Moi!
Mitä teidän vajaa 1,5-vuotiaat juttelevat?
Meillä varsin puhelias tyttönen. Neljän sanan lauseita puheessa ja lauluissa enemmänkin esim. 8 sanan säkeitä. Tuntuu hassulta, että on oppinut laulujen kautta noin paljon.
Äänteistä ei osaa sanoa L eikä R, mutta muuten melkein kaikki tulee.
Paljon tulee kuitenkin sellaistakin selitystä mistä ei ota mitään tolkkua.
1 v 4 kk
17
3396
Vastaukset
- poika..
8-kuisena tuli jo 12 sanaa, mutta sit ku nousi seisoon, puhuminen jäi vähiin. Tooooooosi piiiiitkä poika, joten tuetta lähti käveleen vasta 1 v 2,5 kk ja kun tarhaa just aloitellut, niin veikkasivat tarhassa, että kävely jää tarhan takia, mutta toisin kävi. Alkoikin menee kuin juna ja nyt on alkanut kauheesti tuleen sanoja lisää ja syö ite, yrittelee pukea kenkää jalkaan. Pesukonetta käyttää jo taitavasti, että kohta voi äiti pyykit jättää ihan pojan huoleksi... ;0)
- lapsukaisemme
ovat kehittyneet ihan eri lailla: esikoinen puhui jo alle vuoden iässä useita sanoja, ja puolitoistavuotiaana sanoja oli käytössä reilu 200. Kuopus taasen sanoo nyt 1v 4 kk ainoastaan äiti, hauhau, miau, iihahaa, öhöh, prmmmprmmm (=auto, mopo, traktori)
- lissukka05
tyttö on nyt 1v 10kk ja puhunu jo kauan ja paljon.
Nyt sanoo jo neljän sanan lauseitakin:)
- 1v4kk
Ei sano mitään järkevää, omaa kieltä sitten senkin edestä.
- tyttö_
Meidän tyttö (muutaman päivän päästä 1v4kk) sanoo vähän päälle 50 sanaa. Laulaa myös kovasti, mutta ihan omalla kielellään. :)
- erilaisia kaikki
Meidän 35v iskä ei sano vieläkään mitään
- tellu80
sanoo äiti, iti, hauva ja hau hau, auto, tutti. Välillä tulee ihan matkiessa puhetta sanoja mutta ei vielä sillä lailla että osaisi toisaa ne uudestaan. Ymmärtää kyllä kovasti ja osaa osoittaa asioita kysyttäessä.
- 1v3kk
ei sano vielä juurikaan mitään.kirja on ainut sana minkä sanoo selvästi.kissan suhiseee,ja palloa sanoo pall.
Liikkuminen kehittyneenpää,juoksee .Kävelemään lähti 11kk iässä - .......................
1v3kk kirjoitti:
ei sano vielä juurikaan mitään.kirja on ainut sana minkä sanoo selvästi.kissan suhiseee,ja palloa sanoo pall.
Liikkuminen kehittyneenpää,juoksee .Kävelemään lähti 11kk iässäMeidän poika ei sano kuin yhden ainoan sanan !!!!!!!
- kakaa
....................... kirjoitti:
Meidän poika ei sano kuin yhden ainoan sanan !!!!!!!
Ei meidänkään poika joka on saman ikäinen, sano kunnolla kuin äiti. Ja sitte eiei (heihei). Kaikki muu on joko kakaa tai aakki :)
Isoveljensä oppi puhumaan niin että muutkin kuin minä ymmärsivät, vasta 3 vuotiaana. - mamma26...
kakaa kirjoitti:
Ei meidänkään poika joka on saman ikäinen, sano kunnolla kuin äiti. Ja sitte eiei (heihei). Kaikki muu on joko kakaa tai aakki :)
Isoveljensä oppi puhumaan niin että muutkin kuin minä ymmärsivät, vasta 3 vuotiaana.meidän poika osaa sanoa kukka, äittä, tittä ( tutti) papa (napa) paippa (vaippa), kenkä, nenä, paita, baba( banaani), mamma, niin uppasi sanoo ku kaatuu tai lelu tippuu. Vilkas poika, pääsee nyt jo pois pinnasängystä, kivaa...huoks.
- myös ..
....................... kirjoitti:
Meidän poika ei sano kuin yhden ainoan sanan !!!!!!!
1,5-vuotiaana ei puhunut kuin omaa kieltään, kun lähti tarhaan. Oli 1 v 11 kk, kun kävivät meillä ja puhui jo kuin puuropata. Kaksikielinen tosin, että se osaltaan viivästyttää.
- Kanela
myös .. kirjoitti:
1,5-vuotiaana ei puhunut kuin omaa kieltään, kun lähti tarhaan. Oli 1 v 11 kk, kun kävivät meillä ja puhui jo kuin puuropata. Kaksikielinen tosin, että se osaltaan viivästyttää.
Jotka puhuu 1v 2kk iässä 50 sanaa? kun noista aina lukee jokapuolella, mutta koskaan en ole törmännyt moiseen. Oon miettinyt että onkohan kyse siitä, että äiti vain tulkitsee sanoiksi kaikki äänteet mitä lapsi suustaan päästää?
Eräs ystävänikin on sitä mieltä, että hänen tyttänsä puhuu (ikää 1v) jo monia sanoja, mutta koskaan en ole kuullut tytön käyttävän kuin tavuja ja erilaisia äänteitä. Äiti sitten aina tulkaa minulle mitä kaikkia hienoa sanoja sieltä tulikaan :) ei ne ole sanoja jos niitä ei voi edes tunnistaa!!! Äidin tyttö sanoi kuulemma silloin kun huusi jumiin jäädessään aaaaaaaaa!
Meidän poitsu 1v 3kk sanoo joitakin sanoja. Niin että ymmärtää mitä sanaa käyttää, eli käyttää sanaa vaan asian nähdessään.
auva=hauva
mo=mopo
kiss=kissa
äiti
isi
tissi
tiu=tikru (unilelu)
kukka
amppu=lamppu - Mulla on
Kanela kirjoitti:
Jotka puhuu 1v 2kk iässä 50 sanaa? kun noista aina lukee jokapuolella, mutta koskaan en ole törmännyt moiseen. Oon miettinyt että onkohan kyse siitä, että äiti vain tulkitsee sanoiksi kaikki äänteet mitä lapsi suustaan päästää?
Eräs ystävänikin on sitä mieltä, että hänen tyttänsä puhuu (ikää 1v) jo monia sanoja, mutta koskaan en ole kuullut tytön käyttävän kuin tavuja ja erilaisia äänteitä. Äiti sitten aina tulkaa minulle mitä kaikkia hienoa sanoja sieltä tulikaan :) ei ne ole sanoja jos niitä ei voi edes tunnistaa!!! Äidin tyttö sanoi kuulemma silloin kun huusi jumiin jäädessään aaaaaaaaa!
Meidän poitsu 1v 3kk sanoo joitakin sanoja. Niin että ymmärtää mitä sanaa käyttää, eli käyttää sanaa vaan asian nähdessään.
auva=hauva
mo=mopo
kiss=kissa
äiti
isi
tissi
tiu=tikru (unilelu)
kukka
amppu=lamppupäivämäärättyä videota paljon lapsistani. Kakkonen puhuu 14-kuisena kolmen sanan lauseita esim. Isi ajaa (k)otiin, auto ajaa (k)ovaa, anna mulle maito/(v)että, ja yksittäisiä sanoja on varmasti satoja. Kaikki sanat ovat ulkopuolisen ymmärettävissä.
Videoitani on käytössä psykologian laitoksella täällä Helsingissä. Löytynee tiedustelemalla sieltä. - lukee tällä
Mulla on kirjoitti:
päivämäärättyä videota paljon lapsistani. Kakkonen puhuu 14-kuisena kolmen sanan lauseita esim. Isi ajaa (k)otiin, auto ajaa (k)ovaa, anna mulle maito/(v)että, ja yksittäisiä sanoja on varmasti satoja. Kaikki sanat ovat ulkopuolisen ymmärettävissä.
Videoitani on käytössä psykologian laitoksella täällä Helsingissä. Löytynee tiedustelemalla sieltä.hetkellä yläasteen viimeisellä englannin lisäksi saksaa, ranskaa ja venäjää. Ruotsi on luonnollisesti pakollinen. Kaikki kielet ovat aina olleet kymppejä.
- aiheeseen?
lukee tällä kirjoitti:
hetkellä yläasteen viimeisellä englannin lisäksi saksaa, ranskaa ja venäjää. Ruotsi on luonnollisesti pakollinen. Kaikki kielet ovat aina olleet kymppejä.
Määkin puhun 10 kieltä. Lukenut ja kirjoittanut 3-vuotiaana.
- että..
aiheeseen? kirjoitti:
Määkin puhun 10 kieltä. Lukenut ja kirjoittanut 3-vuotiaana.
Varhain puhumisen ja kielellisen lahjakkuuden välillä on voimakas korrelaatio.
Eihän ihmisiä niinkään kiinnosta yksivuotiaan puhe sinänsä, vaan elämässä menestymisen mahdollisuudet.
Vähän epäilen tuota kymmentä kieltäsi. Tietysti tuo "määkin" viittaa Tampereen murteeseen, jonka tietysti lasket yhdeksi kieleksi. Vai osaatko sanoa peräti "kiitos" kymmenellä kielellä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391