Nyt turposi emännältä peukalo kun kani murisi,hyökkäsi ja puraisi.On erittäin vihainen vuoden ikäinen tyttökani,murisee aina kun annan ruokaa ja nyt en ehtinyt edes ottaa kuppia kun hyökkäsi.
Jäi iltapala antamatta,taidan pitää viikon ilman ruokaa!!
Saamarin kani puri
24
2483
Vastaukset
- ...
Taitaapi olla onneton provon yritelmä tämä.
Ja jos ei,niin noin naurettavalle ihmiselle ei pitäisi lemmikkejä myydä... Kani puree jos on peloissaan ja/tai puolustaa reviiriään/ruokakuppiaan...en ihmettele kun tuollainen omistaja... - ...
Jos kani puree,niin se on kyl aika kauheeta,mut jos ne tuntee ittensä uhatux,ni kai ne saa puolustautua!!!???
Ei nyt ehkä pitäis olla antamatta viikkoon ruokaa,vai haluutko olla joku eläinten rääkkääjä?
En oo varma,olix toi zoukki,mut aika huono sellanen...- Memmu
En usko että kirjoitus oli provo. Kyllä se vaan kummasti suututtaa ja harmitta, jos lemmikki josta huolehdit parhaasi mukaan, puree sinua. Sitäpaitsi syyt puremiseen eivät ole aina noin yksioikoisia kuin kaksi muuta väittivät.
Tuohon en kyllä lähde mukaan, ettei eläimelle anneta ruokaa jos se tekee jotakin väärin. Kani ei ainakaan ymmärrä moista syy-seuraus yhteyttä ja lisäksi sen tulee saada ruokaa hyvin säännöllisesti, muuten tulee suurempia vatsavaivoja jos suoli pääsee tyhjenemään.
Mutta tuosta puremisesta vielä. Meillä se alkoi häkkipuolustamisena, n. puoli vuotta sitten (kani on nyt vuoden vanha). Kani ei koskaan ole purrut kovaa, ei ainakaan niin että verta tulisi. Mutta tästä päättelin etten työnnä näppejäni häkkiin enää, koska vastaanotto oli noin jäätävä. Jotenkin pärjättiin noin.
Syyksi epäilen sitä, että kun aluksi oli hankalaa saada arka kani syliin jotta sitä voisi harjata ja kynnet leikata, oli se helpompi "napata" häkistä, ja kani tunsi tuon tapahtuman epämiellyttäväksi. Voisi siis sanoa ettei kania tule pakottaa syliin, vaan sen kanssa pitäisi viettää mahdollisimman paljon aikaa sen omilla ehdoilla.
Mutta tuosta kai meillä on tuo pureskelu alkanut.
Nyt kaneillani on oma huone, ja eilen sain sitten hampaista ihan yllättäen, kun siivosin lattiaa. Ja tälläkertaa haavan.
Ei kivaa, mutta ei voi muuta kuin yrittää tehdä nuo siivouspuuhat ja hoitotoimenpiteet niin ettei kani saa tilaisuutta puraista.
Kevätkin vaikuttaa varmasti kanien luonteeseen niin, että ne villiintyvät ja ehkä hieman turhaantuvatkin kun hormoonit hyrrää eikä pääse toteuttamaan luontaisia vaistoja. Meidän ukkoa ainakin ihan selvästi kiukuttaa nyt enemmän kuin vähään aikaan. Nuo puraisutkin tuli ihan yllättäen eilen, koska tilanne on rauhoittunut viimeiset pari kuukautta ja nyt siis taas tämä ongelma nousi pintaan.
Siinä olen edellisten kanssa samaa mieltä, ettei kani syyttä puolustaudu ja pure, mutta syyt voivat olla paljon monimutkaisemmat kuin kukaan voi olettaa. Yrittäkää ymmärtää näitä purevia lemmikkejänne, ja miettikää syitä ennenkuin niille suututte. Yleensä käyttäytymiselle on ihan järkeenkäyvä selitys. - Haavoittunut
Tuu kattoo mun sormee ni uskot.Kaheli kani.
Se on yrittänut purra aikaisemminkin,mutta onneks saanut vain puserosta kiinni.Sillä ei pitäis olla mitään pelättävää,sitä ei jahdata eikä käsitellä kovakouraisesti.Kun avaan häkin luukun,tulee se heti siihen ja tästälähtien pidän toisella kädellä siitä kiinni ettei pääse puremaan.Jo nyt on kumma jos sille ei voi antaa ees ruokaa tulematta itse purruksi.
Kani on tyhmä eläin,eihän emäntä ole sen vihollinen,pitäishän sen tajuta..minä puhdistan kopin,annan ruokaa,päästän vapaaksi,käytän lääkärissä jos tarvis..en tosiaan rääkkää,siis pitäähän sille ruokaa antaa.Mutta tyhmä elukka se on. - haavoittunut
Kyllä se kaheli minua puri.Kanilla ei pitäisi olla mitään pelättävää,sitä ei jahdata eikä käsitellä kovakouraisesti.Mutta on yrittänyt purra kymmeniä kertoja kun työnnän käden häkkiin ja otan ruokakuppia.Vastedes pidän kania toisella kädellä kiinni,pakko ettei pure.
Mulla on ollut kaneja vaikka kuinka kauan,muttei yhtä vihaista kuin tämä.En tosiaan rääkkää kaneja,tottakai annan ruokaa,mutta vituttaa niiden typerä käytös välillä. - Miina
haavoittunut kirjoitti:
Kyllä se kaheli minua puri.Kanilla ei pitäisi olla mitään pelättävää,sitä ei jahdata eikä käsitellä kovakouraisesti.Mutta on yrittänyt purra kymmeniä kertoja kun työnnän käden häkkiin ja otan ruokakuppia.Vastedes pidän kania toisella kädellä kiinni,pakko ettei pure.
Mulla on ollut kaneja vaikka kuinka kauan,muttei yhtä vihaista kuin tämä.En tosiaan rääkkää kaneja,tottakai annan ruokaa,mutta vituttaa niiden typerä käytös välillä.Naaraskanithan puolustavat reviiriään melko rajustikin, eli siitä on varmaan nytkin kyse. Ja ei todellakaan ole kivaa kun kani puree, kyllä niinkin pienellä elukalla voimaa riittää, ja sisua!
Auttaisikohan se, että veisit naaraan steriloitavaksi? En todellakaan ole varma auttaisiko se, mutta ainakin urokset rauhoittuvat kastroinnin jälkeen. Sitten ei enää hormonit niin jylläisi, ehkä kanikin rauhoittuisi. Selvitäkin sitten ensin, että lääkäri todella osaa asiansa. Naaraan sterilointi kun on hiukan hankalampi kuin uroksien kastrointi, naaraillahan täytyy masu avata jne. Keskustele lääkärin kanssa ja kysy, mitä mieltä hän on.
Minkä rotuinen kanisi on? Kuulemma hermut on yleensä kaikkein aggressiivisimpia, tietysti yksilöt ovat erilaisia ja poikkeus vahvistaa säännön jne.
Ruokaa laittaessasi pistäpä vaikka paksut hanskat kätöseen. Jos kani puree, tönäiset sitä hiukan kauemmas (älä liian voimakkaasti ettei kani kaadu selälleen tms). Älä ota kättä saman tien pois häkistä puremisen jälkeen, mutta älä myöskään ärsytä kania lisää. Saattaa olla, että kani tällä tavoin lopettaisi tai edes hillitsisi käytöstään, kun sen toivomaa reaktiota ei tapahdukaan. Ja sitten muistat palkita toivotusta käyttäytymisestä, eli annat namin kun kani on purematta tai vaikka vaan kiinnostunut jostain muusta kuin kädestäsi. Namin voit laittaa sitten vaikka ruokakuppiin ruoan joukkoon, ellet halua sitä heti kädestä antaa.
Olikos se niin, että kanilla on nyt oma huone käytössään (vai oliko joku muu tapaus :) )? Sitten kannattaa varmaan laittaa jotkut pitkävartiset kengät jalkaan kun menee kanin huoneeseen, jos haluaa välttyä mahdollisilta puremilta jalkoihin.
Toivottavasti näistä nyt olisi jotain hyötyä, koska tuo tilanne on kamala molemmille osapuolille.
- puputyttö
kyllä mun eka kaniki puri joskus alkuaikoina mua, ku se puolusti reviiriään, mut sit ku se tottu muhun ni ei se enää pure. älä nyt ihmeessä jätä antamatta kanilles ruokaa.
- Mie
..ovat agressivisempia kuin uroskanit ja meillä ainakin naaras puolustaa häkkiään. Varsinkin siinä vaiheessa kun antaa ruokaa. On minuakin kani purru, mutta olen vain komentanut en jättänyt ilman ruokaa. Minkä kani vaistoilleen voi! Meidän täytyy muistaa että kani elää ainostaan vaistojensa varassa emmekä me saa siitä rangaista kohtuuttomasti.
Neuvoksi antaisi että ole kärsivällinen!- Honeypupu89
Meilläpä onkin uroskani agressiivisempi ja naaras oikea enkeli... Ja mitä kanin komentaminen hyödyttää, pelkää vaan enemmän. Vai mitä mahdoit tarkoittaa...?
- Mie
Honeypupu89 kirjoitti:
Meilläpä onkin uroskani agressiivisempi ja naaras oikea enkeli... Ja mitä kanin komentaminen hyödyttää, pelkää vaan enemmän. Vai mitä mahdoit tarkoittaa...?
... tarkoitan samaa kuin pikkulapsea toruessa , pelkkä EI sana riittää meidän kanille, kun sen sanoo vähän terävämmin kuin normaali puhe. En tarkoita mitään huutamista!
- Maria-88
Kysynpä vaan, että onko sun kanisi häkki lattialla, jos on niin nostappa se vähän korkeammalle, että kanisi näkee vähän ympärilleen... Vietä enemmän aikaa kanisi kanssa, pureminen voi johtua myös stressistä, laita häkki myös pois melusta... Minuakin on joskus joku kani puraissut niin lujaa, että veri lentää, mutta kaneja ei saa silti rankaista... Itselläni kaneja on ollut iät ja ajat, tällä hetkellä 6 kania ja ens viikolla syntyy pikkupupuja lisää!!!
- mie:(
kuule älä esitä mitään
kani tietäjää...
olen kyllä samaa mieltä mutta
häkki ylemmäs, ymmärrätkö mitä
siitä voi seurata???
kani voi saada shokin kun ihmiset näkyvät liikaa...ei pahalla mutta pidä valheesi
omana tietonasi!!!
-elina- - Maria-88
mie:( kirjoitti:
kuule älä esitä mitään
kani tietäjää...
siitä voi seurata???
kani voi saada shokin kun ihmiset näkyvät liikaa...ei pahalla mutta pidä valheesi
omana tietonasi!!!
-elina-Niin että valheen...? Mitä mä sulle valehtelin hä? Mun siskollanikin oli semmonen vihanen kani ja hän luki kani kirjasta, että kani TÄYTYY nostaa ylemmäs, että se näkis mitä ympärillä tapahtuu... Jaa että kani saa shokin... ja sori vaan, mutta mulla on ollut kaneja polvenkorkusesta lähtien ja kukaan niistä ei mitään shokkia oo saanut!!! Kaikki on elänyt yli 10 vuotiaax. Ja mun äite on eläinlääkäri ja mähän en mitään kani tietäjää esitä satun vaan tietämään nämä PERUSASIAT kun taas eräät...
- Lara Croft_87
mie:( kirjoitti:
kuule älä esitä mitään
kani tietäjää...
siitä voi seurata???
omana tietonasi!!!
-elina-Mä oon kyllä Maria-88:n kanssa sat.pros. samaa mieltä,älä nyt ota tätä nokkiis, mutta kuuntelisit nyt wiisaampias. Kani pitää nosthaa ylemmäsh... Ei se siitä mitään shokkia saa... Mulla on saksasta tuotu jäniskani, jota en kyllä pidä häkissä waan pidän vapaana 24h./pvä. Kiltti on eikä ikinä oo purru (uros).
- ellu
Maria-88 kirjoitti:
Niin että valheen...? Mitä mä sulle valehtelin hä? Mun siskollanikin oli semmonen vihanen kani ja hän luki kani kirjasta, että kani TÄYTYY nostaa ylemmäs, että se näkis mitä ympärillä tapahtuu... Jaa että kani saa shokin... ja sori vaan, mutta mulla on ollut kaneja polvenkorkusesta lähtien ja kukaan niistä ei mitään shokkia oo saanut!!! Kaikki on elänyt yli 10 vuotiaax. Ja mun äite on eläinlääkäri ja mähän en mitään kani tietäjää esitä satun vaan tietämään nämä PERUSASIAT kun taas eräät...
ai jaha kanit ei elä 10 wuotiaax se olis
maailman ennätys!!! että
mene vaan guinnes word regors iin níi
uskon!!! - Maria-88
ellu kirjoitti:
maailman ennätys!!! että
uskon!!!Voi mikä yksinkertaisuus sä oletkaan!!! Etkö sä tosiaankaan tiä kuinka vanhoix kanit elää!!! Lemmikki lehdessäkin oli 13 vuotias kani, vaikka ne yleensä elää 8 vuotiaix... Kuinka kauan muka sun kanit elää? 2 vuotiaix???
- mie:(
Lara Croft_87 kirjoitti:
Mä oon kyllä Maria-88:n kanssa sat.pros. samaa mieltä,älä nyt ota tätä nokkiis, mutta kuuntelisit nyt wiisaampias. Kani pitää nosthaa ylemmäsh... Ei se siitä mitään shokkia saa... Mulla on saksasta tuotu jäniskani, jota en kyllä pidä häkissä waan pidän vapaana 24h./pvä. Kiltti on eikä ikinä oo purru (uros).
joo en mäkään pitäisi
kaneja/marsuja kokoajan häkissä!!!
mutta se ylemmäs.. - Maria-88
ellu kirjoitti:
maailman ennätys!!! että
uskon!!!Niin ja opettele kirjottaan guinnes word regorssis oikein : Guinnes world records :)
- elina
Maria-88 kirjoitti:
Voi mikä yksinkertaisuus sä oletkaan!!! Etkö sä tosiaankaan tiä kuinka vanhoix kanit elää!!! Lemmikki lehdessäkin oli 13 vuotias kani, vaikka ne yleensä elää 8 vuotiaix... Kuinka kauan muka sun kanit elää? 2 vuotiaix???
mä oon pahoillani jos häiritsin
mutta sanon nyt vaan et mul ei oo kaneja - elina
Maria-88 kirjoitti:
Niin ja opettele kirjottaan guinnes word regorssis oikein : Guinnes world records :)
luulix et mä olin tosissani?
mun parhaal kamul oli kax kanii
eikä ne eläny kun kaks vuotiaax... - Maria-88
elina kirjoitti:
luulix et mä olin tosissani?
mun parhaal kamul oli kax kanii
eikä ne eläny kun kaks vuotiaax...Jep jep lopetetaan jo, kina pois. joo täytyy häippästä moro
- Taitoo
Maria-88 kirjoitti:
Niin ja opettele kirjottaan guinnes word regorssis oikein : Guinnes world records :)
Silloin kanit puree herkästi ihmistäkin jos erottaa ne tappelusta.
- Vaavi
Kanit ei tykkää YHTÄÄN jos niiden reviirille menee... Kuis kauan sun pupu saa olla päiväs vapaana? Jos se on jossain pienessä häkissä koko päivän ja vain tunnin pari vapaana, se stressaantuu paljon helpommin kuin puput jotka saavat olla vapaana 24h/vrk... Ja tiedät varmasti että STRESSI ON KANEILLE HENGENVAARALLISTA!
Ja tässä lupaamani vinkki: anna sille sitä ruokaa aina silloin kun pupu on vapaana pomppimassa eikä kyttää siinä häkin nurkilla. Sillä tavalla toivottavasti säilyt puremilta. - Eläinten Ystävä
Älä viitsi puhua tuollaista!Ainakin kerran elämässään lemmikki puree omistajaansa, se on normaalia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1192324- 1331864
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631226Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1011191En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k731077Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311060Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451029Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉79984HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio23975Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse56932