Auttakaa minua kärryiltä pudonnutta. Kyselin tuossa yhdessä ketjussa turhaan tätä, joten toivoisin vastauksia.
Monessa ketjussa käytetään termiä "bioäiti" tai "biologinen äiti" lapsen äidistä.
Koen termin "biologinen äiti" sekä kummallisena että alentavana uusioperheyhteyksissä. "Biologinen äiti" -termiähän käytetään normaalisti naisesta, joka lapsen synnytettyään luovuttaa hänet adoptoitavaksi. Tai toisaalta äidistä, jonka lapset on otettu huostaan. Näissä tapauksissa termillä pyritään tekemään ero lapsen todelliseen äitiin, eli kasvattajaan.
Kysynkin siis, onko termin käyttö lapsen äidistä tällä palstalla tietoinen teko, jonka tarkoitus on loukata ja vähätellä lapsen äitiä?
Miksi sana "äiti" ei riitä joillekin keskustelijoille näissä yhteyksissä?
Vastatkaa kiltit
16
1426
Vastaukset
- jokainen käsittää kyllä
mitä viestissä tarkoitetaan.
- saivartelemaan
sanasta "uusperhe". Nyt siellä joku "äiti" älähtää että lapsella on vain yksi perhe, uusperhettä ei ole olemassakaan. Tuskin täällä kukaan käyttää sanaa "bioäiti" ilkeyttään!
- tuota ajatelleeksikaan.
Biologinen äiti -termiä käytettäneen tällä palstalla ihan selvennyksen vuoksi. En ole perehtynyt adoptioasioihin, joten mieleeni ei ole moinen tullutkaan.
Uusperheissä äiti saattaa olla synnyttänyt puolet perheen lapsista, mutta toinenkin puoli kutsuu äidiksi, jolloin termi b-äiti selventää, kumpi lapsen on maailmaan saattanut.
On myös tilanteita, joissa uusperheen äiti on lapselle rakkaampi kuin hänet synnyttänyt äiti. Toisaalta tällä palstalla muutamalle juuri tuo synnytys on se tärkein pointti. Meitä on niin moneksi.
Suurta kitkaa tällä palstalla tuottavat juuri nämä synnyttäneet äidit, joille tuottaa vaikeuksia kohdata se seikka, että he eivät enää merkitse ex-miehilleen mitään. Ikävä kyllä he eivät kykene etenemään elämässään, vaan jäävät katkeruuteensa pyörimään ainoana koston välineenä omat lapsiparkansa. Sekä äiti-titteli.
Mutta se onkin sitten jo toinen juttu.- Panacea
Mukavaa, että vastasit!
Sellainen ajatus tuli mieleeni, että jos haluaa olla provosoimatta, kannattaa välttää sanoja, joilla on derogatiivinen merkitys. Eli ehkä - jos ei tietoisesti halua loukata - kannattaa tuota bioäiti -termiä vältellä.
Onko yleistäkin, että uusioperheessä kaikki lapset kutsuvat kumpaakin vanhempaa äidiksi ja isäksi? Meillä minun lapseni kutsuvat miestäni etunimeltä - ei tulisi mieleenikään tilanne, jossa he kutsuisivat häntä isäksi (vaikka tyttäreni omien sanojensa mukaan kokeekin hänet läheisemmäksi kuin isänsä). - pitäis SELVENTÄÄ?
en nyt ymmärrä. Kun lapsesta puhutaan puhutaan lapsen äidistä ja isän vaimosta! Eikö tämä ole aika selvää että kumpi on lapsen maailmaan saattanut? Ja kumpi on se lapsen äiti!
Sama pätee toisinpäin. On isä ja äidin mies! Ei isäpuolta sen enempää kuin bioiskääkään!
Minusta tämä on aika yksinkertaista ilman loukkaavaa bio-sanaa! Siitä tulee sellainen kuva että uusikkokin on lapselle jokin äiti/ isä, jota se ei ole! - oikeassa, Panacea.
Panacea kirjoitti:
Mukavaa, että vastasit!
Sellainen ajatus tuli mieleeni, että jos haluaa olla provosoimatta, kannattaa välttää sanoja, joilla on derogatiivinen merkitys. Eli ehkä - jos ei tietoisesti halua loukata - kannattaa tuota bioäiti -termiä vältellä.
Onko yleistäkin, että uusioperheessä kaikki lapset kutsuvat kumpaakin vanhempaa äidiksi ja isäksi? Meillä minun lapseni kutsuvat miestäni etunimeltä - ei tulisi mieleenikään tilanne, jossa he kutsuisivat häntä isäksi (vaikka tyttäreni omien sanojensa mukaan kokeekin hänet läheisemmäksi kuin isänsä).Meillä mieheni lapsi kutsuu minua lempinimelläni ja äitinsä uutta puolisoa isäksi, mikä on jollakin tavalla luonnollista, sillä hän elää äitinsä uudessa perheessä ja pienempiä sisaruksiakin on.
Minua lapsi ei koskaan saisi sanoa äidiksi. Sellaisia jotkut ex-vaimot vain ovat - isiä kyllä voi olla kaksi. ;) Mutta lapsi kasvaa ja on jo alkanut viestitellä kanssani oma-aloitteisesti, äidin tietämättä. Näin se menee, lapset valitsevat itse aikuiset luottohenkilönsä. On hienoa olla tuon luottamuksen arvoinen.
Tarkkojen termien valinta voi olla vaikeaa, itse en ole tajunnut kaksoismerkityksiä bioäiti-nimikkeessä. Täällä käytetään eksää ja nyksää, mutta nekään eivät ilmaise, onko lapsia ja jos on, kuka tämän on synnyttänyt, mikä tällä palstalla tuntuu olevan erityisen tärkeää. Ehdotuksia? - positiivisesti
pitäis SELVENTÄÄ? kirjoitti:
en nyt ymmärrä. Kun lapsesta puhutaan puhutaan lapsen äidistä ja isän vaimosta! Eikö tämä ole aika selvää että kumpi on lapsen maailmaan saattanut? Ja kumpi on se lapsen äiti!
Sama pätee toisinpäin. On isä ja äidin mies! Ei isäpuolta sen enempää kuin bioiskääkään!
Minusta tämä on aika yksinkertaista ilman loukkaavaa bio-sanaa! Siitä tulee sellainen kuva että uusikkokin on lapselle jokin äiti/ isä, jota se ei ole!ehkä biosanalla voitais myös tarkoittaa sitä ihmistä, joka lapsen on synnyttänyt eli tätä asiaa halutaa KOROSTAA. Eihän siinä silloin mitään loukkaavaa ole!
- edellinen
positiivisesti kirjoitti:
ehkä biosanalla voitais myös tarkoittaa sitä ihmistä, joka lapsen on synnyttänyt eli tätä asiaa halutaa KOROSTAA. Eihän siinä silloin mitään loukkaavaa ole!
että kun tiedetään että se on loukkaavaa joillekin ja vaikuttaa uuskon korostamiselta, niin miksi sitä pitää sitten käyttää? Kun puhutaan bioäidistä, niin tulee sellainen olo, että tämä toinenkin on jonkinsortin äiti tälle lapselle.. ja eihän se niin ole! Miksi siis tuottaa mielipahaa?
- Panacea
positiivisesti kirjoitti:
ehkä biosanalla voitais myös tarkoittaa sitä ihmistä, joka lapsen on synnyttänyt eli tätä asiaa halutaa KOROSTAA. Eihän siinä silloin mitään loukkaavaa ole!
Otetaan siis termi positiivisesti ja luodaan vastaava positiivinen termi isän uudelle puolisolle.
Termi, joka korostaa sitä, että hän EI ole lapsen äiti.
Miltä kuulostaisi esimerkiksi "epä-äiti"? Siinä on hauska sanaleikkikin sanan "etä" kanssa ;). Tai entäs vekkuli "mukaäiti"? - on hankaluutena
Panacea kirjoitti:
Otetaan siis termi positiivisesti ja luodaan vastaava positiivinen termi isän uudelle puolisolle.
Termi, joka korostaa sitä, että hän EI ole lapsen äiti.
Miltä kuulostaisi esimerkiksi "epä-äiti"? Siinä on hauska sanaleikkikin sanan "etä" kanssa ;). Tai entäs vekkuli "mukaäiti"?se, että mahdollinen huumori ei välttämättä aukene muille. Epä- ja mukaäiti ovat minusta varsin kauheita ilmauksia – siihenkö pyritkin? Olisiko lapsi sitten uusäidille epälapsi tai vielä pahempaa, mukamiehen mukalapsi?
Jos äiti-titteliä on kannettava, miksei sitten uus-, tupla- tai kakkosäiti? - Panacea
on hankaluutena kirjoitti:
se, että mahdollinen huumori ei välttämättä aukene muille. Epä- ja mukaäiti ovat minusta varsin kauheita ilmauksia – siihenkö pyritkin? Olisiko lapsi sitten uusäidille epälapsi tai vielä pahempaa, mukamiehen mukalapsi?
Jos äiti-titteliä on kannettava, miksei sitten uus-, tupla- tai kakkosäiti?Sitä juuri yritän viestittää, että SANOILLA ON VÄLIÄ!
Luepa ketju, niin asia aukenee sinulle :)
- miksiköhän.......
kutsuisin tämmösellä foorumilla itseeni, ja erottelisin mieheni entisestä naisesta,joilla yhetinen lapsi, jolle tämä exä on äiti, koska minä olen mieheni uusi puoliso ( se nyksä), ja minäkin olen yhteisellemme äiti, sitten taas mieheni lapsi kutsuu nimellä minua (en kestä sanaa äitipuoli..
niin itse tuntuu luonnolliselta tämmösillä palstoilla jotenkin erotella osapuolet tosistaan, kutsun itseeni ihan nyksäksi,vaikka olen myös äiti, miehen exä on exä eli siis etäpojan äiti, ja etäpoikaa kutsun etäpojaksi koska ei asu meillä, ja on mieheni poika, ei yhteinen, semmoinenkin meillä on..=)
eli hankalastikkin voisi kai asioista kirjoitaa =)- Panacea
Q:" miksiköhän kutsuisin tämmösellä foorumilla itseeni, ja erottelisin mieheni entisestä naisesta,joilla yhetinen lapsi, jolle tämä exä on äiti, koska minä olen mieheni uusi puoliso ( se nyksä), ja minäkin olen yhteisellemme äiti, sitten taas mieheni lapsi kutsuu nimellä minua (en kestä sanaa äitipuoli.. "
A: olet vaimo erotuksena ex-vaimosta, lapsellesi äiti, miehesi ja hänen exänsä lapselle isän vaimo.
En näe mitään vaikeata tässä - enkä mitään tarvetta kutsua miehesi lapsen äitiä bioäidiksi. - mä kutsunkin....
Panacea kirjoitti:
Q:" miksiköhän kutsuisin tämmösellä foorumilla itseeni, ja erottelisin mieheni entisestä naisesta,joilla yhetinen lapsi, jolle tämä exä on äiti, koska minä olen mieheni uusi puoliso ( se nyksä), ja minäkin olen yhteisellemme äiti, sitten taas mieheni lapsi kutsuu nimellä minua (en kestä sanaa äitipuoli.. "
A: olet vaimo erotuksena ex-vaimosta, lapsellesi äiti, miehesi ja hänen exänsä lapselle isän vaimo.
En näe mitään vaikeata tässä - enkä mitään tarvetta kutsua miehesi lapsen äitiä bioäidiksi.sitä miehen lapsen äitiä EXÄKSI =)
- Biologinen äiti
En oikein ymmärrä, miten joku voi pitää "biologista äitiä" terminä alentavana?!?!
Tosin olen kuullut sellaisistakin äideistä, jotka saavat sydärin, kun äitipuolta (mikä muuten liitetään usein sadun ilkeisiin äitipuoliin ja sen myötä tuntuu tökeröltä) on sanottu "bonusäidiksi", kuten Ruotsissa on tapana.
Minun silmissäni noista termeistä vouhottaminen osoittaa vain äidin heikkoa itsetuntoa ja epävarmuutta omasta asemasta.
Terveen itsetunnon omaava äiti ei pelkää termien vievän hänen paikkansa lapsen tärkeimpänä ihmisenä.
Minulle ainakin lapseni biologisena äitinä on täysin yhdentekevää, millä nimellä lapseni kutsuu äitipuoltaan! Välillä hän on sanonut tätä äidiksi, kun innoissaan kertoo hänelle jotakin (exäni on kertonut). So what?!? Minä olen vain onnellinen, että exäni on löytänyt hyvän vaimon itselleen ja että lapsellani on nyt useampi aikuinen hänestä huolta pitämässä.
Valitettavasti tiedän, että harvat äidit osaavat suhtautua äitipuoleen kokematta tätä uhkana. Ehkä silloin olisi syytä katsoa peiliin, eikä siihen toiseen naiseen?- missään tapauksessa
en halua olla mikään puolikas enkä äitikään muuta kuin biologisille lapsilleni.
Siispä mieheni lapset kutsuvat minua etunimellä.
Teen tarkan rajan myös muissa asioissa, esim. annan rahaa vain omilleni, miehen lasten asiat hoitavat heidän vanhempansa.
Eipä tule kahnauksia kun on selvät rajat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1653080Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732091- 411881
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431856Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul329993Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles114973Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802