Toimeentulotuki ja lapsen kesätyö

Nolottaa!

Olen toimeentulotuen asiakas työttömyyteni takia ja 17-vuotias poikani on hakenut kesätöitä.
Jos poika saa kesätöitä, katsotaanko hänen ansiotulonsa toimeentulotuessa tuloiksi?

11

3261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -ei noloa!

Meillä lapsi on ylpeä siitä että saa tuoda palkan kotiin, ja kantaa vastuutaan perheemme elatuksesta.

• hävetä!

Kehtaatko sinä todellakin vaatia alaikäistä lastasi elättämään itseäsi?

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2004/20040167

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/3223/index.htx

Alle 18-vuotiaan lapsen tulojen huomioon ottaminen

Voimassa olevan 11 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan tuloina ei oteta huomioon vähäisiksi katsottavia avustuksia eikä ansiotuloja. Koska alaikäisellä lapsella ei ole elatusvelvollisuutta vanhempiinsa nähden, säädetään voimassa olevan 2 momentin 5 kohdassa, ettei alle 18-vuotiaan lapsen säännöllisiä tuloja oteta huomioon siltä osin, kuin ne ylittävät hänen osuutensa toimeentulotuesta.

Momentin 1 kohdan yleissäännös vähäisten tulojen huomioon ottamatta jättämisestä koskee myös lapsia. Sitä ei kuitenkaan ole käytännössä aina noudatettu, vaan lasten vähäisinäkin pidettäviä ansiotuloja on otettu huomioon toimeentulotuesta päätettäessä. Lasten satunnaiset kesä- ja viikonloppupalkat on esimerkiksi katsottava sellaisiksi ansiotuloiksi, jotka lain mukaan tulee jättää huomioon ottamatta. Toimeentulotukilain 11 §:n 2 momentin nykyistä 5 kohtaa vastaava säännös on lainmuutoksella sijoitettu 2 kohdaksi, jotta sen yhteys 1 kohdan yleissäännökseen kävisi selkeämmin ilmi. Tältä osin ei ole kyseessä lain väliaikainen muuttaminen.

• kellarimummu_

Alaikäisen lapsen saamat tulot lain mukaan huomioidaan siten, että ne vaikuttavat vain hänen omaan toimeentulotukeensa. Eli jos vaikka poikasi tienaa 1000 e/kk, niin hänen toimeentulotuen perusosansa tietenkin jää silloin saamatta, mutta hänen tulojaan ei voida katsoa millään muotoa esim. sinun toimeentulotukiosuuttasi vähentäväksi tuloksi. Alaikäinen lapsi siis vastaa vain omasta elatuksestaan, ei vanhempiensa elatuksesta.

Lainkohta on toimeentulotukilain 11§ 2mom 2-kohta
      Huomioon otettavat tulot

Tuloina otetaan huomioon henkilön ja perheenjäsenten käytettävissä olevat tulot.

Tuloina ei kuitenkaan oteta huomioon:

...

---> 2) alle 18-vuotiaan lapsen säännöllisiä tuloja siltä osin kuin ne ylittävät hänen osaltaan 7 ja 7 c §:n nojalla huomioon otettavat menot; (29.12.2005/1218)

• Yhteiskunnan höynäytetty

Kyllä ainakin minun pojan (nyt 17 v) saama opintotuki (63 €) vähennetään minun toimeentulotuestani.
        Tuohan on tarkoitettu opintojen tukemiseen, mutta viime kädessä minähän sen maksan, koska se on minulta pois.

Sanoinkin soskussa että hurjaa että olisin pystynyt maksamaan kuukausirahaa pojalleni tuon 63 € (viikkorahoissa runsaat 15 €).
        Markka-aikanakaan en pystynyt maksamaan viikkorahaa edes kymppiä. saati että olisin maksanut lähes 90 mk.

Miksi siis tuo pojan opintotuki on minulta pois? Yhteiskunnan takoitus on opintotuella tukea opiskelijaa, mutta näin ollen se kääntyy meitä vastaan.
        Nyt siis Kunta antaa pojan taskuun oikealla kädellä, ja ottaa sen vasemmalla kädellä minun taskustani pois.
        Olisikin parempi että opintotuki lakkautettaisiin kokonaan, saatan sitä pyytääkin ensi lukukaudelle.

• tuota laskutapaa
        Yhteiskunnan höynäytetty kirjoitti:

Kyllä ainakin minun pojan (nyt 17 v) saama opintotuki (63 €) vähennetään minun toimeentulotuestani.
        Tuohan on tarkoitettu opintojen tukemiseen, mutta viime kädessä minähän sen maksan, koska se on minulta pois.

Sanoinkin soskussa että hurjaa että olisin pystynyt maksamaan kuukausirahaa pojalleni tuon 63 € (viikkorahoissa runsaat 15 €).
        Markka-aikanakaan en pystynyt maksamaan viikkorahaa edes kymppiä. saati että olisin maksanut lähes 90 mk.

Miksi siis tuo pojan opintotuki on minulta pois? Yhteiskunnan takoitus on opintotuella tukea opiskelijaa, mutta näin ollen se kääntyy meitä vastaan.
        Nyt siis Kunta antaa pojan taskuun oikealla kädellä, ja ottaa sen vasemmalla kädellä minun taskustani pois.
        Olisikin parempi että opintotuki lakkautettaisiin kokonaan, saatan sitä pyytääkin ensi lukukaudelle.

olin vastaavassa tilanteessaa jokinaika sitten mutta ei ainakaan silloin opintorahaa vähennetty toimeentulotuesta. Todella outo juttu, olisiko sitten niin että sosku maksaa myös tuosta opiskelijasta toimeentulotukea opintorahan yli menevältä osuudelta? Kannattaa tarkistaa asiantuntijalla tuo laskelma varmuudenvuoksi!

• näin se vaan menee
        tuota laskutapaa kirjoitti:

olin vastaavassa tilanteessaa jokinaika sitten mutta ei ainakaan silloin opintorahaa vähennetty toimeentulotuesta. Todella outo juttu, olisiko sitten niin että sosku maksaa myös tuosta opiskelijasta toimeentulotukea opintorahan yli menevältä osuudelta? Kannattaa tarkistaa asiantuntijalla tuo laskelma varmuudenvuoksi!

Olen minäkin tuota ihmetellyt, mutta kuka tuo asiantuntija taho sitten olisi? voisiko tuosta kysyä sosiaaliasiamieheltä. Yritin katsoa yhteystietoja, mutta en vielä löytänyt. Onko Tampereella yhteinen sosiaaliasiamies naapurikuntien kanssa.

• kysyvä ei tieltä eksy
        näin se vaan menee kirjoitti:

Olen minäkin tuota ihmetellyt, mutta kuka tuo asiantuntija taho sitten olisi? voisiko tuosta kysyä sosiaaliasiamieheltä. Yritin katsoa yhteystietoja, mutta en vielä löytänyt. Onko Tampereella yhteinen sosiaaliasiamies naapurikuntien kanssa.

http://www.tampere.fi/asiointi/pisteet/sosiaaliasiamies/index.html
        Nyt sen löysinkin, taidanpa kysyä täältä

• kellarimummu_
        tuota laskutapaa kirjoitti:

Alaikäisen lapsen saama opintotuki voidaan ottaa tulona huomioon koko perheen yhteisesti laskettavassa toimeentulotukilaskelmassa ja yhteinen laskelmahan perheelle (alaikäisine lapsineen) tehdään. Toinen asia on se, että lapsen opiskelusta aiheutuvat pakolliset lisäkustannukset pitää silloin myös ottaa menoksi huomioon yhteisessä ttt-laskelmassa (samoin kuin tietysti kaikki muutkin lapsen hyväksyttävät menot).

Eli jos on sellainen (lähinnä kai teoreettinen) tilanne, että tuosta opintotuesta jotain ylijäämää pakollisten opiskelukustannusten jälkeen jäisi, niin se (mammuttimainen) tuloylijäämä voidaan lain mukaan varmaankin tulona huomioida. Lapsen tuloja (kunhan vastaavasti myös lapsen pakolliset menot) voidaan siis perheen yhteisessä ttt-laskelmassa huomioida maksimissaan siihen kyseessä olevan lapsen toimeentulotuen (lapsen oma ttt-perusosa hyväksyttävät menot) asti, ei sen enempää.

• muutamien vuosien
        kellarimummu_ kirjoitti:

Alaikäisen lapsen saama opintotuki voidaan ottaa tulona huomioon koko perheen yhteisesti laskettavassa toimeentulotukilaskelmassa ja yhteinen laskelmahan perheelle (alaikäisine lapsineen) tehdään. Toinen asia on se, että lapsen opiskelusta aiheutuvat pakolliset lisäkustannukset pitää silloin myös ottaa menoksi huomioon yhteisessä ttt-laskelmassa (samoin kuin tietysti kaikki muutkin lapsen hyväksyttävät menot).

Eli jos on sellainen (lähinnä kai teoreettinen) tilanne, että tuosta opintotuesta jotain ylijäämää pakollisten opiskelukustannusten jälkeen jäisi, niin se (mammuttimainen) tuloylijäämä voidaan lain mukaan varmaankin tulona huomioida. Lapsen tuloja (kunhan vastaavasti myös lapsen pakolliset menot) voidaan siis perheen yhteisessä ttt-laskelmassa huomioida maksimissaan siihen kyseessä olevan lapsen toimeentulotuen (lapsen oma ttt-perusosa hyväksyttävät menot) asti, ei sen enempää.

takaa, eli ajalta ennen ns. uudistusta ainakin meillä systeemi pyöri niin, että kun työssäkäymisestä huolimatta jouduin turvautumaan ttt:hen satunnaisesti, laskettiin minulle ja alaikäiselle lapselleni normit niin, että opintorahaa ei otettu huomioon, kuin ei myöskään matkoja kouluun tai kirjahankintoja.

• kellarimummu_
        muutamien vuosien kirjoitti:

takaa, eli ajalta ennen ns. uudistusta ainakin meillä systeemi pyöri niin, että kun työssäkäymisestä huolimatta jouduin turvautumaan ttt:hen satunnaisesti, laskettiin minulle ja alaikäiselle lapselleni normit niin, että opintorahaa ei otettu huomioon, kuin ei myöskään matkoja kouluun tai kirjahankintoja.

opintotuen katsotaan kattavan nuo matka- ja kirjahankinta- ym. opintomenot kokonaisuudessaan. Silloin kun opinnoista aiheutavat pakolliset menot ovat suuremmat kuin opintotuki, niin tämä ylimenevä määrä pitää tulla huomioiduksi ttt-laskelmassa (riippumatta siitä miten laskelma teknisesti tehdään).

• oikeassa
        kellarimummu_ kirjoitti:

opintotuen katsotaan kattavan nuo matka- ja kirjahankinta- ym. opintomenot kokonaisuudessaan. Silloin kun opinnoista aiheutavat pakolliset menot ovat suuremmat kuin opintotuki, niin tämä ylimenevä määrä pitää tulla huomioiduksi ttt-laskelmassa (riippumatta siitä miten laskelma teknisesti tehdään).

kellarimummu, ja niinhän se menikin että kun mm. lukukauden alkuun 'pläjähti' useampia pakollisia kirjahankintoja, niin sitä sitten subventoitiin ttt:n avulla. Mutta että niin tapahatui, piti tietysi olla asialliset kuitit mukana. Tilanne helpottui huomattavasti loppuaikoina kun kirjojen kierrätyskin alkoi toimia ja oppilaat itse älysivät kritisoida turhien kirjojen hankintaa.

Tää kirjabisnes onkin melkoista vääntöä ja rahastusta, opettajille kun maksetaan jos jonkinmoisia 'etuuksia' kustantajien taholta kunhan opettaja valikoi kustantajan tarjoaman kirjan oppimateriaaliksi. 35 euroo/kirja ei ole mikään harvinaisuus....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      3009
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1122
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1015
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      31
      974
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Oletko älykkäämpi kuin kaivattusi

Pitääkö kaivattusi sinua älykkäämpänä teistä? Mitä luulet?
      Ikävä
      71
      770
    Aihe