Kännykän kuuluvuus

Suomenlahdella

Heipähei!

Menen Tallinnaan tässä lähiaikoina, ja kysyisin millaisia kokemuksia ihmisillä on kännykän toimivuudesta matkalla Helsingistä Tallinnaan. Laivan nimi on Galaxy ja liittymä on dna. Kyseisellä laivalla ei taida olla gsm -vahvistimiakaan?

Välimatkaa Helsingistä Tallinnaan on n. 80km, ja suomalaisten operaattoreiden tukiasemien kantavuus on meriolosuhteissa 30-35km. Virolaisten puolestaan jopa yli 75km (esim. EMT:llä on käytössä extended cell -toiminne)

Täysin verkotonta kohtaa Suomenlahdella ei pitäisi siis olla. Onko kukaan kokeillut lukita kännykkäänsä suomalaiseen kotiverkkoon ja tsekannut kuinka pitkällä naapurimaan puolella voi liittymää käyttää kotimaan taksoilla? Olen kuullut, että jotkut ovat lähetelleet tekstiviestejä Elisan verkossa jopa lähellä Tallinnan satamaa, mikä on huomattavasti yli tuon 35km.

Kertokaa kokemuksianne!

25

5445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kännykkä

      hetkeksi ja nauti risteilystä.

      • matkapuhelin mukaan

        Ei kun minua kiinnostaa tekniikka, etenkin juuri nämä matkapuhelinasiat. Se että matkapuhelin on mukana ei ole hauskuudesta pois, päinvastoin. Nimim. matkapuhelinfriikki.

        Ja todellakin nautin risteilystäkin, syödään (ja juodaan :) ) hyvin. Kännykällä tietenkin leikitään välillä hieman vieraan operaattorin verkossa, pienistä roaming-maksuista viis.

        Vastauksia odottelen. Kiitos.


    • voisi olla enemmän

      tietoa tästä asiasta, ja sinne tämä kuuluisikin.
      EI TÄNNE !!

      • palstapoliisi

        Kyllä tämä tännekkin kuuluu.. Täältähän näitä laivamatkailikoita löytyy.

        Pitänee laittaa sama kysymys sinne kännykkä/liittymäpuolellekkin.


    • roaming - moaming

      Itsellä Elisan liittymä. Kuuluvuus katkeaa matkan aikana käytännössä joksikin aikaa/kentän voimakkuus ei riitä jatkuvaan puhumiseen = pätkii pahasti.

    • Larry The Chef

      Motorola Raz ainakin kuuluu Galagsyllä ihan hyvin koko laivassa (Autokannella en käynyt).
      Mennessä Suomen verkko kuuluu pitkälle, tullessa toisinpäin.
      Ja olen kerran puhunut puhelua kun verkko vaihtuu ja ainoa mitä kuului oli heikko "nax".
      Siitä olen kyllä samaa mieltä että kyllä sen kännyn voi joskus jopa sammuttaa. Et varmasti ole niin tärkeä ihminen että sinut on saatava kiinni 24/7.

      • Kännykkäfriikki

        Kiitos, juuri tämän sorttisia vastauksia hainkin.

        Monet epäilevät, ettei kännykkä voi pompata kotiverkosta ulkomaiseen verkkoon puhelun katkeamatta, mutta esim. joidenkin venäläisten operaattoreiden kanssa on tälläistä useamman lähteen mukaan tapahtunut.

        Suurella mielenkiinnolla odottelen, että pääsen kännykkää tuolla välillä testailemaan. Välillä Turku - Ahvenanmaa - Tukholma on ainakin todella hyvät kuuluvuudet käytännössä koko matkan ajan, nimittäin saaria ja mannerta (joissa tukiasemia) tuolla matkalla on paljon.


    • mykkänä

      noin tunnin ajan keskellä suomenlahtea ei kuuluvuutta, ainakaan laivan sisätiloissa, ulkona voisi olla paremmin.

      • ketjun aloittaja

        Soneralla on kuulemma hyvä kuuluvuus tuolla välillä.

        Toki kuuluvuuteen vaikuttaa pitkälti, mikä puhelin on käytössä, eli puhelimen herkkyys. Myös "radiokelit" vaikuttavat merkittävästi signaalien etenemiseen, yleistettynä voidaan sanoa, että signaalien eteneminen on heikointa keski ja iltapäivällä.

        Ja luonnollisesti kuuluvuus on paras laivan yläosissa, etenkin kannella. Galaxyyn kun ei olla asennettu minkään operaattorin toimesta vahvistimia.. Alhaalla voi olla aika olemattomat kentät.


    • kokemusta kaikesta

      kännykät kuuluu sillä sehän käyttää perillä Tallinnan operaattoria...vai luuletko että esim. Kiinassa sinun DNA on se joku kuuluu? On sinulla iso musta aukko sivistyksessä.

      • aloittaja jälleen

        Mistäs sinä hermostuit?

        Kysymys kuului kuinka pitkälle ihmiset ovat pystyneet käyttämään suomalaista liittymäänsä kotimaan verkossa?

        "vai luuletko että esim. Kiinassa sinun DNA on se joku kuuluu?"

        Väitinkö minä niin? Tallinna kun on niin lähellä, että Suomen verkot voivat kuulua heikosti Tallinnassa saakka. Kiinassa ei.

        Minulla on alan kouluja käyneenä operaattoreiden (lähinnä matkapuhelinverkon) eri teknologioista, ominaisuuksista, päivityksistä enemmän tietoa kuin monella kadunkulkijalla.

        Halusin nyt kuulla ihmisiltä käytännön kokemuksia gsm:n toimivuudesta Suomenlahdella.


    • kokemusta tästäkin

      kännykät kuuluu sillä sehän käyttää perillä Tallinnan operaattoria...vai luuletko että esim. Kiinassa sinun DNA on se joku kuuluu? On sinulla iso musta aukko sivistyksessä.

    • Famu5

      Huomenta ,

      Olen tyhmä ja kysyn viisaammilta, että voiko yleensä saada yhtyttä tavallisella matkapuhelimella, kun laivalla matkalla Barcelonasta Madeiran ohi Miamiin ?
      Liittymä on Elisan.

      • Tietty saat.

        Tietty toimii. Suuntaat vaan antennin kohti Helsingin linkkiä. Löytyy tolta Itä-Pasilasta.


      • Mummu2
        Tietty saat. kirjoitti:

        Tietty toimii. Suuntaat vaan antennin kohti Helsingin linkkiä. Löytyy tolta Itä-Pasilasta.

        No, minä olen yrittänyt täältä Suomesta soittaa, mutta ei onnistu.
        Minkä suuntanumeron laitan ?


    • Mr. Itämeri

      Jos vaimo soittaa, kun olen laivalla, on kuuluvuus yleensä niin huono, että linja katkeaa. Kavereiden, tai uusien tuttujen, soittaessa laivan baarista on kuuluvuus yleensä erinomainen.

    • vfrve tr r

      Turku-Tukholma välillä joka laivassa on kokoajan kuuluvuus laisan julkisissa tiloissa/ulkona/ikkunahyteissä

      Gracella kuuluvuus joka paikassa

      Hesan ja Tukholman välillä kuuluvuus samoin julkisissa/ulkona/ikkunahyteissä, mutta jossain kohtaa merellä ollaan alueella että ei kuulu puhelin lainkaan

      • asdafa

        Just olin Silja Serenadella ikkunahytissä laivan perässä, ikkuna oli laivan vasemmalla puolen.

        Ei kyllä toiminut kännykkä juuri ollenkaan hytissä Helsingin ja Maarianhaminan välillä.

        Johtuen siitä, että hytti oli vasemmalla kyljellä, ei hytissä kuulunut kuin välillä Viron EMT. Eli ainakaan tuolla hyttikäytävällä ei ollut mitään vahvistimia.

        Yleisissä tiloissa sensijaan toimi Soneran kotimaanverkko ihan koko kotimaanosuuden ajan, Ruotsin puolella sitten Telian verkko.


    • Anonyymi

      On kiinni kans kännykästä ja missä kohden laivaa ollaan.

    • Anonyymi

      Kännykkä kuuluu siellämissä on kenttää

    • Anonyymi

      Kuuluu

    • Anonyymi

      Olimme tässä Galaxy-risteilyllä. Risteilylläpä me koimmekin oikein yllätyksen. Menimme illalla 10 jälkeen iltakahville laivan cafeteriaan. Katselimme, että missä kupit ja lautaset mahtavat olla. Hiemän tylyn tuntuinen kassaneiti totesi, "siinä on pahvimukit". Kylläpä meiltä jäi haavi auki ja seuraavat kahvit juomatta. Muuten laiva ainakin vielä siisti.

      • Anonyymi

        Vai sillä lailla kännykkä kuuluu, hyvä tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai sillä lailla kännykkä kuuluu, hyvä tietää.

        Sain eilen tilinauhan käteen ja huomasin, että kuukasupalkastani oli vähennetty 700 Euroa, mikä tilinauhaan oli merkitty bonuksena, mutta tuohon 700 Euron summassa oli negatiivinen etumerkki.

        Sitä sitten kyselemään ja selvisi, että Iso Talouspomo pääkonttorissa oli laskenut meikäläiselle maksetun 700 Euroa liikaa ns. palkkiopalkkaa vuonna 2006. Kyseinen palkkiopalkka kuuluu jokaiselle työntekijälle ja sen suuruus riippuu työnantajan tuloksesta - tapa lienee aika tyypillinen.

        Soitin Pienelle Talouspomolle ja hän kertoi, että hänen käskettiin tehdä näin ja Pikkupomo X:n piti kertoa asiasta minulle, mikä on kai sitten jäänyt tekemättä.

        Vaadin, että puuttuva summa on maksettava heti, koska asia on epäselvä, mutta Pieni Talouspomo kieltäytyi tästä ja Pikkupomo X sekä Iso Talouspomo eivät olleet paikalla.

        Tietäisikö joku voiko työnataja yksipuolisesti tehdä tällaisen päätöksen?

        Ymmärtäähän sen jos liikaa on maksettu, mutta
        vähennyksen jälkeen rahat riittivät juuri ja juuri lainanmaksuun, mutta kun pitäisi ostaa bussilippu ja vapuksi olin säästänyt rahaa risteilyyn, jonka onneton jo maksoinkin.

        Voi itku!


    • Anonyymi

      Kännykkä kuuluu siellä missä on kenttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9766
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2857
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2647
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1468
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe