Renkaiden pomppiminen kiihdytyksessä

gt-primeristi

Älkää leimatko amikseksi tämän kysymyksen takia. Mutta kertokaahan, mistä johtuu renkaiden pomppiminen vähän tavallista voimakkaassa kiihdytyksessä (kun pyörät aavistuksen verran sutii)?

Johtuuko jousista, iskunvaimentimista (katsastuksen perusteella huippukunnossa), renkaista (leveys, pehmeys tms.) vai tienpinnasta (yleensä melko karhea)? Eli siis, onko syy jotenkin autossa vai muissa asioissa?

11

1325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 235+255

...etuveto, eli autosi vetää väärästä päästä.

• gt-primeristi

No ehkä silläkin on vaikutusta. Mutta ei muissa etuvetoisissa ole tullut huomattua ainakaan noin pahaa pomppimista.

• skoootteri
        gt-primeristi kirjoitti:

No ehkä silläkin on vaikutusta. Mutta ei muissa etuvetoisissa ole tullut huomattua ainakaan noin pahaa pomppimista.

Etuveto on yleispätevä selitys. Tehokasta etuvetoa ei kannata tehdä.

• pete...

etupääs ei ole tarpeeksi pitoa ja iskarit/jouset eivät ole ne parhaat.

• 235+255

...esim. Laguna II aivan toivoton kun joskus ajoin. Hirveän paukkeen päästi joka lähdössä jos hiukankaan rivakammin yritti irrota.

• pieni on marja

moottori, siis kevyt :)

maximassa ei pompi ollenkaan, kun on pyörillä painoa :)

• gt-primeristi

Oma auto on sitä kehnompi, mitä enemmän kuormaa. Ja toisaalta kevyempi ja pienitehoisempi Golf ei ollut mitenkään ongelmallinen lähdöissä.

Maxima on mulle vähän vieras malli. Mutta hyvä niin, jos siinä ei ole vastaavaa ominaisuutta.

Jotenkin olen tullut sellaiseen johtopäätökseen, että karhea ja epätasainen tienpinta on varsin usein syyllinen.

• ammamies
        gt-primeristi kirjoitti:

Oma auto on sitä kehnompi, mitä enemmän kuormaa. Ja toisaalta kevyempi ja pienitehoisempi Golf ei ollut mitenkään ongelmallinen lähdöissä.

Maxima on mulle vähän vieras malli. Mutta hyvä niin, jos siinä ei ole vastaavaa ominaisuutta.

Jotenkin olen tullut sellaiseen johtopäätökseen, että karhea ja epätasainen tienpinta on varsin usein syyllinen.

Ei johdu tiestä vaan etuvedosta. Kokeilepa samantehoista takavetoa, ei pompi. Tietenkin ne paremmat iskarit voisi vähentää pomppimista.

• Anonyymi
        ammamies kirjoitti:

Ei johdu tiestä vaan etuvedosta. Kokeilepa samantehoista takavetoa, ei pompi. Tietenkin ne paremmat iskarit voisi vähentää pomppimista.

Juu, kyllä pomppii takaveto myös. Ei ole vetotavalla merkitystä. Kokemus takavetobemarista.

• fdshjnh

Taas meni etuveto takaveto tappeluksi.
      Takavedon ylistäjät voi mennä vaikka ratakisoihin tsekkaamaan miten etuvetoiset kulkee ja ei taatusti pompi pyörät.
      Alustan palikat vaan kohdalleen niin johan toimii.

• gt-primeristi

Tosiaan menkääpä katsomaan kiihdytyskisoja, niin kyllä ne takavetoiset poukkoilee ja täristää kun on riittävästi tehoa xD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2453
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1191
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1092
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      892
    Aihe