olen ostanut lautasantennin enkä tiedä mihin
asentoon sen käännän, olen yrittänyt katsoa kompassin kanssa mutta esim astra 19,2 astetta ei
mee jakeluun, tarvitsen apua
tajuaako joku lautasantennin virityksen päälle
9
1215
Vastaukset
- Jake.
Mutta se kustantaa
1h 67€
matkat 1 1 33,50@ yht 67€
Työhön kuluu aikaa yleensä se 2h eli kokonaiskustannus 3x67=201
22alv% =244€
Tosin matka enintää 50km suuntaansa - jeesata
Tuo 19,2 astetta tarkoittanee sitä missä kulmassa signaali tulee ja kuinka korkealla satelliitti on horisontista. Mutta asia ei ole välttämättä näin yksinkertainen. Riippuu lautasen ja micropään keskinäisestä asennosta (kulmasta) miten lautanen asemoidaan suhteessa signaaliin. Esim. meikäläisellä joskus muinoin eka lautanen oli hiukka vinossa maata kohti (monet kyllä ihmetteli että miksi se on tuollai..) Ja tämä nykyinen joka on suunnattu thor satelliittiin sen kallistuma on lähes nolla. Mutta jos tiedät kokolailla tarkan ilmansuunnan niin sitä kohden lautastä käännellen "nenälleen tai selälleen" lähetys varmasti löytyy. Ja täältä netistä löydät varmasti viimeisenpäälle tietoa asiasta. Kokeile vaikka hakusanaa sateliittilautasen asennus tai jotain.
- tepuli
kiitos,
mutta jäi vielä vähän asiaa. Ainoa satelliitti
jonka olen löytänyt on joku NILE, ekä siitä ole
mihinkään. Kun siis tämä Nile on löytynyt
niin tarkoittaako se että lautasen pystyasento
on ok ja onko se sama kaikille satelliiteille.
Sitten vielä, tarkoittavatko Lyngsat sivun asteet
että etelä on 0 astetta ja esim se 19,2 East on
sitten 19,2 astetta etelän nollasta itään jne. - dddts
tepuli kirjoitti:
kiitos,
mutta jäi vielä vähän asiaa. Ainoa satelliitti
jonka olen löytänyt on joku NILE, ekä siitä ole
mihinkään. Kun siis tämä Nile on löytynyt
niin tarkoittaako se että lautasen pystyasento
on ok ja onko se sama kaikille satelliiteille.
Sitten vielä, tarkoittavatko Lyngsat sivun asteet
että etelä on 0 astetta ja esim se 19,2 East on
sitten 19,2 astetta etelän nollasta itään jne.Pystyasento eli korotuskulma on joka satelliitilla oma. Lisäksi korotuskulma riippuu missäpäin vastaanotto tapahtuu.
http://www.kemppi.org/satkulmat.html löytyy hyvä excel-taulukko joka laskee korotuskulman ja kompassisuunnan asuinpaikan koordinaattien mukaan.
- sat manin kirjoitus
satelliittisivut sieltä löytyy linkki. nokkii muut vastaavat selkeydessään 10-0.
- sat man
Laitan sen linkin tännekin:
http://www.contentm.logical-host.com/sat/Satelliittisivu.html
Ja samalla nöyränä totean, että sivulta ei suoraa vastausta kirjoittajan ongelmaan löydy.
Tarkoitus olisi saada sivuille ainakin vinkkejä siihen virittämiseen, joka on aluksi epätoivoista äheltämistä.
Ja toinen juttu olisi lyngsat sivujen lukuohje, eli miten sieltä saa olennaisen ulos.
Nuo astekulmat, jota ketjun aloittaja kysyy, kuvaavat satelliitin paikkaa maatakiertävällä radalla. 0 astetta kertoo sen olevat 0 meridiaanilla ja siis siellä päiväntasaajan yläpuolella. 180 astetta olisi vastaavasti toisella puolella maapalloa.
Ja noita astelukuja ei pidä sotkea korotuskulmiin, jotka nekin on laskettavissa sateliitin positiosta. Ja siis sen suunnan sinne satelliittin joutuu laskemaan itse, se kun riippuu siitä missä vastaanotin sijaitsee.
Motivoinniksi ketjun aloittajalle sanoisin vielä, että ne satelliitit ovat takuulla siellä taivaalla oikeassa paikassa. Eivät siirry, eivätkä katoa. - Sat Man
sat man kirjoitti:
Laitan sen linkin tännekin:
Ja samalla nöyränä totean, että sivulta ei suoraa vastausta kirjoittajan ongelmaan löydy.
Tarkoitus olisi saada sivuille ainakin vinkkejä siihen virittämiseen, joka on aluksi epätoivoista äheltämistä.
Ja toinen juttu olisi lyngsat sivujen lukuohje, eli miten sieltä saa olennaisen ulos.
Nuo astekulmat, jota ketjun aloittaja kysyy, kuvaavat satelliitin paikkaa maatakiertävällä radalla. 0 astetta kertoo sen olevat 0 meridiaanilla ja siis siellä päiväntasaajan yläpuolella. 180 astetta olisi vastaavasti toisella puolella maapalloa.
Ja noita astelukuja ei pidä sotkea korotuskulmiin, jotka nekin on laskettavissa sateliitin positiosta. Ja siis sen suunnan sinne satelliittin joutuu laskemaan itse, se kun riippuu siitä missä vastaanotin sijaitsee.
Motivoinniksi ketjun aloittajalle sanoisin vielä, että ne satelliitit ovat takuulla siellä taivaalla oikeassa paikassa. Eivät siirry, eivätkä katoa.Sivuja on vähän päivitetty, osoite on sama:
- Peiter
Lautasen pysty kulma on etelä Suomes 21 ast, eli pyöreä lautasen pysty suunta, tai kananmunan muotoisen sen varren suunta (lautanen nenällään 10 astetta). Tuo 19,2 east on esim H:ki katsoen etelästä 6 astetta oikealle (Lontoo 0 astetta , Hki 25 ast) , kartastosta näkee tilanteen. Suunnan tarkkuus riippuu lautasen koosta, pieni lautanen
- M asa
40000 km. Esteitä ei saa olla linjalla. Jos sattuu ilman mittalaitteita kohdalle, niin lotto vetämään ; )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa703736Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen172120Elokapinan mielenosoitussarja alkaa
Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,4291911Eipäs sitten ryypätä kesälomalla
Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo1641771- 1081166
Pysyä yhdessä vai ei
En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p841126Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m2361105Tänään oli
Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘33917En halua sua enää
joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha37768Ukrainan häviö pitää tunnistaa ja tunnustaa
Venäjä ei ole vain maa, jolla on suuri hyvin koulutettu ja varusteltu armeija, joka on osoittanut tehokkuutensa Ukraina158694