KAIKKI ON TOTTA

Gambiassa

Hei.
Palasin juuri kahden viikon lomalta Gambiasta.Hotellilla kävin nukkumassa, mutta muun ajan vietin aika paljon turistialueen ulkopuolella ja rannalla, mutta silloinkaan en maannut hotellien rannoilla.

Miksi kerron tämän? Ihan vain siksi että pian joku kuitenkin alkaa kertoa miten erilaista kaikki on jos pistää päänsä ulos uima-altaasta.

Se on muuten ihan totta. Totta on myös se, että ihmiset siellä yrittävät olla ystävällisiä -hotellialueen ulkopuolella. Niiden elämä on niin raskasta, että ainut millä ne selviää on huumori.

Eli otsikon mukaisesti: kaikki mitä olette Gambiasta lukeneet on totta. Ihmiset on kivoja. Ihmiset on ahneita. Ihmisiin voi / ei voi luottaa. Samahan se on kaikissa turistikohteissa. Tarvitaan yksi kiva taksikuski, yksi hyvä tarjoilija, niin koko maa aukeaa eri tavalla -tai siltä ainakin tuntuu.
Minun vaikutelmani Gambiasta ovat vielä aika sekavat, mutta kyllä tarvitaan aikamoinen ihme, että olisin vuoden päästä taas matkalla sinne.

plussat:
1. Ilmasto on mielettömän hieno. Aurinko paistaa, eikä päivisin silti ole liian kuuma. Yöt taas on ihanan viileitä!
2. Älyttömän pitkä ranta, jota pitkin on ihana kävellä kilometreittäin!

miinukset:
1. Ystävät, joille pitää suuttua että niistä pääsee eroon. Ja silti joku jää ruinaamaan tupakkaa, rahaa, vesipulloa, edes jotain...
2. Hintataso:lähes sata euroa menee päivässä vaikka et hilluisikaan öitäsi diskoissa etkä käyttäisi maksullisia poikia tai tyttöjä. Jos ostat jotain tuliaisiksi, niin silloin menee käytännössä satanen päivässä.
3. Ihmisten epätoivo: keskipalkka on jotain 1000-2000 dalasia kk ( reilusti alle sata e/kk) eikä se riitä enää mihinkään.

Keskustelin aika monen ihmisen kanssa ja ne kaikki sanoivat samaa: bensa maksaa nykyään yli 30 dalasia, eli lähes euron litra, halvin hedelmä banaanit 25 dalasia kilolta ja pieni, alle kilon riisipussikin 20 dalasia.
Summat ei ole suuria, mutta ajatelkaapa itseänne: jos tienaisitte vaikkapa 2000e kk, niin miltä tuntuisi maksaa omista peruselintarvikkeista, leivästä, perunoista jne 25e/kg. Liha maksaisi silloin 150-300e/kg. Ja bensa 30 e/litra...

Ainoa keino saada rahat riittämään on saada sitä lisää, vaikkapa naimalla turisteja maksusta. Jos ajattelen että itse olisin syntynyt niihin slummeihin mitä näin, niin aika varmasti olisin lähtenyt roikkumaan turistialueille. Jollei mitään töitä löytyisi, niin ainahan turisteilta voi kerjätä.

Ja mitään "oikeaa" työtä ei tosiaan löydy!

Tällä palstalla on välillä kokonaan unohdettu, että Gambia elää käytännössä kokonaan turisteista. Ok, maa vie ulos pähkinöitä ja siellä rakennetaan koko ajan. Lisäksi maassa on kolme (3!) tehdasta.
Pähhinäkauppa ei elätä kovinkaan isoa osaa väestöstä, varsinkin koska ne viedään käsittelemättöminä.

Rakennustoiminta keskittyy enimmäkseen turistialueille ja niiden läheisyyteen. Eli suurin osa siitä mitä rakennetaan on hotelleja tai ravintoloja.
Rakennusfirmat on käytännössä kaikki ulkomaalaisessa omistuksessa. (Kuten myös hotellit ja ravintolat! Senegambian hotellialueella on tietääkseni kaksi ravintolaa paikallisessa omistuksessa.)

Ja ne kolme tehdasta ovat: 1.oluttehdas, jossa tehdään lisäksi paikallisia virvoitusjuomia.

2.CocaColan lisenssitehdas, jossa tehdään siis cokista ja fantaa. ja

3. Pullovesitehdas.
Ja kaikki tehtaat on ulkomaalaisten omistuksessa.

Ja ei, Gambiassa ei valmisteta missään pulloja: jopa tyhjät muovipullot tuodaan muualta.

Käytännössä kaikkien noiden tehtaiden tuotanosta n. 85% menee turisteille. Nyt kun sesonki on juuri nyt päättymässä, niistä pistetään väkeä pihalle. Puolen vuoden kuluttua pojat voi taas mennä kyselemään duunia, mutta kun tämä väliaikakin pitäisi pärjätä...!

Eli Gambiassa ei käytännössä valmisteta mitään, kaikki tuodaan muualta. Kuvaavaa on mun mielestä se, että jos ostat pukukankaan, niin se maksaa siinä 400 dalasia. Ja jos tilaat puvun siitä samasta kankaasta saat maksaa pari sataa lisää. Työ ei maksa käytännössä mitään.

Toivon että joku tämän lukeva ymmärtää että olen vieläkin erittäin hämmennyksissäni ja ihmessäni kaikesta siitä mitä matkallani näin.

Ja ei, en ollut ensimmäistä kertaa ulkomailla, enkä edes kehitysmaassa. Kyllä, puhun englantia, syön kaikkea mitä eteen kannetaan enkä kovin halposti ala moralisoimaan sillä mitä muut turistit lomillaan tekevät. Lisäksi hyväksyn sen, että turistin pitääkin maksaa kaikista niistä palveluista mitä se saa, siksihän se on turisti!

Tänään pari hyvää ystävääni jotka hekin ovat matkustaneet paljon, kysyi kannattaako lähteä Gambiaan.
Sanoin että kannattaa ehdottomasti, jos haluaa päästä maistamaan mustaa miestä/naista/ molempia. Ja kannattaa jos haluaa pössytellä joka ilta "Bob Marley tupakkaa" -kuten paikalliset pilveä kutsuu. Ja kannattaa jos haluaa nähdä diskon täynnä "halukkaita, kiimaisia naisia". ( todellisuudessa ne haluaa edes vähän rahaa ja naiset on n. 14 v kun ne riisuu peruukinsa). Tai jos haluat nähdä miten musta komea mies on n. 75 vuotiaan valkoisen naisen panokoneena.
Tai jos haluaa kokea välillä aivan helvetillistä ahdistusta ajatuksena: eihän ihminen voi elää näin! Niin silloin kannattaa ehdottomasti lähteä.

Muuten kannataa harkita aika tarkkaan.

Siis edelleen: siellä on varmasti mukavia ihmisiä, joista minäkin tapasin muutaman. Ilmasto on hieno ja rantahietikolla on mahtavasti mittaa. Ruokakin on hyvää.
Silti suosittelen, että jos haluatte rentoutua lomallanne esim nähtävyksiä katsellen, rannalla loikoillen ja välillä tehdä ostoksia paikallisella torilla ja syödä hyvin ja edullisesti niin menkää esim. brasiliaan, thaimaahan, intiaan tai jonnekin muualle! Gambia olisi ihan kiva, mutta kun se ei vain toimi!

Mielenkiinnolla odotan millaisia kommentteja tähän saan...

38

13325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JTL1

Olen samaa mieltä kanssasi,-hyvä kirjoitus.

• naispuolista opasta ?

Varmaan totta kirjoituksesi, mutta löytyykö sieltä fiksua naispuolista opasta, joka tietää muutakin kuin sänkyhommat, mikä on heidän päiväpalkka opastuksesta? Sujuva englanti on välttämättömyys ja historian tuntemus. Ja, minkä ikäisiä ne ovat ?

• ei löydy

Hei!
        Varsinaista naisopasta et paikasta löydä, mutta tiedän että jotkut rouvat ottivat shoppailuoppaakseen jonkun mukavan tarjoilijan. Esim. BungalowBeachin ja Combo hotellin välissä on pieni rantakuppila, jonka nimeä en nyt vain saa päähäni. Paikan tunnistaa parheiten siitä, että päivisin rantavahteina on pirun isoja kehonrakentajia ja iltaisin sillä soittaa yleensä rumpuryhmä ja porukka pelaa biljardia.
        Iltaisin paikassa on tajoilija nimeltä Myriam, joka tietääkseni toimii joskus päivisin epävirallisena shoppailuoppaana. Päivätaksa on muutaman satasen. Käsittääkseni hänen palveluksiaan käyttäneet rouvat olivat ihan tyytyväisiä ja ainakin toivat ostosretkiltään muutakin kuin normaalia turistikamaa. Myriam puhuu ihan hyvää englantia ja ikä on jotain 25.
        Mutta jos kaipaat historiankatsausta, niin siitä puolesta en oikein osaa sanoa mitään. Gambiassa koulu on maksullinen, (eikä pakollinen) joten hyvin harvalla siellä on tarkkaa kuvaa edes oman maansa tapahtumista tai historiasta. Ja kaikkein vähiten kuolutetaan tietysti tyttöjä.
        Sori kun vastaan näin pitkään, mutta vastauksena kysymykseen sis oli se, että koulutettuja naisoppaita ei maassa ole, eikä ne miesoppaat varmasti hyväksyisikään joukkoonsa yhtään naista. Suosittelen Myriamia tai jotain toista naistarjoilijaa, kunhan vain ensin teette selväksi että ette palkkaa häntä sänkyseuraksi.

• vai tarua ?

Vihjailit kirjoituksessasi, että vanhat valkoiset naiset hakevat nuoruuttaan Gambiasta. Näin olen jostain lukenut muualtakin. Missä ja kuinka paljon sitä on, mistä he ovat pääsääntöisesti kotoisin ? Käyvätkö suomalaisetkin naiset ostamassa sieltä rakkautta ja minkä ikäisiä he ovat ? Näitkö ? Itse olen 60 v nainen ja eräänä vaihtoehtona olen harkinnut Gambiaa, Turkki ei enää kiinnosta. Suositteletko matkaa sinne ?

• kumppanin

Itsekin Gambiassa käyneenä näin monta iloista, hymyilevää paria kävelevän käsikädessä, mies (gambialainen, tai sierra leonesta tai libanolilainen) nuori (vaikea sanoa ikää 20-35 v) hyvän ja vahvan näköinen. Nainen, valkoihoinen turisti, 60 v reippaasti ylöspäin. Tuollainen pariskunta on siellä ihananaluonnollista, kukaan ei paheksu eikä katso hanttiin, eivät ainakaan sikäläiset, ehkä joku kireäpipoinen turisti tuijottaa närkästyen.

• samaa mieltä.

Kaikki on kylläkin totta mitä kirjoitit.Kävimme viime vuonna Gambiassa ja nyt on tilattu uusi matka ensi talveksi.Meidän mielestä se oli "ihana" maa, jäimme eniten kaipaamaan kaikki ne "uudet tuttavuudet" ja pitkää hiekkarantaa, ja tietysti lämpö.
      Mutta hyvä kun eivät kaikki viihdy siellä,tulisihan nekin rannat täyteen turisteista...

• Melua tyhjästäkö

Allekirjoitan joka sanan! Kävimme joulukuussa 06, Gambiassa, monet paikat kolunneena matkasta jäi suurimmaksi osaksi "paha maku" suuhun. En suosittele...

• äippä

Kiitos asiallisesta kirjoituksestasi. Mielestäni kaikki ei ole Gambiassa menetetty, onhan se Afrikan maista kuitenkin melko hyvin toimiva. Gambialaiset suhtautuivat kuitenkin kaikesta puutteesta huolimatta rakkaudella omaan maahansa -tavallinen viesti meille turisteille oli,että kerro kotimaassasi ystävillesikin, että kannattaa tulla. Vasta toimintansa aloittanut yliopisto-opetus lisäsi myös toivoa paremmasta huomisesta. Paljon pohdittu kysymys, kannattaako Gambiaan matkustaa riippuukin juuri siitä, mitä lomaltaan toivoo. Jos haluaa pelkästään lämpöä ja lepoa, sitäkin löytyy, mutta kannattaa sitten pysytellä hotellialueella. Omasta mielestäni on hyvä laajentaa maailmankuvaansa, vaikka se kieltämättä aiheuttaakin ahdistusta. Esim. omassa porukassamme mukana olleet neljä yliopisto-opiskelijaa, jotka pitivät itseään Suomen köyhinä, saivat lisää suhteellisuudentajua elämäänsä. Ja sehän on jo paljon yhden matkan anniksi! Luontoelämykset ja muutama tuhat valokuvaa eivät nekään olleet mikään pikku juttu.

• sinä äippä!

Hyvin sanottu! Täysin samaa mieltä.
        Kohta kyllä joku laittaa sulle että kurjuuden näkeminen ei jalosta ketään ja että kukaan ei voi oppia paremmaks ihmiseks.
        Mutta hyvä että jotkut osaa ottaa asiat niinku pitääkin =)

• kirjoitettu!

Aivan mahtavaa ulosantia aloittajalta, ja joka sana täysin totta!;) Hienosti analysoitu, järjellä kirjoitettu ja avarakatseisuuttakin löytyi roppakaupalla. Kirjoittaja puki sanoiksi kaiken sen, miten itse olin asiaa ajatellut, en vain osannut sitä itse sanoiksi pukea...

Palasin Gambiasta 13.4.07, ja ensimmäisen viikon ajatukset olivat yhtä, tavallansa, ristiriitaiset ja hämmentyneet. Sekavia tunnelmia herättävä maa kaikkinensa.

• miinaru

Moro,
      kiitos Gambian terveisistä. Pakko sanoa, että olen eilen varannut matkan marraskuulle... turistikauden alkuun : ) Lukemieni tarinoiden pohjalta pitänee ehkä miettiä uusiksi... Olen käynyt kyllä itä afrikassa, ja siellä viihdyimme hyvin, siellä lienee siis melko erilaista. Senegambia beach on hotellimme. Sun /- teksteissä houkuttelee vain aurinko ja lämpö, muun voisin jättää vaikka pois.

• gambiassakin

olen matkustanut paljon maailmalla.
        Nyt mielestäni gambiassa hyvä käydä kaikki turismi on vasta alkutekijöissä.
        Gambiasta tuli mieleeni paljon intia, mutta vielä köyhempi kokonaisuutena.
        2 vko loman jälkeen sanoisin kannattaa itse käydä katsomassa ja tekemässä mielipiteensä.
        Elämässä mennään n. 70 vuotta taaksepäin kehityksestä verrattaessa suomessa.
        Paikalliset ovat tyytyväisiä pienistä asioista.
        Haaveilevat toki paremmasta.
        Otin "kummiperheen" itselleni-hyviä ihmisiä eivät itse pyytele, mutta kun jotakin saavat kiittelevät kovasti.Turisti ystävän pieni apu on paljon heille.
        En itse peruisi matkaani toisten mielipiteiden vuoksi vaikka itse en heti uudestaan gambiaan ole lähdössäkään.Muutaman vuoden päästä olisi kiva käydä katsomassa miten tilanne on muuttunut.
        Köyhyys näkyy. muttei se kurjuus heistaä!
        Omalla asenteella on paljon merkitystä aina ja joka paikassa!Jos lähdet negatiivisella asenteella varmasti näät kaikki asiat "mustien lasien" läpi juuri sellaisena kun olet itsesi psyykannut.

• kakkara

Sinne vaan. Loistavan kohteen oot valinnu.
        Noita miinuksia en allekirjota ollenkaan. Ei tommosiä rahamääriä voi saada meneen. Tai ehkä jos käy virallisten oppaitten ja matkatoimiston matkoilla.
        Vain Brikamassa koen nähneeni epätoivosia ihmisiä. Ennemminkin ihmiset olivat mun silmissä positiivisia.
        Lisää plussia turistien vähyys
        ihanat puut
        eksotiikka
        rumpumusiikki
        tanssiesitykset
        edullisuus
        apinat, linnut
        veistokset ja kankaat
        kauniit ihmiset ja naisten asut
        iloiset lapset
        ÄÄRIMMÄISEN helppo tutustua
        paikallisiin =)
        loistava ruoka
        turvallisuus
        meri ja ranta

• ompi
        gambiassakin kirjoitti:

olen matkustanut paljon maailmalla.
        Nyt mielestäni gambiassa hyvä käydä kaikki turismi on vasta alkutekijöissä.
        Gambiasta tuli mieleeni paljon intia, mutta vielä köyhempi kokonaisuutena.
        2 vko loman jälkeen sanoisin kannattaa itse käydä katsomassa ja tekemässä mielipiteensä.
        Elämässä mennään n. 70 vuotta taaksepäin kehityksestä verrattaessa suomessa.
        Paikalliset ovat tyytyväisiä pienistä asioista.
        Haaveilevat toki paremmasta.
        Otin "kummiperheen" itselleni-hyviä ihmisiä eivät itse pyytele, mutta kun jotakin saavat kiittelevät kovasti.Turisti ystävän pieni apu on paljon heille.
        En itse peruisi matkaani toisten mielipiteiden vuoksi vaikka itse en heti uudestaan gambiaan ole lähdössäkään.Muutaman vuoden päästä olisi kiva käydä katsomassa miten tilanne on muuttunut.
        Köyhyys näkyy. muttei se kurjuus heistaä!
        Omalla asenteella on paljon merkitystä aina ja joka paikassa!Jos lähdet negatiivisella asenteella varmasti näät kaikki asiat "mustien lasien" läpi juuri sellaisena kun olet itsesi psyykannut.

Hyvin sanottu.
        Mukana on muuten hyvä viedä käytettyjä vaatteita, kyniä ja paperia. Tiedän mitä tietty ihmisryhmä täällä sanoo siihenkin..
        Itellä jäi tunne että ois pitäny viedä enemmänkin. Niin pieni vaiva. Helposti saa tuttavapiiristä kerättyä laukullisen tavaraa. Sitä vaan ei kannata alkaa kadulla jakaan vaan antaa esim. paikalliselle oppaalle, sairaalaan, kouluun, kylän päällikölle..

• paavokka
        kakkara kirjoitti:

Noita miinuksia en allekirjota ollenkaan. Ei tommosiä rahamääriä voi saada meneen. Tai ehkä jos käy virallisten oppaitten ja matkatoimiston matkoilla.
        Vain Brikamassa koen nähneeni epätoivosia ihmisiä. Ennemminkin ihmiset olivat mun silmissä positiivisia.
        ihanat puut
        eksotiikka
        rumpumusiikki
        tanssiesitykset
        edullisuus
        apinat, linnut
        veistokset ja kankaat
        iloiset lapset
        paikallisiin =)
        loistava ruoka
        turvallisuus
        meri ja ranta

allekirjoitan edellisen viestin täysin. oltiin siellä taamikuussa ja ens tammikuussa lähdetään uudelleen. täytyy tosiaan ymmärtää että se on kehitysmaa niin sitten pystyy elämään paremmin köyhyyden kanssa.
        tutustuttiin viimeksi yhteen paikalliseen kaveriin ja oltiin kyllä ens tosi varuillaan sen ystävyydestä kun siitä niin paljon on varoiteltu, mutta kuinka kävikään. se meidän kaveri ei suostunu ottaa ekan päivän jälkeen rahaa vastaan vaikka kuin oltais tyrkytetty.ja se oli meidän oppaana koko viikon. vähän sitten jo loukkaantuikin ja sano ettei hän halua maksua ystävyydestä. nyt suomesta ollaan meilailtu sen kamssa kuulumisia koko ajan ja yks paketti ollaan sinne lähetetty, kuniä ja vihkoja sen tytölle ja kaverille itselleen suomi-paita. että kyllä meille ainakin suurin osa ihmisistä oli aidosti ystävällisiä!
        eli sinne vaan rohkein mielin!
        ja koko maa, luonto, eläimet ja ihmiset oli niin ihania ettei sitä meinannu todeksi uskoa.
        ja hinta taso aika edullinen mutta tietysti siellä turisteilta kiskotaan enemmän. mutta muistakaa tinkiä! meillä meni viikossa n. 700 ekeä kahdelta, ja hienosti syötiin ja juotiin ja tehtiin kaikkea mitä haluttiin...
        kyllä meiltä palaa sen verran rahaa jo vuorokauden ruotsin risteilyylläkin.
        että hyvää matkaa kaikille ja suosittelen lämpimästi!

• Miinaru
        paavokka kirjoitti:

allekirjoitan edellisen viestin täysin. oltiin siellä taamikuussa ja ens tammikuussa lähdetään uudelleen. täytyy tosiaan ymmärtää että se on kehitysmaa niin sitten pystyy elämään paremmin köyhyyden kanssa.
        tutustuttiin viimeksi yhteen paikalliseen kaveriin ja oltiin kyllä ens tosi varuillaan sen ystävyydestä kun siitä niin paljon on varoiteltu, mutta kuinka kävikään. se meidän kaveri ei suostunu ottaa ekan päivän jälkeen rahaa vastaan vaikka kuin oltais tyrkytetty.ja se oli meidän oppaana koko viikon. vähän sitten jo loukkaantuikin ja sano ettei hän halua maksua ystävyydestä. nyt suomesta ollaan meilailtu sen kamssa kuulumisia koko ajan ja yks paketti ollaan sinne lähetetty, kuniä ja vihkoja sen tytölle ja kaverille itselleen suomi-paita. että kyllä meille ainakin suurin osa ihmisistä oli aidosti ystävällisiä!
        eli sinne vaan rohkein mielin!
        ja koko maa, luonto, eläimet ja ihmiset oli niin ihania ettei sitä meinannu todeksi uskoa.
        ja hinta taso aika edullinen mutta tietysti siellä turisteilta kiskotaan enemmän. mutta muistakaa tinkiä! meillä meni viikossa n. 700 ekeä kahdelta, ja hienosti syötiin ja juotiin ja tehtiin kaikkea mitä haluttiin...
        kyllä meiltä palaa sen verran rahaa jo vuorokauden ruotsin risteilyylläkin.
        että hyvää matkaa kaikille ja suosittelen lämpimästi!

Kiitos kommenteista, muutama päivä on mietitty tiiviisti Thaimaan ja Gambian välillä. Thaimaassa käyty sen verran, että se on perusvarma valinta, mutta en pääse ajatuksissani irti Gambiasta, joten sinne mennään. Asenne on avoin ja utelias...

Ajattelimme varata vielä parin päivän Senegalin retken, onko kukaan osallistunut ko. retkelle? Minkälainen kokemus oli?

Veimme aikanaan Tansaniaan palloja ja ne todella saivat aikaan leveitä hymyjä, kannattaa siis hankkia muutama tyhjä jalkapallo tuliaisiksi tälläkin kertaa. Onko jollakin vielä muistissa hyvää kohdetta jonne voisi tuliaispaketin koota, olisin kiitollinen vinkeistä, helpottaa keräilyä kun tietää etukäteen mitä kannattaa viedä.

• kakkara
        Miinaru kirjoitti:

Kiitos kommenteista, muutama päivä on mietitty tiiviisti Thaimaan ja Gambian välillä. Thaimaassa käyty sen verran, että se on perusvarma valinta, mutta en pääse ajatuksissani irti Gambiasta, joten sinne mennään. Asenne on avoin ja utelias...

Ajattelimme varata vielä parin päivän Senegalin retken, onko kukaan osallistunut ko. retkelle? Minkälainen kokemus oli?

Veimme aikanaan Tansaniaan palloja ja ne todella saivat aikaan leveitä hymyjä, kannattaa siis hankkia muutama tyhjä jalkapallo tuliaisiksi tälläkin kertaa. Onko jollakin vielä muistissa hyvää kohdetta jonne voisi tuliaispaketin koota, olisin kiitollinen vinkeistä, helpottaa keräilyä kun tietää etukäteen mitä kannattaa viedä.

Uskaltakaa vaan mennä Gambiaan. Itekkin oon käyny kaks kertaa Phuketissa. Tykkään molemmista ihan hirveesti vaikka ovatkin erilaisia. Phuketin jälkeen oli tunne ettei matkakohde voi siitä enää parantua. Meksikon Carmen olikin vähän pettymys. Jotenkin keinotekonen ja sieluton.
        Gambiasta sen jälkeen löyty taas se jokin.

Me vietiin 1½ matkalaukullista vaatteita, leluja, kyniä, vihkoja ja pikkureppuja omatoimisesti Sotokoin kylään n.50km sisämaahan.
        Kaikki kelpaa ja löydät lahjotuskohteen kyllä.

• gambiaan
        Miinaru kirjoitti:

nahkapallot ovat haluttua tavaraa..banjulin albert markkinoilta saat ostettua pallot halvemmalla kuin suomesta.Hotellien kaupat myyvät palloja myös.Paikallinen opas tietää viedä käymään johonkin paikalliseen perheeseen köyhiä ovat kaikki.Tietysti kaikki vievät mielellään omaan kotiinsa tai omalle kylälle.
        Kynät/vihkot lasten vaatteet kaikista pula myös särkylääkkeet.Sama juttu thaimaa kiva, muttei sielläkään aina viitsi käydä kiva nähdä muitakin paikkoja.senegaalista kuullut, että vielä köyhempää kuin gambiassa itse en ole käynyt siellä.

• retki Arch Toursin
        Miinaru kirjoitti:

kautta. Aivan mahtava matkanjärjestäjä, paikallinen semmoinen. Löytyy Kololin alueelta. 100 egeä sis. yöpymisen, 2 x lounaan, illallisen, aamiaisen ja kaikki virvoitusjuomat automatkalla. Villieläinpuiston, jokiristelyn jne. Suosittelen lämpimästi. Ja matkaoppaaksi Alexin.

• siis sulle
        retki Arch Toursin kirjoitti:

kautta. Aivan mahtava matkanjärjestäjä, paikallinen semmoinen. Löytyy Kololin alueelta. 100 egeä sis. yöpymisen, 2 x lounaan, illallisen, aamiaisen ja kaikki virvoitusjuomat automatkalla. Villieläinpuiston, jokiristelyn jne. Suosittelen lämpimästi. Ja matkaoppaaksi Alexin.

Tapolaa?

• Alex ei
        siis sulle kirjoitti:

Tapolaa?

enkä pyytänyt. Ja pitihän se arvata, että tähänkin ketjuun joku täysidari eksyy;)

• thegambiansun
        kakkara kirjoitti:

ihanat puut
        eksotiikka
        rumpumusiikki
        tanssiesitykset
        edullisuus
        apinat, linnut
        veistokset ja kankaat
        iloiset lapset
        paikallisiin =)
        loistava ruoka
        turvallisuus
        meri ja ranta

matka varattu joulukuulle 2007.
        edellinen reisu viime marraskuussa.
        sinne vaan tahtoo takasin, mulla ei huonoja kokemuksia ollenkaan ole gambiasta.
        ainoo miinus oli banjulin ja serregudan?!? markkinoiden haisut...

• rikkaampi
        gambiaan kirjoitti:

nahkapallot ovat haluttua tavaraa..banjulin albert markkinoilta saat ostettua pallot halvemmalla kuin suomesta.Hotellien kaupat myyvät palloja myös.Paikallinen opas tietää viedä käymään johonkin paikalliseen perheeseen köyhiä ovat kaikki.Tietysti kaikki vievät mielellään omaan kotiinsa tai omalle kylälle.
        Kynät/vihkot lasten vaatteet kaikista pula myös särkylääkkeet.Sama juttu thaimaa kiva, muttei sielläkään aina viitsi käydä kiva nähdä muitakin paikkoja.senegaalista kuullut, että vielä köyhempää kuin gambiassa itse en ole käynyt siellä.

Senegalissa elintaso huomattavasti korkeampi kuin Gambiassa.
        Ja sen näkee välittömästi kun raja ylitetään... kuoppaiset tiet muuttuvat sileäksi uudeksi asfaltiksi ja aasit hevosiksi.

• näin on
        rikkaampi kirjoitti:

Ja sen näkee välittömästi kun raja ylitetään... kuoppaiset tiet muuttuvat sileäksi uudeksi asfaltiksi ja aasit hevosiksi.

tosin eipä Senegalissakaan hurraamista ole. Eron kuitenkin huomasi selvästi, koska ihmisten pahin ahdistus ja epätoivo tuntui olevan poissa.

• retkelle
        retki Arch Toursin kirjoitti:

Onko sulla tarkempia yhteystietoja Alexista? Haluaisin kenties pyytää oppaaksi kunolen lähdössä Gambiaan!

• @yahoo.com
        retkelle kirjoitti:

Onko sulla tarkempia yhteystietoja Alexista? Haluaisin kenties pyytää oppaaksi kunolen lähdössä Gambiaan!

on Alexin henkilökohtainen sähköpostiosoite, josta hänet tavoittaa. Alex kuitenkin toimii Arch-Tours:ssa "vain" oppaana, joskin varmasti vapaa-aikanansa voinee toimia myös henkilökohtaisena oppaana.

Yleistä tietoa Arch Toursin retkistä saa ao. sivuilta:

www.arch-tours.com ja
        www.abdulsafari.nl

Retki-iloa!;)

• baobab
        rikkaampi kirjoitti:

Olen asunut Senegalissa monta vuotta ja käynyt Gambiassa lukuisia kertoja ja voin kyllä kertoa, että ei pidä paikkaansa, että Senegalissa olisi korkeampi elintaso. Eiköhän ne ole melko samoilla tasoilla kummassakin maassa. On otettava huomioon, että nyt verrataan kahta täysin erilaista valtiota (siitäkin huolimatta, että ovat sylikkäin). Gambiassa ja Senegalissa on jo pinta-alansakin puolesta pakkokin olla eri elinkeinot ja kulttuuritkin eroavat toisistaan huomattavasti. Senegalin maaseudulla on todella köyhää ja asfaltti ei taatusti ole sileä!

• baobab
        baobab kirjoitti:

Olen asunut Senegalissa monta vuotta ja käynyt Gambiassa lukuisia kertoja ja voin kyllä kertoa, että ei pidä paikkaansa, että Senegalissa olisi korkeampi elintaso. Eiköhän ne ole melko samoilla tasoilla kummassakin maassa. On otettava huomioon, että nyt verrataan kahta täysin erilaista valtiota (siitäkin huolimatta, että ovat sylikkäin). Gambiassa ja Senegalissa on jo pinta-alansakin puolesta pakkokin olla eri elinkeinot ja kulttuuritkin eroavat toisistaan huomattavasti. Senegalin maaseudulla on todella köyhää ja asfaltti ei taatusti ole sileä!

Ja se piti vielä lisäämäni, että myös eri siirtomaavaltojen vaikutus näissä kahdessa maassa näkyy suurena erona. Tutkimusten mukaan Englannin siirtomaavallan alaisen olleet valtiot (kuten Gambiakin) ovat joutuneet paljon enemmän "lytätyiksi". Ranskan siirtomaavallan alla olleet valtiot ovat enemmän saaneet säilyttää omaa kulttuuriaan. Ja siitä johtuu tuo vapautuneisuus Senegalissa verrattuna esim. eteläisen Afrikan maihin.

• hintatasosta
        kakkara kirjoitti:

ihanat puut
        eksotiikka
        rumpumusiikki
        tanssiesitykset
        edullisuus
        apinat, linnut
        veistokset ja kankaat
        iloiset lapset
        paikallisiin =)
        loistava ruoka
        turvallisuus
        meri ja ranta

Ei siellä Gambiassa saa kulumaan rahaa vaikka kovin yrittäisi. Meillä meni viikon matkalla 300e/hlö ja siihen hintaan kävimme paikallisen turistin opastamilla retkillä, ostimme tuliaiset ja ruoat/juomat/aamiaiset ja ratsastimme. Kaikki oli halpaa ja osasta maksoimme jopa ylihintaa joten halvemmallakin olisi päässyt.

• Käynyt

Kyllä, näin on Gambiassa. Lisäksi näin muutaman keski-ikäisen miehen jolla oli nuori hyvin nuori (alaikäinen) maksettu sikäläinen poikamaskotti aina mukanaan. Omassa hotellissa oli yksi tällainen pari, poikanen nukkui yöt miehen huoneessa hotellissa, hotellin henkilökunnan tietäessä asian varsin hyvin. Pojan käyttöä vastaan mies ainakin syötti häntä hyvin, osti pojan omaisille ja läheisille vaatetta, ruokaa ym. ja tuki häntä ja hänen perhettään hyvin rahallisesti. Kaiken näin, kun seurasin viikon ajan erästä tällaista tiivistä paria omassa hotellissani ja sen ympäristössä.Sanoin oppaalle, joka sanoi sen olevan maassa yleistä ja sille hän ei voinut mitään. Poika näytti olevan yllättävän onnellisen näköinen.

• zalea

Hei,

Kaikki on totta kirjoitus tiivisti hyvin tunteeni Gambiaa kohtaan. Tunteet ovat sekavat ja syyllisyyden läpi tunkemat. Miks mulla on ylipäätänsä rahaa matkustaa?

Oltiin tämän vuoden viimeisiä turisteja Gambiassa. Epätoivo näkyi ihmisissä,kun kausi oli niin lähellä loppuaan. Ihmisillä on edessä taas puoli vuotta ilman töitä. Turismi on siellä suuri elinkeino, 60 prosenttia ihmisistä saa siitä elannon.

Kuten siellä käyneet ovat huomanneet bumsterit (uudet ystäväsi)olivat yleensä nuoria miehiä. Joille turistit tuovat helppoa rahaa. "Annan sulle tän korun lahjaksi ja sä voit antaa mulle jotain hyvästä sydämmestä" Sitkeitten nuortenmiehien oli vaikea ymmärtää, ettei kaikki länsimaalaiset kiereskele rahassa. Niin epäloogista kuin se olikin, tunsin syyllisyyttä kun minulla oli varaa matkustaa sinne.

Avustusten sinne vieminen on minusta ristiriitaista. Uskon, että oikein annetut viemiset menevät hyvään tarkoitukseen. Mutta... Näin markkinoilla trokattavan käytettyjä vaatteita, jolloin apu on tuskin saavuttanut kohdettaan. Jokainen lapsi joka jää pois koulusta sen takia, että turisteilta saa joka tapauksessa helppoa rahaa, on tappio.

Turistien jakeleman raha ei auta maata pitkällä tähtäimellä. Annat tänään rahaa, mutta entäs huominen. Jos oma rahallinen tilanne olisi sallinut olisin harkinnut ns. kummiperhettä. Minä ostin palveluita ja myös tavaraa. Halusin tukea elinkeinoa harjoittavia gambialaisia. Vaikka joudun häpeäkseni myöntämään, että söin usein ulkomaalaisten omistamassa ravintolassa. Ruaan hinta ja laatu suhde vastasi paremmin odotuksiani.

Turistina minulla oli aina eri hinnat ja jokainen yritti hyötyä minusta. Sieltä lähtiessä tunsin itseni hieman hyväksi käytetyksi. Tapasin kuitenkin muutamia aivan ihania ihmisiä, joita muistelen lämmöllä.

Käy katsomassa itse ihmessä paikkaa. Luultavasti et selviä reissusta ilman henkisiä kolhuja, jos käyt hotellin muurien ulkopuolella. Kuitenkin se oli sen arvoista! Köyhää siellä on, mutta ei kurjaa. Elintaso ei ole niin kuin länsimaissa, mutta ihmiset olivat terveitä, puhtaita, ruokittuja ja iloisia. Gambiassa en nähnyt pikkulapsilla puutostauteja, mitä näkyi Brasilian hiekkarannoilla.

turisti

• ei tajua

ihan uskomaton kirjoitus! Oletko katkera hullu? Oletko ikinä ollut thaimaassa, saatikka intiassa? olet perus negatiivinen urpo, jonka ei kannata matkustaa enää ikinä!

• oli LOISTAVA!!;)

Harmi, että kaikki eivät osaa sen analyyttista ja erittäin todenmukaista sisältöä arvostaa... Itse Gambiassa lomailleena sanoisin, että kirjoitus päinvastoin oli yltiöpositiivinen!;)

• aloittaja

Hei! Kiitos mielipiteistäsi! Ja kaikkein muiden mielipiteistä. Vastauksena kysymyksiisi:
        "Oletko katkera hullu?"
        En omasta mielestäni, mutta varmaankin sitten sinun mielestäsi olen.
        "Oletko ikinä ollut thaimaassa, saatikka intiassa?"
        Olen ja olen, lisäksi (vaikka et kysynytkään) Sri Lankassa, Brasiliassa, Argentiinassa, Boliviassa ja Perussa. Entisen neukkulan maat on kierretty melko tarkkaan niinkuin muukin eurooppa, mutta en nyt ala kaikkia ruotsinmatkoja tässä luettelemaan. Useimmissa maissa olen kiertänyt reppu selässä.
        Kanarialla en ole käynyt!!!

Jos vertailen kokemuksia itseni kanssa, niin Bolivia oli maa joka olisi ehdottomasti saanut jäädä käymättä. Sen jälkeen tulee piiiiiiiiitkä väli ja seuraava onkin Gambia.

"olet perus negatiivinen urpo, jonka ei kannata matkustaa enää ikinä!""
        Kiitos tuosta arvokkaasta mielipiteestäsi, joka varmasti panee minun lisäkseni myös muut lukijat ajattlemaan miten peruspositiivinen eiurpo tuon kommentin kirjoittikaan.

Aloittaja

• A.M.

Niin... varmasti tuossa oli paljon tottakin. Jäin vain miettimään sitä että onko matkailu sitten hyvä vai huono asia. Siis jos sinne ei kukaan menisi, voisimme olla onnellisen tietämättömiä kurjuudesta ja unohtaa koko maan. Silloin ei kuitenkaan ole niilläkään töitä jotka nyt saavat elantonsa matkailusta.

Matkailuhan työllistää todella paljon ihmisiä. Hotellissa on aamiaisellakin erikseen mm. munakkaanpaistajia ja appelsiinimehun puristajia. Myyjät, taksikuskit, oppaat... Enkä minä sitäkään näe huonona jos ravintolan omistaakin ulkomaalainen, onhan työntekijät kuitenkin useimmiten gambialaisia ja raaka-aineet tulevat läheltä.

Kaikkihan riippuu matkailijoista itsestään, jos antaa kerjäläisille rahaa, he tulevat kerjäämään jatkossakin. Jos taas käyttää rahaa palveluihin, se työllistää ja auttaa pidemmän päälle. Ja lapsille tulisi antaa lahjoja vain koulussa, koska muuten he eivät mene kouluun vaan jäävät kerjäämään kadulle.

Sitten mietin tuota epätoivoa ja jonkun kirjoittajan mainitsemaa ahdistusta. Kumma juttu, minä en kokenut sitä sillä tavalla. En nähnyt yhtään todella sydäntä riipivää kerjäläistä kuten esim. Intiassa. Kouluissakin (enkä nyt tarkoita niitä järjestettyjä retkiä vaan omatoimisesti löydettyjä) lapset olivat iloisia ja uteliaita, eivät mitään nälkäkurkia vaikka hoikkia olivatkin.

Orjaretken ruokailutauolla paikalliset kylän naiset tulivat tanssimaan ja laulamaan, eikä kyseessä todellakaan ollut "rahat pois tyhmältä turistilta"-näytös, koska se kesti ikuisuuden.

Hotellin työntekijät (kokemusta tosin vain Sunbeachistä) olivat ystävällisiä, ei mitään lipevän nöyristeleviä kuten Thaimaassa. Tuntui että ovat oikeasti iloisia ihmisiä tavatessaan ja tekevät työnsä mielellään. Mistä löytää sellaisen ihmisen palveluammatissa Suomesta? Ja kun oltiin lähdössä pois, tulivat hyvästelemään hymyssä suin, vaikka istuttiin jo bussissa ja siten tipin antaminen oli mahdotonta.

Seksimatkailuun törmäämiseen tietysti voi olla pettynyt, mutta onhan sitä joka puolella, mistä tietää vaikka tuossa seinänkin takana tehdään parasta aikaa bisnestä. Jännää kyllä, asiasta tehdään kauhean iso numero kun naiset lähtevät "ostoksille", miehille sama asia on jotenkin sallitumpaa ja suorastaan asiaan kuuluvaa. Kuka jaksaa enää Thaimaasta puhuttaessa nostaa esille seksimatkailun...?

Sekavaa, outoa ja erilaista, ihan sopivia määritteitä Gambialle. Mutta älkää antako näiden kirjoituksien vaikuttaa omiin arviointeihin, käykää kokemassa itse.

Osan shokista tietysti aiheuttaa se, että Gambia on monelle ensimmäinen aito kosketus Afrikkaan (Marokkoa ja Tunisiaa ei voi laskea), ja siksi ihan omanlainen maailma oudoksuttaa. Se mitä olen kuullut niiltä jotka ovat uskaltautuneet pidemmällekin tuohon salaperäiseen maanosaan, ovat sanoneet että Gambia on kuitenkin vielä sieltä kesyimmästä päästä. Eräs tuttuni sanoi osuvasti että kun Gambiaan pääsee kanarianhinnoilla, sinne eksyy väärin odotuksin lähteviä ihmisiä. Jos haluaa helpon ja vaivattoman lomakohteen, se ei ole Gambia.

• opasgambiassa

Pikkaisen gambiassa itse asuvana ihmettelen mihin sait kulumaan 100 euroa päivässä. Itse elän sillä rahalla viikon ja silloin olen jo maksanut muutamakin ystäväni softiksen ravintolassa ja syönytkin ravintolassa mutaman kerran. Toki olen myös liikkunut oikeasti hotellialueiden ulkopuolella.

Totta on että Gambialaisten ainoa vientituote on maapähkint ja nekin jatkojalostetaan muualla. Samasta oluttehtaasta tulee limpparitkin. Matkalla Banjuliin voi kuitenkin nähdä myös palmuöljytehtaan, ei vientiin sieltäkään.

Ihmisistä olen samaa mieltä, heihin voi ja ei voi luottaa. Gambialaisen moraalikäsitys ei ole eurooppalainen ja totta puhutaan hyvin harvoin. Itselleni on edelleen suuri kysymys se kehen voin luottaa ja kehen en.

Seksimatkailua on mielestäni tuotu esiin kohtuuttomasti. 14 vuotiaisiin tyttöihin diskoissa en ole juurikaan törmännyt. Harva iloinen tyttö itseasiassa on Gambiassa gambialainen vaan tulee yleensä senegalista tai guineasta tai nigeriasta. Gambialaiset sitten varmaankin menevät näihin maihin. Seksimatkailusta puhutaan siksi että Gambia mielestäni on varsin tasa-arvoinen maa seuraa löytyy myös naisille. 90 % nk viihdyttäjistä kylläkin haluaa naimisiin ja eurooppaan ei ne halua siellä huorina toimia.

Itse rakastan Gambiaa valtavasti. Ihmisiä, elämänasennetta ja olen varsin tyytyväinen omaan elämääni.

Olen monista asioista kanssasi varsin samaa mieltä ja olet selvästi nähnyt paljon 2 viikon lomalla. Itse suosittelen kuitenkin Gambiaa, helppo maa turistille afrikassa.

• Anonyymi

Nuorta mustaa keppiä siellä sai edullisesti.

• Anonyymi

Typerys...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      370
      3184
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      315
      1516
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1312
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1311
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1305
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1255
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1155
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1062
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      25
      960
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe