Kreikka, HANIA/PLATANIAS

Kulkijatar

Olen lähdössä kreikkaan. Majoitus on minoa palace hotellissa plataniaksen puolella.tähän menessä olen vain kuullut pelkkää hyvää kohteesta. Reissun ajankohta on 31.5.2007 viikon matka, mukaan lähtee itseni lisäksi 7-vuotias lapsi ja hyvä ystäväni...kaikki palaute ja vinkit reissua varten otan vastaan, matkan jälkeen kyllä tulen kertomaan reissun kuulumiset ja kokemukset matkasta.

14

7603

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koivu

Olemme käyneet Kreetalla useita kertoja. Plataniakseen lähdemme nyt kesäkuun alussa kolmatta kertaa. Kun olimme siellä ensimmäisen kerran, nuorempi lapsistani oli seitsemän vuotta vanha. Platanias on lasten kanssa matkatessa oikein mukava paikka. Hienot rannat, hyvää ruokaa, hyvät hotellit, maaseutua, kukkoja kanoja, appelsiinipuita, hyvä vesipuistokin on melko lähellä..Platanias on ollut lasten kanssa reissutessa ainakin minun perheelleni kaikkein paras paikka.- Iltamenoista en juuri tiedä.Ohjelmallisissa kyläjuhlissa lapsetkin viihtyivät etenkin kun ruoka oli hyvää.
      Hanian kaupunkiin on lyhyt matka jos rantaelämään haluaa vaihtelua.

• hyvä valinta

Saitkin tuossa jo erinomaisen vastauksen, johon juuri ei ole lisättävää. Kevät on parasta aikaa Kreetalla, kaikki on vielä vihreää, toisin kuin loppukesästä. Niissä "yläkaupungin" oliivilehdoissa kannattaa tosiaan, jos jaksaa liikkua, todella kävellä. Ihan mahtavia paikkoja ja ystävällisiä ihmisiä. Ihan vieraat paikalliset tervehtivät, uskomatonta.

Ruokapaikoista suosittelen kaikkein vaatimattomimpia pieniä ravintoloita. Edullisimmat hinnat, kursailematonta touhua, mutta parasta ruokaa.

Vielä varoitus liikenteestä, joka Plataniaksen läpi menevällä päätiellä on aika hurjaa. Jos teillä on 7-vuotias skidi mukana, pitää olla tosi tarkkana. Jalkakäytävät ovat tosi kapeita ja teiden ylitykset pitää tehdä varoen. Ei pelottelua, vaan ihan omasta kokemuksesta. Sama koskee Hanian kaupunkia, jos sinne menette.
      Olin itse jokunen vuosi sitten Haniassa aivan hilkulla jäädä moottoripyörän alle suojatiellä. En tänäkään päivänä ymmärrä mistä se siihen ilmestyi, mutta vauhdikkaasti tuli.. Onneksi oli suojelusenkeli matkassa.

Nauttikaa hienosta paikasta, mukavaa lomaa teille!

• mieltä

Loistava valinta! Edelliset kolme kesää ollaan oltu Plataniaksessa/Agia Marinassa ja taidetaanpa tänä kesänäkin siellä käydä! Ja jos haluatte nähdä myös muuta Kreetaa kuin Hanian ympäristö, aivan mielettömän kaunis paikka on Elafonisin laguuni saaren lounaiskärjessä, autolla rannikkoa pitkin sinne ajaa parissa kolmessa tunnissa. Meidän Kreetanlomiltamme Elafonisi on jäänyt parhaana muistona mieleen.

• 12345

Näyttää olevan kaikilla vain hyviä kokemuksia Plataniaksesta. Itse palasin juuri sieltä ja toista kertaa en usko kyllä kyseiseen paikkaan meneväni. Tuntui välillä, ettei millään saa viikkoa siellä kulumaan. Ehkä paikka on lapsiperheille hyvä, mutta nuorisolle siellä ei mielestäni ollut oikein mitään...Ruokapaikkoja kyllä oli riittämiin, mutta kukapa sitä nyt koko aikaa ruokapaikkoja kiertelisi.

• ei tykätty

Ainoa paikka mistä oikeasti halusi lähteä kotiin. Yläkylä kyllä jees, mutta lomakylä kuin mikä tahansa lomakeskus. Lapsiperheille kai koko mesta.

• myös vanhemmille

Vietimme viime viikon A.Marinassa. Monta kylää peräkkäin, kaikki toistensa kaltaisia kyliä.
      Kaupat samanlaisia, samat tuotteet, hinnat vaihtelivat.
      Kyllästyimme aika nopeasti paikkaan, ei mitään mielenkiintoista. Ruokapaikkoja vaikka kuinka paljon, luultavasti suurin osa todella ala-arvoisia, koska harvassa paikassa saimme oikeasti hyvää ruokaa.
      Tällä seudulla ei mielestäni ole muuta tekemistä kuin syöminen/juominen ja kadun tallaaminen.
      Merivesi oli vielä niin kylmää, ettei sinnekään tarennut mennä.

Emme vuokranneet autoa, mikä taisi olla suurin virhe, koska autolla kulkiessa olisi varmaankin nähnyt erilaista kreetaa (tosin kaikilla ei ole ajokorttiakaan).
      Bussit kulkee pääkadun varrelta Hanian kaupunkiin, ja siellä kävimme aikaamme viettämässä, se oli jo paljon mielenkiintoisempi paikka.
      Bussilla kannattaa matkustaa, koska hinta ei päätä huimaa (1.40e/henk.).

Kreikkalaiset on erittäin vieraanvaraista ja ystävällistä väkeä, sen vuoksi voisin vielä matkustaa kreikkaan, tosin en enää ikinä plataniaksen seudulle, vaan jonnekin muualle.

• monesti käynyt

"Monta kylää peräkkäin, kaikki toistensa kaltaisia kyliä. Kaupat samanlaisia, samat tuotteet, hinnat vaihtelivat. Kyllästyimme aika nopeasti paikkaan, ei mitään mielenkiintoista. "
        Samaa voi sanoa lähes kaikista rantakohteista, joissa vähänkin enemmän turisteja käy. Ne on rakennettu turistien palvelemisen ympärille eikä niistä paljon muuta löydy.

Kyllä minä olen saanut yli kymmenellä Hanian seudun matkallani aina hyvää ruokaa, monesti jopa erinomaista. Ehkä sitten osaan valita ruokapaikan ja -annoksen oikein. No, minä tietysti pidän kreikkalaisesta/kreetalaisesta ruuasta, vaikkakin turistikuppiloissa tarjottava versio yleensä onkin joku "helpompi" versio aidosta.

• diiii
        monesti käynyt kirjoitti:

"Monta kylää peräkkäin, kaikki toistensa kaltaisia kyliä. Kaupat samanlaisia, samat tuotteet, hinnat vaihtelivat. Kyllästyimme aika nopeasti paikkaan, ei mitään mielenkiintoista. "
        Samaa voi sanoa lähes kaikista rantakohteista, joissa vähänkin enemmän turisteja käy. Ne on rakennettu turistien palvelemisen ympärille eikä niistä paljon muuta löydy.

Kyllä minä olen saanut yli kymmenellä Hanian seudun matkallani aina hyvää ruokaa, monesti jopa erinomaista. Ehkä sitten osaan valita ruokapaikan ja -annoksen oikein. No, minä tietysti pidän kreikkalaisesta/kreetalaisesta ruuasta, vaikkakin turistikuppiloissa tarjottava versio yleensä onkin joku "helpompi" versio aidosta.

No alkuperäinen kysyi plataniaksesta, joten kerroin omat kokemukseni paikasta.

• Parakalo*
        diiii kirjoitti:

Tarviiko sitä aina olla niin tekemistä, jos lomalla on? Minä olen kyllä viihtynyt Plataniaksessa, Agia Marinassa ja jopa Kato Staloksessa.
        Kattokaapa ku siellä on aurinko, lämmintä ja meri ja jos näläkä tulee voi käydä syömässä välillä.
        Eipä siinä muuta kaipaa, ku löhöilyä ja nauttimista lämmöstä ja kiireettömyydestä. Haniassa voi käydä shoppailemassa, jos aika käy pitkäksi.

• jnejne
        Parakalo* kirjoitti:

Tarviiko sitä aina olla niin tekemistä, jos lomalla on? Minä olen kyllä viihtynyt Plataniaksessa, Agia Marinassa ja jopa Kato Staloksessa.
        Kattokaapa ku siellä on aurinko, lämmintä ja meri ja jos näläkä tulee voi käydä syömässä välillä.
        Eipä siinä muuta kaipaa, ku löhöilyä ja nauttimista lämmöstä ja kiireettömyydestä. Haniassa voi käydä shoppailemassa, jos aika käy pitkäksi.

Maata voi kotonakin ja ihan ilmaiseksi.
        Ulkomailla pitää olla nähtävää.

• sitä ulkomailta
        jnejne kirjoitti:

Maata voi kotonakin ja ihan ilmaiseksi.
        Ulkomailla pitää olla nähtävää.

lähdetään hakemaan ennenkaikkea LÄMPÖÄ! Ja tietenkin hyvää rentoutumista ja ruokaakin!

• eppuuu

...Plataniakseen. Kyllä oli myös meille ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun sinne menemme. Parin päivän jälkeen oltiin jo täynnä kyseistä paikkaa ja valmiit matkustamaan kotiin. Hiljainen paikka ainakin huhtikuussa ja yhden kadun varrella tosiaan kauppoja ja ruokapaikkoja vieri vieressä. Siihen katuun ehti kyllä jo viikossa kyllästyä. Käytiin myös Haniassa, eikä sekään mitenkään kummoiselta páikalta vaikuttanut. Mutta tulipahan käytyä ja seuraavalla kerralla osaa valita sitten toivottavasti mielenkiintoisemman paikan...

• monesti käynyt
        diiii kirjoitti:

"No alkuperäinen kysyi plataniaksesta,.."
        Platanias on osa Haniasta länteen, Malemeen asti jatkuvaa turistipaikkojen täyttämää rantakaistaletta, joka elää vain kesäisin. Jos kaipaa jotain "aitoa" kreetalaisuutta, on syytä mennä pari kilometriä sisämaahan päin ns. vanhoihin kyliin. Onnistuu kävellenkin! Jos kaipaa biletystä huhtikuussa, kun varsinainen sesonki ei ole vielä alkanut, on parasta suunnata jonnekin muualle esim. varsinaiseen Hanian kaupunkiin.

• kulkijatar-76

Tervehdys! matka tehty onnistuneesti. tyytyväisiä oltiin paikkaan ha hotellin valintaan minoa palace ja puolihoito kuului, hotellin allas alue oli todella viihtyisä ja hyvät ruuat siellä oli, plataniaksen ravintolat ja ostospaikat tuli tutuiksi muutamissa päivissä, aurinkoa, uintia ja lämmintä riitti päivällä jopa 30 astetta..loppulomapäivät käytiin retkillä ja hanian keskustassa ...kaipuu takaisin, mukava paikka lapsen kanssa oli käydä siellä, ihmiset ystävällisiä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3195
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1022
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe