Soviteltu työmarkkinatuki

sitä saava

San siis soviteltua työmarkkinatukea ja olen osapäivätyössä.
Työkkäri sanoi että työnhaku katkeaa (tulee uusi 5pv:n karenssi) jos on yli kaksi viikkoa (15pv) kokopäivätyössä. Kelan nainen laski kuukauden työtunnit ja sanoi että työnhaku katkeaisi, koska päivässä on keskimäärin yli 6 työtuntia.
Kumpi on oikeassa?
Itse oletin että työnhaku katkeaa jos tekee 15 päivää 7,5 tunnin työpäiviä... Tai 37,5 h:n viikkoja...
Tietääkö joku?

6

1035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkjg<kjhg<kjhg

Työnhaun voimassaolo ei ole ratkaiseva tekijä.

Jos työmarkkinatuen maksaminen katkeaa uuden kalenterivuoden aikana yli 13 pv ajaksi, menee uusi ov (syystä riippumatta).

Poikkeus vahvistaa säännön. Jos katkos johtuu sairaspäivärahasta, ei omavastuuta lasketa uudelleen.

• sitä saava

Kysymykseni koskee siis lähinnä sitä että tulkisevatko työkkäri ja Kela kokopäivätyöksi 7,5h/päivä ja 37,5h/viikko, vai 6h/päivä ja 30h/vk?
      Jälkimmäinen tuntuisi kyllä kohtuullisen epäreilulta...

• 30 h/vk

Tuo 6 h/pvä menee vielä osa-aikatyön puolelle, koska siitä saa soviteltua, jos muut ehdot täyttyvät. Muistaakseni raja oli 32 h/vko, ellei sitten ollut 34 h/vko, mutta sillähän ei ole tässä merkitystä, joten en lähde sitä selvittelemään.

• Kysymyksesi...
        30 h/vk kirjoitti:

Tuo 6 h/pvä menee vielä osa-aikatyön puolelle, koska siitä saa soviteltua, jos muut ehdot täyttyvät. Muistaakseni raja oli 32 h/vko, ellei sitten ollut 34 h/vko, mutta sillähän ei ole tässä merkitystä, joten en lähde sitä selvittelemään.

Jos kysymyksesi sisältö oli se, että katkeaako työnhaku työttömänä työnhakijana 6 h:n päivittäisellä työtuntimäärällä, niin vastaus on, että niin kauan kuin sinulla on oikeus soviteltuun, työnhaku työttämänä työnhakijana ei voi katketa.

• Usko ja toivo

Kysymys työkkärille joka ei voi tarjota työtä: Jos työllistän itseni menemällä kurssille jonka jälkeen saan varmasti töitä niin saanko esim. matka-avustusta tai muuta avustusta kuluihin?
      Vastaus: Et mitään vaan sun Kelan korvaukset loppuu heti kun menet kurssille etkä silloin ole enää työkkärin käytettävissä. Ja jos et saakaan työtä edessä on uusi karenssi.
      Kelan vastaus: Eikä lopu jos itse työllistät itsesi vapaaehtoisesti. Silloin katsomme ne kurssiajat siis tunnit ja maksamme välipäivistä mahdollisesti korotetun korvauksen ja myös sossun pitää silloin korvata osan kustannuksista joita omaehtoinen työllistämiskurssi aiheuttaa tietyin edellytyksin eli osa todellisista kuluista.

• Työkkäri....

Se on ihan sama, mitä mieltä Kela on, koska työkkäri on se, joka päättää siitä, saako Kela maksaa työttömyystukia vai ei. Siis jos työkkäri panee hanat kiinni, niin Kela ei maksa senttiäkään.

...Et mitään vaan sun Kelan korvaukset loppuu heti kun menet kurssille etkä silloin ole enää työkkärin käytettävissä. Ja jos et saakaan työtä edessä on uusi karenssi...

Eihän kursseilla olo ja sen jälkeen työllistymättä jääminen aiheuta mitään karenssia. Tuossa siis joku juttu mättää, joko työkkärin vastaus tai sitten tarina ei ole riittävän kokonaisena tuossa.

Olisit ilmeisesti menossa kurssille, joka ei kuulu työkkärin ohjelmistoon. Ennen ainakin työkkärillä oli mahdollisuus ostaa ostopalveluna yksittäiselle työttömälle tietty kurssi, mutta mahtoivatko lopettaa tuon. Kaipa, koska se olisi kai ollut liian järkevä työkkärin toiminnaksi.

...Kelan vastaus: Eikä lopu jos itse työllistät itsesi vapaaehtoisesti. Silloin katsomme ne kurssiajat siis tunnit ja maksamme välipäivistä mahdollisesti korotetun korvauksen ja myös sossun pitää silloin korvata osan kustannuksista joita omaehtoinen työllistämiskurssi aiheuttaa tietyin edellytyksin eli osa todellisista kuluista...

Työttömyystuet on kyllä täysin työkkärin määrättävissä. Kelalla on kai mahdollista maksella jotain lääketieteelliseen kuntoutukseen liittyviä juttuja, joista en kyllä mitään tiedä. Kannattaisiko ottaa selvää, mistä varoista Kela olisi maksamassa? Vai onko Kelan virkailija puhunut ihan omiaan.

Tuon kirjoituksesi perusteella minusta juttu on sen verran hämärä, että sitä kannattaisi selvitellä tarkemmin.

Voit myös vaatia työvoimatoimikunnan ratkaisua asiaasi. Se onnistuu helposti, osoitat vain kirjelmän työvoimatoimikunnalle ja laitat yksilöidysti asiasi paperille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe