Sakemannin koosta

urokset/nartut

Kenellä on kotona oikean kokoinen saksanpaimenkoira, erityisesti urosten omistajat? Näitä palstoja lukiessa tuntuu, että joka toisella on puhdasrotuinen (?) saku, jonka säkä on liki 70 senttiä ja paino jotain neljänkymmenen hujakoilla! Ei kai tällainen koira voi näyttelyssäkään menestyä, entä jalostustarkastus? Kyllä minun mielestä liian suuri koko on virhe siinä, missä joku muukin. Harmillista, että koiraa (miksi?) on selvästi viety suurempaan suuntaan jo pitkään.

Terkuin narttu 3 v, 27 kg, 60 cm

35

2757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ameriikan ihmemaa

      Siellä paikallisella foorumilla pyöriessäni tulin siihen tulokseen että kaikki jenkkilän sakut ovat järjestään 40-55 kiloisia eikä niissä ole kuulemma yhtään rasvaa. Yksi ainoa narttu oli normikokoinen, 60lbs eli 27 kiloa. Se oli sekä omistajansa että foorumilaisten mielestä tosi pieni.

    • 63 cm.

      Painoa en nyt muista vaikka juuri helmikuussa
      punnittiin.
      Narttu onkin sitten tätä poniluokkaa eli säkä 64.
      Valitettavasti ne suuret koirat ovat näyttävän näköisiä, eikä erkkareissa aina mitata vaikka pitäisi ja vaikka mitattaisiinkin niin silti ne juoksevat kärjessä.

    • m-li

      Samaa olen ajatellut useinkin viime aikoina. Kyllä rodusta vaan ollaan jalostamassa liian suurta. Ikävä kyllä usein tuo korkeus syö sitten koirasta sitä muuta ulkonäköä, tosi paljon näkee jo koiria, jotka on hentoluisia, korkeita, kapearintaisia "luikkuja".

      Meillä on kotona pari senttiä liian suuri uros, joka kuitenkin painonsa puolesta (33 kg) ihan sopivassa kunnossa. Narttu on selvästi liian iso, se on tasan saman korkuinen kuin toinen uros joka meillä vahtii. Tämä viimeiseksi mainittu on minun silmään erittäin kaunis ja oikeaa keskikokoa oleva uros, näyttelykehissä tosin armottoman pieni näiden nykyisten ravihevosten rinnalla. Sillä on kokoa 61 / 32

    • presachicka

      Meidän poika on nyt 10kk vanha ja siltä löytyy korkeutta reilut 68cm ja arvioisin joku n. 35kg (ei olla tarkkaa painoa saatu). Massaa sille nyt ainakin tulee vielä lisää, koska on vasta kuitenkin pentu, eikä vielä täysin kehittynyt. Korkeudesta en sitten tiedä... luulisin, että kasvaa vielä hieman.

      Isojahan nuo nykypäivänä tuntuu olevan, jos vaikka vertaa entisaikojen sakuihin. Ja se laskeva selkä... ai ai... pakko myöntää, että onhan nuo isot näyttäviä nly kehässä, mutta jos se jatkuu näin niin pian sakut on mastiffin kokoisia ja painoisia... eipä niistä sitten taida enää työ/harrastekoiriksi olla.

      • ne ennen

        olivat? Sulla kun on tuota kokemusta ja näkemystä (ja ikää 18 v)...


      • tämä ärsyttää
        ne ennen kirjoitti:

        olivat? Sulla kun on tuota kokemusta ja näkemystä (ja ikää 18 v)...

        Yrittää päteä ja kasvattaa marsuja. Neuvoo äitinsä ikäisiä vanhoja harrastajia. Tulee mieleen eräs Amityville.

        terkuin puskista huutelijat


      • presachicka
        tämä ärsyttää kirjoitti:

        Yrittää päteä ja kasvattaa marsuja. Neuvoo äitinsä ikäisiä vanhoja harrastajia. Tulee mieleen eräs Amityville.

        terkuin puskista huutelijat

        Kuka täällä on marsujen kasvatuksesta mitään puhunut ja kuka helkkari on ketään neuvonut?

        Sanoin vain mielipiteeni ja jos te lapsenmieliset, ette sitä kestä niin voittehan aina häipyä.

        Tietääkseni Suomi on vapaa maa ja saan oman mielipiteeni ääneen sanoa.

        Kukkuilkaa te vain niissä puskissanne...


      • presachicka
        ne ennen kirjoitti:

        olivat? Sulla kun on tuota kokemusta ja näkemystä (ja ikää 18 v)...

        Jos olet saku immeinen niin sinä varmasti tiedät minkälaisia ne olivat ennen ilman muilta kysymättä... eikös?

        Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja minä olen omani esittänyt... niin voisit myös sinä tehdä sen sijaan kun siinä muita arvostelet.

        Niin ja muuten ei aina tarvitse olla kuusikymppinen tietääkseen asioita...


      • tiedän
        presachicka kirjoitti:

        Jos olet saku immeinen niin sinä varmasti tiedät minkälaisia ne olivat ennen ilman muilta kysymättä... eikös?

        Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja minä olen omani esittänyt... niin voisit myös sinä tehdä sen sijaan kun siinä muita arvostelet.

        Niin ja muuten ei aina tarvitse olla kuusikymppinen tietääkseen asioita...

        taisi Amityville palata palstalle uudella nimimerkillä, samanlaista viistastelua...

        Minä tiedän millaisia ne olivat ennen, kysyin sinulta: tiedätkö sinä? Nuo sinun väitteet ovat naurettavia, isiltä kuultua...


      • presachicka
        tiedän kirjoitti:

        taisi Amityville palata palstalle uudella nimimerkillä, samanlaista viistastelua...

        Minä tiedän millaisia ne olivat ennen, kysyin sinulta: tiedätkö sinä? Nuo sinun väitteet ovat naurettavia, isiltä kuultua...

        Ei mielestäni niissä ole mitään naurettavaa... jos huonompaan suuntaan ollaan menossa niin se on vakava asia... ei suinkaan naurettava.

        Oletko itse sitten sitä mieltä, että sakujen kasvatus on mennyt hyvään suuntaan? Vielä on niitä hyviäkin kasvattajia, joilta olisi ilo saada koira, mutta ikävä kyllä on sitten niitä toisenlaisiakin kasvattajia, joille ulkonäkö on paljon luonnetta tärkeämpää.

        Kuten Koiramme-lehdessä oli Ilmari Virtanen hyvin kommentoinut; "Saksanpaimenkoira rotuna huutaa apua niin, että korvissa soi. Hermostuneet, tärisevät, korkeita paikkoja pelkäävät koirat ovat osoitus siitä, että jossain on mokattu todella pahasti."

        No, minä olen siis tämän Reikon-kennelin kasvattajan kanssa samoilla linjoilla. Hän myös totesi, että jos ne pentueiden "herätyskellot" jätettäisiin käyttämättä siitokseen, jalostus kulkisi paljon parempaan suuntaan. Eikös se sitten näin juuri ole?

        ...ja muuten mikä/kuka hemmetti se Amityville oikein on? en ymmärrä tuota vertausta...


      • suurikin tietäjä?
        presachicka kirjoitti:

        Ei mielestäni niissä ole mitään naurettavaa... jos huonompaan suuntaan ollaan menossa niin se on vakava asia... ei suinkaan naurettava.

        Oletko itse sitten sitä mieltä, että sakujen kasvatus on mennyt hyvään suuntaan? Vielä on niitä hyviäkin kasvattajia, joilta olisi ilo saada koira, mutta ikävä kyllä on sitten niitä toisenlaisiakin kasvattajia, joille ulkonäkö on paljon luonnetta tärkeämpää.

        Kuten Koiramme-lehdessä oli Ilmari Virtanen hyvin kommentoinut; "Saksanpaimenkoira rotuna huutaa apua niin, että korvissa soi. Hermostuneet, tärisevät, korkeita paikkoja pelkäävät koirat ovat osoitus siitä, että jossain on mokattu todella pahasti."

        No, minä olen siis tämän Reikon-kennelin kasvattajan kanssa samoilla linjoilla. Hän myös totesi, että jos ne pentueiden "herätyskellot" jätettäisiin käyttämättä siitokseen, jalostus kulkisi paljon parempaan suuntaan. Eikös se sitten näin juuri ole?

        ...ja muuten mikä/kuka hemmetti se Amityville oikein on? en ymmärrä tuota vertausta...

        Joo, ihan varmasti olet Ilun kanssa samoilla linjoilla. Tiedätkö, kuinka kauan kasvatustyötä ko. ihminen on tehnyt? Tunnetko hänet henkilökohtaisesti? Tiedätkö, mitä kaikkea Ilu on saanut aikaan sekä hyvässä että pahassa, tunnetko Reikkolaisia henkilökohtaisesti? Epäilen. On helppo lainata satapätevältä sanoja. Eipä sinua näkynyt missään kun linjasiitoksista ja Reikosta puhuttiin!


      • Jaana vaan

        jolle säkää on kertynyt sen 63cm ja painoa 38kg luokkaa.


      • olet
        suurikin tietäjä? kirjoitti:

        Joo, ihan varmasti olet Ilun kanssa samoilla linjoilla. Tiedätkö, kuinka kauan kasvatustyötä ko. ihminen on tehnyt? Tunnetko hänet henkilökohtaisesti? Tiedätkö, mitä kaikkea Ilu on saanut aikaan sekä hyvässä että pahassa, tunnetko Reikkolaisia henkilökohtaisesti? Epäilen. On helppo lainata satapätevältä sanoja. Eipä sinua näkynyt missään kun linjasiitoksista ja Reikosta puhuttiin!

        varmaan itse se amityville?


      • on aivan varmasti
        Jaana vaan kirjoitti:

        jolle säkää on kertynyt sen 63cm ja painoa 38kg luokkaa.

        ... lihava!!


      • Jaana vaan
        on aivan varmasti kirjoitti:

        ... lihava!!

        se on lihonut sittenmmin kun lonkat alkoivat heikkenemään. Laihdustusta on kuitenkin ruoan ja kevyemmän liikunnan avuin koitettu saada aikaiseksi,mutta koiran takapää on herkkä kovalle rasitukselle.

        Koira on myös ollut aina tukevaTroteva rakenteinen.Pentunakin oli porukkansa isoin. Painoa ei olla sataprosenttisen varmaksi saatu punnittua,koska ihmisten käytössä olevalla vaakalla se on aikamoisen hankalaa. Siksi paino on jotakuinkin 38kg ja arvio yläkantissa.


      • janskuuu
        suurikin tietäjä? kirjoitti:

        Joo, ihan varmasti olet Ilun kanssa samoilla linjoilla. Tiedätkö, kuinka kauan kasvatustyötä ko. ihminen on tehnyt? Tunnetko hänet henkilökohtaisesti? Tiedätkö, mitä kaikkea Ilu on saanut aikaan sekä hyvässä että pahassa, tunnetko Reikkolaisia henkilökohtaisesti? Epäilen. On helppo lainata satapätevältä sanoja. Eipä sinua näkynyt missään kun linjasiitoksista ja Reikosta puhuttiin!

        mulla on 9kk vanha narttu säkää on 66cm ja paino 35kg


      • presachicka
        janskuuu kirjoitti:

        mulla on 9kk vanha narttu säkää on 66cm ja paino 35kg

        Juuh, onpas sulla iso narttu :)
        Minkä värinen?


      • janskuuu
        presachicka kirjoitti:

        Juuh, onpas sulla iso narttu :)
        Minkä värinen?

        ihan musta ruskein merkein tumma kuitenkin :)


    • Meillä...

      Meillä uros on 6 kk ja korkeutta ehkä n. 63cm ja painoa 31 kg.
      Narttu on sitten isompi..Korkeutta ja painoa (tällä hetkellä liikaa)löytyy enemmän..ainakin vielä..

      • ninnimii

        Minulla kohta puolivuotias sakupoika, korkeutta 52 ja painoa 21 :O Pieneksi jäädään sit.. onneksi on emäntänsäkin pieni;)


    • Missukka

      koko lailla ihannekokoinen narttu, 58 cm/ 26 kg. Lisäksi koira on erittäin kaunis ja hyvärakenteinen, virheenä puolipitkäturkki. Eipä viitsi näyttelyissä paljon piipahtaa hylättyä hakemassa, (riippuu aika paljon tuomarista)

    • korkeutta nartulla 62cm ja painoo noin 30 kg ja tuomarit sen sano isoks. Ja eikös rotumääritelmäs oon nartun ihanne säkä 60cm ja uroksen 65cm. Ja kait se paino riippuu aika paljon lihasmassasta. Kuvis oli samaan aikaan uros joka melkee 10 senttii oli korkeempi, mut paino melkee saman verran.

      • presachicka

        Tuohan on ihan hyvän kokoinen narttu :)


      • ja liian suuri

        Rotumääritelmässä on määritelty maksimisäkä, joka urokselle on tuo 65 senttiä. Siihen päälle yksi sentti lisää, niin pitäisi olla jo kl:n näyttelyssä HYLKÄÄVÄ virhe. Tottahan se paino lihasmassastakin riippuu, mutta sakun pitäisi kuitenkin olla kuiva ja kiinteä. Ihan liian paljon näkee liian paksuksi syötettyjä koiria. Kylkiluut pitää tuntua tunnustelematta ja "vyötärön" erottua ylhäältä päin katsottaessa. Monesti ihmiset luulee, että koira on hyvässä kunnossa ja kun joku pätevämpi sen näkee, saattaa naureskella, että onpas sulla paksu koira...

        Koiran lihasmassa on ihan verrattavissa ihmiseen. Ei sitä lihasmassaa niin vain tempaista. Keskivertonainen voi saada vuoden aktiivisella (3-4 kertaa viikossa, riittävät vastukset, tavoitteelista ja oikein toteutettua harjoittelua) puhdasta lihasta lisää max. 3 kilon edestä ja sekin edellyttää jo todella paljon proteiinin syöntiä. Että näin.


      • 2003

        narttu 56cm 25 kiloa.


      • Missukka
        2003 kirjoitti:

        narttu 56cm 25 kiloa.

        ALAMITTAINEN


      • ja lähestulkoon kaikilla mu...
        Missukka kirjoitti:

        ALAMITTAINEN

        vastanneilla on liian suuri.


    • uroksellani

      kokoa on 64cm ja paino n.38 kg. Pienempi sais olla.
      Edesmenneillä koirillani: narttu 60 cm korkea, 32 kg, uroksella korkeutta ihanteellinen 62,5cm ja 32kg.

    • liittyykö

      nyt varsinaisesti tähän, mutta se on jännä kuinka kahden rodun sekoituksesta tulee vanhempiaan huomattavasti kookkaampia. Itsellä sakemannin ja huskyn (emä spk, isä husky) sekoitus uros ja korkeutta sillä n.70 senttiä ja painoa about 35 kiloa. Koirani on niin saksanpaimenkoiran näköinen että tulee useasti lenkillä kommenttia, että onpas siinä komea iso spk. Se on kyl totta että useimmat pitää isokokoista spk:ta paremman näköisenä vaikka olisikin rotumääritelmän mukaan liian korkea. Ei tajuta kuinka iso koko heikentää koiran kykyä toimia ja liikkua...

      • ::::::!

        Koiran koko vaikuttaa suuresti sen toimintaan. Lyhyesti, raskas runko ei liiku ketterästi.


    • s'aku

      70cm korkea ja 45kg painoa.

    • elukan emäntä

      meiän "elukka" eli 6v narttu on 58 cm ja n. 29 kg. Oikein hyvän näköinen.

    • vähän vierestä

      mutta kun lueskelin näitä oma koira kutistui kirpuksi. 7 kuukauden ikäinen narttu ja vasta
      53 cm korkee. Pitäiskö huolestua ? Ei tosin näyttelyitä mielessä eikä kasvatusta.

      • turhia..

        Korkeuskasvu nartulla loppuu siinä 10kk korvilla eli vielä on useampi kuukausi aikaa kehittää ne puuttuvat pari senttiä;) Lisäksi koiran lihasmassa kasvaa vielä pitkän aikaa korkeuskasvun päättymisen jälkeen ja sekin saattaa tuoda vielä pari ylimääräistä senttiä. Minkä kokoinen koirasi emo on? Siitä näet hieman mitä tuleman pitää. Kyllä siitä ihan oikean kokoinen tulee. Lisäksi sanoisin että koirat kasvavat ihan omaan tahtiinsa, ei ole kovin hedelmällistä verrata muihin. Toiset vaan kypsyvät hitaammin.


      • Jaana vaan
        turhia.. kirjoitti:

        Korkeuskasvu nartulla loppuu siinä 10kk korvilla eli vielä on useampi kuukausi aikaa kehittää ne puuttuvat pari senttiä;) Lisäksi koiran lihasmassa kasvaa vielä pitkän aikaa korkeuskasvun päättymisen jälkeen ja sekin saattaa tuoda vielä pari ylimääräistä senttiä. Minkä kokoinen koirasi emo on? Siitä näet hieman mitä tuleman pitää. Kyllä siitä ihan oikean kokoinen tulee. Lisäksi sanoisin että koirat kasvavat ihan omaan tahtiinsa, ei ole kovin hedelmällistä verrata muihin. Toiset vaan kypsyvät hitaammin.

        ettei tarvitse olla huolissaan nartun kasvusta:)

        Kyllä sillä viellä hyvää aikaa kasvaa ja kehittyä rauhassa. Ihan hyvän kokoinen narttu minun ymmärtämykseni mukaan tulossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe