E-vitamiinin yliannostus

DarkRedRose

   Olen syönyt tämän ja viimevuoden aikana multivitaa sekä vitaminoituja omega3 kapseleita sekä ravinnostani muutenkin saanut juuri tuota e-vitamiinia ja todennäköisesti liikaa.


Pari viikkoa sitten huomasin kun kroppaani oli ilmestynyt huomattavasti laajentuneita pintaverisuonia, en tuolloin vielä osannut kuvitella että ne saattaisivat johtua tuosta e-vitamiinin liikasaannista. Tänään kuitenkin rupesin asiaa pohtimaan ja googletin vitamiinien yliannostuksista ja hämmästyksekseni löysin artikkelin, jossa mainittiin että se saattaa aiheuttaa pintaverisuonten laajenemista.


Olen nyt jättänyt pois nuo kaikki vitamiini ja ravintolisät, ovatko nuo laajenneet pintaverisuonet pysyvä haitta vai katoavatko itsestään ajan kanssa?


Poistuvathan mahdolliset ylijäämät elimistöstä?


Kuitenkin muuten syön terveellisesti ja muutenkin terveet elämäntavat ja näin en kyllä edes tarvitse mitään ravintolisiä. Tarvittavat vitamiinithan saan kyllä ravinnostani ja tällä tavoinhan yliannostuksen vaaraa ei mistään vitamiineista ja sun muista ravintoaineista ole vai?

22

11815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puutostautiko

      """Tarvittavat vitamiinithan saan kyllä ravinnostani ja tällä tavoinhan yliannostuksen vaaraa ei mistään vitamiineista ja sun muista ravintoaineista ole vai?"""

      Ei ole, kun saa vitamiinit luonnollisessa muodossa, niin elimistö käyttää ne hyödyksi kaikki.

      Täältä vitamiinitietoa:

      http://www.tohtori.fi/ravintolisat/

    • Tokos

      Ei noilla määrillä mitään liika saantia ole pelättävissä.
      E-vitamiini muiden antioksidanttien kanssa varsinkin C-vitamiinin ja seleenin kanssa on turvallista 400 ky tai mg asti.
      Turhaa peloittelua

    • krisem2

      Mnä itse en missään nimessä söisi mitään sellaista e-vitamiinia purkista, joka on kotoisin laborotorio-oloista ja valmistettu siis synteettisesti petrokemiateollisuuden raaka-aineista. En myöskään söisi esim. omega-3 valmistetta, jos siinä on mukana synteettinen e-vitamiini.

      Onko kyseessä luonnollinen tai synteettinen e-vitamiini, pitäsi asia selvitä tuote-etiketistä.
      Synteettinen e-vitamiini merkitään dl-alfatokoferoli ja jos kyse on luonnollisesta on tuon dl:n paikalla pelkkä d eli siis d-alfatokoferoli.

      Synteettiset valmisteet eivät ole tarkoitettu ihmiskehoon. Ei niistä pitkäaikaiskäytössä voi varmuudella sanoa, mitä aiheuttavat. Olettasin, että kertyvät elimistöön ja saattavat aiheuttaa erilaisia ongelmia siellä aikojen kuluessa.
      Sen lisäksi synteettinen ei imeydy elimistöön luonnollisen kaltaisesti, vaan siitä imeytyy ehkä vain noin 35 %.Elimistön on hankala tunnistaa syntteettistä e-vitamiinia, johon siis vaikuttaa mm. dna:n peilikuvainen kierre ja molekyyleissäkin on kaiketi eroja.

      Sen sijaan luonnollisesti valmistettu e-vitamiini (myös siis kapselina) on turvallista suurinakin annoksina, kunhan se on valmistettu sen muotoisena, kun luonto on sen tarkoittanut ihmisen ruuaksi.

      Itse otan täysin luonnollista e-vitamiinia, jossa on siis kaikki e-vitamiiniperheen jäsenet : 4-tokoferolia ja 4 tokotriennolia juuri siinä muodossa kuin luonto on sen ihmisen ruuaksi tarkoittanut.
      Vuorokausiannokseni on 100-130 mg (suomen saantisuositus 10 mg), ja sillä olen saanut mm. maksaläiskät häviämään kasvoistani ja muuta apua.
      Koiralleni annan (1,5 kiloinen chihuahua) tuon 10 mg vuorokaudessa ja se on saanut apua epilepsiaan niin, että kohtaukset ovat harventuneet ja karva on loistokunnossa. "Sivuvaikutuksena" koiraltakin lähti vatsasta kaikki maksaläiskät. Meillä hoidetaan samalla tuotteella myös peräpukamat, emättimen hiivatulehdekset, alkavat silmätulehdukset, tukkoset nenät ja nuhat, aftat suusta, kuivaa ihoa ja ihottumia jne. Käyttö onnistuu siis ulkoisesti ja sisäisesti.

      Minulla oli myös sellasia pieniä punaisia hiussuonia kasvoissa, lähinnä silmien alapuolella poskiluiden kohdalla. Nekin ovat hävinneet luonnollisella e-vitamiinilla.

      Onneksi ihmisellä on mahdollisuus valita, mitä suuhunsa laittaa.

      • DarkRedRose

        Tarkistin tuon e-vitamiinin alkuperän tuosta möllerin tuplasta ja siinä se oli näköjään synteettisessä muodossa (dl) :(

        Käytin kuukausikaupalla juuri näitä möllereitä sekä tuota multivitaa, enkä minä hölmö tajunnut siitä olevan jotain haittaa.

        En enää tosin syö näitä, enkä tuotakaan multivitaa, koska siinähän oli myös e-vitamiinia.
        Heitin tuon multivitapurkin jo roskiin, enkä osaa sanoa missä muodossa e-vitamiini siinä oli.

        Mulle on siis käynyt sillä tavalla, että jaloissani on näitä todella näkyviä hiussuonia ja muuallakin kehossa :/

        Mikähän sitten olisi hyvä ja turvallinen e-vitamiini (merkki ja tuotteen nimi)?


      • krisem2
        DarkRedRose kirjoitti:

        Tarkistin tuon e-vitamiinin alkuperän tuosta möllerin tuplasta ja siinä se oli näköjään synteettisessä muodossa (dl) :(

        Käytin kuukausikaupalla juuri näitä möllereitä sekä tuota multivitaa, enkä minä hölmö tajunnut siitä olevan jotain haittaa.

        En enää tosin syö näitä, enkä tuotakaan multivitaa, koska siinähän oli myös e-vitamiinia.
        Heitin tuon multivitapurkin jo roskiin, enkä osaa sanoa missä muodossa e-vitamiini siinä oli.

        Mulle on siis käynyt sillä tavalla, että jaloissani on näitä todella näkyviä hiussuonia ja muuallakin kehossa :/

        Mikähän sitten olisi hyvä ja turvallinen e-vitamiini (merkki ja tuotteen nimi)?

        Tervehdys!

        Niin se on vain valitettavan usein, että ne turvalliset tuotteet ovat todella hakusessa. Minä puolestani kiitän jotain korkeampaa kuin ihmismieli siitä, että olen perheelleni löytänyt maailman parhaat valmisteet, joista en ikinä luovu.
        Minä en nyt halua moittia kenenkään valmistajan tuotteita, jokainen valitsee tietenkin itse, mikä tuntuu hyvälle. Niin minäkin olen tehnyt. Näissä ravintoasioissa on se sama sääntö kuin kaikissa muissakin eli hyvää ei saa halvalla. "Mersua ei saa ladan hinnalla, vaikka kuinka yrittäisi." Ja nyt kun on kyse niinkin tärkeästä asiasta kuin terveydestä, on syytä todella miettiä, mitä ja mistä ravintolisänsä ostaa. RAvintolisien myyjän tulee tietää tuotteiden alkuperä, tuntea niitä valmistava yritys sekä tietää miten ne on tutkittu ja tarkastettu ja miten turvallisia ne ovat pitkäaikaisessa käytössä. Mistään marketista en ainakaan itselleni ostaisi, kun eihän sieltä' saa sitä tuotetietoakaan ja mihinkään alennuskoreihin en edes kurkkisi. Hyvää ei tarvitse myydä halvalla. Ravintolisienhän pääsääntöinen tehtävä on nimenomaan täyttää ne puutteet, joita normaalin monipuolisen ruuan nauttimen jättää meidän ruokavaliooon. Niillä EI siis korvata mitään ruoka-aineita, vaan täytetään puutteita.

        Koska en myöskään halua mainostaa tässä kenekään valmistajan tuotteita, en kommentoi tässä sen enempää. Mutta jos olet kiinnostunut, voin kertoa sinulle yksityisesti sähköpostitse niistä valmisteista , mitä minä käytän. Ota yhteyttä, jos kiinnostaa [email protected]


      • poikkeavat luonnon molekyyliseoksista siten, että synteettiset seokset ovat yleensä raseemisia, eli sisältävät molempikätisiä isomeerejä, kumpiakin tavallisesti yhtä paljon. Luonnonaineet kuten esim. E-vitamiini esiintyvät vain toiseen suuntaan kiertyneenä isomeerinä (D-alfa-tocopheroli), synteettinen raseeminen E-vitamiini merkitään DL-. Toistensa peilikuvamolekyylit ovat keskenään eri enantiomeerejä, muitakin molekyylien muotoeroja eli isomeerejä esiintyy. Lääkeaineissa ja vitamiineissa yleensä vain toinen enantiomeeri on tehokas, toinen voi olla jopa haitallinen. Esim. Thalidomidin haitallisuus johtui lääkkeelisesti tehottomasta isomeeristä. Suomesta sai vielä vähän aikaa sitten ostaa Dexit nimista ibuprofeenia, josta tehottomampi isomeeri oli poistettu, mutta valitettavasti valmistus lopetettiin. Aine oli vaikeammasta valmistusprosessista johtuen kalliimpi kuin tavallinen ibuprofeeni ja junttikansa ei sitä tarpeeksi ostanut. Apteekista saa kohtuuhintaan Equiday E 200 mg valmistetta, joka sisältää D-alfa-tocoferolia eli luonnon E-vitamiinia.


      • ateep

        Espanjan televisiossa mainostetaan kovasti että tupakoitsijan on syytä käyttää E-vitamiinia, koska häkää jne on veressä.Poltan tupakkaa, olen 60 vuotias, en käytä estrogeenia enkä marevaania.Ostin apteekista vitaaminia ja kotona huomasin että se on synteettistä.Kysynkin onko siitä minulle mitään hyötyä, vai pikemminkin haittaa.Kapselit on 200mg.En ole vielä syönyt yhtään kun jäin miettimään asioita.En siis halua puolustella tupakointiani vaan toivon tietoa.


      • d3
        ateep kirjoitti:

        Espanjan televisiossa mainostetaan kovasti että tupakoitsijan on syytä käyttää E-vitamiinia, koska häkää jne on veressä.Poltan tupakkaa, olen 60 vuotias, en käytä estrogeenia enkä marevaania.Ostin apteekista vitaaminia ja kotona huomasin että se on synteettistä.Kysynkin onko siitä minulle mitään hyötyä, vai pikemminkin haittaa.Kapselit on 200mg.En ole vielä syönyt yhtään kun jäin miettimään asioita.En siis halua puolustella tupakointiani vaan toivon tietoa.

        osta vehnänalkioöljyä

        se on luonnollista eli ruokaa


    • krisem2

      Viimeisten tutkimusten mukaan tämän päivän ruokavaliosta EI saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita, vaikka söisi miten monipuolisesti tahaansa. Mietippä nyt ruokavaliotasi ja vastaa rehellisesti itsellesi:
      1. syötkö 6-9 vihannes-/ kasvisannosta JOKA PÄIVÄ? Se on se määrä, mitä tutkijat kehottavat syömään, jotta saadaan riittävästi antioksidantteja terveyden ylläpitämiseksi.

      2. Syötkä RASVAISTA kalaa 2-3 kertaa viikossa, JOKA VIIKKO? Se on kuitenkin se määrä, mitä pitäisi viimeisten tutkimusten mukaan syödä, jotta elimistöön tulisi riittävästi omega-3 rasvahappoja.

      3. Perustuuko ruokavaliosi kokojyvätuotteisiin...siis sellaisiin ravintoaineisiin kuin kasvilipidit ja -sterolit, joita on vain ja ainoastaan jalostamattoman viljan jyvässä. Jalostuksen yhteydessä esim. vehnästä poistetaan nuo rasvaosat, jotta jauhot eivät pilaannu. Kokojyvätuotteiden pitäisi olla ravintomme peruspilari. Jos tämä peruspilari ei ole kunnosssa, kaatuu koko rakennelma.

      4. Saatko varmasti JOKA PÄIVÄ kaikki elimistön välttämättömät vitamiinit ja kivennäisaineet? Nyt tupakoitsijoille vinkki: Jokainen tupakka kuluttaa elimistön c-vitamiinia vähintään 30 mg (joidenkin tietolähteiden mukaan jopa 50 mg). Jos siis polttaa askin päivässä, on tupakan kuluttama c-vitamiinin määrä 600 mg, ja vielä ei ole jäänyt milliäkään elimitön käyttöön. Suomen saantisuositus on 60 mg. Järkikin sanoo, että tupakoitsijat tarvitsevat c- vitamiinia yli kymmenkertaisen määrän ei-tupakoitsijoihin verrattuna. Itse otan c-vitamiinia joka päivä 1400 mg, minä siis poltan.

      Tässä joitakin faktoja siitä, että hyvin harva ihminen todella saa kaikki tarvittavat ravintoaineet ruuasta. Itse asiassa tutkimusten mukaan noin 95 % maailman väestöstä ei saa niitä riittävästi. Jos vaikka ajattelee suomalaisia, niin me johdamme maailman tilastoja sydän -ja verisuonisairauksissa, jotka ovat myös suurimpia kuolinsyitä. Nämä sairaudet olisivat suurimmaksi osaksi estettävissä olevia sairauksia oikeanlaisilla ravintotottumuksilla, ja tässä yhteydessä ei sovi vähätellä kasvisten ja vihannesten tärkeyttä - siis se 6-9 annosta joka päivä.

      Meillä Suomessa syntyy myös tutkimusten mukaan maailman terveimmät lapset, mutta meillä on maailman sairaimmat vanhukset.....mitä sen elämän aikana meille tapahtuu, ja mistä syystä? Pitäisi muistaa, että ruokaa on se mitä syödään, mutta ravintoa on se, mitä kaikki elimistön miljardit solut saavat todellisuudessa käyttöönsä.

      • DarkRedRose

        1. Puoli kiloa päivässä (hedelmiä, vihanneksia, marjoja)
        Kyllä mielestäni
        tämä osio on aivan
        kunnossa.

        2. Silakkaa, seitiä ja lohta tulee pääasiassa
        syötyä, aina ei kyllä täyty tuo suositus-
        määrä.. mutta pyrin viikoittain syömään kalaa.

        3. Syön aamupalaksi puuroa ja käytän muutenkin
        päivittäin kokojyvätuotteita (myös pellavarouhetta)
        jonkinverran tulee vehnäjauhoa
        syötyä sämpylöiden ja pullan mukana.
        Itse olen leiponut sämpylät ja lisännyt mukaan
        esim. kauraleseitä ja muitakin hiutaleita ja
        tummempia jauhoja. Pullaa syön ehkä 2-3 krt/kk.

        4. Sanoisin että aika hyvin syön ja monipuolises-
        ti, mutta joistakin ravintoaineista/vitamiineista
        saattaa olla puutetta, ainakin magnesiumin määrää
        pitäisi lisätä.

        Ja en muuten tupakoi, onneksi.


        -Tottahan se tosiaan on mitä kirjoitit-


        Jos jokainen tässä maailmassa edes yrittäisi syödä
        terveellisemmin, kyllä siinä säästyisi lukuisia
        ihmishenkiä. Se on tätä, kun on stressiä vähän
        kaikesta ja muka kiireessä ei ehdi syödä moni-
        puolisesti vaan ahmitaan kaikkea epäterveellistä.


        Kyllä minä olen aika tarkka siitä minkälaista
        ruokaa suuhuni pistän ja en todellakaan syö miten
        sattuu. Liikuntaakin harrastan 3-4 kertaa viikossa.


      • spelttityttö
        DarkRedRose kirjoitti:

        1. Puoli kiloa päivässä (hedelmiä, vihanneksia, marjoja)
        Kyllä mielestäni
        tämä osio on aivan
        kunnossa.

        2. Silakkaa, seitiä ja lohta tulee pääasiassa
        syötyä, aina ei kyllä täyty tuo suositus-
        määrä.. mutta pyrin viikoittain syömään kalaa.

        3. Syön aamupalaksi puuroa ja käytän muutenkin
        päivittäin kokojyvätuotteita (myös pellavarouhetta)
        jonkinverran tulee vehnäjauhoa
        syötyä sämpylöiden ja pullan mukana.
        Itse olen leiponut sämpylät ja lisännyt mukaan
        esim. kauraleseitä ja muitakin hiutaleita ja
        tummempia jauhoja. Pullaa syön ehkä 2-3 krt/kk.

        4. Sanoisin että aika hyvin syön ja monipuolises-
        ti, mutta joistakin ravintoaineista/vitamiineista
        saattaa olla puutetta, ainakin magnesiumin määrää
        pitäisi lisätä.

        Ja en muuten tupakoi, onneksi.


        -Tottahan se tosiaan on mitä kirjoitit-


        Jos jokainen tässä maailmassa edes yrittäisi syödä
        terveellisemmin, kyllä siinä säästyisi lukuisia
        ihmishenkiä. Se on tätä, kun on stressiä vähän
        kaikesta ja muka kiireessä ei ehdi syödä moni-
        puolisesti vaan ahmitaan kaikkea epäterveellistä.


        Kyllä minä olen aika tarkka siitä minkälaista
        ruokaa suuhuni pistän ja en todellakaan syö miten
        sattuu. Liikuntaakin harrastan 3-4 kertaa viikossa.

        Speltti on myös todella hyvää ja terveellistä syötävää.

        Teen itse vispipuuroa viinimarjoista ja täysjyväspelttimannaryyneistä.

        Tuota spelttiä saa kaikista isoimmista ruokakapoista eli Citymarket ja Prisma ainakin.

        Sitäpaitsi kait tämä maapallon kansa olisi kuollut jo sukupuuttoon, jos joka päivä tarttis syödä 1/2 kiloa kasvikunnan tuotteita päivässä, jotta hengissä pysyy.

        Aniharva täällä maapallolla nyt ihan joka päivä noin paljon syö.

        Viranomaiset nyt vaan sitä suosittelevat, kun kansa vaan paisuu ja sairastuu, kun syödään vaan rasvaa, sokeria ja valkoista jauhoa aivan liikaa ja se kunnon ruoka jää huomattavasti vähemmälle, liikunnasta puhumattakaan.


      • krisem2
        spelttityttö kirjoitti:

        Speltti on myös todella hyvää ja terveellistä syötävää.

        Teen itse vispipuuroa viinimarjoista ja täysjyväspelttimannaryyneistä.

        Tuota spelttiä saa kaikista isoimmista ruokakapoista eli Citymarket ja Prisma ainakin.

        Sitäpaitsi kait tämä maapallon kansa olisi kuollut jo sukupuuttoon, jos joka päivä tarttis syödä 1/2 kiloa kasvikunnan tuotteita päivässä, jotta hengissä pysyy.

        Aniharva täällä maapallolla nyt ihan joka päivä noin paljon syö.

        Viranomaiset nyt vaan sitä suosittelevat, kun kansa vaan paisuu ja sairastuu, kun syödään vaan rasvaa, sokeria ja valkoista jauhoa aivan liikaa ja se kunnon ruoka jää huomattavasti vähemmälle, liikunnasta puhumattakaan.

        "Sitäpaitsi kait tämä maapallon kansa olisi kuollut jo sukupuuttoon, jos joka päivä tarttis syödä 1/2 kiloa kasvikunnan tuotteita päivässä, jotta hengissä pysyy. "

        Nimenomaan....hengissä pysyy vähemmälläkin, mutta jotta saavuttaisi sen optimaalisen terveyden eikä iskisi niitä sairauksia, vihanneksia ja kasviksia TÄYTYY saada sen puolen kilon edestä vähintään.

