Paljonko on sopiva polttaribudjetti per nenä?

-kaaso07-

Mielipiteitä?

47

24650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liisukka*

      toisen kaason kanssa suunnittelimme 50 e per nenä mutta tuli sitten kommenttia että liian tyyristä eli jouduttiin pudottamaan hintaa ainakin 20 e alaspäin.

      • kaaso

        me sovittiin kans budjetiks 50e ja se on myös katto mitä per hlö käytetään. Tietysti mitä enemmän porukkaa osallistuu sitä halvemmaksi osuus kullekin tulee.


      • kiila
        kaaso kirjoitti:

        me sovittiin kans budjetiks 50e ja se on myös katto mitä per hlö käytetään. Tietysti mitä enemmän porukkaa osallistuu sitä halvemmaksi osuus kullekin tulee.

        niinhän sitä luulisi.. Mutta halvimmat polttarit on olleet ne joissa vähiten osanottajia ja taas kalleimmat ne joissa eniten. Kulut nousee määrän kasvaessa.


      • kokonaan totta
        kiila kirjoitti:

        niinhän sitä luulisi.. Mutta halvimmat polttarit on olleet ne joissa vähiten osanottajia ja taas kalleimmat ne joissa eniten. Kulut nousee määrän kasvaessa.

        ... tai riippuu tietysti laskentatavasta.
        Meidän kaveripiirissä on jo pitkään tehty niin, että yksi tai muutama maksaa kaikki kulut, ne jaetaan ja muut maksaa näille "rahoittajille".
        Tuossa jaettavassa potissa on siis morsiamen kulut päivän ruoat ja kaikki muut häppening-maksut.
        Morsiamen jaettava kuluosuus toki putoaa / henki, mitä enemmän jakajia on. Joten siinä suhteessa pienemmmällä rahalla saa enemmän porukan kasvaessa - tiettyyn määrään saakka.
        Sitten kun porukkaa on yli 10 henkeä, tarvitaa vaikka kuinka monta autoa, mökkeily tms käy hankalaksi ja kalliiksi (kun ei enää kenenkään tutuntutun mökkiin mahdutakaan) jne...

        Mutta, se 50 eur / hlö on hyvä suunnitelma.
        Sillä saa jo paljon, myös valokuvat polttarikansioon ja sen kansion. Pienempi summa vaati suunnittelijoilta hirmu tarkkaa etukäteisbudjetointia, tuo 50 egee on jo aika väljä raha.

        Kivoja kekkereitä,
        antakaa morsiolla ikimuistoinen päivä!


      • olla amerikanmalliin

        No jo on maailma muuttunut, sitten omista polttariajoistani, miten näistä nykypolttareista tehdäänkin tämmöistä draamaa, ja tuntuu olevan käsitys, että ilman rahankeräämistä ei polttareita voi viettääkkään, huh-huh... omat polttarit 18 v sitten ja 6 hyvää ystävätärtä vei minut syömään ja maksoivat pari trinkkiäni, joten keneltäkään siihen aikaan ei varmaan mennyt 30 markkaakaan rahaa. Kun ainakin minulle ja on ystävillenikin riittänyt polttareiksi hauskaa yhdessäoloa, ei mitään älyttömiä tempauksia, kun se oli minun kaunismuistopäivä, ei mikään minun mollaus ja nöyryytyspäivä, joten tän ajan polttarit tuntuu olevan jotain Paris Hilton luxux elämyksiä, joten kysyn tulevilta morsiammilta, että mikä on tärkeintä näyttävät kalliit polttarit, vai vaatimattomat, mutta todella aitojen ystävienjärjestämät hauskat yhdessäolo pippalot??


      • vaimojo
        olla amerikanmalliin kirjoitti:

        No jo on maailma muuttunut, sitten omista polttariajoistani, miten näistä nykypolttareista tehdäänkin tämmöistä draamaa, ja tuntuu olevan käsitys, että ilman rahankeräämistä ei polttareita voi viettääkkään, huh-huh... omat polttarit 18 v sitten ja 6 hyvää ystävätärtä vei minut syömään ja maksoivat pari trinkkiäni, joten keneltäkään siihen aikaan ei varmaan mennyt 30 markkaakaan rahaa. Kun ainakin minulle ja on ystävillenikin riittänyt polttareiksi hauskaa yhdessäoloa, ei mitään älyttömiä tempauksia, kun se oli minun kaunismuistopäivä, ei mikään minun mollaus ja nöyryytyspäivä, joten tän ajan polttarit tuntuu olevan jotain Paris Hilton luxux elämyksiä, joten kysyn tulevilta morsiammilta, että mikä on tärkeintä näyttävät kalliit polttarit, vai vaatimattomat, mutta todella aitojen ystävienjärjestämät hauskat yhdessäolo pippalot??

        joo mulla kans oli polttarit viime kesänä ja olin itse sanonut että max 10e per pää saa maksaa, koska kavereihini kuuluu niin opiskelijoita, työttömiä ja äitiyslomalla olevia. kuulin sitte että ne oli tullu maksamaan n. 5e/hlö ja olin todella iloinen. me käytiin ravintolassa syömässä ja juomista oli mökit oli ja vielä vaatteet. näin sanoen ihan hirvittää noin raha määrät mitä jotku laittaa. Ja nyt tietenki kaikki aattelee et olipa varmaan kuivat polttarit mutta en olis itte parempaa keksiny ja tekemistä oli koko päivälle.joten ei se raha määrä ole pääasia vaan miten ne suunnittelee ja kuinka itse touhuaa kaikkea.
        Ja sit pitäis ite suunnitella tulevalle kesälle polttarit rakkaalle serkulle joka on ihan samoilla linjoilla kuin minä olin ettei kenenkään tarvitse köyhtyä sen takia. joten käyttäkää rohkeasti mielikuvitusta ja älkää sortuku kaikkiin mainoksissa oleviin "polttari" juttuihin eli kuunnelkaa myös morsianta ja hänen mielipiteitä ja ystävyyttähän EI mitata rahalla


      • ilmeisesti
        vaimojo kirjoitti:

        joo mulla kans oli polttarit viime kesänä ja olin itse sanonut että max 10e per pää saa maksaa, koska kavereihini kuuluu niin opiskelijoita, työttömiä ja äitiyslomalla olevia. kuulin sitte että ne oli tullu maksamaan n. 5e/hlö ja olin todella iloinen. me käytiin ravintolassa syömässä ja juomista oli mökit oli ja vielä vaatteet. näin sanoen ihan hirvittää noin raha määrät mitä jotku laittaa. Ja nyt tietenki kaikki aattelee et olipa varmaan kuivat polttarit mutta en olis itte parempaa keksiny ja tekemistä oli koko päivälle.joten ei se raha määrä ole pääasia vaan miten ne suunnittelee ja kuinka itse touhuaa kaikkea.
        Ja sit pitäis ite suunnitella tulevalle kesälle polttarit rakkaalle serkulle joka on ihan samoilla linjoilla kuin minä olin ettei kenenkään tarvitse köyhtyä sen takia. joten käyttäkää rohkeasti mielikuvitusta ja älkää sortuku kaikkiin mainoksissa oleviin "polttari" juttuihin eli kuunnelkaa myös morsianta ja hänen mielipiteitä ja ystävyyttähän EI mitata rahalla

        tarkoitat, että sinun osuutesi juhlista oli 5 euroa/ osallistuja ja sen lisäksi osallistujat maksoivat omat kulunsa.

        Tosiasia nimittäin on, että jos kävitte syömässä ravintolassa, teillä oli juomaa, mökki ja sinulla naamiaisvaatteet, toi 5 euroa/osallistuja on ollut aikamoinen saavutus. Mökki oli ehkä jonkun sukulaisen ja siksi ilmainen (kaikilla ei tähän mahdollisuutta! toiset joutuu maksamaan tiloistakin) ja sinun vaatteesi kirpputorilta tai jonkun vanhoja, jolloin niistäkään ei ehkä tullut kustannuksia tai korkeintaan joitakin kymmeniä senttejä/ osallistuja. Jos juoma oli alkoholia, niin halvimmillaan keskiolutta saa vajaalla eurolla pullo, joten jos kullekin oli vaikkapa kaksi pulloa, niin teille jäi ravintolaruokailuun 3 euroa/ osallistuja! Jos juoma oli muuta kuin alkoholia vaatii sekin melkein yhtä paljon kustannuksia. Heseltä tai grilliltä ei 3 eurolla taida koko ateriaa saada, mutta kyllä jotain ruokaa. Lounasaikaan ravintolassa ruokailu taitaa maksaa keskimäärin 6-7 euroa, mutta muulloin lähdetään kyllä liikkeelle yli kympin hinnoista!

        Pidän siis todennäköisempänä, että tuo 5 euroa tarkoittaa sinun kulujesi osuutta/osallistuja. Tällöin jos osallistujia oli vaikkapa 5, niin jokaisen, myös sinun kulujesi määrä, oli yhteensä 25 euroa, mikä kuulostaa realistiselta summalta käydä ravintolassa halvasti syömässä, hankkia saunajuomat ja morsiamelle naamiaispuku. Tällöin tuolla oletetulla viiden henkilön porukalla jokainen on siis tuon sinun 5 eurosi lisäksi maksanut omat 25 euroaan eli yhteensä 30 euroa. Kuulostaisi näin jo vähän loogisemmalta...

        En lähtisi tuomitsemaan yhtäkään tässä keskustelussa esitettyä budjettia. Tärkeintä on tietysti ottaa osallistujat huomioon ja tehdä ohjelma heidän budjetilleen sopivaksi. Jos rahaa ei haluta käyttää niin voidaan vaikkapa pitää nyyttikestit kaason luona, mistä siitäkin tulee kustannuksia helposti tuo 5 euroa, koska jokaisen pitää tuoda jotain mukana. Aika harvat asiat kuitenkaan ovat nykyään ilmaisia...

        Yksi vaihtoehto voisi olla jakaa kustannuksia vähän osallistujien rahoitushalukkuuden mukaan esim niin, että yksi valmistaa 10 eurolla piknik-eväät, joku 5 eurolla naamiaisasun, kolmas 50 eurolla ratsastusta koko porukalle... Suunnillee näin meillä.


    • ...

      voisin sanoa, että en missään nimessä haluaisi minulle järjestettävän polttareita, joihin kaverit joutuvat jokainen sijoittamaan 50 euroa. Aivan liikaa mielestäni. Itseasiassa olen itse tarjoutunut maksamaan osan polttareista, mutta kaasoni ei kelpuuttanut rahojani :) Mielestäni hyvä summa per osallistuja olisi max 20 euroa. Ei tarvitse polttareihin mitään niin ihmeellistä järjestää. Tärkeintähän on hyvä seura ja mukava päivä!

    • kaaso.................

      monesta asiasta kuten osallistujien luonteesta, rahatilanteesta ja ennen kaikkea ohjelmasta.

      Kalliit elämysohjelmanumerot maksavat polttareissakin paljon ja seurapelejä voi pelailla ilman kustannuksia.

      Keskustelin ennen joulua asiasta parin ystävän kanssa ja sovimme että 50 euroa on sopiva hintakatto polttareihin jotka järjestin parhaalle ystävälleni. Me olemme kaikki työssäkäyviä lapsettomia alle 30-vuotiaita, joten jos jossain vaiheessa on varaa laittaa rahaa hauskanpitoon niin nyt, joten minun mielestäni summa olisi voinut olla suurempikin. Jos menee viikonloppuna ystävien kanssa ulos syömään, tekee jotain (esim keilaus) ja sen jälkeen baariin istumaan kuluu tuo sama 50 euroa yhdessä hujauksessa. Ihan täysin eri juttu, jos suurin osa osallistujista on opiskelijoita tai jo perheellisiä, joilla on myös asuntolainat.

      Tuon hintakaton sopimisen jälkeen minä jouduin kuuntelemaan ystävieni kommentteja jokaisen esittämäni ohjelmanumeron yhteydessä ohjelman kalleudesta ja päädyin sen vuoksi lopulta hiukan erilaiseen järjestelyyn. Valehtelin jokaisen ohjelmanumeron hinnan alakanttiin kaikille osallistujille ja kerroin mm. saaneeni järjestettyä tiettyjä juttuja ilmaiseksi sopivasti suhteita käyttämällä, mikä ei myöskään tietenkään pitänyt paikkansa. Esitin osallistujille budjetin, jossa hinnaksi tuli 30 euroa/osallistuja. Tähän sisältyi 3 isompaa ohjelmanumeroa (karting, kalliokiipeily ja kasvohoito jokaiselle), 2 kertaa ruokailu, juomana boolia ja skumppaa (alkoholijuomatkin siis sisältyivät eikä kenelläkään ollut omia juomia), sauna sekä juhlakalulle vaatetus ja paljon pienempiä ohjelmanumeroita (kuten ystäväkirja, askartelutehtävä, rakennustehtävä), joista myös tuli kustannuksia sekä kuljetukset paikasta toiseen (15 henkilöä varten oli pakko tilata pieni linja-auto). Tosiasiassa kustannuksia tuli n. 70 euroa/ osallistuja, mistä kertyi minulle maksettavaa n. 600 euroa. Itse en kokenut tätä minkäänlaisena ongelmana, koska tämän ansiosta säästin paljon omaan mielenrauhaani ja vaivaani kun minun ei tarvinnut koko ajan venyttää penniä ohjelman järjestelyissä eikä minun tarvinnut myöskään miettiä tuleeko ohjelmasta liian kallis jollekulle osallistujalle. Tottakai 600 euroa on paljon rahaa minullekin (palkkani on 2700), mutta ei mielestäni liian paljon käytettäväksi hyviin ystäviin!

      Kenellekään tullut mieleen jälkikäteenkään ihmetellä alhaista budjettia tai kiitellä säästeliäästä rahan käytöstä. Päin vastoin: hankin kyseisen päivän ajaksi n. 20 eurolla viihdykettä sulhaselle (ruokaa, dvd ja peli). Pari polttareihin osallistujaa piti menettelyä täysin sopimattomana ja heidän rahojensa haaskauksena!

      Toiminko väärin valehdellessani ystävilleni?

      Mä en tarkoita, että 30 euroa/ osallistuja olisi polttareista liian vähän, mutta silloin eivät osallistuja myöskään voi odottaa ihmeellisä.

      • maatsi

        Moikka sinä ihana kaaso/ystävä! Ihan samalla lailla olisin itsekkin toiminut, vaikka opiskelija olenkin tällä hetkellä.. Ja tiedän, että myös paras ystäväni toimisi samoin..

        Juuri tu on oikeaa ystävyyttä ja sitä kuuluisaa antamisen iloa. Varmaan riippuu hirveästi ihmisestä, mutta minä kuulun niihin, jotka nauttivat juuri siitä, että saa antaa toiselle ja näkee miten hyvä mieli siitä vielä tulee.

        Tympeää käytöstä muuten tuo muun polttariporukan touhu.. Minä kai olisin iloinen, jos joku viitsii edes järjestää kaiken valmiiksi. Kuulun myös niihin ihmisiin, jotka mielellään maksavat saamastaan palvelusta! ;) Tosin 70 euroa on kyllä iso juttu silloin, jos morsian ei ole ihan sydänystävä/lähipiiristä, mutta se viisikymmentä menisi ihan hyvin. :)

        Mutta tosiaan, ihan ystävä olet ja oikein olet morsianta kohtaan tehnyt. Tsemppiä loppuhässäköihin!


    • kaaso

      Minun tehtävä on järjestää polttarit nyt tulevana kesänä. Olen sanonut polttareihin osallistuville että hinta per nenä tulee olemaan 30€. Tämä edellyttää kuitenkin 20 hengen osallistumista, jotta kustannukset saadaan ylipäätään katettua. Harmittaa joidenkin asenne ko ne kauheana kauhistelee tuota 30 euron summaa. Polttarit on kuitenkin sen verran harvinainen juhla, että sen eteen on valmis maksamaankin. Olen laskenut että nyt kustannukseksi tulee 520€ siihen vielä ruuat ja juomat morsiamelle. eli tuo 30€ riittää juuri ja juuri:)

      • myös..

        osallistujamäärästä. Me yritetään selvitä 5 henkeen ja 50 eurolla per nenä siskon polttareista. Se tekee vain 300 euroa eli eipä juuro mitään. Tulee olemaan suht tarkalla kaikki mitä tehdään. onneksi suhteiden kautta saatiin ilmaiseksi mökki käyttöön melkein kaupungista niin ei tullut vielä siitäkin menoa.

        Vaan en kyllä valita sillä pikkusiskon kuuluu saada ikimuistoiset polttarit! :) ja itse olisin valmis maksamaan enemmänkin, mut kyl ajattelisin että 80 e per naama alkais olemaan ehdoton katto!


      • Hilpi
        myös.. kirjoitti:

        osallistujamäärästä. Me yritetään selvitä 5 henkeen ja 50 eurolla per nenä siskon polttareista. Se tekee vain 300 euroa eli eipä juuro mitään. Tulee olemaan suht tarkalla kaikki mitä tehdään. onneksi suhteiden kautta saatiin ilmaiseksi mökki käyttöön melkein kaupungista niin ei tullut vielä siitäkin menoa.

        Vaan en kyllä valita sillä pikkusiskon kuuluu saada ikimuistoiset polttarit! :) ja itse olisin valmis maksamaan enemmänkin, mut kyl ajattelisin että 80 e per naama alkais olemaan ehdoton katto!

        Mulle tuli kutsu työkaverin polttareihin ja innokkaasti niihin ilmoittauduin.. seuraavaksi tuli viesti jossa ilmoitettiin että jokaisen osallistujan osuus on 90eur. Meinasin kyllä oikeasti pyörtyä tuon luettuani, siis oikeasti 90eur/hlö polttaripäivästä. Laitoin kaasolle ihan nätisti viestin että mielestäni tuo on ihan liikaa näin pienipalkkaiselle, voisikohan jostain kenties tinkiä. Yksi kymmenestä muusta oli kanssani samaa mieltä, muiden mielestä budjetti ok. Nyt ahdistaa ihan todella, mistä otan tuon 90eur? peruminen tässä vaiheessa olisi kai aika raukkamaista..


      • olis
        Hilpi kirjoitti:

        Mulle tuli kutsu työkaverin polttareihin ja innokkaasti niihin ilmoittauduin.. seuraavaksi tuli viesti jossa ilmoitettiin että jokaisen osallistujan osuus on 90eur. Meinasin kyllä oikeasti pyörtyä tuon luettuani, siis oikeasti 90eur/hlö polttaripäivästä. Laitoin kaasolle ihan nätisti viestin että mielestäni tuo on ihan liikaa näin pienipalkkaiselle, voisikohan jostain kenties tinkiä. Yksi kymmenestä muusta oli kanssani samaa mieltä, muiden mielestä budjetti ok. Nyt ahdistaa ihan todella, mistä otan tuon 90eur? peruminen tässä vaiheessa olisi kai aika raukkamaista..

        kuitenkin lotto päivä, kannattaisko harkita...


      • kaaso77
        Hilpi kirjoitti:

        Mulle tuli kutsu työkaverin polttareihin ja innokkaasti niihin ilmoittauduin.. seuraavaksi tuli viesti jossa ilmoitettiin että jokaisen osallistujan osuus on 90eur. Meinasin kyllä oikeasti pyörtyä tuon luettuani, siis oikeasti 90eur/hlö polttaripäivästä. Laitoin kaasolle ihan nätisti viestin että mielestäni tuo on ihan liikaa näin pienipalkkaiselle, voisikohan jostain kenties tinkiä. Yksi kymmenestä muusta oli kanssani samaa mieltä, muiden mielestä budjetti ok. Nyt ahdistaa ihan todella, mistä otan tuon 90eur? peruminen tässä vaiheessa olisi kai aika raukkamaista..

        Ihan älytön summa! Ja ymmärtäisin paremmin jos kyseessä olisi todella joku lähiystävä, mutta työkaveri!
        50 euroakin kulostaa mielestäni jo aika isolta rahalta se on kuitenkin 300 mummoa. Tuntuu, että polttaritkin on menossa siihen samaan kaupalliseen "kaikki valmiina käteen" -meinikiin kunhan vain rahaa löytyy. Räätälöidyt ohjelmat ovat helppo kasvoton ratkaisu, jossa on pelkkää suorittamisen makua. No kuka tykkää...
        Mut sinuna kyllä en maksaisi, on täysin asiatonta vaatia niin isoja summia.


    • 10-vuotta naimisissa

      Hei!

      Minusta se riippuu hyvin paljon osallistujien tuloista. Tavallaan hassua että ollaan "kiukkuisia" siitä jos jollekulle on liikaa esim. 50 euroa. Ihmiset tienaa n. 500-3000 e/kuussa se 50 euroa on todella iso summa pienituloiselle ja isotuloiselle ei mitään. Minkä takia ei voida järjestää "peruskekkereitä" johon kaikilla on varaa esim. 10-30 e ja sitten miettiä sen muun kanssa, osallistuuko siihen vain osa, maksaako vain osa, tehdäänkö halvemmin tms. Voisi myös miettiä sitä, voisiko vähemmän rahaa laittava korvata sitä esim. työllä (tekemällä jotain ennakkovalmisteluja yms enemmän)

      Joku kertoi siitä että hyvin menee 50 euroa viikonlopussa kun käy baarissa tms, niin varmana osalla meneekin mutta toisille se 50 euroa on paljon. En juuri muista koska olisin itse käyttänyt esim. itseeni tuota summaa. (minulla siis perhe ja pienet tulot) Helposti vain polttareissa saa kiukkua osakseen jos koittaa sitä summaa pyörtää alemmas, ihan kuin ei olisi hyvä ystävä jos ei halua/ole mahdollista laittaa suurta summaa polttareihin. Jokaiselle pitäisi kuitenkin mielestäni antaa mahdollisuus polttareihin osallistua, vaikkakin sitten niin että osallistuu vain päivällä olevaan toimintaan (jos illalla olisi jotain superkallista)

      Toki on ihanaa jos on rahaa ja sitä haluaa ystäväänsä käyttää =) Pitäisi kuitenkin muistaa etteivät useinkaan ne kalliin budjetin polttarit ole parhaita, henki, tunnelma yms. on tärkeämpää.

      Tämä vain yksi mielipide, vastaa ja puolesta saa olla =)

      • _piit_

        perus baari-ilta imasee kankkus-pizzoineen ja takseineen vähintään sen 100e... polttareihin menee äijjäporukassa yleensä semmoset 200-400e per naama... aika akkamaista valitusta teillä. Ootte vissiin tottunut elämään miestenne siivellä tai baaraissa miehiltä drinkkejä pummaten, niin tuntuu tuo 50e omaa rahaa ihan ylitsepääsemättömältä summalta...
        Aina sitä voi jäädä joo kotiinki mätänemään...


      • gjgjgjgj
        _piit_ kirjoitti:

        perus baari-ilta imasee kankkus-pizzoineen ja takseineen vähintään sen 100e... polttareihin menee äijjäporukassa yleensä semmoset 200-400e per naama... aika akkamaista valitusta teillä. Ootte vissiin tottunut elämään miestenne siivellä tai baaraissa miehiltä drinkkejä pummaten, niin tuntuu tuo 50e omaa rahaa ihan ylitsepääsemättömältä summalta...
        Aina sitä voi jäädä joo kotiinki mätänemään...

        ...muutenkin pienempi palkka yleisesti ottaen. Ei ole varaa tuollaisia summia laittaa polttareihin tai mihinkään muuhunkaan vaikka kuinka haluaisi.


    • Äly hoi!!

      Ite tässä elättelen toivoa, että ei tulis ens kesälle häitä ollenkaan jos se on noin kallista jo pelkkien polttareiden suhteen, Ajatelkaa vähä haukkujat sitä, että polttareita menee perhettä kohti yleensä kahdet, kun on sekä sulhasen että morsiamen polttarit. Sitte vielä pitää ite häihinki panostaa rahaa vaatteitten ja lahjojen muodossa, eli kyllä siinä on pienituloisella tekemistä. Musta 90 euroa nykyään polttareihin on sairasta. Ite maksanu vuosia sitte yhelle pariskunnalle varmaan 200 euroa polttareihin yhteensä ja eronneinä olleet jo monta vuotta ja ollu jo toisetki polttarit pidettynä heille....onneksi ei ite tarvinu toisiin osallistua ;) Ja onko niissä polttareissa pääasiana se paljo niissä rahaa palaa vai se että on hauskaa ja viihtyisää kaikille?

      • Draama kveen

        Saadaanhan ne polttarit järjesteltyä ilman mitään kummempia. Ei tarvitse koko kylää vainota niillä pusuilla ja muulla muka hauskalla.

        Onko muuten kukaan kokeillut pukea morsiota vauvan tai huoran vaatteisiin ja myymään joitain hauskoja juttuja kuten kortonkeja tai suklaata? Hih, että jaksaa "omalaatuisuus" aina herättää myötähäpeää.


    • aivan liikaa meni

      Ehdottomasti max 50 euroa per nenä. Olin viimeksi polttareissa jotka maksoivat jokaiselta 70 euroa plus omat ruoat ja juomat siihen päälle. Se tuntui pahalta koska morsian ei ole kovin läheinen ystävä taikka sukulainen ja itse häihinkin paloi minulta aika paljon rahaa (vaatteet ja lahja). Jäi vähän paha maku koko polttareista sen takia ja aion tulevaisuudessa ottaa kustannuksista paremmin selvää etukäteen.

      Rahan takia pari ihmistä jäi kokonaan poiskin tilaisuudesta, itse en kehdannut perua enää viime hetkellä. Olisin mielelläni maksanut 70 euroa jos ohjelmaan olisi kuulunut kartingia ja kalliokiipeilyä ja mitä kaikkea tuo yksi kaaso olikaan järjestänyt (wau!), mutta meillä tuo 70 euroa ei sisältänyt juuri muuta kuin saunomista.

    • viime kesän morsian

      Suurin osa ystävistäni, jotka järjestivät minulle polttarit viime kesänä, oli vielä opiskelijoita joten olin kovin pahoillani siitä, että he "joutuvat" käyttämään vähiä rahojaan minuun järjestäessään polttarit. Ymmärrän kyllä toisaalta sen, että he eivät halunneet minun osallistuvan kustannuksien jakamiseen, vaikka mielestäni se olisikin ollut ihan sopivaa.

      Sen vuoksi juttelinkin asiasta äitini kanssa ja sovimme, että hän otti kaasoon yhteyttä ja tarjoutui maksamaan minun osuuteni kuluista. Järjestely toimi hyvin ja näin jokainen maksoi ainoastaan oman osansa. Kannattaa siis jutella omien vanhempiensa kanssa, jos tuntee huonoa omatuntoa ystävien järjestäessä polttareita eivätkä nämä huoli mukaan jakamaan kustannuksia!

      • Kokemusta on

        Parit polttarit menestyksekkäästi järkänneenä vannon selkeän budjetoinnin nimiin: simppelillä taulukolla (ruutupaperi/excel-taulukko) osoitetaan mitä mikäkin maksaa ja vielä siten, että polttarisankarin kulut on eroteltu muun seurueen kuluista. Näin kaikki näkevät mistä mikäkin menoerä muodostuu ja on monesti käynyt niinkin, että jotkut estyneet ovat halunneet osallistua juhlasankarin pottiin. Tämähän on kaikkien etu, koska silloin samalla pienennetään jokaisen maksamaa kakkua. Summat riippuvat tietysti jengistä, mutta aina on nastaa ollut! Ja monta päivää...


    • muutamat

      polttarit vietettynä sanoisin näin et budjetti riippuu ihan osallistujista..
      Me on aina katottu sen mukaa et kuitenki on työttömii/sellasii kel ei välttämättä hirveest varaa halust huolimatta laittaa rahaa likoo et ensin mietitää mitä kivaa vois tehä..
      sitte josko joku tuttu vois esim auttaa(eli esim ommella vaatteit tai kumirenkaan vedossa lainaa/ajaa venettä jne) ja sitte laskeskellaa mitä tekee per nuppi ja lisätää muutama eku et saadaa illan sankarille juomaa... aika hyvin ollaa pysytty 20 tietämil ja ohjelmaa ja juomaa on riittän kaikest huolimatta..
      Muutama vuos sitte(markka aikan) sankarilla oli vesihiihtoo,purjelentoo,piknik. toisis oli vuorelt laskeutumist,ratsastust,hieronta,piknik. ja kolmannel vesihiihtoo,vuorikiipeilyy,laitesukellust,piknik. jne semmosii mitkä maksais paljo mut 100mk(eli alle 20€) pärjättii per nuppi ja osallistujii jokaisis oli n.10 osallistujaa. ohjelmat ois maksan paljo mut tuttujen kautta halvemmal ku normi ja jokainen näist polttarisankareist suostu myymää jotai eli ite hankki osan illan juomist.
      Toi karkin,kortsujen myyntihän on ihan sankari kohtast,kaikki ei sitä haluu eikä siihe suostu..
      että näin täälläpäin...

      • mut kerran vain kirpaisee

        Me lähdetään kaveriporukalla Latviaan pitkäksi viikonlopuksi ja osallistujat maksavat polttarisankarin kuluista (lennot, majoitus, ruoka, juomat, muut menot) 30-40 eur/hlö eli yhteensä n. 400 eur. Jokaisen maksettavaksi tulee tietysti lisäksi omat kulut, mutta kun ajattelee että kyseessä on lomareissu ulkomaille, niin hinta ei tunnu yhtään pahalta. Kuitenkin hyvä kaveriporukka mukana ja aktiviteeteiksi valitsemme vain sellaisia juttuja, joista kaikki pitävät. Ei sitä kovin usein pääse isolla kaveriporukalla (ILMAN puolisoita) ulkomaille hauskaa pitämään!


      • ..............................
        mut kerran vain kirpaisee kirjoitti:

        Me lähdetään kaveriporukalla Latviaan pitkäksi viikonlopuksi ja osallistujat maksavat polttarisankarin kuluista (lennot, majoitus, ruoka, juomat, muut menot) 30-40 eur/hlö eli yhteensä n. 400 eur. Jokaisen maksettavaksi tulee tietysti lisäksi omat kulut, mutta kun ajattelee että kyseessä on lomareissu ulkomaille, niin hinta ei tunnu yhtään pahalta. Kuitenkin hyvä kaveriporukka mukana ja aktiviteeteiksi valitsemme vain sellaisia juttuja, joista kaikki pitävät. Ei sitä kovin usein pääse isolla kaveriporukalla (ILMAN puolisoita) ulkomaille hauskaa pitämään!

        Kuulostaa hienolta suunnitelmalta ja perustelleen juuri sillä, että kyseessä on hauskanpitoa myös jokaiselle itselle, niin ei tuollasen pitäisi edes kirpaista!

        Harmillista, ettei meidän porukalle voi järjestää tuollaista, koska kaikki ovat muka niin kiireisiä, etteivät pysty löytämään aikaa kokonaista viikonloppua ystävilleen.


    • ruohonjuuri

      Moi,
      Mielestäni polttarit ei saisi maksaa liikaa. 50€ olisi sopiva hinta, sen on kumminkin vanhaa 300 markkaa)
      Siitä yli menenvät rahat olisi järkevää sijoittaa lahjaan, sillä nekin maksavat. Ei polttareiden tarkoitus ole nyhtää kavereilta kaikkia rahoja pois.

      • kaasonen

        Minä myös kaasona ensi kesänä. Meillä on myös toinen kaaso, joka tuntuu ottaneen ohjat käsiinsä. Meillä budjettitavoitteena on 30€/hlö ja katoksi on laitettu se 50€/hlö, joka käytänössä tarkoittaa myöskin sitä, että jos meinaa kulut mennä siihen viiteen kymppiin niin me kaasot luultavasti maksetaan loput. Tuleva morsian on myös tarkoitus laittaa myymään jotain, että sillä saataisiin loppuiltaa maksettua. Ja hän on siis antanut luvan, että voi myydä jotain. Maksajia/osallistujia tulee luultavasti n.10. Budjetti varmistuu sitten kun on kaikki jutut/paikat saatu varattua - tietää, että mikä kaikki on oikeesti mahdollista sinä päivänä.

        Sovittu on, että jokainen tuo omat juomat, että ne, jotka eivät jostain tykkää/eivät juo, eivät joudu maksamaan sellaisesta, mistä itse eivät hyödy. Ja suurin osa meidän porukasta on kokopäivä työssäkäyviä ja alle kolmekyppisiä ja lapsettomia. Joten suurimmalle osalle budjetti ei ole ongelma.

        Mun ongelma on taas se, että mä en ole koskaan ennen ollut polttareissa, mutta kaikilla muilla tuntuu olevan kokemusta, että tämä menee nyt varmaan niin, että muut neuvoo ja mä totetutan,ellei joku ole jo sitäkin ehtinyt tehdä mun puolestani.


    • tigsu

      Me järkätään kaveriporukalla polttarit kaverillemme. Jokainen maksaa 15€ ja tehdään niillä rahoilla sitten se mihin se raha riittää. Meitä on 5 tai 6 henkilöä mukana.

      Tuleva morsian saa tienata juomarahansa pienellä työnteolla ;D (haha.. eipä tiedäkään mihin joutuu :D)

      • mikä oli liikaa

        Järjestimme polttarit kaverille, joukossa oli kahdeksan henkilöä. Hintaa polttareille tuli noin 200 euroa /henkilöä. Vähän meinasi naurattaa, kun ensin oli maksettu noin 150 euroa etukäteen ja jälkikäteen tuli vielä sähköposti, jossa oltiin lisämaksua vailla. Päälle omat juomat ja syömiset. Sisälsi laivamatkan, urheilutunnin, biljardia yms. Lisäksi matka maakunnasta Helsinkiin. AIVAN LIIAN KALLISTA!! Toisaalta, mukavaa oli ja tulipahan käytyä Tallinnassa.


      • mikä oli liika
        mikä oli liikaa kirjoitti:

        Järjestimme polttarit kaverille, joukossa oli kahdeksan henkilöä. Hintaa polttareille tuli noin 200 euroa /henkilöä. Vähän meinasi naurattaa, kun ensin oli maksettu noin 150 euroa etukäteen ja jälkikäteen tuli vielä sähköposti, jossa oltiin lisämaksua vailla. Päälle omat juomat ja syömiset. Sisälsi laivamatkan, urheilutunnin, biljardia yms. Lisäksi matka maakunnasta Helsinkiin. AIVAN LIIAN KALLISTA!! Toisaalta, mukavaa oli ja tulipahan käytyä Tallinnassa.

        Siis matkat helsinkiin ja takas tuohon päälle.


      • tööttööt
        mikä oli liika kirjoitti:

        Siis matkat helsinkiin ja takas tuohon päälle.

        ootte te vaan tyhmii niin kuin kaikki porukka täällä. Jos ei halua rahaa käyttää, niin ei voi kukaan edes kotoaan poistuu, kun bensat tai bussilippu ylittää jo 5€:n budjetin. Ehkä teen pitää hoitaa polttarit täältä netin kautta, kun ootte niin urpoja, ettette tunnu edes tietävän mitään rahankäytöstä. Onko teillä edes oikeeta elämää?
        Tai voihan polttarisankari imee naapurin koiran munaa, niin saa ilmaista ohjelmaa ja taatusti jotain erilaista.


      • kaaso77
        tööttööt kirjoitti:

        ootte te vaan tyhmii niin kuin kaikki porukka täällä. Jos ei halua rahaa käyttää, niin ei voi kukaan edes kotoaan poistuu, kun bensat tai bussilippu ylittää jo 5€:n budjetin. Ehkä teen pitää hoitaa polttarit täältä netin kautta, kun ootte niin urpoja, ettette tunnu edes tietävän mitään rahankäytöstä. Onko teillä edes oikeeta elämää?
        Tai voihan polttarisankari imee naapurin koiran munaa, niin saa ilmaista ohjelmaa ja taatusti jotain erilaista.

        Olet tainnut itse lutkuttaa sitä naapurin koiraa liikaakin, kun on näyttänyt tulevan pieni happivajaus aivoihin. Koiraa tässä sääliksi käy, kun tuollaisen naapurin on saanut.
        Taidat saada äibältä vielä isoa viikkorahaa, kun on noin varaa lesoilla rahan käytöstä...Säälittävä urpo!


    • Hmmm....

      Musta toi pari kymppiä on kohtuullinen summa, siihen päälle siis omat kustannukset. Tärkeintä on kuitenkin yhdessä oleminen eikä kaikenmaailman temppuradat ja elämysretket. Todella toivon, että omat kaverini tän tajuavat, eivätkä ala järjestää kalliilla rahalla mitään hullutteluja.

      Ihan OK pistää enemmänkin rahaa polttareihin, mutta kun kaikki kaverit menevät samana kesänä naimisiin, yht'äkkiä kaikki rahat menevätkin polttarikustannuksiin ja häälahjoihin. Samoin kuluvat kesän viikonloput (kaksi vkloppua per häät). Alkaa kyllästyttää aika äkkiä, niin mukavia tapahtumia kuin ovatkin...

      Välillä tuntuu, että vähän vähempikin voisi riittää...

    • maksaa

      tulossa on tälle kesälle neljät polttarit, joiden kaikkien kustannukset on 50e. Tuo summa ei kata omia kuluja vain polttarikrääsän sekä morsiammen kulut. Minusta alkaa tuntua jo kohtuuttomalle, ja juuri tämän rahan takia en kaikkiin voi osallistua. Kyllähän se harmittaa...

    • Meni omissa polttareissa

      Meillä oli aikanaan ihan oikeat polttarit, limusiinia vuokrattu, ravintolaa, tanssityttöä. Häitten loppulaskussa oli polttareiden osuus 5000€.

    • mies75

      EIPÄ voisi lapsellisempaa hommaa olla !!!!!!1

    • japi-

      Meil oli 80€/naamari ja siihen sisälty karting, ammunta, sauna, ruokaa, pakuvuokra ja kaljat. Jos ei halunnut ajaa kartingia se makso 50€.

      Kaikki työssäkäyviä ihmisiä. Eri asia tietysti jos porukassa on opiskelijoita/työttömiä, niin voisi aiheuttaa ongelmia joillekin... mut luulen nykyään että 50-100€ menee jos haluaa jotain tehdä.

    • voi hauskaa

      pitää.. Jos joutuu vuokraamaan paikan missä ollaan niin silloin kannattaa ohjelmasta yrittää selvitä hieman edullisemmin. Miettii mikä on SE juttu mihin satsaa. Onko se joku ohjelmanumero vai se juhlatila vai mikä.

      Ohjelmaahan voi kehittää ilmaiseksi esim. liina silmille ja leikkipuistoon vaativaa toimintarataa suorittamaan :)

      Tai Ensikertalaiselle rullaluistimet jalkaan, kartta käteen ja juomapalkinto odottaa jos löytää aarteen luo.

      Paikasta toiseenhan voidaan siirtyä kesäaikaan päivällä vaikka pyörillä, jos on mukava porukkahenki. Ja pitää pieniä "etappeja" joissa morsian saa juotavaa suoritettuaan jonkun pienen tehtävän.

      Kivat polttarit voi saada aikaan halvallakin. Joka risaukseen ei tarvi euroja hirveästi sijoittaa.
      Erotiikkaväline-esittelykään ei tule kovin kalliiksi ja on kiva ohjelmanumero.

      Me ollaan tehty niin että jokainen maksaa omat ruokansa ja juomansa ja muuten kulut jaetaan, ei loppujen lopuksi kovin suuria summia ole tarvinut maksaa (n.25-30e) kun tiloja ei ole tarvinut vuokrata. Ja tosi hauskoja ja tapahtumarikkaita päiviä ovat olleet.

      • xxvii

        Olen ollut polttareissa joissa kustannuksia jokaiselle on tullut noin 30e. Mielestäni se on ollut kohtuullinen, koska siihen päälle on tullut omat matka ym kustannukset.

        Nyt minut kutsuttiin parhaan ystäväni polttereihin toiselle paikkakunnalle, polttereiden sisällöstä oli päättänyt kaaso yksin ja kertoi vain meille muille mitä ohjelmassa tulee olemaan ja mitä maksaa per nenä.
        Per nenä polttareiden kustannuksiksi tuli 190e. Päälle omat henkilökohtaiset kustannukset, kuten matkat, välipalat, mahdolliset juomat.
        Valitettavasti 190e on minulle aivan liikaa, enkä täten voinut mennä mukaan.

        Hyvä idea mielestäni olisi ensin laatia jonkinlainen budjetti, mitä kukin pystyy maksamaan polttareista, jonka jälkeen lähdettäisiin miettimään mitä sillä rahalla saadaan, jotta kaikki halukkaat voivat päästä mukaan, eikä käy näin, että jollain ei ole varaa osallistua.

        Olen kuitenkin varma, että noista kalliista polttareista tulee juuri juhlijan näköiset :), mutta tiedän, ettei hän odottanut polttareihin sijoitettavan rahaa tällä tavalla.


      • Näin meillä!
        xxvii kirjoitti:

        Olen ollut polttareissa joissa kustannuksia jokaiselle on tullut noin 30e. Mielestäni se on ollut kohtuullinen, koska siihen päälle on tullut omat matka ym kustannukset.

        Nyt minut kutsuttiin parhaan ystäväni polttereihin toiselle paikkakunnalle, polttereiden sisällöstä oli päättänyt kaaso yksin ja kertoi vain meille muille mitä ohjelmassa tulee olemaan ja mitä maksaa per nenä.
        Per nenä polttareiden kustannuksiksi tuli 190e. Päälle omat henkilökohtaiset kustannukset, kuten matkat, välipalat, mahdolliset juomat.
        Valitettavasti 190e on minulle aivan liikaa, enkä täten voinut mennä mukaan.

        Hyvä idea mielestäni olisi ensin laatia jonkinlainen budjetti, mitä kukin pystyy maksamaan polttareista, jonka jälkeen lähdettäisiin miettimään mitä sillä rahalla saadaan, jotta kaikki halukkaat voivat päästä mukaan, eikä käy näin, että jollain ei ole varaa osallistua.

        Olen kuitenkin varma, että noista kalliista polttareista tulee juuri juhlijan näköiset :), mutta tiedän, ettei hän odottanut polttareihin sijoitettavan rahaa tällä tavalla.

        xxvii: kuulostaa tutulta.

        Minulta tiedusteltiin vähän aikaa sitten alustavasti kiinnostuksesta osallistua polttereihin. Minua ei kuitenkaan kutsuttu mukaan polttareiden suunnitteluun (muut osallistujat suunnittelivat yhdessä) ja budjetiksi tuli summa, jota en pysty maksamaan (omine kuluineen jotain sadanviidenkympin luokkaa eikä varmaan edes riitä, jos baarissa pitää tarjoilla viedä drinkkejä morsiamelle). Enkä myöskään saanut vaikuttaa mitenkään ohjelmaan, sijaintiin jne. Polttarithan vietetään tietenkin siellä, missä vieraat ovat eikä siellä, missä morsian ja kaaso (ja minä ;D) asuvat, koska vieraat eivät kuulemma jaksa lähteä muualle.

        Jos nyt muusta jupisin ittekseni niin budjettia piti kaasolle kommentoimani sähköpostilla ja erehdyin kysymään, että pystyisikö jotain karsimaan. Sain torjuvan vastauksen "tämä me kaikki päätettiin yhdessä". Siis... just? Kysyikö kukaan minulta, yhtään mitään?

        Miten voisi tahdikkaasti kieltäytyä polttareista? Kummin kaiman poika joutui autokolariin ja itseltä meni jalka poikki? Ei nappaa maksaa kahtasataa jostain savenvalannasta (joo ihan totta!!!) perähikiällä ihmisten kanssa, joista en ole ketään edes tavannut (paitsi tietenkin morsiamen). Morsian varmaan kiljahtelisi riemusta, jos saisi tietää oikean syyn, miksi joku ei osallistu, kun ei itse ole tosiaan yhtään rahan perään.

        Ja vastaus itse ketjun kysymykseen: n. 30-40 euroa omine kuluineen. Ainakin sellaisella summalla per henkilö omine kuluinen järjestin itse joskus ihan tavalliset, riemukkaat ja onnistuneet polttarit aina ravintolasta, tehtävistä ja morsiussaunasta taikoineen baari-iltaan. Tärkeintä oli siinäkin päivässä ystävien yhdessäolo.


    • asdöfasdj

      Polttaribudjettia voi aina rukata jos pukee morsion vaikka keijuksi ja laittaa myymään pusuja, kortonkeja tai vaikkapa siitepölyä viattomille ohikulkijoille. Saatte rahat kasaan ja on kivaa!

      • ei kiitos!

        Saanko kysyä kenellä on kivaa mainitsemassasi tilanteessa? Eikös nuo myyntihommat ala olla jo vähän passé ja ainoastaan osoitus ystävien huonosta huumorintajusta...


      • asdflöasdf
        ei kiitos! kirjoitti:

        Saanko kysyä kenellä on kivaa mainitsemassasi tilanteessa? Eikös nuo myyntihommat ala olla jo vähän passé ja ainoastaan osoitus ystävien huonosta huumorintajusta...

        Kyllä polttareihin kuuluu aina hassu puku ja myyntijutut, ei toimi muuten! Ja on taatusti kivaa, niin omalle seurueelle kuin muille.


      • Kerma77

      • ei kiitos!
        asdflöasdf kirjoitti:

        Kyllä polttareihin kuuluu aina hassu puku ja myyntijutut, ei toimi muuten! Ja on taatusti kivaa, niin omalle seurueelle kuin muille.

        Ahaa, ai kuuluu, ei toimi muuten? Olen ollut useissa polttareissa kaveripiirissäni eikä yksissäkään ole ollut "hassua" pukeutumista eikä myyntijuttuja. Loistavasti ovat toimineet ja kaikilla on ollut hauskaa eikä ole tarvinnut hävetä kenenkään puolesta eikä aiheuttaa ohikulkijoille myötähäpeän tunnetta. Ainakin vähän aikuisemmat polttariseurueet tuntuvat välttelevän moista hölmöilyä.


    • Ex-kaaso

      Viime vuonna kaverin polttareissa oli 50e jokaisen kustannukset. Se käytettiin lähinnä pakollisiin ruokaan ja saunan vuokraamiseen. Kaasona maksoin sitten omasta pussistani hieman enemmän. Valitettavasti mikä tahansa aktiviteetti maksaa aika paljon pienehköllä porukalla, joten sellaisia ei meillä sitten ollut, vaan käytettiin mielikuvitusta ja vietettiin hauska päivä edullisesti. Ja siis mielestäni 50e on tavallaan aika vähän, kun ajattelee mihin se kului, mutta en ikinä olisi kehdannut enempää pyytää, enkä itse olisi valmis paljon enempää kenenkään ystävän polttareista maksamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe