Kiinnostaako ketään

oikeasti?

Met ollaan tuossa työpaikalla käyty keskustelua ekologisemman matkailun näkymistä...on sekä puolesta, että vastaan argumentointia. Vääntöä käydään, mutta selkoa ei tule, molemmat puolet pitää päänsä. Luulis nyt tällä suomi24-valtaväylällä käyvän niin paljon poppoota, että täällä kuulis mitä mieltä ihmiset oikeasti ovat? Eli nakkaako kukaan paskaakaan sille mimmonen matkailukohde on ekologisilta arvoiltaan? Mietittekö minne matkustatte ja miten se vaikuttaa tulevaisuuteen? Vai onko kohteen kiinnostavuus ja hinta määrääviä tekijöitä?

11

1707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miet

      Meikää kiinnostaa vain kohteen kiinnostavuus, maksoi mitä maksoi, vaikka ehdoin tahdoin tuhlaamaankaan en rupea.

      Sinänsä nuo geneeriset matkakohteet joissa on se turisteille rakennettu kaunis hotelli, uima-allas, ranta, ravintolat ja bussiretki paikallisille raunioille tai viinitilalle lienevät ekologisilta arvoiltaan niitä kestämättömimpiä. Toisaalta paikallisia tavallisia ihmisiä alkaa pian vituttaa jos ja kun kotinurkilla roikkuu alvariinsa "aitoutta" hakevia turisteja (unohdetaan nyt tässä ne turistibimboja saalistavat nuorukaiset jne) - eihän sitä muutenkaan tiedä millaista lapsenraiskaajaa siellä joukossa pyörii. Turistikompleksit tarjoavat paikallisille tärkeän elinkeinon samalla kun karsinoivat turistit tietylle party-alueelle.

      Itse suosin vapaalla omatoimista reppumatkailua tyyliin Etelä-Amerikan kierros tai kipaisu Himalajalla. Työmatkoilla ratkaisee käytännöllisyys, joskin silloinkin suosin mukavaa pikkuhotellia 5-tähden kalliin megakompleksin sijasta mikäli mahdollista.

      Eli mitä se ekologisempi matkailu nyt taas olikaan?

    • ja köyhät

      Sivistymättömät ja köyhät on ainoa ryhmä,
      jonka matkailuun ei paljoakaan eko-ajattelu vaikuta.

      Onneksi suitset on tulossa valtiovallan toimesta.

      • että....

        Aijai että paistaa omahyväisyys kirjoituksestasi. Sitä ollaan niin parempaa väkeä että... Maahtaa se olla kamalaa, kun joutuu köyhien ja sivistymättömien parissa elämään.


      • Aloittaja
        että.... kirjoitti:

        Aijai että paistaa omahyväisyys kirjoituksestasi. Sitä ollaan niin parempaa väkeä että... Maahtaa se olla kamalaa, kun joutuu köyhien ja sivistymättömien parissa elämään.

        Kyselin ihan mielenkiinnosta, koska itseäni ainakin maailman tulevaisuus mietityttää. Työpaikalla suht moni on skeptinen ja perustelee kantaansa matkusteluun juuri rahalla tai mitätöimällä koko ilmastonmuutosta...joko siihen ei oikeasti uskota tai sitten ei haluta uskoa, tuntuu liian uhkaavalta.

        Ja mitä tulee näihin edellytyksiin elellä "ekologisesti", niin tosihan se on ettei nykyinen politiikka ja kulutustottumukset anna köyhemmille immeisille hirveästi mahdollisuuksia valita "parempia" tuotteita tai palveluja.
        Lähiruoka ja luomu ovat edelleen MEIDÄN pennin venyttäjien ulottumattomissa. Ne on vaan faktoja. Turha siitä on kenenkään vetää hernettä nokkaansa.
        Ja ne sivistymättömät sitten....no, ihmisillähän on vapaus uskoa mihin haluaa. Parisuhteessa olevia neuvotaan aina, ettei pidä yrittää muuttaa toista vaan itseään ja sama taitaa päteä kaikkiin ihmissuhteisiin. "Ole se muutos, jonka haluat maailmassa nähdä." on minusta viisaan miehen neuvo.


      • se muutos
        Aloittaja kirjoitti:

        Kyselin ihan mielenkiinnosta, koska itseäni ainakin maailman tulevaisuus mietityttää. Työpaikalla suht moni on skeptinen ja perustelee kantaansa matkusteluun juuri rahalla tai mitätöimällä koko ilmastonmuutosta...joko siihen ei oikeasti uskota tai sitten ei haluta uskoa, tuntuu liian uhkaavalta.

        Ja mitä tulee näihin edellytyksiin elellä "ekologisesti", niin tosihan se on ettei nykyinen politiikka ja kulutustottumukset anna köyhemmille immeisille hirveästi mahdollisuuksia valita "parempia" tuotteita tai palveluja.
        Lähiruoka ja luomu ovat edelleen MEIDÄN pennin venyttäjien ulottumattomissa. Ne on vaan faktoja. Turha siitä on kenenkään vetää hernettä nokkaansa.
        Ja ne sivistymättömät sitten....no, ihmisillähän on vapaus uskoa mihin haluaa. Parisuhteessa olevia neuvotaan aina, ettei pidä yrittää muuttaa toista vaan itseään ja sama taitaa päteä kaikkiin ihmissuhteisiin. "Ole se muutos, jonka haluat maailmassa nähdä." on minusta viisaan miehen neuvo.

        Minä ainakin olen jo kauan ollut se muutos.


      • olen..
        se muutos kirjoitti:

        Minä ainakin olen jo kauan ollut se muutos.

        Minä olen myös se muutos ja niin kauan kuin kynnelle kykenen matkailen pitkin maita ja mantuja tutustumassa erilaisiin kulttuureihin ja olen omalta pieneltä osaltani levittämässä suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä maailmaan. En jää tänne omiin ympyröihini kyräilemaan toisten tekemisiä ja tekemättäjättämisiä.


      • kekkonen
        Aloittaja kirjoitti:

        Kyselin ihan mielenkiinnosta, koska itseäni ainakin maailman tulevaisuus mietityttää. Työpaikalla suht moni on skeptinen ja perustelee kantaansa matkusteluun juuri rahalla tai mitätöimällä koko ilmastonmuutosta...joko siihen ei oikeasti uskota tai sitten ei haluta uskoa, tuntuu liian uhkaavalta.

        Ja mitä tulee näihin edellytyksiin elellä "ekologisesti", niin tosihan se on ettei nykyinen politiikka ja kulutustottumukset anna köyhemmille immeisille hirveästi mahdollisuuksia valita "parempia" tuotteita tai palveluja.
        Lähiruoka ja luomu ovat edelleen MEIDÄN pennin venyttäjien ulottumattomissa. Ne on vaan faktoja. Turha siitä on kenenkään vetää hernettä nokkaansa.
        Ja ne sivistymättömät sitten....no, ihmisillähän on vapaus uskoa mihin haluaa. Parisuhteessa olevia neuvotaan aina, ettei pidä yrittää muuttaa toista vaan itseään ja sama taitaa päteä kaikkiin ihmissuhteisiin. "Ole se muutos, jonka haluat maailmassa nähdä." on minusta viisaan miehen neuvo.

        Jaahas. En oikein jaksa uskoa. Oon eläny koko elämäni köyhyysrajan alapuolella. Milloin opiskelijana ja milloin työttömänä. Silloin tällöin töissä. Opiskelijaa köyhempää ihmistä ei Suomesta löydykkään. Rahat ovat kuitenkin aina riittäneet luomuruokaan. Jos jättäisit ne kaksi baarikaljaa juomatta niin rahat riittäisivät pareemin luomuun. Kysymys on vain siitä mihin rahat laittaa. Jätä kalja ja karkit kauppaan ja osta luomua. Jos arvostat enemmän viihdykkeitä niin ei siinä mitään. Turha on vaan sanoa etteikö muka rahat riittäisi.


      • mustavalkoisia
        kekkonen kirjoitti:

        Jaahas. En oikein jaksa uskoa. Oon eläny koko elämäni köyhyysrajan alapuolella. Milloin opiskelijana ja milloin työttömänä. Silloin tällöin töissä. Opiskelijaa köyhempää ihmistä ei Suomesta löydykkään. Rahat ovat kuitenkin aina riittäneet luomuruokaan. Jos jättäisit ne kaksi baarikaljaa juomatta niin rahat riittäisivät pareemin luomuun. Kysymys on vain siitä mihin rahat laittaa. Jätä kalja ja karkit kauppaan ja osta luomua. Jos arvostat enemmän viihdykkeitä niin ei siinä mitään. Turha on vaan sanoa etteikö muka rahat riittäisi.

        , mutta kannattaa miettiä juttuja hieman laveamminkin. Tosihan se toki on,että elämä on valintoja...ostatko saunakaljan vai luomutomaatteja, lapselle uuden cd:n vai kirpparilta käytetyn pelin.Ihmisten pienillä valinnoilla maailmaa kait saatais muutettua, mutta kysymys edelleenkin kuuluu onko siihen halukkuutta? Iso ratas pyörii ja sen vauhdin hidastaminen, saati sitten pysäyttäminen, tuntuu melkosen mahottomalta nykytilanteessa.


    • Maailman matkaja

      En tiedä mitä tuolla ekologisella matkailulla tarkoitat. Itse oon kuitenkin hyvin tietoinen omasta ekologisuudesta. Matkailussa ei sinäänsä mitään pahaa ole. Junalla kun kuljen ja yövyn hostelleissa (raha kysymys) niin ei omatunto kolkuta.

    • -84

      Maassa kuin maassa elän luontoa ajatellen..Se vaan on elämän tapa.. Jos vaan saa valita, aina ekohotellit, ja perillä pätee samat/tiukemmat säännöt kuin kotisuomessa, ei turhaa törsäilyä, kulutusta ym. Lomasta voi nauttia ilman suurta kulutus juhlaa.. Eikä periaatteella "nyt ollaan lomalla, voidaan tehdä aivan mitä halutaan"

    • aapeka

      Kyllä mielelläni lomailisin paikassa, jossa ympäristöasiat on otettu hyvin huomioon. Matkoilla ollessani aina kiinnitän huomiota paikallisen jätehuollon toimivuuteen -esimerkiksi turha jätteentuottaminen, roskaaminen ja kierrätyksen olemattomuus harmittavat aina. Matkoille menen nauttimaan mm. kirkkaasta ihanasta merivedestä, joten on mielestäni hyvin surullista kun näen turistialusten dumppaavan jätevetensä mereen. Mielelläni valitsen myös hyvän ympäristöluokituksen saaneen hotellin, vaikka yleensä olenkin yöpynyt pikku vuokrahostelleissa(joilla ei tietenkään ole mitään luokituksia). Eniten kuitenkin matkailupäätöksiini on vaikuttanut hinta. Vaikka ympäristönäkökohdat ovat mielessäni, lentämällä olen liikkunut, ja olenkin rauhoitellut hiukan huonoa omaatuntoani sillä, että en autoile kotimaassa lainkaan. Voisin kyllä kulkea ympäristösyiden takia vaikka junallakin, jos se olisi yhtä näppärää ja edullista kuin lentäminen.

      Tosin täysinäisessä lentokoneessa hiilidioksidipäästöt jäävät henkilöä kohden pienemmiksi kuin henkilöauton päästöt (jos yksin vastaavan matkan ajaisi). Mutta ei kai se lentäminen silti mikään hyvä ympäristöteko ole... Vaan mitäpä tuo kertoo autoilusta?! Se vasta tuhlailua onkin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1837
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1717
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1323
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      839
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      795
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      717
    Aihe