saisiko perustietoa kiskoista ynnä kiikarinjaloista

hukassa-taas...

en oikein ymmärrä noita juttuja eri jaloista ja Weaver-kiskoista ym. Tiedän että pienoiskivääreissä on kai 11 mm lohenpyrstöurat, joihin saa kiikarinjalat suoraan kiinni.

Mutta entä sitten vaikkapa Tikka T3, pitääkö siihen ostaa joku sovitin ennenkuin jalat saa kiinni? eikö kivääreissä todellakaan ole mitään standardia? outoa peliä kerrassaan!

13

3220

Vastaukset

• eri aseissa on eri kiskoja. muistaakseni tikassa ja sakossa on eri. mutta tarkkoja eroja on muista. ja juna kulkee kiskoja

• vaikka et tiennyt mitään...

• Vastasit kirjoitti:

vaikka et tiennyt mitään...

Ja sä et edes tajua, että 10 vuotta vanhaan keskustelua ei välttämättä kannata jatkaa kun ei ole edes mitään annettavaa koko kysymykseen.

• Riippuu aikalailla siitäkin että mitkä jalat omistat. Sen tiedän että Cz käyttää leveämpää uraa kuin Tikka/Sako mutta jos Tikka T3 kivääriin haluat HYVÄT jalat kannattaa suosiolla ostaa Sakon Optilockit.

Monesti näitä haukutaan ja kehutaan montaa muuta paremmiksi mutta lähes 2000.lks 338Lm Trg:n päällä normaalit Optilockit eikä koskaan mitään ongelmia kiinnityksessä. Myös 30-06 Tikka ja nyt noin 8000.lks Niin ikään Optilockit eikä mitään ongelmia kiinnityksessä.

Normaali kiristys ja sillä selvä ÄLÄ KOSKAAN LAITA MITÄÄN LIIMAA VÄLIIN ei todellakaan kuulu näihin jalkoihin.

• Lohenpyrstökiskoja on 11mm, 13mm ja 17mm ainaski... Sakolla ja Tikalla on sama 17mm lohenpystö. 11mm on käytössä Ansussa ja useissa muissa piekkareissa. 13mm on joissain Keski-Euroopan urheilukivääreissä.

Picatinny on NATO-standari kisko ja weaver useimmiten yhteensopiva picatinnyn kanssa. Picatinnyyn on eniten tarjolla erilaista sälää...

• Ellei tunne EAW kiskoa ei tiedä vielä juuri mitään kiskoista. Kaikki oikeastaa alkaa kun Kirjoitat nettiin
    Suhler Einhakmontage
    Modernein on
    EAW Schwenkmontage

Kaikki Picatinnut alkeellisia virityksiä. Kannattaa miettiö miksi sen kiskon asantaa. njjtä kun on kiikarin ylä ja alapuolella. Itse olen niitä asentanut useita kymmeniä.

Kisko on paljon lujempi kiinnitys ja EAW Schwenk ei yritä taivuttaa kiikaria S tai U kirjaimeksi. Ei venytä eikä purista lyhyemmksu Ristikko ei ole kallellaan. Kiikari on kaikkiin suuntiin jännityksetön. Asia jonka merkitystä edes harva kasa-ampuja tiedostaa. Kiikari joka on jännityksen alainen ei ammu hyvin. Kun sitä ajattelee tarkasti voi ymmärtääkin. Schwenkissä vain etujalka kantaa rekyyliä ja takajalka toimii 3-pistetukena. Syyä valita malli jossa on "Torsionsausgleich" Koska vasta se tekee jalustzxtz jännitysvapaan jaikkiin suuntiin. Kun olen asentanut kiikareita on tämä ollut usemmalle vaikea ymmärtää. Vasta kun havaintomateriaalin kanssa selvittää muuttuu helpoksi.

• Itse olen siirtynyt merkkikohtaisista jaloista tuohon picatinnyyn. Mielestäni paras ratkaisu on ostaa merkkikohtainen TERÄKSINEN picatinny kisko joka on sitten sopiva juuri siihen sinun aseeseesi. Kun kisko on paikallaan, niin siihen saa sitten kiikarin jalkaa ja muuta härpäkettä helposti, nopeasti ja edullisesti. Voit unohtaa sitten Sako, Tikka, CZ jne. merkkikohtaiset sopivuudet kiikarien ja muiden laitteiden kiinnityksen kanssa.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 50
    1300
  2. Ota vielä kerran yhteyttä

Ole kiltti. Koko ajan mietin miten voisin sanoa sulle että rakastan sua ja haluan sut ja meidät. Kun saisin siihen selvän merkin sulta niin en epäröi.
    Ikävä
    90
    952
  3. Samu Huberille myös syyte huumerikoksesta

Pääseekö Samu samaan selliin Sohvi-bimbon kanssa?
    23
    508
  4. Vieläkin on taikaa...

Juuri sinussa. Hyvä mieli tulee kun saan sinua aina nähdä. En tiedä miksi? Sinussa vain on jotain maagista. Mietin tässä tarkistettuani yhden jutun,
    Ikävä
    63
    436
  5. Miksi ihailet häntä?

Onko jotenkin erityinen?
    Ikävä
    37
    390