Amis vs. lukio

Väsynyt

Minä olen lukiolainen, enkä pidä amiksista. Koittakaa jo te kaikki autonkorjaajat ja kiljun kittaajat tajuta se seikka, että jok'ikinen lukiolainen tajuaa sen, että te työllistytte nopeasti ja pääsette toteuttamaan itseänne. (On myöskin jokaisen oma asia jos haluaa tehdä samaa työtä 30 vuotta paskan seassa, ja siirtyä sitte sairaseläkkeelle ennen aikojaan. Korkeasti koulutetuilla on paljon enemmän liikkumavaraa työmarkkinoilla kuin perusduunareilla. Stressi ja fyysinen rasitus on pienempää, ja ajamme teidät tieneisteissä kiinni alta aikayksikön, sillä voimme kehittää itsellemme todellisisen uran tiedoillamme ja taidoillamme.)

Mutta jos haluatte tietää, miksi teitä vihataan, niin katsokaa peiliin. Te olette niitä, jotka hakkasivat ja kiusasivat muita yläasteella (enpä juurikaan tiedä sellaisia lukiolaisia, jotka olivat häirikköjä yläasteellla....). Te olette niitä, jotka haukuitte opettajia. Te olette niitä, jotka tuhlaavat verorahojamme. Te olette niitä, jotka pahoinpitelevät, ryöstävät ja tappavat. Te olette primitiivisiä hormonihirmuja, joilla ei paljon järki päässä paina. Ajatelkaa nyt kerrankin. Pitäkää löysähousunne ja räppi-musiikkinne. Jos kerta olette niin helkkarin tyhmiä, että todellakin pilaatte ihmisten elämiä, niin pysykää sisällä omissa oloissanne! Vaikka on paha olla, niin Ei tarvitse muita ihmisiä tulla kiusaamaan siitä!

23

2992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukio

Käyt eka ko. oppilaitoksen loppuun ja heräät sitten todellisuuteen. Puhut asiaa monin paikoin, mutta kovin olet vielä sinisilmäinen.

Suomessa akateemisuutta ei arvosteta tarpeeksi, joten korvaus tehdystä työstä jää usein alle vertailun.

Stressi kuuluu akateemisuuteen eikä sitä heikkopäiset kestä. Fyysiseksi ei tarvitse ruveta, eikä harvoja viiksiä kasvattaa.

• 14w, sielultaan amislainen!

Tuo oli jo isku mahan alle.
      Mä en tunne paljon lukiolaisii, ainoastaan amislaisii. Ne on mun hyvii ystävii. Ei ne oo, niinkuin mäkin ensin luulin jaan juoppoja porocorollalla pillurinkiä ajavia, vaan mukavia ja ystävällisiä immeisiä.
      Siis, ymmärrän, että jo kauan on ollut tämä Amis vs. Lukio meininki. itsekkin mulle se on ongelma. oon nyt 8-luokalla oleva tyttö, ja mietin meenkö amikseen vai lukioon. olen päättänyt mennä lukioon. mutta, se ei estä mua (sitten kun oon täysikänen) ajamasta itse pillurallii ja vinkkua kittaamasta, vaikka lukiotyttö olisinkin.
      vähän rajaa, lukiolainen!
      monet amislaiset on saanu hyvää töitä, ainakin mun tutut. enkä tunne ketään, tai no tiiän, että tappeluita tulee, mutta ketään, joka olisi tappanu ym...
      putkaan on jouduttu viinan/ylinopeuden takii.
      ajattele vähän mitä puhut. sä se tässä kiusaat amislaisii, kerrohan, miten sua on kiusattu, ym...mäkin haukun opettajii, mäkin tappelen, kuuntelen räppii ja pidän lökäreitä.

lopeta itse ihanien amislaisten elämän pilaaminen!

amislaiset, kommentteja?

• sdgs

Toivon että duunarin elämäsi on käynnistynyt hyvin.
        Hauskaa sonnassa rypemistä.

• tiit

ammattikoulustakin voi tänä päivänä hakea mm. yliopistoon ja koulutta itsensä pitkälle..ei tarvi olla käyny..vitun tylsää lukiota..(jota myös itse käyn..)
      ja muuten johinkin ammattikoulun linjoille tarvitaan parempi osaaminen kuin lukioon..pitää oikeasti olla hyvä jos haluaa esim: lentokone asentajaksi..monesta lukioa käyvästä ei olis siihen koulutukseen ihan vain sen takia kun osa lukiolaisista on tyhmiä..joskus ammattikoulusta saa paremmat paperit ulos kuin lukiosta ja niillä amiksen paremmilla papereilla ponnistaa paljon paremmin parempaa koulutukseen kuin lukion yo papereilla..

• abi 03

Yleistämisesi meni nyt liian pitkälle. Mahtuu lukioonkin niitä yläasteen huligaaneja ja muuten "älyllisesti vajaita" (näin siis varmaan sinä sen asian ajattelit..). Itselläni ei ole juurikaan ammattikoulun käyneitä kavereita, mutta nekin jotka sieltä tunnen, ovat tietoisesti valinneet sen; ei sen takia, etteikö olisivat päässeet lukioon. Itse hieman kadun sitä, että valitsin lukion. Näinä päivinä ammattikoulun käyneet (parasta aikaa ko. koulussa) työllistyvät huomattavasti paremmin kuin me "snobi lukiolaiset".
      Avartaisit hieman elämänkatsomustasi etkä tuomitsisi ketään noin jyrkällä kädellä.

• normaali

etkö tajuu että jos ei amikseen menis kukaa nii tääl suomes ei ois mittää!! jottai yli opisto proffessoreita jotka opiskelee koko pitkän ikänsä.
      eikä kaikki amiksee menijät oo mittää kiusaajia. päin vastoin! lukioon menijät kiusaa muita ku luulevat olevansa muita viisaampia ja parempia!! en tiiä onko siellä näin muttä täällä on ainakin!!! meen ite amiksee mutta en oo eikä tuu niin sanottua "ammaria" eli pilotti päälä ja auoista ja subbareis puhuvii paskoja! niitä mä inhoon mutta ei kaikki amikseen menevät ole semmosia!

• masa

mistä DI:t ja insinöörit tulevat? ei se amis ole kaikki kaikessa. se on ihan sama minkä 2. asteen koulutuksen on käynnyt jos aikoo jatko-opiskella. (sellainen ihminen on tyhmä jos käy lukion mutta ei aio jatko-opiskella -> lukion papereilla ei saa mitään kunnollisia töitä)

lukion tarkoitus on valmentaa jatkokoulutukseen ja amiksen tehdä oman alansa työmiehiä (ja nykyään sieltäkin on mahdollisuus päästä jatko-opiskelemaan 'oikeisiin' korkeakouluihin, tosin se on eri asia kuinka moni pääsee..)

eli molemmilla oppilaitokset kouluttavat oppilaansa ihan eri tehtäviin. joten ei oikein pysty vertailemaan kumpi on parempi. sama kun alkaisi vertailemaan ammattikorkeakouluja ja yliopistoja. molemmat valmistavat eri työtehtäviin.

itse pidän ennemmin sellaisesta ajatuksesta että suomalaiset hoitaisivat suunittelu/johto-tehtävät ja muut sitten rutiinihommat kuin että muut tekisivät suunittelu/johto-tehtävät ja suomalaiset tekisivät ns. 'duunari'-hommat. eli suomalainen tieto/taito olisi korkea. (tietysti paras tilanne olisi että suomalaiset tekisivät kaikki itse, mutta firmojen mielestä taitaa jotkut asiat olla halvempia valmistaa ulkomailla kuin Suomessa. [esim. elektroniikka kasaaminen/testaus])

• tuleva ylioppilas
        masa kirjoitti:

mistä DI:t ja insinöörit tulevat? ei se amis ole kaikki kaikessa. se on ihan sama minkä 2. asteen koulutuksen on käynnyt jos aikoo jatko-opiskella. (sellainen ihminen on tyhmä jos käy lukion mutta ei aio jatko-opiskella -> lukion papereilla ei saa mitään kunnollisia töitä)

lukion tarkoitus on valmentaa jatkokoulutukseen ja amiksen tehdä oman alansa työmiehiä (ja nykyään sieltäkin on mahdollisuus päästä jatko-opiskelemaan 'oikeisiin' korkeakouluihin, tosin se on eri asia kuinka moni pääsee..)

eli molemmilla oppilaitokset kouluttavat oppilaansa ihan eri tehtäviin. joten ei oikein pysty vertailemaan kumpi on parempi. sama kun alkaisi vertailemaan ammattikorkeakouluja ja yliopistoja. molemmat valmistavat eri työtehtäviin.

itse pidän ennemmin sellaisesta ajatuksesta että suomalaiset hoitaisivat suunittelu/johto-tehtävät ja muut sitten rutiinihommat kuin että muut tekisivät suunittelu/johto-tehtävät ja suomalaiset tekisivät ns. 'duunari'-hommat. eli suomalainen tieto/taito olisi korkea. (tietysti paras tilanne olisi että suomalaiset tekisivät kaikki itse, mutta firmojen mielestä taitaa jotkut asiat olla halvempia valmistaa ulkomailla kuin Suomessa. [esim. elektroniikka kasaaminen/testaus])

joku tuolla jo väitti että yliopistoon pääsee näpsäkämmin amiksen papereilla kuin lukion.. joopa joo. haluan nähdä sen ammattikoulun käyneen joka syöksyy paperivalinnalla (tai ollenkaan) teknilliseen korkeakouluun. tai lääkikseen. tai okl:ään. tai... turha jatkaa ;)

• Polygon

...taistella tästä asiasta? Keskustelu on lähes yhtä hedelmällistä kuin kahdella pikkupojalla, jotka väittelee siitä, että kumman isä on vahvempi.

>Korkeasti koulutetuilla on paljon enemmän >liikkumavaraa työmarkkinoilla kuin >perusduunareilla. Stressi ja fyysinen rasitus on >pienempää,

Höpöhöpö, sopii katsoa tämän hetken työmarkkinoita. Toimihenkilöillä ei mene juuri sen vahvemmin kuin duunareillakaan. Nykytrendin mukaisesti organisaatioita pyritään madaltamaan, jolloin se tarkoittaa hyvin usein kengän kuvaa takapuoleen toimareille. Fyysinen rasitus on ehkä pienempää, mutta stressi on ihan omaa luokkaansa. Duunarin ei tarvitse kantaa töitä kotiin, vaan voi hyvin unohtaa hommat kotiin lähtiessään ja jatkaa sitten seuraavana aamuna. Toimari taasen saa puskea ylimääräistä duunia p*rse verillä ja ylityökorvauksia harvoin saa työn vaatimalla tavalla.

Palkkauksessa toimihenkilöt "voittavat" duunarit, mutta usein juuri lisääntyneen stressin kustannuksella. Eikä diplomi-insinööriksi kouluttautumisella ole enää niin suurta lisäarvoa, jos vertaa kymmenen vuotta sitten olleeseen tilanteeseen. Sitäpaitsi hyvä hitsari tai NC-koneistaja vetää ihan vertailukelpoista palkkaa toimihenkilöihin verrattuna.

Näitä keskusteluja värittää muutenkin viittaaminen amisten älykkyyteen. Käsittääkseni järjenköyhyyttä esiintyy kyllä kaikissa koulutusryhmissä ihan yhtälailla. Sen verran mitä olen ollut kesätöissä tekemisissä tavallisten duunareiden kanssa voin sanoa että yhtä fiksua porukkaa ne useinmiten ovat kuin toimihenkilötkin (joskus jopa huomattavasti fiksumpia). Prioriteetit ovat vain hieman toisaalla.

Ja jotta siitä lukiosta olisi jotain hyötyä on sitten vielä kouluttauduttava ammattiin. Lukio kun on vain yleissivistävä laitos. Siitä vaan sitten ottamaan opintolainaa ja opiskelemaan vielä muutaman (3-7) vuotta lisää. Sillä aikaa "amis" on työelämässä pitämässä yhteiskunnan rattaita liikkeellä maksamillaan verorahoilla. Esimerkiksi sillä aikaa kun minä opiskelen ja mietin olisikohan sitä varaa ostaa polkupyörän pumppu, niin vuotta nuorempi "duunari"kaveri on ajanut jo vuoden omalla V40 Volvolla ja lainaa siihen ei ole tarvinnut ottaa. Ja kaveri ei tosiaankaan tee duunia "paskan seassa".

Kait tämä duunareita vastaan kapinoiminen on osa jokaisen lukiolaisen suunnatonta teiniangstia ja alkuperäinen viestikin taisi olla trolli. Noh, tulipahan vastattua...

t: Tuleva DI

• Uuno

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Tulevien ylioppilaiden tulisikin käsittää todellinen asemansa tässä yhteiskunnassa. Lukio on, kuten mainitsitkin, vain yleissivistävä laitos, eikä sillä ole juurikaan painoarvoa työmarkkinoilla. Lukion käynti on vasta ensimmäinen askel kohti todellista opiskelua, johon kuuluu itsensä kituuttaminen nälässä ja velkavankeudessa eläminen useiden vuosien ajan. Useimmille tuon tuskien taipaleen läpikäynti onkin liian raskasta, jolloin onkin syytä suorittaa uudestaan vertailu eri elämänvalintojen kesken. Eli kumpikohan olikaan viisaampi: se velaton ammattikoulun käynyt osaaja vai opiskelunsa kesken jättänyt ja todellisissa "paska"-töissä kulkeva vaivainen ylioppilas?

Itse arvostankin huomattavasti enemmän käsistään oikeasti taitavaa ja yhteiskunnalle tuottoisaa "amis-pelleä", kuin lukiossa viidettä vuotta hengailevaa tai lukion jälkeen työttömyyskortistoon siirtynyttä lois-eläjää.

On tietysti selvää, että moni etsiskelee lukion jälkeen jonkin aikaa sitä omaa alaansa ja tämä onkin aivan hyväksyttävää. Mutta se, että tulevat ylioppilaat pitävät itseään "duunari"-kavereitaan parempina henkilöinä osoittaa vain heidän suppeaa tietämystään todellisuudesta.

Välillä tulee väkisinkin mieleen kuinka paljon helpompaa olisi nyt ja tulevaisuudessa, jos olisin joskus valinnut sen toisen tien. Onneksi olen kuitenkin hyvin sitkeää ja periksiantamatonta laatua...

t. Toinen tuleva DI vuosimallia 2006(arvio)

• Hanna

Asia on niin, että yleistää ei saa, se on virhe! Amikseen meneminen osoittaa mun mielestä rohkeutta päättää asiosta. Onhan se totta, et amikseen saattaa päästä helpommin ku lukioon, joten ns. "huonommat/häirikkö"-oppilaat ehkä suunnistaa sinne. Oon itse pistäny haussa lukion ekaks, ku en ollu ihan varma, mitä haluisin tehdä, ja suurin osa mun luokkalaisista menee lukioon just siks, et ne ei tiedä, mitä ne haluu! Amislaiset on mun mielestä kunnioitettavaa porukkaa ja tekee oman osansa yhteiskunnassa.

• anu

Vaikka olenkin itse lukiossa, niin mielestäsi viestisi oli erittäin törkeä. Etkö ajatellut, että moni tulee pahoittamaan mielensä kun haukut syyttömät, kunnon kansalaiset murhaajiksi ja sosiaalipummeiksi?

Kuule kyllä sieltä ammattikoulustakin valmistutaan ammattiin ja moni heistä on mennyt sinne siksi, koska rakastaa jotain alaa ja haluaa opiskella alaansa varten. minua henk.koht. vituttaa tuommonen opiskelun yliarvostus ja ajatus, että kaikista on tultava jotain insinöörejä tai maistereita (sillä muuthan ovat ihan roskasakkia?)

Ps. Minä tiedän montakin lukiolaista ex-peruskoulu-terroristia ja tiedän myöskin monta erittäin mukavaa "amista".

• Tiina

Eipäs ole kehitys kehittynyt yhtikäs miksikään, huomaan. Nykyisille/tuleville abeille ja amislaisille ynnä muille nykynuorille kerrottakoon: tätä keskustelua on käyty jo TOOOOSI kauan - eikä kiista ole näemmä ratkennut.
      Itse olen vm. 67 (joo, kalkkis melkein) ja tästä kouluasiasta tapeltiin jo 70-80 -lukujen taitteessa, kun itse olin yläasteella. Silloinkin leimattiin "nuo muut" siksi ja täksi. Lukiolaiset olivat snobeja ja lellikkejä, amislaiset ja kauppilaiset (kauppaoppilaitos) säälittäviä luusereita, joiden älynlahjat eivät riitä mihinkään muuhun...Sittemmin olemme vanhentuneet ja kypsyneet - ja huomanneet että jokaiselle on löytynyt paikka. Yksikin luokkakaverini, Kari, meni hitsauspuolelle amikseen, peruskoulun päästötodistus oli varmaan alle seiskan keskiarvotasoa. Mitäs tekee Kari tänään? Se tyyppi omistaa menestyvän, kansainvälistäkin kauppaa tekevän metallifirman, työllistää seitsemän muuta ihmistä. Ja vieläkin se tekee niitä "kunnon" töitä, kun niin haluaa. Ei se mitään, vaikka alla on Mersu ja muut ulkoiset puitteet ovat OK talosta ja veneestä lähtien: rakkaus työhön ratkaisee. Ja yksi näistä "paremmista" senaikaisista lukiolaisista on paikallisen ryyppyremmin pomo, vaikka tyyppi kirjoitti viisi ällää (tiedän sen, asui naapurissani). Eli tasan ei käy onnen lahjat eikä kissoja ole karvoihin katsominen. Olkaa onnellisia, että voitte edes opiskella ja käydä koulua. Kaikilla ei ole siihen mahdollisuuksia, vaikka haluja olisikin. Kun itse olette tyytyväisiä valintaanne, ei muilla ole tähän nokan koputtamista. Arvostus lähtee omasta itsestä. Sanoo täti, ja päättää raporttinsa tähän.

• Mikko

Toi kirjotus oli täyttä totta. En kiellä etteikö amisporukkaa tarvittaisi. Myös se, että amikseen menee kaikki huonosti koulussa menestyvät opettajien kauhukakarat, on totta. Täällä Porin suunnalla ainakin kun katselee amisporukkaa, niin kyllä meinaa tippa tulla linssiin.
      Amikset ajelevat vuoden 85 corolloilla ikkunat auki ja karvanopat heiluu subbarin tahdissa. Autossa ollaan makuuasennossa ettei nähdä edes ulos sieltä ja sitten ajetaan kolareita, kun on fysiikan laitkin vielä jääneet opettelematta. Ja kukaan ei voi kieltää etteikö lukion käyneet olisi viisampia(lue: yleissivistyneempiä), kuin ammattikoululaiset joille opetetaan hitsausta jne.
      Ja yliopistoon menosta... Käytännössä sellaista mahdollisuutta ei ole. Ja kauppakorkeassa he saattavat olla joltain osin parempia, mutta kun koittaa vaikkapa integraalilaskentaa ja kieliä niin kyllä amikset raapivat päitään.

• Jonne

Olen Porvoossa amiksen käynyt ja nyt opiskelen AMK-insinööriksi Espoossa.

Amiksessa meidän luokalla (graafinen) ei ollut yhtään näitä kuvaamiasi tyyppejä tosin autopuolella sitten niitäkin corollasubbarijeejee tyyppejä oli.

Itse menin amikseen, koska ala on kiinnostava ja yläasteen kauhukakarat meni lukioon. Olen kärsinyt koulukiusaamisesta koko peruskoulun ajan ja nyt pystyin pääsemään eroon niistä kiusaajista. Yläasteen opokin kauhisteli, kun en 9,2 ka:lla mennyt lukioon vaan amikseen. Päivääkään en ole katunut valintaani.

AMK:ssa olen oppinut integroinnin siinä, missä lukiopohjalta tulleet (työtä se tosin vaati enemmän) ja laajentanut fysiikan osaamista, kieliä osaan sujuvasti (äitini on saksalainen).

Mutta koska olen amis niin olen ilmeisestikin joku vajaaälyinen corollasubbarijeejee luuseri vai kuinka?

• joku
        Jonne kirjoitti:

Olen Porvoossa amiksen käynyt ja nyt opiskelen AMK-insinööriksi Espoossa.

Amiksessa meidän luokalla (graafinen) ei ollut yhtään näitä kuvaamiasi tyyppejä tosin autopuolella sitten niitäkin corollasubbarijeejee tyyppejä oli.

Itse menin amikseen, koska ala on kiinnostava ja yläasteen kauhukakarat meni lukioon. Olen kärsinyt koulukiusaamisesta koko peruskoulun ajan ja nyt pystyin pääsemään eroon niistä kiusaajista. Yläasteen opokin kauhisteli, kun en 9,2 ka:lla mennyt lukioon vaan amikseen. Päivääkään en ole katunut valintaani.

AMK:ssa olen oppinut integroinnin siinä, missä lukiopohjalta tulleet (työtä se tosin vaati enemmän) ja laajentanut fysiikan osaamista, kieliä osaan sujuvasti (äitini on saksalainen).

Mutta koska olen amis niin olen ilmeisestikin joku vajaaälyinen corollasubbarijeejee luuseri vai kuinka?

et ole enään amis koska jatkoit opiskeluasi.

• Jonne
        joku kirjoitti:

et ole enään amis koska jatkoit opiskeluasi.

Luulin, että amis tarkoittaa amiksen käynyttä henkilöä.

Sorry! Minulla on näistä ajoista aikaakin kävin amiksen 10 vuotta sitten ja nyt pitkän työssäoloajan jälkeen otin opintovapaata ja opiskelen insinööriksi. Kuuntelin vain näitä nuorempia lukiopohjalta otettuja opiskelijoita ja heidän mielipiteitään amiksista. Mielipiteet ja ennakkoluulot eivät eroa tän ketjun aloittajasta.

Siis onko "vanha" nyt ymmärtynyt oikein, että amis tarkoittaa sellaista joka on käynyt amiksen ja lopettanut opintonsa siihen?

• Mikko
        Jonne kirjoitti:

Luulin, että amis tarkoittaa amiksen käynyttä henkilöä.

Sorry! Minulla on näistä ajoista aikaakin kävin amiksen 10 vuotta sitten ja nyt pitkän työssäoloajan jälkeen otin opintovapaata ja opiskelen insinööriksi. Kuuntelin vain näitä nuorempia lukiopohjalta otettuja opiskelijoita ja heidän mielipiteitään amiksista. Mielipiteet ja ennakkoluulot eivät eroa tän ketjun aloittajasta.

Siis onko "vanha" nyt ymmärtynyt oikein, että amis tarkoittaa sellaista joka on käynyt amiksen ja lopettanut opintonsa siihen?

Kun kerroit taustaasi niin päätin antaa sinulle hieman sympatiaa. Mahdollisesti olet "hyvä jätkä."
        Mutta, siinä menee tavallaan amiksen tarkoitus hieman hukkaan sillä amis on tehty sellaisille, joista tulee metallimiehiä. Sinä kuitenkin olet insinööri, joten tuskit kosket "paskatöihin."

• minä
        Mikko kirjoitti:

Kun kerroit taustaasi niin päätin antaa sinulle hieman sympatiaa. Mahdollisesti olet "hyvä jätkä."
        Mutta, siinä menee tavallaan amiksen tarkoitus hieman hukkaan sillä amis on tehty sellaisille, joista tulee metallimiehiä. Sinä kuitenkin olet insinööri, joten tuskit kosket "paskatöihin."

itse olen lukiossa ja menestyn erittäin hyvin. luulen että työni tulee olemaan jonkinlainen johtohahmo jossakin yrityksessä. mutta muistakaa että täällä käydään amis/lukio-keskustelua. eikö näin voisi päätellä että jotkut työnantajat, jotka ovat käyneet itse lukion, voivat pitää amiksia juuri hieman tyhmempinä kuin lukiolaisia? tämä on yksi mahdollisuus. eli lukiolla on se ylempiluokkaisuus-status joidenkin mielestä. ei sille voi mitään. mutta syytä on myös kiinnittää erääseen seikkaan. eikö asia ole niin, että korkeimmin koulutetut pitävät yhteiskunnan toiminnassa? tarkoitan, että eihän siinä ole mitään järkeä että kaikki osaisivat tehdä oman kotinsa putkityöt ja laitteiden korjaukset. pankinjohtaja voi ne opetella, mutta voiko putkikorjaaja opetella pankinjohtamista? ei ainakaan kovin moni mielestäni. eli siis pankinjohatja elättää putkimiehen ja samalla pitää yhteiskuntaa pystyssä hoitamalla molempien pankkiasiat. jos ette ymmärrä voin selventää.

• Mikko
        minä kirjoitti:

itse olen lukiossa ja menestyn erittäin hyvin. luulen että työni tulee olemaan jonkinlainen johtohahmo jossakin yrityksessä. mutta muistakaa että täällä käydään amis/lukio-keskustelua. eikö näin voisi päätellä että jotkut työnantajat, jotka ovat käyneet itse lukion, voivat pitää amiksia juuri hieman tyhmempinä kuin lukiolaisia? tämä on yksi mahdollisuus. eli lukiolla on se ylempiluokkaisuus-status joidenkin mielestä. ei sille voi mitään. mutta syytä on myös kiinnittää erääseen seikkaan. eikö asia ole niin, että korkeimmin koulutetut pitävät yhteiskunnan toiminnassa? tarkoitan, että eihän siinä ole mitään järkeä että kaikki osaisivat tehdä oman kotinsa putkityöt ja laitteiden korjaukset. pankinjohtaja voi ne opetella, mutta voiko putkikorjaaja opetella pankinjohtamista? ei ainakaan kovin moni mielestäni. eli siis pankinjohatja elättää putkimiehen ja samalla pitää yhteiskuntaa pystyssä hoitamalla molempien pankkiasiat. jos ette ymmärrä voin selventää.

En ymmärtänyt. Voitko kääntää saksaksi? Joo, olit täysin oikeassa. Olen itse aivan samaa mieltä. Olen koittanut ilmaista itseäni tähän suuntaan olevilla kommenteilla, mutta en tiedä olenko siinä menestynyt. Olen itse myöskin lukiossa, muten menesty hyvin. Mutta karu tosiasia on, että kunhan lukiosta pääsee pois, on lähes varmaa että opiskelemaan pääsee. Jokaisessa kylässäkin täytyy olla nykyään kauppakorkea ja työttömiä medianomejakin n Suomessa ainakin 6 miljoonaa.

• Jonne
        Mikko kirjoitti:

Ihan amis pohjalta n. 9 v työnteon jälkeen viimeisin työtehtävänä ennen opintovapaan alkua on tuotantopäällikkö ja samoissa hommissa luultavasti jatkan opintovapaan päätyttyä tai sitten siirryn vieläkin vaativampiin tehtäviin riippuu mitä ylinjohto sanoo.

Eli kyllä sitä voi kovalla työllä edetä paskahommista johtajaksi ilman hienoja kouluja.

Tosin nykyään taitaa olla aika vaikeeta nuoren ihmisen löytää firmaa, jossa voisi olla usean vuoden ja edetä paskahommista ylöspäin.

• Pilikunviiloaja
        minä kirjoitti:

No, johan on helzgutti. Tyyppi väittää olevansa lukiossa ja menestyvänsä ihan hyvin. Ei kyllä uskoisi. Ei taida raukkaparka olla hereillä äidinkielen tunneilla, kun ei ole isoista alkukirjaimista lauseen alussa kuullutkaan? Ja tämäkö sitten kirjoittaa kuusi ällää, vähintään? Ynnä saa sitten on johtohahmo jossakin yrityksessä joidenkin vuosien kuluttua? No, hulluilla halvat huvit, idiootilla ilmaiset. Saahan sitä aina haaveilla, mutta meillä amiksessa on opetettu ihan suomen kieltä niin kuin se menee kieliopin mukaan. Ja moni meistä osaa sitä myös tarvittaessa käyttää - oikein.

• minä
        Pilikunviiloaja kirjoitti:

No, johan on helzgutti. Tyyppi väittää olevansa lukiossa ja menestyvänsä ihan hyvin. Ei kyllä uskoisi. Ei taida raukkaparka olla hereillä äidinkielen tunneilla, kun ei ole isoista alkukirjaimista lauseen alussa kuullutkaan? Ja tämäkö sitten kirjoittaa kuusi ällää, vähintään? Ynnä saa sitten on johtohahmo jossakin yrityksessä joidenkin vuosien kuluttua? No, hulluilla halvat huvit, idiootilla ilmaiset. Saahan sitä aina haaveilla, mutta meillä amiksessa on opetettu ihan suomen kieltä niin kuin se menee kieliopin mukaan. Ja moni meistä osaa sitä myös tarvittaessa käyttää - oikein.

yhä edelleen kirjoitan niinkun aina tällaiseen paikaan, jonka vain amis ottaa tosissaan.

quote (sanakirja tietää)
        Ynnä saa sitten on johtohahmo jossakin yrityksessä joidenkin vuosien kuluttua?

koulussanne siis opetetaan tällaista kieltä? luultavasti en saa montaakaan ällää. äidinkieli on 9. ja sitten vielä että missähän on ne björn wahlroosin foorumiviestit jolla se pääsi pomoksi?
        amis... heh.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe