Lappoilmiöstä vähäsen

hege 2

Olipa vähällä etten upottanut Finnsailer 29 venettäni tyhmyyden takia ensi matkalla Saaristomeren alueella.
Olin korjauttanut vannasputken vähäisen vaurion, josta aiheutui pientä veden tiputtelua ja tämän vuoksi asensin ennen korjausta automaattisen pilssipumpun käsikäyttöisen kalvopumpun rinnalle.
Vuodon tultua korjattua ja ollessani saaren rannassa olevan laiturin luona päivää viettämässä
otin ajattelemattomasti virran pois pilssipumpusta, koska vuotoa ei enää ollut korjauksen johdosta. Noin 2 tunnin kuluttua menin kuitenkin jostain syystä tarkistamaan tilannetta pilssin luukusta, jolloin totesin, että vettä oli veneessä jo reilut 50 cm ja lisää tuntui virtaavan pilssipumpun juuresta. Vain pohjan tulo vastaan esti veneen vajoamisen syvemmälle. Käynnistin pilssipumpun ja ämpäriä apuna käyttäen saatiin vene tyhjäksi jonka jälkeen nostin pilssipumppua muutaman sentin pohjasta ja totesin, että vettä tuli sisään putken täydeltä kun pumpun koho oli auki asennossa. Syy veden tuloon oli tämän jälkeen itsestään selvä, koska poistoputken ulkopää oli perässä vesilinjan alapuolella eikä putkessa ollut ns. joutsenenkaula ilman venttiiliä estänyt
takaisin virtausta. Tästä seuraa, että veneeseen tehdään uusi ulostuloreikä vesilinjan yläpuolelle reilusti. Ihmettelen, että ulostuloreikä on yleensäkin tehty vesirajan alapuolelle näinkin tunnetun veneveistämön veneessä.

18

2872

Vastaukset 18

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hieman fixausta

Laita joutsen kaulan huipulle laponestoventtiili niin lappoilmiö katkeaa.

• veistämöiden

veneisiin tulee helposti tuollaisia suunnittelumokia. Resurssit ei parempaan riitä.

• HR...

Ihmetyttää kyllä silti miksi se pillssipumpun poistoreikä on alunalkujaankaan laitettu sinne vesirajan alapuolelle. Mitä etua sillä saavutetaan, jonkun mielestä hieno ratkaisu? Ilman järkevää syytä otettu riski uppoamisesta, lieneekö tämä sitten vain ajattelemattomuutta.

• fs29

Ei minun Finnsailerissani ole tyhjennysputkea vesilinjan alle laitettu. Se on kylläkin noin 50 mm vesilinjan yläpuolella, lisäksi minulla putki on joutsenkaulalla kanteen asti. Ei sitä Fiskarsilla ole vesilinjan alle laitettu, joku itseasentaja ehkä on laittanut.

• hege 2

Kyllä uskon edelleen, että poistoputki on veistämön jäljiltä vesilinjan alle asennettu, koska mitään tulpattuja reikiä ei veneessäni ole eikä sitä tietääkseni ole puolivalmiina veistämöltä ulos annettu. No turha tässä jo lopettanutta veistämöä on haukkua- oma moka mikä moka ja kantapään kautta saatu oppi menee parhaiten perille.
        Kiitos vain mielenkiinnosta ja ehkä tästä on apua, ettei vastaavaa satu muille veneilijöille.
        Ps. Öljyä ei meidän veneessä ole pilssissä yhtään vaikka koneena onkin Perkins joka tunnetusti "kuuluu" vähän tiputella. Koneen alla nimittäin tiivis allas jonne valumat jäävät valumatta pidemmälle.

• 55v vesillä

Niin, ainakaan ammattiliikenteeseen katsastetuissa veneissä ei pilssivesiä=öljyjä saa edes pumpata takaisin laidan yli/ali.
      Ja kaikki automaattiset pilssipumput ovat kiellettyjä.

Hätäpumput ovat asia erikseen. Tosin tämäkin tulkinta vaihtelee Merenkuluntarkasajan mielialan mukaan. Mutta yleensä katsastuksessa hän määrää otettavaksi poistoletkun laidasta irti. Ja laitaan vielä venttiilin letkuliittimin, johon letku sitten hädän tullen törkätään.

Olen kuvitellut lain koskevan myös sisämootori veneitä, huvikäytössä. Ainakin olisi hyvä koskea.
      Eikös nykydirektiivit vaadi ns. varalaitaa myös huviveneisiin? Tämä oli kysymys, ei vastaus.

Ja onhan se noloa, jos satamassa ollessasi alkaa automaatti sylkeä pilssiöljyä viereisen, valkokylkisen purjepaatin päälle. Olisiko tässä syy, että poistoaukko on piilotettu veden alle?

• teräsveneilijä

itselläni on pilssipumppujen letkuun asennettuna 30cm kokoinen suodatin (selluloosa?)joka imee itseensä öljyt ja veden päästää mereen.
        Suodatin on tehokas....öljyinen pilssivesi kun pumpataan mereen niin suodatin ottaa kaiken öljyn ja veden pintaan ei tule mitään läikkiä joka paljastaa että myös öljyä pääsisi mereen.

Tätä käytettäessä täytyy muistaa suodattiminen kunto tarkistaa ja vaihtaa tarvittaessa patruuna.

• 55v vesillä
        teräsveneilijä kirjoitti:

itselläni on pilssipumppujen letkuun asennettuna 30cm kokoinen suodatin (selluloosa?)joka imee itseensä öljyt ja veden päästää mereen.
        Suodatin on tehokas....öljyinen pilssivesi kun pumpataan mereen niin suodatin ottaa kaiken öljyn ja veden pintaan ei tule mitään läikkiä joka paljastaa että myös öljyä pääsisi mereen.

Tätä käytettäessä täytyy muistaa suodattiminen kunto tarkistaa ja vaihtaa tarvittaessa patruuna.

muiden veneisiin. On toimiva ratkaisu, kun vain muistaa putsareita vaihdella.
        Joskus vain käy niin esim. että veneen omistajan vaihtuessa unohtuu tuo patruunan vaihto tai ei ymmärretä sen tarkoitusta. Patruunan tukkeutuessa haetaan biltemasta uusi pumppu, (on halvempi ja helpompi kun patruunan kanssa "tuhraaminen") heitetään poistoletku laidan yli ja taas pääsen nostamaan lapon upottamaa venhoa.

Tapahtunut enemmän kuin yhden kerran.

• HR...

Ei minulla siellä pilssissä mitään öljyä ole, pitäisikö olla? Ilman automaattista pilssipumppua sen sijaan vene kyllä uppoaisi joka kevät ennen puun turpoamista.

• arska
        HR... kirjoitti:

Ei minulla siellä pilssissä mitään öljyä ole, pitäisikö olla? Ilman automaattista pilssipumppua sen sijaan vene kyllä uppoaisi joka kevät ennen puun turpoamista.

NII IHMETYTTÄÄ MUAKIN SE ET MITÄ SE ÖLJY PILSSIS TEKEE MULLA AINAKI NE O KONEESSA JA KYTKIMESSÄ JOS NE OIS PILSSISSÄ EI OLIS EHKÄ KOVIN TURVALLISTA LÄHTEE MERELLE JA KIELII SITÄ ETTÄ JOKO ON KÖYHÄ UUSAVUTON TAI TUHMÄ JOS EI OSAA KORJATA/KORJAUTTAA LAITTEITAAN

• 55v vesillä
        HR... kirjoitti:

Minullakin kytkimessä 60 litraa, koneessa n.40 litraa 2kpl 20 litran astioita varalla, kumpaakin.

100 vuotias teräspaatti, kone ja kytkin valm.v 1955, koneen kuivapaino 1100 kg, kytkimen kuivapaino 900 kg

Rasvattavia kohteita, siis nippoja n. 30 kpl, vaseliinia kuluu vuodessa 20-30 tuubia.

Aika taikuri täytyy olla, jos meinaat pilssiveden pitää juomakelpoisena.

Ja mitä höpäjät puuveneen turvottamisesta pilssipumpun avulla?

Eikös se puupaatti turvoteta muutenki joka kevät upottamalla sitä vähän syvemmälle. Se oli meidän kakaroiden homma aina keväisin, siis ennen näitä biltemapumppuja ja uusavuttomia veneilijöitä...

10 pisteen kysymys: Mites niitattu teräsvene turvotetaan ja mikä on erittäin kätevä turvavaruste, niin puu kuin teräsveneessä.

Tuohon jälkimmäiseen vastaan heti, ei mene yöunesi. Sehän on muurahaispesä. Mutta miten sitä käytetään, sen saat itse ottaa selville.

• 55v vesillä
        55v vesillä kirjoitti:

Minullakin kytkimessä 60 litraa, koneessa n.40 litraa 2kpl 20 litran astioita varalla, kumpaakin.

100 vuotias teräspaatti, kone ja kytkin valm.v 1955, koneen kuivapaino 1100 kg, kytkimen kuivapaino 900 kg

Rasvattavia kohteita, siis nippoja n. 30 kpl, vaseliinia kuluu vuodessa 20-30 tuubia.

Eikös se puupaatti turvoteta muutenki joka kevät upottamalla sitä vähän syvemmälle. Se oli meidän kakaroiden homma aina keväisin, siis ennen näitä biltemapumppuja ja uusavuttomia veneilijöitä...

10 pisteen kysymys: Mites niitattu teräsvene turvotetaan ja mikä on erittäin kätevä turvavaruste, niin puu kuin teräsveneessä.

Tuohon jälkimmäiseen vastaan heti, ei mene yöunesi. Sehän on muurahaispesä. Mutta miten sitä käytetään, sen saat itse ottaa selville.

varapänikät ja bensat, jota pidän mukana kympin astioissa, ihan vaan sen vuoksi, että joltain uusveneilijältä olisi päässyt loppumaan

• HR...
        55v vesillä kirjoitti:

Ai jaa, mulla onkin kymmenen vuotta uudempi moottori ja kytkin. Se selittää paljon kuten myös se että moottorini alla on kaukalo johon sieltä mahdollisesti peräisin oleva öljy päätyy. Ei se öljy kuulu ainakaan puuveneessä sinne pilsiin.

On nuo puuveneetkin nykyään senverta varusteltuja ettei kannata kovin syvälle päästää uppoamaan. Kyllä se automaattinen pilssipumpu on puuveneessä hyvä olemassa.

• 55v vesillä
        HR... kirjoitti:

Ai jaa, mulla onkin kymmenen vuotta uudempi moottori ja kytkin. Se selittää paljon kuten myös se että moottorini alla on kaukalo johon sieltä mahdollisesti peräisin oleva öljy päätyy. Ei se öljy kuulu ainakaan puuveneessä sinne pilsiin.

On nuo puuveneetkin nykyään senverta varusteltuja ettei kannata kovin syvälle päästää uppoamaan. Kyllä se automaattinen pilssipumpu on puuveneessä hyvä olemassa.

unohtui, sitä menee yksi tynnyri öljynvaihdon yhteydessä.

Ja letkun pettäessä, nosturin ollessa vedessä, kyllä se nosturin koukku tai kauha on tulee ripeästi kannelle ja öljyt pilssiin.

Koskee myös isohkoa puuvenettä, jonka "kilpailijani" omistaa, siis tämä nosturiasia.
        Sen pilssissä oli varmaan enemmän öljyä, kuin minun nosturissa konsanaan...

• HR..
        55v vesillä kirjoitti:

unohtui, sitä menee yksi tynnyri öljynvaihdon yhteydessä.

Ja letkun pettäessä, nosturin ollessa vedessä, kyllä se nosturin koukku tai kauha on tulee ripeästi kannelle ja öljyt pilssiin.

Koskee myös isohkoa puuvenettä, jonka "kilpailijani" omistaa, siis tämä nosturiasia.
        Sen pilssissä oli varmaan enemmän öljyä, kuin minun nosturissa konsanaan...

Tämä alkaa kuullostaa siltä että seilaat a)joko öljytakkerilla tai b) ruoppausproomulla ja nostelet "kilpailijasi" puupaattia kuiville ja veteen sen nosturilla. Ilmeisesti kilpailijasi puupaatin kansi on säpäleinä ja pohja hyvin kyllästettynä hydrauliikkaöljyllä joten sen kummempaa lakkaustakaan ei varmaan tarvita.

No onneksi minä nostelen kiiltävää ja hienoa puuristelijääni purjehdusseuran huolleetulla ja hyväkuntoisella vaijerinosturilla joten moista vahinkoa tuskin pääsee tapahtumaan.

• varmaan
        55v vesillä kirjoitti:

auttaa, ovat pressuakin tuossa tilanteessa käyttäneet, oletan että uitat pärekorilla sitä pesää sinne alle.
        Ruotsiksi tuota sanottiin ennen "att myra". Tarkista kuitenkin ne niitit ennen "suurille merille" lähtöä.

• 55v vesillä
        varmaan kirjoitti:

auttaa, ovat pressuakin tuossa tilanteessa käyttäneet, oletan että uitat pärekorilla sitä pesää sinne alle.
        Ruotsiksi tuota sanottiin ennen "att myra". Tarkista kuitenkin ne niitit ennen "suurille merille" lähtöä.

Kyllä se muurahaispesä on paras tuohon tilkkimiseen. Sitä pesäähän ei tietenkään kuskata aluksessa mukana, vaan haetaan lähimmästä saaresta. Tämä tilannehan on mahdollista vain¨, kun kuljetaan täysin tuntemattomassa vedessä, yleensä puun uitossa. Tuota pärekori juttua en ole ennen edes kuullut. Voi olla hyväkin tarkoitukseen.

Itse olen pesää kantanut sinkkiämpärillä, jonka vanhemmat ukot ujuttivat oletettuun vuotokohtaan, alassuin, jollain rätillä peitettynä ja rättiä sitten pikkuhiljaa avaten.

Ja se vuotopressu kuuluu tänä päivänäkin varusteisiin. On jopa Busteri ajettu rantaan pressu "haavassa"

Ne niitit menee Merenkuluntarkastaja lekan kanssa läpi viiden vuoden välein ja itse aina kun vaan telakalle pääsee.
        Silti niitä paukahtelee, varsinkin syysjäissä rynkyttäessä, pahimmilla 20sm, kiintojäässä.
        Sitä vartenhan jo esim. pakollisiin katsastus varusteisiin kuuluu valmiiksi veistettyjä puutappeja ja kiiloja, joka sitten isketään niitin reikään.
        Eipä ole tullut mieleen tuolla paatilla suurille vesile lähteäkään.

Ja siitä niittatun teräsveneen "turvottamisesta" Tapanahan on keväisin putsata paatin pohja ajamalla puikkojäässä ja sen jälkeen alus ajetaan savipakkaan, tukevasti kiinni. Parin vrk jälkeen on savi tukkinut viimeisenkin tihkuvan sauman.

• tapa. Olen veneeseeni asentanut pilssipumpun lisäksi uimurikytkimen ja se on yhdistetty 12 V:n summeriin, joka on koetaulussa.

Mikäli pilssipumppu on varustettu automaattikytkimellä voipi olla niin, että vettä tulee paattiin enemmän kuin pumpun tuotto riittää.

Tuo ratkaisu edellyttää tietysti paikalla oloa mutta systeemi maksaa noin 20 €.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?

Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.
      Maailman menoa
      155
      1263
    2. Mikä on sun ja kaivattusi nimen viimeinen kirjain?

Välillä näin päin...
      Ikävä
      88
      1174
    3. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      1080
    4. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      65
      882
    5. Mikä on kaivattusi

Nimi väärinpäin🤔🙃
      Ikävä
      57
      632
    6. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      52
      553
    7. Mikä kaivatussasi

on niin erityistä?
      Ikävä
      32
      548
    8. Muiden vaikutus

Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?
      Ikävä
      79
      509
    9. No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä

Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.
      Ikävä
      29
      474
    10. Miten J sitten tehdään se?

Varaanko kumin?
      Ikävä
      45
      467
    Aihe