vain yksi sormus

florentine

Entäs jos en halua erikseen vihkisormusta vaan haluan pitää tämän kihlasormukseni yksinään. Miten kirkossa silloin toimitaan? Laitetaanko tämä jo monta vuotta sormessani ollut sormus sormeeni?

Vai onko pakko hommata vihkisormus?

6

1377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luullakseni

      Minusta ei ole pakko hankkia vihkisormusta jos ei halua. Sitten vihkimisessä kierrätetään kihlasormusta. En usko että se on mikään ongelma.

      Mieleen tulee, että ilman vihkisormusta moni ei tiedä sinun olevan naimisissa - ajatellaan, että on kihloissa kun on vain yksi sormus. Puolitutussa seurassa saattaa siis joutua selittämään asiaa toisinaan (vaikkapa uuden työporukan kesken tms)
      Eihän sillä mitään väliä ole mitä vieraat ihmiset ajattelee, tulipa vain mieleeni. Itseäni kun aina väsyttää selittää tuollaisia itselle selviä asioita kun ihmiset kyselee kuitenkin...

      • pärjää loistavasti

        Itselläni ja kahdella ystävälläni sekä pomollani on ollut vain yhdet sormukset. Meillä ei ollut mieheni kanssa kihlasormuksia, vaan ainoastaan vihkisormukset. Sama käytäntö ystävillä. Kihlasormuksen voi käydä vaikka etukäteen kultasepänliikkeessä puhdistuttamassa ja kiillottamassa hääpäivää varten, niin se näyttää ihan uudelta. Kihlasormuksen voi varmasti pujottaa uudelleen sormeen vihkimisen yhteydessä.


      • pakollinen

        Meille tulee vain vihkisormukset. Eli joku saattaapi ajatella, että olemme vain kihloissa. Mutta sillä ei ole mitään väliä mulle ainakaan. En mitenkään tietysti asiaa salaile, mutta ei mun tarvitse sitä mainostaakkaan. Mulle on ihan sama tietääkö joku mun olevan naimisissa vai ei. Ja itsekään en ole kyllä kysellyt työkavereilta yms. ovatko he naimisissa tai menossa naimisiin. Mitäs minä sillä tiedolla teen?

        Mutta kysymykseen vastaus, että yksi riittää ja naimisiin voi mennä vaikka ei olisi lainkaan sormusta. Ei kihla eikä vihki.


      • Ilaria
        pakollinen kirjoitti:

        Meille tulee vain vihkisormukset. Eli joku saattaapi ajatella, että olemme vain kihloissa. Mutta sillä ei ole mitään väliä mulle ainakaan. En mitenkään tietysti asiaa salaile, mutta ei mun tarvitse sitä mainostaakkaan. Mulle on ihan sama tietääkö joku mun olevan naimisissa vai ei. Ja itsekään en ole kyllä kysellyt työkavereilta yms. ovatko he naimisissa tai menossa naimisiin. Mitäs minä sillä tiedolla teen?

        Mutta kysymykseen vastaus, että yksi riittää ja naimisiin voi mennä vaikka ei olisi lainkaan sormusta. Ei kihla eikä vihki.

        Pitkään sinkkuna eläneenä, nyt jo onnellisena vaimona, sanoisin, että on sillä väliä, onko ihmisellä sormus vai ei. Kun olin sinkku, suhtauduin sormuksettomiin miehiin kuin vapaaseen riistaan - enhän alussa tiennyt, olivatko he naimisissa. Ja ikävä kyllä aika moni sormukseton ukkomies halusikin pitää puolison olemassaolon mahdollisimman pitkään piilossa...

        Itse käytän siis kahta sormusta ja odotan, että mieheni käyttää sormusta aina, kun työ ei sitä estä.


    • papilta

      Kannattaa mainita papille asiasta, hän kyllä kertoo miten toimitaan. Ainakin jos sormusta ei ole ollenkaan niin kaava on vähän erilainen.

      • Chakki

        Joskus kolmisenkymmentä vuotta sitten, kun vanhempani menivät naimisiin, oli homma näin: vähävaraisena pariskuntana menivät vihittyttämään itsensä vain todistajien läsnäollessa ( ei mitään suuria juhlia) ja sormus oli ollut ehdoton. Kun ei sellaista ollut, niin olivat sitten lainanneet jostakin monta kokoa liian ison sormuksen, joka oli papin aamene yhteydessä pujotettu sormeen ja palautettu myöhemmin omistajalleen takaisin.

        Eli vihillä käytiin sormuksen kanssa, mutta 30 vuotta avioliitossa pelkillä budjettikihloilla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe