taas näitä kysymyksiä...

Plipetti

Hei!

Olen kiinnostunut Hindulaisuudesta uskontona, ja minulla on muutamia kysymyksiä, tosin kiitos en ehkä ole kovin kiinostunut krishnasta, toki voi tästäkin kertoa jos se on hyvin oleellistä.

Eli pääasioita joita googlettamalla ei saa oikeen selvitettyä:

Ymmärrettyäni että Shiva ja Vishnu ovat suurimmat persoona jumalat, mutta mitä eroa näillä kahdella on ja miksi niitä palvotaan erikseen?

Krishna on siis vishnun ruummiillistuma, mutta mitä ihmettä sitten luin jostain että Shiva on kuitenkin Krishnan "alapuolella"... eli siis Shiva on "huonompi" jumala kuin Vishnu?

Miten hindulaiset harjoittavat uskontoaan?

Miten voisi saada oppia Hindulaisuuteen... jos se olisikin se minun "juttuni".

Kiitos kauheasti, toki tiedän että saan paljon paljon paljon linkkejä suomi24 keskusteluiden muihin kohtiin, mutta täytyy myöntää että, haluaisin mielelläni vastauksia tähän :) kiitos.

14

2369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Egoisti minäkin

      Krishnasta eli Vishnusta. Brahma ja Siva ovat puolijumalia (demigod) jotka palvelevat Krishnaa toimittamalla Hänen antamia tehtäviä aineellisessa maailmassa.

      • on....

        Tämä juttu on täyttä puppua. Tässä ei ole muuta hindulaista kuin jumalilta lainatut nimet.


      • Egoisti minäkin
        on.... kirjoitti:

        Tämä juttu on täyttä puppua. Tässä ei ole muuta hindulaista kuin jumalilta lainatut nimet.

        väitteesi jollakin muulla kuin pelkällä kuumalla ilmalla. Voisitko esim. mainita auktorisoidun hindulähteen joka tukisi väitettäsi? Laita vähän sastraa kuuman ilman tueksi.


      • Anonyymi

        Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj
         
        ”Shrimad-Bhagavatam” (1.1.2) julistaa: vedyaṁ vāstavam atra vastu śivadaṁ tāpa-trayonmūlanam — ”Todellisuus — vāstavam vastu, todellinen olemus, joka on kaikkien tämän maailman tekaistujen ja kuviteltujen asioiden yläpuolella”. Kaikki tähän maailmaan liittyvä kertynyt tieto on täyttä hölynpölyä. Se on seurausta vääristä käsityksistä ympäröivästä maailmasta, ja se on täynnä vääriä tulkintoja ja väärinkäsityksiä. Sanakirjat, historia, eepokset — mitä tahansa ihmiset keräävätkin — ovat kaikki vain totuuden vääristelyä, ja me olemme niiden keskipisteessä. Se kiehtoo meitä, mutta samalla meidän on noustava todellisen elämän tasolle, sillä olemme osa tuota korkeampaa maailmaa. Meidän on siis palattava Jumalan luo, palattava kotiin.
        Kotimme on siellä. Mikä meitä voi houkutella täällä, paikassa, jossa kuolema vallitsee, jossa meitä odottaa uusi syntymä, jossa kaikki on tunkkaista ja aiheuttaa hajoamista ja kärsimystä? Epätoivo, kärsimys ja kuolema, mutta tämäkään ei ole vielä kaikki, vaan meidän on jatkuvasti palattava tänne yhä uudelleen ja uudelleen, seuraten samaa elämänkulkua!
        Yrittäkää löytää todellista lohtua ja auttakaa myös muita pääsemään takaisin todelliseen elämäänsä, jotta he pääsisivät pois tästä ei-toivotusta ilmapiiristä. Meidän on palattava ”takaisin Jumalan luo”, paikkaan, jossa kaikki on kaunista. Mutta mitä tämä ”takaisin Jumalan luo” tarkoittaa? Siellä on meidän kotimme — suloinen ja rakas kotimme! Olemme tuon maan lapsia, ja pyhät kirjoitukset rohkaisevat meitä: ”Teille on annettu tämä ihmiselämä, tämä tilaisuus, joten yrittäkää kaikin keinoin — pohtimalla, mietiskelemällä, kertomalla, kuuntelemalla — kehittää todellista identiteettiänne, jaloa yksilöllisyyttänne kotimaassanne, jossa sielu asuu. Ajatelkaa sitä aina ja jatkuvasti. Tehkää kaikkenne poistuaksenne tältä illuusion tasolta ja astuaksenne tuohon maahan”.
        Paluu Jumalan luo on paluuta kotimaahamme, todelliseen kotiimme. Se, mikä nyt on meille yö, me teemme siitä meidän päivämme! Ja sieltä, missä nyt on pimeyttä, juuri sieltä löydämme valon, ja se, mikä näyttää niin ilmeisen yksinkertaiselta ja selkeältä, on hylättävä. Vakavissa laskelmissamme koko hyväksikäytön ja itsekkäiden etujen maailma on heitettävä syrjään pimeyteen, meidän on hylättävä tämä ”tieto” kokonaan. Ja se, mikä nyt on meille pimeyttä, meidän pitäisi yrittää tehdä siitä valoisaa kiinnittämällä siihen jatkuvasti huomiomme, ajattelemalla sitä syvällisesti ja yrittämällä jatkuvasti päästä tuohon korkeampaan maahan, siihen ihmeelliseen maahan, jossa kaikki on kaunista.
        kl


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Śrīla Bhakti Rakṣak Śrīdhar Dev-Goswāmī Mahārāj
         
        ”Shrimad-Bhagavatam” (1.1.2) julistaa: vedyaṁ vāstavam atra vastu śivadaṁ tāpa-trayonmūlanam — ”Todellisuus — vāstavam vastu, todellinen olemus, joka on kaikkien tämän maailman tekaistujen ja kuviteltujen asioiden yläpuolella”. Kaikki tähän maailmaan liittyvä kertynyt tieto on täyttä hölynpölyä. Se on seurausta vääristä käsityksistä ympäröivästä maailmasta, ja se on täynnä vääriä tulkintoja ja väärinkäsityksiä. Sanakirjat, historia, eepokset — mitä tahansa ihmiset keräävätkin — ovat kaikki vain totuuden vääristelyä, ja me olemme niiden keskipisteessä. Se kiehtoo meitä, mutta samalla meidän on noustava todellisen elämän tasolle, sillä olemme osa tuota korkeampaa maailmaa. Meidän on siis palattava Jumalan luo, palattava kotiin.
        Kotimme on siellä. Mikä meitä voi houkutella täällä, paikassa, jossa kuolema vallitsee, jossa meitä odottaa uusi syntymä, jossa kaikki on tunkkaista ja aiheuttaa hajoamista ja kärsimystä? Epätoivo, kärsimys ja kuolema, mutta tämäkään ei ole vielä kaikki, vaan meidän on jatkuvasti palattava tänne yhä uudelleen ja uudelleen, seuraten samaa elämänkulkua!
        Yrittäkää löytää todellista lohtua ja auttakaa myös muita pääsemään takaisin todelliseen elämäänsä, jotta he pääsisivät pois tästä ei-toivotusta ilmapiiristä. Meidän on palattava ”takaisin Jumalan luo”, paikkaan, jossa kaikki on kaunista. Mutta mitä tämä ”takaisin Jumalan luo” tarkoittaa? Siellä on meidän kotimme — suloinen ja rakas kotimme! Olemme tuon maan lapsia, ja pyhät kirjoitukset rohkaisevat meitä: ”Teille on annettu tämä ihmiselämä, tämä tilaisuus, joten yrittäkää kaikin keinoin — pohtimalla, mietiskelemällä, kertomalla, kuuntelemalla — kehittää todellista identiteettiänne, jaloa yksilöllisyyttänne kotimaassanne, jossa sielu asuu. Ajatelkaa sitä aina ja jatkuvasti. Tehkää kaikkenne poistuaksenne tältä illuusion tasolta ja astuaksenne tuohon maahan”.
        Paluu Jumalan luo on paluuta kotimaahamme, todelliseen kotiimme. Se, mikä nyt on meille yö, me teemme siitä meidän päivämme! Ja sieltä, missä nyt on pimeyttä, juuri sieltä löydämme valon, ja se, mikä näyttää niin ilmeisen yksinkertaiselta ja selkeältä, on hylättävä. Vakavissa laskelmissamme koko hyväksikäytön ja itsekkäiden etujen maailma on heitettävä syrjään pimeyteen, meidän on hylättävä tämä ”tieto” kokonaan. Ja se, mikä nyt on meille pimeyttä, meidän pitäisi yrittää tehdä siitä valoisaa kiinnittämällä siihen jatkuvasti huomiomme, ajattelemalla sitä syvällisesti ja yrittämällä jatkuvasti päästä tuohon korkeampaan maahan, siihen ihmeelliseen maahan, jossa kaikki on kaunista.
        kl

        Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
        ...
        Henkinen maailma on rajaton. Kukaan ei voi määrittää sen alkua ja loppua, se ulottuu todellisuuden läpi loputtomasti, ja on rajaton kooltaan. Myös muita maailman osia pidämme rajattomina, kuten aineellista maailmaa, joka myös on rajaton. Me pidämme aineellista maailmaa rajattomana, koska me, pikkuruiset sielut, olemme merkityksettömässä asemassa. Havaintokykymme on rajallinen, mutta Jumalallisella todellisuudella ei ole rajoja.
        Tällä hetkellä olemme tässä ehdollistetussa, rajoitetussa osassa aineellista maailmaa, mutta tämä ei ole todellinen kotimme. Henkinen maailma on todellinen asuinpaikkamme. Meillä on kyky tietoiseen olemassaoloon, henkiseen olemassaoloon tässä maailmassa.


        ghy


    • jumalat...

      Noista jumalista on juttua tuolla aikaisemmissa keskusteluissa, mutta tässä pikaisesti jotain.

      Ensinnäkin hindulaisuudessa on vain yksi jumala, Brahman, joka pitää sisällään koko maailmankaikkeuden. Brahman on niin pyhä, ettei sitä voi edes palvoa, eikä kuvata, siksi tarvitaan muita jumalia. Hindulaisuus on siis perustaltaan yksijumalainen uskonto, vaikka jumalia on arviolta 300 miljoonaa. Useita kertoja kun olen sattunut puhumaan heidän ja meidän jumalistaan, hindut heti huomauttavat, että on vain yksi jumala. Hinduille meidän ja muiden jumalat ovat yhtä ja samaa jumaluutta.

      Hindulaisuudessa on kolme pääjumalaa, Brahma, Vishnu ja Shiva. Näillä jumalilla on sitten lukuisia erilaisia ilmenemismuotoja, puolisoita, joilla puolestaan on eri ilmenemismuotoja, lapsia, veljiä jne... Kukin jumala ilmentää elämän eri puolia ja erilaisia ominaisuuksia. Jumalia palvotaan sen vuoksia, mitä hän esittää tai sen vuoksi, mitä toivotaan saavutettavan. Kuitenkin aina "välikäden" kautta palvotaan yhtä ainoaa jumalaa.

      Ja huom. Shiva ei ole Krisnan alapuolella, ei missään nimessä, ei kenenkään hindun mielestä.

      Brahma on luoja-jumala. Häntä palvotaan harvoin. Tunnetuin Brahaman temppeli ja palvontapaikka on Pushkar Rajastanissa.

      Vishnu on säilyttäjä-jumala. Krishna on yksi Vishnun avatarista, ilmenemismuodoista - ei suinkaan mikään pääjumala, vaan vain yksi merkittävistä palvontakohteista pidettyjen ominaisuuksiensa ja Bagavadgatan "pääroolin" ja viisaiden sanojen vuoksi.

      Shiva on tuhooja ja uudelleen luova jumala. Tuhooja siksi, että entistä pitää ensin tuhota, jotta uutta voidaan rakentaa tilalle. Shiva on kaikkein voimakkain jumala. Shivan (Kalin, Durkan..) tuhoojaominaisuuksia palvotaan mm. jotta se suojaisi tuhoilta.

      Hindulaisuuden harjoittamiseen on olemassa hyvin monia erilaisia, yhtä oikeita tapoja. Hindulaisuuteen ei kuulu ns. oikeaoppisuus, kuten länsimaisiin tai islamin uskontoihin. Hindulaisuudessa ei ole mitään ylintä elintä, joka kertoisi, kuinka pitää elää ja toimia. Toki brahmaanit (papit) ovat niitä, jotka tulkitsevat hindujen pyhien kirjoitusten sanomaa ja siten kertovat ihmisille, kuinka toimia oikein. Hindulla voi olla myös oma guru opastamassa oikealle tielle.

      Uskonto voi siis harjoittaa melkein miten vain, eikä se kuitenkaan tarkoita, etteikö oltaisi hartaan uskovia. Hindu voi olla askeetti ilman omaisuutta ja maallista elämää. Tai hän voi omistaa elämänsä oppimisen kautta ymmärtämiseen, tai joogan avulla. Tavallisinta on tavallinen elämä, se on aivan yhtä oikea tie olla hyvä hindu. Myös hyvät teot ja köyhien auttaminen ovat tärkeitä hindulaisuudessa.

      Hindulaisuus pohjautuu heidän pyhiin kirjoihinsa, perimään ja kirjoitettuu, Veda-kirjoihin. He uskovat jumalaan, palvovat jumaliaan, uskovat jälleensyntymään, tietyssä määrin kastilaitokseen. Hindut ovat hyvin suvaitsevaisia toisia uskontoja kohtaan, koska toiset uskonnot eivät ole "vääriä", vaan vain erilaisia ilmenemismuotoja saman yhteisen jumalan palvelemisesta.

      Hinduilla on useimmiten joku suvun jumala, siis jokin noista jumalista, jota palvotaan sukupolvesta toiseeen. Esim. Laksmi, Ganesh, Krisna, Rama, Kali jne. ovat suosittuja, mutta voi hyvin olla joku muukin. Aamu alkaa jumalan palvonalla, rukouksilla. Tätä ennen on peseydyttävä. Tavallisinta on, että perheen äiti hoitaa tämän puolen aikaisin aamulla ennen kuin herättää muut. Jos on oikein kiire aamulla, niin esim. suitsukkeita polttamalla voi jatkaa tuota rukoilua. No..tapoja on varmasti lukemattomia.

      Se miksi Shiva on suosituin palvonnan kohde, ja Shivan (tai Shivan eri ilmenemismuotojen) temppeleitä on eniten, johtunee siitä, että Shiva on niin voimakas ja siitä, että Shivan palvojana on helpointa olla. Se ei vaadi kovinkaan radikaaleja muutoksia tavallisen hindun elämään. Vishnun palvonta on jo paljon vaativampaa.

      Itse olen aloittanut hindulaisuuden opiskelun suomenkielisistä hindulaisuutta käsittelevistä hindulaisuuden tutkijoiden kirjoittamista yleisteoksista.Asiantuntijoita ovat esim. Rolf Grönblomia, Asko Parpola, Marjatta Parpola ja Virpi Hämeen-Anttila. Eniten pidin Rolf Grönblomin kirjasta Intian uskonnot, Elämänkatsomus ja yhteiskunta. Sitä oli todella mukava lukea.

      En siis minkään hindulahkon yksipuolisista julistuksista, koska ne vievät vain aivan hakoteille hindulaisuuden kanssa. Niissä hindulaisuus uppoaa lillukanvarsien suohon.

      Sitä paitsi harekrisnalisuudella ei ole mitään tekemistä varsinaisen hindulaisuuden kanssa. Se on jokin aivan muu uskonto.

      • ahura-mazda

        "En siis minkään hindulahkon yksipuolisista julistuksista, koska ne vievät vain aivan hakoteille hindulaisuuden kanssa. Niissä hindulaisuus uppoaa lillukanvarsien suohon."

        Mikäli ei ole kyse "yksittäisen hindulahkon julistuksista", niin kenen julistuksista sitten. Toki hindujen joukosto löytyy uskonnollisia spesialisteja, mutta "uskonnon" hierarkian puutteeen vuoksi on ongelmallista antaa heille auktoriteetti asemaa. Hindulaisuutta ei olisi käsittääkseni syytä katsoa vain uskonnollisena järjestelmänä, sillä on osa laajempaa kultuuurista kontekstia. Pitäisi myös pitää mielessä, ettei hindulaisuus ole "uskontona" ainoastaan Intiassa, jolloin kansalliset taustatekijät vaikuttavat traditioiden rakentumiseen. Vaikka veda-kirjallisuus onkin merkittävä lähtökohta hindulaisuudelle, ei se ole ainoa perinne jolle "uskonnolliset" käsitykset rakentuvat. Veda kirjallisuuden tulkitseminen on vielä täysin oma asiansa. Väite siitä että hindulaisuudessa on vain yksi jumala, on yhtä paikkansa pitävä kuin väite, että juutalais-kristillisessä (sis. islam) perinteessä jeesus oli jumala maan päällä. Mihinkäs noista hindu-jumalista jumalattaren jätit? Hare krsnalaisuden itse lokeroisin intialaisekseksi New Ageksi.

        Hyvä yleisteos: The Hindu world / ed. by Sushil Mittal and Gene Thursby / New York, NY : Routledge , 2004


      • siellä...
        ahura-mazda kirjoitti:

        "En siis minkään hindulahkon yksipuolisista julistuksista, koska ne vievät vain aivan hakoteille hindulaisuuden kanssa. Niissä hindulaisuus uppoaa lillukanvarsien suohon."

        Mikäli ei ole kyse "yksittäisen hindulahkon julistuksista", niin kenen julistuksista sitten. Toki hindujen joukosto löytyy uskonnollisia spesialisteja, mutta "uskonnon" hierarkian puutteeen vuoksi on ongelmallista antaa heille auktoriteetti asemaa. Hindulaisuutta ei olisi käsittääkseni syytä katsoa vain uskonnollisena järjestelmänä, sillä on osa laajempaa kultuuurista kontekstia. Pitäisi myös pitää mielessä, ettei hindulaisuus ole "uskontona" ainoastaan Intiassa, jolloin kansalliset taustatekijät vaikuttavat traditioiden rakentumiseen. Vaikka veda-kirjallisuus onkin merkittävä lähtökohta hindulaisuudelle, ei se ole ainoa perinne jolle "uskonnolliset" käsitykset rakentuvat. Veda kirjallisuuden tulkitseminen on vielä täysin oma asiansa. Väite siitä että hindulaisuudessa on vain yksi jumala, on yhtä paikkansa pitävä kuin väite, että juutalais-kristillisessä (sis. islam) perinteessä jeesus oli jumala maan päällä. Mihinkäs noista hindu-jumalista jumalattaren jätit? Hare krsnalaisuden itse lokeroisin intialaisekseksi New Ageksi.

        Hyvä yleisteos: The Hindu world / ed. by Sushil Mittal and Gene Thursby / New York, NY : Routledge , 2004

        Kun puolisoista kysyit, niin eikös siellä lue, että puolisoita...Lakshmi...Kali jne.

        ja tuo lahkolaisviittaus oli suunnattu juuri näihin new age uskomuksiin. Harekrisnalaisuus poikkeaa niin paljon hindulaisuuden yleisistä yhteisistä piirteistä, etten pidä sitä hindulaisuutena. Ja tiedän, etten ole ainut, joka suhtautuu siihen hyvin varauksellisesti, kun hindulaisuudesta puhutaan. Niiden opeista kun aloittaa, niin saa varmasti aivan väärän käsitystä hindulaisuudesta.

        Totta tosiaan tuo mainintasi siitä, ettei hindulaisuus ole vain uskonto uskonnon perinteisen näkemyksen mukaan. Hindulaisuus on kulttuuri, tapa elää ja pohjautuu yhtälailla perintöön kuin pyhiin kirjoituksiin.


      • ahura-mazda
        siellä... kirjoitti:

        Kun puolisoista kysyit, niin eikös siellä lue, että puolisoita...Lakshmi...Kali jne.

        ja tuo lahkolaisviittaus oli suunnattu juuri näihin new age uskomuksiin. Harekrisnalaisuus poikkeaa niin paljon hindulaisuuden yleisistä yhteisistä piirteistä, etten pidä sitä hindulaisuutena. Ja tiedän, etten ole ainut, joka suhtautuu siihen hyvin varauksellisesti, kun hindulaisuudesta puhutaan. Niiden opeista kun aloittaa, niin saa varmasti aivan väärän käsitystä hindulaisuudesta.

        Totta tosiaan tuo mainintasi siitä, ettei hindulaisuus ole vain uskonto uskonnon perinteisen näkemyksen mukaan. Hindulaisuus on kulttuuri, tapa elää ja pohjautuu yhtälailla perintöön kuin pyhiin kirjoituksiin.

        osa hindulaisuus perustuu "pyhään" "suusta-suuhun" perimätietoon, erityisesti etelässä, jonka alueen kieli kulttuuri ja perinteet eroavat huomattavissa määrin pohjoisen vastaavista. Käsittääkseni jumalatar on oma entiteetti osassa veda-kirjoituksia, ilman puolison asemaa, täydentämässä Brahman-Vishnu-Shiva kolmio draamaa (puolisot eri asia esim. Shiva -> Kali). Maailma ja ihminen on myös luotu eri kohdissa veda-kirjallisuutta useita kertoja (vrt. Raamattu), joten Vedat eivät myöskään välty ristiriitaisuuksilta, kuten eivät mitkään muutkaan pyhät tekstit. Pyhä johtaa AINA juurensa aina sosiaalisista käytänteistä, joissa jumaluudet toimivat symboleina. Kuten eri sanoin totesin aikaisemmassa kirjoituksessa, mitään "katto"-hindulaisuutta, joka järjestäisi eri jumaluudet hierarkioihin, ei ole olemassa, muuten kuin retoriikan tasolla. Hindulaisuus on toki ns. maailman uskonnoista haastavimmasta päästä monimuotoisuutensa takia...


      • Egoisti minäkin

        Bhagavad Gitan "viisaissa sanoissa" Krishna sanoo olevansa Jumaluuden Ylin Persoonallisuus. Puhuuko Krishna Bhagavad Gitassa potaskaa?


      • Egoisti minäkin
        ahura-mazda kirjoitti:

        osa hindulaisuus perustuu "pyhään" "suusta-suuhun" perimätietoon, erityisesti etelässä, jonka alueen kieli kulttuuri ja perinteet eroavat huomattavissa määrin pohjoisen vastaavista. Käsittääkseni jumalatar on oma entiteetti osassa veda-kirjoituksia, ilman puolison asemaa, täydentämässä Brahman-Vishnu-Shiva kolmio draamaa (puolisot eri asia esim. Shiva -> Kali). Maailma ja ihminen on myös luotu eri kohdissa veda-kirjallisuutta useita kertoja (vrt. Raamattu), joten Vedat eivät myöskään välty ristiriitaisuuksilta, kuten eivät mitkään muutkaan pyhät tekstit. Pyhä johtaa AINA juurensa aina sosiaalisista käytänteistä, joissa jumaluudet toimivat symboleina. Kuten eri sanoin totesin aikaisemmassa kirjoituksessa, mitään "katto"-hindulaisuutta, joka järjestäisi eri jumaluudet hierarkioihin, ei ole olemassa, muuten kuin retoriikan tasolla. Hindulaisuus on toki ns. maailman uskonnoista haastavimmasta päästä monimuotoisuutensa takia...

        jota koko etelä intia palvoo? Temppelit ovat täynnä Narayanan alttari hahmoja? ´Palvojilla on myös samanlaiset otsamerkinnät kuin Hare Krishnoilla, mitä se tarkoittaa?


      • puhu potaskaa
        Egoisti minäkin kirjoitti:

        Bhagavad Gitan "viisaissa sanoissa" Krishna sanoo olevansa Jumaluuden Ylin Persoonallisuus. Puhuuko Krishna Bhagavad Gitassa potaskaa?

        Eihän se potaskaa puhu, muttei se tarkoita, että tuo lause määräisi hindulaisuuden jumaluuden. Eihän. Ei tuo kirja ja lause ole yhtä ja ainoaa oikeaa oppia hindulaisuudesta. Hindulaisuus on paljon laajempi ja monisäikeisempi käsite. Ei pidä lukea kuin piru Raamattua, kuten meillä päin sanotaa. Krishan on "vain" yksi Vishnun avatar, tärkeä sellaine, muttei mikään pääjumala, ei hinduille.


      • puolisot...
        ahura-mazda kirjoitti:

        osa hindulaisuus perustuu "pyhään" "suusta-suuhun" perimätietoon, erityisesti etelässä, jonka alueen kieli kulttuuri ja perinteet eroavat huomattavissa määrin pohjoisen vastaavista. Käsittääkseni jumalatar on oma entiteetti osassa veda-kirjoituksia, ilman puolison asemaa, täydentämässä Brahman-Vishnu-Shiva kolmio draamaa (puolisot eri asia esim. Shiva -> Kali). Maailma ja ihminen on myös luotu eri kohdissa veda-kirjallisuutta useita kertoja (vrt. Raamattu), joten Vedat eivät myöskään välty ristiriitaisuuksilta, kuten eivät mitkään muutkaan pyhät tekstit. Pyhä johtaa AINA juurensa aina sosiaalisista käytänteistä, joissa jumaluudet toimivat symboleina. Kuten eri sanoin totesin aikaisemmassa kirjoituksessa, mitään "katto"-hindulaisuutta, joka järjestäisi eri jumaluudet hierarkioihin, ei ole olemassa, muuten kuin retoriikan tasolla. Hindulaisuus on toki ns. maailman uskonnoista haastavimmasta päästä monimuotoisuutensa takia...

        Totta kai puolisot, samoin kuin lapset ja muut, ovat oma endeetti, eivätkä vain osia pääjumalista. Jumalia on vaikka kuinka.

        Se kolmiodraama on muuten Brahma-Vishnu-Shiva ja jumala on Brahman. Tämä jumala ja tuo The Hindu Trinity on kyllä yleisesti hyväksytty käsitys hindujen jumalista.

        Sehän ei tarkoita, etteivätkö muut jumalat olisi tärkeitä tai että tarvittaisiin jotain hierarkiaa. Useinhan palvotaan nimenomaan jotain muuta kuin jotain noista kolmesta. Shivan temppeleissäkin palvotaan lingamia, eikä Shivaa. Ja kyllä se Ganesh nököttää monen talon edessä jne...

        Hindulaisuus perustuu sekä pyhään suusta-suuhun että kirjoituksiin ja varsinkin tuo suusta-suuhun on hyvin pitkälti ajalta ennen arjalaisia.

        Hindulaisuus onkin kulttuuri ja elämäntapa ja se koskettaa ihmisten jokapäiväistä elämää paljon enemmän kuin yleensä uskonto ihmisiä länsimaissa.

        Minusta hindulaisuudessa on hienoa tuo monimuotoisuus ja sen myötä suvaitsevaisuus erilaisia tapoja kohtaan. Minusta on ollut mielenkiintoinen kokemus olla intialaisten ihmisten parissa. He eivät tunnu olevan lainkaan niin eksyksissä oman olemassaolonsa kanssa kuin me täällä.


    • Plipetti

      kiitos kaikille vastanneille, toki vasta saa jos haluaa vielä täydentää :)

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe