HeiPS!!

Henna&Vilma+Veeti

Moi!
Kysyisin et voiko toukkaa pitää niinku vaik pari viikkoo lemmikkinä?
Syötettäisiin sille salaattii ja kurkkuu yms.
ja sit meil on kunnollinen laatikko jossa sitä pidämme..

T.Veetin omistajat... :D

7

1362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minkähän lajin toukan haluaisitte ottaa lemmikiksi? Jos luonnosta otette jonkun lajin toukan, sille ei voi syöttää salaattia eikä kurkkua, vaan ainoastaan sen kasvin lehtiä, mitä kyseisen lajin toukat syövät. Hyönteiskirjasta pitäisi sen selvitä.
      Jauhopukin toukille eli jauhomadoille taas maistuu salaatti, kurkku ja lähes mikä tahansa muukin oikein hyvin. Niitä voi ostaa eläinkaupasta.

      • Hih Hih..

        ´Moi!
        Voiko siis luonnosta ottaa vaan jonkun toukan "lemmikiks"? Me aateltiin ottaa sellanen musta, karvainen noin 3,5cm pitkä toukka..Tiedätkö mikä se on? mulla on joskus "Pikkutyttönä" ollu sellanen jotain 2vk ja sit päästin sen takaisin luontoon...

        Toivoottavasti vastaat pian..


      • Heinii.
        Hih Hih.. kirjoitti:

        ´Moi!
        Voiko siis luonnosta ottaa vaan jonkun toukan "lemmikiks"? Me aateltiin ottaa sellanen musta, karvainen noin 3,5cm pitkä toukka..Tiedätkö mikä se on? mulla on joskus "Pikkutyttönä" ollu sellanen jotain 2vk ja sit päästin sen takaisin luontoon...

        Toivoottavasti vastaat pian..

        selvitä mikä laji on kyseessä. sillä et voi mitä tahansa sille syöttää(niinkun jo mainittiin). luontokirjasta tai jostain aika varmaan laji löytyy.

        jos haluut "jonkun toukan vaan" niin mee ostaan 5-10 sentillä pari jauhomatoo (nimestä huolimatta toukka) eläinkaupasta. niille voit syöttää esim. kaurahiutaleiden lisäksi kurkkua, tomaattia, salaattia yms.yms. mutta kato ettei niissä oo hyönteismyrkkyjä. Ja jos et haluu pitää sitä enää parinviikon jälkeen niin syötä vaikk naapurin liskolle, tai tapa jollain keinolla(mut älä päästä luontoon) -siinä helppo "lemmikkitoukka" ;D


      • Heinii
        Heinii. kirjoitti:

        selvitä mikä laji on kyseessä. sillä et voi mitä tahansa sille syöttää(niinkun jo mainittiin). luontokirjasta tai jostain aika varmaan laji löytyy.

        jos haluut "jonkun toukan vaan" niin mee ostaan 5-10 sentillä pari jauhomatoo (nimestä huolimatta toukka) eläinkaupasta. niille voit syöttää esim. kaurahiutaleiden lisäksi kurkkua, tomaattia, salaattia yms.yms. mutta kato ettei niissä oo hyönteismyrkkyjä. Ja jos et haluu pitää sitä enää parinviikon jälkeen niin syötä vaikk naapurin liskolle, tai tapa jollain keinolla(mut älä päästä luontoon) -siinä helppo "lemmikkitoukka" ;D

        jauhiksia saa jättijauhomatoina, (jotka osaa puolustaa itseään ruiskauttamalla peräpäästään kirvelevää nestettä)
        ja tavallisina jauhiksina (niillä ei ole tuota puolustus ominaisuutta ja ovat puolet pienempiä kun jättikset)
        molemmat tykkäävät kaivella.


      • Heinii kirjoitti:

        jauhiksia saa jättijauhomatoina, (jotka osaa puolustaa itseään ruiskauttamalla peräpäästään kirvelevää nestettä)
        ja tavallisina jauhiksina (niillä ei ole tuota puolustus ominaisuutta ja ovat puolet pienempiä kun jättikset)
        molemmat tykkäävät kaivella.

        Kyllä jauhopukkeja voi päästää luontoon. Niitä on Suomen luonnossa luonnostaankin. Kunhan et päästä niitä vapaaksi talojen lähellä (ei siis rapulle tai seinän viereen), sillä ne ovat tuhoeläimiä päästessään ihmisen ruokakomeroihin.

        Toukan lajin saan selville, kun otat jonkin suomalaisen hyönteiskirjan käteen, selailet sen sivuja ja vertaat toukkaa kirjan kuviin. Jos sellaista kirjaa ei löydy kotoa, voi sen lainata kirjastosta.


    • -Da_Chan-

      Onnistuu jos päästätte sen sitten luontoon takaisin!

    • linuCCa

      tuo musta, karvainen toukka, saattaa olla Heinähukkan toukka. Ne ovat 6-8cm pituisia. yleisä Niityillä ja soilla heinäkuusta syyskuuhun. heinähukantoukasta kehittyy siis perhonen. suuri ruskea päiväaktiivinen yökkönen.
      heinähukan toukat syövät tavallisesti ruoho vartisia kasveja. nmutta ne voi syödä myös karhunvatukkaa, mustkkaa, kanervaa tai ruusupensaita.
      toukan karvat tosin irtoavat helposti ja aiheuttavat ihmisille allergista kutinaa tai ihottumaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      94
      1145
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe