Housujen kavennus???!!!

alottelija...

Haluaisin tietäämiten saa housujen lahkeet kavennettua pillihousuiksi sillä tavalla,että niitä kehtaa vielä käyttääkin?:)Olisiko kellään mitään hyviä ohjeita tai kaavoja???:)

16

28903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15-v kaventaja :)

      kaavat helvettiin! ;-D

      1) käännä housusi ylösalaisin (sisäpuoli ulos) ja pue ne päällesi

      2) jos housusi ovat HYVIN leveät, niin lahkeet täytyy kaventaa sekä sisä- että ulkoreunasta.
      joa housusi eivät ole kovin leveät, niin pelkkä ulkoreunasta kaventaminen riittää.

      eli: (housut ovat ylösalaisin päälläsi) ota lahkeen saumasta kiinni ja kiristä se pillimäiseksi. merkitse neuloilla "kavennusraja" koko matkalta alhaalta lahkeesta ylös vyörajaan asti.
      tee sama kummallekkin lahkeelle. (mieti, kavennatko sekä sisä- että ulkoreunasta!)

      3) ota housut varovasti päältäsi. älä käännä niitä oikein päin. sinulla pitäisi olla housuissa kummastakin lahkeesta rajattu neuloilla "kavennettavat palat".

      4) harsi ompeluneulalla, värikkäällä langalla, pitkin pistoin lahkeet seuraten neuloja.

      5) irroita neulat.

      6) käännä housut oikein päin ja sovita yllesi. jos koko ei miellytä niin harsi uudelleen.

      7) jos housujen koko vaikutti sopivalta, niin varmista, että kummatkin lahkeet on harsittu samalla tavoin, eikä toinen ole jäänyt eri kokoiseksi.

      8) housut ylösalaisin. (taas)

      9)ompele suoralla pistolla harsinlankaa pitkin toinen lahje.
      HUOM! löysä harsinlanka antoi sovitusvaiheessa hieman periksi, joten saattaa olla hyvä ommella hieman harsinlangan vierestä. got it?

      ompele lahje yhden kerran, käännä housut oikein päin ja sovita. (vain toinen lahje ommeltu) jos lahje vaikuttaa hyvältä, niin MAHTAVAA! ompele myös toinen lahje samalla tapaa.

      jos lahje oli liian löysä tai tiukka, niin pura ommel ja ompele uudestaan.

      jos housut tulevat kovaan kulutukseen niin kannattaa vetää kaksinkertainen ommel saman tien, niin ei housut ratkeile. itse olen aina vetänyt vain yhden kerran eikä ole vahinkoja käynyt. wåt evör. =D

      10) päättele langat. revi harsinlangat pois.

      11) voit halutessasi leikata ns. "ylimääräiset" palat pois lahkeista. ne saattavat tuntua omituisilta. (itse en ole jaksanut leikata housuistani niitä pois. ne ovat ikään kuin täytteenä. jos leikkaan ne pois, niin saan ehkäpä taas kaventaa housuja.)

      12) käännä housut oikein päin. :-)

      ilman kuvia selittäminen on todella vaikeaa.
      toivottavasti minusta oli apua.

      HYVÄÄ KEVÄTTÄ!

      • ohjeista vielä

        en omista ompelukonetta ja housujani pitäisi kaventaa vain hieman ( novat lyhyet, mutta lahje hieman levenee) ajattelin että onistuu varmaankin myös käsin? Pituus nykyisissä housuissa on nilkkaluun yläpuolelle joten pieni kavennus vaan tarpeen. kannattaako ryhtyä moiseen?


      • onnistuu
        ohjeista vielä kirjoitti:

        en omista ompelukonetta ja housujani pitäisi kaventaa vain hieman ( novat lyhyet, mutta lahje hieman levenee) ajattelin että onistuu varmaankin myös käsin? Pituus nykyisissä housuissa on nilkkaluun yläpuolelle joten pieni kavennus vaan tarpeen. kannattaako ryhtyä moiseen?

        käsin ommellen kunhan maltat tehdä lyhyillä pistoilla että tulee siisti.


      • Ohje

        Kiitos, luin ihan uteliaisuuttani läpi. Annoit seikkaperäisen ja hyvän ohjeen kaikille kaventajille!


      • tee-se-itse-kaventaja

        suunnilleen näin mäkin olen farkkuni kaventanut! Toimiva tapa, ja saapahan ainakin täydellisesti istuvat housut!!
        itse tosin nuppineuloilla merkkaamisen jälkeen laitoin housut pöydälle ja piirsin lahkeeseen puukynällä viivan jota pitkin ompelin. näin sain mitattua saumasta keskellepäin yhtäpaljon senttejä molempiin lahkeisiin. (ja viivan ei toki tarvitse olla suora, vaan siitä piirsin kaarevan)
        sitten vain surruttelin ompelukoneella viivaa pitkin. Välillä sovitus-, ja jos ja kun tulos on hyvä, kannattaa ommella vielä muutaman kerran päälle ettei varmasti ratkea (varsinkin jos teet housuistasi kireät).

        :))


      • _.._
        tee-se-itse-kaventaja kirjoitti:

        suunnilleen näin mäkin olen farkkuni kaventanut! Toimiva tapa, ja saapahan ainakin täydellisesti istuvat housut!!
        itse tosin nuppineuloilla merkkaamisen jälkeen laitoin housut pöydälle ja piirsin lahkeeseen puukynällä viivan jota pitkin ompelin. näin sain mitattua saumasta keskellepäin yhtäpaljon senttejä molempiin lahkeisiin. (ja viivan ei toki tarvitse olla suora, vaan siitä piirsin kaarevan)
        sitten vain surruttelin ompelukoneella viivaa pitkin. Välillä sovitus-, ja jos ja kun tulos on hyvä, kannattaa ommella vielä muutaman kerran päälle ettei varmasti ratkea (varsinkin jos teet housuistasi kireät).

        :))

        ei valitettavasti pysy jos aikoo tehdä housuista tiukat. Itse olen merkannut kuulakärkikynällä merkit kun housut nurinpäin. muista aloittaa kavennus heti etutaskun yläsauman alapuolelta ettei tule ikävän näköistä pussia reiden kohdalle.


      • ......

        Usein farkkutyyppisissä housuissa toinen sauma on ns. farkkusauma, jonka huomaa siitä, että sisäpuolella ei näy saumavaroja, vaan saumavarat on käännetty tuplaompeleen sisään. Sen sauman kaventaminen käsin tai koneella on TODELLA HANKALAA. Jos toinen sauma, kumpi tahansa, perinteinen sauma, ja saumavarat näkyy, on kaventaminen helpompi tehdä sen sauman puolelle. Kun olet ommellut ja sovittanut, niin ylimääräisen saumavaran voi helposti leikata pois. Vedä vaan uuden saumavaran reunaan kunnon siksak ettei pääse purkeamaan.
        Jos ompelet käsin, ompele kaksinkertaisella langalla jälkipistoin, ja sitten yliluottelet saumavaran käsin, ettei purkea pesuissa.


      • Anonyymi

        Kyllä yksi puolisen lahkeen kavennus on parasta tehdä LAHKEEN NS. HAARAN PUOLELTA. On sanomattakin selvää tehdas ommel jäisi täten lahkeen sivupuolelle . . . . EIKÖ ?

        Sanoo vaatturi Timppa !!


    • neuvoisin

      vielä sen verran, että lahkeista saa todella siistit, jos purkaa myös lahjesauman sivusauman kohdalta auki ja ompelee pitkä sivusauman ihan alas asti ja ompelee vasta sitten lahjesauman takaisin kiinni :).

    • vierailevataiteilija

      Hienot ohjeet:) iteki kyhäilen noilla ohjeilla(kas kun ostivat vanhemmat tällaiset hiukan isohkot byysat)Mut peukkua noille ohjeille! ^_^

    • Anonyymi

      Helppoa kuin mikä! . . . siis pillilahkeiksi kavennus. Ota sopivan mittainen vaikka 100 millistä putkea viemäriputki käy oikein hyvin. Pujota putki lahkeen sisään ja ala ommella kuroen lahjetta putken muotoon ja väljyyteen. . . . . KYLLÄ LÄHTEE! ja voi mennä yleiselle paikalle ns. "TYRKYLLE" kaljalasi kädessä tai lähellä ikeniä istua KENOTTAA! Ja olla kuin olisi puusta pudonnut PAVIAANIN PENTU!

      Ompelukurssin johtaja evp. Sissikapteeni . . . Timppa idästä

    • Anonyymi

      leveät lahkeet on muotia taas 2021, Aloittaja voi ottaa vanhat leveälahkeiset housunsa kaapinkätköistä esiin. Pölyt pois ja baanalle. Jos teit virheen ja kavensit lahkeet pilleiksi v 2007 niin pilleistä et leviksiä saa.

      • Anonyymi

        Tarvitaan vain kangaskaitaleet joilla levennetään pillit. Mikäli siis ne v 2007 kavennetut pökäleet ovat vielä käyttökelpoisessa kunnossa.


    • Anonyymi

      Miten ommella käsin, minkälaisella pistolla. Ohjeet?

      • Anonyymi

        Googletapa sanoilla käsin ompelu niin löytyy ohjetta tumpelollekin.....


    • Anonyymi

      Mitä ompelukoneesta valitaan, mitä merkkejä? En tunne pistosten nimiä tai millä pitäisi tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3187
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      108
      1292
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1076
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1033
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      957
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      924
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe