toiminimi

toimi mietteliäs

pitäisikö perustaa toiminimi jos taidettaan rupeaa myymään esim "välikäden" kautta (eli välikäsi ottaa provikkaa myydystä työstä). kuinka isot kustannukset perustamisesta tulisi?

11

1089

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sjfkajsl

toinen asia onkin saatko mitään kaupaksi...

• S.Halttunen

Toiminimen perustaminen helpottaa ja selkiyttää ostajan ja myyjän välistä kanssakäymistä. Taiteilijan kirjanpito voi olla yksinkertaista jossa on ylhäällä myynnit ja ostot. Kaikesta vain kuitit talteen ja joku vihkonen mihin tapahtumat ovat selkeästi esillä.

Itse perustaminen maksaa tällä hetkellä 65€, lisätietoja saat http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/yeh/perustaminen.html tuosta linkistä. Verotoimistosta saa kysyttyä jos jokin asia askarruttaa

Sami Halttunen

• toimi mietteliäs

Kiitoksia vastauksista! olenkin kysellyt jo verotoimistosta kaikenlaista ja asiat ovat selkiytyneet.

• Paki Hilli
        toimi mietteliäs kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista! olenkin kysellyt jo verotoimistosta kaikenlaista ja asiat ovat selkiytyneet.

Kehoittaisin kokemuksesta ja viisaiden yritysneuvijien näkemyksestä huolimatta, olla perustamatta toiminimeä.

• toimi mietteliäs
        Paki Hilli kirjoitti:

Kehoittaisin kokemuksesta ja viisaiden yritysneuvijien näkemyksestä huolimatta, olla perustamatta toiminimeä.

no miten sitten voin myydä välikäden kautta taidetta? pakko se on perustaa, en tiedä muutakaan keinoa

• miiskuliinu

no miten sitten voin myydä välikäden kautta taidetta? pakko se on perustaa, en tiedä muutakaan keinoa

Toiminimeä et välttämättä tarvitse jos myyt omia töitäsi vaikka sitten välikäden(galleria) kautta. Taiteilija ei ole yrittäjä samalla tavalla kuin muut ammatinharjoittajat. Taiteilija on kuitenkin kirjanpitovelvollinen(ja tietysti maksaa veronsa niin kuin muutkin), mutta se nyt ei ole mikään vaikea juttu niinkuin tuossa edellä jo kerrottiin.

• duubaduuba

taiteilijan verotus on vähän erilainen.

• Paki Hilli
        duubaduuba kirjoitti:

taiteilijan verotus on vähän erilainen.

Ei kannata kysellä ennen mitään kuin edes tietää käykö kauppa.
        Kyllä hyvät tuttavat ja aseveljet pitävät ilmoittelusta huolen jos kauppa alkaa käymään.
        Yksityishenkilönä voit tehdä kauppaa.

• toimi mietteliäs
        Paki Hilli kirjoitti:

Ei kannata kysellä ennen mitään kuin edes tietää käykö kauppa.
        Kyllä hyvät tuttavat ja aseveljet pitävät ilmoittelusta huolen jos kauppa alkaa käymään.
        Yksityishenkilönä voit tehdä kauppaa.

mielelläni tekisin ilman toiminimeä kun olisi helpompaa. koska "välikäsi" ottaa myydystä provikkaa näkyyhän se niiden verojutuissa ja muissa että on maksettu minulle oma osuus. ja verottaja hyökkää mun kimppuun. tulot eivät tule olemaan suuria muutamia tilauksia ehkä kuukaudessa. miten tällästa toimintaa voi sitten tehdä ilman jotain toiminimee?

• toimi mietteliäs

mielelläni tekisin ilman toiminimeä kun olisi helpompaa. koska "välikäsi" ottaa myydystä provikkaa näkyyhän se niiden verojutuissa ja muissa että on maksettu minulle oma osuus. ja verottaja hyökkää mun kimppuun. tulot eivät tule olemaan suuria muutamia tilauksia ehkä kuukaudessa. miten tällästa toimintaa voi sitten tehdä ilman jotain toiminimee?

olen siis eri kädentaitojen harrastelija (en ammattilainen) ja nyt saisin itseäni markkinoitua välikäden kautta ja saisin tilauksia heidän kautta. niin miten verotus menee minun kannalta silloin. en aio perustaa ainakaan toiminimeä. hankalaa..

• miiskuliinu

Ei verottaja kimppuun hyökkää kunhan pidät kirjanpitosi kunnossa ja ilmoitat verottajalle tulosi myydyistä töistä(erillinen lomake taiteilijoille ja ammatinharjoittajille). Eikö ne siellä verotoimistossa sulle neuvoja osanneet antaa? Itse harvemmin myyn töitäni suoraan, eli lähes aina galleria ottaa provikkansa enkä mitään toiminimeä ole tarvinnut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      117
      6096
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4217
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2120
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1892
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      144
      1819
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe