AMK:n kieliopinnoista

Risto

Oon harkinnut ammatikorkeakouluopintoja (lähinnä sosiaalialalta) mutta ainoaksi esteeksi vaikuttaisi nousevan huono kielitaitoni. Kävin lukiota 2 vuotta mutta koska kielet (ruotsi ja englanti) tuottivat kohtuuttomasti vaikeuksia (osaksi myös matematiikka) vaihdoin koulua ja menin kauppaoppilaitokseen josta valmistuin merkonomiksi.

Nyt oon harkinnut jatko-opintoja jossain ammattikorkeakoulussa mutta pelkään etten selviä siellä kieliopinnoista. Pyytäisinkin kaikkia AMK:ssa opiskelevia kertomaan noista kieliopinnoista tarkemmin. Tiedän että jokaisessa AMK:ssa täytyy suorittaa ns. pakolliset kieliopinnot eli virkamiesruotsi ja englanti.
Mutta kuinka paljon muuten tarvitaan kieliä jos nuo pakolliset opinnot jättää huomiotta? Joutuuko lukemaan esim. paljon omaa alaa käsittelevää vieraskielistä kirjallisuutta??(näin on yleensä ainakin yliopistoissa)

Entä nuo pakolliset kieliopinnot. Kuinka niistä selviää. Käsitykseni mukaan niiden läpäisemiseen tarvitaan vahvaa lukio-tasoista pohjaa, jota minulla ei ole. Jos olen ymmärtänyt oikein kielioppia ei juurikaan kerrata vaan opiskellaan oman alan sanastoa. Lisäksi kaikki suulliset esitelmät hirvittävät, sillä niitäkin kuulemma joutuu pitämään.

Mitä arvelette? Onko mulla mitään mahdollisuuksia päästä opiskelemaan ammattikorkeakouluun todella heikolla kielitaidolla? Kertokaa vähän kokemuksianne kieliopinnoista, ja kertokaa tunnetteko ketään joka olisi jäänyt valmistumatta kieliopintojen takia jne. Entä miten yleensä sellaiset opiskelijat ovat menestyneet jotka ovat suorittaneet vain jonkin ammatillisen tutkinnon?

Älkää vastatko sellaisilla viesteillä "että kyllä niistä selviää" jos olette itse käyneet lukion ja kielien kanssa ei oo ollu ongelmia. Toivoisin erityisesti kaikkia sosiaalialaa opiskelevia kertomaan kieliopinnoistansa mutta myös muitten alojen opiskelijoiden mielipiteet otan mielelläni vastaan. Voisitte mainita millä alalla opiskelette, oletteko käyneet lukion jne.

8

5009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukka20

      No, minä opiskelen liiketaloutta AMK:ssa.

      Et toivonut vastauksia kieliä osaavilta, mutta vastaampa kuitenkin. :) Tosin olen ehkä sellainen seiskan osaaja. Mutta kuitenkin...

      Ainakin meillä oli tarjolla valmennuskursseja, joka kaikkien ei-ylioppilaitten täytyi tehdä, jollei suorittanut tasokoetta, sekä kieliopin kertauskursseja.
      Kuulemma myös opettajasta riippuen, ensimmäisellä ammattiopintojen kurssilla käytiin kielioppiakin läpi, tosin kaikki eivät käyneet.

      Riippuu varmasti koulusta, mutta minä, joka lukiossa sain seiskoja kovin voimin ponnisteltuani, olen nyt saanut kiitettäviä. Joten jos sanastoa jaksaa lukea niin kokeissa on kyllä pärjännyt. Sillä yleensä kokeissa on hyvin vähän kielioppiin liittyviä tehtäviä. Joten ysin enkun oppillaat ovat voineet saada hylättyjä, jos eivät ole lukeneet ammattisanastoa, jota kurssilla on käyty. Kurssit eivät siis ole olleet ylitse pääsemättömiä, vaan läksyjä kannattaa lukea. :)

      Käy ihmeessä kaikki mahdolliset valmentavat kurssit, jos niitä on tarjolla. Mutta tosiaan kieliopin osuus kokeissa on ollut pieni.

      Kirjoja ei meillä ole ollut kuin yksi englanniksi, ja sitäkään ei ollut pakko lukea, ei ollut tenttiä. Se oli vaan opiskelun tueksi.

      Mutta täytyy sanoa, että tunnen erään jonka opinnot viivästyivät pakollisen ruotsin kurssin takia vuodella, mutta se oli kyllä kiinni ihan hänen laiskuudestaan käydä tunneilla...

    • opiskelija

      Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että kieliopinnot ammattikorkeassa ovat helpompia kuin lukiossa. Opinnot keskittyvät tosiaan enemmän ammattisanastoon, eivätkä niinkään siihen kielioppiin, joten mielestäni kieliopinnoissa pärjää huonollakin kielipäällä, jos vaan jaksaa lukea. Englanninkielisiä kirjoja ei ole hirveän paljon tarvinnut lukea, ja ainakaan meillä ei ole yhtään sellaista kurssia, josta ei suomenkielisen kirjallisuuden lukemisellakin pääsisi läpi.

      • Minttu

        Opetus tosiaan perustuu ammattisanaston opetteluun. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulla täytyy olla jo perusasiat hallussa. Meidän koulussa oli ensi alkuun alkutentti, jossa kartoitettiin taso ja katsottiin ketkä saavat osallistua opetukseen myöhemmin. Täytyy sanoa, etten tarkkaan tiedä, mitä niille kävi jotka eivät sitä läpäisseet. Ilmeisesti ohjattiin iltalukioon opiskelemaan perusasioita.

        Tämän jälkeen sitten tuli ruotsin kursseja kolme. Niissä oli joskus tenttejä tai jotain vastaavaa.. virkamiesruotsin loppukoe oli sitten se huipentuma: sekä suullinen että kirjallinen osuus. Suullisessa puhuttiin 20 min parin kanssa ammattillista ruotsia opettajan edessä.. kirjallisessa osuudessa sai olla sanakirja, mutta siitä ei selvinnyt jos ei hallinnut kielioppia..

        Säikähditkö, älä välitä. Vaatimukset vaihtelee kouluttain (HUOM! suuria eroja). Meidän koulu oli siitä pahimmasta päästä..

        Englanti meni sitten samaan tyyliin...


      • fghfgh
        Minttu kirjoitti:

        Opetus tosiaan perustuu ammattisanaston opetteluun. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulla täytyy olla jo perusasiat hallussa. Meidän koulussa oli ensi alkuun alkutentti, jossa kartoitettiin taso ja katsottiin ketkä saavat osallistua opetukseen myöhemmin. Täytyy sanoa, etten tarkkaan tiedä, mitä niille kävi jotka eivät sitä läpäisseet. Ilmeisesti ohjattiin iltalukioon opiskelemaan perusasioita.

        Tämän jälkeen sitten tuli ruotsin kursseja kolme. Niissä oli joskus tenttejä tai jotain vastaavaa.. virkamiesruotsin loppukoe oli sitten se huipentuma: sekä suullinen että kirjallinen osuus. Suullisessa puhuttiin 20 min parin kanssa ammattillista ruotsia opettajan edessä.. kirjallisessa osuudessa sai olla sanakirja, mutta siitä ei selvinnyt jos ei hallinnut kielioppia..

        Säikähditkö, älä välitä. Vaatimukset vaihtelee kouluttain (HUOM! suuria eroja). Meidän koulu oli siitä pahimmasta päästä..

        Englanti meni sitten samaan tyyliin...

        Mikä koulu oli kyseessä ja mikä vuosi?


    • RRR

      Itse en sosiaalialasta tiedä, mutta terveysalaa olen opiskellut.

      Meillä ainakin oli vain pari kurssia sekä englantia että ruotsia. Todella helppoja olivat: tien neuvomista tms. mitä on jo yläasteen kieliopinnoissa ollut. Kielioppiakaan ei pahemmin ollut. Alan sanastoa oli aika paljon, mutta verrattuna esim. lukion ekoihin kursseihin niin huomattavasti vähemmän. Todella helpot kurssit oli, vaikka itsekin olen SURKEA englannissa. Varmaan taso riippuu koulustakin (meillä vain oli paljon ei-lukion käyneitä joten olisiko koulu laskenut tasoa?).

      Meillä ei ollut suullista esitelmää (jos oikein muistan?) kielten kursseilla.

      Muilla kursseilla kieliä ei sitten käytettykään. Mutta tämäkin varmaan riippuu koulusta ja alasta: sosiaalialasta en tiedä. Kaupallisella puolella ollaan ainakin joissain kouluissa innokkaita opettamaan englanniksi (mutta ei niissäkään kaikissa).

      Tenteissä ei ollut vieraskielistä kirjallisuutta (opinto-oppaassa kirjoja oli kyllä mainittu joka kurssille varmaan), koska tentit sisältivät pääasiassa luennoilla käsiteltyjä asioita.

      Ammatillisen tutkinnonkin suorittaneet pärjäsivät ihan hyvin.

      En tunne ketään joka olisi amk:sta jäänyt valmistumatta kieliopintojen takia. Ongelmaksi muodostuisi ehkä joillain aikuisopiskelijoilla, jotka ei ole oikeestaan paljoo yhtään kieliä ikinään koulussa lukeneet.

    • Ilona

      Mun entinen poikaystävä oli aivan sairaan huono kielissä. Ruotsista oli hikisesti päässy läpi amiksessa ja enkku melkeen yhtä huonolla pohjalla. Ammattikorkeessa selvisi ihan hyvin virkamiesruotsista, sai kakkosen ku teki tehtävät ja näytti opettajalle että yritystä oli. Että kyllä sä selviit! Meilläkin (Laureassa) on vaan 2 ov:tä ruotsia ja saman verran englantia. Eli tosi vähän.

    • AMKSavo

      Meillä Savonia AMKssa oli vain jotain kaksi lukiolaista ryhmässä ja loput peruskoululaisia. Kielistä selvisi kun opiskeli sanalistan eli kaksi liuskaa ja esitti jotain luokan edessä. Lukiolaisten ja lähihoitajien kielitaito oli täysi kontrasti, mutta lukiolaiset pidetään ruodussa koska ovat vähemmistönä. Kun esitimme vuoropuhelun englanniksi, kielsivät lähihoitajat lukiolaisia improvisoimasta ja puhumasta, siis vieraalla kielellä. Pitäisi todella olla peruskoululaisille pääsykoe, ennen AMKta. Miksi lukiolaisia ei valmistu esim. kätilöiksi tai röntgenhoitajiksi AMKsta?

      • Onpaseroja

        Siis kyllähän nyt lukion käyneit kätilöitä ja röntgenhoitajia valmistuu, ehkä ei Savosta mutta muualta kyllä. On teillä kyllä ihmeen huono kieltenopetus! Semmonen tulee mieleen että jos ne ei halua teille savolaisille hoitajille opettaa kieliä, että ette sitten lähde pois Savosta. Kielitaidottomina jäätte sinne Savoon hoitajiksi.

        Täällä etelämpänä päin Suomea on kieliin ja matikkaan lähtötason testaus, jonka perusteella monet lähihoitajat joutuu ensin valmentavalle kurssille, ja vasta sen läpäistyä pääsee varsinaisiin AMK:n kieliopintoihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4493
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      116
      4095
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2740
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1653
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      92
      1590
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1563
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe