papukaija ja matkustelu

Manqo

onko mahdollista omistaa papukaija ja matkustaa noin pari kertaa vuodessa? riittääkö papukaijalle hoitaja matkan ajaksi? voiko papukaijan antaa hoitoon esimerkiksi eläinkauppaan?

2

956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

Tokihan se on mahdollista, ei se pappari tuon suhteen oleellisesti poikkea muista elikoista, kunhan jotenkin huolehtii että eläin saa matkan aikana tarvitsemansa perushoidon. Viikon-parin aikana lintu ei vielä kärsi tai kuole vaikkei ravinto olisi ihan nin monipuolista kuin normaalisti tai ei pääse lentelemään niin paljoa kuin tavallisesti.

Päivän-parin reissuille itse olen jättänyt linnut ihan yksikseenkin, häkkiin voi laittaa tarjolle reilusti vettä ja kuivamuonaa (pelletit riittävät lomaruoaksi ihan yksinäänkin). Tällöin tietysti häkin pitää olla riittävän kokoinen että lintu vähän siellä mahtuu touhuamaankin ja linnulla pitää olla lintuseuraa. Kesyä ja yksinään pidettyä papukaijaa ei kyllä juuri vuorokautta pidemmäksi aikaa ole hyvä yksin jättää.

Pidemmillä reissuilla on sitten useita vaihtoehtoja joista voi valita linnulle/ hoitajalle / saatavuuden mukaan sopivimman.
      a) Ottaa lintu mukaan (Esim mökkilomalla tai sukuloimassa tämä on ihan varteenotettava vaihtoehto tietysti linnun luonteen ja mahdollisen isäntäperheen hyväksynnän mukaan)
      b) Pyytää jotain tuttua käymään kerran päivässä -parin päivän välein tekemässä perushuollon ja taidon /halukkuuden mukaan ehkä vähän lennättämässä ja seurustelemassakin
      c)Viedä lintu tutulle hoitoon, jos on kovin pitkä reissu tai kaveri hankalan matkan takana voi tämä olla järkevää.
      d) Viedä lintu hoitoon eläinkauppaan. Osa ottaa hoitolaisia, osa ei ja tietämys linnuista voi vaihdella suuresti eli kannattaa kysellä etukäteen. Parhaissakin paikoissa on kuitenkin tarjolla yleensä vain perushoito ja seurusteluun ja lennätykseen on harvoin kunnolla mahdollisuutta.

Lintuyhdistysten ilmoituspalstoilla on myös mahdollista kysellä hoitajaa loman ajaksi jos ei itse tunne sopivaa uhria. Hoitovaihtoehtoja miettiessä kannattaa myös ottaa aina vähän linnun luonne huomioon, joku matkustaa ja tutstuu uusiin ihmisiin mielellään, tai ainakin sietää moisen, joku toinen voi stressaantua ja silputa höyhenensä jouduttuaan yhtäkkiä uppo-outoon paikkaan... Arka ja vieraisiin varautuneesti suhtautuva lintu usein mieluiten pysyy tutusssa kodissa ja häkissä niin että vain hoitajan naama vaihtuu hetkeksi.

• Anonyymi

Itse haluaisin hoitaa jonkun toisen lintua, vaikka tämän kotona. Olisin valmis tutustumaan lintuun rauhassa yhdessä omistajan kanssa, hyvissä ajoin ennen hoidon tarvetta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      272
      5380
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      70
      4886
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      123
      4365
    4. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4006
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3800
    6. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3697
    7. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      41
      3378
    8. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      85
      3078
    9. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      65
      2938
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      22
      2666
    Aihe