Suomi-Turkki perheitä

pikku lintu

Onkos muita kellä on turkkilainen mies ja pieni lapsi? Minkälaisiin ongelmiin olette törmänneet? Mieheni haluaisi lapsellemme myös Turkin passin. En oikein viitsi kieltääkkään, mutta jokin siinä epäilyttää. Lapsemme alle 1v. ja ei meillä niin loistavasti ole mennyt. Olen kuullu kauhu tarinoita kun lapsi eron tullen katoaa turkkiin. Joskus tuntuu että voishan se olla mahdollistakin...

45

10939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomen passi

      Miksi lapsi tarvitsee myös Turkin passin ? Suomen passilla pääsee matkustamaan ihan joka paikkaan. Hieman epäilyttää tuo isän "toive"... En suostuisi moiseen !!! Mieti siis tarkkaan mitä aiot. Ei tarvitse sitten myöhemmin katua...

      • aina ole pahasta

        Minä kun en osaa aina nähdä pahaa jokaisessa vierasmaalaisen toiveessa. Jos asuisin jossain maassa X ja mieheni sekä lapset olisivat sen maan kansalaisia, saattaisin hyvinkin toivoa, että lapseni olisivat myös suomalaisia. Ei siihen tarvita mitään sen kummempaa syytä vaikka sillä passilla ei koskaan olisi käyttöä.

        No, minä olen suostunut ja suorastaan pitänyt itsestään selvänä, että lapsillamme on kaksi kansalaisuutta ja kaksi passia. Lapset ovat kulkeneet isän mukana monet kerrat ja aina palanneet kotiin yhdessä. Koskaan en ole epäillyt, etteivät tulisi vaikka kyllä meilläkin "sotimisen" jalotaito on hanskassa molemmilla.


    • Suomen passilla

      ja avioero vireillä. Mies ei suostu valvomattomiin tapaamisiin ja oli ensin jatkamassa liittoa, mutta kun en suostunut, anoppilastakin soiteltiin mulle, että älkää erotko älkää ja kenelle poika jää. Mies ei tästä tiennyt ja tuli jo samana iltana uhkaileen lakimiehillä, että vaatii yhteishuoltajuutta. Tuli pakostakin mieleen, että oliko tarkoitus jatkaa liittoa vain viedäkseen poika Turkkiin ja sinne myös jäisi. Yritti viel kaikkensa, että korjattaisiin avioliitto, mutta ei suostunut perheterapiaan ja kun en vetänyt eropapereita oikeudesta ennen kuin on näyttöä, että oikeesti yrittää pelastaa suhteensa, niin halut pelastaa avioliitto loppui siihen ja muutti välittömästi veljensä luo.

      Älä ihmeessä ota Turkin passia!!! Kuulostaa nytkin, että mies saa lapsen varjolla pysyvän oleskeluluvan ja valvottuja tapaamisia ei hevillä saa tai tapaamiset pitää järjestää vaikka Turkissa, jos mies käännytetään maasta, vaikka poika on Suomen kansalainen. Kenen vain kaverin kersan passilla voi viedä maasta, jos vähänkään samanikäinen, kun kuukauden ikäiselle myönnettiin 10 vuoden passi ja kauan kuvasta tunnistaa!!

      • anopista

        Jos kerran anoppilassa on oltu tuota mieltä, otapa selvää mitä mieltä anoppi olisi siitä, että poikansa riistäisi pienen lapsen äidiltään. En yhtään ihmetelis, jos anoppi sanois, että niin ei toimita ja minä en sitä lasta hoida.
        Sitä, ettei miehesi suostunut perheterapiaan, en ihmettele. Tuskin suostuisin itsekään vieraalla maalla ja kielellä varsinkaan, jos terapeutti olisi samaa sukupuolta sen puolisoni kanssa. Liian monta vaikeaa asiaa nieltäväksi.


      • soittivat
        anopista kirjoitti:

        Jos kerran anoppilassa on oltu tuota mieltä, otapa selvää mitä mieltä anoppi olisi siitä, että poikansa riistäisi pienen lapsen äidiltään. En yhtään ihmetelis, jos anoppi sanois, että niin ei toimita ja minä en sitä lasta hoida.
        Sitä, ettei miehesi suostunut perheterapiaan, en ihmettele. Tuskin suostuisin itsekään vieraalla maalla ja kielellä varsinkaan, jos terapeutti olisi samaa sukupuolta sen puolisoni kanssa. Liian monta vaikeaa asiaa nieltäväksi.

        ja kysyivät minulta, että AIONKO MINÄ VIEDÄ LAPSEN ISÄLTÄ, että minä olen selvästi se paha äiti, joka ei luovu lapsestaan, vaikka isä ei 2 tuntia tulisi toimeen poikansa kans, jos hoitaa pitäis. Veljensäkin poika on anoppilassa kasvatettavana ja rakas kultaisi on asunut Suomessa toistakymmentä vuotta, että isyys on verissä siinä suvussa...

        Niin, no mul sanoivatkin heti neuvolassa, että ulkomaalaisille on omia perheneuvoloita ja ainakin kirkolla paljon miehiä perheneuvojina, tulkin käyttökin mahdollista, mutta tulkki kun sattuu oleen henk.koht ystävä, niin tuskin minä ainakaan lähtisin kaverilleni tilittään...


      • olla tulkki
        soittivat kirjoitti:

        ja kysyivät minulta, että AIONKO MINÄ VIEDÄ LAPSEN ISÄLTÄ, että minä olen selvästi se paha äiti, joka ei luovu lapsestaan, vaikka isä ei 2 tuntia tulisi toimeen poikansa kans, jos hoitaa pitäis. Veljensäkin poika on anoppilassa kasvatettavana ja rakas kultaisi on asunut Suomessa toistakymmentä vuotta, että isyys on verissä siinä suvussa...

        Niin, no mul sanoivatkin heti neuvolassa, että ulkomaalaisille on omia perheneuvoloita ja ainakin kirkolla paljon miehiä perheneuvojina, tulkin käyttökin mahdollista, mutta tulkki kun sattuu oleen henk.koht ystävä, niin tuskin minä ainakaan lähtisin kaverilleni tilittään...

        Tulkki on puolueeton ja kaverin suhteen tuskin kukaan pystyy hankalissa tilanteissa puolueeton olemaan. Käytä ammattitulkkia, jollaisen voit löytää kunnallisesta tulkkikeskuksesta. Oikeastaan on viranomaisen asia sellainen hankkia, ei sinun. Ammattitulkki ymmärtää pysyä pois tilanteista joissa pitäisi kavereta tulkata. Muista, että jokainen kielitaitoinen henkilö ei automaattisesti ole tulkki.
        Ja mitä siihen isyyteen tulee, ei tunnu verissä olevan, jos lapsen kasvattajana on isovanhemmat.


      • virallinen tulkki
        olla tulkki kirjoitti:

        Tulkki on puolueeton ja kaverin suhteen tuskin kukaan pystyy hankalissa tilanteissa puolueeton olemaan. Käytä ammattitulkkia, jollaisen voit löytää kunnallisesta tulkkikeskuksesta. Oikeastaan on viranomaisen asia sellainen hankkia, ei sinun. Ammattitulkki ymmärtää pysyä pois tilanteista joissa pitäisi kavereta tulkata. Muista, että jokainen kielitaitoinen henkilö ei automaattisesti ole tulkki.
        Ja mitä siihen isyyteen tulee, ei tunnu verissä olevan, jos lapsen kasvattajana on isovanhemmat.

        Tää kaveri on virallinen tulkki tulkkikeskuksessa. Pienet on piirit maanmiehillä ja kaikki tuntee kaikki.


      • yksi sellainen
        virallinen tulkki kirjoitti:

        Tää kaveri on virallinen tulkki tulkkikeskuksessa. Pienet on piirit maanmiehillä ja kaikki tuntee kaikki.

        Ei ole virallinen tulkki, koska sellaisia ei ole. Tulkin nimike ei ole Suomessa suojattu. Ammattitulkki hän kyllä voi olla.


    • hhhmmmmmmm...

      sinuna en ottaisi. Sen ei tarvitse merkitä että et luota mieheesi, vaan voithan kieltäytyä ihan järkisyistä. Miksi mies haluaa lapselle toisen passin? Nuori lapsi, kasvaa ja muuttuu kokoajan, eli passi pitää uusia kokoajan... Ja onhan se totta että turkkilaiset ovat äkkipikaisia ja ns. kiihkeätä kansaa, eli ei voi tietää että jos joskus tulevaisuudessa tulee ongelmia... Itselläni on poika, isä on turkkilainen. Raskausaikana olin turkissa, ja miehen kanssa tuli riitaa, ja suutuspäissään hän sanoi että ei päästä minua lähtemään maasta hänen lapsensa kanssa... vaikka tämä oli vain suutuspäissään möläytetty juttu, ja mies ei kuitenkaan ikinä väkivaltainen tai mitään, niin silti tuo riitti minulle. Ostin lipun ja hiljaa hipsin takasin suomeen, tekemisiin en miehen kanssa tämän jälkeen ole suostunut, sillä tuon riidan jälkeen huomasin ettei toista voi ikinä tuntea ja luottaa niin hyvin etteikö oma lapsi olisi tärkeämpi. Itse olen nyt 9kk pojan onnellinen yksinhuoltaja =) Toivottavasti sinä löydät myös ratkaisun.

      • armeija

        Jos siis lapsenne poika. Meil ei armeijan takia hankittu Turkin passia. Koska levottomuuksia riittää ja alokkaat tungetaan suoraan Itä-Turkkiin, joka ihan sissisodan kourissa aika ajoin.


      • saa vain
        armeija kirjoitti:

        Jos siis lapsenne poika. Meil ei armeijan takia hankittu Turkin passia. Koska levottomuuksia riittää ja alokkaat tungetaan suoraan Itä-Turkkiin, joka ihan sissisodan kourissa aika ajoin.

        jos on ko. maan kanasalainen. Jos lapsi on rekisteröity Turkinkin kansalaiseksi, on ihan sama onko sitä passia vai ei. Kaksoiskansalaisuus on etu eikä velvoita käymään armeijaa kahdessa maassa. Tiedän joitain suomalaisten äitien Turkissa syntyneitä ja kasvaneita poikia jotka ovat käyneet armeijan täällä. Siis tulivat Suomeen suorittamaan sen velvollisuutensa vaikka asuvat Turkissa.


      • erotilanteessa
        saa vain kirjoitti:

        jos on ko. maan kanasalainen. Jos lapsi on rekisteröity Turkinkin kansalaiseksi, on ihan sama onko sitä passia vai ei. Kaksoiskansalaisuus on etu eikä velvoita käymään armeijaa kahdessa maassa. Tiedän joitain suomalaisten äitien Turkissa syntyneitä ja kasvaneita poikia jotka ovat käyneet armeijan täällä. Siis tulivat Suomeen suorittamaan sen velvollisuutensa vaikka asuvat Turkissa.

        Jos lapsi on Turkin kansalainen ja avioero tulee, viranomaisten on hankalampi estää esim. lapsen kidnappausta Turkkiin. Muslimeillahan perinteisesti lapset jää isän kasvatettavaksi erossa. Kansainvälisessä liitossa voi myös sillä olla merkitystä, missä avioliitto on solmittu ja missä asutaan, kun aletaan katsoon, minkä maan lainsäädäntöä kussakin tilanteessa noudatetaan. Moni menee vihille ulkomailla ja asuu osan vuotta ulkomaalaisen puolison kotimaassa.


      • armeijasta
        erotilanteessa kirjoitti:

        Jos lapsi on Turkin kansalainen ja avioero tulee, viranomaisten on hankalampi estää esim. lapsen kidnappausta Turkkiin. Muslimeillahan perinteisesti lapset jää isän kasvatettavaksi erossa. Kansainvälisessä liitossa voi myös sillä olla merkitystä, missä avioliitto on solmittu ja missä asutaan, kun aletaan katsoon, minkä maan lainsäädäntöä kussakin tilanteessa noudatetaan. Moni menee vihille ulkomailla ja asuu osan vuotta ulkomaalaisen puolison kotimaassa.

        Edellinen vastaus koski kaksoiskansalaisen armeijankäyntiä. Turkissa ei ole perinnettä, josta automaattisesti seuraisi lapsen jääminen erotilanteessa isälle. Tuollaiset muslimi-yleistykse ovat mielestäni aika hölmöjäkin, koska uskonto ei juuri koskaan ole se ainoa asioihin vaikuttava tekijä. Mitä pienempi lapsi sitä helpompi äidin on lapsi saada itselleen.
        Erotilanteessa tietysti noudatetaan sen maan lakeja jossa eroa haetaan ja kait se nyt yleensä haetaan maassa josaa asutaan?


      • yksinkertainen...
        armeijasta kirjoitti:

        Edellinen vastaus koski kaksoiskansalaisen armeijankäyntiä. Turkissa ei ole perinnettä, josta automaattisesti seuraisi lapsen jääminen erotilanteessa isälle. Tuollaiset muslimi-yleistykse ovat mielestäni aika hölmöjäkin, koska uskonto ei juuri koskaan ole se ainoa asioihin vaikuttava tekijä. Mitä pienempi lapsi sitä helpompi äidin on lapsi saada itselleen.
        Erotilanteessa tietysti noudatetaan sen maan lakeja jossa eroa haetaan ja kait se nyt yleensä haetaan maassa josaa asutaan?

        silloin, kun perhe asuu kahdessa maassa ja näitä on aika monia. Tiedän tapauksia, että ei ole saanut pysyvää lupaa Suomeen tai saanut tapella kauheasti sen takia, kun perheellä on kaksi kotia, toinen Turkissa ja toinen täällä.

        Armeijankin kohdalla oli kyse siitä, että ap sanoi, että ei haluaisi mieheltä hevin kieltää kaksoiskansalaisuuden ottamista lapselle, mutta kun ajatus ei tuntunut hänestä kovin hyvältä sen takia, kun suhde jo tässä vaiheessa voi huonosti. Sen takia armeija oli yhteenä perusteena, jolla miehen voisi käännyttää pelkän Suomen kansalaisuuden kannalle.

        Onko kellään tietoa, jos lapsi onkin vain Turkin kansalainen, että miten viranomaiset katsoo, jos äiti on suomalainen ja isä vaatii lasta itselleen. Voiko turkkilaisen lapsen Suomen oikeusistuin määrätä jäämään Suomeen äidilleen?


    • Turkkifani

      Ei ole turkkilaista miestä vaan ihan tavallinen, mukava suomalainen aviomies. Olemme kuitenkin hankkineet Turkista Alanyan läheltä uuden ja upean lomahuoneiston n. 150 m2. Siellä on mukava käydä nauttimassa lämmöstä ja turkkilaisesta ystävällisyydestä. Voin suositella teillekin oman asunnon hankintaa sekä toivon rakkautta liitossanne ja poikanne kasvatuksessa.

      • Yksi vain

        Hyvä asiakas = maksava asiakas.

        Vaan entäs kun rahat loppuu tms. ongelma tulee eteen?

        Mikä uskonto/ideologia on valmis auttamaan pyyteettömästi hädässä olevaa?

        Jeesus sanoi: "sen suurempaa rakkautta ei ole, kuin että antaa henkensä toisen edestä."


    • suositus

      Ei tarvitse otta Turkin passia mutta lapsesi on etuoikeutettu olla Turkin kansalainen. Passi ei ole pakko ja voi olla turhakin mutta kansalaisuus on eri asia. Kaksoiskansalaisuus on etuoikeus...

      • pahasta ole

        Kaksoiskansalaisuus ja kaksi passia. Hyvin toimii eikä mitään haittoja ole vielä eteen tullut.


    • naimisissa

      olen turkkilaisen kanssa naimisissa ollut jo 5 vuotta ja 2 pientä lasta. molemma hoidetaan lapsia ja käydään töissä. joskus kultuuri erot kolahtaa ja kieli ongelma ,joskus tulee väärin ymmäryksiä, mutta pääasiassa hyvä pari suhde ja kunnioitus toisiamme kohtaan on. ei se ole siitä kiinni mistä maasta toinen on vaan ihmisen omasta personasta, ja arvoista. olin aikaisemmin suomalaisen miehen kanssa ja se oli väkivaltainen ja alisti kotona nyrkin ja hellan väliin ei sitä toisen luonnetta tiedä ennenkun on yhdessä asunut jonkun aikaa ja arki koitaa.

    • 2den äiti

      Mulla on turkkilainen mies ja kaksi lasta hänen kanssaan. Asutaan Suomessa ja lapset on täällä syntyneet, kun odotin esikoista niin asuttiin viellä Turkissa. Ensin ajateltiin että tottakai lapsille otetaan kaksoiskansalaisuus ja Turkin passi, mutta asia vain jäi. Nyt olemme eroamassa ja olen tosi onnellinen ettei lapsilla ole kuin Suomen kansalaisuus ja passit! Mies uhkaa ajoittain ottaa lapset vaikka ei ole heidän kanssaan viettänyt vapaaehtoisesti varttiakaan avioliittomme aikana, minä olen hoitanut lapset ja kodin kun mies on töissä ja sen jälkeen baareissa.
      Olen soittanut Helsinkiin Turkin suurlähetystöön ja kertonut että olemme eroamassa (avioeron harkinta-aika on menossa) ja olen tällä hetkellä lasten yksinhuoltaja (lopullinen päätös tehdään oikeudessa mutta harkinta-ajaksi mulle myönnettiin yksinhuoltajuus), enkä suostu siihen että lapsilleni otetaan Turkin kansalaisuus tai passi. Suurlähetystöllä on ylhäällä lasteni tiedot, ja jos lasten isä menee sinne passeja hakemaan niin ei onnistu. Muuten voi onnistuakin, tiedän pari turkkilaisen vaimoa joiden lapsille on otettu Turkin kansalaisuus ilman äidin tietämystä ja lupaa!!!
      Kannattaa olla varovainen, ei mullakaan ollut aavistustakaan että oltaisiin joskus tässä tilanteessa, mutta niin vaan minunkin ihana mieheni muuttui vuosien myötä ihan toisenlaiseksi! Ehdittiin olla naimisissa 7 v ja yhdessä melkein 10 v.

      • tarinaltani

        Ihan kuin olisin omaa tapaustani lukenut. Tosin meil on vasta 6,5 v yhteistä taivalta ja 4,5 v naimisissa, yksi lapsi. Avioeron harkinta-aika menossa ja ukolla ei vielä pysyvää oleskelulupaa edes Suomeen. Varttia enempää ei sekään ole kotona viihtynyt, asuukin jo veljensä luona, mutta kirjoilla meillä. Vaadin yksinhuoltajuutta, niin ensin ei edes halunnut yhteishuoltajuutta, mutta kovastipa tuo mieli muuttui lähes päivittäin, mlloin oli suhdetta korjaamassa ja jatkamassa avioliittoa ja milloin uhkasi lakimiehillä. Ensin tapaamisoikeuksia, sit jo yhteishuoltajuutta, lomille ottamassa ja viemässä Turkkiin... Anoppilasta jo soittelivat mullekin, että kenelle poika jää ja vein passin pois kotoa, ettei löydä sitä, mutta tuo olikin uutta, että Turkin passin voi saada äidin tietämättä.


      • sinulta

        Miten sait ton väliaikaisen huoltajuuden? Olen ollut yhteydessä sosiaalitanttoihin ja lakimieheen, mutta kuullut vain, että huoltajuuskiista vie yli vuoden, jos sellainen tulee ja ihan helposti ei valvottuja tapaamisia määrätä. Lapsen siivellä voi jopa saada jäädä maahan, vaikka alunperin lumeavioliitosta epäiltiin ja mielestäni sellaiseksi pitäisi myös tulkita (vähän reilut kaksi vuotta maassa ja meidän avioelämä loppui heti kun sai jatkoluvan Suomeen).

        Entä vaadittiinko tuo yksinhuoltajuus tuolla suurlähetystössä vai voinko vain ilmoittaa sinne, että pojalle ei saa myöntää kansalaisuutta? Onko siel yhtään suomalaista työntekijää, kun tuntuu, että olisi vähän luotettavampia...


      • joohan joos

        Taitaa olla laiton tominta, ei lapselle voi yksin hakea passia ja kansalaisuutta, mutta Turkki on niin korruptoitunut maa, eli rahalla saa ja "ystävyys" suhteilla.


    • pikku lintu

      Niin, kiitos kaikille viesteistä. Tulin siihen tulokseen että passi asia jäädytetään. Eli turkin passia ei meidän tytölle tule. Miehellei perusteluksi saa riittää etten vaan halua.

      • toisin toiminut

        Vaikka itse olen toiminut toisin eikä koskaan ole mitään ongemia asiasta syntynyt, ei omaa tapaani voi aina toimivaksi ja oikeaksi sanoa.
        Jokainen joutuu tekemään omat päätöksensä ja perustelemaan ne. Sen kuitenkin sanoisin, että ole järkevä ja mieti oma perustelusi kaiken varalle. Tuskinpa miehesi tyytyy vain siihen, että sinä et halua. Asian ei kannattaisi antaa mennä siihen pisteeseen, että molemmat inttävät haluavansa.


      • Mery

        Hei!! Äitini on suomalainen ja isäni turkkilainen ja asuu ausseissa ja ite oon synytny auseissa!! Tämä passi asia riippu paljon minkälainen miehesi on ja kuinka paljon luotat häneen ja minkälainen hänen perheensä ja perinteensä ovat!! Itse olen todella ylpeä siitä että minulla on perhe sekä suomessa että turkissa jonne olen aina tervetullut!! ja tietysti vielä australian passi!! muttta totta on että suomen passilla pääse turkkiin ongelmitta!! miksi siis turkinpassi!! ehkä myöhemmin tulevaisuudessa kun lapseen on vanhempi!!


    • pikku lintu

      ...pitää vielä lisätä. Etten kerennyt jäädyttää passi hakemusta kun mieheni itse ehdotti että hankkisimme lapsellemme turkin passin joskus myöhemmin jos haluamme!! Ja minä täälä keskustelupalstoilla panikoin.

      • Soitin konsulaattiin

        Olin eilen yhteydessä konsulaattiin, kun tuolla yksi äiti kertoi kieltäneensä kansalaisuuden myöntämistä ja meilläkin ero vireillä.

        Sanoivat, että Turkin lain mukaan anomuksesta Turkin kansalaisen lapsi saa automaattisesti kansalaisuuden ja isä voi hakea ja saa passin minun edes sitä tietämättä!!!! Ainoa keino estää, on ilmoittaa maistraattiin, että ei saa luovuttaa virkatodistusta, mutta maistraattihan luovuttaa, ellei ole lapsen yksinhuoltaja!!! Siis, pakko saada jo tällä perusteella yksinhuoltajuus, vaikka ukko käräjöi yhteishuoltajuutta itselleen!


    • lobster

      Hei!

      Mun kokemus on ainakin se, ettei vaimon allekirjoitusta kysellä kun haetaan Turkin passia lapselle. Eri asia on se, kuinka mies saa omin nokkinensa hommattua lasten syntymä- yms. todistukset ja toimitettua ne suurlähetystöön. Meidän lapsilla on tuplakansalaisuus. Käräjäoikeus päätti avioeron yhteydessä, että minä saan määrätä lasten kansalaisuudesta, mutta käytännössä en ole lähtenyt selvittämään, mitä Turkin kansalaisuuden purku vaatisi. Eihän Suomen käräjäoikeuden päätös päde siellä mitenkään suoraan. Nauravat suurlähetystössä partaansa kun sellaista edes ehdottaa (joissain muissa maissa nimittäin tällainen päätös olisi suoraan täytäntöönpantavissa).

    • ayne duruma=sama tilanne

      yksi, jos miehesi/miehenne asuvat suomessa ja ovat suomen ja turkin kansalaisia saamaan ja Teillä on yhteishuoltajuus.
      Suosittelen, lapsella ei ole omaa passia/henkilöllisyys papereita ja jos on. Pitäkää, ne pois miehen ulottuvilta.(tallessa pankissa tai sukulaisilla)
      Periaatteessa, vaikka mies olisi hankkinnut lapselle Turkista passin, hänen ei pitäisi saada lasta Suomen tullin läpi ja toinen saada lasta Turkkiin. Sillä tullin : meno ja tulo leimat puuttuvat lapsen passista. Niin Suomen ja Turkin päässä.
      Turkki on allekirjoittanut Haagin lapsikaappaus sopimuksen, niin myös Suomi.
      Valitettavasti, aina näissä ero tilanteissa, tulette huomaamaan, että lapselle olisi parempi vain, yksinhuoltajuus.
      Mutta esim , lapsi on kahdenmaan kansalainen, kuitenkin asunnut Suomessa, enemmän elinajastaan.
      Silloin saat, oikeusavun jne. Suomen lakien mukaan.
      Mutta jos esim. asuisit Turkissa ja eroat, tilanteesi ei ole helppo. Jos vielä, ett tunne kieltä ja sinulla ei ole rahaa, niin avioerossa , voit menettää lapsen. Vaikka Turkissa, on laki, että kaikki alle 7v lapset kuuluvat asua Äitinsä luona.
      Jos on vielä, tiedon kaipaavia, kyseistä asiosta. Ota yhteytä minuun ja yritän kertoa lisää.
      Itse tappelin kahta valtiota vastaan, pitääkseni lapseni.
      Elämä ei vaan aina, ole unelmaa. Joskus , tulee aika herätä.. :(

    • kata573

      Hei olisi mukava vaihtaa kanssasi kuulumisia. Laitan sinulle meseni tähän voit kirjoitytaa tai tulla meseen jutulle:
      [email protected]

    • zinan

      Oma isäni on turkkilainen ja äiti suomalainen ja olen itse 18v olen 15v asti kysyny että miks minulla ei ole sekä että turkin kansallisuutta nii sain aina vastaukseksi että mitä teet kahdella passilla pääset suomen passilla turkkiin ja muutenki nyt kun olen 18v hankin itse juuri turkin kansallisuuden elikkä mielestäni lapsi saa itse päättää haluuko se kummanki maan passin sittenki kun hän on itse 18v. ja noista kauhutarinoista niin onhan niitä suomestakin kuullu ja kaikkialta muualta maailmasta.

      • vaalea turkkilainen

        moikka kaikille suomalaisille. äidini on suomalainen isäni on turkkilainen, mun äidi jäi turkkiin asumaan kun meni naimisiin äidini kannsa. olen syntynyt turkissa ja asuin vanhempiani kanssa 20 vuotta turkissa. Äidini ei puhunut kansani suomea vaan puhuttiin turkki vaikka isäni ei sanonut mitään vastaan. isäni ei koskaan tullut suomeen. Äidini matkusti silloin tällöin mutta suyomesta sukulaiset lomaili meilole uusein. mulla ei ollut suomen kansalaisuutta. enkä tarvinut. kun täytin 18 olen päättänyt itse tulla suomeen ja hankia kansalaisuutta.


    • ikävää kuultavaa

      mennyt naimisiin ja hankkinut lapsen sellaisen miehen kanssa, johon et lainkaan luota? Kuulostaahan se kummalliselta, että äiti määrää kaiken. Eikö isällä ole mitään roolia perheessänne?
      Eipä silti, en minäkään antaisi hankkia lapselle Turkin passia, mutta enpä olekaan itseäni sellaiseen tilanteeseen saattanut.

    • Näin meillä

      Nää on tietty tosi vanhoja viestejä täällä mut jospa joku näitäkin vielä lukee, itselläni tämä asia on kuitenkin juuri nyt ajankohtainen.

      Turkkilainen mieheni on joka toinen päivä sitä mieltä että Turkki on perseestä ja hänen lapselleen ei turkin passia hankita ja joka toinen päivä se taas pitäis hankkia :) Olenkin päätynyt lopputulokseen että hankitaan vaan, eipä se minulta ole pois. Jos ero tulee niin sitten on tullakseen, en olisi mennyt naimissin sellaisen miehen kanssa josta epäilisin että hän mahdollisesti voisi lapsensa kaapata kotimaahansa (ja eipä tarttis kauas kaapata kun asumme Turkissa :)). Varsinkin kun on itse sanonut suoraan että lapset kuuluu äidin luo ja ei hän osaa lasta hoitaa, välillä tekeminen että saan hänet pariksi tunniksi viettämään yksin aikaa lapsensa kanssa :D Ei siis etteikö muuten olisi lapsen kanssa, koko aika leikittää ja hoivaa, mutta tarvii sen äidin sinne taustalle että jos tulee joku hätä :)

      Jos tilanteeni olisi kuten muutamalla kirjoittajalla täällä, eli ero vireillä ja uhka ilmassa että lapsi saatetaan kaapata niin tottakai kovat piippuun ja passiasia jäihin tai jos passi jo on niin piilottaisin sen. Mutta onnekseni näin ei ole.

    • EU-passi rocks

      En ymmärrä mihin sitä Turkin passia tarvitaan. Olen itse naimisissa turkkilaisen miehen kanssa, yhdessä ollaan oltu kohta 20v. Itse olen ottanut Turkin kansalaisuuden käytännön syistä, lapset ovat tuplakansalaisi ja heillä on ainoastaan Suomen passit. Asuttiin ennen Turkissa, nyt Suomessa jo pari vuotta lasten koulujen takia, mutta ei todellakaan olla ajateltu hakea lapsille Turkin passeja. Suomen passit kun maailmalla käteviä eikä tarvitse viisumeita hankkia. Siinä vaihessa kun on armeijaan meno edessä niin tietty käyvät Suomessa, riittää että mies oli siellä vuorilla taistelemassa henkensä edestä aikoinaan Turkin armeijassa.

    • unelmana Alanya...

      Hei nimimerkki Näin meillä...

      Tämä ei millään lailla liity aikaisemmin keskusteltuun aiheeseen, mutta ajattelin josko sinä osaisit minua auttaa...

      Olen 27-vuotias tyttönen ja unelmani olisi muuttaa Alanyaan...mutta ongelmani on ettei sieltä oikein löydy töitä... Minulla on muutama ystävä siellä, joiden luona voisin asua kunnes saisin oman kämpän yms... Onko Turkista yleensäkään mahdollista löytää töitä?

      Niin, ja olenhan minä tietty ihastunutkin yhteen mieheen siellä, mutta hän ei ole ainoa syy miksi Alanyaan haluaisin...

      Olen ammatiltani lastenohjaaja, mutta olisin valmis tekemään melkeinpä mitä työtä vaan...

      Jos sinulla on aikaa ja kiinnostusta kirjoitella minulle, niin olisin todella kiitollinen :)

      [email protected]

    • Vierasturk

      I did not read all the messages. I just take a look over. Unfortunately and generally finnish people are so selfish and always think about their tummies. Foreigner man or woman comes here at the beginning for a try and deal for come back together to live in the sunny and easy country where there is a human touch between people. Then things change by years love finishes ,career plans gets more important and when the kid comes guy is useless. For such a short life that one day we die you guys calculate a lot about your future and deep thinking about your past and cant enjoy your present day here and never you will with system and your mind set here. For your question if the man has an idea to take the kids there and not to come back he can do it with finnish passport too. You got married with a man trusted him and you even have kids but you dont trust him to make your kids also t.c citizens. Now you re discussing in suomi24 with unknown people about your private thing. Dont you have your own mind and senses? Such a nonsense situation. ( By the way I am not generalazing all fins with my idea bad and selfish etc good people are everywhere)

      • bearOntherocks

        It is because there has been so many cases that a foreigner (f. ex. now a Turkish man) has taken children to his home country. One must understand, that the bindage between mother and a child is whole different that that between father and a child. Thats why it is usually right thing to mother get the costudy of the child. Yes, maybe people have their own senses and mind but they still need support. If this is a big thing for someone, why shouldn´t he/her get support?


    • pikkukerttu

      Äiti ei ole hyvä äiti, jos ei pistä lapsensa etua päälimmäiseksi. Rakkaus on hieno asia. Rakkaus on eri asia kuin seksi! Tätä eivät etelän miehet ymmärrä.

      Äidin rakkaus on SUURIN!

    • mie

      Mutta jos on yhteishuoltajuus, eikö siihen tarvitse molemman vanhemman suostumuksen, jos lapsi viedään maasta. Nykyään vauvoillakin täytyy olla omat passit. Eikö lapsen kidnappaus siis ole melko vaikeaa? Itse ymmärrän kyllä, että mies haluaa lapselle myös Turkin kansalaisuuden. Itsekin haluaisin lapselleni myös Suomen kansalaisuuden, jos asuisin muualla. Mutta ymmärrän kyllä huolesi. Itsellänikin on lapsi turkkilaisen miehen kanssa ja mietin samaa asiaa.

    • buzzzz

      Meillä on lapsella sekä suomen että turkin kansalaisuus. Lapsi on syntynyt turkissa,ja aijomme joskus tulevaisuudessa taas asua turkissa. Turkin passia me ei hankittu, mut turkkilainen kimlik löytyy lapselta.

    • turkkilainen89

      Minun mielestäni kuulostaa tosi oudolta. kuten monet jo ovat tuoneetkin esille, eihän sille passilla tee yhtään mitään. Eri juttu jos tahtoo henkilökortin saada, niin lapsi pääsee turkkilais rekistereihinkin niin sanotusti. Minullakin passi kotona eikä siitä mitään hyötyä..

    • kikkeliskokkelis

      ei mitään turkkilaisia passeja, muuten aika äkkiä se sähläm ottaa ja vie pojan turkkiin, etkä nää lastas enää ikinä! Ovat tosi ketkuja nuo häslämit!

    • rtgggggg

      anna veikkonen mennä miehen turkkiin ja rohkaise viemään maanmiehtkin mukanaan
      mitä ne täällä seillä ne on kuin kotonaan ja itse asiassa sieltähän ne on tulleetkin

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4047
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1545
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe