Olen 11v tyttö ja haluaisin itselleni Labbiksen! Onko liian iso koira minun ikäiselleni? Jos on niin kyllä tuolla takapihalla riittää matsää, joten voisi vaikka sielläkin juosta. Meillä on ennestään yksi koira Cairnterrieri. Onko Labbis liian iso toiseen koiraani nähden? Olen lukenut koirakirjoista, että tarvitsee paljon liikuntaa. Eli kuinka paljon? Riittääkö 2h päivässä vai enemmän. Kumpi olisi parempi uros vai narttu? Vaikuttaako väri jotenkin sen luonteeseen? Esimerkiksi jotkut ovat sanoneet Cockereilla punaisen värin tuovan Aggressioita. Pysyykö Labbis hyvin pihalla? Naapureillamme on myös Labbis. Napuurimme on itse asiassa kummisetäni joten näemme aika usein. Onko Labbis ystävällinen ja yhteistyön haluinen? En todellakaan halua koiraa joka ei tajua mistään mitään. Cairnterrierimmekin on sellainen itsepäisyys pakkaus. Perusasioidenkin opetteluun meni lähemmäs 3kk. Tässä oli aika paljon kysymyksiä, mutta ei kai se haittaa. Ja vielä yksi kysymys: Kuinka paljon Labbis maksaa?
Labbis minulle?
9
1486
Vastaukset
- Heikki
Mikäli kerkee ajatella monet asiat se tekee ajattelematta ymmärtämättä mitä tuli tehtyä.Labbis pysyy lähistöllä missä toiset on ja tulee kutsumalla pois.Labbis on liiankin yhteistyö haluinen saattaa ärähtää jos ei dikkaa jostain tai kokee uhatuksi tulevansa.Liikunnasta lähes rajattomasti muutaman kerran tilanne tullu, et koira niin väsynyt ettei viitsi lähteä mukaan.Liikunnan määrän oppii näkemään labbiksesta tekee pahojaan jos ei saa tarpeeksi virikettä liikuntaa jne.Labbis ei kyllä opi 3kk perusasioita ja on hirveän villi pentuna ja nuorena myöskin. 11 vuotiaalle vaativa opetettava nopean kasvamisensa ja ison kokonsa puolesta.Nääthän sinä minkälainen naapurin lappis on ikä vaikuttaa huomattavasti käytökseen onko koira "2v tai 6v".Labbis pitää viedä koirakouluun pennusta asti.
- lappis
itselläni on keltainen lappis narttu 4kk. Tähän ikään mennessä se on kyllä asioita oppinu tosi hyvin mutta paljon on viellä opittavaa.Juuri nyt käymme pentukoulua tarkoitus on viedä tyttö viellä toko harjoituksiin. Hinnathan vähän vaihtelee, omani maksoin 800€. Lappiksissakin on luonne-eroja enkä usko värin siihen vaikuttavan. Omani on rauhallinen mutta pennut ovat pentuja ja tuhoja kyl tekevät..ja tekee vieläkin =) sisäsiistiksi ollaan jo opittu mutta vahinkoja voi viellä sattua. Liikunnasta puhenollen menen aina koiran mukaan..täytyyhän lenkiltä kotia päästä..ikävä kantaa painavaa koiraa sylissä kotia. Kasvavat kyllä nopeaa ainakin mitä olen omaa seurannut siinä 1kg painoa tulee viikossa lisää.
- labbiksen onnellinen omistaja
MOi!
Mulla on itsellä nyt 3-vuotias labbisnarttu,joten kirjottelen vähän omia kokemuksiani.
Olen 22-vuotias, pikkanen tyvär (153 senttiä ja painoa riittävästi) Ja mulla on välillä ollu kyllä tekeminen tuon tytön kanssa,että olen saanut pietettyä paikallaan. Onneksi tottelevaisuus koulutus on mennyt perille suht hyvin,niin sen takia ei tartte perässä raahautua, mutta jos jotain yli-ihanaa näkee (toisia koirakamuja,joku tuttu ihminen) niin siinä saakin sitten ottaa jo kunnon haara-asennon et paikallaan pysyy. Eli minun mielessä koulutus vaikuttaa siihen aika paljon..ja sun koko tietenkin ja onko mimmonen haba :)
Tuolla jo vastattiinkin et labukoitten hinnat on 750-1000e ja jotkut pyytää myös varausmaksun n.100e. SItten lisäksi on tietenkin rokotukset sun muut..käy lukasemassa tuolta..siellä on paljon muustakin juttua
http://forum.prettybit.fi/viewforum.php?f=6
Jotkut sanoo että mustat labukat olis muka villimpiä,mut mistäpäs sen sit varmasti voi sanoa.On niin koirakohtasta.. :) mun mustassa tytössä ainakin riittää intoa. Itse valitsin nartun sen takia,koska uroksilla on taipumusta dominointiin ja pomottamiseen ja ehkä se narttu on vähän helpompi tapaus (?) ei ole uroksista kyllä niin kokemusta..nartussa on huono puoli vain ne juoksut jotka tulee noin pari kertaa vuodessa noin kolmen viikon ajan.
Mun koiralla oli kauhea eroahdistus vuoden ikäisenä ja se söi KAIKEN mitä suuhunsa sai kun oli yksin.Meni seinät,lattiamatot,silmälasit jne jne..mut se meni onneksi ohi..on tuo koira pelkästään tuhojen osalta tulu maksaan yli 2000e ja siihen kaikki ruuat,lelut,rokotukset,terveyskuvaukset päälle..eli ihan halpaa lystiähän se ei ole.
Labbis on minusta kyllä maailman ihanin koissu mikäki näkee vähän vaivaa koulutkseen ja jaksaa ulkoilla sen kanssa riittävästi. Ihanintahan olis jos labukka pääsis toteuttamaan itseään metsällä vesilintupyynnin aikaan,tai jos alkaisit harrastamaan sen kanssa nomea.
Mut lueskeleppas noilta sivuilta lisää ja mieti tarkkaan,ennenku otat ja mistä otat..
www.labradori.fi
http://forum.prettybit.fi/index.php
- nyt omankin tarinan
Elikkä labbishan on maailman ihanin koirarotu, rotua en itse ainakaan vaihda enää koskaan!! Mulla on nyt 7 vuotias musta iso uros ja voin kertoa että pentuna oli äärimmäisen villi tapaus ja meilläkin noin vuoden ikäisenä iski eroahdistus, tuhosi eteisen ja vessan seinää, söi muutamia kännykän latureita, puri jatkojohdon poikki, tuhosi muutamia kukkia jne... Mutta kengät jäi rauhaan:) Ja vaikka nyt jo ikääkin on, niin edelleen todella virkeä ja hyväntuulinen koira, monet eivät edes usko noin vanhaksi, yleinen arvio on 3-4 vuotta. Ilmeisen hyvin säilynyt vanha herra ilmeisesti!
Tulee todella hyvin toimeen lasten kanssa, itselläni 2 pientä lasta ja antaa tehdä mitä vain.
Suosittelen rotuna kyllä lämpimästi, tosin suosittelen sinulle ensimmäiseksi koiraksi narttua. Voi olla ehkä vähän helpompi tapaus kuin mitä uros, urokset toisinaan koittavat pomottaa:) Tosin koulutushan vaikuttaa. Mutta sanoisin että itsepäisempi on uros mitä narttu.Urokset eivät välttämättä vanhemmiten enää tulekaan toimeen kaikkien urosten kanssa, olen huomannut omani kohdalla ja kuullut muiltakin labbisten omistajilta samaa. Vaikka taitaa kyllä olla koira kuin koira että niitä valtataisteluita tulee vanhojen urosten välillä.
Pihalla pysyy kyllä hyvin, asumme itse omakotitalossa ja iso tie menee aivan vieressä ja pystyy luottamaan kyllä, koira on yksinkin pihalla irti ja ei lähde minnekään omien rajojen ulkopuolelle, vaikka menisi koiriakin:) Eikä meillä siis ole aidattu pihaa mitenkään.Vaikka on se karkailukin kokeiltu pentuna.. hyvin oppii ja on erittäin tottelevainen ja viisas koira! Suosittelen lämpimästi!!!!
Liikuntaa tarvii kyllä, meillä ainakin on innoissaan lähdössä lenkille aina kun mahdollista eli ei kyllä kieltäydy. Allergioita esiintyy joillakin, omallani on vehnäallergia. Kurjaa mutta ruokavaliollahan se pysyy kurissa, kaikki täytyy vain meillä tarkistaa ettei sisällä vehnää.´Todella seurallinen ja ihana koirarotu.- Labbiksiin hurahtanut
Kiitusta vaan kun vastasitte! Alankin sitten puhumaan äidin kanssa, kun ensin piti tietää millainen koira tuo Labbis oikein on. Todella kiltilta ja seuralliselta kuulostaa. Kaipa sen voi johonkin huoneeseen laittaa koulupäivän ajaksi, ettei ihan kaikki huonekalut mene. No katsotaa...!
- miss j
Kannattaa harkita tarkoin, ennenkuin ottaa koiran. Minkä tahansa rotuisen. Onko aikaa, jaksamista ja riittääkö into ja hermot pahimmissa murrosiän myrskyissä. Ja rahapuoli. Pennun ostohinta on vain pisara meressä, kun aletaan laskemaan lopullista summaa. Tosin se on luultavammin suurin yksittäinen kustannus, mitä tulee maksettavaksi.
Tutustu kunnolla naapurisi labbikseen ja kysele häneltä koiran hyviä ja huonoja puolia. Voit vaikka aluksi sopia, että esim. ulkoilutat hänen koiraansa aina koulun jälkeen tai jotain muuta vastaavaa. Tai jos vanhempasi suostuvat, voitte ottaa koiran hetkeksi (pariksi päivää..) hoitoon. Näin saat vähän käsitystä koiranomistajan arjesta. Pennusta tosin on moninkertaisesti vaivaa aikuiseen koiraan verrattuna.
Kannattaa tosiaan käydä täällä http://www.labradori.fi/ ja täällä http://forum.prettybit.fi/viewforum.php?f=6 lukemassa kaikki mahdollinen tieto. Sen lisäksi voit ottaa suoraan (esim sähköpostitse) yhteyttä eri kasvattajiin ja kysyä heidän mielipidettään. Kunnon kasvattaja kertoo aina mielellään koiristaan. Voit myös mennä johonkin lähialueen kenneliin tutustumaan koiriin. Asiasta on tosin sovittava etukäteen. Näin saat mahdollisimman monipuolisen näkemyksen labbiksista.
Ja tosiaan..koko perheen täytyy olla sitoutunut koiran kasvatukseen. Hyvin harva 11-vuotias pystyy yksin kouluttamaan ja huolehtimaan koirasta. Ja labbis on kuitenkin niin iso koira, että sen täytyy olla kunnolla hallinnassa aikuisellakin, että lenkkeilystä ja muusta toiminnasta tulee mukavaa.
Toivottavasti tästä oli apua, etkä loukkaantunut. Se ei ollut tarkoitukseni.- tallukka
Mulla on vuoden ikäinen labbis-uros, joka on kunnon duracell-pupu. koko ajan liikeessä ja menossa. On hössö ja kärsimätön vielä. Kiltii se on kuin mikä ja oppii asioita nopeeseen tahtiin. namin perässähän nämä kulkevat vaikka kuuhun.
Tuhoominen taitaa labbiksilla olla aika yleistä, meillä on menny seinät ja lukuisat pikkutavarat ja mamman hermot. ja rahaa, rahaa ja rahaa. Sitekyttä ja kärsivällisyyttä ja koulutusta labbikset vaatii. rajoja ja rakkautta. Oma urokseni ei ianakaan vielä tähän mennessä ole ärähtänyt kenellekään, sitä saa pyörittää muut koira kuin pullataikinaa, itse ei uskalla sanoa kenellekään mitään. Ihana rotu, mutta toista en välttämättä ottais, kaks adhd:tä on liikaa;) - Labbiksiin hurahtanut
tallukka kirjoitti:
Mulla on vuoden ikäinen labbis-uros, joka on kunnon duracell-pupu. koko ajan liikeessä ja menossa. On hössö ja kärsimätön vielä. Kiltii se on kuin mikä ja oppii asioita nopeeseen tahtiin. namin perässähän nämä kulkevat vaikka kuuhun.
Tuhoominen taitaa labbiksilla olla aika yleistä, meillä on menny seinät ja lukuisat pikkutavarat ja mamman hermot. ja rahaa, rahaa ja rahaa. Sitekyttä ja kärsivällisyyttä ja koulutusta labbikset vaatii. rajoja ja rakkautta. Oma urokseni ei ianakaan vielä tähän mennessä ole ärähtänyt kenellekään, sitä saa pyörittää muut koira kuin pullataikinaa, itse ei uskalla sanoa kenellekään mitään. Ihana rotu, mutta toista en välttämättä ottais, kaks adhd:tä on liikaa;)Selvä ja kiitos mielipiteistä ja kaikesta. Harmi vaan, että äitini sanoi: "Kyllä meille yksi koira riittää ja sitä paitsi siitähän lähtee niin paljon karvaakin. Ja mitä sitten kun mennään lomalle? Kuka sitä silloin hoitaa?" Siis ihan ärsyttää. Täytyy varmaan näyttää nämä tekstit äidille ja katsoa miten suhtautuu. Tai muuten on pakko odottaa vielä pari vuotta. :(
- labbis
tallukka kirjoitti:
Tuhoominen taitaa labbiksilla olla aika yleistä, meillä on menny seinät ja lukuisat pikkutavarat ja mamman hermot. ja rahaa, rahaa ja rahaa. Sitekyttä ja kärsivällisyyttä ja koulutusta labbikset vaatii. rajoja ja rakkautta. Oma urokseni ei ianakaan vielä tähän mennessä ole ärähtänyt kenellekään, sitä saa pyörittää muut koira kuin pullataikinaa, itse ei uskalla sanoa kenellekään mitään. Ihana rotu, mutta toista en välttämättä ottais, kaks adhd:tä on liikaa;)meillä oli labbis uros pentuna kans sellainen että toiset koirat sai tehdä mitä vain halusivat ja ei varmasti suuttunut mistään. Mutta nyt onkin toinen juttu kun ikää tullut lisää, koira nyt 7 vuotta ja harvat urokset enää sellaisia joiden kanssa tulee täysin toimeen, siis huom. vanhemmat urokset! Ei nuorista uroksista välitä mitään, kai se jokin valtajuttu sit noiden vanhojen urosten välillä on, kokee uhkaksi tai jotain. Samoin saksanpaimenkoirat on sellainen jota meidän labbis ei voi sietää, mutta siihen löytyy kyllä järkevä syy! Koiraa nimittäin puri pahoin mahaan saksanpaimenkoira sen ollessa nuorempi. Silloin tuli vielä kaikkien urosten kanssa toimeen, kai se muistaa tämän ja voi olla että uroksille ärhentely johtuu tästäkin. Kyllähän siitä kipeät muistot koiralle jää:) Tää sakemanni vain hyökkäsi ihan yllättäen koiramme kimppuun lenkillä ja puri mahaan. Käytettiin lääkärillä ja ompeli useita tikkejä mahaan. Että tällaistakin voi sattua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214