Keskenmenon jälkeinen lapsettomuus?

Bumble-B

Kyselen nyt täältäkin palstalta vähän kokemuksia, että kuinka moni teistä on joutunut lapsettomuushoitoihin keskenmenon/keskenmenojen jälkeen? Ja oliko keskenmeno varhainen vai myöhäinen, kenties usein toistuva ja mikä mahdollisesti oli keskenmenon syy ja oliko syy sellainen että oli pakko lähteä lapsettomuushoitoihin?

No tulipa paljon epäselviä kysymyksiä. Tahtoisin vain kuulla kokemuksia niiltä jotka ovat tulleet raskaaksi, menettäneet lapsen ja sen jälkeen on ollut täysi hiljaisuus. Miten teitä on tutkittu ja hoidettu ja miten kauan olette yrittäneet lasta km:n jälkeen?

Minua eräs hoitaja jo uhkaili lapsettomuushoidoilla vaikka olemme saaneet yrittää lasta vasta kaksi kiertoa km:n jälkeen. Mulla vaan kuukautiskierto totaalisen sekaisin ja mitään hoitoa siihen on vaikea saada, käsketään vaan odottamaan ja sanotaan että vuosikin voi mennä. Eikä hoitohenkilökunnasta kukaan käsitä että se vuosi on yhtä tuskaa epäsäännöllisen kierron kanssa, koska jokainen kierto muistuttaa siitä vanhasta vaikeasta muistosta, menetetystä lapsesta..

9

3150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta, mutta

      ystäväni, joka koki kohtukuoleman rv 32 kaksi vuotta sitten ei ole onnistunut raskautumaan uudelleen. Hänellä syy on henkinen, eli on niin katkera tapahtuneesta, ettei uusi raskaus lähde käyntiin, vaikka raskautui heti ehkäisyn lopettamisen jälkeen helposti.

      Itse koin myöhäisen km:n rv 17 1, enkä odottanut lääkärien ohjeen mukaisesti kaksia kuukautisia, vaikka jouduin lopultakaavintaan.Heti ekasta kierrosta kaavinnan jälkeen tulin raskaaksi ja olen nyt rv 29. Jatkuva pelkääminen on ollut raskainta tässä odotuksessa.

      Voisit tietysti tarkistaa, onko tämä palsta oikea sinulle? Täällä on ihmisiä, joilla on yritystä takana monia kymmeniä kiertoja sinun kahden kierron sijaan. Itse lueskelen täällä juttuja, koska siskoni on käynyt tuloksettomissa hoidoissa pian kolme vuotta. Häntä ainakin loukkaa ihmiset, jotka valittavat ja ovat paniikissa jo muutaman kuun yrittämisen jälkeen.

      Sinulle neuvoksi, että ota katse tulevaisuuteen, älä menneisyyteen, vaikka raskaita oletkin joutunut kokemaan.
      Tsemppiä.

      • Bumble-B

        ..että kaksi kiertoa takana eikä mitään kuulu. Huolestuin siitä että kahden kierron tuloksettoman yrityksen jälkeen mun annettiin ymmärtää että lapsettomuushoidot on edessä. Sen vuoksi olen täällä kyselemässä miten muilla on mennyt että tiedän varautua jatkoa varten.


      • Bumble-B
        Bumble-B kirjoitti:

        ..että kaksi kiertoa takana eikä mitään kuulu. Huolestuin siitä että kahden kierron tuloksettoman yrityksen jälkeen mun annettiin ymmärtää että lapsettomuushoidot on edessä. Sen vuoksi olen täällä kyselemässä miten muilla on mennyt että tiedän varautua jatkoa varten.

        Lisään vielä, että en ymmärrä sitä, miksi ihmisten pitää kilpailla sillä, että kuka on kärsinyt eniten. Ymmärrän että lapsettomuus on vaikea asia niille jotka siitä ovat vuosia kärsineet, ja he varmasti ymmärtävät että keskenmeno on meille sen kokeneille vaikea asia. Ei mun mielestä ole reilua tulla sanomaan, että älä sä tuu tänne valittamaan kun et oo kärsinyt yhtä kauaa kuin me. Joku kärsii yhdessä asiassa, toinen toisessa. Ja kaikki me ollaan samassa pisteessä, lasta haluavia, toistaiseksi siinä onnistumattomia.

        Toiseksi haluan vain sanoa, että aloitukseni yksi taustapointti oli suuri ihmetys siitä, että mulle sairaanhoitaja sanoi että lapsettomuustutkimuksiin pitää mennä vaikka itse tiedän tasan tarkkaan että hormonitasapaino vain on seonnut ja lääkkeillä se todennäköisesti saataisiin kuriin. Ja mietin onko muille käynyt samoin, että lapsettomuustutkimuksiin ja "lapsettomuudesta kärsivien listalle" on päädytty sen takia etteivät lääkärit ole halunneet aloittaa hormonilääkitystä.


      • Bumble-B
        Bumble-B kirjoitti:

        Lisään vielä, että en ymmärrä sitä, miksi ihmisten pitää kilpailla sillä, että kuka on kärsinyt eniten. Ymmärrän että lapsettomuus on vaikea asia niille jotka siitä ovat vuosia kärsineet, ja he varmasti ymmärtävät että keskenmeno on meille sen kokeneille vaikea asia. Ei mun mielestä ole reilua tulla sanomaan, että älä sä tuu tänne valittamaan kun et oo kärsinyt yhtä kauaa kuin me. Joku kärsii yhdessä asiassa, toinen toisessa. Ja kaikki me ollaan samassa pisteessä, lasta haluavia, toistaiseksi siinä onnistumattomia.

        Toiseksi haluan vain sanoa, että aloitukseni yksi taustapointti oli suuri ihmetys siitä, että mulle sairaanhoitaja sanoi että lapsettomuustutkimuksiin pitää mennä vaikka itse tiedän tasan tarkkaan että hormonitasapaino vain on seonnut ja lääkkeillä se todennäköisesti saataisiin kuriin. Ja mietin onko muille käynyt samoin, että lapsettomuustutkimuksiin ja "lapsettomuudesta kärsivien listalle" on päädytty sen takia etteivät lääkärit ole halunneet aloittaa hormonilääkitystä.

        Ei ollut tarkoitus nyt kritisoida sinua tuosta että ihmiset suuttuvat jos joku tulee valittamaan pikku asioista tänne missä muilla on isoja ongelmia. Onhan se ihan totta mitä sanoit, mutta kysyä kai silti voi kokemuksia koska kuitenkin tämä asia mieltä painaa. Ja kun ei oikein ole muuta paikkaa mistä tälläisiä kysellä niin toivon ainakin etteivät ihmiset suutu kun vasta kahden yrityskierron jälkeen tälläisiä kyselen.. :/

        Olemme nyt miehen kanssa päättäneet jättää lapsen yrittämiset sikseen. Ei kytätä oikeaa hetkeä eikä lasketa päiviä. Hankitaan muuta ajateltavaa, suunnitellaan tulevaa kesää ja arkipäiväisiä asioita. Välillä tuntuu etten edes halua lasta. Niin ehkäpä sitten paremmin tärppää kun vähiten toivoo. :)


      • emmiina00
        Bumble-B kirjoitti:

        Ei ollut tarkoitus nyt kritisoida sinua tuosta että ihmiset suuttuvat jos joku tulee valittamaan pikku asioista tänne missä muilla on isoja ongelmia. Onhan se ihan totta mitä sanoit, mutta kysyä kai silti voi kokemuksia koska kuitenkin tämä asia mieltä painaa. Ja kun ei oikein ole muuta paikkaa mistä tälläisiä kysellä niin toivon ainakin etteivät ihmiset suutu kun vasta kahden yrityskierron jälkeen tälläisiä kyselen.. :/

        Olemme nyt miehen kanssa päättäneet jättää lapsen yrittämiset sikseen. Ei kytätä oikeaa hetkeä eikä lasketa päiviä. Hankitaan muuta ajateltavaa, suunnitellaan tulevaa kesää ja arkipäiväisiä asioita. Välillä tuntuu etten edes halua lasta. Niin ehkäpä sitten paremmin tärppää kun vähiten toivoo. :)

        Olipa tökerö hoitaja sinulla jos kahden kuukauden yrittämisen jälkeen "uhkaili" hoidoilla. Mutta siis teroluteillahan kuukautiset saa säännölliseksi jos stressaa epäsäännöllisyys :) minä sain ne kun neljä kuukautta tuli menkat miten sattui, onhan se helpompi yrittääkkin jos pystyy vähän laskemaan ovis päivää yms.

        Olen muuten samaa mieltä tuosta että miksi pitää kilpailla kenellä on kaikista raskainta. Uskon että jokaiselle annetaan niin paljon kuin pystyy kantamaan, itselläni takana 3-vuotta lapsettomuutta 5 alkuraskauden keskenmenoa, ja en silti koe että minulla olisi oikeutta vähätellä muiden surua.

        Hyvää kevättä Bumble-B ja muut:)


      • Bumble-B
        emmiina00 kirjoitti:

        Olipa tökerö hoitaja sinulla jos kahden kuukauden yrittämisen jälkeen "uhkaili" hoidoilla. Mutta siis teroluteillahan kuukautiset saa säännölliseksi jos stressaa epäsäännöllisyys :) minä sain ne kun neljä kuukautta tuli menkat miten sattui, onhan se helpompi yrittääkkin jos pystyy vähän laskemaan ovis päivää yms.

        Olen muuten samaa mieltä tuosta että miksi pitää kilpailla kenellä on kaikista raskainta. Uskon että jokaiselle annetaan niin paljon kuin pystyy kantamaan, itselläni takana 3-vuotta lapsettomuutta 5 alkuraskauden keskenmenoa, ja en silti koe että minulla olisi oikeutta vähätellä muiden surua.

        Hyvää kevättä Bumble-B ja muut:)

        Sinä siis olet kuitenkin tullut raskaaksi useamman kerran. Oliko ne kaikki lapsettomuushoitojen tuloksena vai luomusti ennen hoitoja? Ja keskenmenojen takiako jouduit lapsettomuushoitoihin? Selvisikö keskenmenojen syy ja onko sitä hoidettu nyt?

        Kyselen taas paljon, on vaan kova halu tietää että miten muilla on tämä keskenmeno-lapsettomuusasia mennyt..

        Ja kyllä, olisin tosiaan halunnut nuo Terolutit tai muut vastaavat käyttöön että saisin kierron kohdilleen, keskenmeno oli jo viime marraskuussa ja sen jälkeen kierrot on olleet parhaimmillan 40 päivää.. Mutta lääkäri on vastahakoinen lääkkeitä kirjottamaan joten seuraavaksi todennäköisesti meen yksityiselle. Siellä niille maksetaan siitä että tekevät niinkun potilas haluaa.

        Mutta kesään asti ajattelin olla vain ja ajatella muita asioita, ehkä kroppa ihan huomaamatta palautuu normaaliksi.. :)


      • emmiina00
        Bumble-B kirjoitti:

        Sinä siis olet kuitenkin tullut raskaaksi useamman kerran. Oliko ne kaikki lapsettomuushoitojen tuloksena vai luomusti ennen hoitoja? Ja keskenmenojen takiako jouduit lapsettomuushoitoihin? Selvisikö keskenmenojen syy ja onko sitä hoidettu nyt?

        Kyselen taas paljon, on vaan kova halu tietää että miten muilla on tämä keskenmeno-lapsettomuusasia mennyt..

        Ja kyllä, olisin tosiaan halunnut nuo Terolutit tai muut vastaavat käyttöön että saisin kierron kohdilleen, keskenmeno oli jo viime marraskuussa ja sen jälkeen kierrot on olleet parhaimmillan 40 päivää.. Mutta lääkäri on vastahakoinen lääkkeitä kirjottamaan joten seuraavaksi todennäköisesti meen yksityiselle. Siellä niille maksetaan siitä että tekevät niinkun potilas haluaa.

        Mutta kesään asti ajattelin olla vain ja ajatella muita asioita, ehkä kroppa ihan huomaamatta palautuu normaaliksi.. :)

        Siis hoitojen tuloksena tulin raskaaksi, se meni kesken ja sen jälkeen tulin ihan "luomusti" raskaaksi (Omasta mielestäni kyllä lääkkeet auttoivat "takautuvasti")
        Vielä kokeillaan teroluteilla ja clomeilla pari kuukautta ja vasta sen jälkeen aletaan tutkia miksi sain keskenmenoja yms. Minulla se on vaikeaa koska en ikinä ehtinyt alkuraskauden ultraan kun km:t tuli niin alussa. Luultavasti syy on kiinnittymisessä. Toivottavasti tosta saa jotain selvää :)

        Minä sain terolutit ihan tavalliselta lääkäriltä. Luulisi että niitä voisi myöntää kun ei niistä tietääkseni mitään haittaakaan ole? Onhan se muutenkin ärsyttävää kun pitää kytätä millon menkat alkaa ja joutuu aina olemaan vähän varuillaan:)


    • äippä

      Meillä meni ensimmäinen raskaus kesken viidennellä kuulla, joten jouduin "synnyttämään" sen. Raskaudessa oli koko ajan jotain kummallista... No,sairaalassa sanottiin että odottakaa ainakin puoli vuotta, ennen kuin alatte uutta yrittämään, ja että voisi olla hankalaa tulla raskaaksi! N. puolen vuoden kuluttua olin raskaana, kaikki meni hyvin. Nyt on kulunut muutama vuosi eikä ole sisaruksia kuulunut... Nyt olemme päättäneet lähteä tutkimaan/hoitamaan asiaa, jotta tietäisimme onko vielä toivoa:) Tsemppiä teille, tiedän kuinka malttamattomana sitä joka kerran toivoo!

    • Anonyymi

      Heippa,
      Itse olen saanut kaksi keskenmeno (molemmat myöhäisiä), koskaan ei saatu syytä niille tietää laajoista tutkimuksista huolimatta + patologiset tutkimukset. Nyt kumminkin yritystä takana kohta 3 vuotta eikä mitään ole kuulunut. Viime kesänä minulla aloitettiin hormooni hoidot, mutta tuloksetta. Nyt on lähete lapsettomuusklinikalle ja toivon mukaan meillä olisi ensi vuonna pieni käärö sylissä :)

      ps. Itselläni todettiin lievä endometrioosi ja PCOS.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5989
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      517
      3703
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      185
      3535
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2734
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2479
    6. 279
      2141
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1573
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1472
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1419
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe