Väljä olkapää

mie vaan

Kaaduin vasemmalle kädelleni joka on dominantti käteni. Heti kova kipu jota jatkunut nyt toista viikkoa. ei enää kuin ajoittain ja tietyissä liikkeissä. Rtg-kuvissa ei murtumia, ultrassa ei mitään erityisempää. Pieni nestealue bursassa.
Ortopedi hätkähti kuinka väljät rakenteet minulla on olkapäissä ja epäili, että kaatuessani olkapääni meni sijoiltaan, mutta palasi paikalleen. Tästä se kova kipu.

Samaa kovaa kipua minulla on joskus öisin kun nukun vasemmalla kyljelläni. Herään tosi kovaan kipuun joka estää liikkumasta. siitä pikkuhiljaa voi sitten siirtyä selälleen. Ortopedi oli sitä mieltä, että olkapääni menee myös yöllä sijoiltaan koska rakenteeni on väljät. Voi hemskatti! Enpä ole eläissäni kuullut.

Noh, passitti magneettikuvaukseen ja jos ei lubrumvauriota, sitten fysioterapiaa ja stabiloivia harjoitteita. Jos on lubrum vaurio ja jatkossa luksaatio/subluksaatio (olkapään sijoiltaanmeno) tuntemuksia tarvitaan bankart leikkaus.

Mitähän meinaa niinkuin suomeksi? Miten tuommoinen olkapää saadaan pysymään paikallaan?

Tuo yöllinen vaiva on ollut todellakin vaivana kolmisen vuotta.

8

3918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikäinen

mahdat olla? Itselläni on väljä olkapää ja jäätynyt olkapää ja väljä sternoclavuaarinivel ;)), mutta niitä ei operoitu koska en olisi pystynyt enää samaan työhön jota olin tehnyt jo 25 vuotta.
      Niinpä jätettiin operoimatta ja monien taistojen jälkeen eläkeyhtiö myönsi eläkkeen. Kiitos siitä ;))

• mie vaan

Olen 44 v. Ammatiltani sihteeri eli päätetyötä teen päivät pitkät.

• olen,,,
        mie vaan kirjoitti:

Olen 44 v. Ammatiltani sihteeri eli päätetyötä teen päivät pitkät.

sitä mieltä että leikkaus ei välttämättä ole hyvä juttu kaikkiken kohdalla, siinä on niin paljon sellaista joka voi mennä ainakin osittain pieleen ja joutuu sitten korjausleikkaus kierteeseen, eikä kuitenkaan pysty enää rasittaviin töihin.
        Ne on jokaisen kohdaltaan harkittava ja työ- yms tilanteen mukaan koitettava löytää paras ratkaisu.

Sinä olet vielä senverran nuori ;)) että voi olla vaikeaa päästä pois työelämästä, siinä joutuu helposti aika pahaan kierteeseen kipujen ja lääkkeiden kanssa. Laita tyyny yöksi kainaloon, on helpompi saada hyvä nukkumisasento, tai sitten kumppanin vyötärölle;))
        Tsemppiä toivottelen Sinulle !!!

• labrum

Sama juttu minulla, synnynnäisesti löysät olkapäät, subluksoituu osittain ihan käden omasta painosta. Ei niitä leikkaamalla hyväksi saa, minulla on kaksi kertaa yritetty, ilman mitään hyötyä. Lihasjumppa on ainoa mikä voi auttaa edes vähän. En edes suosittele leikkausta, koska liikerajoituksia jää aina ja se vähäkin lihaskunto mitä on katoaa helposti leikkauksen jälkeen. Minulla oli labrum osittain revennyt, se kursittiin kasaan, siinä kai leikkauksen ainoa hyöty. Mutta löysä on ja pysyy.

• korjattu olkapää

Vähän yli vuosi leikkauksesta. Olkapää oli mm löysä. Tähystämällä ja vaporisaattorilla kuumentamalla hoidettiin löysyys. Ei ankkureita, tikkejä tms. Kapselia kutistettiin. Paraneminen on hidasta mutta olkapää ei ole enää löysä. Kyllä leikkaus kannatti.
        Ikää 47, työ kevyttä. Sairaslomalla olin 3 kuukautta, enemmänkin ortopedi olisi kirjoittanut mutta alkoi kesäloma.

• 2 kertaa leikattu

tuli mun olkapäästä joka oli löysä. ankkureilla laitettu kiinni. nyt se on pysynyt paikoillaan ja liikeradat ovat hyvät. teen erittäin raskasta fyysistä työtä ja toivon että olkapää on ja tulee olemaan paikoillaan.

• Kipuilija2

Minulta leikattiin tuo löysä olkapää tammikuussa. Nyt jo olen huomannut, että parempaan päin ollaan menossa.

Itse olen kärsinyt vaivastani jo 2,5 vuotta. Ensin leikattiin väärällä diagnoosilla ahtaana olkapäänä (kunnallisella) ja kun vaivat jatkuivat menin yksityiselle (erään maan johtavan orgopedin vastaanotolle) ja olkapää leikattiin ja kyllä musta näyttäisi, että voisi kuntoon tulla. Leikkaus oli kallis, mutta jos sen rahalla saa kuntoon niin hyvä juttu.

• fyssari

Tuossapa lueskelin saamiasi vastauksia ja paljoltihan tuolla oli asiaakin. Pitää kuitenkin eritellä synnynnäisesti löysät olkapäät ja vammasta aiheutunut löysä olkapää, sillä jälkimmäinen täytyy korjata leikkauksella mikäli todellakin kyseessä on labrum-vaurio ja ensimmäistä eli perinnöllistä voidaan hoitaa lähinnä lihasvoimaharjoitteilla sekä joissain tapauksissa nivelkapselin diatermialla.

Elikkäs mikäli oikeasti syytä operaatioon niin sinne vaan ja sitten sen jälkeen aktiivisesti (lue: rohkeasti) harjoittelemaan, niin säästyt myös "frozing shoulderilta" ja sitä myöten narkoosimanipulaatiolta. Niin ja tuo bankart-operaatio tarkoittaa juurikin sitä labrumin korjausta, jolloin ko. rakenteen reunat siistitään ja mahdollisesti revenneet reunat kiinnitetään ankkureilla takaisin paikoilleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1906
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1728
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe