"Katutaiteilijat"

huijareita

Seurasin viime kesänä Kultahietikon katutaiteilijoita ja tulin siihen tulokseen (ainakin niiden osalta, joita seurasin), että jotain vilunkipeliä siinäkin tapahtui. Kun kuva tuotiin maalattavaksi, niin taiteilija alkoi hyvin hitaasti luonnostella sitä, sitten jonkun ajan kuluttua lähti tauolle ja kun tuli takaisin, niin kuva oli edistynyt aivan huimasti. Siinä sitten taas muka väritettiin ja piirettiin hyvin verkaisesti ja lähdettiin tauolle, jonka jälkeen kuva oli taas edistynyt tai valmis.

Ettei vaan olisi jossain kopiokonetta, jolla otettiin ensin suurennos kuvasta ja sitten maalattiin päälle. (Tai siis väriliitujahan nämä käyttivät)

Mene ja tiedä, tällainen olo ainakin mulle jäi.

9

1132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuosi sitten

      maalautimme SB:llä taulun ja on kyllä kestänyt ja ollut hintansa väärti. Maalattu ölyväreillä eikä liiduilla. Itse asiassa saimme tältä taiteilijalta yhteystiedot ja tilasimme myöhemmin toisen taulun niin, että lähetimme kuvia sähköpostilla. Kopiokoneen käyttöä vastaan sotii se, että pyysimme maalukseen kuvan henkilöitä hieman eri asennossa kuin yhdessäkään lähettämässämme kuvassa olivat. Hyvin onnistui. Kuva tuli hyvin pakattuna paksussa kartonkirullassa vahingoittumattomana perille.

      Työprosessia emme kylläkään siellä SB:llä seuranneet ja meille jäikin mielikuva,että kadulla nämä yrittäjät maalaavat lähinnä kadunvarren mainoskuvia ja varsinaiset työt kotonaan. Näin ainakin meidän tapauksessamme, eikä edes mitenkään pikavauhtia.

      Mutta jokainen uskokoon tässäkin asiassa näkeemäänsä tai luulemaansa. Ja varmasti on joka lähtöön yrittäjää näissäkin taiteilijoissa, tuurista kiinni millaisen sattuu valitsemaan.

      • ehkä maalattu,

        ei öljyväri ehdi kuivua parissa viikossa, niin että maalauksen voisi kuljettaa noin vaan matkalaukussa Suomeen rullalla !
        Öljyväritöitä ei ikinä laiteta rullalle !


      • toki
        ehkä maalattu, kirjoitti:

        ei öljyväri ehdi kuivua parissa viikossa, niin että maalauksen voisi kuljettaa noin vaan matkalaukussa Suomeen rullalla !
        Öljyväritöitä ei ikinä laiteta rullalle !

        rullalla kuljetettukaan kehystettyä, vielä vähän kosteaa taulua, vaan ilmavasti ja tukevasti pakattuna matkustamossa ;- )Ja nirppanokkien "taiteen tuntijoiden" on turha aloittaa taas keskustelua siitä, että nämä taulut eivät ole taidetta vaan kopiota jne,jne. Osaamme kyllä asettaa nämä oikeaan kategoriaan, eli ovat mukavia matkamuistoja, kellä enemmän kellä vähemmän onnistuneita. Itse olemme olleet tyytyväisiä, että ostimme muotokuvan emmekä t-paitoja.


      • ihmetellä
        toki kirjoitti:

        rullalla kuljetettukaan kehystettyä, vielä vähän kosteaa taulua, vaan ilmavasti ja tukevasti pakattuna matkustamossa ;- )Ja nirppanokkien "taiteen tuntijoiden" on turha aloittaa taas keskustelua siitä, että nämä taulut eivät ole taidetta vaan kopiota jne,jne. Osaamme kyllä asettaa nämä oikeaan kategoriaan, eli ovat mukavia matkamuistoja, kellä enemmän kellä vähemmän onnistuneita. Itse olemme olleet tyytyväisiä, että ostimme muotokuvan emmekä t-paitoja.

        Minä kyllä nirppanokkailen.

        "Taiteilijoiden" esittämät näytetyöt julkkiksista ovat kyllä yhdennäköisiä ja kauniisti tehtyjä yksi-yhteen, mutta tilaustyöt eivät sitten muistutakaan alkuperäisiä malleja. Olen nähnyt tarpeeksi monta rantapicasson työtä sanoakseni edellä olevan. Niissä ei ole mitään taiteilijan omaa näkemystä tai tulkintaa kohteesta, vaan ne ovat vain yksinkertaisesti huonojen piirtäjien tekemiä.

        Toiseksi en viitsisi pulittaa kymmeniä euroja valokuvajäljennöksestä, vaan veisin nekin eurot sellaiselle kotimaiselle valokuvaajalle, jonka työtä voi luonnehtia taidekuvaukseksi. Hyviä kuvaajia on maassa pilvin pimein.

        Kolmanneksi ne valokuvat, mitä malliksi annetaan, ovat poikkeuksetta kotimaassa amatöörikuvaajien ottamia. Mitä ideaa on amatöörin tekemällä taululla amatöörikuvaajan ottamasta valokuvasta?

        No, saanhan minä olla tätä mieltä eikä se silti estä katumaalareita tienaamasta, joten olkaapa hyvät vaan. Älkää kuitenkaan antako niitä kuvia esimerkiksi hääälahjaksi, kuten olen kuullut niinkin tapahtuneen.


      • pro art
        ihmetellä kirjoitti:

        Minä kyllä nirppanokkailen.

        "Taiteilijoiden" esittämät näytetyöt julkkiksista ovat kyllä yhdennäköisiä ja kauniisti tehtyjä yksi-yhteen, mutta tilaustyöt eivät sitten muistutakaan alkuperäisiä malleja. Olen nähnyt tarpeeksi monta rantapicasson työtä sanoakseni edellä olevan. Niissä ei ole mitään taiteilijan omaa näkemystä tai tulkintaa kohteesta, vaan ne ovat vain yksinkertaisesti huonojen piirtäjien tekemiä.

        Toiseksi en viitsisi pulittaa kymmeniä euroja valokuvajäljennöksestä, vaan veisin nekin eurot sellaiselle kotimaiselle valokuvaajalle, jonka työtä voi luonnehtia taidekuvaukseksi. Hyviä kuvaajia on maassa pilvin pimein.

        Kolmanneksi ne valokuvat, mitä malliksi annetaan, ovat poikkeuksetta kotimaassa amatöörikuvaajien ottamia. Mitä ideaa on amatöörin tekemällä taululla amatöörikuvaajan ottamasta valokuvasta?

        No, saanhan minä olla tätä mieltä eikä se silti estä katumaalareita tienaamasta, joten olkaapa hyvät vaan. Älkää kuitenkaan antako niitä kuvia esimerkiksi hääälahjaksi, kuten olen kuullut niinkin tapahtuneen.

        Ennemmin menisin minäkin kunnon valokuvaajalle,
        kuin "maalauttaisin" itsestäni kitch-taulun.
        Se on ihan banaaleinta mitä ihminen voi haluta:
        muka-muotokuvamaalauksen itsestään.
        Samaa luokkaa taidetta (tai alempaa) kuin pahkatuhkakuppi.


    • luulette?

      Tapahtuuko siinä oikein jotain vilunkipeliä?

      • sillä on ??

        Vilunkipeliä tai ei ?
        Jos joku pölhö pitää niitä persoonattomia kopioita rahanarvoisina, siitä vaan ! Sitä saa, mitä tilaa.


      • niistä tykkäävä!
        sillä on ?? kirjoitti:

        Vilunkipeliä tai ei ?
        Jos joku pölhö pitää niitä persoonattomia kopioita rahanarvoisina, siitä vaan ! Sitä saa, mitä tilaa.

        Hei,

        Millaisissa hinnoissa nuo taulujen teettämiset liikkuvat? Siis jos teettää ihan sellaisen suhteellisen halvahkon muotokuvan valokuvasta piirrettynä? Itselleni on ihan sama onko se piirretty liiduilla, öljyliiduilla vai millä, kunhan näyttää kivalta :)

        Etenkin olisin kiinnostunut hintatasosta tuolla kultahietikon läheisyydessä.

        Kiitos vastauksista jo etukäteen!


      • kat
        niistä tykkäävä! kirjoitti:

        Hei,

        Millaisissa hinnoissa nuo taulujen teettämiset liikkuvat? Siis jos teettää ihan sellaisen suhteellisen halvahkon muotokuvan valokuvasta piirrettynä? Itselleni on ihan sama onko se piirretty liiduilla, öljyliiduilla vai millä, kunhan näyttää kivalta :)

        Etenkin olisin kiinnostunut hintatasosta tuolla kultahietikon läheisyydessä.

        Kiitos vastauksista jo etukäteen!

        Hei ja itse olin neljä vuotta sitten kultahietikolla ja maalautin kolmesta lapsestani yhteiskuvan! Kolmesta pienestä tarrakuvasta suurennettiin noin 10*15 kuvat ja katumaalaaja aloitti työnsä! Hän maalasi kuvaa kaksi päivää kadulla(kävimme itse monta kertaa päivässä todistamassa asiaa kun kävelimme ohi) Hinta kehyksineen maksoi noin 110e! Eli mielestämme se oli halpa ja työ kiitettävää ellei erinomaista! Taulu on edelleen hyvässä kunnossa ja kehykset ehjät! Se oli lapsille paras tuliainen ja ei menneet rahat hukkaan! Että silleen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2786
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2086
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe