Lhasa Apso

Tonttutorvinen

Olisiko jollain kokemusta tästä rodusta? Kaikki tervetullutta. Olemme harkinneet tätä rotua mutta yleinen mielipide jonka olen kuullut on että näillä olisi paljon luonnevikoja?

Turkki ei ole ongelma =)

7

710

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luonnevikoja

mutta "itsepäinen" koira se on!!! Ei hyväksy vieraita ihmisiä, haluaa olla omissa oloissaan jne. mutta fiksu ja oppivainen koira..
      miettikää mitä haluatte!

• apsoilija

Apso on ihana pieni karvakasa jolla TODELLAKAAN EI OLE luonnevikoja!

Apso ei ole mikää buudeli, koiramaailman clouni tai joku sellainen, joka miellyttää kaikkia. Apso rakastaa omaa väkeään ehdottomasti ja on aluksi vieraita kohtaan pidättyväinen. Vahtii kotia kuin isompikin koira, ei hauku lenkillä ja ylipäätään haukkuu vain jos kotia täytyy vartioida. Itsepäinen pikkuinen hauva, mutta todella hieno luonteinen!

Tiedän todella paljon apsoja joten ihmettelen että jollakin on käsitys että apsoilla olisi paljon luonnevikoja??!!?

• mä vaan

Jotkut ehkä kokee tuon itsepäisyyden luonnevikana!

• en mäkään

ole kyl huomannut että apsoilla olisi luonnevikoja tai en ole kyl kuullutkaan!
      Itse omistan kaksi ihanaa apsoa!

• apsoilija

Itsepäisyys ja pidättyväisyys vieraita kohtaan todellakin saatetaan mieltää luonneviaksi, mitä se ei todellakaan ole. Itse pidän siitä että omat (kaksi) apsoani eivät ole joka paikan hössöttäjiä. Varsinkin vanhempi on todella epäluuloinen vieraita kohtaan, mutta kun vieraisiin on tutustuttu niin se jopa kömpii vieraan syliin tai jalkoihin.

Yksi parhaista omianaisuudesta (ainakin omien apsojeni kohdalla) on se että ne ei todellakaan ole räksyttäviä pikkurakkeja. Viiden vuoden aikana toinen on haukkunut lenkillä kenties 5 kertaa, toinen kai pari kertaa.

Se miten sitten kotia vartioidaan (ovat tiibettiläisiä vartiokoiria) onkin taas eri asia.

Voin vain suositella apsoa jos vielä turkinhoitokin on ok.

Hakusessa on meillekin se kolmas apso ;)

• helppo kouluttaa?
        apsoilija kirjoitti:

Itsepäisyys ja pidättyväisyys vieraita kohtaan todellakin saatetaan mieltää luonneviaksi, mitä se ei todellakaan ole. Itse pidän siitä että omat (kaksi) apsoani eivät ole joka paikan hössöttäjiä. Varsinkin vanhempi on todella epäluuloinen vieraita kohtaan, mutta kun vieraisiin on tutustuttu niin se jopa kömpii vieraan syliin tai jalkoihin.

Yksi parhaista omianaisuudesta (ainakin omien apsojeni kohdalla) on se että ne ei todellakaan ole räksyttäviä pikkurakkeja. Viiden vuoden aikana toinen on haukkunut lenkillä kenties 5 kertaa, toinen kai pari kertaa.

Se miten sitten kotia vartioidaan (ovat tiibettiläisiä vartiokoiria) onkin taas eri asia.

Voin vain suositella apsoa jos vielä turkinhoitokin on ok.

Hakusessa on meillekin se kolmas apso ;)

esim vapaanaolo? Ja onko kukaan tokoillut sen kanssa rodun harrastajissa eli mitä sen kanssa voisi harrastaa ihan harrastus mielessä ei kilpailua aatellen niinkään..agilitysta en itse pidä. Onko eroja luonteessa esim samantyyppiseen shih tzuun?

• apsoilija
        helppo kouluttaa? kirjoitti:

esim vapaanaolo? Ja onko kukaan tokoillut sen kanssa rodun harrastajissa eli mitä sen kanssa voisi harrastaa ihan harrastus mielessä ei kilpailua aatellen niinkään..agilitysta en itse pidä. Onko eroja luonteessa esim samantyyppiseen shih tzuun?

Perustottelevaisuuden oppiminen oli meidän apsoille ainakin suht' helppoa.

Irti kulkevat vain pitkillä pelto ja metsälenkeillä ja silloin ainakin tulevat luokse kutsuttaessa. Yhden kerran toinen lähtenyt jäniksen perään (oli kai utelias siitä mikä se jänö oli) Harrastamme omaksi iloksi "jonkinmoista" omatekoista tokoilua kotona ja kumpikin tykkää touhusta.

Suomessa on kuulemma ainakin pari/kolme agilityapsoa (pitkäturkkisia) Tokoilevista en tiedä.

Lisää tietoa rodusta löytyy rotuyhdistyksen nettisivuilta ja netissä on tiibettiläistenrotujen keskustelusivut jossa on paljon apsoihmisiä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      968
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      174
      872
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      806
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      752
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      675
    Aihe