Porakaivon vesi

mitä teen?

Olisiko kellään viisaita neuvoja ja kokemusta millä konstin saisi puhdasta vettä mökillä. Porakaivovesi on erittäin rautapitoinen, mangaania ja haisee kuin mätä kananmuna. Rautaa 17 kertainen määrä suosituksiin nähden.Vesi värjää saniteetti kalusteet ruskeaksi hetkessä. Olen kokeillut Weltzonin otsonointia ja lisäksi suodatin. Ei jaksa puhdistaa tuota rauta määrää. Isoja puhdistuslaitteita mahdoton saada mahtumaan sisätiloihin. Porakaivo on tehty 2005 kesällä, veden tuotto on hyvä. Joka päivä vettä juoksutetaan tunti tolkulla eikä siitäkään ole ollut apua.

8

12014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkossa

      kunhan käytetty useampia vuosia.Koska kyse mökistä,ei veden käyttö liene sittenkään riittävää ja säännöllistä.Normaalista hanasta juoksuttaminen ei riitä,kaivo täyttyy samaan tahtiin eikä pinta laske.Itselläni oli samat ongelmat alkuun,hiekkaakin tuli joka tukki kalusteita.Juoksutin sitten suoraan pumpun isommasta putkesta tynnyreihin määrän jonka olin laskenut reiässä olevan,ettei pumppu käy kuivana.Tätä jatkoin kolme vuorokautta yötäpäivää eli kun kaivo täyttyi normaaliin tasoonsa,niin isolla virtauksella tyhjäksi.Ongelmat loppuivat siihen.

      • Neuvosta kiitän

        Kiitos kovasti neuvosta. Pitää tuota kokeilla kunhan saan miehistä apua tuohon tehtävään, jotta tulee oikein asia hoidettua. Naistumpelo täällä kamppailee asia knssa. Hieman on vaikeita asioita minulle, mutta koetan saada apuja. Olen juoksuttanut vettä ulkokautta erillisen hanan kautta joka siihen on asennettu. Toivottavasti pumppu ei hajoa jos monta tuntia siitä vettä lasken.


      • putkijulli
        Neuvosta kiitän kirjoitti:

        Kiitos kovasti neuvosta. Pitää tuota kokeilla kunhan saan miehistä apua tuohon tehtävään, jotta tulee oikein asia hoidettua. Naistumpelo täällä kamppailee asia knssa. Hieman on vaikeita asioita minulle, mutta koetan saada apuja. Olen juoksuttanut vettä ulkokautta erillisen hanan kautta joka siihen on asennettu. Toivottavasti pumppu ei hajoa jos monta tuntia siitä vettä lasken.

        Pyydä porakaivo firmalta semmosta siihen tarkoitukseen tehtyä huuhtelupumppua vuokralle.
        Mistäpäin suomea olet niin tietää neuvoa?
        eli pumppu ylös ja huuhtelupumpun letkut kaivoon ja pumppaamaan


      • ongelma....
        putkijulli kirjoitti:

        Pyydä porakaivo firmalta semmosta siihen tarkoitukseen tehtyä huuhtelupumppua vuokralle.
        Mistäpäin suomea olet niin tietää neuvoa?
        eli pumppu ylös ja huuhtelupumpun letkut kaivoon ja pumppaamaan

        Lahden alueella mökki. Jos osaat neuvoa kyseisen firman joka huuhtelisi ja nostaisi pumpun kaivosta olisin kovin kiitollinen vinkistä.


    • että paranee

      itsekseen, vaikka kuinka juoksuttaisit. Niin kuin jo nyt ilmeisesti teet. Saattaa hiukan petraantua ajan kanssa.

      Mutta koska rautaa (on kai tutkittu, kun tiedät määrän olevan 17-kertainen) ja mangaania (se mätä kanamunan haju) on noinkin paljon, niin en usko sen vuosien varrella ja juoksuttamalla kovinkana paljon paranevan. Sitä paitsi siitä kaivon poraamisesta on jo hyvinkin reilu vuosi, joten se alkuparaneminen on jo tapahtunut.

      Rauta värjää kalusteet. Mangaani haisee vain pahalle, mutta ei tee muuta vahinkoa, paitsi lämmitettäessä kalvon veden pinnalle.

      Näistä ongelmista et varmaan pääse eroon muuta kuin hankkimalla kunnon suodattimet. Lattiatilaa ne vaativat 0,5 m2 ja jos ei muu auta, niin ehkä pesuhuoneen nurkasta voisi sen ottaa? Tai onko mökki pilareilla ja siellä alla tilaa? Tai Akva Filterillä on kai joku lauteiden alle tuleva malli nimenomaan mökkikäyttöön.

      Ennen suodattimien hankintaa pitää tietää, mitä ollaan puhdistamassa ja kuinka paljon. Eli vasianalyysi pitää tehdä.

      Suodattimia toimittavat ainakin Watman, Hoh Separtec, Callidus (keskenään samanlaisia ioninvaihtosuodattimia: käyttävät suolaa puhdistukseen). Voi olla muitakin. Akva Filterillä on omanlainen suodatusmenetelmä, ainakin isoissa suodattimissa, noista mökkimalleista en tiedä.

      Tai sitten vain pitää hyväksyä, että lavuaarit, lattiat, kiukaat jne. muuttuvat ruskeiksi. Kaakelinsaumoista ei ajan mittaan saa sitä ruostetta enää hangattua puhtaaksi.

    • poistaa

      porakaivovedestä raudan. Ei tarvi mitään suodattimia edes, vaikka rautaa olisi paljon. Saostuu kaivon pohjalle, kuulemma n./vuosi ks. http://www.barock.fi/Sivut/Wellzone.html On ollut käytössä vuoden mökillä

      • kössi

        Hei.
        Paljonko on mangaania onko yli 200 ja poistuiko mangaani myös WellZone otsonointilaitteella.?


    • Porakaivoveden paha haju, kananmunanhaju, on rikkivetyä joka johtuu hapettomuudesta. Veden voi ilmastaa helposti ja pienellä vaivalla. Kaivoon laitetaan pieni takaisinjuoksutusputki. Vesivirtaa jatkuvasti takaisin kaivoon sen verran kuin pikkupoika pissisi. Laiton juoksutusputkeen vipuhanan jota voi tangosta säätää.
      Rikin haju hävisi hetkessä ja on jo toiminut vuosia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3391
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2501
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1860
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1653
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1117
    6. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      46
      1022
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      994
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      906
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      77
      891
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      834
    Aihe