papukaija ja matkustelu

Manqo

onko mahdollista omistaa papukaija ja matkustaa noin pari kertaa vuodessa? riittääkö papukaijalle hoitaja matkan ajaksi? voiko papukaijan antaa hoitoon esimerkiksi eläinkauppaan?

2

773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

Tokihan se on mahdollista, ei se pappari tuon suhteen oleellisesti poikkea muista elikoista, kunhan jotenkin huolehtii että eläin saa matkan aikana tarvitsemansa perushoidon. Viikon-parin aikana lintu ei vielä kärsi tai kuole vaikkei ravinto olisi ihan nin monipuolista kuin normaalisti tai ei pääse lentelemään niin paljoa kuin tavallisesti.

Päivän-parin reissuille itse olen jättänyt linnut ihan yksikseenkin, häkkiin voi laittaa tarjolle reilusti vettä ja kuivamuonaa (pelletit riittävät lomaruoaksi ihan yksinäänkin). Tällöin tietysti häkin pitää olla riittävän kokoinen että lintu vähän siellä mahtuu touhuamaankin ja linnulla pitää olla lintuseuraa. Kesyä ja yksinään pidettyä papukaijaa ei kyllä juuri vuorokautta pidemmäksi aikaa ole hyvä yksin jättää.

Pidemmillä reissuilla on sitten useita vaihtoehtoja joista voi valita linnulle/ hoitajalle / saatavuuden mukaan sopivimman.
      a) Ottaa lintu mukaan (Esim mökkilomalla tai sukuloimassa tämä on ihan varteenotettava vaihtoehto tietysti linnun luonteen ja mahdollisen isäntäperheen hyväksynnän mukaan)
      b) Pyytää jotain tuttua käymään kerran päivässä -parin päivän välein tekemässä perushuollon ja taidon /halukkuuden mukaan ehkä vähän lennättämässä ja seurustelemassakin
      c)Viedä lintu tutulle hoitoon, jos on kovin pitkä reissu tai kaveri hankalan matkan takana voi tämä olla järkevää.
      d) Viedä lintu hoitoon eläinkauppaan. Osa ottaa hoitolaisia, osa ei ja tietämys linnuista voi vaihdella suuresti eli kannattaa kysellä etukäteen. Parhaissakin paikoissa on kuitenkin tarjolla yleensä vain perushoito ja seurusteluun ja lennätykseen on harvoin kunnolla mahdollisuutta.

Lintuyhdistysten ilmoituspalstoilla on myös mahdollista kysellä hoitajaa loman ajaksi jos ei itse tunne sopivaa uhria. Hoitovaihtoehtoja miettiessä kannattaa myös ottaa aina vähän linnun luonne huomioon, joku matkustaa ja tutstuu uusiin ihmisiin mielellään, tai ainakin sietää moisen, joku toinen voi stressaantua ja silputa höyhenensä jouduttuaan yhtäkkiä uppo-outoon paikkaan... Arka ja vieraisiin varautuneesti suhtautuva lintu usein mieluiten pysyy tutusssa kodissa ja häkissä niin että vain hoitajan naama vaihtuu hetkeksi.

• Anonyymi

Itse haluaisin hoitaa jonkun toisen lintua, vaikka tämän kotona. Olisin valmis tutustumaan lintuun rauhassa yhdessä omistajan kanssa, hyvissä ajoin ennen hoidon tarvetta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      306
      2700
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      51
      2565
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      121
      1700
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1390
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1380
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1245
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      144
      1211
    8. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      69
      1070
    9. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1069
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70