äiti tytär suhde

Lambada

Äitini ei ole ikinä halannutminua eikä ole kuulemma tottunut sellaiseen. Tuntuu oudolta kun kummitäti ja muut vieraammat ihmiset tulee halaamaan jos on sellanen tilanne että vois halata mutta oma äiti ei. Olen keskustellut asiasta äitini kanssa ja hän kertoi että on 6 vuotiaana halannut mummoansa ja siitä pian mummo oli kuollut ja tämä oli jäänyt viimeiseksi halaukseksi. Hänellä on kai joku trauma liittyen halaukseen. Kerroin että unohtaisi sen kokemuksen ja aloittaisi puhtaalta pöydältä.Tuntuu tyhmältä tehdä halaukseen aloite lapsena.Oma äiti tuntuu vaan niin etäiseltä ja se on surullista. Onko neuvoja, oletteko aloittaneet halaamisen aikuisiässä vasta? -Anna20v-

16

3622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • daadaa

      mulla ihan sama tilanne, oon kans 20w. en oo ees kysyny äidiltä miks. muistan et kun olin jotai 5v kun se kerran oma-aloitteisesti halas muo mut monesti ku pienenä itkin ja oli paha olla niin ei se ottanu syliin katto vierestä vaan. se tuntu pahalta, enkä sen jälkeen oo edes yrittänyt halata tai muuta.

      oon kyllä lukenu jostain näistä jutuista ja kyllä sen halaamise voi alottaa aikuisenakin. se tosin voi tuntuu alus vähä vaikeelta, mut se on sen väärti, koska se vähitellen parantaa ihmissuhdetta huomattavasti.

      rohkeesti vain. toivon että asiat kääntyy parempaan päin. yritystä kovasti, se on tärkeintä. älä anna periks.

      • kertoo

        äidillesi miltä susta tuntuu, se on kuitenkin sun äidin tehtävä olla sulle äiti, sen traumoista huolimatta, vaikka ikävää onkin sellainen trauma. lapset kumminki tarvii läheisyyttä, ja senkin takii olis hyvä yrittää päästä siitä traumasta vähitellen eroon. avaa keskusteluyhteys, jutelkaa asiasta.


    • Halaamaton

      Muistan tasan kaksi kertaa, kun äiti on halannut: toisen kerran, kun pääsin ylioppilaaksi (siitä on nyt 10 vuotta) ja toisen kerran, kun olin vasta muuttanut pois kotoa ja olin sunnuntai-iltana lähdössä äitini luota opiskelupaikkakunnalleni oltuani viikonloppuna käymässä. Itse en ole myöskään oppinut halailemaan muita kuin ihmistä, jonka kanssa elän romanttisessa parisuhteessa. Joskus nuorempana kännissä tuli kyllä halailtua kavereita. Nykyään, jos on jotain murheita ja vaikka työkaveri koittaa lohduttaa ja tulee halaamaan tai ylipäätään jotenkin koskettaa, niin häkellyn täysin ja alkaa itkettää. On varmaan aika opittua tuo hellyyden osoittaminenkin, kun äitini isä kuoli hänen ollessa 7-vuotias ja isoäitini lähti toisen miehen matkaan ja hylkäsi lapsensa, kun äiti oli vähän toisella kymmenellä. Meillä on välit muutenkin niin solmussa, että en edes halua yrittää äitiä halailla, mutta sen olen päättänyt, että jos joskus itse saan lapsia, niin en kyllä halauksia säästele. Itsestäni on aina tuntunut, ettei kukaan välitä minusta ja uskon, että jos olisin lapsena saanut edes jonkinlaisia rakkauden osoituksia osakseni, niin olisin varmasti kasvanut edes vähän ehjemmäksi aikuiseksi!

    • Kinisha

      Meilläkään ei halailla äitin ja isän kans. Kyllä muistan, että lapsena sain paljon syliä ja nukuin äitini vieressä jopa vielä kymmenen vuotiaana alkuyöstä. Se oli sellainen iltarutiini, koska pelkäsin pimeää.

      Enää ei halailla. Viimeksi lienen halannut äitiä ja isää omissa rippijuhlissani! Omalle tyttärelleni (4v) olen opettanut, että halataan joka ilta ja aina, kun tulee "eron hetki"... eli kun lapsi jää vaikka mummulle hoitoon illaksi. Samoten halin ystävieni kanssa, kun näkee pitkästä aikaa. Se on ihana tapa.

      En tiedä miksi kotonani ei halailla. Meillä meni siskonkin kanssa pitkään, ennen kuin opimme halaamaan toisiamme. Molemmat halailemme muita ihmisiä, mutta toisiamme emme oppineet halaamaan ennen kuin ihan äskettäin. Ja kyllä vieläkin lähinnä illan viettojen yhteydessä meillä tulee halattua... kotikasvatuksesta periytynyt halaamisen vaikeus keskenämme.

      Omaa tytärtäni aion kyllä halailla läpi elämän. Samoin kaikkia ystäviänikin. Mutta en itsekään osaa jotenkin vanhempieni kanssa halailla, koska emme ole tottuneet kyseiseen tapaan. Se riittää, että välimme on loistavat ja läheiset muutoin. Mutta oishan se hienoa, jos voisi halailla vanhempiensakin kanssa...

    • ja perhe perässä

      Aloitin halaamisen n. 18-vuotiaana. Se tuli spontaanina eleenä, taisin halata isää jossakin tilanteessa ja siitä pitäen olen paljon halannut ja muu perhe perässä. Tätä ennen ei halailtu, en edes muista olleeni äidin sylissä.

      • terrunuma

        Mä luulen ettei meitä -50 luvulla ja aiemmin syntyneitä edes opetettu millään tavoin halailemaan, se ei ollut tapana yleisesti ainakaan työväestön porukoissa.... Vasta aikuisiällä olen opetellut halaamaan myös nyt jo edesmenneitä vanhempiani ja nykyisin halailut sujuu kaikkien kesken ongelmitta- onneksi.


      • ...että

        ..olet ollut perheessäsi "uranuurtaja"!!!!


    • nainen 46-v.

      En ole tottunut halaamiseen ja se tuntuu teennäiseltä ellei ole kyseessä esim. joku hyvä ystävä jonka tapaa tosi pitkän ajan jälkeen. Vanhempia en halua halata ja toivon etteivät hekään ala halaamaan.

      • Amerikasta niinkuin

        muukin apinointi. Vielä joskus 60- ja 70-luvuillakaan ei todellakaan tavan perheissä halailtu, ehkä jossain ns. hienommissa perheissä.

        Tämä halausvilli iski laajemmin vasta 1990-luvulla, ilmeisesti jenkkileffojen vaikutuksesta.

        Itseäni ei lapsena halailtu, eikä pidetty juuri sylissäkään, mutta teini-ikäisiä lapsiani saatan vaikka tukasta silittää tms. hellittelyä. Harvemmin halaan, ehkä silloin jos on pidemmäksi aikaa pois lähdössä tai tulossa.

        Äitiäni aloin joskus halata hänen viime vuosinaan käydessäni häntä tervehtimässä.

        Eipä tuo vastaan halaillut, mutta eipä poiskaan tunkenut. Lienee ollut ihan mieluista yksinäiselle vanhukselle.

        En välttämättä pidä siitä jos joku puolituttu käy halailemaan. Monilla naisilla se on oikein vimma; hyökätään halaamaan kuin ystävät, vaikka oltaisiin vain puolituttuja.

        Halaaminen on ylikorostettua. Voi monella pienemmälläkin eleellä tehdä ihmiselle sellaisen olon että hänestä välitetään. Etenkin välittämällä ihmisestä oikeasti!


    • hymmeli

      Ei kai se halaamattomuus ole varsinainen ongelma. Kyllä välittämistä voi osoittaa monin elein; passaamalla, olkapäälle taputtamalla, tukkaa pörröttämällä, jos kerran vartaloiden lähekkäin painaminen ei tunnut hyvältä. Nähkää se, miten teillä osoitetaan hellyyttä. Mieheni pohjalaisperheessä ei ole halattu, mutta nyt viime vuosina ovat ruvenneet taputtelemaan olalle, se tuntuu tosi läheiseltä kun vertaa siihen välimatkaan, mitä aiemmin pitivät. Äitini taas on kova halaamaan, karjalaista sukujuurta kun on.

      Ap:n perheessä ja jonkun vastaajankin perheessä halaamattomuuteen liittyi muutakin suhdeongelmaa. Sitä voi työstää ja miettiä, voisiko tosiaan olla aloitteellinen joko halaamisessa tai sitten keksiä jonkin muun lähelletulotavan, joka ei tunnu lähestyttävästä niin vaikealta. Esim. käsikynkkää kävely voi monelle 40-luvulla syntyneelle olla luonteva tapa. Tai muuten ottaa fyysistä kontaktia, taputtaa polvelle (älä jätä kättä siihen, se voi taas jo tuntua ikävän intiimiltä), koskettaa kyynärpäästä. Äitinne ovat ikäänkuin avuntarpeessa fyysisen läheisyyden suhteen. Eikä saa väkisin tehdä toiselle sellaista, mikä tuntuu ahdistavalta. Ette voi muuttaa äitienne historiaa.

    • .......

      mä voisin tulla halaan sua vaikka en oo sun äitis
      tai sit vaan se trauma täytyy kohdata ja voittaa halaamalla, halaa häntä esim yhtäkkiä takaa päin

    • Hugless at turningpoint!

      Tutulta kuulostaa monien vastaukset - luulin että oon ainoa, jota vanhemmat eivät halaa ja joka ei muista olleensa äitinsä sylissä.

      Olen kyllä jo vähä vailla 45 ja ymmärrän, että lapsuuteni aikoihin halaaminen ei vaan ollut tavallista. Meitä lapsiakin tuli nopeaan tahtiin, eihän äiti siinä edes ehtinyt halailemaan ja sylittelemään. Suurin syy äitini kohdalla lienee kuitenkin se, että hänen oma äitinsä kuoli hänen ollessa 2vee ja muutaman vuoden päästä kuvioihin tuli äitipuoli, jonka kanssa suhde oli todella monimutkainen äitipuolen kuolinvuoteelle asti. Eikä se siihen jäänyt, äitini tekee töitä edelleenkin tämän suhteen kiemuroiden takia ja pohtii miksi mikäkin juttu tapahtui.

      Itselläni on useampi lapsi ja heitä olen halaillut ja osoittanut välittämistä monin eri tavoin. Esikoinen 17vee ja häntä halailen silloin kun tuntuu sopivalta, eikä hän väistä, vaan ottaa kaiken vastaan :o) Eli, virheitä ei tarvitse toistaa.

      Amerikkalainen halailu on sitten mielestäni ihan eri asia - ällöttää joskus moinen kovaääninen halailu ja siirappimainen ämerikän smaili! Juuri nähty ja sitten jo pian halaillaan ihan kuin ei oltais vuosikausiin nähty - jäiks! Ei sovi tänne karpaasien Pohjolaan :oD

      Omalla kohdallani asian käsittely tuli yllättäen ajankohtaiseksi muutama vuosi sitten ja mielestäni olen selvinnyt hyvin, etten sanoisi jopa loistavasti!

    • kylmiä väreitä

      Oon usein miettinyt tuota, mutta en oo siitä kenenkään kanssa puhunut. Mä en muista milloin olisin istunut äitini sylissä. En muista, kuin kaksi kertaa jolloin hän olisi halannut mua. Toinen oli ylioppilasjuhlissani, (siitä on valokuva ja sen kattominen saa mut jotenkin vaivaantuneeks) ja toinen oli pahan riidan jälkeen. Muutaman kerran lapsena muistan, että äiti on silittänyt mun hiuksia, kun oon itkenyt.

      Mulla on nyt oma lapsi (vauva) ja mä oon päättänyt, että häntä mä halaan ja pussailen niin paljon, että hän ei pysty muistamaan päivää, jolloin en olisi sitä tehnyt!!

      Ja vielä lisäyksenä mainittakoon, että meillä on tosi hyvät välit äidin kanssa, soitellaan joka päivä nähdään usein jne. mutta jostain syystä tunteita ei näytetä, eikä niistä puhuta.

    • -äiti-

      Halaa vain sinä reippaasti äitäsi, vaikka äitisi ei sinua halaisikaan. Äidistäsi se kuitenkin tuntuu hyvältä, voin sanoa kokemuksesta...

      Alussa voi tuntua tökeröltä ja takuulla äidistäsi suorastaan hölmältä mutta niin ihanalta.

      Kerroit että äitisi viimeisin halaus oli mummonsa kanssa. Ehkä häntä ei koskaan omat vanhemmat halanneet, vain se mummo. Täten hänkään äitinä ja vanhempana ei osaa halata lapsiaan eli sinua, mutta ehkä sitten lapsenlapsia kenties???

      eli halaa sinä vain, vaikka tuntuisi kuinka tyhmältä tahansa. Halaukseen täytyy tottua, totuta äitisi niihin. Ei ole vielä myöhäistä. Jokaisen halauksen alla voit häntä varoitta vaikkapa, että sanot "Ja nyt meillä sitten halataan". Ja eikun kova rutistus äitimuorille!!!!

    • rouh

      Mulle se ois outoa. Ei kukaa oo ikinä oikeastaa halannu sitten tarha iän jälkeen. Mistä päi oot :)?

    • Äidin tyttö

      Kyllä se halaaminen läheisten kanssa on niin väkinäistä ja mistäkö johtuu? No ihan siitä, kun tietää millaisia ihmisiä kaikki pohjimmiltaan ovat, kun on nähnyt ne pahimmat puolet. Hampaankoloon on aina jäänyt jotain, joten ei huvita halata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8584
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2323
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe