No nyt myö harpattii taas uutee paikkaa.Jos se piristäs meitä kaikkii haastelemmaa mukavii.
Nyt ko ollaa uuvella paikala nii, jätetää kaik purnaukset ja kiukut "ove ulkopuolel".
Tehhää täst ketjust niiko sellane et, kaikil ois kivvaa ja viihyttäs tääl kirjottamas ja vaik vaa lukemassakii.
Tuol eellises ketjus ol turhaa, kaikenmoista sellasta mitä nyt koitetaa välttää.
Kirjotellaa taas kivvoi tapauksii tai juttui mil saatas kaikkie miel iloseks ja vaik naurun suupielee, ja vaik hyväst mielest nauramaakii.
Sillo ollaa oikei onnistuttu, ja muistetaa taas et haastellaa murteilla. Ootte taas kaikki kovast tervetulleita tekemää täst ketjust mukavaa, et kaikil ois hyvä miel, toivoo Monica
MURREKETJU
99
5920
Vastaukset
- sen yhan kanssa
lappalaistenkanssa en tuu toimiin puhukoon poroille
- Julia
Mää oon tapani mukaan lährössä uimahalliin ja kurkkasin kahvetta juaressani tänne murreketjuun.
Täällä ylähällä ollaan taas. Pian noi mennä hurahtaa mukavat ketjut ja on uuren alottamisen aika.
Yhryn sun toivomuksees, että kivoja jutellaan, ei kränätä. Mää kuitenkin oon aika lauhkee luantonen, mitä ny joskus kiahahran, ninkun kaikki.
Meinasin nykki kimpaantua kun joku meni heti alkuun sanoon, että lappalaisten kanssa ei tule toimeen, eikä heistä pirä. Miks muka ei, mää vaan kysyn? Kyä sitä täytyy tulla toimeen jopa pohjanmaalaisten kanssa, miks ei sitten lappalaisten.
Määkän en Seinäjoen Seijan kanssa oo riirelly, vaikka se piilovikittelee yhtä miästä, jonka mää varasin jo tään ketjun alkuaikoina ittelleni.
En nyvvaan kehtaa sanoo kuka se miäs on.
Oon hämäläisenä nääs tottunu säilyttään salaisuuret.- vuan kaikille
Tuo olj hyvä keksintö että ei ennee kirjotella rähinäkirjotuksia eikä pahoteta toisten mieltä, kun se on ihan tarpeetonta. Kyllähän tässä mualimassa vielä mukaviakin juttuja löytää, näin uamulla vuan ee tuu yhtään mieleen, kovin on pimmeetäki.
Toivoo Kylläilijä - Likka321
vuan kaikille kirjoitti:
Tuo olj hyvä keksintö että ei ennee kirjotella rähinäkirjotuksia eikä pahoteta toisten mieltä, kun se on ihan tarpeetonta. Kyllähän tässä mualimassa vielä mukaviakin juttuja löytää, näin uamulla vuan ee tuu yhtään mieleen, kovin on pimmeetäki.
Toivoo KylläilijäViime viikonvaehteessa kehuin mäneväni venneellä suaristoon ja niinhän sitä tehtiinnii.Jussaröössäkii käätiin yöpymässä venneessä. Ehän minä nyt yksistäin isolla venneellä pärjee, oun vuan apukipparina.Vaekka kyllä minä hallihen kaekki männööverit iha suvereenisti!Pikkukipparloeta on ussein mukana oppimassa mermies ja -naestaetoja.Lännessä ei olla Ahvenammuata kaavvempana seilattu, ja etelän suunnassa tuas Piritta Virossa on hyvinnii tuttu satama.
Penskat onkivat silakoeta litkalla ämpärkaapalla ja niitä oun syöttännä nuille Kahvipirtin kävijöellennii.
Hyvvee viikonvaehetta ja uotellaan parempia säetä! - Lokari1
Noh eihän seh nytten mikään huoano asija olekan .
Meinaan seh uiminen kuh sanovat olevan terveeelistäkih .
Ai niih nyttenhän mää huomasinkih sää menet sitä hyvää huoamenta ruovaa hakeen sieltä uimahallista ja siltä nuoarelta mieäheltä.
Mää tänä aamuna ihmettelin kuh sato oikeen kunolisesti , jah noit sää proveetat ei eilisesä lehresä tienny mainita yhtikänmitään sen sateen tulosta.
Tuli varmaankih monelle ihan ylätyksenä se sare meinaan nääs.
Mikähän kuh mua nukutaa näin sarepäivinä?
Vaikka kylmää olen ollu helkutin hyvä nukkumaan kokoikäniki, se on ihan sama sato taikka paisto kyl mää olen nukkunuh hyvin säänvaihroksista huoalimati
Tairanki otaa pikku siestat ennen iltaruokauluanih.
Terv: Lokari1. - Julia
Lokari1 kirjoitti:
Noh eihän seh nytten mikään huoano asija olekan .
Meinaan seh uiminen kuh sanovat olevan terveeelistäkih .
Ai niih nyttenhän mää huomasinkih sää menet sitä hyvää huoamenta ruovaa hakeen sieltä uimahallista ja siltä nuoarelta mieäheltä.
Mää tänä aamuna ihmettelin kuh sato oikeen kunolisesti , jah noit sää proveetat ei eilisesä lehresä tienny mainita yhtikänmitään sen sateen tulosta.
Tuli varmaankih monelle ihan ylätyksenä se sare meinaan nääs.
Mikähän kuh mua nukutaa näin sarepäivinä?
Vaikka kylmää olen ollu helkutin hyvä nukkumaan kokoikäniki, se on ihan sama sato taikka paisto kyl mää olen nukkunuh hyvin säänvaihroksista huoalimati
Tairanki otaa pikku siestat ennen iltaruokauluanih.
Terv: Lokari1.Sää sekotat ny meirät likat keskenään.
Meitä alkaa oleen sun ihailijoita pilvin pimein, nin sää et enää muista kuka on Julia, Tulenliaska, Monica ynm.
Tänäänki kävin uimahallissa, mutta ei ollu oikein hyvä reisu, se nuari miäs oli vapaapäiväänsä viättämässä, tai jotaki lomaa. Pyh!
Mää kun uin kauhon altaan päästä päähän, nin on paljon kovempi menoki sejjälkeen kun se nuari miäs sanoo: "Huamenta rouva, - aina yhtä pirteenä!"
Evviittiny tänään uirakkan kun pualet normaalimatkasta.
Nysse saattaa, meinaan, koko nuari kunri lopettaa lipunmyyntityät kun tulee suvi ja se menee johku Keski-Suameen kesäks, kun on opiskelija ja asuu jossain Jyväskylän takana. Talvet vaan viästintää täälä Mansessa opiskelee, tai jotain tiarotusoppia. Kysyin kerran vaan aivan ohimennen, vaikken mitenkän utelijas ookkan.
Tairan ruveta harrastaan ammuntaa. Mun likkakaveri, joka on kauheesti miähiin menevä, kehu käyneensä ampumararalla kattomassa millasta porukkaa siä käy. Oli nuari kunri ollu raran valvojana. Kyä se likkakaveri sitten kehtaaki!
Mennä ny miähiä vahtaan harrastukset tekosyynä! - Stadin kundina
Likka321 kirjoitti:
Viime viikonvaehteessa kehuin mäneväni venneellä suaristoon ja niinhän sitä tehtiinnii.Jussaröössäkii käätiin yöpymässä venneessä. Ehän minä nyt yksistäin isolla venneellä pärjee, oun vuan apukipparina.Vaekka kyllä minä hallihen kaekki männööverit iha suvereenisti!Pikkukipparloeta on ussein mukana oppimassa mermies ja -naestaetoja.Lännessä ei olla Ahvenammuata kaavvempana seilattu, ja etelän suunnassa tuas Piritta Virossa on hyvinnii tuttu satama.
Penskat onkivat silakoeta litkalla ämpärkaapalla ja niitä oun syöttännä nuille Kahvipirtin kävijöellennii.
Hyvvee viikonvaehetta ja uotellaan parempia säetä!en 'ossoo' mitään,
slangin puhuminen kotona oli ankarasti kiellettyä. - mummeli-36
Stadin kundina kirjoitti:
en 'ossoo' mitään,
slangin puhuminen kotona oli ankarasti kiellettyä.Eikös ookkin vaan. Ystäväni joka on savolainen sannoo että "meil ois nii paljo haasteltavvoo" ja sitten toinen asia on kun joku uusi asia tullee mieleen kyssyy että "Arvoo mitä",,,,ja taas että,,"en ossoo sannoo". Oon toisenkin kerran nauranu tälle ihanalle murteelle just sen mukavan kuulosen ääntämisen takia. Kun sen vielä toinen sanoo niin aidosti ollenkaan yrittämättä käännellä sanoja. Suomen murteet aitoina on ihania kuunnella.
Aikoinaan serkkuni joka myös on savolainen sanoi kun häneltä kysyttiin veljensä olin paikkaa, johon Hän vastasi:"tuollaha se seisoo tiehuorassa". Veljen olin paikka oli toisin sanoen tiehaarassa. Hauskaa tää meidän vivahteikas kieli. - Lokari1
Julia kirjoitti:
Sää sekotat ny meirät likat keskenään.
Meitä alkaa oleen sun ihailijoita pilvin pimein, nin sää et enää muista kuka on Julia, Tulenliaska, Monica ynm.
Tänäänki kävin uimahallissa, mutta ei ollu oikein hyvä reisu, se nuari miäs oli vapaapäiväänsä viättämässä, tai jotaki lomaa. Pyh!
Mää kun uin kauhon altaan päästä päähän, nin on paljon kovempi menoki sejjälkeen kun se nuari miäs sanoo: "Huamenta rouva, - aina yhtä pirteenä!"
Evviittiny tänään uirakkan kun pualet normaalimatkasta.
Nysse saattaa, meinaan, koko nuari kunri lopettaa lipunmyyntityät kun tulee suvi ja se menee johku Keski-Suameen kesäks, kun on opiskelija ja asuu jossain Jyväskylän takana. Talvet vaan viästintää täälä Mansessa opiskelee, tai jotain tiarotusoppia. Kysyin kerran vaan aivan ohimennen, vaikken mitenkän utelijas ookkan.
Tairan ruveta harrastaan ammuntaa. Mun likkakaveri, joka on kauheesti miähiin menevä, kehu käyneensä ampumararalla kattomassa millasta porukkaa siä käy. Oli nuari kunri ollu raran valvojana. Kyä se likkakaveri sitten kehtaaki!
Mennä ny miähiä vahtaan harrastukset tekosyynä!Niiren amppumatairoista ei taira olla paljonkaan kehumista nääs.
Meinaan jos semosillen hupakoille pyssyn antaa niih, sillon onkih paree mennä jonkun ison kiven teekse piiloon .
Siks aikaa ainaskih kun kerkiävät paukutella pyssynsä tyhjäks nääs.....
Meinaan kuh ampumahaavat on huonoja parantuun nääs,
Meinaan semosten kans voi päästä henkestänsäkih.
Vaikkei nytten niillä mitään tappamis aikomustakan oliskan.
Se onkih ihan erijuttu jos neet naeiset menee johki kapakaan ampuun mieähijä , sillon niillä ei olekan mikäänlaista pyssyvä mukanansa nääs.
Ai etsää meinaat et mulle on tematiija tulosa etten muistas naeisten nimijä?
Emä ol semosta vielä huoamanuh.
Nääs kyl mää sen mun kirjotuksenih panin sun nikkis jälkeen et sua mää meinasin sil nuorenmieähen kattelijaks meinaan kuh mää sanonet sää olet sitä ruovan tittelijä sieltä uimahalista hakenuh ....
Joo kyl niitäkih naeisija oh jokka kehtaa oikeen hakeekkin mieähijä nääs.
Mää nytten en yhtään olis pahoillanih jos semosija olis vaikka vähän usiampijakih maalimassa.....
Noh kyl mää sitten kattosin kenenkä mukaan lähtisin nääs , emää ihan kenenkä mukaan sentään lähtiskän...
Jos semoneh mukavan oloneh löytys niih mää voisinkih aklaa miettimään et jos tuosta ottas....
Meinaan jos mun jostakin kapakasta ampusivat seuraksensa nääs.
Nytten onkih iltapäivä kahvin aika , mää menen keitään oikeen hyvän kahvin ja sen jälkeen mää voinkih ottaa siestan.
Lokari1 kirjoitti:
Niiren amppumatairoista ei taira olla paljonkaan kehumista nääs.
Meinaan jos semosillen hupakoille pyssyn antaa niih, sillon onkih paree mennä jonkun ison kiven teekse piiloon .
Siks aikaa ainaskih kun kerkiävät paukutella pyssynsä tyhjäks nääs.....
Meinaan kuh ampumahaavat on huonoja parantuun nääs,
Meinaan semosten kans voi päästä henkestänsäkih.
Vaikkei nytten niillä mitään tappamis aikomustakan oliskan.
Se onkih ihan erijuttu jos neet naeiset menee johki kapakaan ampuun mieähijä , sillon niillä ei olekan mikäänlaista pyssyvä mukanansa nääs.
Ai etsää meinaat et mulle on tematiija tulosa etten muistas naeisten nimijä?
Emä ol semosta vielä huoamanuh.
Nääs kyl mää sen mun kirjotuksenih panin sun nikkis jälkeen et sua mää meinasin sil nuorenmieähen kattelijaks meinaan kuh mää sanonet sää olet sitä ruovan tittelijä sieltä uimahalista hakenuh ....
Joo kyl niitäkih naeisija oh jokka kehtaa oikeen hakeekkin mieähijä nääs.
Mää nytten en yhtään olis pahoillanih jos semosija olis vaikka vähän usiampijakih maalimassa.....
Noh kyl mää sitten kattosin kenenkä mukaan lähtisin nääs , emää ihan kenenkä mukaan sentään lähtiskän...
Jos semoneh mukavan oloneh löytys niih mää voisinkih aklaa miettimään et jos tuosta ottas....
Meinaan jos mun jostakin kapakasta ampusivat seuraksensa nääs.
Nytten onkih iltapäivä kahvin aika , mää menen keitään oikeen hyvän kahvin ja sen jälkeen mää voinkih ottaa siestan.
Terv: Lokari1.Oli se vaan nin kauhee tapaus siä teirän mantereella se, kun se Erelä-Koreasta tullu meni ampuun kymmeniä opiskelutovereitaan.
Mää oon aivan varma, että jos mun kiukkunen ja kare likkakaveri alkas harrastaan ammuntaa, nin se saattas ampuu mut. Varsinki jos alkas epäileen, että musta on joku viksu miäs kiinnostunu. Sellanen joka asuu Amerikassa ja joka osaa tehrä timpurin töitä ja puhuu lontoota.
Se likkakaveri kattokin mua nin kummalisen näkösenä kun kehu alkavansa harrastaan ammuntaa.
Tosin nymmää juur tänään kuulinki, että sille oli sanottu siä ampumararalla, että neirille sopis koripallo, tai seiväshyppy paraiten urheiluhopiksi.
Kyä mää sitten nauroin, mutta en tiätenkän vahinkonilosena, vaan kun kuvittelin 1,82 senttistä likkakaveria hyppäämässä seivästä.
Kyä me hämäläiset osataan sanookki kiärtäin kaartain suarat sanat. Koripalloo ja seiväshyppyä ;DDDD
Oikein veret silmissä nauroin. Hekottelin nin maan samperisti.
Mulle ei kyä sanottu mitään tommosta kaksmiälistä siä ampumararalla kun kävin tiarustelemassa siittä harrastuksesta.
Joku kunri sano kyä toiselle, että toi nainen ois upee ilmestys sumopainimatolla.
Eiks' se sumopaini ookki sellasta taiteellista naispainia?
Likkakaveri ei tiänny. Meni aika ouron näköseksi
kun vaan ohimennen mainittin. En mainostanu yhtään kun mun tapakan ei oo leuhkia. - Lokari1
Julia kirjoitti:
Oli se vaan nin kauhee tapaus siä teirän mantereella se, kun se Erelä-Koreasta tullu meni ampuun kymmeniä opiskelutovereitaan.
Mää oon aivan varma, että jos mun kiukkunen ja kare likkakaveri alkas harrastaan ammuntaa, nin se saattas ampuu mut. Varsinki jos alkas epäileen, että musta on joku viksu miäs kiinnostunu. Sellanen joka asuu Amerikassa ja joka osaa tehrä timpurin töitä ja puhuu lontoota.
Se likkakaveri kattokin mua nin kummalisen näkösenä kun kehu alkavansa harrastaan ammuntaa.
Tosin nymmää juur tänään kuulinki, että sille oli sanottu siä ampumararalla, että neirille sopis koripallo, tai seiväshyppy paraiten urheiluhopiksi.
Kyä mää sitten nauroin, mutta en tiätenkän vahinkonilosena, vaan kun kuvittelin 1,82 senttistä likkakaveria hyppäämässä seivästä.
Kyä me hämäläiset osataan sanookki kiärtäin kaartain suarat sanat. Koripalloo ja seiväshyppyä ;DDDD
Oikein veret silmissä nauroin. Hekottelin nin maan samperisti.
Mulle ei kyä sanottu mitään tommosta kaksmiälistä siä ampumararalla kun kävin tiarustelemassa siittä harrastuksesta.
Joku kunri sano kyä toiselle, että toi nainen ois upee ilmestys sumopainimatolla.
Eiks' se sumopaini ookki sellasta taiteellista naispainia?
Likkakaveri ei tiänny. Meni aika ouron näköseksi
kun vaan ohimennen mainittin. En mainostanu yhtään kun mun tapakan ei oo leuhkia.Vieälä kuh naeiset olis painimassa , niih oliskih silmänruoakaa...
Emää ole naeispuolisija sunopainijoita koskaan nähnykkän, mut neet mieähet on kyl iosoja.
Tota seh sunlikkakaveris voiski olla hyvä koripalljossa, mitenkähän seh seipäänhyppely mahtas käyrä.
Vai ekmää ymmärtänykkän sitä oikeen ,kuh sanovatten seiväshypyks ihaneri urheilua nääs...
Meinaan seh kyl sopii naiselle ku naeiselle joka tuli mieleenih tosta seiväs hyppelystä nääs.
Mää olen vielä vähänununeh joten mun järkikän ei vielä oikeen toimi nääs.
Mää tairankih mennä jah juora toisenkihkupillisen jos mää sitten heräisin kunollisesti nääs.
Noh olihan se kummalineh asija et piti alkaa amupumaan melkeen tuntematomija ihmisijä, mää kyl luulen et siltä oli puronnu seh ruuvi joka mulla oh löysällä.
Semosija ihmisijä kuh kulkee ihan vapaana nykysin....?
(Nääs kuh semosten hoitokulut on liiika kaliita niih päästetään avohoitoon nääs, olikohan totakan "mieästä" koskaan eres lääkärillä käytetty)
Suoamessakih, sen verran mää olen suoamenkih uutisija lukenuh
Terv: Lokari1. - Seija S
Lokari1 kirjoitti:
Vieälä kuh naeiset olis painimassa , niih oliskih silmänruoakaa...
Emää ole naeispuolisija sunopainijoita koskaan nähnykkän, mut neet mieähet on kyl iosoja.
Tota seh sunlikkakaveris voiski olla hyvä koripalljossa, mitenkähän seh seipäänhyppely mahtas käyrä.
Vai ekmää ymmärtänykkän sitä oikeen ,kuh sanovatten seiväshypyks ihaneri urheilua nääs...
Meinaan seh kyl sopii naiselle ku naeiselle joka tuli mieleenih tosta seiväs hyppelystä nääs.
Mää olen vielä vähänununeh joten mun järkikän ei vielä oikeen toimi nääs.
Mää tairankih mennä jah juora toisenkihkupillisen jos mää sitten heräisin kunollisesti nääs.
Noh olihan se kummalineh asija et piti alkaa amupumaan melkeen tuntematomija ihmisijä, mää kyl luulen et siltä oli puronnu seh ruuvi joka mulla oh löysällä.
Semosija ihmisijä kuh kulkee ihan vapaana nykysin....?
(Nääs kuh semosten hoitokulut on liiika kaliita niih päästetään avohoitoon nääs, olikohan totakan "mieästä" koskaan eres lääkärillä käytetty)
Suoamessakih, sen verran mää olen suoamenkih uutisija lukenuh
Terv: Lokari1.On tullu vaan sellaanen käsitys susta, notta isot tissit miellyttääs sua enemmän kun tällääset pienemmät.
Mielehen juolahti, notta oisikko jollakin tapaa pikkuusen perverssi.
Kerrottihin aikoonaan Egyptin entisest kunkikaasta Faarukista, notta silla ei ottanu eres etehen ellei nainen painanu vähintään 100 kilua.
Kyl tuo manselaanen lihavuures menöö musta ohi, mutta oon mä sentään suurta ja komijaa sukua, vaikka mulla muuta suurta ei ookkaan.
Kirijuutin tään ny sen tähären, kun ei se Julia höppänä ota onkehensa mun neuvoost, kuinka trenkääs varua syrämen murskaajia ja naisten naurattajia.
Jatkuvasti vaan vihijaaloo amerikkalaasesta ihaailijastaan.
Voi taivahan vallat kun ei pääse träille, notta sul on englanninkielisil foorumeilki haku pääl.
Kyllä mä aikoonani sen verran kouluakin kävin, notta pääsen kärryylle kuka siel vierahal kielel naisia vikittelöö.
Jotakin savolaasta kahvilanpitäjääki huhuilit praataalemahan englanniks, nottei tyhymät juliat ja muut tulenliaskat pääsis träille.
Se savolaanen kun huomas nimeään mainittavan, vastas sulle, notta "Lokari kulta minä en ou kerinnä kielijä oppimaan kun on olla niin kiire tämän ravintolan pijon kansa."
Ilimootin ny vaan miehen puuttehes eläville naisille, notta Auervaara isköö taas kun kesä lähestyy. - Lokari1
Seija S kirjoitti:
On tullu vaan sellaanen käsitys susta, notta isot tissit miellyttääs sua enemmän kun tällääset pienemmät.
Mielehen juolahti, notta oisikko jollakin tapaa pikkuusen perverssi.
Kerrottihin aikoonaan Egyptin entisest kunkikaasta Faarukista, notta silla ei ottanu eres etehen ellei nainen painanu vähintään 100 kilua.
Kyl tuo manselaanen lihavuures menöö musta ohi, mutta oon mä sentään suurta ja komijaa sukua, vaikka mulla muuta suurta ei ookkaan.
Kirijuutin tään ny sen tähären, kun ei se Julia höppänä ota onkehensa mun neuvoost, kuinka trenkääs varua syrämen murskaajia ja naisten naurattajia.
Jatkuvasti vaan vihijaaloo amerikkalaasesta ihaailijastaan.
Voi taivahan vallat kun ei pääse träille, notta sul on englanninkielisil foorumeilki haku pääl.
Kyllä mä aikoonani sen verran kouluakin kävin, notta pääsen kärryylle kuka siel vierahal kielel naisia vikittelöö.
Jotakin savolaasta kahvilanpitäjääki huhuilit praataalemahan englanniks, nottei tyhymät juliat ja muut tulenliaskat pääsis träille.
Se savolaanen kun huomas nimeään mainittavan, vastas sulle, notta "Lokari kulta minä en ou kerinnä kielijä oppimaan kun on olla niin kiire tämän ravintolan pijon kansa."
Ilimootin ny vaan miehen puuttehes eläville naisille, notta Auervaara isköö taas kun kesä lähestyy.ihan asijallista seija kuh ilmotit mullekih sen mieähen nimen.
Mää kuh luulin et mää saan olla ihanite tuomarina, mut kyl seh käy et on toinenkih sitä arvonimeee antamasa.
Tota olelks mää sanonuh et määä tykäisin lihavista ainoastansa.
Kyl sullakih seija on tosa kirjotuksen lukemisessa vieläopitavaa , vaikkas sanot et osaat lontootaki.
Nääs kuh mää tykäänkih naeisista, mut tomosija suurella suvullansa rehvastelijoita mää en oikeen jaksa kuunella....
Muuta mulla ei ollukan sanomista ..
Lokari1 kirjoitti:
ihan asijallista seija kuh ilmotit mullekih sen mieähen nimen.
Mää kuh luulin et mää saan olla ihanite tuomarina, mut kyl seh käy et on toinenkih sitä arvonimeee antamasa.
Tota olelks mää sanonuh et määä tykäisin lihavista ainoastansa.
Kyl sullakih seija on tosa kirjotuksen lukemisessa vieläopitavaa , vaikkas sanot et osaat lontootaki.
Nääs kuh mää tykäänkih naeisista, mut tomosija suurella suvullansa rehvastelijoita mää en oikeen jaksa kuunella....
Muuta mulla ei ollukan sanomista ..
Terv: Lokari1.Ruattiinki asti on jokku mun serkut muuttaneet. Tarkalleen en eres tiärä kuin paljon mulla on serkkuja, kun ei oo tullu pirettyä kovin paljoo yhteyttä muiren kun Ylöjärven ja Ruaveren, sekä Helsinkissä asuvien kanssa.
Paranis nyvvaan Seijan alkaa laskeen serkkujensa lukumäärää, saattaa mulla ollakki niitä enemmän, vaikka emmää leuhki, kun en oo sitä sorttiakan.
Mitä sää ny mahroitkan tarkottaa kun sanoit, että tykkäät kaikenlaisista, tai jotain siihen suuntaan. Mullon kyä ollu se käsitys, että tälläsistä rehevistä ainakin enemmän tykkäisit.
Mun likkakaveri on iso ja kolhon näkönen. Se painaa takuulla enemmän kun sää. Paljon sää painat?
- käynynnä
kahtomassa nuita karhunpentuja tuolta netistä? Voe mokoma, oon seuranna koko talaven, ja kohtahan ne lähtöö ulos. Kotkapenteleet ee oo tullunna kummallekkaan pesälle, se on vahinko. Viime kesänä käätiin petokeskuksessa kahtomassa elukoita, ja se olj kyllä elämys se! Meilläkki assuu tuossa jossain karhu, jotkut on nähnäkii, mutta minen kyllä haluva siihen törmätä marjareissullan.
kaikille "tänne" missä sitte mahratte olla.
Meillä käy kylmä tuuli .Oltii jerryn kanssa ulkona aamulenkillä ,haetaan ilmaset lehret tähän meirän taloon tualta noin km päästä ,ja meinas ihan hyytyä matkalla.Tässä asuu paljo eläkeikäsiä ja jo senverran huanot jalaat monella ettei paljoo näy ulkona ,viän postiluukusta sisään lehret,
Tässä mun talossa on 10 kerrosta ja monet on halunnu sentähren asuun tähän kun on hissi .
On niin maan perusteellisen mukavaa kuh kaikki on taas kaveria ,ja Moonika ei jättäny meittiä pulaa,nääs missäs me sitten oltaas saatu puhua mukavia ,eiks"niin oo.
Taas on perjantai ,kyllä aika riäntää, ei se enne ollu niih kiire, tällä ajalla ,mulla vaa,sitäkih kiiruumpi enne. Ny hyvä kuh kerkiää itteensä ympäri kääntää ,niin jo taas on viikko menny.
Ei silti mää oon aina kerinny ajoissa ,mää en tykkää semmosesta, että myähästyis jostai, tuli vaa miäleemi sekih.- mummeli-36
ullamirjami kirjoitti:
Meillä käy kylmä tuuli .Oltii jerryn kanssa ulkona aamulenkillä ,haetaan ilmaset lehret tähän meirän taloon tualta noin km päästä ,ja meinas ihan hyytyä matkalla.Tässä asuu paljo eläkeikäsiä ja jo senverran huanot jalaat monella ettei paljoo näy ulkona ,viän postiluukusta sisään lehret,
Tässä mun talossa on 10 kerrosta ja monet on halunnu sentähren asuun tähän kun on hissi .
On niin maan perusteellisen mukavaa kuh kaikki on taas kaveria ,ja Moonika ei jättäny meittiä pulaa,nääs missäs me sitten oltaas saatu puhua mukavia ,eiks"niin oo.
Taas on perjantai ,kyllä aika riäntää, ei se enne ollu niih kiire, tällä ajalla ,mulla vaa,sitäkih kiiruumpi enne. Ny hyvä kuh kerkiää itteensä ympäri kääntää ,niin jo taas on viikko menny.
Ei silti mää oon aina kerinny ajoissa ,mää en tykkää semmosesta, että myähästyis jostai, tuli vaa miäleemi sekih.Miekin meen joka paikkaa ihan liia aikasee. Sit saap oottaa ja suuttuttaa ku kerkijäis tehä jottai järellistäki ja siel vaa oottaa mitä sit oottaaki.
Juna-asemalleki meen jo melkei ½ tuntii enne ku pitäs. Onks siinäki mittää järkee? Senki ajan ku käyttäs tähellisempää ni tulis jottai tehtyyki. Nii ja sit juoksis kiel vyön al sin junan viimisee vaunuu ja sinnekkii kontuktöörin tuuppaamana. Sattuu viel nii et meniski väärää junnaa häjissää. Koha kyyvissä on.
On tosijaa mukava ku panit het tuone alkuu et ei täälä ryppyiltäs. Ois nii mukava vaa jutella kivoja ja vähemmä kivojaki asiota ilma keljuiluita. Eihä meil tääl oo mittää syytä kellekää mieltä osottaa. Oman miel pitteesä voi ilmasta ihan oikiilla tavall ilma kettää nokkimatta.
Ja myöhä vaa ootetaa kessää ja niit missikisoja. Jäähääpä taas varttumaa mitä niistäki kuuluu,,,,,, - Pielavejin Tilta
ullamirjami kirjoitti:
Ei silti mää oon aina kerinny ajoissa ,mää en tykkää semmosesta, että myähästyis jostai, tuli vaa miäleemi sekih.Vuan se on piäasija, että tielä Murreketjussa vallihtoo raaha ja sopu, sanoitpa tottuuven sanat.
Minnäi oon täsmällinen, en mielelläin myöhästy sovitusta tappoomisesta, ellei satu tulemaan kuolema tahekka lavantaati.
Errään kerran oltiin kuhuttu vieraita syömään, ja nämä ryökäleet myöhästyvät toista tuntija. Ee siinä mittee muuten ois olla, vuan olj ruoka valamiina miäraajks, eekä se kylymänä olla ennee sen makusta kun pit. Suakeli kun keljuttoo vieläi! mummeli-36 kirjoitti:
Miekin meen joka paikkaa ihan liia aikasee. Sit saap oottaa ja suuttuttaa ku kerkijäis tehä jottai järellistäki ja siel vaa oottaa mitä sit oottaaki.
Juna-asemalleki meen jo melkei ½ tuntii enne ku pitäs. Onks siinäki mittää järkee? Senki ajan ku käyttäs tähellisempää ni tulis jottai tehtyyki. Nii ja sit juoksis kiel vyön al sin junan viimisee vaunuu ja sinnekkii kontuktöörin tuuppaamana. Sattuu viel nii et meniski väärää junnaa häjissää. Koha kyyvissä on.
On tosijaa mukava ku panit het tuone alkuu et ei täälä ryppyiltäs. Ois nii mukava vaa jutella kivoja ja vähemmä kivojaki asiota ilma keljuiluita. Eihä meil tääl oo mittää syytä kellekää mieltä osottaa. Oman miel pitteesä voi ilmasta ihan oikiilla tavall ilma kettää nokkimatta.
Ja myöhä vaa ootetaa kessää ja niit missikisoja. Jäähääpä taas varttumaa mitä niistäki kuuluu,,,,,,Meitim mummo pelkä aina myähästyväs ja hopotti, et oli lährettävä tarpeeks ajois. Se pelkä ain, et kellot voi ollap peräs.
Yhren kerram muistan, ku se oli meitillä kyläs.
Sihen aikaan meirän kylältä pääsi vaa kaks kertaa vuarokaures Helsinkii, ja mummo meni jo kaks tuntii ennel linjurin tuloo mäjenreunaan tiän toisellep pualelle orottamaan.
Isä vei sitte sille kaffetta ja pullaa sinne, ku se ei uskaltanu tulla sisälle kaffeelle.
Ja tää on totinen tosi!
Miulkii on mukavaa muistoo mummostain, en tiijä onks se nii mukavakkaa, mut hauska tapa häl ol.
Se ol sillo sovan jälkee heti, ko mummu asu meil, enne vanhaha kaik vanhat ihmist piettii koton, sen me kaik tiijämme.
No meil oli ainankii huussi (käymälä) sellane ulkoriuku, ja miekkii muistan ku oli alle kouluiän nii istuin siinä riu-ulla, herraisä, eihä minnuu kukkaaa käskent mut siihe miekkii isömman asian tein. Näi jälkee oon ajatelt et, hyvä ettei mukula puont selälle sin sontakassaa. oliha siel isot kasat.
Nii mummusta pit kertoo, hää pit aina sellasta pitkää oikei löysää hametta, joka ulottu nilkkaa ast. Sit ko hänel tul pissahätä nii ei hää mänt mihinkää riuul, vaa hää laitto jalat haara asentoo ja koppas hammeen helmaa vähä ylös, ja anto tulla. Ei hää sen kummemmi kahton paikkaa ulkon.
Siint myö muksut pääteltii et hänel ei varmast olt housui, ainakaa kesä aikan. Myökö lapset oltii ain uteliaita ni nähtiihä me mummolla housutkkii, ku hää käi isommal asial nii, hääkö istu riuulle nii hää otti molemmi puoli takkaa kii ja veti niitä sivuille ja myö nähtii ko housuist ol keskisauma kokonaa auki, sehä oli oiva keksintö ei tarvint vettää housui kinttuu,ja taas ylös:))
Muistaaks kukkaa tällasta riuku ulkohuussii? Onks viel tehny tarpeeskii riukuhuussii??- miten mukava tarina
Ite en muista mittään nuin mukavata juttua mummosta enkä vaarista, kun olin niin kaakana niistä sillon. Ja kuolivattii niin aekasin.
Riukuhuussiakkaa en muista, mutta ulukohuussissa myökii siellä mualla käätiin, ja minä pelekäsin niin kaaheesti pimmeetä, että aena pit olla velj tae sisko illalla mukana. Siihen ne hermostu, ja maksovat mulle aena jonkun markan että mänin yksin. Olj ne kaahun hetkiä, muuta ahneus voetti, ja piimmeenpelekokkii hävis sen myötä.
Enitenen pelekäsin sitä mustoo reikee,luulin että joku tökkee persuukseen sieltä.
Toevoo Kylläilijä
- ulpukka33
Minä en nyt muista mittää mukavata kun on tiällä ainakkii melekosen kylymä ilima ja uamulla sato räntee rätkitti, kävin silti lenkillä kun välillä jo aurinko pilikesteli,
jaa tuli mieleen nuapurin pien tyttö oli päivä kodissa oppinna uuven sanan, perse, äit kotona neuvo jotta ei semmosia sanoja käätetä, no tyttö män illalla ammeeseen iltapesulle ja huuteli sieltä äitille ,hei äiti minun perseessäni on reikä pittääkö se pestä, no äit sano jotta pese vuan, tämä oli nyt vähän tuhma mutta tosi. En mie nyt ihmeemmi mittää kerrokkaa teil, mut ajattelin olla vähä vähemmäl kirjottamisel, nii näköö onks se parempi. Tää pittää testata ku siint ollaa vähä sanottu miul.
Kirjotelkaa vaa toisillenne, sielt on tult nii mukavii juttui luetavaks, mitä on tapahtunt.
Nytkö on mahottoman synkkää ilmaakii, nii on mukava kun on luettavvaa.
Rattoisaa lauantaipäivää kuitenkkii, ilmoist huolimatta.- etsivivä-amadeus
Minnäe oon tavallisesti jo viijeltä ylläällä,vuan tänäuamuna makasin pitenpää.
Käppänä män lenkille ja lehtee hakemmaa,näen viikoloppusi sen lehen joutuu isontien varresta noutammaa.
Venlastiinalla ol hyvä juttu mummostaa.Niihä se ol tiälläe samnlaesta.Linjaaotolle pit lähtee varulta aennae puoltuntija liija aekasi.
Monican riukujuttu ol parraemmasta piästä.
Mulla ol aekonnaa nuapur,kun piinkortteeria Liepeellä.
Hän kerto:heille tul vauva,ja kätilö käv siihe aekaa kotona viikonverran kahtomassa Äetiä ja vauvoo.
Perreen poeka ol pihassa leikkimässä,kun kätilö tul.Poeka ryntäs sisälle ja huus:Äet,Äet,nyt se akka tul kahtomaa sitä sinun persettäs.
Nuapur kerto,ettei oo koskaa enenpöö hävennä.
Satteisesta Etelä-Savosta amateus - mummeli-36
etsivivä-amadeus kirjoitti:
Minnäe oon tavallisesti jo viijeltä ylläällä,vuan tänäuamuna makasin pitenpää.
Käppänä män lenkille ja lehtee hakemmaa,näen viikoloppusi sen lehen joutuu isontien varresta noutammaa.
Venlastiinalla ol hyvä juttu mummostaa.Niihä se ol tiälläe samnlaesta.Linjaaotolle pit lähtee varulta aennae puoltuntija liija aekasi.
Monican riukujuttu ol parraemmasta piästä.
Mulla ol aekonnaa nuapur,kun piinkortteeria Liepeellä.
Hän kerto:heille tul vauva,ja kätilö käv siihe aekaa kotona viikonverran kahtomassa Äetiä ja vauvoo.
Perreen poeka ol pihassa leikkimässä,kun kätilö tul.Poeka ryntäs sisälle ja huus:Äet,Äet,nyt se akka tul kahtomaa sitä sinun persettäs.
Nuapur kerto,ettei oo koskaa enenpöö hävennä.
Satteisesta Etelä-Savosta amateusPaan tähä nyt yhen hupijutun ku nykyää on muojissa tuo lapsiin atoptoimine ulkomailt. Tää tul mielee ku ol tuo Amateus tuossa eellisessä jutussa lapsen saannista haasto.
Vanhemp par olis halunt viel lapsen. Hyö män kysymää liäkärilt siihe neuvoo oisko se mahollista. No liäkär anto heil semmose kipon kättee ja sano jot tukaa huomiseks näyte ni tutkitaa.
No seuraavan päivän par tul takasi mut purkki ol eellee tyhjä. Mies alko sitä selittämmää liäkärille.
"Koitin ens vasemmal käil, ei onnistunt, sit koitin oikeella käil, ei onnistunt. Sit vaimoin koitti kahella käil, ei onnistunt. Sit vaimoin koitti hampailla ja viel ilma hampaitaki mut ei vaa saatu purkkii auk".
Et näi vaikiaa voi olla joskus lapsen saanni tutkimukset. mummeli-36 kirjoitti:
Paan tähä nyt yhen hupijutun ku nykyää on muojissa tuo lapsiin atoptoimine ulkomailt. Tää tul mielee ku ol tuo Amateus tuossa eellisessä jutussa lapsen saannista haasto.
Vanhemp par olis halunt viel lapsen. Hyö män kysymää liäkärilt siihe neuvoo oisko se mahollista. No liäkär anto heil semmose kipon kättee ja sano jot tukaa huomiseks näyte ni tutkitaa.
No seuraavan päivän par tul takasi mut purkki ol eellee tyhjä. Mies alko sitä selittämmää liäkärille.
"Koitin ens vasemmal käil, ei onnistunt, sit koitin oikeella käil, ei onnistunt. Sit vaimoin koitti kahella käil, ei onnistunt. Sit vaimoin koitti hampailla ja viel ilma hampaitaki mut ei vaa saatu purkkii auk".
Et näi vaikiaa voi olla joskus lapsen saanni tutkimukset.Miä nauroin nii että menin vahinkossa sinun profiiliin kun piti vastaa!
Meiräm miäs tuli juur talakoist ja rupi vetääl lonkkaa. Hirsii se veti! Mut miä ev voinu olla herättämäti ja kertomati tota juttuu.
Toi oli kyl nii hyvä juttu, et miä kerron sen huamen muillekki. Jos vaam muistan...
miul ol työelämäs hyvi tuttu nais immeinen, nii hää kerto et ku heijät ol kuhtuttu häihi, nii hää ol sanonu miehellee et ei taija tulla mittää häihi menost, ko hää ol saant just uuvet tekohampaat. Ja ne tuntu hyvi ouvolt, enneku tottuu.
No, mies ol sanonut et kyl sin sit männää, ko on lähelt sukkuuki, no eihä siin muu auttant, ko mäntii.
Siihe aikaa tarjoiltii voileipii häävierail, no hää ol laittant ihtesä hyvi hyvänäköseks, ko ol uuvet hampaatkkii.
No sit hyö lähti kahvii hakemaa ja ottivat oikei kunnolliset limppuvoileivät, sit he istu penkil ja alkovat syyvä, nii hää ajattelI et hää on uusie hampaitte kans hyvi arvokkaan näköne ettei kukkaa huomais, et häntä arastaa syyvä.
Sit hää ol haukannu siint limppuvoileiväst ja veti ulos suustaa nii tekohampaat ol tullu mukan, ne ol tarttunu siihe limppuu, voi herraisä ko mie nauroin. hää sano et kyl hää häpes, et hää otti ne irti leiväst ja pan suuhusa takas, ja jatko muina miehinä syömistää:))))
Tää on sit iha totta.- katicat
Tämä tapaus on hiukka samanmoine, mutt täsä mun sukulaismiäs meni naapurisse. Teki miälens uutt hammasrivitäs esitellä, jos vaikk huamaisiva.
Isännät jutteliva niit ja näit eikä toine ollu huamavinas häne uussi hamppaitas. Sanos kuitenki ett meijä kaneliomena ova jo iha kypsi, orota mää haen tost porstuas pari omppu sull. Ole hyvä ja maista.
Ja nii siin sit kävi kun arvat saatta ett ne tekarit jäivä siihe omppusse kii. Siin paikas hän laitto sekä omenan ett siihe kiinni jääneet tekarit taskussens ja lähti kotti. Jottai hän siin mennessäs sössötti hampaattomat suullans. Toisell isännäl oli hauskaa ja tapahtuma muisteltti ainaki siin vaihees ku silt toiseltki omat hamppat tekareihi vaihretti.
- katicat
Voi minnuu, voi minnuu ku panin atuon cd:n tähän konneesee itseäin viihyttämmää. Mutt´että usko mitä tuo miul tekkee. Ka ku levy on Jorma Hynnisen Hurmio, joss hää laulaa kaikk nuo ihanat tangot: Sininen huvimaja, Tango Poesie,Romanialainen kitara, Hurmio, La Cumparsita ym, ym.
Mieli lentää kauas, kauas nuoruuden kevääseen ja lauantai-iltaan...Ottaa rinnast, ottaa..ootpas osant valita miunkkii maun mukkaa musikkii, kylhä miunkii syvän pomppasee ku tuollasii kuule.
Eiks ookkii vaa ihanaa ko muistelee niitä nuoruus aikoja, ja tansseja, ko väännettii.
Poskiposkes ja se ol totista totta.
Varsinkii ne suul tanssit! Muistat sie? Ja Hynnistä viel kuuntelet.
Hyvä kohtaus ol siul)))))- hää vaa ei halunt sinnuu
monica kirjoitti:
ootpas osant valita miunkkii maun mukkaa musikkii, kylhä miunkii syvän pomppasee ku tuollasii kuule.
Eiks ookkii vaa ihanaa ko muistelee niitä nuoruus aikoja, ja tansseja, ko väännettii.
Poskiposkes ja se ol totista totta.
Varsinkii ne suul tanssit! Muistat sie? Ja Hynnistä viel kuuntelet.
Hyvä kohtaus ol siul)))))siihe perrääns kahtee kertaa,,,
Täst päiväst pitäs tulla vähä lämpösempi ku on olt. Et otetaa täst päiväst taas kaik hyvä irti, männää vaik pien lenkki tekemää.
Mut ku oon taas näi aikasi herreil nii kerron lapsuuvest tarinan. Se on jäänt mielee ko ajattelen mite rohkee mie oon olt.
Nonii, myö asuttii sellases isos kartanos vuokral, se ol sitä aikaa ko piettii ni sanottuja oliks se" muonamiehii",,,,olikoha tuo oikee sana,,,,et vanhemmat sai olla talos töissä vissii asuntoo vastaa?
Myö oltii tultu just evakkona, muutama vuos sit, mie olin jokkuu kaheksan vanha nii, siel ol tapana et kaik muonamiehet vuorollaa ( meitä oli usseempi perhe,)
lämmitti vuorollaa saunan.
Sit ko tul meijä vuoro lämmittää nii muistan ku joest pit hakkee vettä, sellasel ko ol niiko mahottoman iso tynnyri pyörien pääl, ja luukku siel pääl. Hevose kärryt.
Nii miu äit ko ol aina hyvä tettämmää muil työt, hää sano miul et meehä tuon hevosen kans ja perruuta se tuon jokkee sen polvii ast ja sit sanot,,,pryyt, nii hevone pyssää, ja sit lisäs et kyl se hevone ihtekii tietää mitä tehhää. Et se on nii viisas.
Nii siin käi et mie rohkeena tartuin suitsii ja perruutin hevosen polvii ast vettee ja seisoin aisal ja aloin mättämmää vettä tynnyrii, enkä muista et olisin pelänt mut vähä kyl jännitti, ko muistan sen vieläkkii.
Onks teil mittää kerrottavaa rohkeest tempust?- mummeli-36
Myö oltii sillo 1945 evakos Varsinais-Suomes. Olin tuollo 9 vuuven vanha. No en sillo viel ees uskaltant hevose koskee.
Mut muutama vuuven perästä jo valjastin nuoren hevosen jyrän ettee kevväällä ja aloin jyrräämää peltoi kun miul ol sillo siihe aikaa. Olin näät mänt vuotta liia aikasi kouluu ja sitte olinki liian nuor rippikouluu ku jatkoluokat loppu. Nii se jyrräämine on sitä ku sanotaa pohjoses pälkkyymiseks. Jos joku sannaa ihmettellöö.
No ku mie sit sil nuorel hevosel aloin jyrräämmää ni kai se hevonen aattel et tuo ei saa pijettyy kurrii ja oikees oliki sekä ottiki semmosen laukan jot oksat pois. Pellot ol savipeltoi ja oikeen muhkuraisii ko olivat nii kuivii. Sarat ol ½ kilometrii pitkii ja nii mäntii kovvaa niitä myöte. Miut kun on varustettu melkosill naurunlahjoil ni voi taivas ku nauroin siel kyyvis ja en tietyst saanu hevosta pysähtymmää. Onneks se ei mänt kovin monen ojan yli etten nauraissan puonnu kyyvistä. No hevone laukkas aikasa ja väsy viimen. Mutta ol tytöllä kylet kippeet mukkelikosta kyyvistä.Toisel kerral jo osasin komentaa hevosta paremmi.
Nyt mie kysyn teilt, ko oon olt vähemmäl kirjottamisella, nii kumpi nyt on parempi, ottaa enemmä kantaa niiko enne, vai jatkanko näi hiljaiselolla?
Sanokaa nyt rehellinen kantanne? Pyyvän vastausta kaikilt Murreketjul kirjoittaneita ja muutkii.
Vastailkaa.Luppaan etten loukkaannu vastaukssista, kunhan ne on rehellisiä ja vähä perusteltujakkii. Monica oottelee.- Sano laukkuryssä
Et voi olla kaikkienmieliksi.
Käytä omaa harkintaasi.
Hyvinhän tuo näkyy menevän näinkin.... - mummeli-36
Sano laukkuryssä kirjoitti:
Käytä omaa harkintaasi.
Hyvinhän tuo näkyy menevän näinkin....Käytä just iha ommaa harkintaa. Harkittet just millo mihi vastaat tai jätät vastaamatta. Se on miun miel pije.
Sano laukkuryssä kirjoitti:
Käytä omaa harkintaasi.
Hyvinhän tuo näkyy menevän näinkin....On tääl Murreketjus nii fiksuu porukkaa, et saan tehä niiku tykkään. Olis se oltkii hankalaa ruveta olemaa muuta ku on! Jos olen äänes vaik kui nii en "lotkauta" korviainkaa,,, narisijoil:))
- Malviina, se karjalaine
Haasta niiko ennekii, ja jos kerkijät ni jokkaisele, eli niiko sanotaa vastaat.
Eihä siu karjalaisee imakohheis sovi olla tuppisuun. Myö, samal taval ko savolaisetkii tunnetaa vauivautunutta olloo, jos kukkaa ei puhu, ei pukaha.
Miust on oltkii täs ketjus se hyvä puol ko alottaja, elikä niiko ketju emäntä huomioi kaik kirjoyttajat, vaik muutamal sanal.
Heräsin aikasee ko koirii pit lähtii käyttämää ulkon, ja nyt en saakkaa ennää unta.
Hyvvää akanutta päivää vaa kaikile murreketjulaisile! - etsivivä-amadeus
Malviina, se karjalaine kirjoitti:
Eihä siu karjalaisee imakohheis sovi olla tuppisuun. Myö, samal taval ko savolaisetkii tunnetaa vauivautunutta olloo, jos kukkaa ei puhu, ei pukaha.
Miust on oltkii täs ketjus se hyvä puol ko alottaja, elikä niiko ketju emäntä huomioi kaik kirjoyttajat, vaik muutamal sanal.
Heräsin aikasee ko koirii pit lähtii käyttämää ulkon, ja nyt en saakkaa ennää unta.
Hyvvää akanutta päivää vaa kaikile murreketjulaisile!Aena kuitennii uotan Monican huomoovan kirjotukseni.
Mukavooha se on,jos sua lukijoijen nuamavärkit vehnäselle(hymmyillemää)
Oun minnäe kommentoena toesten kirjotuksija,ja niihä nuo muutkii näkkyy tekevä.
Ou Monica vuan laomanjohtaja,niiku tähännii männessä mielpije on amateuksen Malviina, se karjalaine kirjoitti:
Hyvvää akanutta päivää vaa kaikile murreketjulaisile!miu pittää het aluks sannoo et, sieko nousit aikas nii mie taas pitkäst aikaaa on nukkunt aaamuu ast. Tää onkii harvinaista herkkuu, olo on nii pirtee.
Mut asiaa, sie kerroit iha suoraa mitä mieltä sie oot, nii se pittääkii.
Miust siul on oikee näkökanta asiaan. Miustakkii se on ikävää jos kirjottelee, eikä saa vastausta, on niiko seinäl haastas.
Huomenta siul ja muilkii.etsivivä-amadeus kirjoitti:
Aena kuitennii uotan Monican huomoovan kirjotukseni.
Mukavooha se on,jos sua lukijoijen nuamavärkit vehnäselle(hymmyillemää)
Oun minnäe kommentoena toesten kirjotuksija,ja niihä nuo muutkii näkkyy tekevä.
Ou Monica vuan laomanjohtaja,niiku tähännii männessä mielpije on amateuksenmiekii oon ain oottant vähä aikaa et jos jokkuu vastais. et muutkkii haastelis, mut jos kukkaa ei oo vastant, nii sit mie meen ja vastaa. Mut ne kirjotukset jotka on osotettukii miul, meen heti ja vastaa, enkä oottele.
Eihä se kielletty oo vaik yks kirjotus sais useimman vastauksen, käyhä sekkii päinsä!
Miust on pääasia, et kaik kirjottajat huomioijaa. Amateus, siul on iha oikee näkökanta asiaan kans. Koitan taas olla äänes:)))- mummeli-36
monica kirjoitti:
miekii oon ain oottant vähä aikaa et jos jokkuu vastais. et muutkkii haastelis, mut jos kukkaa ei oo vastant, nii sit mie meen ja vastaa. Mut ne kirjotukset jotka on osotettukii miul, meen heti ja vastaa, enkä oottele.
Eihä se kielletty oo vaik yks kirjotus sais useimman vastauksen, käyhä sekkii päinsä!
Miust on pääasia, et kaik kirjottajat huomioijaa. Amateus, siul on iha oikee näkökanta asiaan kans. Koitan taas olla äänes:)))Vastaile sie vaan justiin sillo kun siusta silt tuntuu,,,,sillo kaik on oikeen.
Mut kerronki täs yhe hauskan jutun ku sattu liäkärin vastaaotolla taanno.
Vanhamies ol mänt nuore naise kans naimisii ja tul liäkäril kertomaa ilouutista. Heil ol tulos vauva. No liäkär alko kertuu miehel tarinaa tälläst:
"Oikee hajamieline kaver ol lähtent metälle. Hää ol ottant vahinkos etteisest lähteissää satteen varjon ku pit pyssy ottaa. No tul leijona vastaa ja mies tärräytti sit varjol muka sitä niinko ois ampunt. Leijona ol kaatunt kuolleena maaha."
Tuoho vanha mies jo sano liäkäril jot tais tuulla ereys. Joku varmast sivusta ampu. Liäkär tuoho vastas jot: "Niimpä,,niin.
Tarina ei kerro tajusko vanhus assiin. mummeli-36 kirjoitti:
Vastaile sie vaan justiin sillo kun siusta silt tuntuu,,,,sillo kaik on oikeen.
Mut kerronki täs yhe hauskan jutun ku sattu liäkärin vastaaotolla taanno.
Vanhamies ol mänt nuore naise kans naimisii ja tul liäkäril kertomaa ilouutista. Heil ol tulos vauva. No liäkär alko kertuu miehel tarinaa tälläst:
"Oikee hajamieline kaver ol lähtent metälle. Hää ol ottant vahinkos etteisest lähteissää satteen varjon ku pit pyssy ottaa. No tul leijona vastaa ja mies tärräytti sit varjol muka sitä niinko ois ampunt. Leijona ol kaatunt kuolleena maaha."
Tuoho vanha mies jo sano liäkäril jot tais tuulla ereys. Joku varmast sivusta ampu. Liäkär tuoho vastas jot: "Niimpä,,niin.
Tarina ei kerro tajusko vanhus assiin.ku haastoit mukavan jutun,oikei minnuukkii piristi naurun myötä.
Kirjotteleha tällasii mukavii, ne ku tuppaa piristämmää mieltä:))- harkihe hiukkase
Malviina, se karjalaine kirjoitti:
Hyvvää akanutta päivää vaa kaikile murreketjulaisile!enämp mitä kirjutat.
- mummeli-36
monica kirjoitti:
ku haastoit mukavan jutun,oikei minnuukkii piristi naurun myötä.
Kirjotteleha tällasii mukavii, ne ku tuppaa piristämmää mieltä:))Ku sie monica kerra tykkät näis jutuist ni paan het tähä toise mettästys jutu.
Vaimo sano miehelle:
"Muistat sie sen viimosyksysen metsästys reissuis"?
Mies siihe: "Kyl muistan, mitäs siit"?
Vaimo vastas:"Yks niist hirvist soitti ja imotti jot siul on syntynt vasa".
Et tämmösii voip nää metästysreissut olla. Ihmeihen aika ei oo ohi. - Pielavejin Tilta
harkihe hiukkase kirjoitti:
enämp mitä kirjutat.
Semmonen mielpije minula on, että huastoo pittee, niinkun Amateus ja Malaviina ehottivattii.
Sitä nyt en sitten ossoo sanova, että oisko joihinnii mielestä mukavampoo sellanen hiljanen ketju, missä vaekkapa joka toenen päevä jokkii palstalainen sanos jottain, mutta kun ollaan kansallinen, etten sanos kansainvälinen keskusteluryhmä, eekä pelekistä hämäläisistä kokkoonpantu, niin tulloo joka päevä sanottua jottain.
Jiähän sinä nyt vuan harkittemmaan seuroovoo puhheenvuorojais! Toevottavasti viikon päevät männöö miettiissä, että mittee viksua sitä mänis ja sanos. mummeli-36 kirjoitti:
Ku sie monica kerra tykkät näis jutuist ni paan het tähä toise mettästys jutu.
Vaimo sano miehelle:
"Muistat sie sen viimosyksysen metsästys reissuis"?
Mies siihe: "Kyl muistan, mitäs siit"?
Vaimo vastas:"Yks niist hirvist soitti ja imotti jot siul on syntynt vasa".
Et tämmösii voip nää metästysreissut olla. Ihmeihen aika ei oo ohi.nuo siu kevennykset, mie tykkään niist kovi, ja varmast muutkkii.
Onha se nyt mukavaa lukkee kevennyksii, ja tulla hyvväl mielel.
Varsinkkii ku vertaa kirjotuksii, niiko eilenkkii ol, et ei tuu mittää mukavaa niist mielee. En nyt tarkota murreketjuu tälkertaa.
Eripurraa ja taas eripurraa ja poistoi. Tuos illalla ajattelinkkii niit asioit et, onks ihmine sellane et ku se hillitsee ihteesä jonku aikaa nii sit joss on pienikkii aihe, sit purkauvuttaa oikei kunnolla. Luonteestaha sekkii on kii.
olen aina yhren tunnin teitä perässä ,mää oon muutenki semmonen perässä kulkia. Mutta tosta tuli miäleen että me suomalaiset erottaa täällä viaraalla maallakin siitä kuhmuarit (naiset) kulkee miästensä perässä ainaki kaks askelt ,nii muuten menee turkkilaisekki ,mää luulen että me ollanki tultu siältäpäi joskus aikoje alussa .Tarkotan Suamalaiset ,mää oon ihan aito hämäläine vaikka isä onki tullu kankasalle äitensä vattassa Peräseinäjoelta.
Mulla oh" hianoo ku me taasen eläkeläiset täältä tullaan risteilylle Turkuun , se on yö laiva .
ja heti takasi ,ei pääse eres lottoja viämää , ei silti emmää kuä lottookkaa ,mutta jokkut tekee
joskus aina,niitä "liikematkoja ,sinne Maarianhaminaa,siä saa olla jonkun tunni ennekuh laiva taas lähtaa Tukholmaa kohti.
Mää oon ollu tohon koiraan aina joskus vähän kyllästyny ja olen puhunu siittä noille mun pojalle ja tyttärellekki ,ne sanoo että mee vaan sääki mukaan ,no ny mää oonki sitte matkustellu jo tän vuare pualella 3 kertaa ,(niin ja sitte se heinäkuu Tampereenreissu viä),Mää oon ottamassa semmosen loppukirin ,nääs .
Mää jo näinki semmosta untakih että olin jossai
reissussa ,oli se sitten hyvä kuh heräsin omassa petissä.Olin niinku eksyny ,ja se oli aika hassu uni.vettä tuhjuttaa, ja on niinku syksyine sää, on nii kylmäkkii.
Vai taas laivamatka on teil eessä, no sehä vaa piristää mieltä.Onha se mukavaa haastella tuttuje kans. Hyvät sapuskat, jos haluuaa käyttää niitä.
Vai kävelee naiset muutaman askeleen jäles, nii sie sanoit, kuule miust tuntuu et usseimmat naiset varmast (uskaltaisko sannoo) on ihtestää epävarmoi, selittäskö se sen?
Sekkii viel et naine on senverra ylpiä, et jos ulkokuori ei sit oo oman mielen mukkaa, nii sit arastellaa kulkee eessäki.
Älä vaa kyllästy Jerryy, ajattele mite kiintynt se on sinnuu, ain on hyväl pääl ja oottaa sinnuu. Kahtoo silmii ja yrittää ymmärttää siu jutujais. Mie tiijän ko miul on olt koira, ja luopumine ol tosi ikävää. Jos sitä ajattelet, ko oot joskus kyllästyny.
Sie näit pahoja unia, olit muka eksynyt, joskus näkkee sellasii unia et on kiitoline ku herrää.
Mie toivotan oikei mukavaa risteily matkaa siul ja tuutha sie kuulemma heinäkuus uuvellee, ja onha siul sit oikei asiaaki tulla. Mielenkiintoista heinäkuuta ootellaa.
ilmakkii on harmaa ja tuppaa tuo mielkkii menemää harmaaks. tää on se viikko ko saatetaa veli matkallee. Lauvantain hauvataa.
Siskot Tanskast ja Ruotsist tullee tän jo puoleviikon mais, ei tunnu yhtää hyvält ko se tietää itkuu vaa. Muulo se on illoo ja riemuu ko nähhää.
Pitäs ruveta jottai tekemääkkii, sentää eile tuuletin varapetivaatteet, ko ol kuiva hyvä ilma.Yleensä hyö on viikoverra mut ko on vappu nii entiiä, ei oo olt mittää juttuu siint.
Toiset sannoo ettei enne kannata siivota ku vast sit ko vieraat on lähtent, kyl mie vähä kahton ennekii.
Siin ruokapuoleskii on mietimistä, ko kaik ei heille kelpaakkaa, on vähä ronkeleita, kehe lie tult?
Hohoijaa ko kaik ois jo takanpäin.kyl tääkii aamu valkenee harmaana ja märän tuntusena, vaik ne lupas ainakii tän kirkkaampaa ilmaa, mutta kahotaa sit.
Miul käi oikei tosissaa mukava tapaus muutama päivä sit, miu tyttö ystävä yllätti. Miehä kerron.
Puhelin soi ja mie mänin vastaamaa nii, siel kuulu lauluu et ...Paljo onnea vaa... no miehä tunsin het kuka laulun takan on.
Annoin laulaa loppuu ast ja sit sanoin et miks sie semmosn laulun miul laulat, hää sano et, onnittelen sinnuu, mie kysyin mist? Hää vastas, ko sie täytät vuosii.
Mie rupesin nauramaa, sanoin et onks siul alkant rementtia, ko miu syntttärit on olt jo monta viikkoo sit.
Mut eihä siin mittää, hää sano et hää on miu oventakan lahja kans , kyl me naurettii molemmat. Nii myö juotii myöhästynneet synttäri kahvit.
Näikkii voip käyvä, hää on muute miu parraita ystäviini, nii mukava, ja miul on ain henkevii keskusteluja häne kans.
Hää onkii oikei pitkäaikane ystävä, oisko jo 30 v oltu hyvii ystävii, Hyvä ystävyys on ku lahja, sitä pittää huolella hoitaa. Eikä ihmine montaa ystävää tarvihekkaa, 1 tai 2 muut saa olla hyvvii tuttuja, ja niit saap olla vaik kui paljo.
Onks teil muil käynt näi samalviisii? Vai ootko ihe käynt laulaa luikauttamas väärän aikan?- etsivivä-amadeus
Elekee luulko,en oo viintä ottanna piäsiäese käläkee.Makasi pitempää ku ol nii summuineilema.
Käppänä män jo uamulenkillee.Sit myö männää järvelle kahtommaa pyyvykset.Näenhän meijän uamut aena tuppoo mänemää.
Kottosen(auton)vien tännää kirkolle,katsastusmies reppii tuas viiskymppiä ja risat.Siitä se päevä tuas valakenoo tänne amateus etsivivä-amadeus kirjoitti:
Elekee luulko,en oo viintä ottanna piäsiäese käläkee.Makasi pitempää ku ol nii summuineilema.
Käppänä män jo uamulenkillee.Sit myö männää järvelle kahtommaa pyyvykset.Näenhän meijän uamut aena tuppoo mänemää.
Kottosen(auton)vien tännää kirkolle,katsastusmies reppii tuas viiskymppiä ja risat.Siitä se päevä tuas valakenoo tänne amateusjos pää onkii kipijä ko sie makkoilet liia kaua, vai liekö tuo viinin puute:))) Mut sekkii varmast korjantuu ku tulloo Vappu..
Virkeehä käppänäis on ko käyp joka aamu lenkil, sehä on hyvä, sano käppänäl terkut, et monica lenkkeilee kans.
Vai pyyvyksii kahtommaa, se onkii taas mielenkiintosta onks tullu ja mitä, Onha siul tieto mitä kalla siet järvest saa, lahnaa on varmast vaik kui paljo? Mie ko en tykkää siint kalast.
Kyl se auton katsastus onkkii mahottoman kalista, ko ottaa huomioo mite vähä siint on työtä katsastusmiehel. Hyvvää kalaonnee teil.
Vetäsehä sielt komia vappuhauki!
No nyt oon nukkunt myöhää. mie on ihmeissäin ku tuol muual haastellaa murreketjust nii huonoo. Et tääl muka loukataa eikä tiijetä hyvänmaun rajoja.
Yritin kynsin hampain puolustella ketjuu, ja tietyst meitä kirjottajii. Miust ei tääl sen kummemmi haastella ku enennkää. Ketjuha kulkee omia polkujaa.
Murreketju on muihi ketjuihi verrattuna vaativampi ku meil pittää haastella murteella, ko muut haastaa yleiskieltä. Mut sehä ketjust tekkeeki mmielenkiintosen.
Nyt on olt hiljasta, onks Vapun vietol osuutta asiaa, taitaa olla, mut kuitenkii toivon et työ kirjottelette ketjul oikei innolla. Miul tullee muutaman päivän paussi, ku tulleee niitä vieraita.
Tulkaa nyt mukkaa kirjottelemaa, siithä tää ketju pystys pyssyy- mummeli-36
Nykyää puhutaa nii paljo tuost tooppinkin käytöst kilpailuis jot mie aattelin panna tähä jutun hevoskilpailuist.
Myö mäntii kauppaneuvoksettaren kans ravkilpailuihi. Siel juoks häne paras hevosesa. Myö syötettii justii hevosel sokerpalloi mihi ol immeytetty jottai nestettä.No kilpailuin tohtor tul justii paikalle sillo.
-"Että kai työ anna mittää tooppinkii hevosel"?
-"Ei, katoha nyt, myö syyvää itekki näitä". Ja kaikeks vaakkuveksi mie ja alasein syötiiki muutama imeläkiven pala. Sit viel kauppaneuvos ite pan suuhusa ainaki viis pallaa sokurii.Syötii kaik siin liäkärin nähe.
Ku tohtor läks män kauppaneuvos äkkii ohjastajan luo ja sano:
-"Tännään se hevone tullee kulkemaa kovvaa. Älä sie välitä takkaa tulevast mittää. Se on assii nyt nii et jos sielt joku tulloo ni se oon mie tai alasein". - Kylläilijä
mummeli-36 kirjoitti:
Nykyää puhutaa nii paljo tuost tooppinkin käytöst kilpailuis jot mie aattelin panna tähä jutun hevoskilpailuist.
Myö mäntii kauppaneuvoksettaren kans ravkilpailuihi. Siel juoks häne paras hevosesa. Myö syötettii justii hevosel sokerpalloi mihi ol immeytetty jottai nestettä.No kilpailuin tohtor tul justii paikalle sillo.
-"Ei, katoha nyt, myö syyvää itekki näitä". Ja kaikeks vaakkuveksi mie ja alasein syötiiki muutama imeläkiven pala. Sit viel kauppaneuvos ite pan suuhusa ainaki viis pallaa sokurii.Syötii kaik siin liäkärin nähe.
-"Tännään se hevone tullee kulkemaa kovvaa. Älä sie välitä takkaa tulevast mittää. Se on assii nyt nii et jos sielt joku tulloo ni se oon mie tai alasein".juttuja lujeskella! Nuita ee netissä nää eekä kuule nuilla huumorpalstoilla. Omasta elämästä kae ne makkeimmat naarut irtoo. Hyvvee päevänjatkoo!
mummeli-36 kirjoitti:
-"Tännään se hevone tullee kulkemaa kovvaa. Älä sie välitä takkaa tulevast mittää. Se on assii nyt nii et jos sielt joku tulloo ni se oon mie tai alasein".mut nää ravit on yliveto:)) Siul on tosi mukavii juttui(takataskus) piristää, piristää.
- etsivivä-amadeus
monica kirjoitti:
mut nää ravit on yliveto:)) Siul on tosi mukavii juttui(takataskus) piristää, piristää.
esimmäestä lukuuottamatta.Työhä tiijätte Yrjö,Pertti ja Markku.
Vanhakansa ennusti hyvee marjavuotta jos suvöenä ei poekien varpaeta palellu.Suapas kahtoo miten käö?
Tännäe piin jouteolo päevän,en tehnä mittää,käppänättäe toppuuttelin yltöestä,sanon ettei korvaoksija makseta.
Minä oon pilekkihullu ja käppänä työhullu,sillohase on tasapuolista tuo hulluus.
Piäsiäesenä käppänältä palo kiämit,kun joutui usseenman päevän olemaa jouten,minuva tuo ei haetanna,joutenolo meinoon.
Joko työ Wappusimat ootte tehnä,vae samppakaljooko meinootte hörppiä?Kae sitä kuohuvvoo täötyy noutoo uuven hallituksen kunniaks.näen ajattelloo amateus etsivivä-amadeus kirjoitti:
esimmäestä lukuuottamatta.Työhä tiijätte Yrjö,Pertti ja Markku.
Vanhakansa ennusti hyvee marjavuotta jos suvöenä ei poekien varpaeta palellu.Suapas kahtoo miten käö?
Tännäe piin jouteolo päevän,en tehnä mittää,käppänättäe toppuuttelin yltöestä,sanon ettei korvaoksija makseta.
Minä oon pilekkihullu ja käppänä työhullu,sillohase on tasapuolista tuo hulluus.
Piäsiäesenä käppänältä palo kiämit,kun joutui usseenman päevän olemaa jouten,minuva tuo ei haetanna,joutenolo meinoon.
Joko työ Wappusimat ootte tehnä,vae samppakaljooko meinootte hörppiä?Kae sitä kuohuvvoo täötyy noutoo uuven hallituksen kunniaks.näen ajattelloo amateustiijä häntä tietääks ne mitä? Kyl vanhalkansal on montakkii elämän viisautta, sanaparsis, ja merkkilöit mist hyö kahtoo ja ennustaa vaik kaivo paikan.
Pittäähä sitä vappaata pittää muute käyp silviisi et tottuu liikaa työtekkoo, sehä häiritsee sit vappaa-aikaa. Siulko on tuo mukava harrastus kalastus. Jäis monta koukkunokaa järvee.
Hyvä on et kiristät kukaronyörei ettei käppänä heittäänny liia työintoseks, voip sairastuu viel uuvellee, mitä sie sit taas tekisit. Suutuspäissäis tapoit sen koninkii, vai onk siul viel toista? Pakkoha siun ol tappaa tai se ois listint siut. Herraisä mikä taistelu, ko mie oikein ajattelen.
En mie porisevvaa laita, ostan vaa sen mitä tarvihen,mieko en oikei tykkää happamist juomist, mut ko senverra et maistan. Juu, miu veli sano ain et kerra viikos hää tappaa matoja, mut kai ne täyty nitistää vähä tehokkammal juomal ko simal.- etsivivä-amadeus
monica kirjoitti:
tiijä häntä tietääks ne mitä? Kyl vanhalkansal on montakkii elämän viisautta, sanaparsis, ja merkkilöit mist hyö kahtoo ja ennustaa vaik kaivo paikan.
Pittäähä sitä vappaata pittää muute käyp silviisi et tottuu liikaa työtekkoo, sehä häiritsee sit vappaa-aikaa. Siulko on tuo mukava harrastus kalastus. Jäis monta koukkunokaa järvee.
Hyvä on et kiristät kukaronyörei ettei käppänä heittäänny liia työintoseks, voip sairastuu viel uuvellee, mitä sie sit taas tekisit. Suutuspäissäis tapoit sen koninkii, vai onk siul viel toista? Pakkoha siun ol tappaa tai se ois listint siut. Herraisä mikä taistelu, ko mie oikein ajattelen.
En mie porisevvaa laita, ostan vaa sen mitä tarvihen,mieko en oikei tykkää happamist juomist, mut ko senverra et maistan. Juu, miu veli sano ain et kerra viikos hää tappaa matoja, mut kai ne täyty nitistää vähä tehokkammal juomal ko simal.Käppänä melekein kaheksankymmentä ja minnäe lähenpänä seihtemeekymmentä.
Eihä myö mittää elukoeta ennee oteta lissee.Lampaeta on par ja sama miärä koeria ja kissoja.
Nuorin tyttö oes kuakkeja kesäks tuona laetumelle,vuan en ottana.
Tyttö vettää hevostallia 20 piätä siellä hirnuu,käö öetä valavomassa vanhaenkoella (lähhoetaja)vielä.
Sua nähä kuinkakauvan jaksaa paenoo töetä kahessavuorossa.
Niihä minnäe tein aikonnaa kahta työtä,ihten uuvuksii.Jouvuin kuukauven saeraslomalle,tul masennus,voemat loppu täösin.
Sillo huomasin,kyllä ruokaperräeset täötyy vettee, vaekkei mittää söeskää.tulvuan mielee amateus etsivivä-amadeus kirjoitti:
Käppänä melekein kaheksankymmentä ja minnäe lähenpänä seihtemeekymmentä.
Eihä myö mittää elukoeta ennee oteta lissee.Lampaeta on par ja sama miärä koeria ja kissoja.
Tyttö vettää hevostallia 20 piätä siellä hirnuu,käö öetä valavomassa vanhaenkoella (lähhoetaja)vielä.
Niihä minnäe tein aikonnaa kahta työtä,ihten uuvuksii.Jouvuin kuukauven saeraslomalle,tul masennus,voemat loppu täösin.
Sillo huomasin,kyllä ruokaperräeset täötyy vettee, vaekkei mittää söeskää.tulvuan mielee amateusSiehä virkee oot olt, ko oot minnuu enne. miul on nykyään uni maittant pitempää, joskusha se ottaa takas ku aikas valvoo.
On siu tytölläis mahoton määrä hevosii, on siint työtä vaik toisellekkii. Nehä on sit ravi hevosii, näi mie oletan.
Eihä nyt hevosii ennää muuhu tarvikkaa, ko maatyöt tehhää konneilla, onks miu ajatuksel mittää virkaa?
Pittää kunnioittaa tytöäs ku jaksaa tehä nii työtä, mut anna sil varotuksen sana, et ihmine ei ole kone. Kerroitha kui siul käi.
Mut ooneks sie voitit sen masennuksen, herraisä se on monen kohtalo, ku liikaa ajaa ihttesä "piipuu".
Toisil kestää tuo masennus iha vuuven kaks, mite kaua siul vei, ja mite oikei selvisit? Sehä on sellasel nimel nyt, oisko se sama ko liikaväsymys??
Mie oon lukent noihe julkiste masennuksest nii niist hyvi moni on sen läpikäyny. Onha sitä ministereita myöte, jotka on kokeneet saman.
Siit sie voisit kertoo enemmänkkii, ois mukava tietää mimmosta se on, ja mite sie selvisit? Mut älä nyt kerro muutamii päivii, mie en kerkee konnee ääreen ko miul tullee ne vieraat nyt aamupäiväl, enkä tiiä millo lähtee!
Mut Amateus kerrotha myöhemmi tarinas? Saitkoha sie kalloi? ja ootsie harjotelt Vappukaraoketa, jos sitä vaik tarvitaa?- mummeli-36
monica kirjoitti:
Siehä virkee oot olt, ko oot minnuu enne. miul on nykyään uni maittant pitempää, joskusha se ottaa takas ku aikas valvoo.
On siu tytölläis mahoton määrä hevosii, on siint työtä vaik toisellekkii. Nehä on sit ravi hevosii, näi mie oletan.
Eihä nyt hevosii ennää muuhu tarvikkaa, ko maatyöt tehhää konneilla, onks miu ajatuksel mittää virkaa?
Pittää kunnioittaa tytöäs ku jaksaa tehä nii työtä, mut anna sil varotuksen sana, et ihmine ei ole kone. Kerroitha kui siul käi.
Mut ooneks sie voitit sen masennuksen, herraisä se on monen kohtalo, ku liikaa ajaa ihttesä "piipuu".
Toisil kestää tuo masennus iha vuuven kaks, mite kaua siul vei, ja mite oikei selvisit? Sehä on sellasel nimel nyt, oisko se sama ko liikaväsymys??
Mie oon lukent noihe julkiste masennuksest nii niist hyvi moni on sen läpikäyny. Onha sitä ministereita myöte, jotka on kokeneet saman.
Siit sie voisit kertoo enemmänkkii, ois mukava tietää mimmosta se on, ja mite sie selvisit? Mut älä nyt kerro muutamii päivii, mie en kerkee konnee ääreen ko miul tullee ne vieraat nyt aamupäiväl, enkä tiiä millo lähtee!
Mut Amateus kerrotha myöhemmi tarinas? Saitkoha sie kalloi? ja ootsie harjotelt Vappukaraoketa, jos sitä vaik tarvitaa?Kyllää ol tult uus pappi, jonka saarnoi kehuttii kovast. Piispakii ol niist kuult ja päättiki tulla tarkastus käynnile. No pappiiha tuo kovast jännitti ja hää ottiki yhen neuvoo antavan enne saarnaa.Oikei konjakkii ja tais siin männä toinekii samantien.
Saarnan jälkee piispa sano hänel:
-"Muute hyvä saarna, mut Herramme kuol ristil, eikä konekivär tules. Ja rukkouksen jälkee sanotaa aamen, eikä kippis. Ja viel, saarnastuolist tullaa alas rappui pitki eikä kaiteel lasketellen.
Jot semmone ol se piispan tarkastus. etsivivä-amadeus kirjoitti:
Käppänä melekein kaheksankymmentä ja minnäe lähenpänä seihtemeekymmentä.
Sillo huomasin,kyllä ruokaperräeset täötyy vettee, vaekkei mittää söeskää.tulvuan mielee amateusNuista kaakeista tuli mieleen, tielle minut jätti
kun jäin käveleen perässä pakkasella.
Säntäsi jouksuun enkä saanu kiinni, tulin aikanaan kotia hepo seiso tallinseinustalla,
jotenki näytästi ku se ollis naureskellu.
Eipä oo luottamista hevoseen. Mitä sannoo Amateus jos on kuulolla?- etsivivä-amadeus
jjoutava5 kirjoitti:
Nuista kaakeista tuli mieleen, tielle minut jätti
Säntäsi jouksuun enkä saanu kiinni, tulin aikanaan kotia hepo seiso tallinseinustalla,
Eipä oo luottamista hevoseen. Mitä sannoo Amateus jos on kuulolla?Kasvattikoessa ol aena hevone,jonka käsittelyy opin ennenkun lukemaa.Risukarhin perässä jouvun juoksenmaa aena kevväesin.
Kasvattiisän se toe kottii ryyppyreisuiltaa,vaekka ukko ei tiennä mualimasta mittää.
Se hevone ol minu syäntä lähellä,se tul aena viije aekaa laetumelta,minä hyppäsin sen selekää ja ilema ohjaksia se vei lehmien luo ja tuotii ne lypsylle kesä aekaa.
Lehmät ol siihe aekaa väljällä,tarkottaa kulokivat pitki mehtijä.
Omija hevosija minulla ol vasta eläkkeele piäsyn jäläkee.
Tännää ol tuas lehessä,piästää saeras kuakki ol emäntäsä purru saeraalakuntoo.
Kiitän luojoon,että säelyin talavella hengissä,oman hevosen pillastuessa.Sitä kuakkija en oo päeveekää ikävöenä,mielpitteen takana vappautuneesti amateus etsivivä-amadeus kirjoitti:
Kasvattikoessa ol aena hevone,jonka käsittelyy opin ennenkun lukemaa.Risukarhin perässä jouvun juoksenmaa aena kevväesin.
Kasvattiisän se toe kottii ryyppyreisuiltaa,vaekka ukko ei tiennä mualimasta mittää.
Se hevone ol minu syäntä lähellä,se tul aena viije aekaa laetumelta,minä hyppäsin sen selekää ja ilema ohjaksia se vei lehmien luo ja tuotii ne lypsylle kesä aekaa.
Lehmät ol siihe aekaa väljällä,tarkottaa kulokivat pitki mehtijä.
Omija hevosija minulla ol vasta eläkkeele piäsyn jäläkee.
Tännää ol tuas lehessä,piästää saeras kuakki ol emäntäsä purru saeraalakuntoo.
Kiitän luojoon,että säelyin talavella hengissä,oman hevosen pillastuessa.Sitä kuakkija en oo päeveekää ikävöenä,mielpitteen takana vappautuneesti amateuslukee tota amateuksen pränttiä , osaa se ihminen jutustaa ihan oikeella tavalla ,ja mää kun en oo saanu olla maaseurulla muttakuh
sotaapaossa, määkuh oon ollu siä tampereen lähellä koko aikasemman elämäni ennenkuh tulin tänne ruattiin ,Sotaaikana olin orivetellä vähän aikaa ,siä oli kyllä karjaa ja oli iso talo , sen talon poika kuali sorassa ja se oli jääny munkin miäleeni ,vaikka olin sillo viirenvanha ,
nääs,kyllä ne semmoset jää tenavankih miälee.
Mää oon jääny paljosta vaille ,aina oon haaveillu maaseurusta ,no se on varmaankih semmosta ihannoimista semmosesta elämästä mitä ei oo saanu kokee,nääs ihminen haaveilee aina juuri semmosesta mistä ei tiärä yhtikäs mitää.jjoutava5 kirjoitti:
Nuista kaakeista tuli mieleen, tielle minut jätti
Eipä oo luottamista hevoseen. Mitä sannoo Amateus jos on kuulolla?Sinun Hevonen' huuli pyöriänä minäkin kuuntelin vaikka maalainen oon.
Tukkimettässä sen hevosen kanssa keskenkasvusna olin töissä, mutta kirkonkyläreissulla se näytti huumorintajusa ku tielle jätti.
Erehty se piehtarroimaan ittesä selälleen pelto-ojjaan, naapurit tuli auttaan sen sieltä pois.
Sanon sille, että naureskele nyt sitte.
- my.mm.eli
miul käi nii jotta oon mattimyöhäsenä ko en oo kerint tänne murrepalstal aikasemmi tulemaa. Mie ko piji nettikieltoo ihellein toista viikkoo ja sit on olt tuas muitakii kiireit.
Sen tähe näi myöhäs tullee tää miun osanottoin siun Monica surruus. Lämpimäst otan ossoo. Miul ko ei oo sisaruksii olt ni en tiije omakohtasest mite pahalt tuntuu ko veljee joutuu hyvästelemää viimosel matkal. Mut ossoon kyl hyväst kuvitella mielessäin et kyl se koskoo syvält.
Myötäelämisel tahon tukkee sinnuu näis päivis.
Terveisin mymmel- tulenlieskat
Nymmää kyä oo utelias iha vähä. Niinääs, mistä kankaasta ja värisestä sun o toi persiö. Kai sää jo oot sen valmiiks saanu. Mää vaa sillä ku mulla o iha ihon värinen jota kiertää kimalteleva hoppeenauha. Kyä mää uskon sulla olevan hyvinki makkeen näkönen persiö.
Määny vaa muute kyselen, ettei ois niiku samallaiset.
Joko sun iltapukus o valmis. Eiks se viä okki mukana? Tammelantorilla onki si vipinää. Siäkös se iltapukukiarros oli, muistankos mää oikee. Niiku ton kankaa ettimisessä meni hulvatusti aikaa. Mut kyä se kannatti. Lokarilla voi olla aika kinkkinen tuamarointi eressä. Sisse näkkee. Niiettä morony. - Lokari1
tulenlieskat kirjoitti:
Nymmää kyä oo utelias iha vähä. Niinääs, mistä kankaasta ja värisestä sun o toi persiö. Kai sää jo oot sen valmiiks saanu. Mää vaa sillä ku mulla o iha ihon värinen jota kiertää kimalteleva hoppeenauha. Kyä mää uskon sulla olevan hyvinki makkeen näkönen persiö.
Joko sun iltapukus o valmis. Eiks se viä okki mukana? Tammelantorilla onki si vipinää. Siäkös se iltapukukiarros oli, muistankos mää oikee. Niiku ton kankaa ettimisessä meni hulvatusti aikaa. Mut kyä se kannatti. Lokarilla voi olla aika kinkkinen tuamarointi eressä. Sisse näkkee. Niiettä morony.et niiren vaatteitenkos mukaan mun piräs tuomita.?
Vaiko naeisten muoron mukaaan, nih kyl määä vähän katon minnoneh oh luonteeltansakih näääs.
Kyl mää olenkih onnenpoika kuh saan katella ihan vapaasti noiren likkojen muotiesitystä jah mitähän muuta mää oikeen saankan nährä....
Mää jo aattelin et tulenlieska on suuttunuh minuuun jostaki, kuh ei ol mitään kuulunuh näää,mut nytten mää vasata huomasin et seh valmistautuminenhan seh vieki kaikken ajan ettei kerkijäkän kirjoteleen tänne palstoillen.
Mää sanonkih nytten vaan et nährään sit suvella siellä mansessa.
Niih kyl mää otan teirän kaikkijen ilmoitautumiset vastaan jah kattelen tarkasti neet muorot, jah sillon niirenkisojen aikanah mun ei sillon tarvitekan ajatella niihkauheesti näääs kuh on vähäsen joh jonkinlaista mielikuvaa osaanotajista nääs.
tulenlieskat kirjoitti:
Joko sun iltapukus o valmis. Eiks se viä okki mukana? Tammelantorilla onki si vipinää. Siäkös se iltapukukiarros oli, muistankos mää oikee. Niiku ton kankaa ettimisessä meni hulvatusti aikaa. Mut kyä se kannatti. Lokarilla voi olla aika kinkkinen tuamarointi eressä. Sisse näkkee. Niiettä morony.Nykkun on muorissa kaikki metallin sävyset vaatteet, eli kullan ja hopeen sävyt aivan arkivaatteissaki, nin mää tein persiöt kullan värisestä kankaasta, ja iltapuvun hopeekimalteisesta kankaasta.
Sulle mää suasittelisin jotain vihreen sävyä, koska se sopii punatukkaselle, vaikken mää tierä ooksää punatukkanen, vaan johtuuko sun intohimosesta luanteesta toi nimimerkkis.
Kerran kummää suutuin, nin uhkasin pyärittää sua punasesta tukastas. Se johtu kyä siittä kun epäilin sun iskeneen silmäs yhteen miäheen, jonka mää olin pualittain varannu jo ittelleni.
Evviitti ny tässä sanoo sen nimee, muuten kun että se alkaa äl-kirjaimlla, eikä asu Suamessa. - Lokari1
Julia kirjoitti:
Nykkun on muorissa kaikki metallin sävyset vaatteet, eli kullan ja hopeen sävyt aivan arkivaatteissaki, nin mää tein persiöt kullan värisestä kankaasta, ja iltapuvun hopeekimalteisesta kankaasta.
Sulle mää suasittelisin jotain vihreen sävyä, koska se sopii punatukkaselle, vaikken mää tierä ooksää punatukkanen, vaan johtuuko sun intohimosesta luanteesta toi nimimerkkis.
Kerran kummää suutuin, nin uhkasin pyärittää sua punasesta tukastas. Se johtu kyä siittä kun epäilin sun iskeneen silmäs yhteen miäheen, jonka mää olin pualittain varannu jo ittelleni.
Evviitti ny tässä sanoo sen nimee, muuten kun että se alkaa äl-kirjaimlla, eikä asu Suamessa.Kyl määki sen tierän et naeiset on yleensä sen muorin mukaan iteensä vaatetaneet.
Tota tommoneh metalin värineh asuhan oliskih varmaan aikaerikoineh katella, vielä jos on oikeen kirkaat värit niih siinähän silmät melkeen sokastuuvatten.
Älkääs nyh likat alkako mitään riitaa tekeen piretään neet kilpailut vaan ihan hyvässä sovussa.
Pitäsköhän mun panna semoset aurinkolasit päähäni etten antas sitä palkintova erehryksesäkän väärällen likalle.
Meinaan mää olen nähny joitenkih turistejen pitävän semosija aurinkolasija melkeen aina, meinaan jos määkin kerran kokeilisin semosija....
Nyt mää kyl menen nukkumaan ,kuh toi kelokih on jo noinkih paljo.
Terv: Lokari1 - tulenlieskat
Julia kirjoitti:
Nykkun on muorissa kaikki metallin sävyset vaatteet, eli kullan ja hopeen sävyt aivan arkivaatteissaki, nin mää tein persiöt kullan värisestä kankaasta, ja iltapuvun hopeekimalteisesta kankaasta.
Evviitti ny tässä sanoo sen nimee, muuten kun että se alkaa äl-kirjaimlla, eikä asu Suamessa.Juu o se hyvä. Ku o oikee rameeta päällä nii huamaakos tuamari sit muita avuja. niiku hymmyy tai silmien pilkettä.
Mää e ny tiä mistä sää keksit se vihree mulle. Kyä seki käy, mutku mää tykkää enempi purppurasta. siin o nääs hohtoo. Siihe ku yhristää viä yön sinistä. Emmää sano mihi kohtaa.
Mää oo hämmästyny, mistä miähestä sää ny puhut? Ei su tarvii mua pyäritellä mistää. Nääsku se o turhaa. Voiha se olla että sää voitatki kisoissa, mut eihä se o varmaa. Siähän ilmoittuneita nii paljo. Tyylikäs ja hianotuntuinen nii ja vähä ujo voiki voittaa.
Kyä tuamari sen sit päättää. Eiks siä o kans kolme parasta. Ensimmäine perintömissi, toinen kans ja si ykkös missi.
Juu, ny täytyy ruveta harjottellee kaunista kävelyy. Mää laita kirjan päänpäälle et o tasanen kävely. Lanteet saa kenuu ku se näyttää hyvältä. Nii että moro. - muute et kai sää Lokarii tarkottanu? Mää luule etse o vaa susta kiinnostunu, vaik eihä sitä tierä. - Lokari1
tulenlieskat kirjoitti:
Juu o se hyvä. Ku o oikee rameeta päällä nii huamaakos tuamari sit muita avuja. niiku hymmyy tai silmien pilkettä.
Mää e ny tiä mistä sää keksit se vihree mulle. Kyä seki käy, mutku mää tykkää enempi purppurasta. siin o nääs hohtoo. Siihe ku yhristää viä yön sinistä. Emmää sano mihi kohtaa.
Mää oo hämmästyny, mistä miähestä sää ny puhut? Ei su tarvii mua pyäritellä mistää. Nääsku se o turhaa. Voiha se olla että sää voitatki kisoissa, mut eihä se o varmaa. Siähän ilmoittuneita nii paljo. Tyylikäs ja hianotuntuinen nii ja vähä ujo voiki voittaa.
Kyä tuamari sen sit päättää. Eiks siä o kans kolme parasta. Ensimmäine perintömissi, toinen kans ja si ykkös missi.
Juu, ny täytyy ruveta harjottellee kaunista kävelyy. Mää laita kirjan päänpäälle et o tasanen kävely. Lanteet saa kenuu ku se näyttää hyvältä. Nii että moro. - muute et kai sää Lokarii tarkottanu? Mää luule etse o vaa susta kiinnostunu, vaik eihä sitä tierä.Meinaan siitä auvervaarasta, määki kuh pääsin joh sen mieähen nimenkih tietään.
Meinaan sehän on iteensä mainostanuh reheliseks jah vaikka mitenkä hyväks.
Katotaans nyh kuinka mun käy, potkitaankohan mut ulos siitä tuomarin virasta kuh en ol paikalla hoitelemassa omija asijoitanih.
No mää tehenkin rotestin heti,jos mää hyljätään siitä virasta.
Meinaan mää kuh olisin ihan mieäleläni tehny sen valinnan nääs, sehän oliskih ollu ihan kohokoht mun elämäsänih , kuh muakin olis sanotu et tuomari.
Tähänasti mua onki sanottu joskus juoamariks, helkutin hyvä kuh ei sentään vieämäriks ole sanottu....
Helkuti eihän semosta arvoa voi noin vaan antaa mennä ohisuuni.
Jos mää sen viran saan vaikka yhrekspäiväks niih heti mää painatan käyntikorteja itelleni ison pinon jah jakelen kaikillen et tietävät mun saaneen... tuomarin arvon nääs.
Tota kyl mää huomaan ihan varmasti kaikkikauniit hymys ja sopivan nätinlanteen leikutuksenkih, niih ja paljo muutakih mää huomaan , nääs kuh mää olen vielä aika tarkkasilmänen tommosiiin tairetevoksiin ( nättejä likkojahan nääs mää tarkotin) nähren.
Hyvää huomenta vaan kaikille kilpailijoillen ja lukijoillekih.
Terv: Lokari1. Lokari1 kirjoitti:
Meinaan siitä auvervaarasta, määki kuh pääsin joh sen mieähen nimenkih tietään.
Meinaan sehän on iteensä mainostanuh reheliseks jah vaikka mitenkä hyväks.
Katotaans nyh kuinka mun käy, potkitaankohan mut ulos siitä tuomarin virasta kuh en ol paikalla hoitelemassa omija asijoitanih.
No mää tehenkin rotestin heti,jos mää hyljätään siitä virasta.
Meinaan mää kuh olisin ihan mieäleläni tehny sen valinnan nääs, sehän oliskih ollu ihan kohokoht mun elämäsänih , kuh muakin olis sanotu et tuomari.
Tähänasti mua onki sanottu joskus juoamariks, helkutin hyvä kuh ei sentään vieämäriks ole sanottu....
Helkuti eihän semosta arvoa voi noin vaan antaa mennä ohisuuni.
Jos mää sen viran saan vaikka yhrekspäiväks niih heti mää painatan käyntikorteja itelleni ison pinon jah jakelen kaikillen et tietävät mun saaneen... tuomarin arvon nääs.
Tota kyl mää huomaan ihan varmasti kaikkikauniit hymys ja sopivan nätinlanteen leikutuksenkih, niih ja paljo muutakih mää huomaan , nääs kuh mää olen vielä aika tarkkasilmänen tommosiiin tairetevoksiin ( nättejä likkojahan nääs mää tarkotin) nähren.
Hyvää huomenta vaan kaikille kilpailijoillen ja lukijoillekih.
Terv: Lokari1.jos mää saisin sen airon auervaaran täältä ruattista sinne tampereelle ,ne olis Lokarin kanssa komee pari tuamarina .
Mää viime vuanna pyysin lokaria tuleen ruattin kautta sinne, mutta se ei oikeen käyny sen suunnitelmiin ,-- jonkun mää voin täältä saara ,sen auervaaran ,jos hyvin sattuu nääs, en anna omaa kuvaani sille se vois heti kiältäytyä ,ja ei mulla oo sitä maallista mammonaakaan ,mihinkä se oli ainakin nuarempana kovin perso.
Mutta mää luulen että toi lokari kyllä pärjäis ihan yksinki.Kiitti kauniist kirjeestäis, oikei mieltä lämmitti ku luin kirjees. Vel on jättänt meijät, se on näi, mut ku männöö vähä aikaa nii kyl se helpottaa.
Ol se hänel helpompaa ku pääs pois ku ol nii sairas. Onha se luonnollista ku ihmine on niiki vanha ja sairas, et pääsee pois, vaik meil ikävä kova jääki.
Viel on toine sairas veli, kovi huono. Siskoje kans juteltii et, koskaha kutsu taas kuuluu. Ku ei kovi pian, et ehtii toipuu täst ensi. Tämmöstä se vanhuus on kaikil et saatetaa lähiomaisii pois.
Seihtmentoista voutta sitte oli riihimäin suunnilla kinoksissa lappuja Iiro evuskuntaan,
opinhan sitte tietään Iiron myöhemmin.
Kohta olin Vappuna Hämeenlinnan torilla
kyselin kuka puhuja oli, Tarja Filatov vastasivat. Enhän moiti kumpaakaan, aika aikaansa.
Nyt en ole Hämeenlinnan torilla vappuna.
Vaan toivon kaikille iloista vappua!- Rouva Remander
Kiitos samoin, sekä Remanderin että omasta puolestani.
Onneksi siellä torilla ei liene niitä kinoksiakaan
- oo ennen
teijen murreketjuun kirjottanu, mut ny mää ajattelin, ett jos ruppeis vettään oikein levveetä - jaa enpäs sanokka mitä murretta tää o.
Pankaas koittain arvaten, vaikken mää mittään laillisesti ossaa kirjottaa, vähän sinneppäin kumminki.
Luin ne kaikki teijen kirjoitukset ja huamasin ettei tälläi oo lainka pruukattu sinne mittään sannoo.
En mää ossaa mittään vitsejäkä kertoo, mutta on täsä ny jottain höpinää.Et sunkas siä op Punkalaitumen suunnast kotosin?
Miä olen kuulevanani semmost nuattii ku lujen sun kirjotustas.- kuule'
Venlastiina kirjoitti:
Et sunkas siä op Punkalaitumen suunnast kotosin?
Miä olen kuulevanani semmost nuattii ku lujen sun kirjotustas.paljoo heittäny! En mää siälä päin ennää oo, mutta kotosin oon siitä Punkalaitumen naapurista ja asunukki joskus nuaruuresa siälä piänen aikaa.
Juu ja se nuatti - kyl muaki huvittaa ko mää meen sinneppäin ja johonkin kauppaan, ni kyl sen nuatin huamaa, vaikka itte on joskus samallaila puhunu.
Ny oon jo ollu ni monesa paikasa, ett on vaikka mitä murretta. kuule' kirjoitti:
paljoo heittäny! En mää siälä päin ennää oo, mutta kotosin oon siitä Punkalaitumen naapurista ja asunukki joskus nuaruuresa siälä piänen aikaa.
Juu ja se nuatti - kyl muaki huvittaa ko mää meen sinneppäin ja johonkin kauppaan, ni kyl sen nuatin huamaa, vaikka itte on joskus samallaila puhunu.
Ny oon jo ollu ni monesa paikasa, ett on vaikka mitä murretta.Miä en os siält päinkäk kotosim, mutta punkalaitumelaisii olen tuntenu.
Miä olen tääl porannus sen nuatim perää. Siim murteet menettää paljo, ku se kirjotuksis jää kuulemati. Vaikka on niit simmottiiki nuattei, et neet tulee korvii samalla ku kirjotus silmii.
Siin kyl tarvittee hyvän kirjottajan, ja siä olet semmonen.- tulenlieskat
Venlastiina kirjoitti:
Miä en os siält päinkäk kotosim, mutta punkalaitumelaisii olen tuntenu.
Miä olen tääl porannus sen nuatim perää. Siim murteet menettää paljo, ku se kirjotuksis jää kuulemati. Vaikka on niit simmottiiki nuattei, et neet tulee korvii samalla ku kirjotus silmii.
Siin kyl tarvittee hyvän kirjottajan, ja siä olet semmonen.Kaikille oikee hyvvää vappuu. Niinääs vaik hampaat kaliste. Oha tää kevvää juhlaa. Kyä se viä lämpiääki. Eimuuta ku lämmintä päälle ja sissääki. Kuumaa mehhuu ja lämmi hymy. Sehä jo lämmittää.
- etsivivä-amadeus
Venlastiina kirjoitti:
Miä en os siält päinkäk kotosim, mutta punkalaitumelaisii olen tuntenu.
Siin kyl tarvittee hyvän kirjottajan, ja siä olet semmonen.Minun sitä ei tarvii kaevoo yloppilaslakkia naftaliinistä,kun ei aekonnaa tullu ies mokomata kapistusta hommattua.
Piäsööpähä vähemmällä.Eikä se piässä ies pysyskkää,ku tiällä on nii kova tuul.
Simenmäntyjä rojjaettel viimeyöna nurin.Nuapurilta män useemp,siitä oon mielissän.
Oha sillä mehteeki enämpi monta kymmentä hehtaaria.
Ei tiällä piknikkiä paljo piäse totteutammaa,kuatus samppakaljat muaha.
Meinoo olla selvinpäen,piäsiäesenä tul rietasteltua iha tarpeeks.
Piimee ostin par purkkia,en sen väkevänpöö
Ei piäse ies pyyvyksille,ku tuo tuul on nii kovvoo.Aorinko tiällä paestaa,ei satana oo.
Juhlikee työ oekein kunnolla ja pitäkkee hatustanne kiinni.amateus - Remanteri
etsivivä-amadeus kirjoitti:
Minun sitä ei tarvii kaevoo yloppilaslakkia naftaliinistä,kun ei aekonnaa tullu ies mokomata kapistusta hommattua.
Simenmäntyjä rojjaettel viimeyöna nurin.Nuapurilta män useemp,siitä oon mielissän.
Ei piäse ies pyyvyksille,ku tuo tuul on nii kovvoo.Aorinko tiällä paestaa,ei satana oo.
Juhlikee työ oekein kunnolla ja pitäkkee hatustanne kiinni.amateusOllaa onnellisii ettei tu ämmii äkkeet seljäs.
Turkkii vaa niskaan ni ei pääse vilu yllättään.
Ja miäli lämpöseks! - Lokari1
tulenlieskat kirjoitti:
Kaikille oikee hyvvää vappuu. Niinääs vaik hampaat kaliste. Oha tää kevvää juhlaa. Kyä se viä lämpiääki. Eimuuta ku lämmintä päälle ja sissääki. Kuumaa mehhuu ja lämmi hymy. Sehä jo lämmittää.
Emää muuta nyh osakan sanoo tälkertaa nääs.
Mää en kyl vietä mitään vappua, kuh täällä sitä vapunpäivää ei ole nääs...
Mää otan kannatuksen puolesta Vapun kunniaks muutaman rinkig, näääs kyl mää muistan et suoamesa seh Vappu oli juhlapäivä.
Älkää nyh palenutako iteenne, paljo lämmintä päälle jah sisäinen villapaitakih kyl autaaa jonkun verran....
Terv: Lokari1. Remanteri kirjoitti:
Ollaa onnellisii ettei tu ämmii äkkeet seljäs.
Turkkii vaa niskaan ni ei pääse vilu yllättään.
Ja miäli lämpöseks!äkkiä, nyssittee varrotaan äitien päivää ,en kyä laita itte mitään ,oon joka vuasi itte tehny kaku ,mutta oliskoos jo aika opettaa toi jälkipolvi ,että äite pitäs palvoo sillo,:=)
pistää naurattaan, kuä ne aina tulee kukkapuskan kanssa mutta nuh jää kuä se kakku saamatta ,emmää viitti enää,ja mitä se muutenkaa meruteeraa koko äitien päiväemmää vaan tiärä.
ja siks toiseks ne tulee joskus ruattalaisten äitien päivänä ,kai ne on unohtanu sen ja sitte paikkaavat sen unohruksen ,mää kuh tykkään että mää oon tääläkin suamalainen,nääs, näin on .- tulenlieskat
ullamirjami kirjoitti:
äkkiä, nyssittee varrotaan äitien päivää ,en kyä laita itte mitään ,oon joka vuasi itte tehny kaku ,mutta oliskoos jo aika opettaa toi jälkipolvi ,että äite pitäs palvoo sillo,:=)
pistää naurattaan, kuä ne aina tulee kukkapuskan kanssa mutta nuh jää kuä se kakku saamatta ,emmää viitti enää,ja mitä se muutenkaa meruteeraa koko äitien päiväemmää vaan tiärä.
ja siks toiseks ne tulee joskus ruattalaisten äitien päivänä ,kai ne on unohtanu sen ja sitte paikkaavat sen unohruksen ,mää kuh tykkään että mää oon tääläkin suamalainen,nääs, näin on .Kyäsää oikeessa oot. Mitä nuaria passaa, niiren pitäs passata jo äiteeki. Mutta o kiva ku tulevat eres moikkaa. Kyäse kahvee voi keittää mut tuakoo kastettava itte. Siinä o vaa se vika ku aina on itte laittanu kaike valmiiks nii he o tottunu siihe. Se on nääs sillai opittu. Ei noi nuaret huamaa äiteen vanhenemista ku se o aina noi teny. Mut hyvvää äiteinpäivää, iloitaa siitä.
tulenlieskat kirjoitti:
Kyäsää oikeessa oot. Mitä nuaria passaa, niiren pitäs passata jo äiteeki. Mutta o kiva ku tulevat eres moikkaa. Kyäse kahvee voi keittää mut tuakoo kastettava itte. Siinä o vaa se vika ku aina on itte laittanu kaike valmiiks nii he o tottunu siihe. Se on nääs sillai opittu. Ei noi nuaret huamaa äiteen vanhenemista ku se o aina noi teny. Mut hyvvää äiteinpäivää, iloitaa siitä.
Miä en ot tykkäny äitiempäiväst muuta ku kakarana, ku itte teki korttei ja kerä valkovuakkoi.
Sillonki se oli aika mukavaa, ku omat mukulat oli piänii ja innossaa. Oli vaan kirutus orottaa niiren heräämist isän kans kaffeen keittoon ja olla siin mekastukses sitte nukkuvanans.
Yhren kerran miä olin kitunu papiljotit päässä koko yän, ja sitte kuapus kompastu kukkavaasin kans. Siim miä pää märkänä jouruin leikkimää ilosesti yllättynyttä äitii.
Äitiempäivän jälkeen muutamat tyäkaverit kehu mitä ne oli saanum miehiltääl lahjaks.
Nuarempana se teki "mannaa" ittetunnolle. Kun tiätysti oli huano äiti ja viälä päälleppäätteks huano vaimoki. Ehäm miä koskaa saanu timanttei tai rannekketjuun kultasii kissanpoikii tai hevosenkenkii.
Myähemmin kyl huamain, et ne palkitut äirit alako jo pari kuukautta etukätee sanomaa miähilleen, et nyp pitäs saara sellanen ja sellanen lahja.
Äitiempäivänä oli aina kiiru. Enste käytiiv viämässä ruukkuruusu minun äiteelle ja sittem mentii onnittelemaa anoppii. Onneks ei ollu isoäitei, joten aika vähällähä sitä päästii.
Toista on nää nykyperheet, ku niil ov viäl mummotki ja sitte joillaki lisäks ensimmäisel liitol lasten mummot, ja kaikki vähän eri pualil.
Siin sit ajavatten koko pyhäsem päivän. Sääliks käy.
Miä olen sannu, ettei minuu välttämäti tarvii tulla äitiempäivänä tervehtimää, ku ne ravaa muutonkin tääl mukavan usein. Mut aina ne vaa illansuussa ilmestyy, ku muut keikat on tehty.
Ja mukavaha se tiätysti on, vaikka kyl miä joskus olen sannu, et pitäshä sen olla juhlapäivä niille nuaremmillekki äireille, et ne vois sitte taas maanantakina mennä levänneinä ja virkeinä töihi.- Likka321
Venlastiina kirjoitti:
Miä en ot tykkäny äitiempäiväst muuta ku kakarana, ku itte teki korttei ja kerä valkovuakkoi.
Sillonki se oli aika mukavaa, ku omat mukulat oli piänii ja innossaa. Oli vaan kirutus orottaa niiren heräämist isän kans kaffeen keittoon ja olla siin mekastukses sitte nukkuvanans.
Yhren kerran miä olin kitunu papiljotit päässä koko yän, ja sitte kuapus kompastu kukkavaasin kans. Siim miä pää märkänä jouruin leikkimää ilosesti yllättynyttä äitii.
Äitiempäivän jälkeen muutamat tyäkaverit kehu mitä ne oli saanum miehiltääl lahjaks.
Nuarempana se teki "mannaa" ittetunnolle. Kun tiätysti oli huano äiti ja viälä päälleppäätteks huano vaimoki. Ehäm miä koskaa saanu timanttei tai rannekketjuun kultasii kissanpoikii tai hevosenkenkii.
Myähemmin kyl huamain, et ne palkitut äirit alako jo pari kuukautta etukätee sanomaa miähilleen, et nyp pitäs saara sellanen ja sellanen lahja.
Äitiempäivänä oli aina kiiru. Enste käytiiv viämässä ruukkuruusu minun äiteelle ja sittem mentii onnittelemaa anoppii. Onneks ei ollu isoäitei, joten aika vähällähä sitä päästii.
Toista on nää nykyperheet, ku niil ov viäl mummotki ja sitte joillaki lisäks ensimmäisel liitol lasten mummot, ja kaikki vähän eri pualil.
Siin sit ajavatten koko pyhäsem päivän. Sääliks käy.
Miä olen sannu, ettei minuu välttämäti tarvii tulla äitiempäivänä tervehtimää, ku ne ravaa muutonkin tääl mukavan usein. Mut aina ne vaa illansuussa ilmestyy, ku muut keikat on tehty.
Ja mukavaha se tiätysti on, vaikka kyl miä joskus olen sannu, et pitäshä sen olla juhlapäivä niille nuaremmillekki äireille, et ne vois sitte taas maanantakina mennä levänneinä ja virkeinä töihi.Minä voen vielä omalle äejillein kukat toemittoo tutun paekallisen kukkakaappijaan avustuksella kaavvas Savvoon ja jäläkikasvun kanssa taeteillaan iänite sinne mänemään.
Ommiin penskoin hellyttävät kortit ja itetekemät lahjat on aarrearkun parraimpija helemiä.Minen oo suostunna ikinä uamukahvija sängyssä juomaan, mutta kuohuviinijä kylläkii.Minkä tähe muuten aviomiehen pitäs äetiinpäevänä timanttija lahjottoo vaemolleen, ja kamalalta kuulostaa kun joessaen perreissä miessii kuhtuu vaemoosa äejjiks.
Nyt on toenperrään kiirusta meijjännii nuorilla perreillä, kun on molemmin puolin isomummojakkii elossa ja suurin osa assuu aeka lähekkäen tiällä ruuhka-Suomessa.Juhlapyhävuoroja pittää jakkoo tasapuolisuuvven nimissä. Myö ulukona rennosti syyvvään,rilliruokoo ylleesä vaarin joholla valamistettaan,kalloo savustettaan,kakkupuolen tyttäret hoetaa. Joskus on mäntynä joukolla ravintollaa, mutta nyt meitä on liika iso sakki semmoseen liikekannallepannoon. Ohjelmata piisoo, kun ovat laalavaesta, soettavaesta ja sähäkkätä sorttia nuo jäläkipolovet.Mistään uhraatuvan ja täyvvellisen äejjin ylistyslaaluista en tykkee, äetinä ja mummina olo on ilonen asia - ja joka päevä! etsivivä-amadeus kirjoitti:
Minun sitä ei tarvii kaevoo yloppilaslakkia naftaliinistä,kun ei aekonnaa tullu ies mokomata kapistusta hommattua.
Juhlikee työ oekein kunnolla ja pitäkkee hatustanne kiinni.amateuset sie tosissaa ottant mallasjuomaa, sit siult jäi karaokekkii laulamati?
Vai kaato myrsky mäntyi, ja naapuril viel enemmmä, siin onkii sit omat hommmasa. Mut siu käppänä onkii nii hyväs kunnos et kyl ne hoituu.
Onha se piimäkkii hyvää, varsinkkii juhlapyhin, sen huomaa vast seuraavan aamun
Kyl sie varmast nyt jo oot olt kalas ja saant koukkunokkii? Kuuleha mie kerron siul ko miul on pelko kalloi kohtaa.
Miul ol naapuri joskus sellane, et hää käi kalas ja ties et mie tykkään kalaruuist. Hää sano miul et ko tuut perkaamaa häne kans kalat nii saat ihtelleis niitä pakkasee.
Mieko pelkään tosissaa kalloi nii hää koitti et mie rohkasttuisin, hää otti ison lahnan ja otti sisälmykset ja pään pois, ko mie käskin....et se on varmast kuolt...Sit mie aloin suomustammmaa, ja voi herraisä ku se päätön kala rupes hyppimää, ja mie aloin huutamaa, se loikki iha maaha ast.
Sen koommi en oo kallaa perant, enkä perkaa vaikken ikinä kallaa sais. Tällai miul käi.
Sinnuu varmast naurattaa miu pelkoin ko siehä oot mestar niis hommis, eihä kalastamisest muute mittää tukkaa.Likka321 kirjoitti:
Minä voen vielä omalle äejillein kukat toemittoo tutun paekallisen kukkakaappijaan avustuksella kaavvas Savvoon ja jäläkikasvun kanssa taeteillaan iänite sinne mänemään.
Ommiin penskoin hellyttävät kortit ja itetekemät lahjat on aarrearkun parraimpija helemiä.Minen oo suostunna ikinä uamukahvija sängyssä juomaan, mutta kuohuviinijä kylläkii.Minkä tähe muuten aviomiehen pitäs äetiinpäevänä timanttija lahjottoo vaemolleen, ja kamalalta kuulostaa kun joessaen perreissä miessii kuhtuu vaemoosa äejjiks.
Nyt on toenperrään kiirusta meijjännii nuorilla perreillä, kun on molemmin puolin isomummojakkii elossa ja suurin osa assuu aeka lähekkäen tiällä ruuhka-Suomessa.Juhlapyhävuoroja pittää jakkoo tasapuolisuuvven nimissä. Myö ulukona rennosti syyvvään,rilliruokoo ylleesä vaarin joholla valamistettaan,kalloo savustettaan,kakkupuolen tyttäret hoetaa. Joskus on mäntynä joukolla ravintollaa, mutta nyt meitä on liika iso sakki semmoseen liikekannallepannoon. Ohjelmata piisoo, kun ovat laalavaesta, soettavaesta ja sähäkkätä sorttia nuo jäläkipolovet.Mistään uhraatuvan ja täyvvellisen äejjin ylistyslaaluista en tykkee, äetinä ja mummina olo on ilonen asia - ja joka päevä!Tuntuu oleva siul ohjelmaa, pittäähä se ollakkii.
Mie taas omast puolestain oon ottant iha rauhallisest koko äitienpäivä.
Oon sanont pojal et ei tarvihe ostaa mittää, miul on jo kaikkii ja mittää rihkamaa ei huoli ostaakaan.
Sit myö vietetää päivää vaatimattomast, joskus teen tavallisen ruuan, tai vaa keitän kahvit.Siin se on ja ko oon allerkine nii kukatkaa ei tuu kysymyksee.
Miust on ain tuntunt et mie en oo sen kummempi äiti ko moni muukaa, siks mie en oo viettänt suuremmi päivää.
Päivasto miust tuntuu et kaik päivät on jäänt vähä huomol hoijol ko ain on olt kiire työelämäss, et en luje ihteäin niihi parhaimpii äiteihi, siks minnuu ei tarvi nii kovi muistaakaa.
Enkä oo opettant pojal muitakaa päivii muistamaa. Se johtuu siint etten oo mikkää juhlija tyyppi. Tykkään olla vaa rauhallisest ilma suurempia hälinöitä.
Ollaa myö joskus käyty ulkon syömäs, siel hälinäs ja kiiree keskel, sin en halua mennä. Miu luonteel ei se sovi.
Tiijähä mie niitäkkii äitejä jotka tekkee ihtestää suurta numeroo, et pittää ehottomast muistaa ja ostaa vaik mitä. Ko on äiti.
Miust ei siin äityives nii ihmellistä oo, se on vaa sellane luonolline tapahtuma ku on leikkint nuoren vähä varomattomast nii siint seuras tityst mitä seuras. Sit piti tehhä mitä kuuluuki lapsen hoitoo. Ei siin sen kummempii ole.
Nyt jokkuut voi tuomita miu juttuin, mut näihä mie tään ajattelen, muut saa ajatella niiko tykkää. Jos on hyvä äit nii ottaa kahvit sänkyykin. Jos on oikei hyvä äiti nii, sit saap ja toivoo savansa paljo lahjojakkii.monica kirjoitti:
Tuntuu oleva siul ohjelmaa, pittäähä se ollakkii.
Mie taas omast puolestain oon ottant iha rauhallisest koko äitienpäivä.
Oon sanont pojal et ei tarvihe ostaa mittää, miul on jo kaikkii ja mittää rihkamaa ei huoli ostaakaan.
Sit myö vietetää päivää vaatimattomast, joskus teen tavallisen ruuan, tai vaa keitän kahvit.Siin se on ja ko oon allerkine nii kukatkaa ei tuu kysymyksee.
Miust on ain tuntunt et mie en oo sen kummempi äiti ko moni muukaa, siks mie en oo viettänt suuremmi päivää.
Päivasto miust tuntuu et kaik päivät on jäänt vähä huomol hoijol ko ain on olt kiire työelämäss, et en luje ihteäin niihi parhaimpii äiteihi, siks minnuu ei tarvi nii kovi muistaakaa.
Enkä oo opettant pojal muitakaa päivii muistamaa. Se johtuu siint etten oo mikkää juhlija tyyppi. Tykkään olla vaa rauhallisest ilma suurempia hälinöitä.
Ollaa myö joskus käyty ulkon syömäs, siel hälinäs ja kiiree keskel, sin en halua mennä. Miu luonteel ei se sovi.
Tiijähä mie niitäkkii äitejä jotka tekkee ihtestää suurta numeroo, et pittää ehottomast muistaa ja ostaa vaik mitä. Ko on äiti.
Miust ei siin äityives nii ihmellistä oo, se on vaa sellane luonolline tapahtuma ku on leikkint nuoren vähä varomattomast nii siint seuras tityst mitä seuras. Sit piti tehhä mitä kuuluuki lapsen hoitoo. Ei siin sen kummempii ole.
Nyt jokkuut voi tuomita miu juttuin, mut näihä mie tään ajattelen, muut saa ajatella niiko tykkää. Jos on hyvä äit nii ottaa kahvit sänkyykin. Jos on oikei hyvä äiti nii, sit saap ja toivoo savansa paljo lahjojakkii.Se, mitä siä kirjotit äitiyrest, on minunkim miälest juur nii! Eikä se sitä meriteeraa, et neet äirit olis huanompii ku ei tee nummeroo äitiyrest.
Em miä ymmärrä, mitä vartej jokku mainostaa synnyttämiskokemust, et se muka on nii ihana ja tekee naisest naisen! Ainakim minul ensimmäinen kerta oli pelottava, tuskallinen ja viäl koin hirveetä yksinäisyyttäki, ku unohtivat mun jonneki isoon pesuhuaneeseej, jost en osannup pois.
Oliha se sitte ihana hetki, ku sai sev valmiim mukulan lopulta viäreens, mut olen erelleenkis sitä miältä, ettei se synnyttäminen minust naista tehny.
Sem miä sanoin yhrelle ystävälleniki, ku se poti pätemättömyyttä ja juaksi psykiatrilla sen synnyttämättömyyrestäns johtuneen epänaisellisuutens takii. Kummiski se on hyvä äiti miähens lapsille, rakastaa niit ku "omias", ja neet nyj jo aikuset lapset rakastaa sitä.
Miä nyt täs saarmaam, mut äitiyren paras anti on se, et rakastetaam pualin ja toisin.
Kokemuksest tiärän, et viarastki lasta oppii rakastamaa omanaan.Venlastiina kirjoitti:
Se, mitä siä kirjotit äitiyrest, on minunkim miälest juur nii! Eikä se sitä meriteeraa, et neet äirit olis huanompii ku ei tee nummeroo äitiyrest.
Em miä ymmärrä, mitä vartej jokku mainostaa synnyttämiskokemust, et se muka on nii ihana ja tekee naisest naisen! Ainakim minul ensimmäinen kerta oli pelottava, tuskallinen ja viäl koin hirveetä yksinäisyyttäki, ku unohtivat mun jonneki isoon pesuhuaneeseej, jost en osannup pois.
Oliha se sitte ihana hetki, ku sai sev valmiim mukulan lopulta viäreens, mut olen erelleenkis sitä miältä, ettei se synnyttäminen minust naista tehny.
Sem miä sanoin yhrelle ystävälleniki, ku se poti pätemättömyyttä ja juaksi psykiatrilla sen synnyttämättömyyrestäns johtuneen epänaisellisuutens takii. Kummiski se on hyvä äiti miähens lapsille, rakastaa niit ku "omias", ja neet nyj jo aikuset lapset rakastaa sitä.
Miä nyt täs saarmaam, mut äitiyren paras anti on se, et rakastetaam pualin ja toisin.
Kokemuksest tiärän, et viarastki lasta oppii rakastamaa omanaan.en miekää tuntent et se ois mittää naiseks tehny synnytys. Voi herraisä jäit sie pesuhuoneesee?
Silloha synnytettii mis loukos vaa, vaik pesuhuonees.
Nykyää on ni et pittää olla vaik mitä huoneita et se laps sielt "putkahtaa" maailmaa.
Kyl ne toisenkkii synnyttämät lapset tuntuu ku omilta ku niitä hoitaa ja antaa rakkautta.
Se lämmin läheisyys ja turvallisuuven tunneha se on kaiki kaikessa. Niistähä se sije syntyy.
Voi jopa tulla läheisimpiäki ku omat synnytetyt lapset, onha siint näyttöö et välit on mänt kokonaa poikki omie kans.
Kyl tuntuuki mukavalt taas olla ja tervehtii teitä. Pittää sannoo et kyl ol raskas viiko, ko sen sain kokkee henkisest ja mite vaan.
Veli on saatettu ja (krantut) siskot on lähtent. Kyl maaailma on opettant niil kaikenmoista.
Pittää kertoo oikei teil, mikkää ei oikei kelvant heil, ja ko on siskoi nii ronklataa sit vaik mist.
Ensimmäiseks kahvi ol ko teetä vaik iha normaalii keitin, juustos ei olt makkuu, se oli vaihettava heijä mau mukkaa, leipä ei olt hyvvää, se pitt vaihtaa.
Aamiaisekeks he ottaa määrättyjä ja iltapäiväl pit olla vaa sitä mitä hyö halus ja illalliseks ol taas omat ruuat.
Kyl sain taas vieraist tarpeeksein, vaik onkii siskoi nii, noi krenttui ei pitäis olla, kaik mitä mie olin leipont ja etukättee laittant jäi syömäti.
Mieko mään kyllää ni, syön kaikii mitä annetaa enkä rutise, tykkään et ku männee nii pittää tyyttyy mitä toine tarjoo.
Kyl oon tyytyväine et kaik on ohi, nukuinkii pitkäst aikaa oikei hyvi viimeyön ko sai olla omas rauhas, saattelin heijät eile illal matkal kottii päi.
No nyt sain purkaa vähä tunteitan teil, on kui olis helpottant, jos jokkuu viel kertois onks tuollasii (kranttui) vieraita muil olt. Mitä pitäis tuollasil tehä ku seuraava kerra tullee?
No mut nyt tullee aurinkoine kaunis päivä, otetaa täst päiväst kaik hyvä irti ja männää vaik taas lenkil nii, mielkii piristyy.- etsivivä-amadeus
out Monica joutunna passoomaa.Sinulla piisoo kärsivällisyyttä.
Minulla oes kiämit palana jo het kättelyssä,ruokotonta käötöstä,sanon vuan.
Tien vesienhoetotyötä,pyyvän roskakalloo poes järvestä.Par tiukkoo katiskata ostin,kalliita olvat,kalloo tulloo hyvin.
Minullae on tuas surupuserossa.Nuorinmaesen tytön äxsä kuol keohkokuumeesee.
Mukava poeka ol,nelkyppine.
Käppänä selevis tauvista,Hän ei.
Voeettä naoroen Sinun lahnanperuulles.Lahna on tos ihottava kala,eihä se meinoo kuolla mitenkää.
Minnäe laotoin kerra siivotun lahnan jiäkuappii ja sehä ol kuatana kermapurkit ja kaekki.
Tuas tul kalajuttuja jo iha liikoo,mänenpähän tuosta töehin amateus etsivivä-amadeus kirjoitti:
out Monica joutunna passoomaa.Sinulla piisoo kärsivällisyyttä.
Minulla oes kiämit palana jo het kättelyssä,ruokotonta käötöstä,sanon vuan.
Tien vesienhoetotyötä,pyyvän roskakalloo poes järvestä.Par tiukkoo katiskata ostin,kalliita olvat,kalloo tulloo hyvin.
Minullae on tuas surupuserossa.Nuorinmaesen tytön äxsä kuol keohkokuumeesee.
Mukava poeka ol,nelkyppine.
Käppänä selevis tauvista,Hän ei.
Voeettä naoroen Sinun lahnanperuulles.Lahna on tos ihottava kala,eihä se meinoo kuolla mitenkää.
Minnäe laotoin kerra siivotun lahnan jiäkuappii ja sehä ol kuatana kermapurkit ja kaekki.
Tuas tul kalajuttuja jo iha liikoo,mänenpähän tuosta töehin amateusmut pit pittää vaa oman tietonain, et saap sit taas toisekkii kerra uuvellee kuunnella samat (marinat):)))
Kylhä sitä pittää siivota roskakaloist sitä järveekii, oon kuult myös sellaset.
No nythä siul mielenkiintoo onkkii kun oot ostant uuvet katiskat. Oon olt mukan ku ollaa pyyvetty verkoil, mut niist on oma vaivas, tiijäthä sie sen, ku ne meinaa männä rikki ja on puhistettavaa.
Mie arkalaine ku oon olt mukan kalas, mut en oo uskaltant yhtää elävää kallaa piellä.Sehä se huvittavvaa onkkii, miks mie oon änkent kallaa.Tykkäsin vaa olla mukan ja annan, toisten tehhä kalahommat.Ennää en oo olt kalas monnee vuotee, eikä miul oo sitä kalamestariikaa naapurina.
Voi hyväisä, onks siullakkii hautajaiset eessä? Kyl mäni nuorena siukkii vävypoika. Se näköjää tuo keuhkokuume vie nuorempiikkii, miu poikain yks kaveri kuol justiisa muutama viiko sit ja oli keuhkokuume. Oli kans nelikymppine mies.
Oisha tääl vanhempiikii ja sairaampiakii pois joutavii, et ei ois tarvint nii nuoren lähtee pois, ko siukii vävypoika ol. Kyl tuommone ottaa kovil ku kutsu kuuluu lähipiiristä. Sieko viel tykkäsit hänest, otan ossaa surruusi, vaik se onkkii tyttären entine. Näi mie ymmärsin.- Lokari1
monica kirjoitti:
mut pit pittää vaa oman tietonain, et saap sit taas toisekkii kerra uuvellee kuunnella samat (marinat):)))
No nythä siul mielenkiintoo onkkii kun oot ostant uuvet katiskat. Oon olt mukan ku ollaa pyyvetty verkoil, mut niist on oma vaivas, tiijäthä sie sen, ku ne meinaa männä rikki ja on puhistettavaa.
Mie arkalaine ku oon olt mukan kalas, mut en oo uskaltant yhtää elävää kallaa piellä.Sehä se huvittavvaa onkkii, miks mie oon änkent kallaa.Tykkäsin vaa olla mukan ja annan, toisten tehhä kalahommat.Ennää en oo olt kalas monnee vuotee, eikä miul oo sitä kalamestariikaa naapurina.
Voi hyväisä, onks siullakkii hautajaiset eessä? Kyl mäni nuorena siukkii vävypoika. Se näköjää tuo keuhkokuume vie nuorempiikkii, miu poikain yks kaveri kuol justiisa muutama viiko sit ja oli keuhkokuume. Oli kans nelikymppine mies.
Oisha tääl vanhempiikii ja sairaampiakii pois joutavii, et ei ois tarvint nii nuoren lähtee pois, ko siukii vävypoika ol. Kyl tuommone ottaa kovil ku kutsu kuuluu lähipiiristä. Sieko viel tykkäsit hänest, otan ossaa surruusi, vaik se onkkii tyttären entine. Näi mie ymmärsin.On meinaan ollu tää palsta kovin huono mulla päästä , alkasin joh ajatelemaan et olenkohan mää saanuh jonkinnlajisen porttikiellon tänne...
Noh jos tää tulee näkyviin palstalle, niih sillon on alkanuh taaasen toimimaan tää suoami 24 keskustelupalsta.
Joku varmaankih joh on ajatelu et mää oikeen kunnolla juhlin sitä vappua , mut emää viittinyh iteksensä , jah ihan yksikseni juhlija nääs.
Semmonen juhlimineh kuh on mun mieälestäni liika vaikeetakih , meinaan kenenkäs kans mää tätä maalimaa parantelisin, nääs kuh mää en ole vielä oppinuh puhuun iteksenih ja vastaammaan itelleni, sen kuh mää vielä opin niih sillo mää voinkih juhlija vaikka yksiksenikih...
Olishan mulla toi koira mut kuh seh ei vastaa mitään , kuuntelee kyl oikeen mielenkiintosen näkösenä , mut ei vastaa mihinkään nääs, sille on ihan turha mistään asijasta pistää kysymys.
Mää sanonkih nytten terveisijä kaikille likkoille tällä palstalla,Emää ole ketäänn unohtanu ettei siittä ole mitään pelkoo keneläkään jah nyttenmäää menen keittään ilta kahvit itellenih.
Terv: Lokari1. Lokari1 kirjoitti:
On meinaan ollu tää palsta kovin huono mulla päästä , alkasin joh ajatelemaan et olenkohan mää saanuh jonkinnlajisen porttikiellon tänne...
Noh jos tää tulee näkyviin palstalle, niih sillon on alkanuh taaasen toimimaan tää suoami 24 keskustelupalsta.
Joku varmaankih joh on ajatelu et mää oikeen kunnolla juhlin sitä vappua , mut emää viittinyh iteksensä , jah ihan yksikseni juhlija nääs.
Semmonen juhlimineh kuh on mun mieälestäni liika vaikeetakih , meinaan kenenkäs kans mää tätä maalimaa parantelisin, nääs kuh mää en ole vielä oppinuh puhuun iteksenih ja vastaammaan itelleni, sen kuh mää vielä opin niih sillo mää voinkih juhlija vaikka yksiksenikih...
Olishan mulla toi koira mut kuh seh ei vastaa mitään , kuuntelee kyl oikeen mielenkiintosen näkösenä , mut ei vastaa mihinkään nääs, sille on ihan turha mistään asijasta pistää kysymys.
Mää sanonkih nytten terveisijä kaikille likkoille tällä palstalla,Emää ole ketäänn unohtanu ettei siittä ole mitään pelkoo keneläkään jah nyttenmäää menen keittään ilta kahvit itellenih.
Terv: Lokari1.kuh sää lokari ilmottaurut , mää ainakiluulin että sää oot jo löytäny semmosen kotihirmu joka sanoo mitä tähä koneeseen saa naputella,nääs kuh mää oon kuullu että jokku miähet o kotonansa jonkllaisen kontrolli alla.
No siittä yksistään puhumisesta mää kuä tykkää ,ja Jerry kyä tiätää "missämennää" se on henkessä mukana ,heti tiätää mikä nyh on menossa ,varsinki jos mää laitan pikkuse itteeni ulosmeno kuntoo ,niin ei tartteottaakuh huulipuna niih se tiätää että nyh on paras asettua ulkoovelle ettei vaan jää kyyristä.monica kirjoitti:
mut pit pittää vaa oman tietonain, et saap sit taas toisekkii kerra uuvellee kuunnella samat (marinat):)))
Oisha tääl vanhempiikii ja sairaampiakii pois joutavii, et ei ois tarvint nii nuoren lähtee pois, ko siukii vävypoika ol. Kyl tuommone ottaa kovil ku kutsu kuuluu lähipiiristä. Sieko viel tykkäsit hänest, otan ossaa surruusi, vaik se onkkii tyttären entine. Näi mie ymmärsin.Ny tuli miälee että me täällä ollaan kuh "rasistia " eimillää pahalla muttaku, ei tuu
paljoo keskustelua noitte itä suamalaiste kanssa me hämäläiset ollaan vähän juroo porukkaa ,sillai ottaa "hihasta kii" ja kysyä vaikka, että kuinka sän voit ,vaikkanaapurilta ,meinaan ,ollaan,saatu
kai kotoo semmonen "tyly" kasvatus ,ainakih mää , ei meillä paljoo halattu, eikä pusuja jaettu , olis tarvinnu ,mää oon sitä miältä ny ,kuh kattelen täällä naapuri maassa kuinka ,lämmintä on tutuilla tapaamiset ,kai se on siinäkih ku on niipaljo sekotusta täälä noihi etelän immeisiin .
Semmosia aatoksia tänään ,ja hyvää viikonloppua kaikille!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921826- 851272
- 1101133
- 761017
- 105919
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36762
- 47761
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47701- 33683