Olen menossa kohtapuoliin leikkaukseen ja sain kutsun laboratoriokokeisiin ennen leikkausta. Ihan mielenkiinnosta kyselen, jos joku tietää mitä ne noista veri- ja virtsakokeista katsovat? Varmaan ainakin veriryhmä? Tulehdusarvot? Sairaalabakteerit? Hiv?
Leikkausta edeltävät laboratoriokokeet
7
18519
Vastaukset
- PT_
Seuraavat aina ennen leikkausta: ristiveri, veriryhmä, veriryhmävasta-aineet.
Sitten tarpeen mukaan muitakin: Krea (kreatiniinipitoisuus, munuaisten toimintamittari), Na, K (nesteytys), ehkä maksa-osastosta ASAT ja ALAT. Riippuu vähän mitä kulloinkin tarvitaan.
Virtsasta varmaankin tutkitaan kemiallinen seulonta, eli lähinnä että onko munuaiset iskussa (ei hemoglobiinia, ei albumiinia, ei proteiinia, ei glukoosia, ei virtsatieinfektiota)- tutkitaan!
Riippuu leikkauksesta ja henkilöstä mitä tutkitaan. Viime vuonna olin parissakin pienessä operaatiossa ja minulla otettiin noiden perusarvojen lisäksi myös hyytymisarvot. Noin kuukausi sitten olin isommassa leikkauksessa ja silloin riitti perusverenkuva ja sydänfilmi. Katsotaan mitä ottavat tuossa muutaman viikon kuluttua, kun kyseessä on tähän mennessä elämäni isoin leikkaus.
- *milla
verestä tutkita.
- tutkitaan nykyisin
kaikista verinäytteistä automaattisesti.Eli aina kun joutuu verikokeisiin niin hiv tutkitaan tottakai.Siitä vaan ei puhuta.Itse näytteen ottaja hyksissä.
- HoitsuH
Onko se muka joku labran sisäinen juttu, tuloksia ei ainakaan kirjata potilastietoihin? Olen tosin TYSK:ssä töissä, enkä tiedä HYKS:n käytäntöjä...
- minäkään
HoitsuH kirjoitti:
Onko se muka joku labran sisäinen juttu, tuloksia ei ainakaan kirjata potilastietoihin? Olen tosin TYSK:ssä töissä, enkä tiedä HYKS:n käytäntöjä...
En oikein usko että HIV-testejä tehtäisiin rutiininomaisesti joka näytteestä. Sehän tulisi älyttömän kalliiksi enkä usko että HUS tuhlaisi noin rahojaan. Eihän aiheellisempiakaan kokeita tehdä juuri kustannusten säästämiseksi. Esimerkiksi olen joutunut käymään yksityisellä ottamassa hormoniarvoni, koska Naistenklinikka ei niitä ota vaikka olisi tarvettakin.
Kyllähän se HIV-testitulos kiinnostaisi minua, joten kysäisenpä ensi viikolla terveyskeskuksessa käydessä jutun todenperäisyyttä. - Bioanalyytikko
Eh-heh, tuota nyt ei usko kukaan. Ensinnäkään kukaan labranhoitaja/bioanalyytikko ei kutsu itseään näytteen ottajaksi... Tulee siinä kaventaneeksi oman repertuaarinsa aika pieneksi.
Ja kyllä, minä olen ihan oikeasti ollut labrassa töissä ennen ammatinvaihdosta ja jutussa ei todellakaan oo mitään todenperäsyyttä. Ei Suomen labroilla olis rahaa tälläseen haaskaukseen, että pitäs jokaselta HIV-näyte ottaa. Ei taida provon kirjottajalla olla mitään käsitystä, minkä hintaluokan testistä puhutaan kun on kyse HIV- tai hepatiittitesteistä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552705
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322315- 792178
- 951996
- 521875
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339