TES

miten on?

IT-alallahan ei ole yleispätevää TES:iä, eikö? Ja syynä on, että yksikään IT-alan liitoista ei täytä jäsenmäärävaatimusta, eli tiettyä prosenttia IT-alan työntekijöistä. Korjatkaa jo tässä vaiheessa, jos menee metsään.

Kysymys kuuluukin: miksi ihmeessä porukka menee eri liittoihin? Jos riittävästi väkeä liittyisi isoimpaan liittoon, niin saataisiin neuvotteluoikeus yleispätevästä TES:stä, jossa määrättäisiin minimipalkat, työajat yms. oleelliset asiat. Kaikilla muilla aloilla näin on. IT-alahan on täysin työnantajien armoilla ja työntekijöillä ei ole juurikaan oikeuksia (paitsi lain mukaiset). Ainoa keino saada äänensä kuuluviin on työtaistelu, johon ei hevillä löydy halukkaita. Yleispätevän TES:n puuttuessahan laki sanoo minimipalkkauksesta vain, että työstä on maksettava kohtuullinen korvaus.

Sori, jos olettamukset (osa tietoakin) ovat päin mäntyä. Olen vasta siirtymässä työmarkkinoille opiskelujen loputtua piakkoin.

11

3125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työnantaja

"IT-alallahan ei ole yleispätevää TES:iä, eikö?"

Ainakin seuraavat työehtosopimukset ovat tällä hetkellä yleissitovia, eli ne sitovat myös sellaisia tahoja jotka eivät mihinkään liittoon kuulu:

"Tietotekniikan palvelualan työehtosopimus"
      "Tietoliikenne- ja informaatiotekniikka-alan työehtosopimus toimihenkilöille"
      "Tietoliikenne-, informaatio- ja verkostoteknologian työehtosopimus"

Näistä ensimmäisen piiriin kuulunee suurin osa IT-alan työntekijöistä. Riippuen yrityksen toimialasta ja työntekijän työtehtävistä voivat muutkin TES:t olla sitovia.

• ap.

Enpäs ollut tiennyt tuollaisista mitään. Kiitokset! Olihan noissa aika tyhjentävästi kerrottu asiat, palkkausta myöden.

Tosin, jos joudun noiden minimipalkkojen mukaan tekemään työtä, niin ala vaihtuu välittömästi. Alussa kyllä hyväksyn, mutta tämä on jo naurettavaa (alimmaisesta kirjoittamastasi TES:stä):

PR1 8,33 €
        PR2 8,89 €
        PR3 9,54 €
        ...
        PR6 11,65 €

"PR6: tähän palkkaluokkaan erikoisammattilaisiksi ja asiantuntijoiksi nimetyt..."

Ja PR5 on jo "alan ammattilaiset ja asiantuntijat kuuden työvuoden jälkeen".

Toivottavasti ei KUKAAN joudu tekemään "erikoisammattilaisen" tehtäviä noin surkealla palkalla!

• kaikilla sama

Loimaan tessi. Sinne ne kaikki menneet on.

• Tarkentaja...
        ap. kirjoitti:

Enpäs ollut tiennyt tuollaisista mitään. Kiitokset! Olihan noissa aika tyhjentävästi kerrottu asiat, palkkausta myöden.

Tosin, jos joudun noiden minimipalkkojen mukaan tekemään työtä, niin ala vaihtuu välittömästi. Alussa kyllä hyväksyn, mutta tämä on jo naurettavaa (alimmaisesta kirjoittamastasi TES:stä):

PR1 8,33 €
        PR2 8,89 €
        PR3 9,54 €
        ...
        PR6 11,65 €

"PR6: tähän palkkaluokkaan erikoisammattilaisiksi ja asiantuntijoiksi nimetyt..."

Ja PR5 on jo "alan ammattilaiset ja asiantuntijat kuuden työvuoden jälkeen".

Toivottavasti ei KUKAAN joudu tekemään "erikoisammattilaisen" tehtäviä noin surkealla palkalla!

No tuo viimeinen, niinkuin nimestäkin jo voisi päätellä, koskee siis ammattikouluista(asentajia) valmistuneita työskenteleviä hemmoja. Ei siis ole mitään tekemistä suunnittelupuolen porukan kanssa.

• määräytyy

sen mukaan mihin työnantajaliittoon työnantaja kuuluu eli ko. liiton tekemää työehtosopimusta sovelletaan. Jos työnantaja on järjestäytymätön, niin sitten sovelletaan yleissitovaa työehtosopimusta. Järjestäytynyt työtekijä voi siis joutua noudattamaan työehtosopimusta, jota hänen oma liittonsa ei ole neuvotellut. Moni TEK:in toimihenkilöjäsen esimerkiksi tekee töitä ERTO:n neuvotteleman työehtosopimuksen puitteissa.

• IT hemmo

en kuulu mihinkään liittoon ja neuvottelen ihan itse ehdot, työsopimukset ja palkankorotukset.

En oo katunu päivääkään, etten kuulu liittoon...

Homma on niin, että jos en saa x määrää rahaa kuukaudesta hommia, juttu menee niin etten myöskään tee hommia.

• IT hemmo

mun päätös johtuu siitä, että mielestäni liitoissa on täysin munattomia tyyppejä hoitamassa liiton jäsenien etuja, joten en sponsoroi ketään ketkä ei saa mitään aikaan...

• sentään

Ongelma ei yleensä ole palkat, sillä ne suurin osa tällä alalla neuvottelee itse, minkä takia täällä onkin naurettavissa hommissa paljon korkemmat liksat kuin jossain savupiippu orientoituneissa duuneissa. Yleensä ongelmat ja sitovien sopimusten tarve nousee esille muissa ehdoissa. Esimerkki elävästä elämästä ajalta, jolloin olin Nokian palveluksessa. Työnantajan kanta matkustamiseen on, että vapaa-ajalla matkustamisesta (siis koneessa istumisesta) ei saa mitään erillistä korvausta. Luonnollisesti työnantajan tavoite on lisäksi suostutella työntekijät lentämään viikonloppuisin, jotta hommat voidaan aloittaa määränpäässä heti maanantaina aamusta. Eli jokaisen työntekijän täytyy erikseen neuvotella/riidellä itselleen oikeus lentää ulkomaille työajalla, kun sitovat sopimukset eivät asiaa ratkaise. Lisäksi mannertenvälisiä lentoja vaihtoineen on usein mahdotonta järjestää työajan puitteissa, joten vapaa-ajalla matkustaminen on joskus suorastaan välttämätöntä. Vastaavia esimerkkejä on paljon muitakin.

• .........

Tämä ei oikein päde vasta-alkajiin, joilla ei juuri neuvotteluvaltteja ole. Tällöin TES on hyvä olla olemassa.

• ei sentään tarvita
      • ap.

Ilmeisesti minulla oli vanhaa tietoa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1269
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1057
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      61
      1010
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      969
    5. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      943
    6. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      143
      921
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      846
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      771
    9. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      695
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      694
    Aihe