Heippa kaikki 3-4 vuotiaiden isit ja äidit!
Mitä teidän kolmevuotiaat osaa?
Kuulostaa varmaan ylityytyväiseltä, mutta kun oikeasti epäilen että meidän 7/2003 syntynyt tyttö on jotenkin todella kehittynyt. Ajattelin, että onko se normaalia vanhemman ylpeyttä lapsestaan vai onko tunteessa perää?
Tyttö on siis 3,5-vuotias. Hän on puhunut 1,5-vuotiaasta lähtien niin, että vieraatkin saavat hyvin selvää. Kaksivuotiaana tuli 7 sanan lauseita ja pitkiä tarinoita. Hän on ihan pienestä osannut monia vaikeita ja pitkiä sanoja kuten pikkuhousunsuoja tai presidenttitäti tai ryökäle tai kertakaikkiaan.
Nyt 3,5 v ikäisenä tyttö kirjoittaa melkein minkä tahansa sanan, kun hänelle luettelee kirjaimet. Esim. jogurtti, elefantti, yksisarvinen. Hän istuu vihon ja kynän kanssa ja kysyy eri sanoja ja me luettelemme kirjaimia, ja hän kirjoittaa. Myös hän tunnistaa kirjoista ja lehdistä lähes kaikki kirjaimet ja tietää, mikä alkaa aalla, mikä alkaa ässällä jne. Ehkä siis jo lukeekin pian. Juuri kolme täytettyään tyttö keksi yhtäkkiä päästään runon, jossa on riimit.
Hän osaa paljon muitakin asioita, esim. kun hän meni vuosi sitten, kaksi- ja puolivuotiaana, päiväkotiin, hän joutui ryhmään, jossa KAIKKI muut lapset olivat vähintään vuoden häntä vanhempia, useimmat kaksi vuotta tai yli. Parin viikon kuluttua opettajat sanoivat, että tyttö ymmärtää kaikki aikuisten ohjeet ja osaa kaikki leikit,(jumppa- ym.) joita kaikki heidän viisivuotiaatkaan eivät vieläkään ole oppineet. Lisäksi he ihmettelivät, miten pitkiä ja kekseliäitä tarinoita tyttö on aina kertoilemassa.
Tyttömme on toistaiseksi ainoa lapsi. Emme tunne juurikaan lapsiperheitä, joten tyttö leikkii lasten kanssa vain päiväkodissa. Ajattelinkin, juontaisiko osa tätä fiksuutta siitä, että hän on ollut niin paljon aikuisten seurassa ja kiinnostunut aikuisten jutuista ym? Tietenkin mieluummin toivoisin, että hänellä olisi enemmänkin lapsiseuraa, mutta minkäs teet kun ei ole vielä sisaruksia eikä serkkuja eikä naapureissakaan asu pieniä lapsia.
3-vuotiaan osaaminen
22
4958
Vastaukset
- edfyhjoö
että lapsen taitojen nopea karttuminen johtuu aika paljon siitä, että on ainoa lapsi, ja luonteeltaan sellainen, että jaksaa kiinnostua mainitsemistasi asioista plus että olette ilmeisesti puuhanneet paljon lapsen kanssa (opettaneet). Lapsihan ei luontaisella lahjakkuudella voi oppia kirjaimia, ellei aikuinen ole hänelle niitä opettanut. Meillä on samanlainen tyttö. Oli aina taitava ja ihastutti mm. neuvolatätiä taidoillaan. Parivuotiaana meni aakkoset ja 4v oppikin ensin kirjoittamaan ja sitten lukemaan.Nyt ekaluokkalainen, ja hyvä oppilas, mutta ei silti mikään einstein. Pari vuotta nuorempi pikkuveli on yhtä taitava, mutta sai luonnollisesti kasvaa vähemmällä vanhempien preppauksella. Ei todellakaan osannut yhtään kirjainta 2 -vuotiaana, eikä kynäkään pysynyt kädessä. Huomattiin sitten, että poika on vasenkätinen, ja johan alkoi kynähommat sujua. Itse halusi lukea aapista iltasadun sijaan 5 -vuotiaana, ja oppikin sitten parissa viikossa lukemaan.
- äitiä
"Lapsihan ei luontaisella lahjakkuudella voi oppia kirjaimia, ellei aikuinen ole hänelle niitä opettanut."
Omani aloitteli kirjainten kyselemisen kaksi-vuotiaana ja senjälkeen itsekseen opetteli kirjaimet ja mikä milläkin alkaa. Kyseli ja kertoi. ¤vuotiaana kysyi, lukeeko tuossa sinappi tai jotain muuta sellaista.
Nyt olen töissä eräässä paikassa ja sielläkin lapset, alle 5v piirtelevät kirjaimia ihan itsekseen,ilman että aikuinen neuvoo!
Se on toisissa lapsissa myötäsyntyinen se oppimisen halu ja into,sitä pitää tukea. Opettaa ei tarvitse, mutta sitä oppimisen himoa ei tarvitse sammuttaa.
Alkuperäiselle kysyjälle,Muistakaa tukea ja kannustaa häntä,antakaa "lukea" mutta lukekaa itse vielä senkin jälkeen, kun on oppinut lukemaan. Antakaa hyvää ja laadukasta puuhaa, ei mitään kilikali juttuja,kunnollista musiikkia,elokuvia ja muuta,teatteria....teillä on ehkä kasvamassa siellä tuleva vaikuttaja.
Mutta ei sitten liikaa,antakaa erehtyäkkin!
Mun lapseni,samanlainen,on jo koulussa,on pärjännyt hyvin, ei nyt mikään ihan Einstein, mutta tosi hyvä kuitenkin.
Tukekaa,tukekaa,tukekaa...rakastakaa, rajat ...siinäpä se onkin...
Niin yks pikkujuttu,tällainen lapsi keksii kiinnostuksen aiheita tosi äkkiä,luonto,kielet...meille tuli taide..kaikenlainen...
Eikä ne kiukuttele,ei ole aikaa sellaiseen! Pitää tietää tuo ja tämä!
AP-kysy jos haluat tieää vielä jotakin, vastaan kyllä!
- ..............
yksinkertaisesti pikkuvanha
- äitiä
ihan tavallinen kakara muuten! Leikki hiekkiksellä kavereitten kanssa,oli ravassa yltä päältä ja touhusi muutenkin kaikkea sitä mitä kuuluukin touhuta. Sattui vain kirjaimet ja lukeminen kiinnostamaan. Isänsä oppi myös vajaa viisivuotiaana lukemaan, samoin äiti. Sukuvika siis.
- äiti-04
Meidän tyttäremme on myös ainoa lapsi. Hän oppi myös aikaisin kävelemään, puhumaan yms. Osaa käyttäytyä tosi sievästi ihmisten ilmoilla ja hoidosta on myös tullut kehuja. Tunnistaa kaikki kirjaimet, osaa ulkoa lauluja ja loruja. Itse olen sitä mieltä että osittain hänen osaamisensa on kiinni siitä että hän on ainoa lapsi ja saa vanhempien jatkuvan huomion...ja myönnän että hän on myös hieman pikkuvanha, mitäpä muuta hän voisi olla kun suuren osan ajastaan viettää aikuisten seurassa:) Sitten kun (toivottavasti joskus) saadaan toinen lapsi ja hän oppii asioita hitaammin niin tietysti miehen kanssa kuvitellaan jotain olevan vinossa:)
- osaa..
3v4kk vielä kirjaimia muutoinkuin ulkomuistista oman nimensä verran. Mutta hän osaa ajaa polkupyörällä apupyörillä, osaa hiihtää, luistella, rakennella legoilla monimutkaisiakin rakennelmia, rakennella / askarrella luonnonmateriaaleista mielikuvituksellisia töitä, piirtää yli oman ikätasonsa, osaa laittaa videon / dvd:n pyörimään, osaa pukea ja riisua (nauhatkin solmuun), osaa kaikki kirjaimet (siis sanoa)(1v6kk oli n. 200 selvää sanaa aktiivisessa sanavarastossa), osaa automerkit ja kaiken maailman dinasaurusten nimet.. Siinä osa osaamisesta meidän pojalta.
Miten olette opettaneet lapsellenne kirjaimet? VAnhan tavausopin mukaan k=koo, m=äm, t=tee vai nykyopin mukaan äänteillä k=k, m=m, t=t? Itse en ole nykyopetuksesta ihan selvillä, niin en ole alkanut edes opettamaan niitä pojalle, kun ei itse ole "vaatinut". Olen ajatellut että jos nyt opetan erilailla kun koulussa opetus tapahtuu niin sekoittaako se kuinka lasta ensimmäisellä luokalla?- kikka
Hei! Kannattaisi ehkä opettaa kirjaimet niin, kun koulussakin tullaan tekemään. Eli k- kirjaimen nimi on koo ja se lausutaan "k", n-kirjaimen nimi än ja lausutaan "n" jne. Vokaaleissa opetetaan e. a:n lausuminen lyhyenä "a", koska kaksi aata on vasta "aa" jne. Toivottavasti sait tästä jotain selvää!:-)
- kikka
kikka kirjoitti:
Hei! Kannattaisi ehkä opettaa kirjaimet niin, kun koulussakin tullaan tekemään. Eli k- kirjaimen nimi on koo ja se lausutaan "k", n-kirjaimen nimi än ja lausutaan "n" jne. Vokaaleissa opetetaan e. a:n lausuminen lyhyenä "a", koska kaksi aata on vasta "aa" jne. Toivottavasti sait tästä jotain selvää!:-)
vielä sen verran, että siis eskarissa ja ekalla puhutaan kirjaimen nimestä ja äänteestä. Samaa asiaa mietin, kun kuopus innostui lukemisesta ennen eskaria.
- opista
kikka kirjoitti:
se juuri on ollut epäselvää, että puhutaanko kirjaimista enää ollenkaan "vanhoilla nimillä" eli än, äm, tee, koo, äs.. Niin sain selvää!
Mitenkäs se tavaaminen tapahtuu nykyään koulussa? Eikös siinä käytetä näitä äänteitä? Tavutetaanko vai luetellaanko koko sana peräkanaa äänteillä läpi? Eli onko tapaan a u au - t o to auto? Vai a u t o auto? Vai jokin muu tapa? Ymmärtääkö kukaan tätä tavaussepustustani?
- tapaus..
Itselläni nyt 9-vuotias tyttö, ainoa lapsi. 3,5 vuotiaana oppi lukemaan ja kirjoittamaan kokonaisia lauseita, 4 vuotiaana kirjoitti omien sanojensa mukaan "ensimmäisen kirjansa" eli vihkon mittaisen sadun.
Itselleni koulunkäynti ei maistunut, tyttäreni ei läksyjen kanssa kauan vanhene ja koulu sujuu ainakin toistaiseksi "liian helposti". On sosiaalinen, urheilullinen ja on kavereita, mutta luku- ja kirjoitusinto on säilynyt, lukee kirjan pari viikossa ja raapustelee novelleja. - Niin meilläkin
Lapsesi hienomotoriikan ja kielen kehitys kuulostaa normaalille. Lapsi oppii ihan mitä vaan, mitä hänen kanssaan tehdään. Esimerkiksi oma esikoistyttäreni osasi kirjaimet pari vuotinaana, kun olimme usein pelanneet muistipeliä, jossa kuvien ohella oli kirjaimet. (en pitänyt sitä mitenkään ihmeellisenä...) Pikkuhousunsuojista emme tuossa vaiheessa keskustelleet, mutta presidentti kuului jo aivan varmasti parivuotiaan sanavarastoon.
Onko lapsellasi myös esim. karkeamotorikka ja sosiaalinen kehitys ikätasoista? Osaako lapsi esim. luistella ja pyöräillä ilman apupyöriä? Tuleeko toimeen muiden lasten kanssa turvautumatta joka asiassa aikuiseen?
On hyvä tehdä lapsen kanssa monipuolisesti erilaisia asioita, kielellinen kehitys on tärkeää, mutta kirjainten kirjoittelu sanelusta kuulostaa vähän tylsälle, jos sitä enemmän harrastetaan.- Stan
Joo tyttö tulee tosi hyvin toimeen muiden lasten kanssa, leikkivät leikkejään keskenään ja harvoin tarvitsee aikuisen apua edes riitatilanteissa.
Hän oppi vasta tänä keväänä ajamaan pyörällä, mutta se kävikin sitten nopeasti. Tytön hurjan pienestä koosta johtuen emme ole pystyneet hankkimaan vielä suksia tai luistimia, koska kengänkoko on niin pieni (23-24) ettei ole löytynyt niin pieniä monoja eikä luistimia. Palloa kuitenkin potkii ja heittää ja ottaa kiinni, juoksee, kiipeää, hyppii, tanssii jne.
Lisäksi tyttö osoittaa jo laskemistaitoakin sanoessaan esim. "jos mä söisin nyt tosta kaks pääsiäismunaa ja sitten sän äiti antaisit mulle vielä kolme niin mulla olis viis!"
Olemme opetelleet kirjaimia oman "kirjainvihon" avulla; otamme aina teemaksi yhden kirjaimen, esim. S, sitten harjoittelemme sille sivulle piirtämään s-kirjaimia, ja etsimme lehdistä myös erilaisia s-kirjaimia. Sitten liimataan ja piirretään sivulle s-alkuisia kuvia esim. sammakko, susi, saippua. Tämä vihkoleikki tosin alkoi vasta, kun tyttö oli alkanut itse kiinnostua kirjaimista ja kysellä niistä meiltä vanhemmilta.
Lisäksi typy sai joululahjaksi oman muumitietokoneen (lasten lelu-laptop), josta löytyy 12 erilaista tehtävää jotka harjoittavat sanoja ja kirjaimia. Siitä hän innostui kovasti.
Siis "sanelummekin" on lapsen ihan omaa keksintöä; hän on alkanut vain itse kysellä että "äiti miten kirjoitetaan.." tms. Emme ole sitä hänelle ehdottaneet. - tarkoitetuissa
Stan kirjoitti:
Joo tyttö tulee tosi hyvin toimeen muiden lasten kanssa, leikkivät leikkejään keskenään ja harvoin tarvitsee aikuisen apua edes riitatilanteissa.
Hän oppi vasta tänä keväänä ajamaan pyörällä, mutta se kävikin sitten nopeasti. Tytön hurjan pienestä koosta johtuen emme ole pystyneet hankkimaan vielä suksia tai luistimia, koska kengänkoko on niin pieni (23-24) ettei ole löytynyt niin pieniä monoja eikä luistimia. Palloa kuitenkin potkii ja heittää ja ottaa kiinni, juoksee, kiipeää, hyppii, tanssii jne.
Lisäksi tyttö osoittaa jo laskemistaitoakin sanoessaan esim. "jos mä söisin nyt tosta kaks pääsiäismunaa ja sitten sän äiti antaisit mulle vielä kolme niin mulla olis viis!"
Olemme opetelleet kirjaimia oman "kirjainvihon" avulla; otamme aina teemaksi yhden kirjaimen, esim. S, sitten harjoittelemme sille sivulle piirtämään s-kirjaimia, ja etsimme lehdistä myös erilaisia s-kirjaimia. Sitten liimataan ja piirretään sivulle s-alkuisia kuvia esim. sammakko, susi, saippua. Tämä vihkoleikki tosin alkoi vasta, kun tyttö oli alkanut itse kiinnostua kirjaimista ja kysellä niistä meiltä vanhemmilta.
Lisäksi typy sai joululahjaksi oman muumitietokoneen (lasten lelu-laptop), josta löytyy 12 erilaista tehtävää jotka harjoittavat sanoja ja kirjaimia. Siitä hän innostui kovasti.
Siis "sanelummekin" on lapsen ihan omaa keksintöä; hän on alkanut vain itse kysellä että "äiti miten kirjoitetaan.." tms. Emme ole sitä hänelle ehdottaneet.suksissa ei tarvi monoja, vaan niistä löytyy remmisiteet. Naapurimme 2-vuotias tyttö meni jo kovasti viime talvena sellaisilla ja toivottavasti omammekin ensi talvena.
- oppiihan ne lapset
Stan kirjoitti:
Siis "sanelummekin" on lapsen ihan omaa keksintöä; hän on alkanut vain itse kysellä että "äiti miten kirjoitetaan.." tms. Emme ole sitä hänelle ehdottaneet.kun opetetaan, tähänhän se montessori-pedagogiikkakin perustuu. Lapsesi on näppärä, mutta vaikea sanoa onko hän harvinaisen älykäs nero. Tosin oppimistaidot kehittyvät tietenkin varhaisella opetuksella.
Itselläni on 2-vuotias, joka kyselee kirjaimia ja numeroita, on näppärä lapsi. Oma teoriani on, että lapsi oppii lukemaan hiukan aikaisemmin kun häntä vähäisesti prepataan pienenä. Ainakin toinen lapsemme oppi itsekseen ennen koulua lukemaan, eikä häntä koskaan opetettu mitenkään vaan vain leikittiin vähän kirjainpalikoilla.
- Tristar
kun vertaa meidän, hmh, kielellisesti viivästyineisiin lapsiin, tuo kuulostaa varsin lahjakkaalta tapaukselta :D ns. normaalilapsia en tosin montaa tunne, sikäli en voi sanoa.
Itse olin miettinyt voiko tuo meidän ongelma johtua osaltaan liiasta aikuisten seurasta. Mutta kuulemma ei voi.
*** - lapsen olla lapsi
ja kehittyä aivan kaikessa rauhassa. Miksi sitä aina vertaillaan, että mitä teidän lapsi osaa tehdä siinä ja siinä iässä. Aivan kuin vanhemmat kilpailisivat lapsiensa taidoilla.
Tulkaa tänne kertomaan sitten reilun kymmenen vuoden kuluttuakin, mitä lapsenne on keksinyt ja oivaltanut ja mitä osaa: osaako piirtää hienoja kuvia seiniin? ottaa kuinka hyvät kännit? Ajaa viritetyillä mopoilla miten sattuu? Katsotaan sitten kenen lapsi on oivaltanut parhaiten!- Stan
Olemme menneet lapsen omilla ehdoilla. Hän saa leikkiä ja touhuta haluamiaan asioita, istua syliin ja olla "vauvakin" välillä. Kaikki "opetuksemme" on lähtenyt lapsen aloitteesta.
Kunnioitan kuitenkin lasta älykkäänä ihmisenä, ja tasavertaisena henkilönä aikuisten kanssa. Tästä johtuen haluan tarjota haastetta, tai sanokaamme pieniä "pähkinöitä", jos lapsi itse tuntuu sitä haluavan.
Tyttömme kyllä leikkii päivät pitkät ihan tavallisiakin pikkulasten leikkejä; möyrii hiekassa, keinuu, ulkoilee, hoitaa nukkeja ja nalleja, kokoaa junarataa.
En aio opettaa tai tuputtaa hänelle mitään, mikä ei häntä kiinnosta. Olen lapsestani ylpeä ihan tavallisena lapsena, ja välillä jopa tunnen haikeutta, että pikku vauvani on kasvamassa isoksi niin nopeasti! :)
- -hoitotäti-
hienoja ja kivoja tarinoita nämä hyväsanaiset lapsukaiset hoidossa hoitotädeille kertoilevat. SItä kuulee vaikka minkälaisia tarinoita siitä mitä kotona tapahtuu. Sitä voi vain arvailla mikä osuus tarinasta on totta ja mikä mielikuvitusta tai väärinymmärrystä lapsen taholta. Mutta hoitotätien suupieliä meinaa aika usein nykiä ylöspäin, kun lapsi kertoo kotitapahtumista.
Kyllä moni vanhempi varmaankin toivoisi lapsensa puheen olevan hieman rajoitetumpaa juuri tuossa 3-4 vuoden iässä, mikäli tietäisi mitä kaikkea sieltä suusta pääsee.. 5-vuotiaat rajoittavat jo itsekin paremmin puheitaan. - enkä murskata
illuusioitasi ihmelapsesta. Mutta minun 3-vuotiaani kirjoitti ja luki täysin itsenäisesti. Puhui takaperin kirjain kirjaimelta 2-vuotiaana sujuvasti. Ajattelin jo, että on jonkun pirun riivaama, vaikken uskonnollinen olekaan ;)
Viisivuotiaana ei tehnyt esim. yhtään yhdysanavirhettä. Nyt on kasiluokkalainen keskiarvolla 9,9 Munkkiniemen yhteiskoulussa. (tästä jo tunnistaa, mutta saakin tunnistaa)
Lapsesi on varmasti ihan lahjakas tyttö, mutta ei mitenkään erityinen.- sou??
No, täälläkin yksi työläisperheen lapsi, joka oppi kirjaimet 2-vuotiaana, lukemaan ja kirjoittamaan 4-vuotiaana ja laskemaan ruotsiksi sataan 5-vuotiaana (tulen täysin suomenkielisestä perheestä). Lukion päästötodituksen keskiarvoni oli 9,8 Suomen 3. suurimman kaupungin parhaasta lukiosta. Kursseja tuli muuten suoritettua kolmessa vuodessa 105.
Nyt olen ihan tavallinen 28-vuotias perheenäiti, jolla on hyvä ammatti. Toista lasta odottelen ja seuraan innolla kuinka 1,5-vuotias tyttöni kasvaa ja kehittyy.
Ei sinun lapsestasi siis mitään erityistä välttämättä tule, mutta voi tulla kuten minustakin, mukavassa ammatissa oleva elämäänsä tyytyväinen aikuinen.
- varmaan
Kyllä lapsenne varmasti on poikkeuksellisen lahjakas. Itselläni myös lahjakas lapsi. Olen antanut erittäin paljon virikkeitä, lukenut, loruillut, keskustellut jne. mutta ei se kaikkea selitä. Osasi sanoa 1 v 10 kk, millä kirjaimella mikin sana alkaa, eka sana 4 kk, ekat lauseet 1 v, keksii itse riimejä 2 vuotiaana jne. jne. esimerkkejä olisi lukuisia...Mut olenpa huomannut, etteivät monet vanhemmat katso hyvällä, jos omaa lasta kehutaan. Itse olen lapsestani vilpittömän onnellinen. Tiedän, että rakastaisin lastani, vaikka hän olisi lahjattomampikin. Ei älykkyys vielä onnellisuutta takaa, ja sitähän me vanhemmat ennen muuta lapsillemme toivomme. Lapselle itselleen tuskin kannattaa korostaa sitä, että hän on jollakin tavalla poikkeuksellinen. Silti uskon, että lapselle tulisi antaa hänen kehitystään vastaavia virikkeitä. Ehkä on tosiaan parempi laittaa esim. isompien ryhmään. (Tilanne saattaa kuitenkin olla ristiriitainen, koska lapsi ei välttämättä ole esim. sosiaalisilta taidoiltaan tai emotionaalisesti kypsä isompien lasten ryhmään.Kannattaa varmaan kiinnittää erityishuomiota sosiaalisten taitojen kartuttamiseen eri ikäisten kanssa.) Oma lapseni on monilta taidoiltaan ikäistään edellä, mutta toisaalta vielä pieni, melkein vauva, tuntuu joskus. Hän on myös erittäin vaativa ja voimakastahtoinen.
NYT HALUAISIN KYSYÄ SULTA:
Kuinkas teillä, onko pikkuisenne ollut vaativa? Ja koetko, että lahjakkuus voisi osaltaan selittää tällaisen vaativan luonteen?- keskosen äiti
Onneksi jokaisella lapsella on erilaisia lahjoja ja kykyjä. Ihanaa, kun voi olla onnellinen omasta lapsestaan ja hänen taidoistaan.
Meidän lapsemme päästi ensimmäisen äänteensä (itku) 10 kk iässä. Siitä 4kk päästä tuli ensimmäinen sana. Ja vähän samaan tapaan on muukin kehitys mennyt, sykäyksittäin. Kuukausi takaperin huomattiin, että lapsi on vihdoin oppinut pureman ruokaa ja nyt hän kiipeää hakemaan ruokansa jääkaapista kun silmä välttää.
Kun lapsi hengittää omin avuin ja pystyy syömään suun kautta ovat asiat todella hyvällä mallilla.
Muistan, kuinka meidän lapsi alkoi tunnistaa kirjaimia siinä 1v iässä juuri kävelemään oppimisvaiheessa. M ja K olivat kova juttu ja varsinkin television säätiedotukset. Niistä bongattiin näitä kirjaimia. Mutta sitten homma vähän hyytyi ja kirjaimet lakkasivat kiinnostamasta.
2v iässä oli tosi kova innostus helmien pujottelemiseen ja meillä tehtiinkin tosi paljon kaula- ja rannekoruja. 2v alettiin ajaa apupyöräpyörällä. 2,5v ei kyllä vielä jäällä pysynyt luistimilla pystyssä, vaikka kumimatolla hyvin kävelikin.
Nyt 3v hakee hän askartelutarvikkeet, sormi- tai vesivärit ja pensselit, sakset, liimaa jne ja piirtää/maalaa ja kertoo juonellisia tarinoita tekemistään kuvista. Kai se lukeminen / kirjoittaminenkin pian tulevat, tietokoneen myötä. Pelit kiinnostavat aina aikansa ja sitten kun halutaan vaihtaa toiseen peliin tai webbisivulle pitää opetella kirjoittamaan osoitteet ja käynnistysrimssut.
Kirjat, jotka kiinnostavat lukea ovat noin 5v tarkoitettuja. Niistä opitaan paljon ja oppimista sovelletaan luovasti: "Kun meidän koira oli pieni, se sai minun rinnasta maitoa. Minä pumppasin sille maitoa." Ihmiset ja eläimet menevät vähän sekaisin koiraharrastusperheessä ja sukupuoli-identiteetistä ei ole hajuakaan.
Muuta ei voi sanoa, kuin että lapsi on perheen peilikuva. Temperamentti, jaksaminen, asioihin suhtautuminen, kielenkäyttö jne tulevat mallin mukaisesti ja korostavat ihmiseen itseensä sisään rakennettuja piirteitä. Olisi se ihme, jos meillä lapsi riimittelisi tai loruttelisi koska ei hänelle ole mallia annettu. Mieluummin luen puhelinluetteloa kuin runokirjaa!
Parhaiten lasta tuetaan antamalla haasteellisia tehtäviä. Koneet tekevät helpot ja yksinkertaiset työt! Sopiva sekoitus haastetta ja onnistumisen kokemuksia sekä myös kehityksen tukemista niille alueille, joilla lapsi ei ole luontaisesti vahva tuovat taidon oppia elämää varten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain647556Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1242979- 1431813
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651669Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1211501Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1711451- 1321182
- 78869
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 53774