Kiertoliittymiä näyttää tulevan jatkuvasti lisää pääteillekin, minne ne eivät edes kuuluisi. Onko kenelläkään vaikeuksia saada raskasta ajokkiaan ohjattua niistä sujuvasti tarkoitetulla tavalla? Iissä ainakin näyttää jotkut raskaat yhdistelmät ajavan ympyröistä suoraan yli, eikä kiertämällä kuten kuuluisi. Siis sellaiset tavalliset rekat. Yli ajaminen on toki siellä mahdollistettu erikoiskuljetuksille, mutta tavalliset kuljetukset eivät kuulemma saisi oikaista.
Näyttipä niistä Iin ympyröistä pääsevän kaksi pitkiä palkkejakin kuljettavaa kiertämään normaalia kautta, mutta ympyrään täytyi lähteä vastaantulijoiden kaistalta ja se vähän hidasti muuta liikennettä. Olisivat ajaneet suoraan yli vaan.
Jokin aika sitten poliisi kertoi televisiohaastattelussa juuri niistä samoista ympyröistä ja kädellään pakollisen kiertosuunnan merkkiin viitaten sanoi, että jos havaitsevat turhia oikaisuja, niin sakottavat tiealueen ulkopuolella ajamisesta. Tuo kuulosti oudolta sillä tiealuehan kattaa käsittääkseni ojatkin?
Onko kukaan saanut sakkoja tuollaisesta oikaisusta ja tuollaisella perusteella? Kannattaisi varmaan valittaa. Pakollinen kiertosuuntakaan ei mielestäni rikkoudu, sillä ympyrän keskipiste kierretään kuitenkin selvästi oikealta puolelta, oikeaan suuntaan ja pienen mutkan joutuu oikaistessakin tekemään. Tiealueesta löysin seuraavan: http://www.tilastokeskus.fi/tk/tt/luokitukset/lk/maankaytto_00_05_c11_maa.html
Tuolta: "Tiealueeksi luetaan varsinaisten ajorata- ja muiden liikenneratojen (kuten jalkakäytävä ja polkupyörätie) lisäksi tien säilymistä ja käyttämistä varten pysyvästi tarvittavat liitännäisalueet, rakenteet ja laitteet kuten pientareet, luiskat, pengermät, ojat, keski- väli- ja rajakaistat, näkymäalueet ja varalaskupaikat; valaistuslaitteet, kaiteet, rummut, riista-aidat, lautat laitureineen sekä erityyppiset autoliikennepaikat kuten levähdys-, kääntö-, lastaus-, kohtaamis- ja pysähtymispaikat. Myös pysyvät tierakennelmat kuten sillat luetaan tiealueeksi."
Sujuuko ajokit ympyröistä?
11
3075
Vastaukset
Ajaahan niissä sekoittajissa muuten mutta talvella ovat joskus perhanan liukkaita. Toinen on sitten ne ympyrät joihin rakennetaan korkeat ja teräväreunaiset kiveykset että niihin varmasti saa soheltamalla hajotettua renkaat. Näin ei ole kyllä käynyt, mutta eihän sitä tiedä milloin se sattuu.
Mutta monessa paikassa kiertoliittymä selkiyttää ajamista ihan kiitettävästi.- Expytäskä
Minä ainakin pidin siunauksena tietyissä tilanteissa,kun ympyrät yleisty!
Otetaanpa tilanne kun etsin säiliöyhdistelmällä vierasta osoitetta(ilman satelliitteja,lilluvalla kuormalla)niin onhan se mieltä keventävää kun VÄÄRIN ajettuaan,(niinkuin itselleni tuppas joskus käymään)näki kultaisen liikenneympyrän! Olihan se päivän pelastus,kun ei tarvinnut sitä vermettä ruveta taitteleen mihinkään mökkitielle.
Tuon hiekotuksen kun sais tälle vuosituhannelle?(talvella) - Pörtesön
Jos ympyröistä ei mahtuisi ajamaan, niiden tulohaaroissahan olisi jatkuvasti rekkoja peruuttelemassa ja ihmettelemässä, miten täältä pääsee pois. Iissäkin olen usein ajanut modulimittaisen yhdistelmän perässä, eikä ole ollut mitään ongelmia kääntää oikomatta ja reunakiviä kaatamatta. Kyse on puhtaasta laiskuudesta: ympyrän oikeaoppinen läpiajo vaatii vauhdin hidastamista, vaihtamista ja ratin kääntelyä. Se on jo liian raskas urakka näille puukenkäsankareille. En nyt jaksa etsiä lainkohtia, mutta varmaa on, että poliisilla on oikeus sakottaa, jos ympyrän läpi karauttaa viheralueen yli kiertelemättä.
- Al_Capo
Iin ympyröissä onkin tarkoituksella jätetty auton mentävät reitit ympyröiden halki molempiin suuntiin ja reunakivetyksetkin ovat lähes asfaltin tasalla. Joku mies selitti niitä siinä samassa ohjelmassa ja kertoi, että ne rakennettiin juuri niin just erikoiskuljetuksia varten, eli niistä onkin tarkoitus toisinaan ajaa ja niissä ei muistaakseni tarvitse ajaa viheralueelle, vaan se on päällystettyä aluetta. Millään merkillä sitä oikomista ei ole erikseen kielletty, tai sallittu esim. ainoastaan erikoiskuljetuksille. Samainen tyyppi suunnittelikin jo niihin avattavia portteja.
Mahdollisen sakon perustetta oikaisusta ihmettelen edelleen. - Pörtesön
Al_Capo kirjoitti:
Iin ympyröissä onkin tarkoituksella jätetty auton mentävät reitit ympyröiden halki molempiin suuntiin ja reunakivetyksetkin ovat lähes asfaltin tasalla. Joku mies selitti niitä siinä samassa ohjelmassa ja kertoi, että ne rakennettiin juuri niin just erikoiskuljetuksia varten, eli niistä onkin tarkoitus toisinaan ajaa ja niissä ei muistaakseni tarvitse ajaa viheralueelle, vaan se on päällystettyä aluetta. Millään merkillä sitä oikomista ei ole erikseen kielletty, tai sallittu esim. ainoastaan erikoiskuljetuksille. Samainen tyyppi suunnittelikin jo niihin avattavia portteja.
Mahdollisen sakon perustetta oikaisusta ihmettelen edelleen.Vaikka Iin ympyröistä on tullut ajeltua, en nyt ulkoa muista liikennemerkkijärjestelyjä niissä. Mutta ennakkomerkkinä niissä on muistaakseni merkki 166 eli liikenneympyrä. Onkohan niissä merkkiä 416 (pakollinen kiertosuunta)? Sen selitysosassa määrätään: "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvon on kierrettävä liikenneympyrä, risteyksessä oleva koroke tai muu este vastapäivään". Tuo keskiosan kiveys täyttänee jo "korokkeen" vaatimuksen, vaikkakin on yliajettavissa.
Sitten tietysti voisi soveltaa TLL:n 9§:ää: 9 §
"Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava ... niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Tämän pyykälän käyttö saattaa olla pulmallista, koska laajentaen se saattaa johtaa aika mahdottomiin tilanteisiin tulkittaessa ajoradan oikean reunan sijaintia.
Juridisesti tilanne vaikuttaa tulkinnanvaraiselta, vaikka järki sanoisi, että suunnittelijan tarkoitus on ollut, että normaalimittainen liikenne ajaa oikomatta ja erikoiskuljetuksille jätetään mahdollisuus oikaista. Joku kätevästi kaadettavissa oleva este olisi varmasti paras ratkaisu, jolloin valvontaa ei tarvittaisi ja homma toimisi suunnitellusti. - Ajan jakaria
Pörtesön kirjoitti:
Vaikka Iin ympyröistä on tullut ajeltua, en nyt ulkoa muista liikennemerkkijärjestelyjä niissä. Mutta ennakkomerkkinä niissä on muistaakseni merkki 166 eli liikenneympyrä. Onkohan niissä merkkiä 416 (pakollinen kiertosuunta)? Sen selitysosassa määrätään: "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvon on kierrettävä liikenneympyrä, risteyksessä oleva koroke tai muu este vastapäivään". Tuo keskiosan kiveys täyttänee jo "korokkeen" vaatimuksen, vaikkakin on yliajettavissa.
Sitten tietysti voisi soveltaa TLL:n 9§:ää: 9 §
"Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava ... niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Tämän pyykälän käyttö saattaa olla pulmallista, koska laajentaen se saattaa johtaa aika mahdottomiin tilanteisiin tulkittaessa ajoradan oikean reunan sijaintia.
Juridisesti tilanne vaikuttaa tulkinnanvaraiselta, vaikka järki sanoisi, että suunnittelijan tarkoitus on ollut, että normaalimittainen liikenne ajaa oikomatta ja erikoiskuljetuksille jätetään mahdollisuus oikaista. Joku kätevästi kaadettavissa oleva este olisi varmasti paras ratkaisu, jolloin valvontaa ei tarvittaisi ja homma toimisi suunnitellusti.Kun jakareille on annettu laissa erivapauksia, kuten mm. saa pysähtyä purkamaan mihin tahansa kunhan muistaa laittaa hätärit päälle, saa tarvittaessa ajella pyöräteitä, saa tarpeen vaatiessa ajella yksisuuntaisia väärään suuntaan yms., niin veikkaanpa että saa oikaista liikenneympyrästäkin.
- Al_Capo
Pörtesön kirjoitti:
Vaikka Iin ympyröistä on tullut ajeltua, en nyt ulkoa muista liikennemerkkijärjestelyjä niissä. Mutta ennakkomerkkinä niissä on muistaakseni merkki 166 eli liikenneympyrä. Onkohan niissä merkkiä 416 (pakollinen kiertosuunta)? Sen selitysosassa määrätään: "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvon on kierrettävä liikenneympyrä, risteyksessä oleva koroke tai muu este vastapäivään". Tuo keskiosan kiveys täyttänee jo "korokkeen" vaatimuksen, vaikkakin on yliajettavissa.
Sitten tietysti voisi soveltaa TLL:n 9§:ää: 9 §
"Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava ... niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Tämän pyykälän käyttö saattaa olla pulmallista, koska laajentaen se saattaa johtaa aika mahdottomiin tilanteisiin tulkittaessa ajoradan oikean reunan sijaintia.
Juridisesti tilanne vaikuttaa tulkinnanvaraiselta, vaikka järki sanoisi, että suunnittelijan tarkoitus on ollut, että normaalimittainen liikenne ajaa oikomatta ja erikoiskuljetuksille jätetään mahdollisuus oikaista. Joku kätevästi kaadettavissa oleva este olisi varmasti paras ratkaisu, jolloin valvontaa ei tarvittaisi ja homma toimisi suunnitellusti.Niitä keskiosan kivetyksiä vaan sattuu löytymään muistaakseni eritasoisia. No, tällä viikolla vielä ajan paikan ohi ja nappaan kuvat niistä. Aivan keskellä on muistaakseni pieni ympyrä, jonka yli ei viitsi ajaa, kun vierestäkin pääsee ja oikaisten ja se pieni ympyrä on (jälleen muistaakseni) selvästi korokkeella. Poliisin kanta tässä eniten ihmetyttää, kun todellakin televisiossa sanoi, että sakot tulee tiealueen ulkopuolella ajamisesta. Eihän se mitenkään voi olla tiealueen ulkopuolista aluetta, vai voiko muka? Vieläpä tehty ajettavaksi.
:::tana, ajan kyllä henkilöautollakin suoraan siitä vastaisuudessa. Olisivatpa vaan poliisit näkemässä, niin saataisiin asia käräjille. - AMMATTIKULJETTAJA
Ajan jakaria kirjoitti:
Kun jakareille on annettu laissa erivapauksia, kuten mm. saa pysähtyä purkamaan mihin tahansa kunhan muistaa laittaa hätärit päälle, saa tarvittaessa ajella pyöräteitä, saa tarpeen vaatiessa ajella yksisuuntaisia väärään suuntaan yms., niin veikkaanpa että saa oikaista liikenneympyrästäkin.
ei saa jakarillakaan pysähtyä ihan mihin vaan purkamaan vaikka kuinka laittaisi hätävilkut. riippuu ihan poliisista et milloin sakottaa ja milloin ei. ite sain silloin joskus nuorena jakarikuskina sakot kun oli minuutin väärässä paikassa auto(sattuivat sopivasti tulemaan siihen kun olin lähdössä ja ajoivat perässä ja pysäköintisakko siitä tuli)
Al_Capo kirjoitti:
Niitä keskiosan kivetyksiä vaan sattuu löytymään muistaakseni eritasoisia. No, tällä viikolla vielä ajan paikan ohi ja nappaan kuvat niistä. Aivan keskellä on muistaakseni pieni ympyrä, jonka yli ei viitsi ajaa, kun vierestäkin pääsee ja oikaisten ja se pieni ympyrä on (jälleen muistaakseni) selvästi korokkeella. Poliisin kanta tässä eniten ihmetyttää, kun todellakin televisiossa sanoi, että sakot tulee tiealueen ulkopuolella ajamisesta. Eihän se mitenkään voi olla tiealueen ulkopuolista aluetta, vai voiko muka? Vieläpä tehty ajettavaksi.
:::tana, ajan kyllä henkilöautollakin suoraan siitä vastaisuudessa. Olisivatpa vaan poliisit näkemässä, niin saataisiin asia käräjille.siitä talvella tais ajaa henkilöautoilijatki suoraan, sillä enemmän siitä korokkeen päältä oli lumi puhdistunut kuin itse kierrolta... Itse olen kiertänyt aina Iissäkin oikeaoppisesti sillä ei kehtaa alakaa esittämään ihmetemppuja yleisessä liikenteessä
- Pörtesön
Al_Capo kirjoitti:
Niitä keskiosan kivetyksiä vaan sattuu löytymään muistaakseni eritasoisia. No, tällä viikolla vielä ajan paikan ohi ja nappaan kuvat niistä. Aivan keskellä on muistaakseni pieni ympyrä, jonka yli ei viitsi ajaa, kun vierestäkin pääsee ja oikaisten ja se pieni ympyrä on (jälleen muistaakseni) selvästi korokkeella. Poliisin kanta tässä eniten ihmetyttää, kun todellakin televisiossa sanoi, että sakot tulee tiealueen ulkopuolella ajamisesta. Eihän se mitenkään voi olla tiealueen ulkopuolista aluetta, vai voiko muka? Vieläpä tehty ajettavaksi.
:::tana, ajan kyllä henkilöautollakin suoraan siitä vastaisuudessa. Olisivatpa vaan poliisit näkemässä, niin saataisiin asia käräjille.Tuo poliisin horina tiealueen ulkopuolella ajamisesta on outoa, tietääkseni TLL ja TLA eivät edes määrittele tiealuetta, taitaa löytyä määritelmät maantielaista ja todellakin tiealuetta on paljon muukin kuin ajorata.
Mutta yritetään nyt vielä auttaa poliisisetää... Siinä ympyrässähän on asfalttipäällysteinen osa ja sen sisäpuolella muistaakseni noppakivellä tehtyjä kiveyksiä. Noppakiveyksen ja asfaltin erottaa yhtenäinen reunakivilinja. Ja nyt hieno uusi teoriani: TLA: "Tiemerkinnöillä tarkoitetaan maalaamalla tai muilla menetelmillä tienpintaan tehtyjä merkintöjä" Merkintä voitaneen tehdä myös kivellä, näinhän esim. kaupunkikeskustoissa yleisesti on. Siispä reunakivilinja voidaan tulkita ajoradan reunaviivaksi ja ajoneuvoahan on kuljetettava ajoradalla (TLL 8§). Mitä mieltä AL_Capo olisi tällaisesta tulkinnasta? - Al_Capo
Pörtesön kirjoitti:
Tuo poliisin horina tiealueen ulkopuolella ajamisesta on outoa, tietääkseni TLL ja TLA eivät edes määrittele tiealuetta, taitaa löytyä määritelmät maantielaista ja todellakin tiealuetta on paljon muukin kuin ajorata.
Mutta yritetään nyt vielä auttaa poliisisetää... Siinä ympyrässähän on asfalttipäällysteinen osa ja sen sisäpuolella muistaakseni noppakivellä tehtyjä kiveyksiä. Noppakiveyksen ja asfaltin erottaa yhtenäinen reunakivilinja. Ja nyt hieno uusi teoriani: TLA: "Tiemerkinnöillä tarkoitetaan maalaamalla tai muilla menetelmillä tienpintaan tehtyjä merkintöjä" Merkintä voitaneen tehdä myös kivellä, näinhän esim. kaupunkikeskustoissa yleisesti on. Siispä reunakivilinja voidaan tulkita ajoradan reunaviivaksi ja ajoneuvoahan on kuljetettava ajoradalla (TLL 8§). Mitä mieltä AL_Capo olisi tällaisesta tulkinnasta?Kivellä merkitty ei vaan lumen alta talvisin erotu ja selkeästi näkyvä oikaisureitti menee ympyrän halki.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302305
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu292218Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121579Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett131474Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701241- 1001145
- 171087
- 90941
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon19838Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks128822