Oulun yliopisto

tradenomi työelämässä

Haen tradenomi pohjalta taloustieteelliseen erillishaussa. Toiveenani on päästä Oulun yliopistoon taloustieteelliseen lukeman logistiikkaa. Olen tällä hetkellä vaki paikassa yhdessä suomen suurimmista elektroniikka alanyrityksistä logistiikkakoordinaattorina. Työtehtäväni ovat monipuoliset ja vaativat. Logistiikan työkokemusta ei ole kuin vajaa vuosi mutta muuta työkokemusta on paljon. Valmistuin AMK:sta viime keväänä kohtalaisen hyvin arvosanoin. Sain logistiikkaa osittain käsittelevästä opinnäytetyöstäni arvosanaksi 4. Tein myös mielestäni todella hyvän hakuessee maisteri ohjelman hakuun.
Olen ollut AMK opiskelu aikana vaihdossa sekä aktiivinen opiskelija asioiden hoitaja.
Onkohan minulla paljon mahdollisuuksia päästä sisään? Kuinka paljon AMK arvosanoilla on merkitystä sisään pääsyn kannalta

18

5386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan''

      Ainakin kuullostaa hyvälle, että on kokemusta ja arvosanatkaan ei ole huonoja. Tosi vaikea sanoa, että millä perusteella valitsevat. Ilmeisesti hakijoita on tosi paljon.

      Itse olen joskus muinoin sinne päässyt laskentaa lukemaan maisterin papereilla ja siinä valinnassa ratkaisi aivan varmasti se, että olin laskentaa jo lukenut aiemmin cumun verran. Silloin ryhmääni valittiin vain yksi trade.

      Yo:lla varmaankin ajattelivat, että tuo valmistuu nopeasti kun on pohjalla paljon aiempia opintoja ja näin ollen yo saisi rahaa valmistuneesta. En nimittäin edes mainostanut kaupallisen alan työkokemustani ja ammattitutkintoa.

      Toivottavasti pääset sisään. Mutta miksi haluat opiskella lisää, jos on jo hyvä työpaikka?

      • tradenomia työelämässä

        haluan kehittää itseäni ja osaamistani työeälämässä. Minulla on sellainen tunne että voin antaa paljon enemmän työelämässä jos luen vielä maisteriksi.
        Niin ja pidän opiskelusta


      • minä vaan''

        vielä sen verran, että se trade joka pääsi samaan ryhmään oli ollut töissä tilitoimistossa tms. Eli hänellä varmaankin ratkaisi juuri työkokemus pääsyn.


    • Terve! Oli pakko vastata tähän ketjuun, koska hain myös itse tradenomin papereilla Oulun taloustieteellisen logistiikkaan Heliassa suoritetetulla tutkinnolla. Tein ABB:lle logistiikka-aiheisen lopputyön, arvosana 5 - ja kaikkien amk-kurssien keskiarvo oli 4,5. Työharjoittelun lisäksi keräsin opiskeluaikana n. vuoden verran kokoaikaista työkokemusta ABB:llä logistiikan alueelta (tilaus-toimitusketjun hallinta).

      Elikkä varmasti on myös tradepohjalta hakeville tiukka seula Ouluun!

      Itse hain maisterihaussa myös TKK:lle Helsinkiin logistiikkaan (teollisuustalous) ja haen myös Hkin kauppakorkeaan Business Technologyyn (tänä vuonna logistiikkaan ei aloituspaikkoja)...Jos sattuisi useampaa pääsemään niin aika paha valintatilanne sitten edessä.

      • Eli kun alkuperäinen topicin avaaja kyseli, millä perusteilla valinta tehdään, niin asiathan on selvästi ilmoitettu hakuohjeessa:

        1, Opintotausta
        -aiempien opintojen soveltuvuus, YO-opinnot plussaa (tämä siis jos kertoo, että trade-hakijat lähtökohtaisesti huonommassa asemassa)
        2, Opintomenestys
        -arvosanat, erityisesti opinnäytetyön
        3, Motivaatio ja edellytykset
        -Kirjoitelmassa esille tuodut asiat (mielestäni opintomotivaatiota kuvaa esim. onko tradetutkinnon suorittamiseen mennyt enemmän/vähemmän aikaa kuin suositeltua ja lisäksi myös työkokemukseen liittyvät tekijät - eli "miksi haen juuri kyseiseen pääaineeseen"


      • tradenomi työelämässä
        Mikko-84 kirjoitti:

        Eli kun alkuperäinen topicin avaaja kyseli, millä perusteilla valinta tehdään, niin asiathan on selvästi ilmoitettu hakuohjeessa:

        1, Opintotausta
        -aiempien opintojen soveltuvuus, YO-opinnot plussaa (tämä siis jos kertoo, että trade-hakijat lähtökohtaisesti huonommassa asemassa)
        2, Opintomenestys
        -arvosanat, erityisesti opinnäytetyön
        3, Motivaatio ja edellytykset
        -Kirjoitelmassa esille tuodut asiat (mielestäni opintomotivaatiota kuvaa esim. onko tradetutkinnon suorittamiseen mennyt enemmän/vähemmän aikaa kuin suositeltua ja lisäksi myös työkokemukseen liittyvät tekijät - eli "miksi haen juuri kyseiseen pääaineeseen"

        Juup, nuo on kyllä ilmoitettu hakukriteereiksi yliopiston verkkosivuilla. Mietin vain että mikä painoitus milläkin on. Itselläni oli mielestäni todella hyvä hakuessee jossa pystyin näyttämään halukkuuteni ja motivaationi hyvin. Mietin vain sitä että kuinka paljon merkitystä on AMK arvosanoilla kun itselläni ne ovat ihan ok. Plussaa minusta on että olen valmistunut etuajassa AMK:sta vaikka olen käynyt vaihdossa ja olin töissä samalla kun opiskelin. Myös plussaa on se että olen yhdessä suomen suurimmista elektroniikka alan yrityksistä töissä hoitamassa logistiikkaa. Saa nyt nähdä riittääkö sisään päässyyn.


      • tradenomi työelämässä kirjoitti:

        Juup, nuo on kyllä ilmoitettu hakukriteereiksi yliopiston verkkosivuilla. Mietin vain että mikä painoitus milläkin on. Itselläni oli mielestäni todella hyvä hakuessee jossa pystyin näyttämään halukkuuteni ja motivaationi hyvin. Mietin vain sitä että kuinka paljon merkitystä on AMK arvosanoilla kun itselläni ne ovat ihan ok. Plussaa minusta on että olen valmistunut etuajassa AMK:sta vaikka olen käynyt vaihdossa ja olin töissä samalla kun opiskelin. Myös plussaa on se että olen yhdessä suomen suurimmista elektroniikka alan yrityksistä töissä hoitamassa logistiikkaa. Saa nyt nähdä riittääkö sisään päässyyn.

        Aika uskomatonta kyllä et sulla on noin samanlainen hakutilanne kun mulla! Valmistuin itsekin reilussa 5 lukukaudessa (valmistuminen oli nyt maaliskuussa -07) ja tein töitä samalla - vaihdossa en kyllä käynyt...

        Juuri tuota nopeaa valmistumista ja arvosanoja painotin motivaatiota kuvaavina tekijöinä hakuesseessä. Käsittelin esseessä myös logistiikan alan potentiaalia ja varsinkin sen potentiaalia tulevaisuudessa Oulussa (Oulu 2006-hanke ja tuleva lentokentän kansainvälistämisprojekti jne.)

        Luulisi että päästään molemmat näistä lähtökohdista sisälle, ellei sitten koko kiintiötä täytetä Oulun TUTAlaisilla :D


      • tradenomi työelämässä kirjoitti:

        Juup, nuo on kyllä ilmoitettu hakukriteereiksi yliopiston verkkosivuilla. Mietin vain että mikä painoitus milläkin on. Itselläni oli mielestäni todella hyvä hakuessee jossa pystyin näyttämään halukkuuteni ja motivaationi hyvin. Mietin vain sitä että kuinka paljon merkitystä on AMK arvosanoilla kun itselläni ne ovat ihan ok. Plussaa minusta on että olen valmistunut etuajassa AMK:sta vaikka olen käynyt vaihdossa ja olin töissä samalla kun opiskelin. Myös plussaa on se että olen yhdessä suomen suurimmista elektroniikka alan yrityksistä töissä hoitamassa logistiikkaa. Saa nyt nähdä riittääkö sisään päässyyn.

        Heitänpä sulle vielä lisäkysymyksen, eli kuinka paljon (op) logistiikka- ja tietojärjestelmät -aiheisia kursseja suunnillen suoritit AMK:ssa?

        Itse tein logistiikan "opintosuunnan" jossa oli about 44op kursseja OPN 15op harjoittelu 30op

        Ja mielenkiinnosta vielä, mikä toi sun kokonaiskeskiarvo nyt sitten oli AMK-todistuksessa?


      • tardenomi työelämässä
        Mikko-84 kirjoitti:

        Aika uskomatonta kyllä et sulla on noin samanlainen hakutilanne kun mulla! Valmistuin itsekin reilussa 5 lukukaudessa (valmistuminen oli nyt maaliskuussa -07) ja tein töitä samalla - vaihdossa en kyllä käynyt...

        Juuri tuota nopeaa valmistumista ja arvosanoja painotin motivaatiota kuvaavina tekijöinä hakuesseessä. Käsittelin esseessä myös logistiikan alan potentiaalia ja varsinkin sen potentiaalia tulevaisuudessa Oulussa (Oulu 2006-hanke ja tuleva lentokentän kansainvälistämisprojekti jne.)

        Luulisi että päästään molemmat näistä lähtökohdista sisälle, ellei sitten koko kiintiötä täytetä Oulun TUTAlaisilla :D

        Juu on kyllä aika uskomatonta että on näin samanlaiset lähtökohdat. Mie en painottanut niinkään esseessäni nopeaa valmistumistani vaan nykyistä työskentely tilannettani koska mielestäni on suuri plussa että on töissä samalla kun opiskelee että voi käytännössä myös tehdä asioita. Painotin myös logistiikan tilannetta/potentiaalia tulevaisuudessa suomessa ja ulkomailla mm. työllisyys tilanteeseen katsottuna. Jonkin verran mainitsin pohjois-suomesta/Oulua.
        Nyt alkoi kyllä jännittää koska olen kuullut että montaa tradenomia ei oteta sisään mutta jospa olta parhaimmistoa AMK puolelta.


      • tradenomi työelämässä
        Mikko-84 kirjoitti:

        Heitänpä sulle vielä lisäkysymyksen, eli kuinka paljon (op) logistiikka- ja tietojärjestelmät -aiheisia kursseja suunnillen suoritit AMK:ssa?

        Itse tein logistiikan "opintosuunnan" jossa oli about 44op kursseja OPN 15op harjoittelu 30op

        Ja mielenkiinnosta vielä, mikä toi sun kokonaiskeskiarvo nyt sitten oli AMK-todistuksessa?

        Mulla oli vain muutamia kursseja AMK:ssa logistiikasta ja muutama vaihdon aikana yliopistossa. Eli sulla on huomattavasti enemmän logistiikan kursseja käytynä.
        Kokonaiskeskiarvo oli about 4. En ole laskenut sitä mitenkään tarkkaan ikinä. taitaa mennä tiukaksi taistelu paikoista..;)


    • Juu kyllä taitaa tulla tiukka valinta, mutta jotenkin mulla olis sellainen tunne, että yhä enemmän päteviä tradenomeja hakee näihin maisteriohjelmiin, koska vasta ihan viime aikoina koko mahdollisuus on tullut paremmin tunnetuksi.

      Eli kun joku kirjoittaa, että joskus muutamia vuosia sitten on otettu sisään vain 1 trade, niin tilanne voi nykyään ollakin jo ihan erilainen.

      Laitahan tänne viestiä sitten kun tulee tulokset hausta, niin voi sit verrata omaan lopputulokseen eli pääsikö vai ei!

      • Yhdyssanavirhe

        Henkilö, joka ei osaa yhdyssanoja, ei ole kykenevä akateemiselle uralle.


      • sivustaseuraaja
        Yhdyssanavirhe kirjoitti:

        Henkilö, joka ei osaa yhdyssanoja, ei ole kykenevä akateemiselle uralle.

        Keskity sinä pelle olennaiseen äläkä takerru tuollaisiin pikkuasioihin


      • tradenomi työelämässä

        Niinhän siinä kävi että en päässyt yliopistoon..harmillista kyllä mutta tappio on hyväksyttävä.
        Miten kävi sulle? Toivottavasti paremmin :)


      • Mikko--84
        tradenomi työelämässä kirjoitti:

        Niinhän siinä kävi että en päässyt yliopistoon..harmillista kyllä mutta tappio on hyväksyttävä.
        Miten kävi sulle? Toivottavasti paremmin :)

        Moi,

        hikoilen tässä itsekin tuloksia joita ei näytä saavan mistään! Netissä ei ollut mitään Oulun yliopiston sivuilla eikä opintotoimistossa vastaa kukaan puhelimeen! Postinkantajaa en ehtinyt jäädä aamulla odotteleen kun olen töissä.

        Mistäs siis sait jo tiedon ettet päässyt Ouluun?

        TKK:lta tuotantotaloudesta tuli muuten tieto etten päässyt, olisi pitänyt olla tuta-AMK paperit...


      • tradenomi työelämässä
        Mikko--84 kirjoitti:

        Moi,

        hikoilen tässä itsekin tuloksia joita ei näytä saavan mistään! Netissä ei ollut mitään Oulun yliopiston sivuilla eikä opintotoimistossa vastaa kukaan puhelimeen! Postinkantajaa en ehtinyt jäädä aamulla odotteleen kun olen töissä.

        Mistäs siis sait jo tiedon ettet päässyt Ouluun?

        TKK:lta tuotantotaloudesta tuli muuten tieto etten päässyt, olisi pitänyt olla tuta-AMK paperit...

        Juu nyt kävi kämmi yliopistolla. Soittelin sinne päin koska minulle oli tullut väärä kirje...sanoivat että olen päässyt sittenkin koulutusohjelmaan..mahtavaa
        Soita sinne toimistolla ja pyydä tuloksia. Ilmoittele miten käy :) Harmillista että et päässyt sinne TKK tuotantotalouteen.


      • tradenomi työelämässä kirjoitti:

        Juu nyt kävi kämmi yliopistolla. Soittelin sinne päin koska minulle oli tullut väärä kirje...sanoivat että olen päässyt sittenkin koulutusohjelmaan..mahtavaa
        Soita sinne toimistolla ja pyydä tuloksia. Ilmoittele miten käy :) Harmillista että et päässyt sinne TKK tuotantotalouteen.

        ...on että sisällä ollaan!!! JES!! Soitin varmaan 10 kertaa ennenkuin opintotoimisto vastasi.

        Nyt on hyvät fiilikset vapun viettoon!

        Onnee sullekin ja hyvät vaput! Nähdään syksyllä jos en pääse Hesan kauppikseen ;)


      • tardenomi työelämässä
        Mikko-84 kirjoitti:

        ...on että sisällä ollaan!!! JES!! Soitin varmaan 10 kertaa ennenkuin opintotoimisto vastasi.

        Nyt on hyvät fiilikset vapun viettoon!

        Onnee sullekin ja hyvät vaput! Nähdään syksyllä jos en pääse Hesan kauppikseen ;)

        Mahtavaa, onneksi olkoon!!
        Hyvää vappua!
        Toivottavasti nähdään syksyllä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe