Yh-äiti, kaksi kouluikäistä lasta, opiskelee amk:ssa . Länsi-Porin alueella asunto, jossa noin 60neliötä.
Riidoissa lasten isän kanssa, isä maksaa vain ns.lakisääteisen elatusmaksun.
Millä helkkarin rahalla tämä äiti lapsineen matkustaa pari kertaa vuodessa Thaimaahan,Brasiliaan ,Kreikkaan tms.?
Itse käyn töissä ja lyhennän asuntolainaa, eikä tod. rahat riitä matkusteluun yms.
Mitä tukia em."tapaus" saa?
Mitä tukia saa opiskeleva yh saa?
11
2911
Vastaukset
- ei saa edes
sääliä!
- nämä tuet
lapsilisä 134 kertaa kaksi eli 268e, elatusmaksut 118 per muksu eli 236e, eli nämä tuet on 504e, jos äiti opiskelee niin mitä opintotuki nyt sit mahtanee kuukaudessa olla? Jos hänellä on jotain perintöä tai on muuten vaan nuuka ja säästää rahaa tai on säästöjä. Älä ole kateellinen yh:n elämä ei aina ole hääviä, olen onneliinen tämän puolesta,että hänellä on mahdollisuus matkustella lasten kanssa.
- enemmän
Melkein noin mutta lapsilisää tulee kahdesta yhteensä 280 € eikä tuo 236 ihan tarkan euro summan voi tarkistaa Kelan sivuilta. Elatusmaksu taitaa olla minimissään nykyään hieman suurempi kuin 118 mutta siis vain muutaman euron oisko jotain 127 per muksu.
Mutta huom! lisäksi hän saa asumistukea joka täysin riippuu henkilön tuloista ja asunnon kuluista. Jos on melkein tuloton esim. opintotuki niin asumistuki on maksimissaan n. 80% vuokrasta. Omistusasuntoon saa sitten tukea esim. korkoihin ja hoitovastikkeeseen.
Vielä voi saada toimeentulotukea mutta se tarkoittaakin että tulot ovat niin pienet että eivät riitä sosiaalitoimiston laskemiin minimimenoihin esim. Helsingissä yksinhuoltajalle maksetaan vuokra, sähkö, päivähoitokulut, lääkärikäynnit, lääkkeet ja tämän jälkeen pitää jäädä "käyttöön" aikuiselle ja kahdelle lapselle n. 830€ ruokaan, vaatteisiin muihin laskuihin mitä sossu ei maksa, siis omat puhelinlaskut sun muut.
Toimeentulotuki ei siis ole mikään könttäsumma mikä maksetaan vaan sitä maksetaan siis vain sen verran että tuo yllämenevä 830€ tulee täyteen kun ensin lasketaan tulot-menot.
Porissa muuten tuo summa mikä jää elinkustannuksiin on hieman pienempi kun Hesassa. Enpä tiedä tarkkaan kuinka paljon.
Oikeestaan esimerkkitapauksesi ei voi päästä kovin isoille tuloille ellei sitten tee duunia paljon eli saa palkkaa mutta tällöin tuetkin pienenevät eli asumistuki pienenee ja päivähoitomaksu nousee. Jotkut ne vaan säästelee pienestäkin. (En tiedä onko tässä kyse siitä.)
Taito sinänsä sekin. - olisinpa tämänkin tiennyt
enemmän kirjoitti:
Melkein noin mutta lapsilisää tulee kahdesta yhteensä 280 € eikä tuo 236 ihan tarkan euro summan voi tarkistaa Kelan sivuilta. Elatusmaksu taitaa olla minimissään nykyään hieman suurempi kuin 118 mutta siis vain muutaman euron oisko jotain 127 per muksu.
Mutta huom! lisäksi hän saa asumistukea joka täysin riippuu henkilön tuloista ja asunnon kuluista. Jos on melkein tuloton esim. opintotuki niin asumistuki on maksimissaan n. 80% vuokrasta. Omistusasuntoon saa sitten tukea esim. korkoihin ja hoitovastikkeeseen.
Vielä voi saada toimeentulotukea mutta se tarkoittaakin että tulot ovat niin pienet että eivät riitä sosiaalitoimiston laskemiin minimimenoihin esim. Helsingissä yksinhuoltajalle maksetaan vuokra, sähkö, päivähoitokulut, lääkärikäynnit, lääkkeet ja tämän jälkeen pitää jäädä "käyttöön" aikuiselle ja kahdelle lapselle n. 830€ ruokaan, vaatteisiin muihin laskuihin mitä sossu ei maksa, siis omat puhelinlaskut sun muut.
Toimeentulotuki ei siis ole mikään könttäsumma mikä maksetaan vaan sitä maksetaan siis vain sen verran että tuo yllämenevä 830€ tulee täyteen kun ensin lasketaan tulot-menot.
Porissa muuten tuo summa mikä jää elinkustannuksiin on hieman pienempi kun Hesassa. Enpä tiedä tarkkaan kuinka paljon.
Oikeestaan esimerkkitapauksesi ei voi päästä kovin isoille tuloille ellei sitten tee duunia paljon eli saa palkkaa mutta tällöin tuetkin pienenevät eli asumistuki pienenee ja päivähoitomaksu nousee. Jotkut ne vaan säästelee pienestäkin. (En tiedä onko tässä kyse siitä.)
Taito sinänsä sekin.Jos on totta, että sossussa katsotaan, että ihmisellä pitää jäädä ruokaan, puhelinlaskuihin ja ostoksiin yli 800 kuussa, niin onko ihme jos sillä matkustaa pari kertaa vuodessa!!! Aagh, en käsitä tätä mihin ihmiset saa rahansa menemään. Olisinpa tiennyt, koska olen lainannut vanhemmilta rahaa ja tuskin siis sossun luukulle uskallan koska pelkään että katsovat sen ennakkoperinnöksi ja mätkäisevät lahjaveron ja sitä en halua vanhemmilleni jotka ovat auttaneet. Mutta hallelujaa, tulisin NIIN uskomattoman hyvin toimeen tuolla rahalla. Kyllä todellakin pari kertaa vuodessa matkustelisi. (Olen itse opiskelija pääkaupunkiseudulla, enkä ole ottanut opintolainaa mikä ehkä selittää asiaa).
- tollottaja
olisinpa tämänkin tiennyt kirjoitti:
Jos on totta, että sossussa katsotaan, että ihmisellä pitää jäädä ruokaan, puhelinlaskuihin ja ostoksiin yli 800 kuussa, niin onko ihme jos sillä matkustaa pari kertaa vuodessa!!! Aagh, en käsitä tätä mihin ihmiset saa rahansa menemään. Olisinpa tiennyt, koska olen lainannut vanhemmilta rahaa ja tuskin siis sossun luukulle uskallan koska pelkään että katsovat sen ennakkoperinnöksi ja mätkäisevät lahjaveron ja sitä en halua vanhemmilleni jotka ovat auttaneet. Mutta hallelujaa, tulisin NIIN uskomattoman hyvin toimeen tuolla rahalla. Kyllä todellakin pari kertaa vuodessa matkustelisi. (Olen itse opiskelija pääkaupunkiseudulla, enkä ole ottanut opintolainaa mikä ehkä selittää asiaa).
lue: aikuiselle ja kahdelle lapselle! Eli tuo summa on kolmen ihmisen elämiseen! Sisällytä siihen ruuat, vaatteet, puhelinlaskut, esim, auton menot, vakuutukset lapsille, kotivakuutus, autovakuutus jne.. Summa on kolmelle ihmiselle aika pieni.
- käsititkö oikein
olisinpa tämänkin tiennyt kirjoitti:
Jos on totta, että sossussa katsotaan, että ihmisellä pitää jäädä ruokaan, puhelinlaskuihin ja ostoksiin yli 800 kuussa, niin onko ihme jos sillä matkustaa pari kertaa vuodessa!!! Aagh, en käsitä tätä mihin ihmiset saa rahansa menemään. Olisinpa tiennyt, koska olen lainannut vanhemmilta rahaa ja tuskin siis sossun luukulle uskallan koska pelkään että katsovat sen ennakkoperinnöksi ja mätkäisevät lahjaveron ja sitä en halua vanhemmilleni jotka ovat auttaneet. Mutta hallelujaa, tulisin NIIN uskomattoman hyvin toimeen tuolla rahalla. Kyllä todellakin pari kertaa vuodessa matkustelisi. (Olen itse opiskelija pääkaupunkiseudulla, enkä ole ottanut opintolainaa mikä ehkä selittää asiaa).
Tuo rahamäärä 800€ on siis aikuiselle ja kahdelle lapselle jäävä summa. Se on ehkä lapsettomana vaikea käsittää kuinka paljon enemmän sitä rahaa tarvitsee kun on lapsia mutta voin vakuuttaa että aika paljon enemmän.
Aikuisellehan tuo toimeentulotuki on tuo 370€ kuussa. Siihen sinäkin olet oikeutettu kunhan vaan ensin otat opintolainan täysimääräisenä.
Yleisten sääntöjen mukaan opiskelijan on ensisijaisesti rahoitettava elämisensä opintolainalla. Opiskelu on niinkuin sijoitus. Jos sinulle ei senkään jälkeen jää tuota summaa voit saada toimeentulotukea. - opiskeleva yh
enemmän kirjoitti:
Taito sinänsä sekin.Opiskeleva yksinhuoltaja ei saa sosiaalitoimistosta toimeentulotukea. On otettava opintolaina jotta saa laskut maksettua. Minulla on yksi lapsi ja saan seuraavasti tukia. opintotuki (toisen asteen koulutus) 193e elatusmaksu 127 lapsillisä 136 ja asumistuki. Vuokran maksun ja sähkön ja vesimaksun jälkeen käyttöön eli siis puhelin laskuun vaatteisiin ja ruokaan ja kirjoihin jää 300 euroa kuussa että siitä kun revitään. Uskomatonta miten moisella summalla on tullu pärjättyä. Nyt lähden opiskelemaan ammattikorkeakouluun toiselle paikkakunnalle kahdestaan lapseni kanssa, mutta tällä kertaa säästössä onneksi on neljältä kuukaudelta töistä tienattuja rahoja.
- opiskeleva
äiti ja teen kesät (helvetin) hyväpalkkaista duunia. Joka vuosi olen pystynyt ulkomailla käymään. Tukia saan lapsilisän ja minimielari, eli siis sen minkä työssäkäyvä äitiki saa, paitsi esim. verotuksessa matkakulut ei vähene koska työtä vain 4 kk. (esim. työtön joka menee töihin kesken vuotta saa "hyvitystä" omavastuuseen, opiskelija ei) Se matkustaminen ei ole niin kallista kun viitsii nähdä vaivaa. Lentoja saa joskus tosi halvalla. Ulkomaille matkaaminen on halvempaa kuin kotimaan matkailu.
- ei siinä
muuta tartte,sitten lyhentää viiskymppiä kuussa,ole rauhassa kateellinen.
- kunnon isä
Ei YH-äiti mitään rahaa tai matkoja tarvitse.
Hänhän on jo saanut lapset ja isältä vielä rahaa-
Mutta mitä se isä on saanut, ei niin mitään.
Lapsensa on menettänyt ja vielä joutuu maksamaan.
Varsinainen oikeusvaltio ja lähes kaikki tapaukset
on tuomittu näin vaikka isä olisi kuinka kunnollinen.- kumma,,,
Samalla tavalla isä voi hakea lasten huoltajuutta, eikä se isä ole lapsian menettänyt. Miun eksä saa lastaan nähdä useammin kuin haluaisi. ja toi JOUTUU vielä maksamaan. Tottakai oman lapsen elämisen joutuu maksamaan!!!! Vai naapurinko se lapsi pitäis elättää että isä saa kaiken rahan itselleen aikä kanna vastuuta teoistaan/jälkeläisistään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713