


      • meitä ei
        ehkä´ kirjoitti:

        sittenkin oli paremmin ennen ja tyydyttiin vähempään. Ei ollut mitä vaatia.

        Vanhemmat varmaan olivat lujemmilla ja leipä oli lujassa. Sodat oli käyty ja uutta rakennettiin.

        Itse muistan lapsuudesta, että köyhää meillä oli, mutta ei sitä ymmärtänyt surra eikä vaatia parempaa. Oltiin tosiaan huolettomia sen aikaisten leikkien kanssa.

        Hyvin siitä on selvitty ja nyt on kaikki hyvin.

        pisteytetty heti syntymästä lähtien niinkuin nykyisin eikä kilpailutettu eikä ollut sellaista diagnoosimäärää jokaiseen poikkeavuuteen. Saimme elää ja varttua luonnonmukaisesti eli olimmekin luomulapsia.


      • mieltä
        meitä ei kirjoitti:

        pisteytetty heti syntymästä lähtien niinkuin nykyisin eikä kilpailutettu eikä ollut sellaista diagnoosimäärää jokaiseen poikkeavuuteen. Saimme elää ja varttua luonnonmukaisesti eli olimmekin luomulapsia.

        kaikkea kehittymistä on kiittäminenkin. Meidän luomulasten aikanaan vaikeat lapsuusajan ikävät sairaudet mm. ovat nyt voitettavissa.


    • katicat

      Nyt odottelemme mielenkiinnolla uutista hallitusohjelmasta. Miten kakkua jaetaan tulevana neljänä vuotena. Eläkeläiset, muistettiino meille annettuja lupauksia.

    • Maalaismies*

      Internet on tuonut uuden ulottuvuuden tietojen hankintaan. Hyllyssäni on 10-osainen "Otavan Iso tietosanakirja". 1960-luvulta asti se on palvellut (ja palvelee vieläkin) monissa asioissa. Totuuden nimessä löydän netistä nyt sellaista tietoa, mitä kirjoissa ei ole.

      Ennen näkemättömät ulottuvuudet ovat käsilläni.

      • mitenkään parempia..Sota-ajan muistan hyvin..Oli ruuasta pulaa kovasti..Kaupoista ei oikein saanut mitään..Tuli syötyä todella yksipuolisesti..
        Lapsien sosiaaliset erot näkyivät selvästi..
        Nykyään kaikki lapset ovat vähän samalla tavalla pukeutuneita.Eivät joudu ,ainakaan vaatteiden tähden haukuttavaksi,kuten ennen usein tapahtui.Nykyään
        koulussakin on todella hyvää ruokaa,,ei aina velliä
        kuten ennen..Minä inhoan vieläkin velliä,,tulee
        kouluajat mieleen....Tietokone on todella hieno keksintö..on nopeasti saatavissa tietoja alalta kuin alalta...Viranomaiset olivat todella epäystävällisiä ennen..Minä olin se orpo tyttö,niin meillä kävi lastensuojeluvirastosta semmoinen kamala nainen,,jonka muistan ikäni..
        Kohteli minua,kuin olisin ollut joku pahantekijä.,vaikka olin kunnollinen tyttö ja ahkera oppilas koulussa.Nyt ,kun olen tämän sokean pojan asioita joutunut hoitelemaan,,niin olen ollut todella hämmästynyt,,kun olen saanut osakseni, niin ystävällistä kohtelua. Kyllä on
        ajat muuttuneet parempaan suuntaan..Tiedon tulvasta sanoisin,,eihän niitä uutisia tarvitse kuunnella,kuin yhden kerran. En ainakaan minä kuuntele jatkuvasti uutisia..Ei ole paljoa hyviä muistoja entisistä ajoista..Kyllä parempaan suuntaan olemme menneet jatkuvasti..Aina on parantamisen varaa, tietysti.Tällaista tuli mieleen..Hyvää kevättä ..t.Irkku


      • irkku-37 kirjoitti:

        mitenkään parempia..Sota-ajan muistan hyvin..Oli ruuasta pulaa kovasti..Kaupoista ei oikein saanut mitään..Tuli syötyä todella yksipuolisesti..
        Lapsien sosiaaliset erot näkyivät selvästi..
        Nykyään kaikki lapset ovat vähän samalla tavalla pukeutuneita.Eivät joudu ,ainakaan vaatteiden tähden haukuttavaksi,kuten ennen usein tapahtui.Nykyään
        koulussakin on todella hyvää ruokaa,,ei aina velliä
        kuten ennen..Minä inhoan vieläkin velliä,,tulee
        kouluajat mieleen....Tietokone on todella hieno keksintö..on nopeasti saatavissa tietoja alalta kuin alalta...Viranomaiset olivat todella epäystävällisiä ennen..Minä olin se orpo tyttö,niin meillä kävi lastensuojeluvirastosta semmoinen kamala nainen,,jonka muistan ikäni..
        Kohteli minua,kuin olisin ollut joku pahantekijä.,vaikka olin kunnollinen tyttö ja ahkera oppilas koulussa.Nyt ,kun olen tämän sokean pojan asioita joutunut hoitelemaan,,niin olen ollut todella hämmästynyt,,kun olen saanut osakseni, niin ystävällistä kohtelua. Kyllä on
        ajat muuttuneet parempaan suuntaan..Tiedon tulvasta sanoisin,,eihän niitä uutisia tarvitse kuunnella,kuin yhden kerran. En ainakaan minä kuuntele jatkuvasti uutisia..Ei ole paljoa hyviä muistoja entisistä ajoista..Kyllä parempaan suuntaan olemme menneet jatkuvasti..Aina on parantamisen varaa, tietysti.Tällaista tuli mieleen..Hyvää kevättä ..t.Irkku

        En kehunut entisiä aikoja, mainitsin puutteistakin.

        Olen itseäsi vanhempi ja tiedän sota-ajan seurauksetkin.

        Kaiken aineellisen hyvän keskellä tuo Tiedon tulva kaikesta pahasta maailmassa häiritsee, rasittaa.


      • Mikä tietoa lisää se tuskaa lisää!

        Edellinen oli ajatuksissani taustalla kun viestini kirjoitin


      • Likka321
        Ruuneperi kirjoitti:

        Mikä tietoa lisää se tuskaa lisää!

        Edellinen oli ajatuksissani taustalla kun viestini kirjoitin

        Saarnaaja 1:18
        Siellä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää.

        Tarkoittaako tämä saarnaajan sana , että henkilö, joka tietoa ja viisautta jakaa, on tuskan lisääjä? Onko onnellisempaa olla autuaan tietämätön maailman ongelmista?

        Nykyaikainen tiedottaminen ei kylläkään viisautta jaa ,ja se on jo usein kielellisesti niin vaikeaselkoista, että suuri osa ihmisistä jää sen tavoittamattomiin. Selkokielistä, vastaanottajat huomioon ottavaa tiedotusta tarvitaan. Lapsia on syytä varjella tiedon tulvalta, ja onhan mediakasvatus koulujenkin oppisisällössä. Kotien vastuu tässä kuitenkin on väistämätön.


      • Maalaismies*
        Likka321 kirjoitti:

        Saarnaaja 1:18
        Siellä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää.

        Tarkoittaako tämä saarnaajan sana , että henkilö, joka tietoa ja viisautta jakaa, on tuskan lisääjä? Onko onnellisempaa olla autuaan tietämätön maailman ongelmista?

        Nykyaikainen tiedottaminen ei kylläkään viisautta jaa ,ja se on jo usein kielellisesti niin vaikeaselkoista, että suuri osa ihmisistä jää sen tavoittamattomiin. Selkokielistä, vastaanottajat huomioon ottavaa tiedotusta tarvitaan. Lapsia on syytä varjella tiedon tulvalta, ja onhan mediakasvatus koulujenkin oppisisällössä. Kotien vastuu tässä kuitenkin on väistämätön.

        Luen parhaillaan mielenkiintoista kirjaa: "Afrikkalaisen filosofian antologia." Ero meikäläiseen tiedon välitykseen käy ilmi vaikkapa seuraavasta:

        Eräässä kylässä juomavesi aiheutti vaikeita tautitapauksia ja lasten kuolemia. Kyläläisille sanottiin, että vedessä on pieniä eliöitä, jotka aiheuttavat sairauden ja että ne kuolevat kun vesi keitetään. Tieto ei mennyt perille ja epidemia jatkui. Vihdoin huomattiin sanoa, että vedessä on pahoja henkiä, jotka poistuvat vettä keitettäessä. Silloin tieto meni perille.


      • Hintriika1
        Likka321 kirjoitti:

        Saarnaaja 1:18
        Siellä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää.

        Tarkoittaako tämä saarnaajan sana , että henkilö, joka tietoa ja viisautta jakaa, on tuskan lisääjä? Onko onnellisempaa olla autuaan tietämätön maailman ongelmista?

        Nykyaikainen tiedottaminen ei kylläkään viisautta jaa ,ja se on jo usein kielellisesti niin vaikeaselkoista, että suuri osa ihmisistä jää sen tavoittamattomiin. Selkokielistä, vastaanottajat huomioon ottavaa tiedotusta tarvitaan. Lapsia on syytä varjella tiedon tulvalta, ja onhan mediakasvatus koulujenkin oppisisällössä. Kotien vastuu tässä kuitenkin on väistämätön.

        Tietämätön on tietämättään onnellisempi kuin se, joka tietää ja tiedostaa maailman onnettomuudet. Eikös tullutkin hieno filosofinen ajatus!

        Mutta en haluaisi olla tietämätön, vaikka se toisi lisää onnellisuutta. Toisaalta en ymmärrä niitä, jotka maailman murheiden takia kieltävät kaiken ilon ja onnen.

        Täälläkin törmää joskus yliampuviin moralisteihin. He nyrpistelevät, kuinka pienistä murheista joku viitsii valittaa, vaikka maailma hukkuu paskaan ja ihmisiä kuolee joka sekunti kuka mihinkin kauheuteen.

        Maapallon asiat eivät edisty tippaakaan parempaan suuntaan, jos me lopetamme hymyilemisen ja iloitsemisen siitä, mistä on aihetta iloita. Stressi vain puhkaisee lisää sairauksia, mikä taas aiheuttaa lisää kustannuksia ja ylimääräisiä murheita yhteiskunnalle.


      • Saarnoja vähemmän,
        Hintriika1 kirjoitti:

        Tietämätön on tietämättään onnellisempi kuin se, joka tietää ja tiedostaa maailman onnettomuudet. Eikös tullutkin hieno filosofinen ajatus!

        Mutta en haluaisi olla tietämätön, vaikka se toisi lisää onnellisuutta. Toisaalta en ymmärrä niitä, jotka maailman murheiden takia kieltävät kaiken ilon ja onnen.

        Täälläkin törmää joskus yliampuviin moralisteihin. He nyrpistelevät, kuinka pienistä murheista joku viitsii valittaa, vaikka maailma hukkuu paskaan ja ihmisiä kuolee joka sekunti kuka mihinkin kauheuteen.

        Maapallon asiat eivät edisty tippaakaan parempaan suuntaan, jos me lopetamme hymyilemisen ja iloitsemisen siitä, mistä on aihetta iloita. Stressi vain puhkaisee lisää sairauksia, mikä taas aiheuttaa lisää kustannuksia ja ylimääräisiä murheita yhteiskunnalle.

        pelottelua ei ollenkaan,

        mutta
        n ä y t ä laittavasi
        -biologiset roskat maatuviin jätteisiin,
        -kartongit eri laatikkoon,
        -jätepaperi kolmanteen
        -sekä vain pikkunen pussukka sekajätteisiin!

        Ettei maapallo täyttyisi kaatopaikoista,
        viikon teemaan palataksemme.


      • ...
        Saarnoja vähemmän, kirjoitti:

        pelottelua ei ollenkaan,

        mutta
        n ä y t ä laittavasi
        -biologiset roskat maatuviin jätteisiin,
        -kartongit eri laatikkoon,
        -jätepaperi kolmanteen
        -sekä vain pikkunen pussukka sekajätteisiin!

        Ettei maapallo täyttyisi kaatopaikoista,
        viikon teemaan palataksemme.

        ...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe