puolipitkäkarvainen?

puhdasko

Ulkomailta tuotu pentu, siellä rekisteröity ja paperit kunnossa, rokotukset ym. Se on puoliksi pitkäkarvainen, mitä tarkottaa? Onko se esim. näyttelyssä ok vai jonkinlainen epäpuhtaus? Kasvattaja on niin kaukana ettei ole mahdollista pitää yhteyttä.

15

1472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • troyen

      Näyttelystä voi saada mitä vain tuomarista riippuen. Itsellä pitkähkökarvainen narttu, jolla näyttelyistä kaikkea T:n ja punaisen nauhan (sijoittui luokassaan toiseksi neljästä koirasta ainoana pitkävillana) väliltä. Kannattaa sitä ainakin kerran koittaa, jos koiran rakenne muuten on hyvä.

      • pyy

        Just eli niinkun sanoit "pitkähkökarvainen" on ihan ok eikä mikään geenivirhe??


      • presachicka
        pyy kirjoitti:

        Just eli niinkun sanoit "pitkähkökarvainen" on ihan ok eikä mikään geenivirhe??

        Varsinaisesti nämä puolipitkäkarvaiset/pitkäkarvaiset eivät menesty näyttelyssä, mutta ei se periaatteessa mikään "virhe" ole. Eli jos itse olet sellaiseen mieltynyt niin ota ihmeessä. Eihän sillä mitä muut koirastasi ajattelevat ole väliä, tärkeintä on, että itse pidät :)


      • Rogue
        pyy kirjoitti:

        Just eli niinkun sanoit "pitkähkökarvainen" on ihan ok eikä mikään geenivirhe??

        Näitä puoli- ja täyspitkäkarvaisia sakemanneja ilmaantuu aina silloin tällöin pentueisiin. Kyse on siitä, että koira on perinyt pitkäkarvaisuuden geenin vanhemmiltaan, joilla se on perimässä piilevänä tai jos toinen vanhemmista on pitkäkarvainen ja toinen piilevä. Ei se minusta mikään geenivirhe ole sen enempää, kuin jos lapsi saisi luonnon kiharat hiukset vaikka vanhemilla olisikin suorat. Pitkäkarvaisilla tosin ei ole samanlaista pohjavillaa kuin lyhytkarvaisilla sakemanneilla. Itse olen pitkäkarvaisen sakemannin onnellinen omistaja. :-)


      • Uudessa koiramme lehessä oli iso artikkeli saksampaimenkoirasta ja pitkäkarvasuus on ulkomuotovirhe. Ja jos koiran rakenteesta tahdot tietoo niin käytä erikoisnäyttelys. Kuten myös lyhytkarvasuus on ei toivottava ominaisuus.


      • vai kampi
        silimat kirjoitti:

        Uudessa koiramme lehessä oli iso artikkeli saksampaimenkoirasta ja pitkäkarvasuus on ulkomuotovirhe. Ja jos koiran rakenteesta tahdot tietoo niin käytä erikoisnäyttelys. Kuten myös lyhytkarvasuus on ei toivottava ominaisuus.

        Hetki? Lyhytkarvaisuus on ei-toivottu, pitkäkarvaisuus on virhe. Siis puolipitkäkö sitten on hyvä?


      • vai kampi kirjoitti:

        Hetki? Lyhytkarvaisuus on ei-toivottu, pitkäkarvaisuus on virhe. Siis puolipitkäkö sitten on hyvä?

        tarkoitetaan sellasta karvaa kun ajokoiralla ja muilla lyhytkarvasilla on.


      • ns. klani
        vai kampi kirjoitti:

        Hetki? Lyhytkarvaisuus on ei-toivottu, pitkäkarvaisuus on virhe. Siis puolipitkäkö sitten on hyvä?

        Klani koira, vähäkarvainen, ohutakarvainen ei ole toivottava. Karva saisi olla paksua ja tuuheaa, muttei liian pitkää. Melko pitkäkin karva, selvä mahan alunen ja hännnän alus, pärjää näyttelyissä, kunhan ei ole korvatupsuja yms. puolipitkiksen tuntomerkkejä.


      • asiantuntia22
        silimat kirjoitti:

        tarkoitetaan sellasta karvaa kun ajokoiralla ja muilla lyhytkarvasilla on.

        Lyhytkarvainen pohjavillalla on täysin normaali ja virheetön. (myyräkarva eli semmonen mitä esim dobermannilla on virhe).

        Pitkäkarva, oli alusvillaa tai ei, on hylkäävä virhe ja ne myydään aina puoleen hintaan tai nimelliseen hintaan.

        herrajestas kun ihmiset ei tiedä näin alkeellisia asioita


      • Yks vaan
        Rogue kirjoitti:

        Näitä puoli- ja täyspitkäkarvaisia sakemanneja ilmaantuu aina silloin tällöin pentueisiin. Kyse on siitä, että koira on perinyt pitkäkarvaisuuden geenin vanhemmiltaan, joilla se on perimässä piilevänä tai jos toinen vanhemmista on pitkäkarvainen ja toinen piilevä. Ei se minusta mikään geenivirhe ole sen enempää, kuin jos lapsi saisi luonnon kiharat hiukset vaikka vanhemilla olisikin suorat. Pitkäkarvaisilla tosin ei ole samanlaista pohjavillaa kuin lyhytkarvaisilla sakemanneilla. Itse olen pitkäkarvaisen sakemannin onnellinen omistaja. :-)

        Kuka sanoo ettei pitkäkarvaisella ole pohjavillaa, kyllä meidän pitkiksellä ainakin on, ja tosi tuuhea sellainen


    • ja vastaajien

      tuntemus ja tietämys rodusta valtaisaa..

      • asiantuntija

        Pitkäkarvainen on VIRHEELLINEN sitä ei voi viedä edes näyttelyyn vaan se potkitaan sieltä ulos.
        Rodun jalostuksen vuoksi pitkäkarvaiset pitäis poistaa rekisteristä kokonaan, vai onko meil kohta saksanpaimencollie!


      • sera86
        asiantuntija kirjoitti:

        Pitkäkarvainen on VIRHEELLINEN sitä ei voi viedä edes näyttelyyn vaan se potkitaan sieltä ulos.
        Rodun jalostuksen vuoksi pitkäkarvaiset pitäis poistaa rekisteristä kokonaan, vai onko meil kohta saksanpaimencollie!

        Meillä on toinen koira puolpitkäkarvainen, ja sitä ei edes ole viety näyttelyihin, miks oliskaan kun niitä ei sinne hyväksytä, ja tää meidän on käyttölinjanen..."jalostuksen takia pitäis poistaa rekisteristä", huh, huh, mitä tekstiä...saksanpaicollie, just näin..urpo :D


      • koiran terveyden uhallakin
        sera86 kirjoitti:

        Meillä on toinen koira puolpitkäkarvainen, ja sitä ei edes ole viety näyttelyihin, miks oliskaan kun niitä ei sinne hyväksytä, ja tää meidän on käyttölinjanen..."jalostuksen takia pitäis poistaa rekisteristä", huh, huh, mitä tekstiä...saksanpaicollie, just näin..urpo :D

        joo, tosta rekisteristä poistamisesta vois olla montaa mieltä. Noita vaaleita (huonopigmenttisiä) luiskaperäisiä, lonkkavikaisia ym. muita sisäsiittoisten sairauksia sairastavia ressukoita jotka kärsivät mielivaltaisesta jalostuksesta ja kasvattajista varmaan kannattaa rekisteröidä! Just joo! Kyseenalaistan koko saksanpaimenkoiran jalostuksen. Säälittää nuo muotovaliot. Pitkähkökarvaisen, hyväpigmenttisen erittäin terveen ja virkeän, ei luiskaperäisen 13 vuotiaan seniorin omistajana olen todella tyytyväinen kaikkiin ominaisuuksiin mitä meidän uskollisesta toverista ja ystävästä löytyy. Ja ulkomuodon lisäksi erityisesti LUONTEESEEN! Jostain syystä olen tullut siihen tulokseen, että pitkä sekä pitkähkökarvaisissa on vähemmän luonnevikaisia/arkoja/arvaamattomia kuin lyhytkarvaisissa edellämainituissa. Kysynkin että kenellä on vastuu vastuuttomasta jalostuksesta ja viattomien eläimien kärsimisestä. Joku raja siihenkin pitää vetää!!! Niin että eikun lonkkaviat kunniaan.


    • fcsasfd

      tuleeko lyhyt ja pitkäkarvaisen pennuista puolipitkäkarvaisia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe