Olen hyvin tyytyväinen Avensikseen...mutta kovassa tuulessa ajaminen on yhtä helvettiä. Toivottavasti Toyotan tulevat mallit paranee tässä suhteessa. Muuten, meidän corolla on parempi ajettava kuin Avensis, varsinkin tuulisella säällä.
Tuuli keinuttaa
18
3766
Vastaukset
- voi kikkailla
hiukkasen. Pistin Corollan renkaisiin 2.6 bar eteen ja 2.4 bar taakse. Meno on ainakin hieman rauhoittunut tuulisessa kelissä. Tiedä sitten kuluttaako renkaita enemmän.
- ---
..nuo iskarit? Onko huonot? Nekin vaikuttaa...
- se ohjaustehostin
Eikös se 1,6 ja 1,8sin ohjaus ollut "tunnoton", eli käytänössä hieman epätarkka ajettava ja hankala sivutuulella?
- 2.4 STW
Ohjauksella ei korjailla tuulen tai minkään muunkaan ilmiön vaikutusta jostavaoitteena on hyvä auto.
Tojon alusta ja korkeahko kori vain ei oikein toimi jos poikkeuttava voima on suuri. Uden mallisessa Avessa on jonkinlainen ohjaava taka-akseli miltä menee pasmat sekaisin urissa ja tuulessa.
Vanhassa Avessa taas takatukivarsien kiinnitys runkoon ja puslat on sallii kulmamuutokset tuulessa jolloin auto singahtaa salaman nopeasti jonkin matkaa situttain. Ongelma on silti pieni verrattuna Carina E:n vastaaviin taipumuksiin. Se kippo oli hengenvaarallinen. - taas,
2.4 STW kirjoitti:
Ohjauksella ei korjailla tuulen tai minkään muunkaan ilmiön vaikutusta jostavaoitteena on hyvä auto.
Tojon alusta ja korkeahko kori vain ei oikein toimi jos poikkeuttava voima on suuri. Uden mallisessa Avessa on jonkinlainen ohjaava taka-akseli miltä menee pasmat sekaisin urissa ja tuulessa.
Vanhassa Avessa taas takatukivarsien kiinnitys runkoon ja puslat on sallii kulmamuutokset tuulessa jolloin auto singahtaa salaman nopeasti jonkin matkaa situttain. Ongelma on silti pieni verrattuna Carina E:n vastaaviin taipumuksiin. Se kippo oli hengenvaarallinen.ottaa aivan järkyttäviä loikkia sivutuulessa.Corolla käyttäytyy paljon asiallisemmin.
- pitkälti
2.4 STW kirjoitti:
Ohjauksella ei korjailla tuulen tai minkään muunkaan ilmiön vaikutusta jostavaoitteena on hyvä auto.
Tojon alusta ja korkeahko kori vain ei oikein toimi jos poikkeuttava voima on suuri. Uden mallisessa Avessa on jonkinlainen ohjaava taka-akseli miltä menee pasmat sekaisin urissa ja tuulessa.
Vanhassa Avessa taas takatukivarsien kiinnitys runkoon ja puslat on sallii kulmamuutokset tuulessa jolloin auto singahtaa salaman nopeasti jonkin matkaa situttain. Ongelma on silti pieni verrattuna Carina E:n vastaaviin taipumuksiin. Se kippo oli hengenvaarallinen.mutta kyllä Toyotan sähköisellä tehostuksella on oma osuutensa asiaan. Muut valmistajatkin sitä käyttävät ja ovat tehneet asian huomattavasti paremmin.
Toki muutoin olet oikeassa eli nuo tuulet ja urat ovat myrkkyä Toyotan ohjaukselle. Etenkin tuo aerodymaaninen sivuttaisvoima tuntuu olevan Toyotalle vaikea asia ratkaista.
Hieno asia muuten, että tältä palstalta löytyy asiantuntemusta myös aerodynamiikan puolelta ja akselistojen tuennasta. Ne hyvät ajo-ominaisuudet kun eivät johdu vain pelkästään ohjauksen toteutuksesta. 2.4 STW kirjoitti:
Ohjauksella ei korjailla tuulen tai minkään muunkaan ilmiön vaikutusta jostavaoitteena on hyvä auto.
Tojon alusta ja korkeahko kori vain ei oikein toimi jos poikkeuttava voima on suuri. Uden mallisessa Avessa on jonkinlainen ohjaava taka-akseli miltä menee pasmat sekaisin urissa ja tuulessa.
Vanhassa Avessa taas takatukivarsien kiinnitys runkoon ja puslat on sallii kulmamuutokset tuulessa jolloin auto singahtaa salaman nopeasti jonkin matkaa situttain. Ongelma on silti pieni verrattuna Carina E:n vastaaviin taipumuksiin. Se kippo oli hengenvaarallinen.....Tojotan ajo-ominaisuuksia sivutuulessa (kokemusta lähes 700tkm) sanon taas kerran ja niiden kymmenien kertojen jälkeen, jota olen sanut niin taas uudelleen: Tämä väittämä ei ole faktaa:
"Ongelma on silti pieni verrattuna Carina E:n vastaaviin taipumuksiin. Se kippo oli hengenvaarallinen."
CarinaE, tai mikään muukaan "Tojotan kippo" EI OLE HENGENVAARALLINEN"!!!! Jos näin olisi ollut, tämä näkyisi ko. automallin vakuutuksissa rankasti. Henkilovahinkojen kustannukset ovat auton korjauskustannuksia merkittävämmät.
Olen pitänyt sinua "2.4 STW" kriittisenä autoilijana, joka vaadit autoltasi paljon. Olet menestyksekkäästi kirjoittanut Tojon epäkohidista kuin myös positiivista kohdista tällä palstalla
Tämä viimeinen viesti ei ole linjassa siihen asiallisuuteen, johon olen sinut liittänyt.- 1,6 Wagon Terra
pitkälti kirjoitti:
mutta kyllä Toyotan sähköisellä tehostuksella on oma osuutensa asiaan. Muut valmistajatkin sitä käyttävät ja ovat tehneet asian huomattavasti paremmin.
Toki muutoin olet oikeassa eli nuo tuulet ja urat ovat myrkkyä Toyotan ohjaukselle. Etenkin tuo aerodymaaninen sivuttaisvoima tuntuu olevan Toyotalle vaikea asia ratkaista.
Hieno asia muuten, että tältä palstalta löytyy asiantuntemusta myös aerodynamiikan puolelta ja akselistojen tuennasta. Ne hyvät ajo-ominaisuudet kun eivät johdu vain pelkästään ohjauksen toteutuksesta.Otin äskettäin päivityksen ja vaihdoin yllä näkyvän auton uuteen. Eli 04 vaihtui 07 malliin.
Hymyilin vähän kun myyjä kertoi innolla, että tässä faceliftissä on aivan eri alustageometia kuin 04 Avessa.
Perhana. Täytyy kyllä sanoa että on tämä uusi selvästi parempi alustastaan. Tukevampi ja ohjauksessakin on selvästi parempi tuntuma. - öömi
Tojo-Kölli kirjoitti:
....Tojotan ajo-ominaisuuksia sivutuulessa (kokemusta lähes 700tkm) sanon taas kerran ja niiden kymmenien kertojen jälkeen, jota olen sanut niin taas uudelleen: Tämä väittämä ei ole faktaa:
"Ongelma on silti pieni verrattuna Carina E:n vastaaviin taipumuksiin. Se kippo oli hengenvaarallinen."
CarinaE, tai mikään muukaan "Tojotan kippo" EI OLE HENGENVAARALLINEN"!!!! Jos näin olisi ollut, tämä näkyisi ko. automallin vakuutuksissa rankasti. Henkilovahinkojen kustannukset ovat auton korjauskustannuksia merkittävämmät.