        On totta myös, että aniharva syö niin paljon. Tutkimusten mukaan 95 % ihmisistä ei saa riittävästi ravinteita, jotka vaaditaan terveyden ylläpitoon.

        Vuonna 2005 maailmassa kuoli 58 milj. ihmistä. Niistä reilusti yli 60 % kuoli joko sydän-ja verisuomitauteihin, diabetekseen tai syöpään. Nämä sairaudet olisivat suurimaksi osaksi olleet estettävissä oikealla ravitsemuksella ja riittävällä sellaisella.

        Mitä siiten maailman suuret terveysjärjestöt suosittelevat tuohon: 1. rasvasta kalaa 2 kertaa viikossa 2. kasviksia ja vihanneksia 6-9 annosta joka päivä 3. kokojyvätuottteet ruokavalion peruspilariksi


      • DarkRedRose
        krisem2 kirjoitti:

        "Sitäpaitsi kait tämä maapallon kansa olisi kuollut jo sukupuuttoon, jos joka päivä tarttis syödä 1/2 kiloa kasvikunnan tuotteita päivässä, jotta hengissä pysyy. "

        Nimenomaan....hengissä pysyy vähemmälläkin, mutta jotta saavuttaisi sen optimaalisen terveyden eikä iskisi niitä sairauksia, vihanneksia ja kasviksia TÄYTYY saada sen puolen kilon edestä vähintään.

        On totta myös, että aniharva syö niin paljon. Tutkimusten mukaan 95 % ihmisistä ei saa riittävästi ravinteita, jotka vaaditaan terveyden ylläpitoon.

        Vuonna 2005 maailmassa kuoli 58 milj. ihmistä. Niistä reilusti yli 60 % kuoli joko sydän-ja verisuomitauteihin, diabetekseen tai syöpään. Nämä sairaudet olisivat suurimaksi osaksi olleet estettävissä oikealla ravitsemuksella ja riittävällä sellaisella.

        Mitä siiten maailman suuret terveysjärjestöt suosittelevat tuohon: 1. rasvasta kalaa 2 kertaa viikossa 2. kasviksia ja vihanneksia 6-9 annosta joka päivä 3. kokojyvätuottteet ruokavalion peruspilariksi

        Esim. Twinlab Super-E 400 hyvä ja luotettava?

        "SUPER E-400 koostuu neljästä luonnollisesta ja yleisemmin esiintyvistä tokoferolityypin sekoituksesta: d-alfa-, d-beta-, d-delta- ja d-gammatokoferolista. Niillä kaikilla on eri vaikutusominaisuuksia toisiaan täydentäen".

        Tai sitten "Neo-E plus
        Vehnänalkioöljykuorilo
        E-vitamiini on luonnon oma antioksidantti, joka suojaa soluja ja parantaa elimistön vastustuskykyä".


      • aina pillereistä
        DarkRedRose kirjoitti:

        Esim. Twinlab Super-E 400 hyvä ja luotettava?

        "SUPER E-400 koostuu neljästä luonnollisesta ja yleisemmin esiintyvistä tokoferolityypin sekoituksesta: d-alfa-, d-beta-, d-delta- ja d-gammatokoferolista. Niillä kaikilla on eri vaikutusominaisuuksia toisiaan täydentäen".

        Tai sitten "Neo-E plus
        Vehnänalkioöljykuorilo
        E-vitamiini on luonnon oma antioksidantti, joka suojaa soluja ja parantaa elimistön vastustuskykyä".

        Kun syöt muutenkin terveellisesti niin ota lisäksi ruokalusikallinen luomu rypsiöljyä päivässä niin et tarvitse E-vitamiinilisiä ja omegatkin saat samalla..ja suhteessa jota ihminen ei ole viisaudessaan säädellyt oman tietämyksensä tai luulojensa mukaan.


      • Tokos
        aina pillereistä kirjoitti:

        Kun syöt muutenkin terveellisesti niin ota lisäksi ruokalusikallinen luomu rypsiöljyä päivässä niin et tarvitse E-vitamiinilisiä ja omegatkin saat samalla..ja suhteessa jota ihminen ei ole viisaudessaan säädellyt oman tietämyksensä tai luulojensa mukaan.

        Ei ole tiedossa kuinka paljon elimistömme tuottaa EPA:a ja DHA:ta alfa-linoleenihaposta.Se tiedetään,että vähän ja hitaasti.Kriittisimmän muutostyön tekee entsyymi nimeltä delta-6-desaturaasi,joka muuttaa myös kasvikunnasta pääasiallisesti saatavaa linolihappoa eteenpäin gammalinoleenihapoksi(GLA).Omega-3-sarjan alfa-linoleenihappo kilpailee Omega-6-sarjan linolihapon kanssa samasta entsyymistä.Pääasiassa sitä lähdeainetta,mitä on enemmän tarjolla,syntetisoidaan enemmän.Mutta entsyymi itsessään saattaa olla vielä toiminnaltaan heikossa kunnossa,sillä useat tämän päivän ympäristön paineet ja nautintoaineet,ravinnon ravintoaine köyhyys,saasteet ja lääkeaineet heikentävät d-6-d:n toimintavalmiutta.
        Näiden seikkojen vuoksi ihmisen on vaikea saada riittävästi EPA:a ja DHA:ta.Jotta kilpailu olisi edullisempaa alfa-linoleenihapon kannalta,tulisi sitä saada huomattavasti enemmän kuin mitä länsimainen ruokavalio sisältää.Molempien Omega-3-sarjan rasvahappojen (EPA ja DHA)saannin voi tosin turvata lisäämällä päivittäiseen ruokavalioon rasvaista kalaa,mutta Omega-sarjan pidempiä rasvahappoja onkin vaikea saada ravinnosta,itse asiassa niiden saanti on lähes mahdoton sellaisenaan.
        Mutta jos syödään valmista EPA:a ja DHA:ta sisältävää rasvaista kalaa tai niistä tehtyjä kalaöljyvalmisteita,voidaan ohittaa kokonaan elimistössä vallitseva kilpailu.
        Tällä tavoin voidaan varmistaa riittävä EPA:n ja DHA:n saanti.
        Eli kasvikunnan lähteet ovat vain esiasteita ja niiden muuntaminen ei toimi useilla.Rypsiöljy on muuten hyvä alfalinoleenihapon lähde....


      • Tokos kirjoitti:

        Ei ole tiedossa kuinka paljon elimistömme tuottaa EPA:a ja DHA:ta alfa-linoleenihaposta.Se tiedetään,että vähän ja hitaasti.Kriittisimmän muutostyön tekee entsyymi nimeltä delta-6-desaturaasi,joka muuttaa myös kasvikunnasta pääasiallisesti saatavaa linolihappoa eteenpäin gammalinoleenihapoksi(GLA).Omega-3-sarjan alfa-linoleenihappo kilpailee Omega-6-sarjan linolihapon kanssa samasta entsyymistä.Pääasiassa sitä lähdeainetta,mitä on enemmän tarjolla,syntetisoidaan enemmän.Mutta entsyymi itsessään saattaa olla vielä toiminnaltaan heikossa kunnossa,sillä useat tämän päivän ympäristön paineet ja nautintoaineet,ravinnon ravintoaine köyhyys,saasteet ja lääkeaineet heikentävät d-6-d:n toimintavalmiutta.
        Näiden seikkojen vuoksi ihmisen on vaikea saada riittävästi EPA:a ja DHA:ta.Jotta kilpailu olisi edullisempaa alfa-linoleenihapon kannalta,tulisi sitä saada huomattavasti enemmän kuin mitä länsimainen ruokavalio sisältää.Molempien Omega-3-sarjan rasvahappojen (EPA ja DHA)saannin voi tosin turvata lisäämällä päivittäiseen ruokavalioon rasvaista kalaa,mutta Omega-sarjan pidempiä rasvahappoja onkin vaikea saada ravinnosta,itse asiassa niiden saanti on lähes mahdoton sellaisenaan.
        Mutta jos syödään valmista EPA:a ja DHA:ta sisältävää rasvaista kalaa tai niistä tehtyjä kalaöljyvalmisteita,voidaan ohittaa kokonaan elimistössä vallitseva kilpailu.
        Tällä tavoin voidaan varmistaa riittävä EPA:n ja DHA:n saanti.
        Eli kasvikunnan lähteet ovat vain esiasteita ja niiden muuntaminen ei toimi useilla.Rypsiöljy on muuten hyvä alfalinoleenihapon lähde....

        http://www.virgino.fi/tuotteet/tuotteet.html

        Aiemmin muuten kirjoittelin tänne nimimerkillä
        DarkRedRose.


      • ´boy love boy
        aina pillereistä kirjoitti:

        Kun syöt muutenkin terveellisesti niin ota lisäksi ruokalusikallinen luomu rypsiöljyä päivässä niin et tarvitse E-vitamiinilisiä ja omegatkin saat samalla..ja suhteessa jota ihminen ei ole viisaudessaan säädellyt oman tietämyksensä tai luulojensa mukaan.

        ei riitä 800mg vrk ainakin e-vitamiinia vrk on sopiva lisäksi monivitamiini tabuja e-epaa lisäksi b vitamiini valmistetta ja 1000mg vrk c-vitamiinia


    • telinevoimistelija poika

      kannatta ottaa e-vitaa1000mg vrk,joka päivä itse olen toiminut näin lisäksi otan monivitamiini tablettejax2 vrk.kalaöljyä 3g vrk kalanmaksaöljyä 1 rkl vrk 25 vuotta näin tehnyt ja hyvin menee.

    • kaunis bodari poika

      itse olen syönyt vuosia e-vitaa 1000mg vrk lisäksi monivitaax2vrk kalaöljyy b-vitaa 100mgvrk ja paljon muuta kannatan ja vaikuttaahan nää ulkonäköönkin hyvä iho ja paljon muuta

      • olet hullu

        Nimimerkkisi perusteella taidat olla narsisti?

        Juuri tuollaisilla ihmisillä on vaarana väärinkäyttää vitamiineja ja muita tuotteita äärimmäisyyksiin. 1000mg E-vitamiinia on todella suuri määrä ja voi kostautua tulevaisuudessa. Varsinkin jos se on vielä synteettistä. Ja kun vielä päälle syöt 2xmonivitamiinia ja kalaöljyä, niin huhhuh. Rasvaliukoisten vitamiinien väärinkäyttö rasittaa maksaa..

        Yhtään "kauniimmaksi" et tule vitamiineja napsimalla, höhlä.


      • Voimalija
        olet hullu kirjoitti:

        Nimimerkkisi perusteella taidat olla narsisti?

        Juuri tuollaisilla ihmisillä on vaarana väärinkäyttää vitamiineja ja muita tuotteita äärimmäisyyksiin. 1000mg E-vitamiinia on todella suuri määrä ja voi kostautua tulevaisuudessa. Varsinkin jos se on vielä synteettistä. Ja kun vielä päälle syöt 2xmonivitamiinia ja kalaöljyä, niin huhhuh. Rasvaliukoisten vitamiinien väärinkäyttö rasittaa maksaa..

        Yhtään "kauniimmaksi" et tule vitamiineja napsimalla, höhlä.

        Millähän perusteella sä heitä arvotelet tollo haha :D Molemmat popsineet pillereitä jo vuosikausia ilman ongelmia. Itekin tuli alotettua kesällä napsimaan vitamiinejä kunnolla ja olo on parempi kuin koskaan ennen. Multivita, b, c, e, d ja omega3.

        E=400IU tabu kerran päiväs, D=yli 100uG/pv, C=500-2000mG/pv

        Rasvaliukoisten vitamiinien käyttö ei rasita maksaa vain a-vitamiinin yliannostus sitä rasittaa ja jos sitä nyt yleensä haluaa ottaa lisää niin voi ottaa sen beta-karoteenina joka muuttuu kehossa a-vitamiiniksi mutta tätä kautta ei voi saada koskaan liikaa.

        Ei kannata uskoa hihhuleitten pelotteluihin vaan syö niitä vitamiineja ja pysyy kunnossa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe