Kuka saattaa alttarille??

Morsian_08

Olemme miehen kanssa kallistumassa kirkkohäiden kannalle, mutta minulla on ongelma kuka saattaa minut alttarille.Oma isäni kuoli vuosi sitten, enkä halua miehen isän minua saattavan..emme ole niin läheisiä. Onko morsiamella oltava saattaja??

9

1616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pastorix

      Jos ehdottomasti haluaa saattajan, niin se voi olla vaikka veli, jos sellainen on.

      Mutta todellakaan saattaja ei ole pakollinen. Miksi ihmeessä jonkun pitäisi luovuttaa morsian? Yhdessähän siitä naimisiin menosta on päätetty ja itsenäisiä lienevät molemmat. (toivon mukaan ainakin)

    • vieras.................

      Mä olen viime aikoina ollut useammissa häissä, joissa aviopari on astellut yhdessä alttarille. Mun mielestä järkevä menettely verrattuna siihen, että isukki tai kummisetä tai muu miessukulainen saattaa, mikä tuntuu mun mielestä vähän patriarkaaliselta ja historialliselta menettelyltä.

      Jos sulhanen odottaa alttarilla yhdessä bestmanin kanssa, niin eikös morsian voisi silloin kävellä yhdessä kaason kanssa kirkkokäytävää??

      Yksinkin alttarille kävely sopii hyvin! Ei kannata tehdä asiasta ongelmaa :-)

    • anu81_

      Munkin isä ehti kuolla ennen kuin pääsi saattamaan mut alttarille, joten homman hoiti äitini. Se oli oikein hyvä systeemi, kun ei haluttu sulhasen kaa nähdä sinä päivänä, ennen kuin alttarilla. Jos äiti ei olisi suostunut, olisin kävellyt käytävää yksin tai morsiustyttöjen (2 kpl 2v.) kanssa käsi kädessä.

    • -mari-

      ..Toivon mukaan ukkini. Minun isäni kuoli kaksi vuotta sitten. Jos ukki ei kykene, niin pyydän jonkin tärkeän mieshenkilön elämästäni saattamaan.

    • priori

      Onnistuihan tuo yksin jopa musikaalielokuvassakin. (Sound of music)

      ... no, yleisesti ottaen se voi olla kuka tahansa morsiamen miespuolinen sukulainen tai kummi. Siis, jos perinteitä aikoo noudattaa.

      Mutta teetpä miten teet, ne on sinun hääsi ja eikä kenenkään pitäis tulla sanomaan että väärin toimittu.

    • priori

      Onnistuihan tuo yksin jopa musikaalielokuvassakin. (Sound of music)

      ... no, yleisesti ottaen se voi olla kuka tahansa morsiamen miespuolinen sukulainen tai kummi. Siis, jos perinteitä aikoo noudattaa.

      Mutta teetpä miten teet, ne on sinun hääsi ja eikä kenenkään pitäis tulla sanomaan että väärin toimittu.

    • 123

      Samaa asiaa olen itsekin tuossa pohtinut, ja alkuksi ajattelin että marssin alttarille yksin. Eikä minun mielestä saattajaa välttämättä tarvita. Mutta nyt näyttää siltä että enoni saattelee minut, joten alkuperäinen ajatus saatamisesta toteutuu näin. Yksi vaihtoehtohan on myös että menee alttarille yhdessä tulevan miehen kanssa. Mutta ne on kai kaikki maku asioita, ja on tehtävä mikä itsestä tuntuu parhaalta.

    • mielestä

      ei tarvii olla MIESpuolinen, ei kuitenkaan olla enää keskiajalla... Joku läheinen ihminen vaan, vaikka äiti tai sisko.

    • häähullu

      Hei,

      Voit astella kirkon käytävää myös yksin. Olethan (miehesi kanssa) juhlienne keskipiste. Jos et halua yksin kävellä, niin sulhasesi kanssa voit marssia yhtä aikaa alttarille.

      Kaunis ohjelmanumero on myös, kun häämarssi alkaa soida, sinä astelet käytävän puoliväliin ja sulhasesi tulee sinut siitä noutamaan. Siis ihan samanlailla kuin joku saattaisi sinut, mutta ilman saattajaa. Sulhasesi voi kumartaa sinulle. Se on kaunis seremonia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe