Jep, eli kaipalisin kovasti kokemuksia polven tähystyksen jälkeisistä kivuista/fiiliksistä/kuntouttamisesta. Itellä tähystettiin eilen toinen polvi ja tehtiin samalla lateral release. Eilen tuntu ihan ok:lta polvi, mut tänään ollu himputin kipee. Kävelykään ei sauvojen kaa ihan suju, koska en pysty taivuttaa polvee ollenkaan eli joudun ihan suorana vedellä sitä perässä. Lääkäri anto kyl jo luvan varata painoa jalalle ja se kyl paikalla ollessa onnistuu. Tiiän, ettei kuntoutus hetkessä onnistu, mut ois kiva kuulla kokemuksia muilta! Tuntuu vaan niin tuskastuttavan pitkältä aika...
Polven tähystys
33
14299
Vastaukset
- *milla
VApaasti luvan ruveta koipea treenaan? taivutteleen ja varaan painoa niin paljon kun kipu sallii?
Koipi on jäykkä suurella todennäköisyydellä koska polvi on täynnä nestettä joka on normaalia. Neste lähtee pois ajan kanssa. Nyt kannattaa taivutella koipea niin paljon kun sielu sietää. Jos sinulla on lupa. Itel on polvi leikauttu kerran ja tähystetty kaksi kertaa. Voin omalla kokemuksella sanoa et päivät kaksi ja kolme ovat pahimmat sen jälkeen rupeaa kivut vähenemään. Nyt kannattaa särkylääkettä syödä ihan tasaiseen eikä päästää kipua niskanpäälle.- -mii-
sain siis luvan laittaa jalalle painoa kävellessä sekä kuntoutuksen aloittamisen toisena tai kolmantena päivänä. En tietty mitään kovin monimutkasia liikkeitä, vaan lähinnä reisilihaksen jumppaamista. Tänään tuntuu onneks jo pikkasen paremmalta eli eiköhän tää tästä. Turvotus ja toi neste varmaan sit vaikuttaa siihen etten pysty vieläkään hirveesti taivuttamaan. Pitää vaan jaksaa odottaa ja luottaa et se joku päivä viel taipuu :)
- Realismia peliin
Siis eilen tehtiin tähystys ja pieni leikkaustoimenpide. Ja tänään jo tuntuu toipumisaika tuskastuttavan pitkältä??? Mitähän oikein odotit? Jotain rantalomaan rinnastetttavaa hupijuttua vai???
- toista viikkoa
sitten ja vieläkin kiristää polvea. Lynkytän hitaasti. Jumpparille menen tänään, en saa polvea ite taipumaan tarpeeksi.
Näistä tähystysleikkauksista annetaan kyllä liian ruusuinen kuva. Mullekkin useampi kertoi, että joo kyllä sää jo kuukauden päästä juokset. En usko.
Onnistus edes tää kävely kunnolla kuukauden päästä niin olisin onnellinen.
Reisilihas on reilun 3 kk:n aikan surkastunu todella, kun koko ajan turmasta lähtien on pitäny linkuttaa.
Odottelisin vieläkin tähystysaikaa syksyyn, jos en olis itte ollu aktiivinen ja kiilannu. Edesvastuuttomia jonotusaikoja, kun kuitenkin asiantuntijat sanovat, että leikkaus pitäs tehdä 6 viikon kuluessa traumasta. - nyrettä
toista viikkoa kirjoitti:
sitten ja vieläkin kiristää polvea. Lynkytän hitaasti. Jumpparille menen tänään, en saa polvea ite taipumaan tarpeeksi.
Näistä tähystysleikkauksista annetaan kyllä liian ruusuinen kuva. Mullekkin useampi kertoi, että joo kyllä sää jo kuukauden päästä juokset. En usko.
Reisilihas on reilun 3 kk:n aikan surkastunu todella, kun koko ajan turmasta lähtien on pitäny linkuttaa.
Odottelisin vieläkin tähystysaikaa syksyyn, jos en olis itte ollu aktiivinen ja kiilannu. Edesvastuuttomia jonotusaikoja, kun kuitenkin asiantuntijat sanovat, että leikkaus pitäs tehdä 6 viikon kuluessa traumasta.Sairaslomaa annettiin peräti 2 viikkoa. En olekkaan ihmepotilas ja parane 2:ssa viikossa. Kyllä tää syö ihmistä.
- Hoituri
toista viikkoa kirjoitti:
Odottelisin vieläkin tähystysaikaa syksyyn, jos en olis itte ollu aktiivinen ja kiilannu. Edesvastuuttomia jonotusaikoja, kun kuitenkin asiantuntijat sanovat, että leikkaus pitäs tehdä 6 viikon kuluessa traumasta.Niin, millähän ilveellä saadaan hoitotakuunkaan rajoissa jatkossa potilaat hoidettua? Tiedän useamman paikan, joissa on leikkaussaleja suljettu henkilökuntapuutteen vuoksi. Kukaan täysijärkinen ei enää halua edes opiskella sairaanhoitajaksi ja töissä olevat vaihtavat alaa siirtyen ihan muihin hommiin. Itse olen yksi alan vaihtajista, nyt riitti tyhjät puheet.
- vie oman aikansa
Alku oli itselläni erittäin tuskallista koska kivut olivat niin valtavat. Kävely oli 3 ekaa päivää lähes mahdotonta keppienkin kanssa ja pienikin taivutus aiheutti vihlovat kivut. Jumppaohjeet sain ja neljäntenä päivänä aloitin jumppauksen kivuista huolimatta. Turhauttavaahan se oli, kun ei saanut jalkaa lattiasta nostettua edes 1 cm, mutta muutamassa viikossa liikkeet meni jo helposti ja niiden tekeminen turhautti, kun ei tuntunut olevan enää mitään hyötyä, mutta varmuuden vuoksi jatkoin muutaman kuukauden niiden ohjeiden avulla ja lisäksi kävin fysioterapeutilla muutamaan otteeseen.
Kävellessä tuntui pientä kipua muutaman kuukauden ajan ja kolmisen kuukautta oli mahdotonta mennä kyykkyyn saati sitten olla polvillaan. Juokseminen alkoi luistaa vasta viidennellä kuulla ja vaikka leikkauksesta on jo 7 kuukautta niin välillä vieläkin polvi särkee ja on herkkä varsinkin sään muutoksille. :)- nianna*
Moi. Mulla tähystettiin kaks kuukautta sitten polvi. Toisena päivänä aloin jumppailla kun ei ollut pahoja kipuja (söin kiltisti kipulääkkeitä säännöllisesti pitääkseni kivun pois) Nyt on kävely jo suht 'helppoa' joskus tulee kuitenkin viiltäviä kipuja. Kyykky ja polvistusasennot on myrkkyä edelleen. Särkyjä on vieläkin ajoittain. Tähystys reiät on ympäriltä turvonneet vieläkin ja jos joku vaan uskaltaa ottaa polvesta kiinni on vaarana saada nyrkistä, se meinaan tekee kipeää. Mutta päivä päivältä parempaan suuntaan .... uskoisin... paranemisia kaikille kohtalotovereille.....
- löpö............
se on polviLEIKKAUS. Leikkauksessa työnnetään rei-istä instrumentteja polven sisään, leikellään sieltä liiat(?) tavarat irti, poistetaan viiltojen kautta, kurotaan paikkoja kiinni, yms.
Ei se kahdessa päivässä, tai kahdessa viikossakaan parane! Eihän teiltä hyvät ihmiset kunnon mustelmakaan siinä ajassa kokonaan poistu!
Mulla tähystyksestä neljä kuukautta ja NYT alkaa olee melkein ok. Ekat 3-5 päivää oli tuskasimmat, kaksi viikkoa raahasin (käyttäen samaa termiä kuin kysyjä) jalkaa perässä kun eihän se turvonneena pallona mihinkään taipunut.
1kk kuluttua aloin kävelylenkit (eikä taipunut kunnolla silloinkaan) ja tehokkaammat lihasharjoitteet. kk myöhemmin kuvioihin kevyt hölkkä, tahtia ja hiljalleen nostaen. Kipua tuntuu välillä, mutta silloin annan polven levätä pari päivää (lue ei juoksua).
Vieläkään polvi ei täydellisesti taivu, enkä esim voi kyykistyä kunnolla. Mitä sitten? Voin sentään taas juosta ja harrastaa normaalisti! Rauhallisesti venyttelemällä liikerataa saanut normalisoitumaan, hiljaa hyvä tulee.
Vothan toki joo venyttää ja rikkoa turvonneen nestettä täynnä olevan polvesi kuten joku taisi hyvin neuvoa. Mulla vaan ainakin korjaantunut ihan hyvin normaali liikkumisella...- Melina9
Minulla tähystettiin polvi poistaen sisältä viallista rustoa. Samana iltana kävelin sairaalasta kotiin, seuraavana päivänä oli 2 tunnin järkyttävä kipukohtaus (ei tuskaista kipua tämän jälkeen ollenkaan) - ja sen jälkeen vain "makuu"treeniä ja ylirasituksen välttämistä. Polvi tuli toimintakuntoon todella nopeasti, jo 2 kk kuluttua kuljin täysiään mökin mäkisessä ja polkuisessa maastossa. Minkäänlaisia polvistumis- tms. ongelmia siinä ei ollut ollenkaan leikkauksen jälkeen. Nyt leikkauksesta on vuosi ja vain tietyissä portaissa (portaiden korkeuserosta johtuen) muistan polven olevan jotenkin viallinen. Minulle tähdennettiin moneen kertaan monen terveydenalan ammattilaisen puolelta, että sallittu treeni on "elintärkeää", kun taas muu rasitus alkuviikkoina erittäinkin pahaksi, tulehdusriski on suuri. Ystävälläni polvensa tulehtui pahasti, jouduttiin avamaan ja hoitamaan rankimmilla antibiooteilla kuukauden verran ennen kuin saatiin edes jotenkin toimiva raaja.
- muistaa, että
Melina9 kirjoitti:
Minulla tähystettiin polvi poistaen sisältä viallista rustoa. Samana iltana kävelin sairaalasta kotiin, seuraavana päivänä oli 2 tunnin järkyttävä kipukohtaus (ei tuskaista kipua tämän jälkeen ollenkaan) - ja sen jälkeen vain "makuu"treeniä ja ylirasituksen välttämistä. Polvi tuli toimintakuntoon todella nopeasti, jo 2 kk kuluttua kuljin täysiään mökin mäkisessä ja polkuisessa maastossa. Minkäänlaisia polvistumis- tms. ongelmia siinä ei ollut ollenkaan leikkauksen jälkeen. Nyt leikkauksesta on vuosi ja vain tietyissä portaissa (portaiden korkeuserosta johtuen) muistan polven olevan jotenkin viallinen. Minulle tähdennettiin moneen kertaan monen terveydenalan ammattilaisen puolelta, että sallittu treeni on "elintärkeää", kun taas muu rasitus alkuviikkoina erittäinkin pahaksi, tulehdusriski on suuri. Ystävälläni polvensa tulehtui pahasti, jouduttiin avamaan ja hoitamaan rankimmilla antibiooteilla kuukauden verran ennen kuin saatiin edes jotenkin toimiva raaja.
arpikudos rupeaa heti kasvamaan, polvea kannattaa jumpata ja taivuttaa pikkuhiljaa, että arpikudoksesta tulee joustava.
Jos linkuttaa viikkotolkulla, reisilihas surkastuu aivan löperöksi ja kävely hankaloituu senkin takia.
Kannattaa pyytää lähete fysioterapiaan, että saa kunnon jumppaohjeet ja vähä aluksi apua siihen taivutteluun.
Itse linkkasin 3kk turmasta johtuen, joten en saanut kipeällä jalalla leikkauksen jälkeen aikaan kuin pelkkää vapinaa. Niin oli reisilihakset surkastuneet. - sulla
muistaa, että kirjoitti:
arpikudos rupeaa heti kasvamaan, polvea kannattaa jumpata ja taivuttaa pikkuhiljaa, että arpikudoksesta tulee joustava.
Jos linkuttaa viikkotolkulla, reisilihas surkastuu aivan löperöksi ja kävely hankaloituu senkin takia.
Kannattaa pyytää lähete fysioterapiaan, että saa kunnon jumppaohjeet ja vähä aluksi apua siihen taivutteluun.
Itse linkkasin 3kk turmasta johtuen, joten en saanut kipeällä jalalla leikkauksen jälkeen aikaan kuin pelkkää vapinaa. Niin oli reisilihakset surkastuneet.Taitaa olla reisilihakset aika surkastuneet jo alunalkaenkin jos parissa viikossa liha häviää!
Hohhoh... - kanssa uudestaan
sulla kirjoitti:
Taitaa olla reisilihakset aika surkastuneet jo alunalkaenkin jos parissa viikossa liha häviää!
Hohhoh...Ei ollut kyse parista viikosta vaan kolmesta ja puolesta kuukaudesta.
Perehdyppä vähä lihaskuntoon. - -miii-
Eikö tosiaan oo ketään muuta jolle on tehty lateral release? :P Ois kiva nimittäin tietää just samasta operaatiosta toipuvien kuntoutumisesta. Ite vielä yhen kepin avulla linkutan, välillä menee paremmin ja välillä vähän huonommin. Pikkuhiljaa...
- ..ja maltti on valttia..
..tähän tulokseen olen ite nyt tullut, kun tähystyksestä on jo reilu kuukauden päivät. Tähystys oli toimenpiteenä näppärä juttu, kesti vartin. Toipuminen onkin näköjään asia erikseen.. Mun koivesta putsattiin oikein reilulla kädellä hoffan rasvaa ja plica napattiin pois. Rasituksen aiheuttamia molemmat. Piti olla pikku juttu ("viikossa kävelet, ja jo kahden viikon päästä kuntopyörällä"). Niin varmaan. Meni 2 viikkoo kepeillä, kuntopyörän päälle on päässy vasta viime viikkoina. Oon lisäksi edelleen joutunu käymään urheilulääkärin pakeilla kontrollissa, parin viikon välein. Nyt pukkaa jo toinen tulehduskipulääkekuurikin, koska polvi on yhä tulehtunut ja ärsyyntynyt leikkauksen jäljiltä. Pyöräilemistä kestää vain rajoitetusti, ja mielellään ei saisi liikaa rasittaakaan. Ei taivu suoraksi, eikä kantapää osu lähellekään pakaraa kun taivuttaa polvea. Käveleminenkin tökkii, ja samalla tavalla onnun kuin ennen leikkaustakin. Kun sais edes liikeradan kuntoon, kivut pois ja pääsis normaalisti kävelemään. Realistisesti ajatellen luulen, että vasta loppukesästä pääsen taas urheilemaan kuten ennen vamman syntymistä.
Tällä vuodatuksella vaan haluan huomauttaa, ettei polvioperaatiot ole mitään pikku juttuja!! Ja toisaalta se, että antaa leikkauksen jälkeen parantua maltilla, on ehdottoman tärkeää.
Tsemppiä kohtalotovereille :) - tyttö89
..ja maltti on valttia.. kirjoitti:
..tähän tulokseen olen ite nyt tullut, kun tähystyksestä on jo reilu kuukauden päivät. Tähystys oli toimenpiteenä näppärä juttu, kesti vartin. Toipuminen onkin näköjään asia erikseen.. Mun koivesta putsattiin oikein reilulla kädellä hoffan rasvaa ja plica napattiin pois. Rasituksen aiheuttamia molemmat. Piti olla pikku juttu ("viikossa kävelet, ja jo kahden viikon päästä kuntopyörällä"). Niin varmaan. Meni 2 viikkoo kepeillä, kuntopyörän päälle on päässy vasta viime viikkoina. Oon lisäksi edelleen joutunu käymään urheilulääkärin pakeilla kontrollissa, parin viikon välein. Nyt pukkaa jo toinen tulehduskipulääkekuurikin, koska polvi on yhä tulehtunut ja ärsyyntynyt leikkauksen jäljiltä. Pyöräilemistä kestää vain rajoitetusti, ja mielellään ei saisi liikaa rasittaakaan. Ei taivu suoraksi, eikä kantapää osu lähellekään pakaraa kun taivuttaa polvea. Käveleminenkin tökkii, ja samalla tavalla onnun kuin ennen leikkaustakin. Kun sais edes liikeradan kuntoon, kivut pois ja pääsis normaalisti kävelemään. Realistisesti ajatellen luulen, että vasta loppukesästä pääsen taas urheilemaan kuten ennen vamman syntymistä.
Tällä vuodatuksella vaan haluan huomauttaa, ettei polvioperaatiot ole mitään pikku juttuja!! Ja toisaalta se, että antaa leikkauksen jälkeen parantua maltilla, on ehdottoman tärkeää.
Tsemppiä kohtalotovereille :)Puhutteko kaikki nyt kokemuksenanne pelkkä polventähystys..? Vai onko teillä operoitu muuten tähystyksen ohella? Olis vaan kiva tietää kun itseäni odottaa polventähystys avoimesti kireän ulkosyrjäkudoksen vapautus (saadaan lumpion asentoa normaaliksi), että odottaako piiiiitkä toipuminen.
- -miii-
tyttö89 kirjoitti:
Puhutteko kaikki nyt kokemuksenanne pelkkä polventähystys..? Vai onko teillä operoitu muuten tähystyksen ohella? Olis vaan kiva tietää kun itseäni odottaa polventähystys avoimesti kireän ulkosyrjäkudoksen vapautus (saadaan lumpion asentoa normaaliksi), että odottaako piiiiitkä toipuminen.
Siis mulla oli tähystys, jossa sekä 'putsattiin' polvea että operoitiin. Must tuntuu et sulla on tulossa myös lateral release, nimittäin se tarkottaa just tota. Tarkotuksenahan on saada polvilumpiota 'keskemmälle' tai ainakin mun tapauksessa se noin ilmaistiin :P
mul tulee perjantaina 2 vkoa operaatiosta ja yhen kepin kanssa kävelen. Aika jäykkä polvi on vielä ja särkee sillon tällön, ei onneks kuitenkaan enää mitään verrattuna ekojen päivien särkyyn. Aamusin hankala päästä liikkeelle ja toisaalta iltasin jäykistyy myös. Mut pe kontrolliin ni kattoo miten tästä edetään.. - minä taas :D
-miii- kirjoitti:
Siis mulla oli tähystys, jossa sekä 'putsattiin' polvea että operoitiin. Must tuntuu et sulla on tulossa myös lateral release, nimittäin se tarkottaa just tota. Tarkotuksenahan on saada polvilumpiota 'keskemmälle' tai ainakin mun tapauksessa se noin ilmaistiin :P
mul tulee perjantaina 2 vkoa operaatiosta ja yhen kepin kanssa kävelen. Aika jäykkä polvi on vielä ja särkee sillon tällön, ei onneks kuitenkaan enää mitään verrattuna ekojen päivien särkyyn. Aamusin hankala päästä liikkeelle ja toisaalta iltasin jäykistyy myös. Mut pe kontrolliin ni kattoo miten tästä edetään..sehän minullekkin tehdään juu :/ kepit käskettiin varata kahdeks viikoks.. mitäköhän siitäkin tulee :D mulle lupailtiin "puudutus muodokoks" kevyt narkoosia.. onko siitä kokemuksia?
- -miii-
minä taas :D kirjoitti:
sehän minullekkin tehdään juu :/ kepit käskettiin varata kahdeks viikoks.. mitäköhän siitäkin tulee :D mulle lupailtiin "puudutus muodokoks" kevyt narkoosia.. onko siitä kokemuksia?
Joo, no toi kaks viikkoo kepeillä on varmaan aika normaali aika ton operaation jälkeen. Itellä tuli tänään just 2 vkoo täyteen ja tänään ekaa kertaa uskalsin jättää kepit kotiin ku lähin ulos. Tosin en joutunu ees kävelee hirveen paljoo onneks :P
Oli tänään kans kontrolli lääkärin luona ja se kehotti kans luopumaan kepistä mahd. pian. Sano kuitenki et tästä operaatiosta toipuminen vie yllättävän kauan ja enemmän ku näistä tavallisimmista operaatioista. Nyt mun pitäis vaan väkisin uskaltaa alkaa taivuttaa polvea ja fysioterapiakin alkaa piakkoin. Mut hitto ku polvi taipuu hyvin esim. istuessa mut kävellessä ei meinaa tulla mitään. Anyways, jumppaamallahan se vaan paranee. Tsemppiä sulle, voin kertoo et ekat päivät ja eka viikkokin on tuskaa mut kyl se siitä :) - kokemusta on...
-miii- kirjoitti:
Joo, no toi kaks viikkoo kepeillä on varmaan aika normaali aika ton operaation jälkeen. Itellä tuli tänään just 2 vkoo täyteen ja tänään ekaa kertaa uskalsin jättää kepit kotiin ku lähin ulos. Tosin en joutunu ees kävelee hirveen paljoo onneks :P
Oli tänään kans kontrolli lääkärin luona ja se kehotti kans luopumaan kepistä mahd. pian. Sano kuitenki et tästä operaatiosta toipuminen vie yllättävän kauan ja enemmän ku näistä tavallisimmista operaatioista. Nyt mun pitäis vaan väkisin uskaltaa alkaa taivuttaa polvea ja fysioterapiakin alkaa piakkoin. Mut hitto ku polvi taipuu hyvin esim. istuessa mut kävellessä ei meinaa tulla mitään. Anyways, jumppaamallahan se vaan paranee. Tsemppiä sulle, voin kertoo et ekat päivät ja eka viikkokin on tuskaa mut kyl se siitä :)Mulla on tähystetty polvea jo 3 kertaa tämän vuoden puolella. Alunperin piti olla helppo kierukan puhdistus, mutta repeämä olikin laajempi ns. "bucket handle" eli kassinkahvarepeämä ja se jouduttiin kiinnittämään ompelemalla. Kivut heti leikkauksen jälkeen oli jotain aivan järkyttävää, kävelemisestä ei puhettakaan... (särkylääkkeitä kului burana 4x800, panacod x8 ja tramal 4x100mg ilman merkittävää apua!!! Lääkärin mukaan kaikki vaikutti ihan normaalilta!!!). Tätä jatkui n. 2 viikkoa...
No ei siinä vielä mitään. N. 2 viikkoa leikkauksesta alkoi kuume nousta nopeasti siten, että se lähenteli 40:tä. Sitten lääkäriin ja verikokeisiin. Tulehdusarvo liki 200 (alle 10 normaali) ja suoraa päätä uuteen tähystykseen, jossa polveen tehtiin synovektomia (nivelkalvojen poisto), jossa polvesta puhdistettiin siihen iskenyt bakteeritulehdus. 4 päivää vietin osastolla tiputuksessa.
Tämän jälkeen valtaisat kivut helpottivat, mutta turvotusta ja lämpöä polvinivelessä oli edelleen. varaamiskielto jalalla oli kuukauden verran. Kun sain jättää kepit pois, oli kävely todella vaikeaa. Kävely ei tahtonut onnistua millään, enkä saanut taivutettua polvea juuri lainkaan. Sitkeällä päivittäisellä jumpalla (lue vesijumpalla) kuitenkin kävely parani vähitellen ja polvikin alkoi taipua. Pikku hiljaa alkoi kuitenkin taas tulla myös kipua kävellessä. Kivut yltyivät ja hakeuduin taas lääkäriin. (Yksityiselle, kuten aiemminkin. Nyt tosin eri paikkaan). Tohtori suositteli kolmatta tähystystä ja niin sitä taas mentiin leikkaukseen.
Kolmannessa tähärissä löytyi uusi repeämä operoidusta kierukasta. Tohtori arveli selitykseksi sitä, että ommeltaessa kierukkaa, langat olisi vedetty reunasta liian tiukalle ja kierukka olisi mennyt ruttuun, jonka seurauksena se olisi sitten revennyt. Oli miten oli. Nyt siitä jouduttiin höyläämään revennyttä kudosta pois.
Viimeisestä operaatiosta on nyt kuukausi aikaa ja polvi alkaa vihdoin olla toipunut siitä "helposta pienestä tähystyksestä". Lääkärin arvion mukaan se olisi oireeton n. kuukauden päästä eli jos näin hyvin kävisi olisi toipumiseen mennyt "vain" 4,5 kuukautta. - Päinvastoin
kokemusta on... kirjoitti:
Mulla on tähystetty polvea jo 3 kertaa tämän vuoden puolella. Alunperin piti olla helppo kierukan puhdistus, mutta repeämä olikin laajempi ns. "bucket handle" eli kassinkahvarepeämä ja se jouduttiin kiinnittämään ompelemalla. Kivut heti leikkauksen jälkeen oli jotain aivan järkyttävää, kävelemisestä ei puhettakaan... (särkylääkkeitä kului burana 4x800, panacod x8 ja tramal 4x100mg ilman merkittävää apua!!! Lääkärin mukaan kaikki vaikutti ihan normaalilta!!!). Tätä jatkui n. 2 viikkoa...
No ei siinä vielä mitään. N. 2 viikkoa leikkauksesta alkoi kuume nousta nopeasti siten, että se lähenteli 40:tä. Sitten lääkäriin ja verikokeisiin. Tulehdusarvo liki 200 (alle 10 normaali) ja suoraa päätä uuteen tähystykseen, jossa polveen tehtiin synovektomia (nivelkalvojen poisto), jossa polvesta puhdistettiin siihen iskenyt bakteeritulehdus. 4 päivää vietin osastolla tiputuksessa.
Tämän jälkeen valtaisat kivut helpottivat, mutta turvotusta ja lämpöä polvinivelessä oli edelleen. varaamiskielto jalalla oli kuukauden verran. Kun sain jättää kepit pois, oli kävely todella vaikeaa. Kävely ei tahtonut onnistua millään, enkä saanut taivutettua polvea juuri lainkaan. Sitkeällä päivittäisellä jumpalla (lue vesijumpalla) kuitenkin kävely parani vähitellen ja polvikin alkoi taipua. Pikku hiljaa alkoi kuitenkin taas tulla myös kipua kävellessä. Kivut yltyivät ja hakeuduin taas lääkäriin. (Yksityiselle, kuten aiemminkin. Nyt tosin eri paikkaan). Tohtori suositteli kolmatta tähystystä ja niin sitä taas mentiin leikkaukseen.
Kolmannessa tähärissä löytyi uusi repeämä operoidusta kierukasta. Tohtori arveli selitykseksi sitä, että ommeltaessa kierukkaa, langat olisi vedetty reunasta liian tiukalle ja kierukka olisi mennyt ruttuun, jonka seurauksena se olisi sitten revennyt. Oli miten oli. Nyt siitä jouduttiin höyläämään revennyttä kudosta pois.
Viimeisestä operaatiosta on nyt kuukausi aikaa ja polvi alkaa vihdoin olla toipunut siitä "helposta pienestä tähystyksestä". Lääkärin arvion mukaan se olisi oireeton n. kuukauden päästä eli jos näin hyvin kävisi olisi toipumiseen mennyt "vain" 4,5 kuukautta.Yleensä polven tähystys siihen liittyvine toimenpiteineen menee ilman ongelmia. On luonnolista, että kun jotain paikkaa ihmisessä leikataan, on paikka kipeä enemmän tai vähemmän. Samoin vaikkapa polvinivelen toipuminen käyttökuntoon ottaa oman aikansa. Tähän pystyy myös potilas itse vaikuttaa omalla aktiivisuudellaan. Tulehdukset ovat onneksi harvinaisia. Kokemukseni määrä tällä alueella lasketaan nelinumeroisella luvulla.
- ja taas minä :D
Päinvastoin kirjoitti:
Yleensä polven tähystys siihen liittyvine toimenpiteineen menee ilman ongelmia. On luonnolista, että kun jotain paikkaa ihmisessä leikataan, on paikka kipeä enemmän tai vähemmän. Samoin vaikkapa polvinivelen toipuminen käyttökuntoon ottaa oman aikansa. Tähän pystyy myös potilas itse vaikuttaa omalla aktiivisuudellaan. Tulehdukset ovat onneksi harvinaisia. Kokemukseni määrä tällä alueella lasketaan nelinumeroisella luvulla.
Niin onkos siitä kokemuksia? Ku kaikkialta kuulee erivastauksia minkälainen kevyt nukutus on.. niin olisko jollain omakohtasia kokemuksia asiasta, tai joitain faktatietoja..?
- helena10
Kaksi viikkoa sitten polven tähystys ja vielä avoleikkaus sen yhteydessä, tehtiin spinaalissa ja sain katsoa tähystyksen telkkarista, jalka on todella kipeä eikä saa varata kuin puolella painoa, tämä on jo kolmas polveeni tehty leikkaus, ekalla kerralla v, 1995 kun jalkani murtui kahdesta kohtaa, sitten raudanposto 1997 ja nyt jalkani polvesta muljahti kaksi viikkoa sitten paikaltaan pahasti.Lääkärin mukaan jalassani oli luunkappaleita ja rustonpalasia, johtunee tuon 1995 auto-onnettomuuden vuoksi tulleista kahdesta avomurtumasta. Lekuri sanoi että minulla pitäisi olla polvi kunnossa syksyyn mennessä, nyt käytän semmosta tukea jalassani, ja vielä joudun piikittämään itseäni vatsaan neljän viikon ajan ettei tule veritulppaa....
Särkyyn 800mg buranaa ja 600mg panagodia.
Keppien kanssa könkkään kotona, sairaslomaa tällä haavaa kesäkuun loppuun. - Nukutuksessa
19.4. ja heti seuraavana pvnä kepit veks ja varausta omalla painolla/polven kuntoutusjumppaa siinä määrin kun antaa periksi.Panacodia ja Buranaa pvittäin 3krt .25-26.4 lyhyet kävelylenkit ulkona.
30.4 aloitin ohjatun vesijumpan uimahallissa mummojen tahtiin kun huomasin polven jäykkyyden jämähtäneen samalle tasolle,pyörällä ajo hiukan hankalaa.Vedessä polveni lähti taipumaan koukkuun huomattavasti helpommin ja ilman ääriasennon kipuilua.Hetki sitten kävin lähikaupassa pyörällä eikä ollut mitään ongelmaa.Nyt siis 3krt viikos vesijumpas 2vkon ajan nii ennen helatorstaita oon työelämäs.Mutta jokainenhan on yksilö ja niin myös toipuminenkin,itselläni varmaan on eduksi urheilijatausta/yleiskunto hyvä.Suosittelen kokeileen edes kerran vesijumppaa:).- helena10
joo, sulla ilmeisesti ollut tosi pikku toimenpide, et kyllä muuten jo olisi noin nopeesti saanut varata ja kävellä saati edes pystynyt noihin....
Mulla ei polvea saa edes 30astetta enemmän koittaakkaan taivuttaa, eikä muuten edes voisi kipu on kovaa. Mulla alkaa 10.5. kuntoutus ja sairaslomaakin tällä haavaa kesäkuun loppuun....
- perjantaina
Eli mulla tähystettiin polvi viime perjantaina...ei ollu mitään korjattavaa siellä..eli tuli vaan reiät polveen...Buranaa söin pari päivää...
Vieläkin on polvi turvonnus ja kävely onnistuu jotenkin kotona ilman keppejä mut muuten on vielä kepit käytössä...
Sairaslomaa tuli kaks viikkoo mikä on normaali mikä annetaan tähystyksen jälkeen aluksi ja sit jos tarvii ni voi hakee lisää...
Keppien käytöstä sanottiin et jotkut kävelee seuraavan päivän ilman ja jotkut joutuu käyttää lähemmäs kaks viikkoo...et jokainen on erinlainen tapaus...- -miii-
Miten kauan teil on kestäny toi turvotus polvessa? Mulla tähystettiin 13.4. ja vieläki turvonnu, ei tosin ihan niin pahasti ku aluks. Lääkäriki sano et jos ei tän vkon loppuun mennes ala lähtee ni sit on ihme ja pitää tsekata mikä on. Ja mistä se vois johtuu? Kylmäpussikaan ja liikkuminenkaan ei tunnu auttavan, vaik sanottiin et niiden avul pitäis alkaa vähenee...
- avun saanut*
-miii- kirjoitti:
Miten kauan teil on kestäny toi turvotus polvessa? Mulla tähystettiin 13.4. ja vieläki turvonnu, ei tosin ihan niin pahasti ku aluks. Lääkäriki sano et jos ei tän vkon loppuun mennes ala lähtee ni sit on ihme ja pitää tsekata mikä on. Ja mistä se vois johtuu? Kylmäpussikaan ja liikkuminenkaan ei tunnu auttavan, vaik sanottiin et niiden avul pitäis alkaa vähenee...
fysioterapeutille, että se antaa lymfahoitoa. Lähtee nesteet liikkeelle ja turvotus häviää. Muutenkin saat jumppaus apua ja polvi taipuu ja rupee toimiin paremmin.
- -miii-
avun saanut* kirjoitti:
fysioterapeutille, että se antaa lymfahoitoa. Lähtee nesteet liikkeelle ja turvotus häviää. Muutenkin saat jumppaus apua ja polvi taipuu ja rupee toimiin paremmin.
Sainkin jo lähetteen ja huomen alkaa fysioterapia. Ei kyl lymfahoidost mitään puhetta ollu :p Lääkärin mukaan turvotuksen ois pitäny alkaa häipyy jo ihan oman liikkumisen ja jumppaamisenkin avulla, en sit tiiä mikä on. hmph
- Xan
Hei! Itselläni toipuminen on ollut kamalan hidasta. Poistettu plica ja hoffa rasvan ja luvattu nopea toipumista. Nyt leikkauksesta on 7 kuukautta ja polvi on edelleen erittäin jäykkä, kipuile, tulehtuu ja ärsynttyy jatkuvasti. Kävelly suju just ja just. Olen kuntauttanut sitä tehokasti ja muutenkin ollut tosi tarkka sen kanssa, mutta ei vain parane. Todella hankala ja rasittaa paljon mieltä.
- Anonyymi
Eilen suoritettu polven tähystysleikkaus, putsausta. Ei seuraavana päivänä mitään kipuja ja pystyy jo varaamaan reippaasti jalkaan. Yksityinen käynti, olo on todella tyytyväinen.
- Anonyymi
15.11.22 polven tähystys jossa rustoa tasoitettiin, ei ole varaavalla pinnalla luussa. Edelleen turvottaa ja polvi on jäykkä. Kuinkahan kauan kestää tämä turvotus? Muilla kokemusta?
- Anonyymi
Moi, onko turvotus helpottanut. Mulla oli myös ruston tasoitus, ei varaavalla pinnalla. 15.11 oli operaatio ja vieläkin turvottaa! Ortopedi sanoi viime viikolla että rustohommissa menee kauemmin nuo turvotukset, yli 3 kk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262798Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292322- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542199Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211812Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891672Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981607- 3031509
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131429- 1331428