Nyt on alkanut kuulumaan pyörän vasemmalta puolelta moottorista tiheätä tikitystä/nakutusta tyhjäkäynnillä ja kaasuttaessa varsinkin kun kierrokset laskevat. Varsin voimakkaana kuuluu kun jarrutat moottorilla.
Mistä mahtaa johtua?
Pyörä on Honda VT1100 Shadow vm.-88.
Tikitys/nakutus
8
13323
Vastaukset
- honda
Oletko katsonut, ettei siellä ole aikapommia.
- mmm
Ellei se nyt satu olemaan tuo aikapommi, niin todennäköisin syy on venttiilien naputus. Tarkista venttiilien säädöt ja moottoriöljyn oikea viskositeetti. Jos kyse on venttiileistä, niin naputus ei ole vaarallista, välykset on vain isot. Pahempi asia on jos ei ole välyksiä lainkaan, silloin venttiilit saattavat palaa.
- GHOSTWRITER
Venttiilistä tai venttiilivälyksistä tuo ei ainakaan johdu. Mitä tuo yksi ehdotteli. Venttiilivälykset eivät muutu miksikään oli moottorin pyörimisnopeus sitten mikä hyvänsä. Jos välykset ovat liian isot niistä kuuluu ääni kaikilla kierroksilla eikä moottorijarrutuskaan siihen mitään vaikuta. Välys on se miksi se on säädetty. Toi ääni voi sitä vastoin tulla nokkaketjusta tai sen kiristäjästä. Halvin vaihtoehto jos korjaamaan joudut. Mutta, se voi tulla myös kuluneesta männästä, männän renkaista, ja pahin kaikesta että se tulee kiertokangen ylä tai alapään laakerista. Jos ääni kuuluu voimakkaimmin pienillä kierroksilla ja kuormittamattomalla moottorilla ja on tasaisen rytmikästä naputusta kyseessä on melko varmasti kiertokangen laakerit, tai mäntä. Männänrenkaista kuuluva ääni on enemmänkin sellasta epäsäännöllistä sirittävää naputusta. Toki tuo voi olla jotain muutakin, kuten esimerkiksi kytkinkorista kuuluvaa. Kokeile loppuuko kun painat kytkimen pohjaan. Jos loppuu niin voimansiirron puolelta lähtisin etsimään aiheuttajaa. Joka tapauksessa, venttiileistä toi ei tule jos ne on oikein säädetty. Niiden välys ei miksikään muutu.
- Träskö
Ääni kuuluu kovimmin kun kun kierrokset laskevat, esim. kun ajat ja päästät kaasun ja alat jarruttamaan moottorilla, niin silloin se kuuluu kaikkein selvimmin.
Tyhjäkäynnillä sen kuulee just ja just, muttei kun laitat kierroksia.
Eli nokkaketju/kiristin näyttäisi olevan kyseessä. - FZR 1000
Träskö kirjoitti:
Ääni kuuluu kovimmin kun kun kierrokset laskevat, esim. kun ajat ja päästät kaasun ja alat jarruttamaan moottorilla, niin silloin se kuuluu kaikkein selvimmin.
Tyhjäkäynnillä sen kuulee just ja just, muttei kun laitat kierroksia.
Eli nokkaketju/kiristin näyttäisi olevan kyseessä.samoja oireita. Epäilen myös nokkaketjun venyneen, koska ääni kuullostaa rallattavalta ketjulta, ja kun yritin työntää meisselillä kiristintä tiukemmalle, se tuntui olevan pohjassa. Ääni kuuluu tosiaan vain moottorijarruttaessa ja silloinkin vasta, kun moottori on lämmennyt normaalilämpöihin. Luulisi kyllä, että venttiilijousien kuorma estäisi muutokset ketjun kireydessä, oli tilanne mikä hyvänsä. Ilmeisesti löysän ketjun oma hitausmomentti aiheuttaa pakkautumista ja rallatusta.
- koneessa
FZR 1000 kirjoitti:
samoja oireita. Epäilen myös nokkaketjun venyneen, koska ääni kuullostaa rallattavalta ketjulta, ja kun yritin työntää meisselillä kiristintä tiukemmalle, se tuntui olevan pohjassa. Ääni kuuluu tosiaan vain moottorijarruttaessa ja silloinkin vasta, kun moottori on lämmennyt normaalilämpöihin. Luulisi kyllä, että venttiilijousien kuorma estäisi muutokset ketjun kireydessä, oli tilanne mikä hyvänsä. Ilmeisesti löysän ketjun oma hitausmomentti aiheuttaa pakkautumista ja rallatusta.
moottorin käydessä ääni on selvempi. Moottorin pyöriessä hitaasti, venttiilijouset saavat nokka-akselin liikkumaan nopeammin kuin mitä kampiakseli ehtii sitä vetää. Siis tuon ketjun löysän osan verran. Siitä se ääni tulee. Monisylinterisessä ei niin selvästi pysty tuota ääntä paikallistamaan, kun se alkaa kuulostamaan samalta kuin mitä kuluneet männänrenkaat saavat aikaan.
- Träskö
Kiitokset teille kaikille, joilta sai asiallisia vastauksia.
Tikityksen/nakutuksen teki laturi! Ostin juuri viime lauantaina uuden akun ja ajoin asennuksen jälkeen n. 150 km ja pyörä seisoi kolme päivää, oli akku tyhjä.
Tänään kun lähdin töistä, ei startti edes inahtanutkaan. Käyntiin sain sen käynnistyslaitteella.
Menin kaverini työpaikalle, joka huoltaa ja korjaa pyörääni, tutkituttamaan em. ääntä, niin matkan aikan ei enään pitänytkään sitä missään vaiheessa.
Jouduimme taas käyttämään käynnistyslaitetta, joten diagnoosista ei ole epäilystäkään.
Kiitokset vielä kerran.- Träskö
Jännitteensäädin kypsä, ei laturi.
Eli tikitys/nakutus tuli laturista sen vuoksi, kun jännitteensäädin oli loppusuoralla. Ja kun se lopulta hajosi, häipyi äänet.
En tiedä miten tuo on mahdollista, mutta näin vain kävi.
Nyt toimii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211688
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen75798- 1760
- 46731
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta60653