Luotettavaa taidekauppaa?

Epätietoinen...

Siellä täällä näkyy kiertäviä taidekauppiaita VPK:n salissa tai työväentaloilla. Myyvät taidetta "poistohinnoilla" tai "varastoja tyhjiksi". Ovatko kyseiset kauppiaat luotettavia ja teokset ihan aitoja? Sinänsä kiva, että taidetta myydään muuallakin kuin überhienoissa kallerioissa ja ihan laadukkailta taiteilijoilta.
Mutta valaiskaahan minua asiasta.

Hyvää kevättä!

J

27

3439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BARE

      Kuullostaa aika pitkälti tekotaiteen/toritaiteen kusetus myynniltä. Väitetään ties mitä varaston tyhjennyksiä, poistomyyntejä ja -100% aleja. Oikeasti koulujen liikuntasaleissa, kirpputoreilla ja muissa myyjäisissä myytävä taide on melkeempä poikeuksetta täyttä paskaa.

      • kokemusta omaava

        Mulla on huonoja kokemuksia taidekauppiaista.Eräs tyyppi maksoi tauluistani vasta 2 kuukauden päästä.Piti oikein uhkailla että suorittaa maksun.Toinen taas lähetti postissa kuukauden kuluttua tauluni takaisin.Oli sovittu jo maksusta.Tässä taannoin eräs kiertävä taidekauppias lupasi maksaa peräti 40 (!)euroa kappaleelta jos teen hänelle 5 meritaulua.Käskin painua v....n.Se, ettei noi kauppiaat halua maksaa tarjotuista tauluista yhtikäs mitään mutta myyvät kuitenkin silkkaa sontaa kovalla hinnalla-ärsyttää.Ei todella tee mieli tarjotakaan heille mitään.
        Kun on maalannut yli 30 vuotta ja Atskit käyty, niin millään orjahinnalla en varmasti mitään kellekkään myy.Ei ole kuitenkaan järkevää myydä millään älyttömillä hinnoilla taulujaan koska silloin ei kauppoja synny.Myyn esim. meritauluja 300-400 €uron hintaan.Ei oo paha pyyntö.
        On viisasta yrittää myydä itse tauluja niin ei tarvitse turhaan ärsyyntyä kellekkään pihille mutta ahneelle kauppiaalle.


    • Tarjooja

      Tuntuuko luotettavalta kun menet tarjoamaan taulun lähtöhinnasta 40% niin jää taulu käteen.
      Näin toimivat kaikki kiertävät taidekauppiaat.
      Hinnoissa ilmaa ja myyntimenetelmät epämmääräisiä.

      • Print24

        Joo, kyllä aika lailla epäluuloinen olen 'kiertäviä taidekauppiaita' kohtaan. Varmasti heidän kauttaan on mahdollisuus tehdä sekä hyviä että huonoja kauppoja...


    • S.Halttunen

      Nopea kuvaus itsestäni: olen myynyt omaa ja muiden taidetta, ûberhienossa galleriassa, omassa pienessä galleriassani, kierrellyt kouluissa ja vpk:taloissa pian kymmenen vuotta. Tähän pohjautuu siis omat käsitykseni.

      Taiteen myymisessä on täysin samat säännöt kuin missä muussakin tavarassa. Samojen taitelijoiden hinnat saattavat heitellä paljonkin, tarjoukset voivat olla prosentuaalisesti suuriakin. Jos joku ei tiedä miten paljon eroja täysin samassa tuotteessa voi olla mene vaikkapa vertaa.fi tai mikrobitin hintavertailusivulle niin huomaat miten paljon saman tavaran myymisessä on hintaeroja. Taiteessa suora hintavertailu on vaikeampaa, sillä saman taitelijan työt voivat olla laadullisesti erilaisia. Joskus työ onnistuu ja joskus ei.

      Taidekauppiaat ovat kauppiaita. Heidän tehtävänään ei ole mesenoida taitelijoita, ei tehdä hyväntekeväisyyttä. Kauppiaan ammatti on pääasiallisesti oman toimeentulon ansaitseminen. Yksinkertaistettuna taidekauppiaan pitää ostaa taiteilijalta halvemmalla kuin mitä lopullinen myyntihinta on. Kaikkien vuokra ym. kulujen jälkeen kauppiaan kuuluu jäädä voitolle muuten on väärällä alalla. Sama periaate pätee ruoan, kulutushyödykkeiden, matkojen tai minkä tahansa muun asian myyminen.

      Hienoilla gallerioilla on yleensä suuremmat kulut, eli he joutuvat ottamaan ensin taiteilijalta vuokran ja sen jälkeen myyntiprovision. Kiertävät kauppiaat ostavat pääasiassa työt taiteilijoilta suoraan ja yrittävät myydä voitolla pois. Ensimmäisessä vaihtoehdossa taiteilija saada palkkaa tekemästään työstä tai voi jäädä miinukselle. Toisessa vaihtoehdossa taiteilija saa varmasti työstään palkkion. Kummassakin vaihtoehdossa on hyviä ja huonoja puolia, kumpikin vaihtoehto kuitenkin vie taiteilijan "nimeä" eteenpäin, eli töitä on ihmisten nähtävillä.

      Varastojen tyhjennysmyyntejä tehdään koko ajan vaatekaupoissa, kodinkoneliikkeissä ja monissa muissa kaupoissa. Niihin ei vain kukaan jaksa kiinnittää huomiota "ovatko vaatteet oikeasti aitoja, onko kauppias luotettava" Suurimmat alennukset mitä minä olen nähnyt on jotain 70% luokkaa. Kuulostaako tämä huijaukselta?

      Väärennöksiä taiteessa liikkuu vähän. Kauppiaat eivät uskalla myydä väärennöksiä, koska kiinnijäämisestä seuraa linnaa. Taideväärennös on yhtä vakava rikos kuin rahan tai arvopaperin väärentäminen. Kyseessä on siis eri luokan rikos kuin vaikkapa väärennettyjen lewisten myyminen. Jos epäilet jotain taidekauppiasta väärennetyn tavaran myymisestä tee heti rikosilmoitus, älä laita mitään huhuja liikkeelle, että tuo kauppias ehkä myy väärennettyä tavaraa. Mielestäni syyttömän mustamaalaaminen on yhtä vakavaa kuin väkivallan käyttäminen. Rikokset kuitenkin rangaistava teko.

      Lyhyesti sanottuna:osta sellaista taidetta mikä sinulle sopii sieltä mistä sen vain löydät. Kiertele näyttelyissä, VPK:n taloissa ja marketeissa missä on taidetta myynnissä. Voit löytää aarteen joka kulkee matkassasi ja mahdollisesti myös seuraavilla sukupolvilla.

      Sami Halttunen

      ps. muutan rakkaani luokse, lopetan galleriani ja pidän varaston loppuunmyynnin alkaen 22.5. ;)

      • Mesenaatti

        Kiitän S. Halttusta hyvin perustelluista ja asiallisista kommenteista. Suomi24:ssä on joskus tullut muunkinlaista kommenttia vastaan :)
        Aloitin siis tämän viestiketjun puhtaasti siitä syystä, etten tiennyt, miten kyseisiin taidemyynteihin suhtautua.
        Viesti ja eilinen kokemukseni taideostoksilla selvensi myös muutamaa pähkäilemääni asiaa: tinkiä saa ja kannattaa. Hankkimani serigrafian hinta tipahti useamman sataa euroa. Oletan että kauppias oli ammattilainen ja sai silti omansa pois. Ja pidän hankkimastani työstä kovasti.

        Hyvää kevättä ja kiitokset vastauksista!

        Jussi


      • Tinkaaja
        Mesenaatti kirjoitti:

        Kiitän S. Halttusta hyvin perustelluista ja asiallisista kommenteista. Suomi24:ssä on joskus tullut muunkinlaista kommenttia vastaan :)
        Aloitin siis tämän viestiketjun puhtaasti siitä syystä, etten tiennyt, miten kyseisiin taidemyynteihin suhtautua.
        Viesti ja eilinen kokemukseni taideostoksilla selvensi myös muutamaa pähkäilemääni asiaa: tinkiä saa ja kannattaa. Hankkimani serigrafian hinta tipahti useamman sataa euroa. Oletan että kauppias oli ammattilainen ja sai silti omansa pois. Ja pidän hankkimastani työstä kovasti.

        Hyvää kevättä ja kiitokset vastauksista!

        Jussi

        Voiko kodinkoneiden ja taiteen ostoa verrata toisiinsa,taiteenarvonhan yleensä oletetaan vuosien saatossa kohoavan.Vanha pulsaattoripesukone tuskin nostaa hintaansa.
        Siitä tietysti olen samaa mieltä,että kauppa on ostajan ja myyjän välinen asia.
        Kuitenkin ylihinnoittelemalla taulut ja myymällä mitä sattuu saamaan pilataan luottamus taidekauppaan.
        Yhtenä ongelmana näkisin vielä kaikenlaiset harrastetaiteilijat, jotka levittävät huhuja ammattilaisista saadakseen myytyä lätkiään.(Taulu)


      • S.Halttunen
        Tinkaaja kirjoitti:

        Voiko kodinkoneiden ja taiteen ostoa verrata toisiinsa,taiteenarvonhan yleensä oletetaan vuosien saatossa kohoavan.Vanha pulsaattoripesukone tuskin nostaa hintaansa.
        Siitä tietysti olen samaa mieltä,että kauppa on ostajan ja myyjän välinen asia.
        Kuitenkin ylihinnoittelemalla taulut ja myymällä mitä sattuu saamaan pilataan luottamus taidekauppaan.
        Yhtenä ongelmana näkisin vielä kaikenlaiset harrastetaiteilijat, jotka levittävät huhuja ammattilaisista saadakseen myytyä lätkiään.(Taulu)

        Mielestäni kodinkoneiden ja taiteen ostoa voidaan hyvinkin verrata toisiinsa. Sillähän ei ostovaiheessa ole merkitystä nouseeko vai laskeeko tuotteen hinta myöhemmin. Taiteen markkinoiminen romantisoidaan turhan herkästi että siinä on jotkut elämää suuremmat asiat kyseessä. Samaa ostamista ja myymistä kuin missä tahansa muussakin tuotteessa. Sitäpaitsi harvat ostavat taidetta sen takia, että sen arvo vielä joskus nousee. Pääasiassa taide ostetaan kotiin mielihyvän tuojaksi, hintojen nousu on vain hyvää plussaa jota kysellään joskus pitkien aikojen päästä ostamisesta. Jos vastaani tulisi puhdas sijoittaja hän varmasti ostaisi minulta koko varaston tyhjäksi tietäen, että potin arvo on kymmenen vuoden päästä paljon suurempi. Karu totuus on kuitenkin toinen: joudun myymään työt yksitellen johonkin tiettyyn paikkaan jonkun kodissa, jonkun tietyn sohvan yläpuolelle oikean taustavärinsä takia.

        Taiteilijan ammatti on periaatteeltaan tällaista:maalataan taulu ja yritetään saada kohtuullinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta. Kuulostaa melko samalta kuin vaikkapa lakimiehen tai ratikkakuskin työkin. Taiteen esillä pitämiseen liittyy paljon yleistä yhteiskunnan hyvinvointia kohentavia asioita, mutta taiteilijan kannalta periaate on tuo yksinkertainen edellä mainittu.

        Taidekauppiaan tehtävä taas on töiden saattaminen asiakkaille ja näin mahdollistaa taiteilijan keskittymisen paremmin taiteen tekemiseen. Kauppiaat käyttävät erilaisia keinoja esimerkiksi alennuksia saadakseen ihmiset kiinnostumaan taiteesta. En muista kuulleeni, että vaatteet olisivat ylihinnoiteltuja vaikka niistä annetaan 70% alennuksia, harvalla on tapana jättää ostamatta ylihintaisia joululahjoja, vaikka tietää että ne saisi parin viikon päästä puoleen hintaan. Miksi vanhaa taidevarastoaan ei voisi myydä edulliseen hintaan pois? Kauppias saa näin uutta tilaa uusille tauluille jotka hän ostaa taitelijalta. Näin saadaan uusia töitä taas liikkeelle, taiteilijalle uutta tekemistä, ja suomalainen taide menee eteenpäin.

        Jos rehellisiä ollaan niin taidemarkkinoiden suurin tuhoaja on mielestäni IKEA ja muut sisustustaulujen välittäjät. Heillä on mahdollisuus myydä edullisesti suurella volyymillä ihmisten seinät täyteen "hienoja kuvia". Yksikään selaamistani kuvista ei ole suomalaisen taitelijan tekemä.

        Harrastetaiteilijat ovat tärkeitä siinä suhteessa, että silloin ihmiset tekevät vertailuja taiteen tasosta. Vaikka ei olisi taiteen kanssa ollut paljon tekemisissä huomaa melko nopeasti onko joku työ ammattilaisen tekemä vai ei. Ei esittävässä taiteessa voi joskus tulla erehdyksiä kokeneemmallekin taiteen ammattilaiselle.

        Jos sinulle tulee vastaan työ joka antaa sinulle hyviä ajatuksia, sykähdyttää jollakin tavalla niin älä jätä ostamatta. Muista, että sinulla on mahdollisuus nauttia ostoksestasi koko loppuelämän ajan. Maksa siitä sellainen summa mikä mielestäsi on oikea. Näin mahdollistat jonkun taiteiljan eteenpäin menemistä ja saat rahoillesi vastinetta pitkäksi aikaa.

        Sami Halttunen


      • Tinkaaja
        S.Halttunen kirjoitti:

        Mielestäni kodinkoneiden ja taiteen ostoa voidaan hyvinkin verrata toisiinsa. Sillähän ei ostovaiheessa ole merkitystä nouseeko vai laskeeko tuotteen hinta myöhemmin. Taiteen markkinoiminen romantisoidaan turhan herkästi että siinä on jotkut elämää suuremmat asiat kyseessä. Samaa ostamista ja myymistä kuin missä tahansa muussakin tuotteessa. Sitäpaitsi harvat ostavat taidetta sen takia, että sen arvo vielä joskus nousee. Pääasiassa taide ostetaan kotiin mielihyvän tuojaksi, hintojen nousu on vain hyvää plussaa jota kysellään joskus pitkien aikojen päästä ostamisesta. Jos vastaani tulisi puhdas sijoittaja hän varmasti ostaisi minulta koko varaston tyhjäksi tietäen, että potin arvo on kymmenen vuoden päästä paljon suurempi. Karu totuus on kuitenkin toinen: joudun myymään työt yksitellen johonkin tiettyyn paikkaan jonkun kodissa, jonkun tietyn sohvan yläpuolelle oikean taustavärinsä takia.

        Taiteilijan ammatti on periaatteeltaan tällaista:maalataan taulu ja yritetään saada kohtuullinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta. Kuulostaa melko samalta kuin vaikkapa lakimiehen tai ratikkakuskin työkin. Taiteen esillä pitämiseen liittyy paljon yleistä yhteiskunnan hyvinvointia kohentavia asioita, mutta taiteilijan kannalta periaate on tuo yksinkertainen edellä mainittu.

        Taidekauppiaan tehtävä taas on töiden saattaminen asiakkaille ja näin mahdollistaa taiteilijan keskittymisen paremmin taiteen tekemiseen. Kauppiaat käyttävät erilaisia keinoja esimerkiksi alennuksia saadakseen ihmiset kiinnostumaan taiteesta. En muista kuulleeni, että vaatteet olisivat ylihinnoiteltuja vaikka niistä annetaan 70% alennuksia, harvalla on tapana jättää ostamatta ylihintaisia joululahjoja, vaikka tietää että ne saisi parin viikon päästä puoleen hintaan. Miksi vanhaa taidevarastoaan ei voisi myydä edulliseen hintaan pois? Kauppias saa näin uutta tilaa uusille tauluille jotka hän ostaa taitelijalta. Näin saadaan uusia töitä taas liikkeelle, taiteilijalle uutta tekemistä, ja suomalainen taide menee eteenpäin.

        Jos rehellisiä ollaan niin taidemarkkinoiden suurin tuhoaja on mielestäni IKEA ja muut sisustustaulujen välittäjät. Heillä on mahdollisuus myydä edullisesti suurella volyymillä ihmisten seinät täyteen "hienoja kuvia". Yksikään selaamistani kuvista ei ole suomalaisen taitelijan tekemä.

        Harrastetaiteilijat ovat tärkeitä siinä suhteessa, että silloin ihmiset tekevät vertailuja taiteen tasosta. Vaikka ei olisi taiteen kanssa ollut paljon tekemisissä huomaa melko nopeasti onko joku työ ammattilaisen tekemä vai ei. Ei esittävässä taiteessa voi joskus tulla erehdyksiä kokeneemmallekin taiteen ammattilaiselle.

        Jos sinulle tulee vastaan työ joka antaa sinulle hyviä ajatuksia, sykähdyttää jollakin tavalla niin älä jätä ostamatta. Muista, että sinulla on mahdollisuus nauttia ostoksestasi koko loppuelämän ajan. Maksa siitä sellainen summa mikä mielestäsi on oikea. Näin mahdollistat jonkun taiteiljan eteenpäin menemistä ja saat rahoillesi vastinetta pitkäksi aikaa.

        Sami Halttunen

        Eikö Ikeaa ja muita sisustustaulujen myyjiä voisi pitää myös voimavarana. Tulevaisuudessa kyseisten ostajien taiteellinen silmä ja varallisuus yleensä kasvaa ja kiinnostus hyvään taiteeseen lisääntyy.
        Kyllä taidekauppiiaan tulee tietää ostaessaan taiteilijalta töitä, mikä myy ja mistä voi maksaa.
        Ostaessaan taiteilijoilta töitä maksetaan yleensä liikaa.Ei huomioida taulun kiertonopeutta, Alv:tä,
        Kuvastomaksua ym.muita kuluja.
        Harrastetetaiteilijat tahtovat vain olla kateellisia ,kun eivät itse osaa maalata tai millä yleensäkään voi oppia, kun opistoissa opettajat ovat paikallisia töhertelijöitä.
        Apurahataide pannaan markkinat ratkaiskoon.


      • S.Halttunen
        Tinkaaja kirjoitti:

        Eikö Ikeaa ja muita sisustustaulujen myyjiä voisi pitää myös voimavarana. Tulevaisuudessa kyseisten ostajien taiteellinen silmä ja varallisuus yleensä kasvaa ja kiinnostus hyvään taiteeseen lisääntyy.
        Kyllä taidekauppiiaan tulee tietää ostaessaan taiteilijalta töitä, mikä myy ja mistä voi maksaa.
        Ostaessaan taiteilijoilta töitä maksetaan yleensä liikaa.Ei huomioida taulun kiertonopeutta, Alv:tä,
        Kuvastomaksua ym.muita kuluja.
        Harrastetetaiteilijat tahtovat vain olla kateellisia ,kun eivät itse osaa maalata tai millä yleensäkään voi oppia, kun opistoissa opettajat ovat paikallisia töhertelijöitä.
        Apurahataide pannaan markkinat ratkaiskoon.

        Ajatus ikeasta voimavarana ei saa tukeani. Olen seurannut ystävieni ja tuttujeni sisustamista ja taidehankintoja. Vajaavainen tutkimukseni on tällä hetkellä seuraavanlaisessa tuloksessa: jos on joskus ostettu juliste siitä tulee lopulta niin rakas ettei siitä raaskita luopua. Minulla ei ole kuitenkaan tähän asiaan esittää mitään sen suurempaa tutkimusta.

        Se on totta että kauppiaan kuuluu tietää mitä saa kaupaksi, mihin hintaan ja miten paljon. Se on mielestäni yksi ammattitaidon mittari. Olisi kyllä hienoa löytää sellainen kauppias joka maksaa taiteilijoille liikaa ;)

        Harraste ja wannabe taiteilijat ovat välillä yksi riesa. "Minäkin osaisin maalata noin" olen kuullut melko monesti. Viimeksi kun kuulin nuo sanat sanoin, että jos maalaat saman tasoisen työn mikä tämä on niin maksan sinulle siitä täyden hinnan. Leuanloksuttajalla ei ollut minulle sen enempää sanottavaa, vaikka luvassa oli hänelle "helppoa rahaa".

        Apurahoista minulla olisi paljonkin sanottavaa, mutta perusperiaatteeni on tämä:jos taiteilija ei vielä 20 vuoden uran jälkeen osaa hoitaa ammattiaan niin, että elää sillä niin sitten on täysin väärällä alalla. Nuorille, ahkerille ja eteenpäinmeneville taiteilijoille antaisin apurahasiunaukseni. Tämä on vaikea ala johon on annettava kaikkensa jos aikoo saada hyviä töitä aikaiseksi. Uraa hidastaa, voi jopa katkaista jos joutuu tekemään muita töitä samalla kun yrittää maalata. Apurahaa voisi pitää enemmänkin "starttirahana" että kaikki pääsisi hyvälle alulle.

        Olen itsekin joutunut koko ajan taistelemaan tuon asian kanssa. Perustin gallerian ja kehystämön sellaiseen paikkaan, että pystyn maalaamaan työpaikalla. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että en pysty maalaamaan niin paljoa kun minulla olisi inspiraatiota ja rahkeita. Vuorokaudessa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi tunteja, koska yrityksen pyörittämiseen menee aikaa ja energiaa. Hainkin nyt elämäni ensimmäistä kertaa apurahaa, että pystyisin maalaamaan vuoden ja keskittyisin ammattini harjoittamiseen. Haluaisin kehittyä taiteilijana, luoda koko ajan uraa joka kantaa koko loppuelämän.


      • Paavi Paavali
        S.Halttunen kirjoitti:

        Ajatus ikeasta voimavarana ei saa tukeani. Olen seurannut ystävieni ja tuttujeni sisustamista ja taidehankintoja. Vajaavainen tutkimukseni on tällä hetkellä seuraavanlaisessa tuloksessa: jos on joskus ostettu juliste siitä tulee lopulta niin rakas ettei siitä raaskita luopua. Minulla ei ole kuitenkaan tähän asiaan esittää mitään sen suurempaa tutkimusta.

        Se on totta että kauppiaan kuuluu tietää mitä saa kaupaksi, mihin hintaan ja miten paljon. Se on mielestäni yksi ammattitaidon mittari. Olisi kyllä hienoa löytää sellainen kauppias joka maksaa taiteilijoille liikaa ;)

        Harraste ja wannabe taiteilijat ovat välillä yksi riesa. "Minäkin osaisin maalata noin" olen kuullut melko monesti. Viimeksi kun kuulin nuo sanat sanoin, että jos maalaat saman tasoisen työn mikä tämä on niin maksan sinulle siitä täyden hinnan. Leuanloksuttajalla ei ollut minulle sen enempää sanottavaa, vaikka luvassa oli hänelle "helppoa rahaa".

        Apurahoista minulla olisi paljonkin sanottavaa, mutta perusperiaatteeni on tämä:jos taiteilija ei vielä 20 vuoden uran jälkeen osaa hoitaa ammattiaan niin, että elää sillä niin sitten on täysin väärällä alalla. Nuorille, ahkerille ja eteenpäinmeneville taiteilijoille antaisin apurahasiunaukseni. Tämä on vaikea ala johon on annettava kaikkensa jos aikoo saada hyviä töitä aikaiseksi. Uraa hidastaa, voi jopa katkaista jos joutuu tekemään muita töitä samalla kun yrittää maalata. Apurahaa voisi pitää enemmänkin "starttirahana" että kaikki pääsisi hyvälle alulle.

        Olen itsekin joutunut koko ajan taistelemaan tuon asian kanssa. Perustin gallerian ja kehystämön sellaiseen paikkaan, että pystyn maalaamaan työpaikalla. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että en pysty maalaamaan niin paljoa kun minulla olisi inspiraatiota ja rahkeita. Vuorokaudessa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi tunteja, koska yrityksen pyörittämiseen menee aikaa ja energiaa. Hainkin nyt elämäni ensimmäistä kertaa apurahaa, että pystyisin maalaamaan vuoden ja keskittyisin ammattini harjoittamiseen. Haluaisin kehittyä taiteilijana, luoda koko ajan uraa joka kantaa koko loppuelämän.

        Luotettavana taidekauppana pitäisin sitä,että kauppiaalla on Galleria.
        Sieltä hänet tavoittaa tarvittaessa ja voi purkaa kaupan.
        Hyvä kauppias myös yleensä antaa taulun kotiin katseltavaksi, että asiakas voisi koti ympäristössä todeta tuotteen sopivaksi.
        Myös kuitin kirjottaminen kaupasta kertoo paljon.
        Korotonta maksuaikaa tarjoavat suuret taideyritykset
        ovat sitten erikseen.
        Yleensä näiden liikkeiden valikoimat on rakennettu niin,että roskaa myydään hyvällä hinnalla parempien nimien joukosta.Näiden taulujen kohdalla ei ole arvonnousua odotettavissa milloinkaan , mutta palveleehan se tietysti ostajan makumieltymyksiä.
        Myös jatkuvat alennusmyynnit kertovat taidekauppiaan väärästä alavalinnasta ja ammattitaidottomuudesta.
        Kyllähän jatkuvat alennusmyynnit kertovat että hinnoittelu on päälaellaan ja toimii myyntitapana.
        Asiakas kierrä, vertaa hintoja alä hoppuile.


      • pastori silli
        Paavi Paavali kirjoitti:

        Luotettavana taidekauppana pitäisin sitä,että kauppiaalla on Galleria.
        Sieltä hänet tavoittaa tarvittaessa ja voi purkaa kaupan.
        Hyvä kauppias myös yleensä antaa taulun kotiin katseltavaksi, että asiakas voisi koti ympäristössä todeta tuotteen sopivaksi.
        Myös kuitin kirjottaminen kaupasta kertoo paljon.
        Korotonta maksuaikaa tarjoavat suuret taideyritykset
        ovat sitten erikseen.
        Yleensä näiden liikkeiden valikoimat on rakennettu niin,että roskaa myydään hyvällä hinnalla parempien nimien joukosta.Näiden taulujen kohdalla ei ole arvonnousua odotettavissa milloinkaan , mutta palveleehan se tietysti ostajan makumieltymyksiä.
        Myös jatkuvat alennusmyynnit kertovat taidekauppiaan väärästä alavalinnasta ja ammattitaidottomuudesta.
        Kyllähän jatkuvat alennusmyynnit kertovat että hinnoittelu on päälaellaan ja toimii myyntitapana.
        Asiakas kierrä, vertaa hintoja alä hoppuile.

        Voisiko joku alaa tunteva kertoa keiden nykyisten taiteilijoiden töitä ei kannata ostaa.


      • Pastori Silli
        pastori silli kirjoitti:

        Voisiko joku alaa tunteva kertoa keiden nykyisten taiteilijoiden töitä ei kannata ostaa.

        Ei taida sitten kuitenkaan Halttuset ja kuppanit ollakkaan ammattilaisia . Luulisi nyt kerrotavan mitä kannattaa ostaa ja mitä ei.


      • S.Halttunen
        Pastori Silli kirjoitti:

        Ei taida sitten kuitenkaan Halttuset ja kuppanit ollakkaan ammattilaisia . Luulisi nyt kerrotavan mitä kannattaa ostaa ja mitä ei.

        Kysymyksesi oli hieman hankalasti asetettu. En osaa sanoa kenen taiteilijan töitä ei kannata ostaa, ala on sellainen, että joku voi pompahtaa aivan tyhjästä suosituksi/hyväksi sijoituskohteeksi.

        Sen sijaan kenen töitä kannattaa ostaa (puhutaan nyt pelkästään sijoitusmielessä, kodin sisustamiseen tarkoitetut tauluthan ostetaan sen mukaan mistä pitää) on nuoret, aktiiviset taiteilijat joiden ura näyttää menevän koko ajan eteenpäin. Kannattaa myös huomioida onko taiteilijan työt oikeasti hyviä. Jos jotain nimiä pitää mainita niin seison täysin S. Halttusen takana ;)

        www.taidetaivas.com


      • Ristipisto
        S.Halttunen kirjoitti:

        Kysymyksesi oli hieman hankalasti asetettu. En osaa sanoa kenen taiteilijan töitä ei kannata ostaa, ala on sellainen, että joku voi pompahtaa aivan tyhjästä suosituksi/hyväksi sijoituskohteeksi.

        Sen sijaan kenen töitä kannattaa ostaa (puhutaan nyt pelkästään sijoitusmielessä, kodin sisustamiseen tarkoitetut tauluthan ostetaan sen mukaan mistä pitää) on nuoret, aktiiviset taiteilijat joiden ura näyttää menevän koko ajan eteenpäin. Kannattaa myös huomioida onko taiteilijan työt oikeasti hyviä. Jos jotain nimiä pitää mainita niin seison täysin S. Halttusen takana ;)

        www.taidetaivas.com

        Misssähän vois nähdä Halttusen teoksia.


      • S.Halttunen
        Ristipisto kirjoitti:

        Misssähän vois nähdä Halttusen teoksia.

        edellä mainitussa nettiosoitteessa wwww.taidetaivas.com on jotain töitä, sekä yhteystiedot. Lisäksi osoitteessa www.galleriasami.com on joitain tällä hetkellä näyttelyssä esillä olevia töitä. Parhaiten S. Halttusen töitä, sekä itse S. Halttusta pääsee näkemään Helsingin Humalistonkatu 1:ssä 18.5. saakka.

        Sami Halttunen


      • TiinaTheKriitikko
        S.Halttunen kirjoitti:

        edellä mainitussa nettiosoitteessa wwww.taidetaivas.com on jotain töitä, sekä yhteystiedot. Lisäksi osoitteessa www.galleriasami.com on joitain tällä hetkellä näyttelyssä esillä olevia töitä. Parhaiten S. Halttusen töitä, sekä itse S. Halttusta pääsee näkemään Helsingin Humalistonkatu 1:ssä 18.5. saakka.

        Sami Halttunen

        Ovatko työt tarkoituksella naivistisia vai naivistisen näköisiä maalaustaidosta johtuen.

        Jos ne ovat tarkoituksella naivistisia on siinäkin vähän harjoittelemista. Jos ei, kannattaa maalata naisfiguureja enemmän selkäpuoleta...


      • Paavi Paavali
        TiinaTheKriitikko kirjoitti:

        Ovatko työt tarkoituksella naivistisia vai naivistisen näköisiä maalaustaidosta johtuen.

        Jos ne ovat tarkoituksella naivistisia on siinäkin vähän harjoittelemista. Jos ei, kannattaa maalata naisfiguureja enemmän selkäpuoleta...

        Kriitikon kritiikki oli asiantuntevaa,voisihan taiteilijakin kommentoida asiaa.
        Muistakaamme aina että taide näyttää paremmalta valokuvissa, kuin luonnossa.


      • Tinkaaja
        Paavi Paavali kirjoitti:

        Kriitikon kritiikki oli asiantuntevaa,voisihan taiteilijakin kommentoida asiaa.
        Muistakaamme aina että taide näyttää paremmalta valokuvissa, kuin luonnossa.

        Törmäsin jälleen taiteen alennusmyyntikylttiin,taidemyyntipisteen pihassa (KIINTEÄ, JATKUVA VANHA TAIDEYRITYS) kaikki puoleen hintaan.
        Kun tarjoatte siitä puolesta puolet,olette taulun onnellisia omistajia.
        Ps.seinällä hyviä nimiä eli kaikki tunnetut tämänhetken taiteilijat myydään pilkkahintaan.
        Kannattaa ostaa.


      • S.Halttunen
        TiinaTheKriitikko kirjoitti:

        Ovatko työt tarkoituksella naivistisia vai naivistisen näköisiä maalaustaidosta johtuen.

        Jos ne ovat tarkoituksella naivistisia on siinäkin vähän harjoittelemista. Jos ei, kannattaa maalata naisfiguureja enemmän selkäpuoleta...

        Kuulen lähes päivittäin erilaisia tulkintoja töistäni. Ammattitaiteilijoiden, taiteen harrastajien, taiteesta kiinnostumattomien sekä joidenkin suurkuluttajien näkemykset ovat vuosien saatossa tulleet tutuiksi. Ensimmäistä kertaa joku näkee pilkahdusta naivismiin (tai rivien välistä tulkittuna tökeröksi jäljeksi). Sivustolla on töitä parin vuoden ajalta ja viimeisimmät, tänä vuonna maalatut http://taidetaivas.com/vielayksi.htm tuossa osoitteessa. En ole väitä olevani maailman huippuja, mutta Suomen taidekentässä kehtaan näyttää töitäni, seistä maalausteni takana, puhua rehellisesti omasta taiteestani sekä käyttää omaa nimeäni puhuessani muiden taiteilijoiden töistä.

        Tällä hetkellä en siis ole menossa naivismiin päin vaan kehitän edelleen itseäni realistiseen suuntaan. Oppimista on paljon, raakaa työtä ja tutkimista. Halu on kova, inspiraatio korkealla. Ne jotka ovat nähneet töitäni livenä antavat niin positiivista palautetta, että tiedän olevani oikealla tiellä. Kasvottomien tuuleenhuutajien kommentit jäävät valitettavasti pienemmälle huomiolle.

