Olemme miehen kanssa kallistumassa kirkkohäiden kannalle, mutta minulla on ongelma kuka saattaa minut alttarille.Oma isäni kuoli vuosi sitten, enkä halua miehen isän minua saattavan..emme ole niin läheisiä. Onko morsiamella oltava saattaja??
Kuka saattaa alttarille??
9
1805
Vastaukset
- pastorix
Jos ehdottomasti haluaa saattajan, niin se voi olla vaikka veli, jos sellainen on.
Mutta todellakaan saattaja ei ole pakollinen. Miksi ihmeessä jonkun pitäisi luovuttaa morsian? Yhdessähän siitä naimisiin menosta on päätetty ja itsenäisiä lienevät molemmat. (toivon mukaan ainakin) - vieras.................
Mä olen viime aikoina ollut useammissa häissä, joissa aviopari on astellut yhdessä alttarille. Mun mielestä järkevä menettely verrattuna siihen, että isukki tai kummisetä tai muu miessukulainen saattaa, mikä tuntuu mun mielestä vähän patriarkaaliselta ja historialliselta menettelyltä.
Jos sulhanen odottaa alttarilla yhdessä bestmanin kanssa, niin eikös morsian voisi silloin kävellä yhdessä kaason kanssa kirkkokäytävää??
Yksinkin alttarille kävely sopii hyvin! Ei kannata tehdä asiasta ongelmaa :-) - anu81_
Munkin isä ehti kuolla ennen kuin pääsi saattamaan mut alttarille, joten homman hoiti äitini. Se oli oikein hyvä systeemi, kun ei haluttu sulhasen kaa nähdä sinä päivänä, ennen kuin alttarilla. Jos äiti ei olisi suostunut, olisin kävellyt käytävää yksin tai morsiustyttöjen (2 kpl 2v.) kanssa käsi kädessä.
- -mari-
..Toivon mukaan ukkini. Minun isäni kuoli kaksi vuotta sitten. Jos ukki ei kykene, niin pyydän jonkin tärkeän mieshenkilön elämästäni saattamaan.
- priori
Onnistuihan tuo yksin jopa musikaalielokuvassakin. (Sound of music)
... no, yleisesti ottaen se voi olla kuka tahansa morsiamen miespuolinen sukulainen tai kummi. Siis, jos perinteitä aikoo noudattaa.
Mutta teetpä miten teet, ne on sinun hääsi ja eikä kenenkään pitäis tulla sanomaan että väärin toimittu. - priori
Onnistuihan tuo yksin jopa musikaalielokuvassakin. (Sound of music)
... no, yleisesti ottaen se voi olla kuka tahansa morsiamen miespuolinen sukulainen tai kummi. Siis, jos perinteitä aikoo noudattaa.
Mutta teetpä miten teet, ne on sinun hääsi ja eikä kenenkään pitäis tulla sanomaan että väärin toimittu. - 123
Samaa asiaa olen itsekin tuossa pohtinut, ja alkuksi ajattelin että marssin alttarille yksin. Eikä minun mielestä saattajaa välttämättä tarvita. Mutta nyt näyttää siltä että enoni saattelee minut, joten alkuperäinen ajatus saatamisesta toteutuu näin. Yksi vaihtoehtohan on myös että menee alttarille yhdessä tulevan miehen kanssa. Mutta ne on kai kaikki maku asioita, ja on tehtävä mikä itsestä tuntuu parhaalta.
- mielestä
ei tarvii olla MIESpuolinen, ei kuitenkaan olla enää keskiajalla... Joku läheinen ihminen vaan, vaikka äiti tai sisko.
- häähullu
Hei,
Voit astella kirkon käytävää myös yksin. Olethan (miehesi kanssa) juhlienne keskipiste. Jos et halua yksin kävellä, niin sulhasesi kanssa voit marssia yhtä aikaa alttarille.
Kaunis ohjelmanumero on myös, kun häämarssi alkaa soida, sinä astelet käytävän puoliväliin ja sulhasesi tulee sinut siitä noutamaan. Siis ihan samanlailla kuin joku saattaisi sinut, mutta ilman saattajaa. Sulhasesi voi kumartaa sinulle. Se on kaunis seremonia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458550Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472429Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272241- 361932
- 951758
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811737Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai211332Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081143Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61033- 531015