SUSI KESKUSTELU

VANHAKARTI KAIRA

Ihmettelen teitä jotka jaksatte ruinata susille kaatolupia joita ette tule saamaan.näitä kotieläin tappoja on ollut aina ja tulee olemaan.se että tuotte ne julkisuuteen pahentaa tilannetta.kysykääpä vanhemmalta sukupolvelta neuvoa ja OPETELKAA PITÄMÄÄN TURPANNE KIINNI.

232

3971

Vastaukset

• kunpa nuo muukki tajuas ratkasta ongelmat samalla tavalla.viisas tuo VANHAKARTI.epäilen ettei nyky nuoret tajua mitä ajat takaa...

• ja muista jättää kännykkä kotia

• susilta ja ollaan ihan hiljaa

• mites luulette,et toimitaa?just vanhan systeemin mukaan.

• jep jep, tapetaan ne TAAS sukupuuttoon, niinhän on jo pari kertaa tehtykkin... siis ammuttu pois ja kas kummaa kun niitä taas jostain sikiää....

• nirripois niinkuin kirjoitti:

jep jep, tapetaan ne TAAS sukupuuttoon, niinhän on jo pari kertaa tehtykkin... siis ammuttu pois ja kas kummaa kun niitä taas jostain sikiää....

Noh parasta on kyllä se että maaseudun asukit tässä parin sukupolven kuluttua on se joka on sukupuutossa! Nyt kun loput nuorisosta muuttaa kaupunkeihin niin syntyvyys on nollassa ja kukaan ei halua syrjäseuduille muuttaa vapaaehtoisesti! Ei kauaa mene kun valot voi sammuttela landelta ja sudetkin saavat olla rauhassa :)

• Luonto voittaa! kirjoitti:

Noh parasta on kyllä se että maaseudun asukit tässä parin sukupolven kuluttua on se joka on sukupuutossa! Nyt kun loput nuorisosta muuttaa kaupunkeihin niin syntyvyys on nollassa ja kukaan ei halua syrjäseuduille muuttaa vapaaehtoisesti! Ei kauaa mene kun valot voi sammuttela landelta ja sudetkin saavat olla rauhassa :)

ei tule maaltapakoa vaan maallepako,kun huomataan mitä ongelmia tulee joukkoasumisesta,mm. luonnon ymmärtämättömyys ja vieraantuminen,ruuan kallistuminen jonka seurauksena on halvempi asua maalla josta ruoka on lähtöisin ja mahdollisuus kasvattaa itse,epidemiat joita kaupunkeihin tiedemiehet ovat ennustaneet,terveempi sosiaalinen elämä maalla ja monet monet muut seikat.

• Luonto voittaa! kirjoitti:

kukahan se sitte elättää midät kaupunkilaiset jos maaseutu tyhjenee.taitaa käydä niin kuin hölmöläisten ....muuten vitusta väki ja maasta leipä

• tämä keskusteluhan on kuin suoraan jostain peräseutujen pitäjän esson baarista:

Vanhat ja "rohkeat" örveltäjäjuntit uhoavat karvalakit päässään, keskiolut pöhnässään ja hikinen, haiseva jussipaita juuri pullean vatsaan peittäen ja haaveilevat olevansa jotain luontoihmisiä. Tällaisten kännikalojen kokoukset nöissä baareissa juuri ruokkii tätä järjetöntä susivihaa. Susia nähdään sitten hysteerisenä joka puolella, varsinkin rapuloissaan. Tällä välin uljas susi juoksee vapaana metsissämme nauttien luonnon suuruudesta.

Surullista on vain se, että näillä "turvemöykyillä" vain on niin paljon aseita. Kyllähän niillä tyhmempiki saa aikaan peruuttamatonta vahinkoa.

Terveisiä vaan sinne peräkylän junttidiskoon, ottakaahan vielä yhdet jotta uskallatte ryömiä koteihinne, vaikka sudet jo ulvovat ulkona.

• Sinunkin meininkisi on jatkuvasti semmosta persesilimän räpellystä, ettei luonto halua edes puhdistua tuommoisten juippien tahdon mukaan.

• Koko jutulle kirjoitti:

Sinunkin meininkisi on jatkuvasti semmosta persesilimän räpellystä, ettei luonto halua edes puhdistua tuommoisten juippien tahdon mukaan.

selvästi pelkäät sutta.

Kyllähän ihmisillä on erilaisia pelon aiheita ja se on ihan ymmärrettävää. Mutta minua kiinnostaa, mikä saa ihmisen pelkäämään juuri sutta ja olemaan hysteerinen tämän takia. Miten susi pelottaa, kun täällä on paljon konkrettisempiakin pelonaiheita?

Tähän näin omituiseen pelonaiheeseen täytyy liittyä jotain muutakin ja liittyykin. Tätä juuri tutkiskelen ja tuloksistani tuleekin ilmestymään raportti lähiaikoina.

• Suden ystävä kirjoitti:

selvästi pelkäät sutta.

Kyllähän ihmisillä on erilaisia pelon aiheita ja se on ihan ymmärrettävää. Mutta minua kiinnostaa, mikä saa ihmisen pelkäämään juuri sutta ja olemaan hysteerinen tämän takia. Miten susi pelottaa, kun täällä on paljon konkrettisempiakin pelonaiheita?

Tähän näin omituiseen pelonaiheeseen täytyy liittyä jotain muutakin ja liittyykin. Tätä juuri tutkiskelen ja tuloksistani tuleekin ilmestymään raportti lähiaikoina.

Oletko muuten huomannut kuinka kirjoittelusi sävy saa todellisetkin suden ystävät vastustamaan sinua, puhumattakaan niistä, jotka eivät tiedä omaa kantaansa susikeskusteluun. Tarkoituksesi voi olla hyvä, mutta tapasi ei ole paras mahdollinen. Tosin keskustelua saat kyllä aikaiseksi, jos sitä keskusteluksi voi sanoa.

• Susi Hukkanen kirjoitti:

Oletko muuten huomannut kuinka kirjoittelusi sävy saa todellisetkin suden ystävät vastustamaan sinua, puhumattakaan niistä, jotka eivät tiedä omaa kantaansa susikeskusteluun. Tarkoituksesi voi olla hyvä, mutta tapasi ei ole paras mahdollinen. Tosin keskustelua saat kyllä aikaiseksi, jos sitä keskusteluksi voi sanoa.

sinun ystävä enkä halua olla kenenkään muunkaan tollon ystävä enkä mielistelijä ylipäätänsäkään.

Minä olen suuri ajattelija, jota muut hädissänsä kopioivat. Susi on minua paljon suurempi. Minä olen (ainakin haluaisin olla) suden ystävä.

sinun ystävä enkä halua olla kenenkään muunkaan tollon ystävä enkä mielistelijä ylipäätänsäkään.

Minä olen suuri ajattelija, jota muut hädissänsä kopioivat. Susi on minua paljon suurempi. Minä olen (ainakin haluaisin olla) suden ystävä.

se aika kuusta...

• ensinnäkin kirjotat ihan väärälle foorumille sun sudenpuolustelu juttujas!

Tuolloin vuonna 2007 osasi tuo nykyään nimimerkeillä susianalyysi ja naureskelija kirjoittava tyyppi ilmaista asiansa paljon asiallisemmin kuin nykyään.
      Tässäkin kyllä huomaa että kun hiukan kiihtyy, niin alkaa jo tulla mukaan noita nykyään nin yleisiä nimittelyitä.

• Susien suojelu on Suomessa mennyt järjettömyyksiin. On älytöntä väittää, että susi kuuluu Suomen luontoon.Siitä on ainoastaan haitaksi ja vahingoksi niin luonnolle, ihmisille kuin kaikelle elin toiminnallekin. Pienpedot, kettu ja ilves kyllä hoitavat luonnon tasapainon. Nykyisellä susipolitiikalla aiheutetaan se ,että lapsiperheet vähitelleen loppuvat maaseudulta, ja näin hitaasti mutta tehokkaastii toteutetaan sitä ideologiaa, että asutus siirtyy kaupunkeihin.

voi ku ne on söpöjä ne suet ,karva pörröllä ja niin sievät tassut ja kiltti katse..eikä ne mitään tapa ,marjoja syövät ja jos lauma tullee kouluun menevän lapsen luo niin korkeintaan aamupuuron huulipielistä nuolevat,ainaki minusta niin tuntuu ja äitiki niin kerto ja sano että kilttejä on niin kuin ne ketutki joita äiti kävi kerran vapauttamassa ilkeältä tarhurilta joka piti syyttömiä söpöläisiä vankina.pittää lopettaa ku äiti tullee kohta kaupasta josta meni hakemaan kaupanmaitoa ja pekonia...

• haista sinä suten ystävä pitkä .....ootpa vieraantunut tosi kauas luonnosta....täälä on tapettu susia enemmän kui niitä muka virallisesti on hehhee.ossaatko etes tulia sytyttää,ja taitaa itku tulla ku joutusit tulille yöksi.olen joutunut näkemään näitä mammanpoikia mm armeijassa jotka ovat itkua vääntäneet yö keikoilla.ja auton ratissa tienpäällä ollaan niin rampoa että.varohan vain ku käyt sielä essola tankila ettei pojat salavo sinua juntin pentu. sitte ku tuutta ryyppäämään tänne lomamökeille niin muistakaa että metissä on susi ja joku tarkkailee.istukaa vain pelikonsulin eesä ja näppäilkää vain nappuloita sillä ei teistä olemattomine ja surkeine lihaksineen muuhun olekkaan.ja tet vasta hiele ja paskalle lemuattaki ku niisä lokeroissanne asutta joissa ei ees saunaa oo..kaupunnin tytöt on muuten monesti sitä mieltä,että maalaismies se mies on.

no etpä sie viisas sitte ookkaan ko susi on viisaanpi.mitä susiin tulee niin olis muuten mahtava -

• suven tassu kirjoitti:

haista sinä suten ystävä pitkä .....ootpa vieraantunut tosi kauas luonnosta....täälä on tapettu susia enemmän kui niitä muka virallisesti on hehhee.ossaatko etes tulia sytyttää,ja taitaa itku tulla ku joutusit tulille yöksi.olen joutunut näkemään näitä mammanpoikia mm armeijassa jotka ovat itkua vääntäneet yö keikoilla.ja auton ratissa tienpäällä ollaan niin rampoa että.varohan vain ku käyt sielä essola tankila ettei pojat salavo sinua juntin pentu. sitte ku tuutta ryyppäämään tänne lomamökeille niin muistakaa että metissä on susi ja joku tarkkailee.istukaa vain pelikonsulin eesä ja näppäilkää vain nappuloita sillä ei teistä olemattomine ja surkeine lihaksineen muuhun olekkaan.ja tet vasta hiele ja paskalle lemuattaki ku niisä lokeroissanne asutta joissa ei ees saunaa oo..kaupunnin tytöt on muuten monesti sitä mieltä,että maalaismies se mies on.

Tällaisia mukavia miehiä ne ovat maaseudun ihmiset, mielipide-erojen takia ollaan tappamassa... Onneksi maaseutu kuolee, jos tällaisia siellä on enemmänkin. Minä en sinne yhtäkään tukiaista tule kannattamaan, jos eivät tajua pysyä ruodussa.

• jahas, sellaista kirjoitti:

Tällaisia mukavia miehiä ne ovat maaseudun ihmiset, mielipide-erojen takia ollaan tappamassa... Onneksi maaseutu kuolee, jos tällaisia siellä on enemmänkin. Minä en sinne yhtäkään tukiaista tule kannattamaan, jos eivät tajua pysyä ruodussa.

ei met ihmisiä tapeta,kässäsit väärin ,mutta sus joka tullee liika likelle ja ei se elämä tääläkään niin heleppoa ole mutta ku tuon suen kans pittää olla tillaa hengittää.....

• Kävin mökillä lomailemassa. Susi oli kulkenut rantoja myötäillen. Viikon kuluttua ilmeisesti saman yksilön tuoreet jäljet olivat maantien reunassa.

Koiria ja perussuomalaisia on liikaa. Koirat purevat joka vuosi satoja/tuhansia ihmisiä. Perussuomalaiset taas ovat vakava esteettinen (suom. huom. rumia) haitta. Eikö niille saisi loukutuslupaa ? Syöttinä voisi käyttää olutpulloa tai ruotsinkielistä lehteä (ahneus / viha).

• wolf11 kirjoitti:

Kävin mökillä lomailemassa. Susi oli kulkenut rantoja myötäillen. Viikon kuluttua ilmeisesti saman yksilön tuoreet jäljet olivat maantien reunassa.

Koiria ja perussuomalaisia on liikaa. Koirat purevat joka vuosi satoja/tuhansia ihmisiä. Perussuomalaiset taas ovat vakava esteettinen (suom. huom. rumia) haitta. Eikö niille saisi loukutuslupaa ? Syöttinä voisi käyttää olutpulloa tai ruotsinkielistä lehteä (ahneus / viha).

viherhomeen leviäminen on onneksi saatu aisoihin kun ihmiset ovat huomanneet sen hapattavan vaikutuksen.kyseinen home on peräisin termiittikeoista joita vasen kolera rakennutti 70 luvulla paljon.perussuomalainen jalo aate kasvaa kasvamistaan kun ihmisten silmät aukeavat huomaamaan tämän isänmaallemme vaarallisen viherhomeen jonka oireina ovat mm.homostinen käytös ja kaikenlainen luonnottomuus ja joka lisää ääriliikkeiden valtaa.

• Susi kuuluu Suomen luontoon. Väite, että susi ei saa tulla ihmisasumusten läheisyyteen tietyn kilometrimäärän päähän on järjetön, koska Suomi on haja-asutusmaa, täällä ei oles uuria alueita, joissa ei ketään asu, paitsi sellaiset alueet, joissa susikin kuolisi nälkään.
      Suden jäljet muutaman kilometrin päässä asuinseuduilta eivät tiedä mitään vaaraa. Susi ei hyökkää ihmisen kimppuun. Se on hyvin arka eläin. Sen tulisi saada elää rauhassa metsissämme. Kun metsästäjät tulevat susilaumoja ahdistamaan metsään, lauma hajoaa ja yksinäisiä susia tulee sitten sinne pihoille.
      Olen hoitanut susia pennuista lähtien omassa kodissani lasteni joukossa, ja kaikista hoitamistani eläimistä ne olivat rakastettavimpia. Koira periytyy samasta kantamuodosta kuin susi. Hienoimmat ominaisuudet koirassa se on perinyt juuri suden esi-isiltä.
      Sesse Koivisto, eläintieteilijä

• Suitsitaan petohysteriaa.

T: nappihuuli Lopelta

Susi kuuluu Suomen luontoon. Väite, että susi ei saa tulla ihmisasumusten läheisyyteen tietyn kilometrimäärän päähän on järjetön, koska Suomi on haja-asutusmaa, täällä ei oles uuria alueita, joissa ei ketään asu, paitsi sellaiset alueet, joissa susikin kuolisi nälkään.
      Suden jäljet muutaman kilometrin päässä asuinseuduilta eivät tiedä mitään vaaraa. Susi ei hyökkää ihmisen kimppuun. Se on hyvin arka eläin. Sen tulisi saada elää rauhassa metsissämme. Kun metsästäjät tulevat susilaumoja ahdistamaan metsään, lauma hajoaa ja yksinäisiä susia tulee sitten sinne pihoille.
      Olen hoitanut susia pennuista lähtien omassa kodissani lasteni joukossa, ja kaikista hoitamistani eläimistä ne olivat rakastettavimpia. Koira periytyy samasta kantamuodosta kuin susi. Hienoimmat ominaisuudet koirassa se on perinyt juuri suden esi-isiltä.

Ihan uteliaisuudesta kyselisin miten kauan pystyit niitä kotonasi pitämään?

Susi kuuluu Suomen luontoon. Väite, että susi ei saa tulla ihmisasumusten läheisyyteen tietyn kilometrimäärän päähän on järjetön, koska Suomi on haja-asutusmaa, täällä ei oles uuria alueita, joissa ei ketään asu, paitsi sellaiset alueet, joissa susikin kuolisi nälkään.

http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/133436-hameenkyron-susisurmat-1877-vuoden-tienoilla-9-tahi-10-lasta-menehtyi

ai ei ole kesyjä, miksi sitten pihaan tulevat? missäs päin suomea niitä kasvatat?

Mua ei näin maalaisena haittaa tippaakaan, jos sudet kulkisivat parin kilometrin päästä. Hitto kulkisivat vaikka kilometrin tai edes puolen päästä, mutta kun pihaan tuppaavat. Kolme metriä etuovelta on mun mielestä vähän liian läheltä oikastu, kun kyseessä on villi erämaiden asukki. Olis kiva tietää mitä noi Espoolaislähiöläiset tekis, jos niiden etuovella seisoskelis susi. Kauankohan se susi sais elää?

• Ei paljon järki päätä pakota ,kun noin asioita, ja maaseudulla asuvista ihmisistä ajattelee.

• Olen tässä miettinyt,että nämä suden ystävät voisivat vaikka yöpyä teltassa kyseisillä susi alueilla ja ottaa perheen pienimätkin mukaan. Voi sitä luonnon läheisyyttä ja rauhaa. Sen verran kunniotan susia etten menisi telttailemaan susi alueille, vaikka olisi ase mukana.Myönnän että pelkää susia. Tietysti lähden metsään yöpymään jos joku vakuuttaa että vaara ei ole.

• Mukaan myös, jos sellainen on. Pienet tiedotushaukut iltasella huomioidaan, kuuluupi mukavaa ullaustakin. Reviirin ydinalueilla saapi hyvin todennäköisesti yövieraita leiripaikalle. Kokemusta on, omat koirat yöpyvät autossa.

• Samaa mieltä, kotoa vaan kaikki eläimet ja lapset mukaan. Pistää oiken vi*****maan kun käydään teltalla jossain Tikkurilan leirintäalueella yöpymässä ja ollaan niin retkeilty oikeassa luonnossa keskellä villieläimiä. Ihmeporukkaa kaikki varmaan laittaisi lapset kouluun pyörällä/jalkaisin ja kulkis ite töissä samalla tavalla jos asuisivat vaikka Kuhmossa.

• Jaa. Olen kulkenut ympäri lappia ja itäsuomea jo muutaman vuosikymmenen ajan ja myös niillä susialueilla, ei ole vielä susi eikä karhu syönyt.
      Koittakaa nyt, te suuret metsästäjät jotenkin realisoida pelkonne, kyllä se peto väistää teitä aina. Nostan teille hattua jos edes kerran elämässänne pääsette luonnossa kulkiessanne näkemään vilauksenkin karhusta tai sudesta.

Ymmärrän hyvin metsästyksen ja olen metsästellyt aika paljon itsekkin, mutta tuo käsittämätön petopelko, ja sen myötä petoviha. En ymmärrä. Jos ete uskalla ilman asetta metsään, niin kannattaako sinne mennä olenkaan?

• kurkia suolla kirjoitti:

Jaa. Olen kulkenut ympäri lappia ja itäsuomea jo muutaman vuosikymmenen ajan ja myös niillä susialueilla, ei ole vielä susi eikä karhu syönyt.
      Koittakaa nyt, te suuret metsästäjät jotenkin realisoida pelkonne, kyllä se peto väistää teitä aina. Nostan teille hattua jos edes kerran elämässänne pääsette luonnossa kulkiessanne näkemään vilauksenkin karhusta tai sudesta.

Ymmärrän hyvin metsästyksen ja olen metsästellyt aika paljon itsekkin, mutta tuo käsittämätön petopelko, ja sen myötä petoviha. En ymmärrä. Jos ete uskalla ilman asetta metsään, niin kannattaako sinne mennä olenkaan?

Jos rontostat ja katkot risuja,ja laulat rairaiaraata tarpeeksi isosti, niin et näe yhtään mitään, mutta annahan koirasi juosta vapaana viikko, niin et näe enää sitäkään.

Minä oon nähny monet kerrat karhun, jopa ollessani juurakon takana paskalla, ja koirani ilmoitti susilauman olevan ympärillä, sen näki koiran käytöksestä aivan selvästi.- haukkui lintua, ja kun olin naakinu näköetäisyydelle, koira tuli keskenkaiken minun jalkoihin, ja häntä koipien välissä pää kallellaan kuunteli eri suuntiin, ja just sillä maisemalla oli nähty susilauma vuorokautta aiemmin, josta sain tiedon myöhemmin.

Ja etkö sinä susia jo näe siitäkin , että joka syksy suset repivät kymmeniä koiria, jopa hyökkäävät karhu ja hirvihaukkuunkin ?

Miksi pitää olla noin totaalisen TOLLO ! Vai onko sulla joku SAIRAS halu nähä, kun suet repii elävältä hirveltä ja peuralta suolia ulos,ja aina aloittavat syömisen, vaikka elukkapoloisella on vielä pää pystyssä,- kun eivät osaa ees tappaa ensin kiinni saamaansa eläintä ???

JO SE TODISTAA, että olette täysin mielisairaita, ja ihannoitte ja jumaloitte jotai saastaista petoa, joka EI OLE KOSKAAN OLLUTKAAN UHAN ALAINEN !!!

• SULTA puuttuu tieto kirjoitti:

Jos rontostat ja katkot risuja,ja laulat rairaiaraata tarpeeksi isosti, niin et näe yhtään mitään, mutta annahan koirasi juosta vapaana viikko, niin et näe enää sitäkään.

Minä oon nähny monet kerrat karhun, jopa ollessani juurakon takana paskalla, ja koirani ilmoitti susilauman olevan ympärillä, sen näki koiran käytöksestä aivan selvästi.- haukkui lintua, ja kun olin naakinu näköetäisyydelle, koira tuli keskenkaiken minun jalkoihin, ja häntä koipien välissä pää kallellaan kuunteli eri suuntiin, ja just sillä maisemalla oli nähty susilauma vuorokautta aiemmin, josta sain tiedon myöhemmin.

Ja etkö sinä susia jo näe siitäkin , että joka syksy suset repivät kymmeniä koiria, jopa hyökkäävät karhu ja hirvihaukkuunkin ?

Miksi pitää olla noin totaalisen TOLLO ! Vai onko sulla joku SAIRAS halu nähä, kun suet repii elävältä hirveltä ja peuralta suolia ulos,ja aina aloittavat syömisen, vaikka elukkapoloisella on vielä pää pystyssä,- kun eivät osaa ees tappaa ensin kiinni saamaansa eläintä ???

JO SE TODISTAA, että olette täysin mielisairaita, ja ihannoitte ja jumaloitte jotai saastaista petoa, joka EI OLE KOSKAAN OLLUTKAAN UHAN ALAINEN !!!

joo juluma ja raaka susi sukupuutton kiduttamasta eläinparkoja...kuin joku voi puolustaa tuommosta otusta

• kurkia suolla kirjoitti:

Jaa. Olen kulkenut ympäri lappia ja itäsuomea jo muutaman vuosikymmenen ajan ja myös niillä susialueilla, ei ole vielä susi eikä karhu syönyt.

kun suurimmalla osalla ei ole kyse siittä että susi kävisi heidän kimppuun vaan KOIRAN päälle. Minä kuljen metällä yleensä ilman asetta ja kyllä uskallan liikkua ilman asetta, mutta huoleni johtuu koiristani, koko ajan tappavat lisää ja lisää koiria.

• No varaa ei todellakaan ole. Sudet karttavat ihmisiä. Ihmiset eivät todellakaan ole suden riistaeläimiä.

• Noin on kummaa vihanlietsontaa toi susilla pelottelu ei minkäänlaista järkeä koko asiassa, en vaan ymmärrä jos joku pelkää näitä haamususia niin älköön menkö metsään telttailemaan. Miksi sudesta olis vaaraa koska einiitä todellisuudessa edes taida montakaan sataa olla näillä Suomen selkosilla.
    Kyllä huolen pitävät nämä pelkurit jotka eivät muka uskalla ilman asetta tulla pirtistä pihalle ampuvat naapurin koirat ja sonnit sutena pikku pöhneessä.
    Ikäni täällä itärajan pinnassa vaeltaneena ei susista eikä muistakaan pedoista ole ollut haittaa eivät ole näyttäyneet metsässä liikkuessani enkä usko yleensä näihin vouhotuspuheisiin, menkää hyvät ihmiset sinne metsään ja etsikää niitä susia ja jälkiä , opetelkaa lukemaan jälkikartta kuinka susi liikkuu, kyllä ne jäljet siellä pihanperällä useinkin ovat naapurin koiran aiheuttamia.

• MEE jo ite opettelemaan, mitä ne suet oikein harrastavat !

NÄKYY AIVAN selvästi, ettet sinäkään tajua asiasta höykäsenpöläystä, ja pitää muka esittää jotai :))

TAITAA muutenkin olla jäänyt elämän reaalikokemus aika huonolle jamalle :))

Ja sinä OOT siinäkin täysin noviisi, kun elukoitten jälkiä aletaan setviä, mutta sinä et sitä tajua,-SE ON TÄYSIN VARMAA !!!
      Etkä SINÄ tajua sitäkää, miksi minä sen tiedän, ja näen AIVAN VARMASTI !

• HUMPUUKIA !!! kirjoitti:

MEE jo ite opettelemaan, mitä ne suet oikein harrastavat !

NÄKYY AIVAN selvästi, ettet sinäkään tajua asiasta höykäsenpöläystä, ja pitää muka esittää jotai :))

TAITAA muutenkin olla jäänyt elämän reaalikokemus aika huonolle jamalle :))

Ja sinä OOT siinäkin täysin noviisi, kun elukoitten jälkiä aletaan setviä, mutta sinä et sitä tajua,-SE ON TÄYSIN VARMAA !!!
      Etkä SINÄ tajua sitäkää, miksi minä sen tiedän, ja näen AIVAN VARMASTI !

Niillä on tiivis lauma hierargia eivät ne oikeasti tappele edes keskenään. Arvojärjestys pitää muodostua. Kanat ne ovat kovempia toisten alistajia, mutta luontoahan sekin on kunhan eivät ole liian pienessä häkissä, jossa tapellaan lähes tosissaan-

• https://www.facebook.com/photo.php?fbid=284472818254732&set=o.115740178447653&type=1&ref=nf

Turvallista koulutietä, lampailla kaikki hyvin kotitarhassa?

Metsästys on edelleen täysin laillista toimintaa, jolla vähennetään taimikkotuhoja, pidetään ei-kotoperäisiä pienpetoja kurissa. Jopa 6% suomalaisista metsästää ja suurin meistä on ihan fiksuja, lainkuuliaisia kansalaisia. Nyt susikanta on kuitenkin kasvanut sellaisiin mittoihin, että sitä täytyy saada harventaa. En puhu koko susikannan lahtaamisesta, vaan toimien kohdistamista niin, että tihentymät vähenevät.

• Ruotsissa ei tartuta niin kovin hanakasti aseisiin, vaan ymmärretään, että susillakin on elämisen oikeus. On tietysti hyvin traagista, jos susi sieppaa koiran (perheenjäsenenen). Mutta koiria kyllä riittää, ellei niitä nyt sitten jalosteta ihan käsittämättömiksi olioiksi. Susia on vähän ja on tosi uhanalainen laji Suomessa,

• Miksi vähentää susi kantaa kun sudet ovat jo tarpeeksi harvassa? :/

• Kyllä susia erämaassa saa olla, mutta ainakin Varsinais-Suomessa niitä on jo liikaa, kun tulevat taajamiin viemään kotieläimet pihoilta, siksi allekirjoitin linkin adressin.
    http://www.adressit.com/susille-kaatolupa

• susi ja ilves ei kuulu pohjqissavolaiseen luontoon eivätkä ole koskaan kuuluneetkaan.petojen puolustajat ovat elämässään ,epäonnistuneita ja yrittävät sotkea luonnon tasapainoa

• Virossa oikeanlaista susipolitiikkaa!!!!!!! 110 kaatolupaa ja kanta suunnilleen sama kuin meillä, siellä on ymmärretty naapurivaltion ehtymättömän reservaatin merkitys. Sutta ei voi metsästää sukupuuttoon koska venäjällä kymmenientuhansien yksilöiden reservaatti. LISÄÄ kaatolupia ja heti!!!!!

• Nurin vaan!!!!! kirjoitti:

Virossa oikeanlaista susipolitiikkaa!!!!!!! 110 kaatolupaa ja kanta suunnilleen sama kuin meillä, siellä on ymmärretty naapurivaltion ehtymättömän reservaatin merkitys. Sutta ei voi metsästää sukupuuttoon koska venäjällä kymmenientuhansien yksilöiden reservaatti. LISÄÄ kaatolupia ja heti!!!!!

Ei mene ihan tuolla lailla vertaamalla. Suomi on pinta-alaltaan 7,5 kertaa Viron kokoinen, joten tällä hetkellä Virossa on Suomen pinta-alalla 1500 sutta.

Vähennyksen jälkeen Virossa olisi siis 750 sutta Suomen kokoisella alueella.

• Sinä ja sunkaltaiset juntit eivät kuulu yhtään sen enempää pohjoissavolaiseen luontoon kuin mihinkään muuhunkaan perämetsään.

Mene moottorikelkkoinesi takaisin peräkamariisi ja vedä itsesi kiikkuun.

• laksukone kirjoitti:

Ei mene ihan tuolla lailla vertaamalla. Suomi on pinta-alaltaan 7,5 kertaa Viron kokoinen, joten tällä hetkellä Virossa on Suomen pinta-alalla 1500 sutta.

Vähennyksen jälkeen Virossa olisi siis 750 sutta Suomen kokoisella alueella.

Virossa on noin 170-190 sutta. Tämä fakta.

http://www.eestiloodus.ee/uudised10.html

• Sinun laisesi ihmiset ovat väärässä kun väittävät että petoeläimet pitäisi tappaa. Sinun laisesi ihmisethän tässä luonnon tasapainoa sotkevat kun menevät tappamaan luonto kappaleita..

• Pyydän vaan yhtä asiaa teiltä hyvät petomiehet. Suojelkaa homppeleita yhtä aktiivisesti kuin susiakin. Homppelit ovat kyllä lisääntyvä luonnoton vara maapallolla. Älkää kuitenkaan ruokkiko homppeleita johtavilla valtion viroilla ja siten edistäkö niiden leviämistä ja liikkumista kaikkialle maapallolla. Homppelit ei kuulu suomen luontoon. Ne pitää pyydystää niille tarkoitettuihin häkkeihin. Homppeliloukkuja ovat rippikoululeirit ja partiolaisten leirit sekä muut nuorten miesten ja naisten tapahtumat. Niiden ympärillä hiiviskelee homppeleita pilvin pimein ja osa on naamioitunut jopa henkilökuntaan kuuluvaksi liperikaulaiseksi mustapukuiseksi kovalla äänellä eräänlaisesta pöntöstä huutelevaksi punakasvoiseksi ihmiseksi. Paras homppelipyydys on 15 vuotias nuorukainen shortsit jalassa ilman paitaa. Niitä kannattaa jättää viinapullon kanssa puistikkoon syötiksi. Haavistossa varmaankin löytyy homppeleita ja jopa petofiilejäkin yllin kyllin. Olkaa varovaisia, ettei hetken nukahtaminen aiheuta peräsuolen kutinoita sitten myöhemmin. Jos puistoillan jälkeen olette nukahtaneet ja olo on kuin omenalla, niin kannattaa käydä terveyskeskuksessa tarkastuttamassa onko siemenet jo sisällä.

• Nehän telläytyy jo kristillisiin koteihinkin ja tunkevat lasten makuuhuoneisiin. Nuorten metsäleiritkin erämaassa vihreiden miesten opastamina ovat yhtä juhlaa homppelioppaille. Nuuksiossakin on moni peräsuoli päässyt piikuudestaan.. heh:)

• Oletko sä jokun homppeli vihaaja ? Niissä ei oo mitään muuta erilaista kuin se mistä sukupuolesta ne on kiinnostunut. Ne on muuten ihan normaaleja ihmisiä. Yksi sisaruksistanikin on nykyään. Enkä nää hänessä luonteessaan mitään erilaista, ainoastaan ulkonäköön on panostanu enemmänö

• Lyhennelmä asiantuntijan tekstistä.
    Eivät taida olla susia ollenkaan nämä pihasudet. Mikäli näin on kuten asiantuntija väittää niin ne pitäisi kaataa välittömästi pilaamasta metsäsuden perimää

Susi jää kirjavien rakkien jalkoihin

Vallitseva susien suojeluinto tuhoaa kokonaan siperialaisen metsäsuden. Hyötyjinä ovat neuvostoaikana Kirovin instituutissa jalostetut laika-koiran ja suden väliset risteytykset. Niitä käytettiin rajavartiokoirina, koska ne ovat erittäin valppaita eivätkä hauku.
    Nykyisin ne saavat esiintyä susina, koska ne asettuvat helpommin paikoilleen kuin oikeat sudet.
    Intensiivinen eläimistön väärennys on nyt käynnissä näiden Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa tavattujen rakkien avustuksella. Venäjällä ne ammutaan, sillä siellä tapporahaa on taas korotettu.
    Pseudotutkijat eivät nykyään edes tiedä, miltä oikea susi näyttää. He hyväksyvät keltaiset, pitkähäntäiset ja suippokorvaiset pedot susiksi ja hurskastelevat, että nämä rakit ovat arvokkaita, kun halutaan estää susien sukusiitos.
    ”Geneettisesti tärkeiden”, keltaisten rakkien nukuttaminen ja kuljetukset Ruotsissa äskettäin olivat tragikoomisia. Samaan sarjaan kuuluu televisioelokuva, joka esitettiin televisiossa loppiaisena. Kahta laika-koiran ja suden risteytystä jahdattiin, ne otettiin kiinni ja varustettiin radiolähettimellä. Risteytyksen tunnistamiseen ei riitä keltainen väri, koska myös erittäin tummia variantteja on olemassa.
    Susi ja koira kuuluvat samaan lajiin, mikä vahvistettiin jo 1960-luvulla Kielin Institut fur Haustierkunde -instituutissa. Sen vuoksi DNA-analyysikään ei voi todistaa, onko peto puhdasrotuinen susi vai ei. Koiranäyttelyssäkään ei voida DNA-analyysillä varmentaa, onko pystykorva mäyräkoira vai ei.
    Vain yksilöiden välinen sukulaisuus voidaan varmentaa. Näin on nyt saatu selville että Pöytyän sekarotuiset ovat peräisin Kuhmoisten sekarotulaumasta.
    Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa esiintyy luonnossa myös huskyn ja suden välisiä risteytyksiä. Sellainen risteytys juoksenteli muutama vuosi sitten ympäriinsä Porvoon seudulla, jossa se leikki sutta, kunnes eräs naispoliisi onnistui ottamaan sen kiinni pullapalan avulla.
    Pian meillä ei ole edellä mainituissa maissa lainkaan jäljellä todellisia metsäsusia, vaan ainoastaan kirjavia rakkeja.
    Ehkä siihen pyritäänkin, paikallaan pysyviin petoihin, jotka tekevät maaseudulla asumisen mahdottomaksi.
    Eirik Granqvist ,Helsingin yliopiston Eläintieteellisen museon entinen ylikonservaattori

• Parasta olisi pistää koko susikanta vainaaksi, noin varmuuden vuoksi, sitten vaan odotellaan niiden puhtaiden metsäsusien leviämistä meille.

• Sunkaltaiset pitäisi pistää vaakatasoon kaikki. Kenelläkään ei tule ikävä.

• Jos tappaa yhden eläin lajin se saattaa vaikuttaa koko ekosysteemiin! Tosin jos ihmisiä ei olisi niin kaikki olisi varmasti paremmin. Eikä eläinlajeja kuolisi turhaan :/

• Tässä hieman lisäkuvia maailmalta. http://www.google.fi/search?q=wolf killed dogs&hl=fi&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=nxItT_b5Hcrh4QS64cShDg&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&sqi=2&ved=0CA4Q_AUoAQ&biw=1066&bih=544

• Mikäpä näiden kuvien linkkaamisen tarkoitus on? Eläimet tappavat toisiaan juuri tuolla tavalla.

• teurasstaja kirjoitti:

Mikäpä näiden kuvien linkkaamisen tarkoitus on? Eläimet tappavat toisiaan juuri tuolla tavalla.

Ja ihmiset eläimiä, varsinkin petoja jotka vaikeuttavat normaalia elämää.

• tyui45678fh kirjoitti:

Ja ihmiset eläimiä, varsinkin petoja jotka vaikeuttavat normaalia elämää.

Älkää nyt hyvät ihmiset alkako laittaa tänne kuvia tapetuista eläimistä, vastustusta riittä ilmankin.

• ei niistä susista ole kun haittaa meille ihmisille... ne vievät lemmikit pihoista ja nälkäisenä käy myös ihmisen kimppuun. ja eihän me metsästäjät tai muut susia vihaavat ihmiset niitä kaatolupia halua sen takia että me niitä pelättäisiin... vaan lemmikkien.. koirien,lampaiden,lehmien ja jotkut lapsiensa puolesta. ja kun susia ilmaantuu lähipiirille jopa omalle tontille niin kyllä me niitä kaatolupia tarvittaisiin.

ja näiltä susien suojelioilta on ihan turha kysellä mielipiteitä kun ei he ole koskaan sutta edes nähneet.. Miettikää asiaa vaikka sitten jos käy niin hassusti että susi vie vaikka oman koiran pihasta tai vaikkapa lapsen... varmasti mielipiteet muuttuu näistä susien kaatoluvista..SUOMESSA ON OLTAVA OMA VILLI SUSI KANTA MITKÄ PYSYVÄT TUOLLA KORVESSA, MUTTA MUUT PITÄÄ MINUN PUOLESTA AMPUA!!!

• "susien suojelioilta on ihan turha kysellä mielipiteitä kun ei he ole koskaan sutta edes nähneet"

Väärin

• qwertyå kirjoitti:

"susien suojelioilta on ihan turha kysellä mielipiteitä kun ei he ole koskaan sutta edes nähneet"

Väärin

No okei.... On suojelijat nähneet susia telkkarissa ja lehdissä...
      Muta ei silti tarkoita että olisivat silti oikeita henkilöitä mitään "totuuksia" kertomaan.

• qwertyå kirjoitti:

"susien suojelioilta on ihan turha kysellä mielipiteitä kun ei he ole koskaan sutta edes nähneet"

Väärin

kyllä ovat voineet nähdäkkin, mutta mielipiteet kuulostavat siltä etteivät tiedä millainen elukka se susi on.. muuten kaikki tuosta minun viestistäni on faktaa.

• Kommenttini tulee hirmu myöhään, mutta oli pakko kirjoittaa tämä :) On oma vikasi kun asut siellä korvessa. Eihän ne sudet tänne kaupunkiin tule (ainakaan vielä) Ja sinun kannattaisi miettiä että kun ihmiset levittäytyvät yhä pidemmälle niin susien reviirit jäävät ihmisten jalkoihin. Susien täytyy tulla hakemaan ruokaansa pidemmältä kun nälkä iskee. Että on ihan ihmisten oma vika kun sudet tulevat jo kotipihoille. Käytä aivojasi :)

• Kouvolan kaipiaisissa on suomensuurin susikanta, mutta kaikki niistä on metrin mullan alla =)

• Turha ihmetellä miksi teikäläisiä vihataan.Tuskinpa sinäkään kakara ikinä sutta olet nähnyt.Isukilta ja muilta "heimolaisiltasi" kuullut varmaan vähän punahilkkaa ja telkusta katellut ihmissusi leffoja.Kyllä te sinne vankilaan vielä pääsette,muiden rikollisten kanssa sielä hyysäilette sitten toisianne,älkää huoliko.

• En ole mikään maailman susiystävä, mutta en myöskään vihaa niitä. Jos jotkut ihmiset kerta vihaavatten susia, niin älkää menkö sinne mettää missä niitä liikuskelee. Ja vihataanko niitä susia sen takia, että ne välillä hyökkäävät ihmisten kimppuun, hakevat koirat takapihoilta, syövät muita eläimiä tappamatta ensin (?)
    Haloo, ei ne sudet ihmisiä oo, että ne ymmärtäisivät miltä muista tuntuu, tai osaisi ajatella uhrin osalta, eikä muutkaan eläimet. Ja jos jotkut rupee tästä minulle sanomaan '' mene susialueelle telttailemaan niin tuitui kun tulee olemaan aivan ihana yö'' ymsymsyms. Sen vertaa järkeä on kyllä päässäni etten lähtisi tuota tekemään. Sudet on mitä on, pitää myöskin muistaa ettei ne sudet ole ainoita eläimiä jotka on aiheuttanut jotain! Esimerkiksi. olen monestikkin lukenut kuina lemmikkikäärme tai ihan luonnonkäärme on tappanut lapsia tai syö muita eläimiä (kuten niitten ravintoon kuuluukin muut eläimet) tai lemmikkikoirat ovat hyökänneet ihmisten kimppuun tai jopa tappanut pienen vauvan. Mikseikä näitä lemmikkikoireja sitten ruveta pelkäämään. Oli kuinka luotettava tahansa niin ei sitä ikinä tiedä. Luulisin, että ihmiset ovat huomattavasti paljon enemmän aiheuttanut muille pahaa, tai tappanut kuin sudet.
    Älkää ottako tekstiäni tavalla, että olen oikea susien suojelija. Tässä, kun näitä lueskelin niin halusin vain ilmaista oman mielipiteeni.

• en voi mennä missä on susia kun asun siellä missä on susia,ja en kertakaikkiaan hyväksy niin väkivaltaista otusta joka tappaa suht hitaasti uhrin ensin ajettua takaa.mikä raukkis ja päästän sen todella milelläni päiviltä kiduttamatta jotta monen eläinparan henki säilyy.en voi ymmärtää niitä jotka puolustavat tuota terävähampaista alkeellista otusta.hyvä että jotku maksaa vielä tapporahaa kun valtio ei enää osallistu sen maksamiseen.syynä siihen on se että päättäjät on urbanisoituneet ja liian kaukana inhimillisestä luonnon totuudesta

• Taidat olla oikea jänishousu.

• Mikähän itse kuvittelet olevasi?

Jos ei ole turvassa enää omalla pihamaallaan, susien tullessa lähimmilleen metrin päähän ulko-ovesta, eikä katsekontaktia ole tarvinnut hakea kauempaa, kuin oman talon ikkunanläpi, puhumattakaan jälkihavannoista pihapiiristä, tai edellisenä päivänä koiranulkoilutus jälkiä pitkin seuranneista susista.

Vähä-älyisinkin luulisi ymmärtävän, Jenni Haukio mukaan lukien, että sudet ovat todellinen vaara, eikä mikään kuviteltu pelko!

• En minäkään susia vihaa, mutta en myöskään mielelläni metsästyskoiraani niile syötä. En viitsi susien takia myöskään hirvenpyyntiä lopettaa, niin siinä onkin ongelmaa kerrakseen, eikö vaan ?
    Miksi aina väitetään metsästäjien vihaavan susia, kun on kyse eturistiriidasta.
    En minä autojakaan vihaa, vaikka koirani voi joutua autonkin alle metsästäessä.
    Yritän metsästää mahdollisimman kaukana isoista tiestä ja nykyseillä koiran paikannustutkilla keskiiän hakea koirani pois, ennen isolle tielle menoa.
    Susista en taas koskaan tiedä, jos tiedän niitä olevan lähistöllä, en koiraani tietenkään irti päästä, mutta sudet kun eivät minun väistelystä perusta, vaan jotkut niistä tulevat hakemaan koiraa pitkältäkin. Sellaiset sudet minä näen mielelläni susisturkkina, ei vihasta ole kyse kuitenkaan.
    Tämä on vain minun mielipide

• Älä Sinäkään viitsi terrorisoida meitä muita maalla- asuvia koiraongelmallasi. Naapurissamme asuu lauma räkyttäviä metsästyskoiria, ja olisin vain iloinen jos susi veisi ne kaikki. Kun mikään sanominen ei riitä, aina tuntuu menevän koiran etu naapurisovun edelle.
      70- luvulla olin mukana hirviporukassa, ja silloin koirien sijasta käytettiin ihmisketjua, ajoimme hirviä edellämme kapuloita hakaten. Eipä ollut liikalihavia silloin liiemmälti.

• olen 50 vuotta metästellyt ja ennen oli hyvä ku sai suven ampua milloin halusi ja karhua kevväälä ,no pyyvethään niitä vieläki ku ihiminen kuuluu luonthoon ja saa vahvimman oikeuvella tappaa petoja niin ku kerkiää -ei net lopu ja mitä sitte vaikka loppuski,jäispähän enempi hirviä ja muuta syötävää,mitä niitä tarpeettomile pevoille syött'mään.mitä se muuten kuuluu jollekin kehäkolomosen sisäpuolelle mitä met touhuamma,rakennattehan teki kaikenmaailman metroja eikä mekkään puututa joka hommaan mitä sielä touhuatta.sama se mitä hörisettä met kyllä ollan sukupolvesta toiseen tiietty miten täällä eletään joten pysykää poies meittin hommista ku se ei vaikuta mitenkään siihen mitä touhuamme,JÄRKI ASUU MAALAIS IHMISESSÄ joka elää siellä mihin ihminen on tarkoitettukin eli maalaisympäristössä,sillä siellä ihminen tietää miten kuulua luontoon

• Jokainen pärjätköön omillaan siis, pitäkää te sudet niin me pidetään tuet sairaalat palvelut täällä kehäkolmosen sisäpuolella, teidän kunnan perushuolto saa kuolla, eihän se koskaan toiminutkaan!

Alkaa muuten kuolla porukkaa ihan oikeasti, ei jää pelkäksi hysteriaksi kuten susihöpötyksissä.

Tuet pois kun pärjäätte muutenkin noin hyvin.

• Tuet pois kirjoitti:

Jokainen pärjätköön omillaan siis, pitäkää te sudet niin me pidetään tuet sairaalat palvelut täällä kehäkolmosen sisäpuolella, teidän kunnan perushuolto saa kuolla, eihän se koskaan toiminutkaan!

Alkaa muuten kuolla porukkaa ihan oikeasti, ei jää pelkäksi hysteriaksi kuten susihöpötyksissä.

Sudet kuukuu eläintarhaan tai johonkin siperiaan. Muistan tässä muutama vuosi sitten kun etelä- saksassa oli nähty SUSI jossain vuoristossa. No mitä tapahtui? Suomesta lähti jahtiporukka tappamaan pedon.

• Tuet pois kirjoitti:

Jokainen pärjätköön omillaan siis, pitäkää te sudet niin me pidetään tuet sairaalat palvelut täällä kehäkolmosen sisäpuolella, teidän kunnan perushuolto saa kuolla, eihän se koskaan toiminutkaan!

ei met mittään tukia saaha,mitä nyt joku viljelijä-ja net kyllä tarviiki,taitais leipä loppua kaupungeissa vai missähän se ruoka tuotetaankaan hä.taitaapi sullaki olla sukujuuret maalla niin kuin suurimmalla osalla suomalaisista.kyllä turvallinen maaseutu on kaiken perusta,ja ihmiset jotka siellä asuvat.olis aika ikävä lähteä lomaileen suomessa jos maaseutu olis tyhjä.ihmisen ymmärrys luontoon katoaa kun asuu kaupungissa.eräs intiaani sanoi-kahdessa viikossa opin kaupungin tavat,mutta erämaassa elämisen oppimiseen ei tahdo kymmenetkään vuodet riittää.Kaupunki ei tule toimeen omillaan mutta maaseutu on aina ollut ja ruokkinut ihmiset ja pitänyt kaupungit elossa.

• Tuet pois kirjoitti:

suvethan onki meittin mutta ku polliisit ei oikein tuota ymmärrä....pitteepä laettaa tuo susturkki piälle ja hakia kellarista särvintä ku tuli mieleen hirvenkäristys,muttei kehtaa yöllä sitä vuolemhaan...katompa samala nuot pyyvykset kellarin nurkalta jos vaikka ketes tai näätä olis turpasa niisä litistäny....tulin kellarista ja olihan satimeen kärppä tukkeunu,vielä sätki ku oli vähän huonosti kiinni,mutta koppautin hengiltä ettei kivu.kumma ku ei kuollu vaikka oli lainsallimat ns.hetitappavat pyyvysrauvat.Aamulla pittää ketun jalakanarut käyvä kokemasa jos vaikka ketunni sais.että semmosta aherrusta se on tämä elämä ku yrittää pitää petokannat kurisa että ois tuola metäsä muutaki ku petoja ko pojat sieltä tullee taaskaupunnista jahtiin. pevoista pitäs saaha tapporahhaa ku sillä nuot riistakannat saatas kasvuun.

• Tuet pois kirjoitti:

Joo ja kaikki rokotuksetkin pitäisi kieltää jotta bakteerit ja virukset saisivat rehottaa vapaasti.
      Jokainen ymmärtää että edellämainittu olisi täyttä hulluutta. Samanlaista on jos ihmisasutuksen keskellä pitää petoja kasvattaa ja elää siellä sitten henkensä kaupalla. SUSI KUULUU ELÄINTARHAAN JA JOHONKIN SIPERIAAN.

• maalainen2 kirjoitti:

Joo ja kaikki rokotuksetkin pitäisi kieltää jotta bakteerit ja virukset saisivat rehottaa vapaasti.
      Jokainen ymmärtää että edellämainittu olisi täyttä hulluutta. Samanlaista on jos ihmisasutuksen keskellä pitää petoja kasvattaa ja elää siellä sitten henkensä kaupalla. SUSI KUULUU ELÄINTARHAAN JA JOHONKIN SIPERIAAN.

SUSILLE KUULA KALHOON JA RAUAT PYYNTIIN sano vanha mies,ja joku kerran kerto että hyvä konsti on leikata noin 5 kertaa 5 cm superlon paloja ja kastella jonku elukan verellä ja jäädyttää noin parisenttiseksi kapulaksi jotka heitellään susien haaskoille ja kulkupaikoille.kuulemma syötyään superlonit niin ne vattassa sulavat ja laajenevat tukkien suoliston josta kuolema.liekö yksi syy että sudet on vähentyneet.

• maalainen2 kirjoitti:

No susi ei todellakaan KUULU eläintarhaan vaan luontoon.

• Tietääkö kukaan, mistä kohtaa itärajaa sudet saapuvat venäjältä Suomeen? Eikö tiellä ole liikaa aitoja?

• Kettu iski pikkuvauvan kimppuun kesken päiväunien
      Julkaistu: 10.2.2013 22:45

Citykettu aiheutti perheelle kauhun hetkiä Bromleyssa, Lontoon kaakkoisosassa. Kuukauden ikäinen Denny-vauva menetti sormen ketun hyökkäyksessä viime keskiviikkona, kertoo Daily Mail.
      Kettu oli tullut avoimesta takaovesta sisään perheen makuuhuoneeseen, kun Denny oli nukkumassa. Äiti kuuli viereisestä huoneesta kovan huudon, kun kettu oli tarttunut kehdossa olleeseen vauvaan ja vetänyt pojan lattialle.

Äiti joutui potkimaan kettua voimakkaasti ennen kuin se päästi otteensa irti. Vauva menetti hyökkäyksessä yhden sormen ja sai vamman kasvoihinsa.

Denny vietiin ambulanssilla sairaalaan. Kirurgit onnistuivat liittämään sormen uudelleen vauvan käteen kolme tuntia kestäneessä operaatiossa, Daily Mail kertoi eilen. Vauva voi hyvin leikkauksen jälkeen, kertoivat lähteet lehdelle.
      IS

• mitähän aitoja sie tarkotat...ei täällä pohjosessa oo ku poroaitoja ja net ei susia pijättele...ookko sie käyny muualla ku jossaki moottoritien varressa,suomi on pitkä maa ja monenlaista elämäntapaa.kerranki ahma meni kotona pihan yli ja meinas koiran syyvä onneksi isävainaa sai ammuttua ahman ja nahkarahoilla saatiin evästä pitkäksi aikaa samaan aikaan ku eduskunnassa ravattiherrat jotaki leikkuria suunnitteli,että silleen

• perttana ku tuli mieleen vuosi 1991 ku olin tullu jahista justiisa kotia ja 3 vuotias poikani meni härnään meittin koiraa,ei se iso ollut,mutta pirullinen se koira.niinhän siinä kävi että hurtta puri kaulaan reikiä.minä hermostuin ja hajin torrakon ja ammuin hurtan kallon tohjoksi.eihän se tieten koiran vika ollu mutta eipä ommaa poikaa kehtaa rakille syöttää.oppipahan poikaki vähän luonnonlakia miten täällä eletään.poika on jo aika mies ja pitkin venäjääkin on kierrelly ja on pärjänny niin kui minäki...että luontua piisaa niin kauan ku vahvemmalle hävitään...semmostahan se on elo tässä luomakunnassa ja niin kait se pittää ollaki,,joo

• Suomen päättäjät ja vihreät haluavat, että lapsia kuolisi Suomessa. No, viekää omat lapsenne suden suuhun, viekää, viekkä nyt jo! Tappakaa omat lapsenne. Mikä kestää, sitähän te haluatte!!!! Tämä on se asia, jota suurin osa suomalaisista EI halua! Muun muassa tämän takia haluamme pyyhkiä suden Suomen kartalta lopullisesti! Mutta voi nyt, miten pääsikään unohtumaan että susia tulee koko ajan lisää Venäjän rajalta, harevemmin on suunta toisinpäin. Venäjällä hoidetaan asioita niin kuin pitääkin-tappo rahat kehiin niin kuin vanhoina hyvinä aikoina. Siellä puolustetaan omia kansalaisia viimeiseen asti toisin kun meillä. Hallituksesta ei kannata edes paljoa mainita, se on niin EU:n tossun alla että lätinä käy. Se ei mitään saa aikaiseksi. Susia on liikaa, koska ne pyrkivät enemmissä määrin ihmisten tuntumaan, se on totuus jota ei voi yksikään vihreä pärstäinen akka tai ukko kumota! Tähän riittänee että susia vähennetään aluksi kovalla kädellä, sitten kantaa hoitavalla tavalla. Eli ensin pitää pyrkiä vähentämään susien määrä jotenkin järkevään mittakaavaan, sitä se ei nykyään ole lähimainkaan. Mutta kun susien määrä kasvaa hallitsemattomasti niin pian voidaan katsoa kun pieni elämänsä aloittanut reipas lapsi viedään susien suussa sivummalle ja pistetään ravinnoksi, tai sitten tehdään ateria siinä paikassa. Susi on peto joka ei tänne kuulu näissä määrin! Muutama menettelee vielä jotenkin. On sitä ennenkin tässä maassa otettu yhteiset askeleet oikeudenmukaisuuden puolesta kohti vihollisten leiriä. Ja näin tullaan tekemään nytkin, olkoon miten hieno maa tai 2000-luku tahansa, joidenkin asioiden voima säilyy ikuisesti niin kauan kuin ihminen tätä planeettaa asuttaa. Kapinoita ja kärhämiä syntyy jos ei asiaan herätä, tämä ihan tosissaan sanottuna. Osa on jo ottanut lusikan kauniseen käteen ja ryhtynyt toimiin. Aivan oikein! Onneksi on ihmisiä joilla luontaiset vaistot vielä toimivat. Sehän on selvä että aivot mätänee kun pakokaasujen keskellä istutaan nahkasohvissa. Tässäpä ne pahimmat mahdolliset asiat, joita voi alkaa pahimmillaan tapahtumaan. Toivottavasti viesti alkaisi menemään perille. Eräs tosiasia on myös se että ne jotka asuvat malla, metsien keskellä tai haja-asutusalueiden reunamilla, tietävät susiasioista faktat noin 100% paremmin kuin kaupunkilaiset. Tämä on tosiasia jota vastaan ei voi väittää. Siinä saavat vihreät puhista kiukusta yksinään mutta yhteisöjen mahdille hekään ei voi mitään.Tästä käy varmasti ilmi mikä on kantani susiin. Haluan myös, että lapsilla on mahdollisuus vielä nykyäänkin leikkiä puhtaan luonnon äärellä turvallisesti ja kulkea mahdollisesti suotuisan lyhyitä koulumatkoja jopa metsien halki kuten entisaikaan.

• Olipahan irvokas spekulaatio. Susi välttää luonnostaan ihmistä mutta ihmiset levittäytyvät kaikkialle korpimökkeihinkin. Susi parka on pulassa, joskus se vahingossa astuu jonkun pihapiiriin ja jälki jää ja siitähän kauhea mekkala häirikkösudesta. Ja joskus jopa joku onnistuu näkemään tuon häirikön. No kuolemantuomio on tietenkin ainoa mahdollinen rangaistus tuollaiselle häirikölle.

• Semmotti kirjoitti:

Olipahan irvokas spekulaatio. Susi välttää luonnostaan ihmistä mutta ihmiset levittäytyvät kaikkialle korpimökkeihinkin. Susi parka on pulassa, joskus se vahingossa astuu jonkun pihapiiriin ja jälki jää ja siitähän kauhea mekkala häirikkösudesta. Ja joskus jopa joku onnistuu näkemään tuon häirikön. No kuolemantuomio on tietenkin ainoa mahdollinen rangaistus tuollaiselle häirikölle.

Ihminen on asustanut tätä Suomenkamaraa satoja vuosia, niin myös susikin. Ihminen ja susi käyvät taisteluaan reviiristään ja tällä hetkellä Ihminen on vahvempi ja viisaampi. Ei Ihminen levittäydy enää sydänmaihin vaan susi Ihmisen reviirille. Luomakunnassa käy niin, että vahvempi sortaa heikompata ja viisaampi pettää tyhmempätä. Sudet monttuun. Ei susipopulaatioissakaan ole sellaisia susia jotka olisivat Ihmisten puolella.

• Opettele ensin itse OIKEINKIRJOITUS ja YHDYSSANAT! Tule sitten uudelleen harjoittelemaan kommenttien kirjoitusta, okei?

• joko susien puolustelu laiskuttaa ko pittää alakaa muka kirjotusvirheitä ettimään.tuu luutuaan pirtin laattiaa ja luomaan paskaa.

• Asun itse satakunnassa ja olen maalta. Sieltä josta nämä susivihaajat tulevat myös. Onneksi maalla on vielä niitäkin ihmisiä, jotka eivät susia vihaa ja pitävät tätä aivan naurettavana touhuna. Näin sanoi minulle kerran viisas vanhempi rouva: "Emme kaikki lähde sokeasti susivihaan mukaan muiden kanssa. Me jotkut osaamme kuitenkin vielä ajatella omilla aivoilla ja järjellä faktat. Lisäksi monet nuoret ihmiset ovat jopa fiksumpia ja näkevät asiat laajemmalta perspektiiviltä kuin monet keski-ikäiset aikuiset. Nyky nuoret eivät ole niin suppeita ajatuksiltaan ja lähde porukan mukana, tai usko muiden pelotteluihin. Pystyvät ikäänkuin ajattelemaan omilla aivoillaan. Nyky nuoriso on älykkäämpää mitä ennen. Monet nuoret perustelevat tarkkaan väittämänsä ja arvioivat asiat hyvin tarkkaan mihin ryhtyvät. Vanhemmat aikuiset ihmiset maalla noin arviolta 30-70 vuotiaat ihmiset ovat paljon suppeakatseisempia ja harkitsemattomia puheissaan ja teoissaan. Lähtevät esim. tyhmänä porukan mukaan ja uskovat muiden puheet/ liittyvät toisten mielipiteisiin. Susiviha vaivaa enemmänkin näitä yksinkertaisesti keski-ikäisiä ja vanhempia ihmisiä, jotka eivät ole järjen jättiläisiä.

Fakta on, että sudet kuolevat sukupuuttoon jos lisää susia kaadetaan. Fakta on myös se, ettei sudesta ole ihmiselle mitään vaaraa, vaikka pienten lasten vanhempiakin monet jaksavat manipuloida ja aivopestä pelkäämään susia. Tästä tulee mieleen natsien juutalais viha. Emme me ihmiset ole kovinkaan toisen maailmansodan ajoilta viisastuneet. Sudet ovat niitä nykypäivän juutalaisia, jota natsit (me ihmiset) jahdetaan ja pidetään turhaan uhkinamme. Lisäksi aivopestään muutkin tähän pelkoon mukaan.

No sitten, kuka tästä hyötyy? Natsismin ajoilla hyötyi hitleri kumppaneineen juutalaisten kaadosta, eli jonkun tästäkin on hyödyttävä. Miten olisi metsästäjä? Vai eikö meillä ole enää mitään realistista pelättävää, eli jostain on meille ihmisille vihollinen löydettävä. Mikä sen oivallisempi vihollinen kuin pineni metsän peto susihukka! Susi, joka voi ihmisten pihapiireissä pyöriä, mutta koskematta yhteenkään ihmiseen. Ainoastaan vastuuntunnottomien ihmisten lemmikkeihin, joita jotkut typerät pitävät öisinkin ulkona.

Huomaan, että monelle maalaiselle jääräpää ihmiselle tästä asiasta ei kannata puhua sillä heidän älykkyysosamäärä ei riitä käsittelemään ja pohtimaan asiaa sen syvemmin. He eivät kykene näkemään mitään ongelmaa ajattelutavassaan ja ihmisten aivopesemisessä/hysteroinnissa ja pelottelussa. Heillä ei ole kykyä nähdä asioita laajemmalta perspektiiviltä. Putkiaivoisesti päätyvät tiettyyn uskomukseensa/näkemykseensä, ilman järjen häivää.

En pidä itseäni jeesuksena tai jumalana, mutta toivon ihmisten pyrkivän ajattelemaan tätä asiaa järkevästi. Näkemään sen mikä on aiheellista pelkoa ja mikä hysteeristä ylitseampuvaa pelkoa. Sudella on myös oma paikka täällä, niin kuin meilläkin. Suosittelen kaupunkiin muuttoa, jos luonnon lähellä ei pysty villieläinten kanssa elämään.

• perttana mie en ainakhaan haisevaa rakkia sisäle ota.ruuan illalla vien ja katon että pärjää.ja minun koira tykkää yhtä palijo susista ko mieki ja ku nakkaan susturkin päälleni niin siitäkö se vasta innostuu.

• kaupungistuminen vie uusinpien tutkimusten mukaan maailman tuhoon.yksi syy on ihmisen vieraantuminen luonnosta ja toinen yksi painavimmista syistä on ihmisen luontaisen älykkyyden taantuminen,jonka aiheuttaja on ihmisen erkaantuminen luonnosta.susien salametsästys ei ole toimijoiden mielestä rikos sillä he tekevät sen minkä ihminen on aina tehnyt,ja he ymmärtävät että näin täytyy tehdä.ajatellaanpa taajaman asukasta jonka omaisuuteen ja lapsiin kohdistuu uhkia,niin eikö tähän puututa.ja ajatelkaapa jos maalaiset nousisivat barrikaadeille rikollisten puolesta,miltä tuntuisi.nukumme vasta sitten rauhassa kun susia on yhtä vähän kuin 60-70 luvulla ja vvaikka sukupuuttoon.onhan sukupuuttoon kuollut muitakin otuksia ties kuin paljon ja maailma pyörii edelleen.siis toimikaamme niin että sudet loppuu niin loppuu turha riitely

• No toi oli niin osuva kirjotus, että jään hiukan sanattomaksi. Mielestäni ei sitä kuitenkaan tarvitse pelkureiden kaupunkeihin paeta vaan koittaa ymmärtää sutta, susilaumaa ja sen käyttäytymistä ja elellä siellä sovussa niiden kanssa. Ei ne ketään tappamaan hyökkää. Niillä on omat riistaeläimet peurat, hirvetkin ja joskus tietysti "vahingossa" joku poro, lammas tai peräti yksinään ketjuun jätetty koiraraukka. Porot ja lampaat valtio korvaa ja niin varmaan koiratkin. Koira voi toki olla lähes perheenjäsen eli ikävä muisto siitä jää. Mutta kuolemantuomiot ovat liian ankaria seuraamuksia susille näistä "haksahduksista".

• mahtava kokemus tuo suden ampuminen...kerran aikoja sitten susi tuli suoraan kohti lampaankaritsa poikittain suussa.mukanani oli vain haulikko ja annoin suden tulla noin 5 metrin päähän minusta ja sitten ammuin suoraan otsaan.pää hajosi melkein kokonaan ,vain korvanriekaleet jäi jäljelle.sain lampaan omistajalta 300 kiloa pottuja ja pari pulloa pontikkaa palkkioksi....mukava kun pedot lisääntyy ja taas pääsee petojahtiin.petojahti on todella hauskaa ja jännittävää puuhaa. SUOSITTELEN lämpimästi.

• Lähde Isisiin taistelemaan, niin saat varmasti mahtavat kiksit.

• susi jolokuttelee ihmisen tiellä,ei sitä vähällä kuule niellä.patruunan hän piippuun työntää,ja voitto taas on pakko myöntää.pevot nahkoiksi lyötään ettei tartte kiristellä vyötään.utamikko löllö nörtti sutta lemmikkinä mieltää ja vihriää hapatusta nielee.ei ole kuule susi kiltti sesse niin kuin naapurisi essi.ihmisen luontoa hallita täytyy ja susista turkki tehä ja unohtaa mitä mieltä on ihminen kehän. laajat on suomen salot ja kätkee se monenmoiset salat.ihimiset sielä on ykstuumaset ja mielet yhtenäiset.eläkää teki niiku meki,ei puututa mekkään tejän arkkitehtuuriinne...........

• "kaupungistuminen vie uusinpien tutkimusten mukaan maailman tuhoon.yksi syy on ihmisen vieraantuminen luonnosta ja toinen yksi painavimmista syistä on ihmisen luontaisen älykkyyden taantuminen,jonka aiheuttaja on ihmisen erkaantuminen luonnosta."
    Tällä tutkimuksella tarkoitetaan sitä, että kaupunkilaiset eivät enää näkisi yhteiskunnan ja luonnon lainalaisuuksia oikein.
    Faktaa on kuitenkin se, että nyky nuoret opiskelevat enemmän ja sivistyneempiä. Varsinkin monet kaupunkilaiset esim. opiskelöijat pohtivat asioita syvemmällä tasolla, joten aivot pysyvät viriilissä toiminnassa ja kehittyvät.
    Jos olet pelkkä duunari joka lapio paskaa, niin eihän siinä paljoa sivistytä tai kehitytä. Olen huomannut nimenomaan monissa maalla asuvissa ihmisissä sen, että järjenjuoksu on aika yksinkertaista ja tieto mitätöntä. Siitä varmaan johtunee maine, että maalla asuvia ihmisiä pidetään juntteina. Pienet piirit, fyysinen työ jne. syyt turruttavat aivot ja ajattelun. Käyttäytyminen alkeellista.

Pyytäkää lupaa korkeammalta taholta susien ammuskeluun ja kun sitä ette saa, niin voitte katsoa itseänne peilistä ja miettiä mikä on mennyt vikaan?

Susi on kaunis, ylväs ja hyvin kunnioitettu petoeläin. Ainakin muualla kuin suomessa..sudet eivät käy ihmisten kimppuun kuin hyvin hyvin harvoin. Jopa karhutkin ihmiselle vaarallisempia ja mehiläiset. jne. moni muu eläin, joten miksi juuri susi? miksi sitä kuuluisi pelätä kun on paljon muutakin aiheellisempaa pelättävää? Vklppuisin vanhemmat päästävät lapsiaan myöhään ulos. Ulkona liikkuu raiskaajia, pedofiilejä ja kaikkia sairaita ihmisiä. Todennäköisempää on jopa se että lapsi joutuisi pedofiilin käsiin kuin suden. Aikuisena pelkäisin enemmän lapseni pulesta siis sitä mitä muut ihmiset voivat tehdä lapselleni kuin jotain sutta.

• Uskon, että toimiin ei aleta, ennen kuin jotain sattuu..kuulostaa ikävältä mutta todennäköistä se on. En halua haukkua maalla asuavia ihmisiä, sillä olen itsekkin maalta ja tunnen maalla erittäin fiksujakin ihmisiä, mutta on siellä joukossa niitä typeryksiäkin paljon. Ihmisiä, jotka eivät näe maailmaa pihapiirinsä ulkopuolelle tai viitsi sivistää itseään. Näkemykset on ovat hyvin mustavalkoisia ja suppeakatseisia. Kuvaani ei ainakaan paranne se, että joku maalainen tulee tänne kirjoittamaan tuperyyksiään omalla murteella.

• ulkopuolisen silmin kirjoitti:

Uskon, että toimiin ei aleta, ennen kuin jotain sattuu..kuulostaa ikävältä mutta todennäköistä se on. En halua haukkua maalla asuavia ihmisiä, sillä olen itsekkin maalta ja tunnen maalla erittäin fiksujakin ihmisiä, mutta on siellä joukossa niitä typeryksiäkin paljon. Ihmisiä, jotka eivät näe maailmaa pihapiirinsä ulkopuolelle tai viitsi sivistää itseään. Näkemykset on ovat hyvin mustavalkoisia ja suppeakatseisia. Kuvaani ei ainakaan paranne se, että joku maalainen tulee tänne kirjoittamaan tuperyyksiään omalla murteella.

murtheela saapi kirijottaa ja turha on riijellä missä on viisaita ja tyhmiä ihmisiä ja mitä koulutukseen tulee niin eiköhän koulutettua porukkaa asu maalla siinä kuin kaupungissa.tosiasia kuitenni on että luonnossa asuva ihminen ymmärtää luontoa ja sen lakeja paremmin kuin kaupungissa syntynyt ja kasvanu,ja kaupunkilainen ymmärtää kaupunkinsa paremmin.luonnon ymmärtäminen vaatii tiedon jonka saa parhaiten asumalla metsän keskellä.itse olen jo yli 50 vuotias ja muutimme vaimon kanssa vanhasta kotitalosta kilometrin kauemmas kairaan .joskus kun kaupunkituttavat tulevat kylään ja jutellaan niitä näitä,niin kyllähän on illalla hauskaa kun on kuunnellut heidän käsityksiään asioista mitenkä tuo ja tuo kannattais tehdä. ei lääkärikään rupea insinööriä nevomhaan,joten suutari pysyköön lestissään

• kannattaa muuttaa maalle.pedofiiliä ei saa ampua vaikka mieli tekis,suden saa

• susia karhuja ahmoja jne jne...ei mettä ainoaansa anna,joten petojen metsästys vapaaksi niinkuin ennen jolloin ei riidelty ja petoja riittää

• Kuvottavia viestejä nämä jotkut juntit lähettelevät tänne,toivottavasti moiset ihmiset kuolevat pian jo sukupuuttoon.Ennemmin olisi suden kanssa pihalla tekemisissä kuin tuollaisten kuvatusten-.- Ettekö ymmärrä että pilaatte koko maaseudun maineen petovihaa pursuavien propaganda viestienne kautta?! Hallitus saisi viedä nämä "sankarit" sinne missä ei olisi yhtään eläintä lahdattaviksi näille hölmöille! Olette yhtä alhaisia kuin namusedät ja muut rikolliset.-.- Korkea aika lopettaa näiden hyysäys!

• Maalta muttei tyhmä kirjoitti:

Kuvottavia viestejä nämä jotkut juntit lähettelevät tänne,toivottavasti moiset ihmiset kuolevat pian jo sukupuuttoon.Ennemmin olisi suden kanssa pihalla tekemisissä kuin tuollaisten kuvatusten-.- Ettekö ymmärrä että pilaatte koko maaseudun maineen petovihaa pursuavien propaganda viestienne kautta?! Hallitus saisi viedä nämä "sankarit" sinne missä ei olisi yhtään eläintä lahdattaviksi näille hölmöille! Olette yhtä alhaisia kuin namusedät ja muut rikolliset.-.- Korkea aika lopettaa näiden hyysäys!

Ihmettelen kyllä tätä petoeläin hysteriaa !!!!!!!!!!! Kysyn vaan kaikilta kuinka monta esim. lasta on karhu, susi, ahma, ilves tms. joka luokitellaan suur petoeläimeksi on tappanut, niin kuinka monta häh.
      Kuinka monta lasta on tappanut rattijoupot, mielisairaat vanhemmat, pedofiilit, tms. jotka luokitellaan yhteiskuntaan sopiviksi, niin kuinka monta --> TODELLA monta nämä tyypit on tappaneet. Ei eläimellä ole päättelykykyä ihmisellä on. Eläimet elää luonnon tasapainon mukaan ja jos me ihmiset sitä horjutetaan niin syy on meidän. Niin vielä tähän rattijoupot, mielisairaat vanhemmat, pedofiilit tms osastolle. Jos näistä jokin tappaa sinun lapsesi ja on ensikertalainen rikoksessaan niin ymmärrystä vailla tuloksella ei paljon rangaistusta tule. Vanha äitini 88 v. on kertonut jo lapsena minulle että terve villieläin väistää ihmistä ja jo karjalassa äidin ollessa lapsi, sudet ja karhut kuuluivat silloin ihmisten arkielämään. Susia näkyi pihapiireissä ja koulumatkoilla silloin tällöin ja karhun jälkiä oli ilmestynyt navetan taakse. Ei ollut mitään hysteriaa silloin petoeläimistä. Pistetään ruotuun ensin porukka jotka lapsia vuosittain tappaa. Yhtälö ei ole tasapainossa jos jonkun pihassa susihukkanen nähdään ja se listitään heti ja jos rattijouppo, mielisairas vanhempi, pedofiili tms raiskaa ja tappaa niin ilmaisen leivän eteen pääsee lyhyeksi aikaa ja sitten vapaaksi meidän arkipäivään.

Kuvottavia viestejä nämä jotkut juntit lähettelevät tänne,toivottavasti moiset ihmiset kuolevat pian jo sukupuuttoon.Ennemmin olisi suden kanssa pihalla tekemisissä kuin tuollaisten kuvatusten-.- Ettekö ymmärrä että pilaatte koko maaseudun maineen petovihaa pursuavien propaganda viestienne kautta?! Hallitus saisi viedä nämä "sankarit" sinne missä ei olisi yhtään eläintä lahdattaviksi näille hölmöille! Olette yhtä alhaisia kuin namusedät ja muut rikolliset.-.- Korkea aika lopettaa näiden hyysäys!

joo mie olin kerran karhun kans kaveri ja sylipainiksihan se meni kun samoille apajille satuttiin.onneksi kaverilla oli kivääri mukana ja selvittiin 7 tikin turvin.joten elkää viitsikö luonnosta vieraantuneet ihmiset häpäistä itseänne,tulkaa asumaan tänne luonnon helmaan niin näette kuinka jaloja ihmisiä täällä asuu.ei se susi tai karhu ole mikään karvalla päällystetty maskotti jos niin luulette te oikeasti moukat,jotka luulette muka olevan viisaampia .viisauden saavuttaa asumalla luonnon ehdoilla pitkään ja harrastamalla metsästystä ja muita vastaavia perustoimintoja jotka evoluutio on ihmiselle muokannut.omien tarpeiden mukaan.turhaa edes yrittää muuttaa maalais ihmisen mielipidettä,sillä se on suomen selkäranka joka kestää isältä pojalle.jne

ei taideta kuolla sukupuutton..nuori vaimoni joka on kaupungista lähtöisin,on tehnyt minulle kolme poikaa ja tytön ja heillä on 5 lasta joista 3 poikaa ja kaikki osaavat jo ampua ja metsästää.ei toki maalainen mitään vihaa vaan tappaa syödäkseen ja ampuu suojellakseen jä näin säilyttää luonnon tasapainoa.

• No Perkele ei niitä todellakaan riitä vaan ne pystytään tappamaan sukupuuttoon tosta vaan nykyaikaisin asein ja satapäisin jahtijoukoin. Jäljelle jää vain muisto ja kuvia.

• Kyskää kuinka paljon ääni on pehmennyt kannabiksen vuoksi!

• Susivaino=noitavaino. Kumpikin yhtä turha ja naurettavaa ihmisten ylihysterisointia. Emme ole sitten kehittyneet noista noitavaino ajoista. Turha pelkomme kohde on nykyisin vain sudet.

Tämä pelko on saanut aivan liian suuret mittasuhteet. Minun pihassani on käynyt karhuja, susia ja kettuja, mutta yksikään näistä ei ole kimppuuni hyökännyt. Olen nähnyt suden 2-metrin etäisyydeltä ja se ei tehnyt mitään. Juoksi pois! Koittakaa nyt hyvät ihmiset ottaa se järki käteen.

Mitä lapsiinne tulee, niin mielummin teinä olisin huolissani siitä mitä pahaa muut ihmiset voivat lapsillenne tehdä, koska niitä sairaita on paljon. Todennäköisempää, että joku ihminen raiskaa lapsenne, kun lapsenne kimppuun hyökkää, susi, kettu tai karhu. Jopa todennäköisempää on se, jos lapsenne alkaa harrastamaan ratsastusta, että tämä kuolee hevosen alle tai ajaa autokolarin.

Metsästäjät saattavat tätä turhaa pelkoa ihmisissä lietsoa, koska pelkäävät että sudet syövät heidän riistansa. Oma lehmä ojassa heilläkin.

Huom! Ihmisen ei kuulu vaikuttaa luonnon kiertokulkuun. Ainakaan sillä että tyhmänä olentona tekee tyhmiä/ajattelemattomia ratkaisuja itsekkyyden tähden. Jos sudet kuolevat sukupuuttoon tai ovat sen partaalla, niin muiden eläinten esim. hirvien määrä lisääntyy ja hirvikolarit kasvavat. Jokaisella eläimellä on paikkansa tässä maailmassa ja jos ei ole niin luonto hoitaa sen pois, ei ihmiset! Se on nähty miten käy kun ihminen tunkee tyhmän nenänsä asioihin, jotka heille eivät kuulu. Susien määrä on pieni meillä suomessa joten hengittäkää nyt ja keskittykää enemmän todennäköisempiin pelkoihin ystävät rakkaat!

• Viimeksi 50 lammasta kuoli tulipalossa, joten ryhdymmekö nyt taistelemaan tulipaloja vastaan, koska sudet eivät ole suomessa ikinä noin montaa karjastamme vieneet. Aiheellisempaa sekin kuin tämä susipelko.

• Nuran edelleen teill kirjoitti:

Viimeksi 50 lammasta kuoli tulipalossa, joten ryhdymmekö nyt taistelemaan tulipaloja vastaan, koska sudet eivät ole suomessa ikinä noin montaa karjastamme vieneet. Aiheellisempaa sekin kuin tämä susipelko.

Vai 2-metriä. Tais olla naapurin jämpti.

• Kyllä nurattaa kirjoitti:

Vai 2-metriä. Tais olla naapurin jämpti.

Kyllä näitä petoeläimiä todella pääsee näkemään tuurillaansa jopa 2-metrin läheisyydestä. Enoni on kohdannut karhun 2-metrin päästä kun otso heräsi talviunilta. Eno pinko p.. housussa karkuun ja kerran vilkaisi taaksensa, niin takajaloilla oli otso ärjynyt pesänsä lähellä. Rautavaaralta löytyy paikka missä voi seurata luonnon tasoapainoa todellakin. Sudet ajaa hirviä takaa ja saa siellä joskus kiikariin karhunkin.

• Luonnon tasapaino kirjoitti:

Kyllä näitä petoeläimiä todella pääsee näkemään tuurillaansa jopa 2-metrin läheisyydestä. Enoni on kohdannut karhun 2-metrin päästä kun otso heräsi talviunilta. Eno pinko p.. housussa karkuun ja kerran vilkaisi taaksensa, niin takajaloilla oli otso ärjynyt pesänsä lähellä. Rautavaaralta löytyy paikka missä voi seurata luonnon tasoapainoa todellakin. Sudet ajaa hirviä takaa ja saa siellä joskus kiikariin karhunkin.

Kyllä karhu tulee lähelle, mutta ei terve susi. Jokainen luonnossa liikkuja tietää sen.

• tuhansia lajeja on kuollut sukupuuttoon ,joten susi joutaa kuolla kans ja jäispähän enemmän hirvenkaatolupia joita nykyinen köyhä kansa tarvitsee enemmän ja enemmän. kommarivihersossukokoomuspaska hallitus vie suomen perikatoon yhä vain hulluimmilla päätöksillään.

• No tohon nyt on turha mitään lisätä. Näin se on. Rauli Nuutero

• Nämä suden kiihkosuojelijat vetoavat siihen, että susi ei ole pitkään aikaan syönyt yhtään suomalaista. Tämä ei johdu siitä että susi olisi parantanut tapansa, vaan siitä että suomessa harjoitettiin järkevää susipolitiikkaa 100 vuotta.
    Kunnes syntyi tämä sukupolvi joka on täysin vieraantunut luonnosta, ja joka näkee luonnon jonkun makkaranpaistonuotiopolun varrelta. Syntyy ruusuisia kuvitelmia jaloista susista. Suosittelisin heitä muuttamaan vieremän nissilään lapsiperheineen. Muutama vuosi siellä ehkä takoisi järkeä päähän. Susi, täi, lude ja rotta ovat saman kategorian elukoita. Susi on vain yliarvostettu näiden höpöheinän pössäyttelijöiden rankingissa.

• totta puhut....pitäköön kukin huolen omasta reviiristään. minun maillani ei susia pelätä,ja olkoon laki mikä on sillä se on laki jonka tyhmät ovat laatineet..kuula kylykeen susille jotka liian likelle tulevat

• sillonku kanahaukka rauhotethiin niin lapin mies sano-rauhotethaan vain.kaikki muutki pevot rauhotethaan aina ku tarvis vaatii ja niin me net ooma rauhottanukki. eipä meilä luonnosa eläjilä oo luonnon kans koskhaan hanthiin mennykhään ku luonto on met ite

• eikö ihmisen pidä puuttua kun susi tappaa kiduttamalla viattoman eläimen ,onhan kiduttaminen kielletty jo metsästyslaissa ja ihminen on luomakunnan herra jonka tulee vahtia petokantoja.ne jotka asuvat petoalueella saavat päättää mitä pedoille tehdään

• Olen aina unelmoinut oiiiikein pitkästä lämpimästä susiturkista joka päällä olisi kiva kävellä pitkin mannerheimintiellä morjestellen Roman Satsille aulipinssi susikarvahatussa.

• no nyt mie keksin ratkasun tuohon susiongelmaan joka näyttää saavan jo aivan järettömästi aikaan riitelyä.laitetaan suet tarhaan siis perustetaan turkistarhoja josta syntyis uusia työpaikkoja.olisi hienoa olla susitarhuri ja menekki olisi taattu ja tutkijoiden ei tarvitsisi pyytää susia eikä pannoittaa. susitarhauksella taattaisiin susien säilyminen sukupuutolta ja luonnossa olevat riistaelukat jäisivät ihmisten ravinnoksi ja eläinrääkkäykset joita sudet aiheuttaa vähenesivät. eikö olekin kerrassaan mahtava idea,kertakaikkiaan kansalaisaloitteen paikka. mm.kettutarhauksia voitaisiin vähentää ja tuskinpa kukaan päästelisi susia luvatta karkuun...vrt..kettutytöt. suden nahkoilla on valtava kysyntä maailman markkinoilla ja suomi voisi olla tässäkin asiassa edelläkävijä.jos ja kun venäjällä huomataan susitarhojen tuoma taloudellinen potentiaali niin siellä varmasti syntyy uusi turkisteollisuuden ala.

• on kyllä kertakaikkiaan hyvä idea tuo suden tarhaaminen......kuka alkaa keräämään nimiä lakialoitteen puolesta.uskon nimiä kertyvän sen 50000 jonka lain käsittelyyn saattaminen vaatii

• KATSO YOU TUBESTA.: RARE footage caucasian shepher defending THE FLOC OF SHEEEP ,NIIN TIEDÄT MITEN LALLISESTI ONGELMA HOIDETAAN. LAKIA TÄYTYY NOUDATTAA, JA SILLÄ SIISTI

• LAITTAKAA ADRESSIIN NIMI JOSSA VAADITAAN LAKIALOITETTA jotta suomi voi päättää itse petopolitiikasta.

• Sairasta sakkia nämä kiihkoilijat.Luonto kuuluu kaikille Suomalaislle,ei vain teille hysteerikoille jotka pelkäätte jo oravan jälkiä.Muuttaakaa pois täältä ennen kuin häkki heiluu.Turha teille on järkeä puhua,toivon vain että paha saa palkkansa.Kuolla voitte kaikki hysteerikot, mielenterveysongelmaiset ,kukaan ei teitäkään kaipaamaan jää.

• Saisko niille pallinpoistolupia. Kulkuseton hukka ei takulla ole ihmiselle vaarallinen. Sehän onnistus niin, että metsämiesseurue vahvistettuna rläinlääkärillä etsisi sudet ja sit ammuttas nukutusnuolella ja lekuri hakis hukan pallit pois. Ei tarttis tappaa enää tappaa

• Mikäs helvetin ratkaisu tämä on? Pallit pois syrjäytyneiltä, juutalaisilta, mielisairailta, homoilta jne jne. Haiskahtaa rodunjalostukselta (natsismilta). Mikä perkeleen oikea susi se semmonen eunukkisusi oikeesti on ja mikä sen asema on laumassa. Kysyn vaan. Rauli Nuutero

• Säälittää noi pääkaupunkiseudun sudenpalvojat. Kuvista ja filmeiltä joutuvat rakaitaan katseleen. Olisko mahdollista tuoda keskuspuistoon muutama susipariskunta. Kai siellä jotakin syötävää pedoille löytyis. Kaneja, irtipäässeitä koiria, asumistaajamista vaikka päiväunia nukkuvia vauvoja. Miksi näissä asioissa pitää aina odottaa verta pakkiin. Se nyt vaan on päättäjien luonto. montako autoilijaa kuoli ennenkuin esim. Vihdintien ympyrä sai valonsa. 3-5 suden lauma on hämärissä merkittävä uhka aseistariisutulle nykyihmiselle. Talvella kun ei löydy edes kiveä käteen. Sudella on kärsivällisyyttä uuvuttaa saaliinsa. Se on tehnyt sitä ikimuistoisista ajoista alkaen. Jos Sinulla on iso koira tiedät mikä voima nelivetoisesa lihaskimpussa piilee. Jos olet joskus yrittänyt kesyttää vaikkaopa villinä syntynyttä ja jo hetken aikaa elänytt kissaa tiedät ettet voi komentaa sutta kun se ilmestyy näköpiiriisi nälkäisenä "pihvin"kuva silmissään. Mitä teet, potkitko, älä tee sitä juoksetko taas huono valinta, eläin/met ovat kiini jaloissasi ja kun kaadut ovat kekkerit valmiina. Ehkä olet katsonut noita koirakuiskaaja, hevoskuiskaaja ja muita ihmemiehiä. Suden päässä kuitenkin takoo yksi ainoa ajatus" Nälkä, mikä ihana tekosyyy"

• Ihan tosissasiko sanot että nälkä on tekosyy? Taitaa olla jokin luonnonoppi mennyt pahasti pieleen sinua siittäessä.

Ongelmahan on itse asiassa se, että suomalaisista on tullut yhä vaan hiljaisempia ja vaatimattomampia. Ennen vanhaan talonpoijat vislas mennessään ja nauro ihan ääneenki. Nykyään ei metsämies tai lenkkeilijä yritä muuta kuin pitää hapenoton mahdollisimman huomaamattomana ja kattoo maahan ettei vahingossakaan ota katsekontaktia jostain ikkunasta sattumalta bongattuun toiseen ihmislajin edustajaan. Jos sitä uskaltas vaikka lenkillä laulaa tai ottaa paussin ja läähättää oikeen äänekkäästi niin lähtee se sus karkuu. Ja jos ei lähe nii möykkää enemmä ja hyppii paikallaa.

Vähä järkee tähä pelii nyt.

• Sudet ei käy ihmisen kimppuun jos niitä ei pelkää ne vaistoaa pelon ja silloin ne voi ehkä hyökätä. Eikä karhutkaan ihmisille vaarallisia ole ellei niitä pelkää, olen kumpaisiakin kohdannut metsässä 3 sutta alle 10.m päässä ja karhu tuli 30.m etäisyydelle vilkaisimme toisiamme ja jatkoin töitäni ja nalle lähti siitä jossain vaiheessa omille teilleen. Ihmiset olkaa yhtä luonnon kanssa niin luontokin on yhtä teidän kanssa.

• Yksittäiset sudet on arkoja niinkun ihmisetkin. Laumana käytös onkin jo ihan toinen. Aivan niinkuin ihmisilläkin silloin kun liikutaan vieraalla maalla. Sudesta näyttää tulleen suorastaan yhteiskuntarauhaa järisyttävä juttu. No ainakin se vie ajatukset pois täällä lisäntyvistä kaksijalkaisista laumoista. Suden ja ihmisen asuminen samoilla reviireillä on kyllä utopiaa. Kuka haluaa pullasusia joita on ruokittava. Vaikka koirat ovatkin pääsääntöisesti kiinni niin aina pääsee tapahtumaan risteytymisiä ja parin sadan vuoden päästä ei kukaan enää erota onko kyseessä susi vai kulkukoira. Kyllä tämä susien hyysääminen taitaa lapioida kakkaa tulevien sukupolvien päälle. No he tekevät sitten taas omat päätöksensä, niinkuin vanhastaan tiedämme, kun korvasta saa parisataa niin sudet taas katoaa rajan taa. Niitä sitten kyllä varmaan pitää pyytää kuopilla ja raudoilla kun siihen mennessä varmaankin aselaki on putsannut kaikki tussarit maasta pois.

• Ihmiset valittavat kun sudet tappavat koirat ja niin pois päin, mutta ravintoahan nekin tarvitsevat. Jos elääkseen metsästää niin olisi valinnut toisen ammatin, sillä susista on tiedetty jo kauan aikaa. En itsekään menisi antamaan omaa koiraani suden suihin, mutta en minä sitä iltamyöhään ole ulos päästänytkään siellä pohjoisessa. Sudet metsästävät laumoissa hirven kokoisia elukoita ja vain laumasta häädetty susi menisi koiran kimppuun. Tosin näinkin on tapahtunut. En tosin ole kuullut montaa tapausta.

Sudet kuitenkin metsästävät vain ravinnoksi. Ihmiset niitä pahimpia petoja on. Sanotte, että sudet pitäisi tappaa koska ne tappavat koirat ja mm. hirvet, mutta emmekö me tee samalla lailla? Ei meillä ihmisillä ole sen suurempaa oikeutta elää tässä maailmassa kuin muilla eläimilläkään. Ja koirat ja muut lemmikit on tappaneet ihmisiä, mutta kertaakaan en ole kuullut suden käyneen ihmisen kimppuun. Mitä helvettiä te ihmiset valitatte?

Vaikka asun täällä kaupunki elämässä, vietän kuitenkin kesäni lapissa ja olen kerran nähnyt suden takapihallani. (Tosin ikkunan läpi, olin turvallisesti omassa talossani.) Voin kuitenkin rehellisesti sanoa, että haluaisin nähdä tuon eläimen vielä ainakin kerran. En ymmärrä teidän pelkoa ja vihaanne, sillä sudet ovat paljon parempia olioita kuin ihmiset.

Minä rakastan tuota uljasta eläintä nimeltä Canis Lupus, mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

• olen kuullut suden ulvontaa tosi läheltä!kieltämättä jännitti mutta ei olisi tullut mieleenkään lähteä jahtaamaan sitä ase kourassa!kyllä niitä parikymmentä satakuntaan mahtuu.kai ne on luontoon tarkotettu kun sinne ovat luodutkin!tämä petoviha ja muu on mennyt järjettömyyksiin!minä ainakin suon että sudet nappaavat hirven ennen kuin se hirvi hyppää auton eteen ja tappaa ihmisen!

• köyliön-tuiskulan ns metsästäjät!lopettakaa sen autojen kurnutus ja laiton susien perässä ajelu!.

• Lueskelin että joku kainuussa oli onnistunut myrkyttämään strykniinillä. Mistähän tuota susirohtoa saisi?

• Nyt on geenitesteillä todistettu, että Varsinais-Suomessa liikkuvat sudet ovatkin koirasusia, eivätkä siksi pelkää ihmistä. Jos ei laumoille PIAN tehdä jotain alkaa kyllä tulla ihmisuhrejakin. Meillä ainakin lapset haetaan jo ovelta koulutaksilla, eihän tässä ole enää mitään järkeä, että ihmisten pitää väistellä villejä koirasekoituksia.

• Mistä niitä erämaita saataisiin kaikille susille
    Kaikki Koirasudet kuoppaan, ja uusia puhtaita susia kaukaa siperiasta,
    jos yleensä halutaan susia suomen metsiin.

Metsäpeurara ei menesty jos on liikaa susia.
    Eikä metsäkauris, mikä on leviämässä .talviruokinnalla jopa kainuuseen asti.
    Ilves on vaaraksi metsäkauriille, mutta löytyy sillekin samat lääkkeet kuin susille

FANAATTISEN SUDENSUOJELUN JUURET OVAT NATSISMISSA ...
    www.sanansaattaja.com/SUDENSUOJELUN J...‎Översätt den här sidan
    Ote kirjasta: Suden kahdet kasvot – ilmestyy syyskuussa 2012. FANAATTISEN SUDENSUOJELUN JUURET OVAT NATSISMISSA. JA SE ON VERRATTAVISSA ...
    Hölmöläiset pannoitavat koirasusia.

PDF]
    Harmaasudesta koirasuteen - Nanomatic
    www.nanomatic.fi/koirasusi.pdf‎Översätt den här sidan
    4 jun 2013 - Harmaasudesta koirasuteen. Minne hävisi aito suomalainen villisusi? Tulevatko lapsemme muistamaan meidät sukupolvena,.

Taajamasusi - Venäjän sudet - historiallinen kehitys ja ongelmat
    taajamasusi.com/.../84-venajan-sudet-historiallinen...‎Översätt den här sidan
    Venäjän sudet - historiallinen kehitys ja ongelmat. Christoph Stubbe,. Eläintieteen professori. Sandkrug, Saksa. Käännös saksankielisestä artikkelista Der Wolf ...

Sudet – ihmissyöjät
    personal.inet.fi/luonto/mikael.broo/Sudet.htm‎Översätt den här sidan
    Susien hyökkäykset ihmisten kimppuun ovat Venäjällä olleet ammoisista ajoista yksi kauheimmista vitsauksista. Niinpä vain kolmen vuoden aikana (1849 ...

• Pääsivu / Blogi / Sotkamossa myrkytetty susi kuoli tuskallisesti
    Sotkamossa myrkytetty susi kuoli tuskallisesti

Luonto-Liitto on huolissaan petovihan rikollisista ilmenemismuodoista

Eläinlääkintä- ja elintarviketutkimuslaitoksen (EELA) tutkimuksissa selvisi, että kesäkuussa Sotkamon Maaselästä kuolleena löydetty susi oli myrkytetty strykniinillä. Myrkky oli viety maastoon syöttinä tai haaskaan kätkettynä, vaikka metsästyslaki kieltää myrkkysyöttien käytön täysin. Susi on rauhoitettu eläin, joten sen tappaminen ilman erikseen myönnettyä kaatolupaa on aina laitonta.

EELA:n mukaan strykniinin aiheuttama kuolema on eläimelle tuskallinen voimakkaine lihaskouristuksineen ja hengitysvaikeuksineen, ja oireet voivat kestää jopa pari tuntia. Strykniiniä on käytetty esimerkiksi rotanmyrkkynä, ja sen käyttö ja myynti on ollut kiellettyä noin kymmenen vuoden ajan.

Luonto-Liitto tuomitsee jyrkästi myrkyn levittämisen maastoon. Susien laiton tappaminen rikkoo maa- ja metsätalousministeriön ohjaamaa suurpetopolitiikkaa ja vaikeuttaa susitutkimusta. Lisäksi myrkyn levittäminen vaarantaa esimerkiksi marjastajien ja metsästäjien mukana liikkuvien koirien sekä luonnonvaraisten eläinten hengen.

"Myrkyn levittänyt henkilö vaarantaa yleisen turvallisuuden, sillä metsässä voi olla vielä myrkkyä. Esimerkiksi karhunmetsästys alkaa 20.8., ja maastossa liikkuu metsästyskoiria", sanoo Luonto-Liiton susiryhmän puheenjohtaja Mervi Koskela.

Kuollut susi oli Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) vuonna 2001 pannoittama Venus-tutkimussusi, ja sillä oli kahdeksan sikiötä kohdussaan. RKTL:n mukaan Venuksen ja sen puolison muodostama lauma ei ole tiettävästi aiheuttanut koira- tai kotieläinvahinkoja. Venus on jo kolmas Kainuussa laittomasti tapettu pantasusi: vuonna 2001 tapettiin Ugri-susi ajamalla autolla sen yli ja viimeistelemällä hengenlähtö sähköllä. Viime marraskuussa ammuttiin laittomasti Igor-tutkimussusi.

Luonto-Liiton susiryhmä epäilee, että ilmi tulleet tapaukset ovat vain jäävuoren huippu: pannoittamattomien susien salakaadot eivät tule julki. Metsästyksenvalvontaa onkin ehdottomasti tehostettava.

Susiryhmä on Luonto-Liiton toimintaryhmä, jonka tarkoituksena on toimia Suomen suurpetojen suojelun edistämiseksi. Susiryhmä pyrkii levittämään tutkimuspohjaista tietoa suurpetojemme elintavoista, vaikuttamaan asenteisiin sekä vähentämään turhaa pelkoa ja vihaa petoja kohtaan.

LÄHDE:http://www.luontoliitto.fi/susiryhma/blogi/sotkamossa-myrkytetty-susi-kuoli-tuskallisesti-41

Ei pitäisi olla mikään haaste. Saada salametsästäjät kaltereiden taakse. Rehellisyyden pitää vihdoin voittaa. Tiilinpäiden luvun aika koittaa.

• On se kummaa. Susia salamettästetään pilvin pimein ja ne eikun vaan lisääntyy! RKTL:n laskelmien mukaan maassa on 29-41 susilaumaa! Kun kertoo kymmenellä, saa susien lukumäärän, elikkä 290-410! Eikö oo kummaa! Mua pikkuhilijaa alakaa v.tuttaa teirän vouhkaaminen tuasta salamettästyksestä! Aiheetoonta surenpaijaajien propagandaa!!

• hytgfuiohgu52ouijk kirjoitti:

On se kummaa. Susia salamettästetään pilvin pimein ja ne eikun vaan lisääntyy! RKTL:n laskelmien mukaan maassa on 29-41 susilaumaa! Kun kertoo kymmenellä, saa susien lukumäärän, elikkä 290-410! Eikö oo kummaa! Mua pikkuhilijaa alakaa v.tuttaa teirän vouhkaaminen tuasta salamettästyksestä! Aiheetoonta surenpaijaajien propagandaa!!

raukkamainen pelle kieltää asiat jotka on pystytty todistamaan faktaksi mites se perhon tapaus tai se kun itä.suomessa jäi kiinni muutama metsästäjä jotka olivat myös salametsästäneet ilveksiä varmaan sanoivat ilveksetkin on ihimisille vaaraksi paskahousu metsästusrikolliset kuuluu kaltereiden hellään huomaan rehelliset kunnon metsästäjät luonnon huomaan metästyksestä nautiskelemaan ansaitusti.

• mitä tomppeli kirjoitti:

raukkamainen pelle kieltää asiat jotka on pystytty todistamaan faktaksi mites se perhon tapaus tai se kun itä.suomessa jäi kiinni muutama metsästäjä jotka olivat myös salametsästäneet ilveksiä varmaan sanoivat ilveksetkin on ihimisille vaaraksi paskahousu metsästusrikolliset kuuluu kaltereiden hellään huomaan rehelliset kunnon metsästäjät luonnon huomaan metästyksestä nautiskelemaan ansaitusti.

Näimpä,ja lähellä on päivä, kun susi on metsästettävien listalla ja oppii pysymään erämais eikä kylillä!!

• Oot sinä tyhmä mies kun paskaa jauhat nuo jutut on oikeasti tapahtunu ite oot sitä sakkia myös sata varmasti

• Kummastuttaa tuo RKTLn uusin arvio susien määrästä. Mikähän mahtoi olla motiivi juuri nyt kannanarvion nostoon? Aikaisemmat arviot olivat vedetty hatusta, eivätkä vastanneet todellistä määrää ja tuskimpa tuo viimeisinkään arvio vielä kattaa todellista päälukua.

Niinkö kovasti säikahtivät siitä, kun ihmiset eivät enää halua ilmoitella jälki- ja näköhavainnoista, koska kokevat koko TASSU-ohjelman pelkäksi huiputukseksi, joka ei edes näy todellisissa petoeläinten määrässä.

Itsekkin viellä vuosi sitten ilmoitin lähes kaikki alle vuorokauden ikäiset jälkihavainnot sudesta, ahmasta, karhusta ja ilveksestä. Koen kuitenkin nyt, ettei maksa vaivaa ja tyhjän saa pyytämättäkin. Laskekoot RKTLn väki mieleisekseen ja kantakoot vastuun seurauksista.

• Varmaan se että RKTL mielyttää tuollaisia elämäänsä kyllästyneitä kalisijoita.

• VALHEITA, RAHASTUSTA: TÄTÄ ON SUSIENSUOJELU! — MarkoLind1
    markolind1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/113247-valheita-rahastusta... Cachad
    ... "Arvostettu venäläinen susiasiantuntija Michail Pavlov, ... julkaisi keräämänsä tiedot kirjaansa Volk ... lausunto vain vahvistaa sitä kuvaa, ...

• VALHEITA ON NUO SUN JOKELLUKSET ON SULLE ÄITI LUKENUT VÄHÄN LIIKAA PUNAHILKKAA OTAHAN TUTTI SUUHUN JAKUNNON TUUTU UNET JA NIIN PYSYY JÄRKI PÄÄSSÄ JA SUU JÄÄSSÄ

• venäjällä maksetaan sudesta tapporaha eikä nuo ole loppunu siitä huolimatta,vaikka niitä metsästetään helikopterista ja moottorikelkastakäsin ja kalasnikovilla

• jos susia ei ammuttaisi salaa niin paljon,olisi satoja ihmisiä susi raadellut ja tappanut. maaseudulla asuvat metsämiehet ovatkin suurin turva ja tuki ,koska heitä on pitkin suomea ja takaavat myös maan hengissä pysymisen. nämä seikat eivät ole avautuneet vielä kaupunkien kettutytöille joiden mielipiteillä outoine käsityksineen on lähinnä huvittava vaikutus.satojen tuhansien metsästäjien joukolla on myös maanpuolustuksellinen merkitys ja he torjuvat niin sudet kuin maahantunkeutujatkin.

• ja aina on susi tapettu kun nähty

• aina lojahtaa, kun hurtta vilahtaa.

• Kertokaahan mihin tarvitaan nykyistä määrää susia? Siis järkevä selitys!

• Turun Sanomissa oli artikkeli 16.1.2016, että Varsinais-Suomeen on myönnetty kolmen suden kaatolupa (tappolupa). Lisäksi Satakuntaan yksi. Lahtaaminen alkaa lauantaina 23.1.2016 ja varmaa on, että AINAKIN kolme sutta (Varsinais-Suomessa)kohtaa kuoleman. Varsinais-Suomen susilauma on yhdeksän yksilöä. Lauma on kuulemma ylittänyt Aurajoen jossain sivummalla, ei toki kaupungissa (tassunjäljet näkyvät). Lisäksi oletettiin, että niiden on "täytynyt" kulkea joidenkin pihojenkin kautta. "Varmoja" havaintoja yksilöstä oli tehty sadan vai oliko se jopa viidenkymmenen metrin päästä. Mitään muita "tihutöitä/rikoksia" ei artikkelissa mainittu yhdenkään tehneen. Susi on arka ihmistä karttava keskenään sosiaalinen äläin, eikä se todellakaan tapa pahuuttaan. Kai toki on totta, että kauan kauan kauan sitten susi tai susilauma oli tappanut lapsen. On toki harvoin tappanut lampaita tms (valtio korvaa) tai peräti koiria (ymmärrän koiraystävänä tuskan). Mutta onko laumalle asetettu rangaistus kohtullinen - totisesti ei. Yhdeksästä pois kolme on katastrofaalinen tragedia laumalle. No nyt on sentään valoakin ehkä näkyvissä hallinto-oikeus voi nimittäin keskeyttää päätöksen toimeenpanon kunnes asia on lainvoimaisesti ratkaistu. Toivottavasti näin tapahtuu, sillä jo täytääntöönpantuja kuolemantuomioita ei inhimillinen oikeus voi korjata. Rauli Nuutero Turun kaupungista

• Eilen tv:ssä taas näytettiin valkokyntinen, johan tiedättekin, että koirasusi. Tv.ssä uutisoitiin suden metsästyksestä, ohjelmassa näytettiin kaadettu koirasusi.

Tuhlattiinko suden pyyntilupa koirasuteen, koirasusillehan ei ole pyyntilupajärjestelmää?

• Pysykää nyt edes housuissanne vouhkaajat, eikö elämässänne ole muuta, kuin luonnon eläinten tappaminen. Hukkaan on mennyt osaltanne koulunkäynti, vain synkkää pimeyttä ja tappamisen julmuutta, en ihmettele mielenterveysongelmianne. Hakekaa apua.

• Henkäile vaan omaa oman pääsi sisällä meuhkaavaa pakkomiellettä! Tuommoiset fanaatikot, todellisuudesta erkaantuneet pitäisi hommata pakkohoitoon. Et ole ymmärtänyt, ettei ole kysymys pelkästä tappamisesta, vaan ongelmasta, joka vaatii tappamista. Ellemme ratkaise tätä ongelmaa juuri nyt, löydämme ongelman edestämme entistä suurempana.
      Toivottavasti olette, te suojelijakaarti, ne ensimmäiset uhrit, jotka saavat hömppäsuojelijat järkiinsä ja maanpinnalle pilvilinnoistaan. Jospa se järkikulta kuitenkin lopulta voittaisi!

• Susien suojelijat kertokaa millä oikeudella te olette terrorisoimassa maalla asuvien ihmisten elämistä. Kertokaa mistä otetaan se leipä elämiseen jos näitä teidän lemmikkejänne kuljeskelee laumoittain joka puolella maata, kuinka kesäisin karjaa pidetään laitumella. Oletteko te paimenessa? Susilaumat ei sovi tiheään asuttuun suomeen, eikä sovi erämaihinkin siitä oli esim. tieto ruotsin hirvikannasta värmlanlantian ja örebrolaisten tilanteesta, jossa yksin kertaisesti hirvet on syöty loppuun susien toimesta! Meillä maalla asuvilla on oikeus elää niin kuin haluamme sitä te ette tule päättämään. Olemmeko me tulleet määräilemään teidän elämää, eläkää siellä kivikylissä niin kuin haluatte!

• Pohjois.Karjalassa ammuttu jo yhdeksän hukkaa poliisin määräyksestä. Tästä isot pisteet poliisille. Kannanhoitometsästyksessä lisäksi kymmenen. Kyllä näitä saatanoita vaan riittää tapettavaksi.

• Joo, niitä riittää ja riittää. On tainneet sormet ja varpaat loppua, kun on "laskettu" näitä "uhanalaisia". Matemaattiset taidot on ollut lapsenasteella laskijalla.

• Helsingissa eraalla hautausmaalla oli muutama villikani, niille piti saada kaatolupa valittomasti olivat niin hirvean vaarallisia. Ei puuttuneet elainsuojelijat mitenkaan tahan torkeaan jousiaseella tapahtuneeseen teurastukseen. Helsingissa on kaupungin luottamustehtavissa (myos kaupungin jodossa) paljon vihreita eivat vastustaneet yksikaan tata teurastusta, jos tama olisi tehty esm. Multialla olisi taman paatoksen tehneet varmasti tiilenpaita lukemassa. Puhukaa sitten vasta susista kun jatatte viattomat kanit rauhaan.

• Koska sudet ovat kesyyntyneet kulkukissojen tavoille niin susia voidaan huoletta siirtää Helsingin kaduille. Myös Tampereen kaupunkiin voisi viedä susia. Jyväskyläänkin. Helsingin kaduille voisi ensin laskea tuollaiset 20 sutta. Mielellään Alfasusia. Jos ihmiset sitten pelkäisivät Helsingin kaduilla susia , koska 200 vuoteen susi ei ole käynyt ihmisen kimppuun. Susipelkoa voisivat Helsingin asukkaat parantaa psykiatrin käynneillä. Tämä taas työllistäisi Helsinkiläisten mielenterveys palveluja !

• Tuo Jere Hietalan hatuste vetämä " ei 200 vuoteen ole käynyt ihmisen kimppuun" EI PIDÄ PAIKKAANSA, vaan on silkkaa PROPAGANDAA.

Käykää lukemassa Taajamasusi sivustolla Suomessa susien syömien ihmisten kohtaloita, niitä riittää, mutta herkkien ei kannata, voi yöunet kaikota ainakin joksikin aikaa.Ne löytyvät kohdasta Historian tapahtumat/Susien tappamat ihmiset Suomessa. Herkkien ei todellakaan kannata lukea!

• Erikeen
    http://www.vargfakta.se/tag/manniskor-dodade-av-varg/

Sexårig flicka uppäten av varg, Kuikkala, Finland - Vargfakta

www.vargfakta.se/.../sexarig-flicka-uppaten-av-varg-kuikkala-finland/

Nyhet i Österbottniska posten, mars 1932, handlar om ett länge okänt fall där en människa, ett 6-årigt flickebarn blivit dödad och uppäten av en varg.

Vargfakta ( hakusana )

Människor angripna av varg

En man angreps av en ... störst risk att bli angripna av varg är ...

• Söivät

www.vargfakta.se/.../sexarig-flicka-uppaten-av-varg-kuikkala-finland/

• Susikeskustelu osoitti jälleen mitä mieltä nämä citypellet ovat siitä että ihminen on levinnyt susien reviirille, Keskustelussa kaivettiin kaivamalla kaikki argumentit kuinka hienoja nämä jalot eläimet ovat, minkä takia sudet hakeutuvat pihapiireihin, voi reppanoita! Teidän tulisi tulla asumaan susilauman reviirille, lähettämään lapset pimeässä kouluun ja kasvattamaan karjaa jne. Se on lohduton näky kun susi lauma tappaa poikimassa olevan lehmän, raatelee lammas laumaa, ajaa lihakarjan kymmenien kilometrien päähän, tappaa laitumella olevan ponin. Nämä ei kuulu susien ravintoon! Lopuksi eteläsuomen alueet ei sovi susi reviirien elämiseen, paitsi Nuuksio ja keskuspuisto Helsingissä, saisitte nauttia oma lääkettänne!
    Jk. Mitä tapahtuu sitten kun ensimmäinen susien kohtaaminen lapsien kanssa tapahtuu?

• Ei sataan vuoteen....... on tosi typerää uikutusta, kun tutkii svenssonien vargfakta-sivustoa, voi sieltäkin todeta, että Suomen itärajan paremmalla eli itäpuolella susi tappaa ihmisiä liki joka vuosi.

• Sen kummemmin susia puolustamatta huomautan sen verran, että mitenkäs se ihmisen paras ystävä koira sitten käy ihmisten päälle niin kovinkin usein. Maailmalla on tapauksia vaikka millä mitalla, suomessakin. Nämä bitbullit jne pitäs lopettaa ja kieltää kokonaan. Paljon enemmän pelkään lasten kanssa kun vastaan tulee joku suojelu-tai tappajakoiraksi jalostettu jonkun välinpitämättömän näköisen omistajan kanssa, kuin vaeltaa susia vilisevässä korvessa lasten kanssa.

• mitä väliä siitä sadasta vuodesta on jolloin ei susi ole tappanut............miten se on tappanut kun susia ei ole ollutkaan juuri sen takiahan ne tapettiin melko vähäksi kun 1700 ja 1800 luvulla satoja pikkulapsia vei pedot jopa porstuasta. 1970 luvulla oli seura tai kotiposti lehdessä juttusarja jossa oli aina eri tarina tositapahtumista mm kirkon kirjoista ja arkistoista koottu, jossa kerrottiin mm susien hyökkäyksistä ihmisten kimppuun. mummoni joka oli syntynyt 1899 kertoi eräänkin tarinan kun susi vei talon vauvan eteisestä ,jossa oli nukkumassa...jäänteet mm pieni jalka löytyi kahden kilometrin päästä kotoa. ja toinen tapahtuma kun lapsi meni lyhty kourassa illalla navettaan äitiä katsomaan ,oli ilm karhu ottanut lapsen hampaisiin ja vain lyhdyn välähdyksiä oli nähty vaaran kupeessa ja kuultu kammottavaa huutoa.tästä pienokaisesta oli löytynyt vain pää joka oli kaluttu luuta myöten ja täynnä hampaan jälkiä. että älkää edes viitsikö ajatella petokannan kasvattamisesta ja kuka tosissaan voi päästää lapsensa esim aamupimeällä koulumatkalle ilman saattajaa tai kuljetusta. pitäkää te asiasta tietämättömät naamanne kiinni ,kyllä me susien kanssa pärjäämme jos ei hyvällä niin huonolla josta se huono on paras, eli kuula kalloon sudelle aina kun se on mahdollista...

• Niinpä, koiralla uhkaaminen oikeuskäsittelyssä rinnastetaan aseella uhkaamiseen. Aina koettuasi minkäänoloista uhkaa kiinni tai irti olevasta koirasta, tee poliisille tutkintapyyntö.

• Niin, jos rakki ei ehtymättä ole täysin hallinnassa, uhkausmoodin tulee katsoa alkaneeksi välittömästi.
    Metsästyskoirille tulee kuitenkin taata puolen tunnin häiriötön työskentelyaika luvattomallakin alueella.

• Suomen metsiä paljon ristiin-rastiin kulkeneena, en ole kyllä onnistunut tekemään omakohtaista havaintoa kertaakaan sudesta. Ihmetyttääkin suuresti tämä "susi hysteria" - "käyvät ihmisen kimppuun, tappavat lapsia" - kommentit suorastaan käsittämättömiä.

Suosittelenkin edellämainitusta hysteriasta kärsiville luettavaksi Tsekkiläisen Jan Kozakin kirjaa "Taigan metsästäjät" joka perustuu hänen omakohtaisiin kokemuksiinsa Itä-Siperian taigalla vuosien ajalta ja jossa hän mm. kirjoittaa: "Susi ei käy KOSKAAN ihmisen kimppuun" "voit vaikka mennä hakemaan suden pesästä poikaset yksi kerrallaan, emon vain katsellessa taustalla"

Suurin kiinnostus suden tappamiseen lieneekin sen turkin arvokkuus rahallisesti arvioituna.

"SATU PUNAHILKASTA " olisi kyllä saanut myöskin jäädä kirjoittamatta.

• Paljon sutta vihataan....
    Onko ihmisellä oikeus hävittää joku luontokappale sillä perusteella, että ei sovi meidän ihmisten luomaan "täydelliseen" maailmaan? Vai onko kuitenkin niin, että ihminen omine haluineen / vaatimuksineen ei sovi tälle pallolle.
    Miksei saman tien hävitetä ampiaisia, mehiläisiä, hirviä, peuroja ym. Em. aiheuttavat ihmisille satoja kuolemia joka vuosi Suomessa...Ei vaan missään näy keskustelua hirviraivosta. Tai kaatoluvista mehiläisille. Saatikka punkkien myrkyttämisestä.
    Mietityttää välillä, että mitä liikkuu ihmisen mielessä joka esim. myrkyttää suden.....?
    Tai, kun joku hätääntynyt äiti kauhuissaan toitottaa, että sudet pitää hävittää koska oma pieni Matti tai Maija joutuu muuten suden suuhun?MITÄ!?Kertokaa?
    Moni eläin on tuhottu sukupuuttoon ihmisen ahneuden vuoksi. Maapallon kannalta ja kaikkien eliöiden kannalta olisi suotavaa, että ihminen häviäisi mahdollisimman nopeasti tellukselta. Ja onneksi niin väistämättä tulee käymään....Mitä nopeammin sen parempi!

• Maapallon olemassaolon aikana sen eliölajeista on sukupuuttoon kuollut 99,998%.
      Ihmisen valtakauden ajan sukupuuttokuolemat ovat äärimmäisen vähäiset tuosta 99,998%:n joukosta.

• Ihmettelen suuresti näitä petoasiantuntioita täällä varsinais-suomessa! Koko ikä on istuttu talvet peurakopissa ja sunnuntait neste nousteessa pienes jalokahvissa! Että mitä ne ukot muka susista/ petoeläimista mitään ees tietää!!

• eiköhän se ole niin että, ihmiset jotka asuvat luonnon keskellä -tietävät eniten pedoista ja luonnosta kuin kaupunkien unelmissa elävät kirppis vihreät.hoitakaa te telkänpönttönne siellä taajamassa , niin me kyllä hoitelemme ympäristön maalla petoineen,koska me kuulumme luontoon ja tiedämme kyllä miten luonnonvalinta toimii.

• en oo susia kasvattanut ,mutta liuta poikia on kasvatettu ja kaikilla tietenni ase. susi on täysin tarpeeton luonto kappale joka joutaa ampua pois aina kun siihen on mahdollisuus. ihminen kyllä säätelee tasapainoa luonnossa ja susi joka tappaa kiduttamalla ja rääkkäämällä joutaa tappaa pois, sillä kiduttaminenhan on ihmisiltä kielletty,joten kyllä se täytyy pedoiltakin kieltää.....

• Tukiaisilla elätetään tällaistakin rikollista sakkaa peräkamareissa. Turhakkeiden ainoa puuha on luonnon tuhoaminen.

• Toivon, että olet vain huono trolli. Muuten nimittäin valkoiseen huoneeseen ei ole pitkä matka!

• Tukiaispellet kirjoitti:

Tukiaisilla elätetään tällaistakin rikollista sakkaa peräkamareissa. Turhakkeiden ainoa puuha on luonnon tuhoaminen.

joo ja mä oon ottanu hesalaisen akan ja jumankauta että meillä on ollu lystiä sielä peräkamarissa poikiani siittäessä.on muuten eukonki näkemykset muuttuneet kun tuli tänne korpehen asumaan..hoitakaa te matunne siellä taajamissa ja met hoijamma luonnon ,niin kuin se kuuluukin.

• Jälleen tänä aamuna 18.4 Fox kanavalla oli susi aiheinen ohjelma jossa mm. totutettiin koiraa kohtaamaan susi. Narutettavaa touhua, kun susi ja koira kohtaa luonnossa peli päättyy aina siihen että kohtaaminen johtaa koiran menetykseen ellei metsästäjä satu olemaan lähi etäisyydellä. Toinen törkeä kohta oli kun viherpippuri selitti Helsingin ydinkeskustassa kuinka suden metsästys oli mennyt väärin! Oh my Good! Hänen mukaan oli ammuttu vain johtaja yksilöitä ja sen takia yksinäiset sudet hortoilevat pihapiireissä. On se upeaa selittää kaikkitietävänä suden metsästyksestä ydin keskustassa kun raitiovaunut jyrisevät taustalla!

• Olen kuullut moniltakin jotka ovat korvessa asuneet, että ovat saaneet kulkea kymmeniä vuosia metsässä rauhassa koirien kanssa eikä yksikään susi ole tullut vastaan. Susia oli maapallolla jo ennen meitä ihmisiä, jos susia ei olisi ollut tässä maailmassa ei olisi koiriakaan. Susi kuuluu Suomen luontoon, muualla ei edes tunneta termiä "susipelko" tämä on vain ja ainoastaan Suomessa. Susi ei ole tappanut ihmistä moneen sataan vuoteen, joten minusta koko metsästys on vain ihmisten raukkamaisuutta ja kostonhimoa. Susi turismilla tienaa enemmän kuin tappamisella. Se että annat koirasi juosta metsässä täysin vapaasti paikassa jossa on susia, on täysin tämän henkilön oma vika. Koira on ihmisen vastuulla, jos sellaisen hankit pidä siitä myös huoli! Tuntuu vain siltä että metsästäjät tekevät tuonkin tahallaan että saavat lisää kaatolupia. Sutta pelätään Suomessa enemmän kuin rattijuoppoa tai murhaajaa, kun susi vie lampaan tai koiran niin se ammutaan, mutta kun rattijuoppo tai murhaaja tappaa sinun lapsesi, naisesi, isäsi, miehen, naisen tai lapsen saa vain taputuksen päähän ja pari vuotta vankeutta. Itsekkin uskallan kulkea metsässä yksin ilman pelkoa susista. Onneksi karma on olemassa, ei voi muuta kuin nauraa Suomalaisille jotka pelkäävät koirien esi-isää enemmän kuin itse ihmistä, sillä ihminen on pahin peto kaikista.

http://oikeuttaelaimille.fi/vetoomus-susien-puolesta

http://www.salakaadotseis.fi/arkistot/2123

Katsokaa Luontoliiton Grey Pride video youtubesta!

• Naurettaviahan nuo, juu. Mietitääs joskus kuis paljo Suomessa hirvi(eläin), mehiläinen/amppari tai vaikkapa punkki TAPPAA IHMISII ja aletaan sitten keskustella asiasta.

• Noissa viheraihisissa yhdistyy osaamattomuus, fanaattisuus ja epärhellisyys luotaantyöntävällä tavalla.
      Susia olen metsästänyt aiokoinani vuosia. Siksi tiedän niistä 50x enemmän kuin joku kerrostalovihreä. Olen katsellut kuinka 16 suden lauma menee Jokainen astuu samaan jälkeen. Sitten joku tietää että susi on kulkenut sieltä. Tunnen niiden pyyntitaktiikan aika tarkkaan.. Nuo vihreät eivät edes tiedä paljonko susi syö. Sudenpyytäjä kaverini vain kuoli jo useita vuosia sitten. Hän hoiti monta sutta päiviltä senkin jälkeen kun ei saanut metsästää. Teki sen niin älykkäästi ettei siihen riitä vihreän osaaminen. Eivät edes ymmärrä mikä ne tappoi. Nahkoja ei enää ottanut.

• Hirvi toki saattaa hyökätä ja tappaakin ahdistelun seurauksina, en toki tiedä yhtään asiaan liittyvää kuolemantapausta. Jos autolla tekee laajennetun itsarin törmäämällä hirveen, silloin hirvi ei tapa, tappaja on auton kuljettaja.
    Muista myös huviveneily, tuo tappava harrastus.

• Hirviä olen metsästänyvuosikymmenia. Suurin vaara piilee niiden kanssa siinä että luulee hirve kuolleen ja lihasjännitys voi purkautua kuolleeltakin hirveltä. Silloin voi lihasjännityksen purkautuminen aiheuttaa tappavan potkun. Ei kärsi mennä alueelle mihin potku voi osua.

• Ihmisten lemmikikoirat tappaa ja vahinkoittaa lapsia 1000% enenmän kuin sudet.mut sen on ihan ok kun kun on kyse lemmikeistä!!!! sudet tappaa n 2 kerta 100 vuossessa.hirvet tappaa/vahinoittaa satoja/ tuhansia.mutta ketään ei kiinnosta.miks ei.!!! Kyse kummikinn ihmisitä ei lemnikeitstä.Susi ei kumminkaan ihmiseen/lapseen kuin äärinmäsien harvoin käy kiinni. Ja Rakatsan lemmikejä mutten yn
    märrä turhaa vihaa..

• Sitä minä vaan ihmettelen että miksi annettiin kaataa 8 sutta Turku - Tampere välisellä alueella 2016, ei ne sillä hommalla levittäydy koko suomen alueelle. Vai lieneekö pelko perseessä suden suojelijoilla, että käyvät heidän puudelit syömässä pihasta.

• Ota huomioon että turku ja temperekin on eteläsuomea kyllä silloin lupia heltiää ja
      toki pitääkin mutta jos olisi vaikka lieksa Nurmes suunta silloin luvat voisi olla tiukassa ja paradoksi on siinäökin että noilla alueilla susia on järkyttävän paljon

• KAIKKI SUDET TAPETAAN ,JA SILLÄ SELVÄ, OLKAA TE KAUPUNKI ASUKIT HILJAA, JA
    SAMATEN MUUT HUUHAA HENKILÖT, KYLLÄ NE HENGILTÄ SAADAAN, ÄLKÄÄ HUOLIKO.

• jämäkkää teksitä tuo ylläoleva
      niin kuin pitääkin olla

• Taas on kaivettu vanha "paskapalsta" esille :/ kyllähän asioista pitäää keskustellla, mutta tämän ketjun keskustelun laatu on keskimäärin surkeaa. Aloittakaa mieluummin uusi puhtaalta pöydältä.

• Tämä susikeskustelu on tosi tärkeää koska suomessa on todellakin liikaa susia

• Sudet ja ilvekset taitaa olla viimeinen toivo minkä avulla ylitiheä peurakanta saataisiin aisoihin.

• täysin väärä ajatus tuo yllä oleva.
      Toki peurakantaa voisi harventaa ja samalla saisi hyvää ruokaa mutta samalla myös susikantaa pitää harventaa reilusti. Suomessa on aivan liikaa susia

• Olos!ihmiset jotka elätte rajaseulla,jossa sudet riistävät lemmikkienne hengen.jota olet kouluttanut vuosikaudet.susi runsas lukuinen riista peto joka riistää lemmikiltäsi hengen.susen tappo rahavaltiolta 5000e

• Susien tapporahan tulisi todellakin olla ainkin 5000e Se olisi mukava lisä syrjäseudun asukkaille ja samalla ylisuureksi paisunut susikanta harvenisi

• Hyvähän se on huudella sieltä eteläsuomesta. Mutta tulkaapa tänne itäsuomeen niin
    tulette toisiin ajatuksiin. Viikko sitten nähtiin tässä lähistöllä 12 yksilön lauma. Siis
    12 täyskasvuista sutta. Jos tuollainen lauma alkaa lähestyä yksinäistä kulkijaa siinä on vitsit vähissä.

Toki ei hätää jos on kivääri olalla. mutta tuskin sitä kaikilla lienee. Eikä kaikilla ole edes
    aseen kantolupaakaan. KYLMÄ TOSIASIA ON ETTÄ SUSISTA ON TULLUT MAANVAIVA.

Olisi mitä pikimmiten harvennettava susikantaa raskaalla kädellä. Todellisen arvion mukaan suomessa lienee susia 2000 - 3000 yksilöä. Tämälkin arvio lienee aivan
    alakanttiin !!! Jos heti myönnettäisiin vaikkapa 100:lle sudelle kaatolupa se olisi vain
    kosmeettinen harvennus mutta ainakin tyhjää parempi.

• Eipä kovin vakuuta tämä "kokemuksesi". Näitähän riittää, siis susien ja muidenkin villieläinten elämää uhkaavia "mielipiteitä". Jokainen voi katsoa objektiivisista tilastoista, mikä on susien todellinen uhka ihmiselle: ei yksikään susi ole ainakaan sataan vuoteen ole surmannut yhtäkään ihmistä, edes itäsuomalaista. Mutta, jopa viimeisen kymmenen vuoden aikana on esim. maassamme lähes 100 lasta kuollut omien vanhempien toimesta. Siis suhteellisuudentajua - sinne Itäsuomeenkin, näin lähettäisin. - Ja eikö siellä Itäsuomessa juuri joku ihan suomalainen mieshenkilö ampunut mitään kysymättä kolme täysin viatonta ihmistä? Vai olenko käsittänyt väärin.

• Sinä tietämätön susien elinpiiristä ja käyttäymisestä.pysy kerrostalossa niin ei tule harmia.

• Onko mielestäsi oikein jotta pedot istuu ikkunasi alla aamuisin nälissään kun eivät kykene saalistamaan luonnollisella tavalla.

• Kerrattain oli käyny näin;kalalle menossa ollut mies oli nähnyt järrven jäällä lähestyvän susilauman joka oli jakaantunut. Susien käytöstä ihmetellyt mies oli hetken päästä aavistanut että jotain on tekeillä. Sudet oli saartaneet hänet vaivihkaa. Saalis tus kohde oli osottautunut liian vaativaksi ja luopuneet yrityksestä.

• No hui!!!!

• Metsästäjät väittävät tietonsa perustuvan faktaan tutkituun faktaan ei ikinä esitetä lähdetä muuta kuin vale lääkäri oho eiku henkilö jolla ei ole kyseiseen suuntaan minkäänlaista tutkimustaitoa tutkimus kumpuaa niillä omista mielipiteistä.

• Susi kuuluu Suomen luontoon. Mutta tarvitseeko sen olla elossa?

• Susipa hyvinkin kuuluu luontoon.Mutta, miksi nuo susiksi kutsumamme, näyttävät yhä vain enempi koiralta?

• Hyvinkin susi luontoon kuuluu. Minäkin olen pari sutta istuttanut. Istutin ne n. puolen metrin syvyyteen. Mitään järkevää syytä susien suosimiselle en keksi. Järkevällä metsästyksellä hirvi- ja peurakanta tuottaa monenlaista hyvää. Miksi ne pitäisi susien rääkättäviksi ja revittäviksi antaa. Ihminen ei sutta juuri luonnossa näe, ainoastaan jo ihmiseen tottuneet häiriköt tulevat asutuksen lähistölle. Niin mitäpä riemua korvessa jolkuttelevasta "aidosta" sudesta kenellekään on. Aivan sama vaikka niitä ei olisikaan. Häiriköthän täytyy tietenkin monestakin syystä poistaa. Sitäkään en käsitä, että täällä on koirien vihaajia jotka eivät käsitä koirien ihmisten yhteiselon historiallista jatkuvuutta.

• Luoti mahan seutuville.

• Näin just TV jutun susien salametsästyksestä Pohjois-Savossa. Isot miehet keskellä yötä kulkevat metsässä susia jahtaamassa! Puolustus on että on niitä “pihasusia joista pitää päästä eroon”. Jassoo. Eikös niitä pihasusia voi ampua siellä pihassa eikä keskellä korpea? Ja muka sudet tappavat liikaa hirven vasoja. Valtava määrä hirvenkaato lupia annetaan joka vuosi eli taitaa olla ihan tarpeeksi hirviä Suomessa. Samoja kauhutarinoita susista toistetaan uudelleen ja uudelleen ja näyttää että hyvin harvoilla on omakohtaisia kokemuksia noista “hirmupedoista”. Oli siinä samassa jutussa miten nämä urheat suden salametsästäjät käyvät niiden kimppuun jotka vastustavat salametsästystä ja pieksävät pihakoiria verille. Eli siis ihmisethän ne ovat vaarallisia eika sudet! Tosi verenhimoista porukkaa!

• oli niitä hirviä ja metsäkauriita.mut viime talvi oli luminen.ei niitä nyt liiemmin taida olla.ei muuton ole pihassanäkyny.viim.vuonna näky.kaatolupia on.mut hillitkää nyt vähä.tasapainoo.tuo juttu oli jotenkin???yhdeltä näkökannalta.ymmärrän.mut sudet on kyllä ravittuja ja lisääntyy.lumisen talven vuoksi.verenhimosta ei ole kysymys.reviirit.sutta en pihaani kaipaa.uliskoot takametsissä.siltikin.sudet jaihmiset kuuluu luontoon.onkoha noita ihmisiä liikaa.

• Tietääkös se aloittajapösilö ettei luvalla ammuta eikä vilkulla käännetä muuuuaaaaahahahahahahahahahhaahahahahaahahahaaa

• Kuinka niin ruinataan lupia, kun emme ole ennenkään mittään lupia tarvinneet susien mehtuuseen. Hollille osuessa se on laaki ja vainaa, eikä koirat perrään hauku. Mitä sitte, jos nyt tuollaiset aloittajan kaltaiset märkäperseet lupa-asiasta palstalla räkättää. Ei niim mittää. Ei niitä palstan ämmiä parveile tuolla metissä, jossa metästys tapahtuu. Palstalla luvista räkättävät ämmät lusmuilee omissa betonikömmänöissään susien ja mehtuumiesten pelottelematta heitä.

• Tervehdys kaikki luonnonsuojelijat. Susikantaa pitää suojella. Ehdotan, että kaikki Kainuun ja Länsirannikon sudet siirretään Teidän omille kotikonnuille Espooseen ja Helsinkiin, jotta susikantanne pysyy elinkelpoisena. Saatte sitten ihan itse paijata ja ruokkia niitä. Eikä kaatoluvista ole pelkoa.

• Näin on. Mitä luonnosta on kivikylässä jäljellä. Metsät ja pellot kaapattu betoniviidakoksi. Kaikki metsät ja lehdit tuhottu. Kuka suojelee Sipoon korpia, kun Pormestari tarvitsee lisää tilaa betonille? Eikö vihreät halua asua luonnon äärellä?

• Takaisinkivikaudelle kirjoitti:

Näin on. Mitä luonnosta on kivikylässä jäljellä. Metsät ja pellot kaapattu betoniviidakoksi. Kaikki metsät ja lehdit tuhottu. Kuka suojelee Sipoon korpia, kun Pormestari tarvitsee lisää tilaa betonille? Eikö vihreät halua asua luonnon äärellä?

Lueskellut näitä keskusteluja. Nyt varsinkin kun salaliitto teorioita paljon tullut.
      Miksi aina kun sudet ilmestyy paikkakunnalle niin tutkijoiden kalustoa havaitaan myös paikkakunnalla.Mielestäni susi olkoon rauhassa kun pysyy kairassa ei tule nurkkiin könyään.
      Metsästäjiä syytetään agressiivisiksi mutta olen itse kohdannut naispuoleisia luontoliiton
      tunnuksilla varustettuja ihmisiä jotka kulkee maastossa puukeppi/nokian nuoriso vaimentaja mukana.Miksi mitä niillä tehdään maastossa? Lisäksi uhkailuja joissa úhataan tappaa koira tai koirat jos ei pidetä suuta kiinni. Minä koen että minua voi uhkailla mutta jos perhettäni tai perheenjäseniäni johon seurakoiramme myös kuuluu otan asiaa tapetille.
      Olen kuullut että tässä uhkailussa en ole ainoa mutta nyt ensimmäinen joka tuo asiaaa julki.
      Tuntuu että kaupungilaiset lietsoo enempi bunkkeristaan asiaa mutta jos joutuvat maastoon on vetelät pöksyissä.
      Mut ainahan voidaan ottaa ruotsista mallia räjäytellään vähän pommeja ja ammuskellaan siviilejä silloin sudet ja niiden suojelu unohtuu.
      Lisänä tämä tutkimuslaitos voisi alkaa kartoittaan mihin saisi paljon näitä kannabis peltoja. Unohtuis surut ja murheet ja pelot. Elämä on ihanaa..Pössyteltäs ja nautittas elämästä. Huh huh mikä tulevaisuus

• Anonyymi kirjoitti:

Lueskellut näitä keskusteluja. Nyt varsinkin kun salaliitto teorioita paljon tullut.
      Miksi aina kun sudet ilmestyy paikkakunnalle niin tutkijoiden kalustoa havaitaan myös paikkakunnalla.Mielestäni susi olkoon rauhassa kun pysyy kairassa ei tule nurkkiin könyään.
      Metsästäjiä syytetään agressiivisiksi mutta olen itse kohdannut naispuoleisia luontoliiton
      tunnuksilla varustettuja ihmisiä jotka kulkee maastossa puukeppi/nokian nuoriso vaimentaja mukana.Miksi mitä niillä tehdään maastossa? Lisäksi uhkailuja joissa úhataan tappaa koira tai koirat jos ei pidetä suuta kiinni. Minä koen että minua voi uhkailla mutta jos perhettäni tai perheenjäseniäni johon seurakoiramme myös kuuluu otan asiaa tapetille.
      Olen kuullut että tässä uhkailussa en ole ainoa mutta nyt ensimmäinen joka tuo asiaaa julki.
      Tuntuu että kaupungilaiset lietsoo enempi bunkkeristaan asiaa mutta jos joutuvat maastoon on vetelät pöksyissä.
      Mut ainahan voidaan ottaa ruotsista mallia räjäytellään vähän pommeja ja ammuskellaan siviilejä silloin sudet ja niiden suojelu unohtuu.
      Lisänä tämä tutkimuslaitos voisi alkaa kartoittaan mihin saisi paljon näitä kannabis peltoja. Unohtuis surut ja murheet ja pelot. Elämä on ihanaa..Pössyteltäs ja nautittas elämästä. Huh huh mikä tulevaisuus

Tällä viikolla on uutisoitu laajasti suden aiheuttamista vihan tunteista ja vihan kohdistumisesta suojelijoiden lisäksi yhä enenevässä määrin Luonnonvarakeskuksen (Luke) tutkijoihin.Tämä petoryhmän fasesta suoraan. Onko siis käsitettävissä niin että petoryhmä ja tutkijat ovat ottaneet metsään mukaan ns kättäpisempää vai haetaanko vain tietoisesti provosointia asioissa.. Outoa toimintaa

• Auton voi korvata vastaavalla, mutta missä on koirakauppa, mistä voi ostaa vastaavan koiran menetetyn tilalle, eli korvaussummalla ei ole käytannössä mitään merkitystä, omalla, jänistä ajavalla, koirallani ei ole hintalappua, se on korvaamaton. Korvauksiin varatuilla rahoilla vois ostaa susille ruokaa, valtion toimesta, innokkaaat suojelijat vois kantaa sitä metsään, susille aidatuille alueille, saatais harrastaa rauhassa.

• Nyt luvataan nopeat korvaukset koirista, auton voi korvata vastaavalla, mutta ei ole olemassa koirakauppaa mistä vois ostaa vastaavan koiran, menetetyn tilalle, koirani on korvaamaton, joten rahalla ei ole merkitystä. Valtiohan vois ostaa lihaa susien ruoaksi, säästyis koirat, kaikki innokkaat susien suojelijat vaan jakamaan ruokaa susille, pitkin korpia.

• Maailma muuttuu mutta mihin suuntaan? Nyt korvaus summat mitä valtio on hinnoitellut
      Joutsen 12,000 euroo susi 9.000 euroo lohi 7.500 euroo IHMINEN 4.800 euroo.
      Minusta olisi hyvä kontrasti että jos susi tappaa koiran niin 9.000 ja sen maksaa valtio ja susien suojelijat koiran omistajalle.Perusteena koiran omistaja maksaa itse koiransa kulut ja vastuut miksei suojelijat ja valtio vastaa koiransa kuluista ja vastuista itse kanssa? eikä yhteiskunta tai metsästäjät,Minä olen huomannut metsällä liikkuessa(olen ns metsuri)että luonnonsuojelijoilla on provosoinnin hakua heitä kaksi sinä yksin jos sanot tai teet jotain niin siitä nostetaan haloo mutta unohdetaan se oma toiminta ja kepit ja pamput,Metsästäjillä ja metsä ammattilaisilla on vastuut asioista mutta mikä on luonto aktivisteilla? Mä raivailen metsiä ja kaatelen puita ja istutan puita jos se aiheuttaa suojelijoissa närää niin ehdotus.
      Maksakaa mulle palkka kotiin niin pysyn poissa. Mielellään omasta tai suojelujärjestön pussista. Kiitos

• Kyllä kerrostalon katolta on hyvä huudella ne joiden elämää sudet haitaavat on aivan erimietä TYPERÄT

• Kyllä ne saahan hengiltä ole huoleti.

• Susi jonnin joutava Tappaja , tappaa Hirvet , Porot, Kauriit , En pelkää Sutta ei ole siitä kysymys , vaan siitä Tappajasta ei hyötyä kelleen , ja miksi niitä suojellaan kun niitä ei koskaan luonnossa edes näe , Etelä Suomen seka rotuset sais tappaa kyllä kaikki , niitten rakkien tekemät tuhot kyllä näkyy .Kaatolupia vaan ja reilusti , ei tarvitse salaa kaataa ,Joka haluaa nähdä oikian Suden menköön Ranualle Ja Ähtäriin .

• Ei ollut sataan vuoteen susiongelmia, kun ei ollut susiakaan. Hyvin pärjättiin

• Kummaa tommonen sudentappovimma.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.