Olen pitänyt sinua "2.4 STW" kriittisenä autoilijana, joka vaadit autoltasi paljon. Olet menestyksekkäästi kirjoittanut Tojon epäkohidista kuin myös positiivista kohdista tällä palstalla
Tämä viimeinen viesti ei ole linjassa siihen asiallisuuteen, johon olen sinut liittänyt.-98 ave 1,8, jostain syystä tuuli ei heiluta, johtuisko sitten riskistä käsistä,onko uudemmat huonompia ajettavia kuin vanhat,tämä menee suoraan ja sinne mihin pitääkin ja on vieläpä hiljainen, eipä sitten kannata vaihtaa uudempaan.
- kokemukset
öömi kirjoitti:
-98 ave 1,8, jostain syystä tuuli ei heiluta, johtuisko sitten riskistä käsistä,onko uudemmat huonompia ajettavia kuin vanhat,tämä menee suoraan ja sinne mihin pitääkin ja on vieläpä hiljainen, eipä sitten kannata vaihtaa uudempaan.
Ave 2.0 farmari -04, alla Nokian NRHI (vakiokoko), eikä ole tuuliherkkä.
- ...
2.4 STW kirjoitti:
Ohjauksella ei korjailla tuulen tai minkään muunkaan ilmiön vaikutusta jostavaoitteena on hyvä auto.
Tojon alusta ja korkeahko kori vain ei oikein toimi jos poikkeuttava voima on suuri. Uden mallisessa Avessa on jonkinlainen ohjaava taka-akseli miltä menee pasmat sekaisin urissa ja tuulessa.
Vanhassa Avessa taas takatukivarsien kiinnitys runkoon ja puslat on sallii kulmamuutokset tuulessa jolloin auto singahtaa salaman nopeasti jonkin matkaa situttain. Ongelma on silti pieni verrattuna Carina E:n vastaaviin taipumuksiin. Se kippo oli hengenvaarallinen.Kyllä ohjaus vaikuttaa ajettavuuteen. Moni auto voi reagoida tuuleen samoin mutta tuntuvat silti erilaisilta ajaa. Syynä voi siloin olla ohjaus. Kun ohjaus on tunnoton ja ei keskitä kunnolla, ohjaus perustuu visuaaliseen havaintoon ja sivuttaiskiihtyvyyksien aistimiseen. Kun tunnoton ohjaus ei kerro sormenpäissä heti miten auto reagoi, sitä tulee käännettyä helposti liikaa ja pitää tehdä kertautuva ohjausliike ja auto alkaa soutaa. Asiaa hankaloittaa lisäksi se jos ohjaus ei keskitä itse, nimittäin kunnolla kekittävällä ohjauksella voi vain irrottaa otteen ohjauspyörästä ja pyörät ovat itsestään oikeassa asennossa. Huono ohjaus ikään kuin takertuu käännettyyn asentoon ja auto jää kaartamaan.
- 2.4 STW
Tojo-Kölli kirjoitti:
....Tojotan ajo-ominaisuuksia sivutuulessa (kokemusta lähes 700tkm) sanon taas kerran ja niiden kymmenien kertojen jälkeen, jota olen sanut niin taas uudelleen: Tämä väittämä ei ole faktaa:
"Ongelma on silti pieni verrattuna Carina E:n vastaaviin taipumuksiin. Se kippo oli hengenvaarallinen."
CarinaE, tai mikään muukaan "Tojotan kippo" EI OLE HENGENVAARALLINEN"!!!! Jos näin olisi ollut, tämä näkyisi ko. automallin vakuutuksissa rankasti. Henkilovahinkojen kustannukset ovat auton korjauskustannuksia merkittävämmät.
Olen pitänyt sinua "2.4 STW" kriittisenä autoilijana, joka vaadit autoltasi paljon. Olet menestyksekkäästi kirjoittanut Tojon epäkohidista kuin myös positiivista kohdista tällä palstalla
Tämä viimeinen viesti ei ole linjassa siihen asiallisuuteen, johon olen sinut liittänyt.Minulla on ollut sekä Japanissa, että Britanniassa tehty Carina E. Ne autot olivat kovassa tuulessa Hki-Hml välillä motarilla järjettömän huonoja ajaa. Korostan, että tuo tieosuus loivine kanjoneineen saa aikaa kovia yhtäkkisiä puuskia.
Kun auto hyppää liki metrin sivusuunnassa 10m matkalla 130km/h vauhdissa se on menoa se ja vastaohjausken kanssa saa olla salaman nopea. Näin jälkikäteen ajateltuna Carina E:n tuulikäytös on hengenvaarallinen. MUTTA eipä Carina E ole tuonikäisistä tietysti ainoa yhtä ongelmallinen.
On hauska kuulla, että joku on pitänyt kirjoituksiani (ainakin osaa) siedettävinä.
Kohta kuitenkin merkki vaihtuu ja alan kertoilemaan jonkun toisen merkkisen auton ongelmista :-) Kaikissa niissä ne omat ongelmansa on hinnasta riippumatta.
Jottei kellekään tulisi mieleen, että vihaan Toyotaa kun nyt vaihdan merkkiä, niin sanottakoon, että se on mielestäni edelleen paras auto jos puhutaan enintään n. 30ke autoista.
Tojon mallivalikoima nyt vaan on kovin heikko joten sieltä ei itselle uutta kippoa löydy. 2.4 STW kirjoitti:
Minulla on ollut sekä Japanissa, että Britanniassa tehty Carina E. Ne autot olivat kovassa tuulessa Hki-Hml välillä motarilla järjettömän huonoja ajaa. Korostan, että tuo tieosuus loivine kanjoneineen saa aikaa kovia yhtäkkisiä puuskia.
Kun auto hyppää liki metrin sivusuunnassa 10m matkalla 130km/h vauhdissa se on menoa se ja vastaohjausken kanssa saa olla salaman nopea. Näin jälkikäteen ajateltuna Carina E:n tuulikäytös on hengenvaarallinen. MUTTA eipä Carina E ole tuonikäisistä tietysti ainoa yhtä ongelmallinen.
On hauska kuulla, että joku on pitänyt kirjoituksiani (ainakin osaa) siedettävinä.
Kohta kuitenkin merkki vaihtuu ja alan kertoilemaan jonkun toisen merkkisen auton ongelmista :-) Kaikissa niissä ne omat ongelmansa on hinnasta riippumatta.
Jottei kellekään tulisi mieleen, että vihaan Toyotaa kun nyt vaihdan merkkiä, niin sanottakoon, että se on mielestäni edelleen paras auto jos puhutaan enintään n. 30ke autoista.
Tojon mallivalikoima nyt vaan on kovin heikko joten sieltä ei itselle uutta kippoa löydy....trollista erottaa. Tunnut olevan juuri sellainen kuin kirjoitat. Vaadit autoltasi todella paljon. Meidän nykyisten omistajien vikahan se ei ole, jos ei löydy sille sopivaa kippoa. Oletko muuten valintasi uudesta jo tehnyt?
Mutta tuuli asiasta kuten sanoin. Sinä olet hengissä niinkuin lähes kaikki ne kymmenet (sadat?) tuhannet muutkin CarinaE:llä ajaneet, joten uskottavuuden nimessä sinunkaan ei koskaan kannattaisi liioitella kirjoituksissa. Merkkikohtainen turvallisuusriski näkyy vakuutusmaksuissa.
Uskallan väittää, että kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, jotka on ajettu Toyotalla, tuuli ei ole syyllisenä sen merkittävämpi, kuin muillakaan merkeillä......- levottomuudesta
Tojo-Kölli kirjoitti:
...trollista erottaa. Tunnut olevan juuri sellainen kuin kirjoitat. Vaadit autoltasi todella paljon. Meidän nykyisten omistajien vikahan se ei ole, jos ei löydy sille sopivaa kippoa. Oletko muuten valintasi uudesta jo tehnyt?
Mutta tuuli asiasta kuten sanoin. Sinä olet hengissä niinkuin lähes kaikki ne kymmenet (sadat?) tuhannet muutkin CarinaE:llä ajaneet, joten uskottavuuden nimessä sinunkaan ei koskaan kannattaisi liioitella kirjoituksissa. Merkkikohtainen turvallisuusriski näkyy vakuutusmaksuissa.
Uskallan väittää, että kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, jotka on ajettu Toyotalla, tuuli ei ole syyllisenä sen merkittävämpi, kuin muillakaan merkeillä......Oletko Kölli ajatellut asiaa niinpäin, että auton levoton käytös pitääkin kuskin koko ajan valppaana ja saattaa paradoksaalisesti parantaa turvallisuutta?
Kuski ei vaivu valheelliseen turvallisuuden tunteeseen kun autoa pitää paimentaa pysymään tiellä ulkoisten vaikutusten pyrkiessä horjuttamaan menoa. Sama epävarmuus ja turvattomuus pitää nopeuden kurissa ja pakottaa ottamaan muut tiellä liikkujat paremmin huomioon.
Itselläni on muutama pitkän matkan ajokokemus tuollaisella autolla ja täytyy sanoa, että rasittavaahan se oli, mutta hengissä selvittiin.
En sano autoa Toyotaksi etten loukkaisi ketään. - 2.4 STW
Tojo-Kölli kirjoitti:
...trollista erottaa. Tunnut olevan juuri sellainen kuin kirjoitat. Vaadit autoltasi todella paljon. Meidän nykyisten omistajien vikahan se ei ole, jos ei löydy sille sopivaa kippoa. Oletko muuten valintasi uudesta jo tehnyt?
Mutta tuuli asiasta kuten sanoin. Sinä olet hengissä niinkuin lähes kaikki ne kymmenet (sadat?) tuhannet muutkin CarinaE:llä ajaneet, joten uskottavuuden nimessä sinunkaan ei koskaan kannattaisi liioitella kirjoituksissa. Merkkikohtainen turvallisuusriski näkyy vakuutusmaksuissa.
Uskallan väittää, että kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, jotka on ajettu Toyotalla, tuuli ei ole syyllisenä sen merkittävämpi, kuin muillakaan merkeillä......Niin se merkin vaihto tulee pääasiassa eteen puuttuvan diesel-automaattiyhdistelmän vuoksi.
Huollon kyvyttömyys ja huonohko ohjaamoergonomia on sitten ne toiseksi suurimmat asia miksi merkki vaihtuu.
Vaan eipä ole helppoa löytää parempaa kompromissia kuin Ave. Edes hinnan kasvattaminen 37ke->47ke ei takaisi ettei jotkut asiat menisi selvästä taaksepäin, kuten nyt vaikka suuntavakaus. - hämeestäkö
2.4 STW kirjoitti:
Niin se merkin vaihto tulee pääasiassa eteen puuttuvan diesel-automaattiyhdistelmän vuoksi.
Huollon kyvyttömyys ja huonohko ohjaamoergonomia on sitten ne toiseksi suurimmat asia miksi merkki vaihtuu.
Vaan eipä ole helppoa löytää parempaa kompromissia kuin Ave. Edes hinnan kasvattaminen 37ke->47ke ei takaisi ettei jotkut asiat menisi selvästä taaksepäin, kuten nyt vaikka suuntavakaus.Jos hämeen alueen autohuolloista puhut, niin enpä kehuisi niitä muiden merkkien huoltojakaan...
- kylläkin
kyllä tojo on tuuliherkkä samoin nissanit.
- tuul ei ota
Mi9his tuul ei ota. Sano.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692713
- 632654
- 681792
- 241617
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91480- 151392
- 381233
- 401203
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197