onkos kellään kokemusta rodusta? minun ensimmäinen koira oli Samojedi-Karjalankarhukoira. Tosi viisas kaveri. pari muutakin olen tuntenut.
mutta...mutta. nyt poikani haluaa hankkia Samojedin ja he asuvat kaksiossa. ulkopiha on aika aurinkoinen, ainakin puolet päivästä. koiraa ei voisi yöksi jättää ulos koska parveketta ei ole. eikä ikkunoitakaan voi yöllä pitää auki. mitenhän se koira pärjäisi siinä asunnossa paksun turkkinsa kanssa? olisin kovin kiitollinen mielipiteistä.
Samojedi
10
527
Vastaukset
- asia kun
pitäisit niitä omiasi ulkokoirina. Ei taitaisi toimia.
on tullut seurakoira pikkuhiljaa. niitä asuu kerrostaloissa kuten muitakin arktisia rotuja. Miten sitten turkin kanssa en tiedä. Samojedista sanotaan rodun kotisivuilla mm seuraavaa:
Arktisista juuristaan huolimatta se on sopeutunut hyvin leudompiinkiin olosuhteisiin ja on nykyisin levinnyt jokaiseen maailmankolkkaan.
Samojedi on hyvin seurallinen koira ja sillä on voimakas tarve kuulua johonkin. Sen vuoksi sen on saatava päivittäin viettää runsaasti aikaa perheensä kanssa. Yksinäisenä tarhakoirana se on hyvin onneton.
Tuo kertoo mielestäni jo aika paljon.koiralla olisi seuraa varmasti aina ja pääsisi varmaan töihinkin mukaan poikani kanssa usein.
mihinkään tarhaan ei sitä laitettaisi. se mitä ajoin takaa on se että kuinka se sen paksun turkin kanssa jaksaisi olla kun kesällä on niin kuuma ja minnekkään ulos sitä ei voi laittaa viilentymään. siis kuumuus vaivaisi?että yhdellä tutulla oli Samojedi ja se yleensä vietti paljon aikaa parvekkeella. nukkui siellä yleensä yötkin. mutta minun pojan nykyisessä asunnossa ei sellaista mahdollisuutta ole.
- hatam
sanottinhan joskus sakemannistakin, ettei missään tapauksessa kaupunkiin eikä ainakaan kerrostaloon.
Mutta niin vain nekin ovat siihen hyvin sopeutuneet.
Samojedi on kyllä tuuheine pohjavilloineen paremminkin maalla ja avarissa oloissa viihtyvä koira. En itse ottaisi edes rivitaloon, kerrostalosta puhumattakaan. - Karin1
En näistä viilennyksistä tiedä, mutta sen olen kuullut,että se turkki olisi tosi työläs hoitaa
(riippuu tietty omistajan mielipiteestä) - altavista
Minulla on ollut kaksikymmentä vuotta kyseistä rotua.
Viihtyy ulkona paremmin. Kasvattaa turkkia sen mukaan, kuinka paljon on siellä. Osa koiristani viihtyy sisällä yöt, osa haluaa ulos.
Sisällä nukkujat hakeutuvat kylmimpiin loukkoihin, tuulikaappiin jne.
Kesät makoilevat varjossa, kaivamissaan kuopissa.
Piha on kuin kynnöspelto. Varsinkin seinänvieriltä.
Ulkona on varmistettava, että sillä on mahdollisuus mennä varjoon.
Kyllä niitä rivitaloissa on ja viihtyy. Vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä omistajalta kuljettaa sitäpaljon ulkona. Ja viileä nukkumapaikka on parasta varata.
Turkki ei ole mielestäni työläs hoitaa. Vaatii perusteellisen harjauksen kerran viikossa. siinä se.
Pyydä poikaasi tutkimaan pennun sukutaustat, terveystiedot. Kannattaa ehdottomasti ostaa vain rekisteröity pentu.Olen itsekkin turkikkaiden koirien omistaja ja täytyy sanoa että joskus vähän tökkäsee tuo kun koirien runsaasta ulkonaolosta tehdään huono asia,sillä juttu on juuri kuten sanoitkin,koiria voi pitää rivarissa ja kerrostalossa,mutta jos ne on tälläisiä ns "ulkokoiria"niin sitten olisi hyvä jos omistaja voisi ulkoilla monia tunteja päivässä ja nukkumapaikaksi ei paljon kannata mitään petejä ostaa vaan hoitaa esteetön pääsy viileimpään kohtaan taloa.Tälläisten rotujen jatkuva sisälläolo näkyy usein heikkona turkkina,ympärivuotisena runsaana karvanlähtönä ja monet ovat korva ja silmätulehduskierteessä joka yllättäen on loppunut kun on muutettu esim rivariin jossa oma piha tai ok-taloon...
Koira on yleensä mukisematta siellä minne ihminen sen vie,mutta kannattaa tarkkailla koiran vointia ja ulkoista olemusta,siitä kun ei pääse mihinkään että perhoskoira on mieluummin sisällä mutta samojedi(kin)taas ulkona koska se on sille ominaista ja sen turkki antaa sille siihen mahdollisuuden.Omissa roduissani on juttu ainakin niin,että puhtaasti sisäkoirat erottaa heti turkin perusteella,se kun on paljon heikompi.Meillä nukutaan yöt sisällä mutta päivisin ollaan lähinnä ulkona ja kyllä nyt taas huomaa että sisällä öisin alkaa olemaan koirille liian kuuma kun kevät tuli.
kaikille vastauksista.
- Sammari2
Tämä riippuu varmaan aika paljon siitä, että kuinka kuumaksi asunto tulee kesähelteillä. Kyllä meidän samojedimme on pärjännyt ainakin aivan hyvin parvekkeettomassa kaksiossa, vaikka välillä se viettää aikoja maallakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613091Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa902016- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä821360- 391280
- 791110