        Huomasin nämä viestit vasta äsken. En kerkiä lukemaan tätä palstaa, koska järjestelen muuttoa sekä suurta kesänäyttelyä Poriin. Tervetuloa keskustelemaan aiheesta kasvotusten =)


      • Paavi Paavali
        S.Halttunen kirjoitti:

        Kuulen lähes päivittäin erilaisia tulkintoja töistäni. Ammattitaiteilijoiden, taiteen harrastajien, taiteesta kiinnostumattomien sekä joidenkin suurkuluttajien näkemykset ovat vuosien saatossa tulleet tutuiksi. Ensimmäistä kertaa joku näkee pilkahdusta naivismiin (tai rivien välistä tulkittuna tökeröksi jäljeksi). Sivustolla on töitä parin vuoden ajalta ja viimeisimmät, tänä vuonna maalatut http://taidetaivas.com/vielayksi.htm tuossa osoitteessa. En ole väitä olevani maailman huippuja, mutta Suomen taidekentässä kehtaan näyttää töitäni, seistä maalausteni takana, puhua rehellisesti omasta taiteestani sekä käyttää omaa nimeäni puhuessani muiden taiteilijoiden töistä.

        Tällä hetkellä en siis ole menossa naivismiin päin vaan kehitän edelleen itseäni realistiseen suuntaan. Oppimista on paljon, raakaa työtä ja tutkimista. Halu on kova, inspiraatio korkealla. Ne jotka ovat nähneet töitäni livenä antavat niin positiivista palautetta, että tiedän olevani oikealla tiellä. Kasvottomien tuuleenhuutajien kommentit jäävät valitettavasti pienemmälle huomiolle.

        Huomasin nämä viestit vasta äsken. En kerkiä lukemaan tätä palstaa, koska järjestelen muuttoa sekä suurta kesänäyttelyä Poriin. Tervetuloa keskustelemaan aiheesta kasvotusten =)

        On monen taiteilijan kohdalla totuus, ei tule tekemälläkään maalaria, parempi sovittaa ylle työhaalaria.(ei omilla luuloilla itsestään synny taidemaalaria)


      • Artcom
        Paavi Paavali kirjoitti:

        On monen taiteilijan kohdalla totuus, ei tule tekemälläkään maalaria, parempi sovittaa ylle työhaalaria.(ei omilla luuloilla itsestään synny taidemaalaria)

        Ja jos saa tulonsa maalaamalla, niin vielä hauskempaa!
        Taiteenopettaja sanoi, "että joskus voi onnistua tekemään taideteoksen!"
        Öljyvärimaalarikin tekee tauluja, joita monet pitävät sohvan takana! Niitä voi sanoa öljyväritöiksi!
        Ja tietenkin on taiteilijoitakin, joiden työt eivät välttämättä ole myyviä!
        Hyvin kuuluisia taiteilijoita lienee vain pari tusinaa! Ja jos tarkemmin katsoo, niin arveluttaa, voiko nuidenkaan töistä useimpia sanoa taiteeksi!
        Taide on terapiaa, ja on auttanut varmasti monia selviytymään eteenpäin!


      • v-veitikka
        TiinaTheKriitikko kirjoitti:

        Ovatko työt tarkoituksella naivistisia vai naivistisen näköisiä maalaustaidosta johtuen.

        Jos ne ovat tarkoituksella naivistisia on siinäkin vähän harjoittelemista. Jos ei, kannattaa maalata naisfiguureja enemmän selkäpuoleta...

        Jos nyt oikein muistelen olit joskus kauan sitten Halttusen kaveri muistatko. miksi kelkkasi nyt noin on kääntynyt, sitä kummastelen?
        sinä jos joku, ihan varmasti tietää kuinka vaikeaa on kuvata ylipäätään ihminen noilla keinoin, eikös vain?
        mielellämme näkisimme täällä myös sinunkin panoksesi kyseisenlaisista töistä.
        minun mielestäni Halttunen on onnistunut noissa nähdyissä töissä hyvin ja osittain jopa loistavasti.


    • BARE
    • Helinä-täti

      Oletteko käyneet tutustumassa sivustoon www.arttomyhome.fi ? Minusta näyttää, että siellä taiteilijat itse myyvät töitään ilman suurempaa byrokratiaa. Tilasinkin jo yhden teoksen, joka vaikutti kiinnostavalta. Sivustolla mainittuihin hintoihin tulee päälle vain toimituskulut (ei niitäkään, jos esim. sopii itse käyvänsä hakemassa taulun taiteilijalta).

      Kiinnostaako?

      • palautetaan

        Vaikka Helinä-täti :llä taitaa olla ns. oma lehmä ojassa niin ihan äkkiseltään asialliselta vaikutti - sillä poikkeuksella ettei tuo töiden esille tuonti ole kovin fiksu; NIMEN mukaan listaava???

        Itse en tuonne toisi mitään työtä esille ihan jo tuon listauslogiigan vuoksi.


    • Mamma80

      Minulla on sami halttusen maalaama taulu :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1476
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1194
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe