Kuka saattaa alttarille??

Morsian_08

Olemme miehen kanssa kallistumassa kirkkohäiden kannalle, mutta minulla on ongelma kuka saattaa minut alttarille.Oma isäni kuoli vuosi sitten, enkä halua miehen isän minua saattavan..emme ole niin läheisiä. Onko morsiamella oltava saattaja??

9

1881

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pastorix

Jos ehdottomasti haluaa saattajan, niin se voi olla vaikka veli, jos sellainen on.

Mutta todellakaan saattaja ei ole pakollinen. Miksi ihmeessä jonkun pitäisi luovuttaa morsian? Yhdessähän siitä naimisiin menosta on päätetty ja itsenäisiä lienevät molemmat. (toivon mukaan ainakin)

• vieras.................

Mä olen viime aikoina ollut useammissa häissä, joissa aviopari on astellut yhdessä alttarille. Mun mielestä järkevä menettely verrattuna siihen, että isukki tai kummisetä tai muu miessukulainen saattaa, mikä tuntuu mun mielestä vähän patriarkaaliselta ja historialliselta menettelyltä.

Jos sulhanen odottaa alttarilla yhdessä bestmanin kanssa, niin eikös morsian voisi silloin kävellä yhdessä kaason kanssa kirkkokäytävää??

Yksinkin alttarille kävely sopii hyvin! Ei kannata tehdä asiasta ongelmaa :-)

• anu81_

Munkin isä ehti kuolla ennen kuin pääsi saattamaan mut alttarille, joten homman hoiti äitini. Se oli oikein hyvä systeemi, kun ei haluttu sulhasen kaa nähdä sinä päivänä, ennen kuin alttarilla. Jos äiti ei olisi suostunut, olisin kävellyt käytävää yksin tai morsiustyttöjen (2 kpl 2v.) kanssa käsi kädessä.

• -mari-

..Toivon mukaan ukkini. Minun isäni kuoli kaksi vuotta sitten. Jos ukki ei kykene, niin pyydän jonkin tärkeän mieshenkilön elämästäni saattamaan.

• priori

Onnistuihan tuo yksin jopa musikaalielokuvassakin. (Sound of music)

... no, yleisesti ottaen se voi olla kuka tahansa morsiamen miespuolinen sukulainen tai kummi. Siis, jos perinteitä aikoo noudattaa.

Mutta teetpä miten teet, ne on sinun hääsi ja eikä kenenkään pitäis tulla sanomaan että väärin toimittu.

• priori

Onnistuihan tuo yksin jopa musikaalielokuvassakin. (Sound of music)

... no, yleisesti ottaen se voi olla kuka tahansa morsiamen miespuolinen sukulainen tai kummi. Siis, jos perinteitä aikoo noudattaa.

Mutta teetpä miten teet, ne on sinun hääsi ja eikä kenenkään pitäis tulla sanomaan että väärin toimittu.

• 123

Samaa asiaa olen itsekin tuossa pohtinut, ja alkuksi ajattelin että marssin alttarille yksin. Eikä minun mielestä saattajaa välttämättä tarvita. Mutta nyt näyttää siltä että enoni saattelee minut, joten alkuperäinen ajatus saatamisesta toteutuu näin. Yksi vaihtoehtohan on myös että menee alttarille yhdessä tulevan miehen kanssa. Mutta ne on kai kaikki maku asioita, ja on tehtävä mikä itsestä tuntuu parhaalta.

• mielestä

ei tarvii olla MIESpuolinen, ei kuitenkaan olla enää keskiajalla... Joku läheinen ihminen vaan, vaikka äiti tai sisko.

• häähullu

Hei,

Voit astella kirkon käytävää myös yksin. Olethan (miehesi kanssa) juhlienne keskipiste. Jos et halua yksin kävellä, niin sulhasesi kanssa voit marssia yhtä aikaa alttarille.

Kaunis ohjelmanumero on myös, kun häämarssi alkaa soida, sinä astelet käytävän puoliväliin ja sulhasesi tulee sinut siitä noutamaan. Siis ihan samanlailla kuin joku saattaisi sinut, mutta ilman saattajaa. Sulhasesi voi kumartaa sinulle. Se on kaunis seremonia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7160
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      198
      2518
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      102
      1957
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1517
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1069
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      959
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      853
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      708
    Aihe